ارگ کریم‌ خان زند - (کاملترین اطلاعات+ساعات بازدید+عکس)

ارگ کریم‌ خان زند شیراز یک یادگاری با ارزش از دوران زندیه به حساب می‌آید، با وجود دیوارهای بزرگ و برج‌ هایش با دیگر مکان‌های شهر متفاوت شده است.

ارگ کریم‌ خان زند - (کاملترین اطلاعات+ساعات بازدید+عکس)
ارگ کریم‌ خان زند؛ یکی از جذابترین زندان های دنیا

شیراز یکی از جذابترین مکان‌های گردشگری برای گردشگران بخصوص گردشگران خارجی به شمار می‌رود. در بین مکان‌های دیدنی در این شهر، ارگ کریم خان زند قرار گرفته است. ارگ کریم خان در شیراز یکی از مشهورترین و با شکوه‌ ترین بناها در شهر شیراز است. این اثر مربوط به دوران زندیه است که به وسیله کریم خان زند ملقب به وکیل الرعایا و در سال ۱۱۸۰ هجری قمری بنا نهاده شده است.

این ارگ بزرگ محل زندگی و حکومت کریم خان زند بوده به همین دلیل به ارگ کریم‌ خان معروف شده است. در سال ۱۳۵۱ بود که این بنا در فهرست میراث ملی ایران قرار گرفت و شهرتی جهانی پیدا کرد. به گفته بسیاری از گردشگران خارجی یکی از جذاب ترین زندان های جهان است. در ادامه این مقاله می‌ خواهیم شما را بیشتر با این مکان تاریخی آشنا کنیم اگر قصد سفر به شیراز را دارید تا انتهای این مقاله از روم تور همراه ما باشید.

تاریخچه ارگ کریم خان شیراز

ارگ کریم‌ خانی یک یادگاری با ارزش از دوران زندیه به حساب می‌آید، با وجود دیوارهای بزرگ و برج‌ هایش با دیگر مکان‌های شهر متفاوت شده است. ارگ نمونه‌ای از ساختمان‌ های بلند و مبهوت کننده است که معماری قدیمی بی نظیری دارد و معماری خاص آن بر همگان آشکار است. در زمان‌ های مختلف ارگ کریم خان کاربری های متفاوتی داشته است.

قدمت ارگ کریم خان به چندین سال قبل برمی گردد که در زمان‌های قدیم این ارگ محل سلطنت و زندگی کریم خان بوده و بعد از دوره کریم خان از این بنا به‌ عنوان دارالحکومه امرایی استفاده می‌ کردند. در زمان پهلوی این ارگ سرنوشت متفاوتی داشت و در سال ۱۳۵۱ بود که با تأسیس شدن مرکز شهربانی در شهر، کاربری این مکان به زندان شهربانی تغییر کرد. این تغییر کاربری باعث شد تا آسیب‌ های زیادی به ارگ وارد شود.

بالاخره در سال ۱۳۵۰ ارگ کریم خان را در اختیار اداره فرهنگ و هنر قرار دادند و به محل حفاظت آثار باستانی تبدیل شد. اکنون ارگ کریم خان در اختیار و زیر نظر وزارت میراث فرهنگی قرار گرفته است و به موزه بزرگ فارس تبدیل شده و با این کاربری استفاده می‌شود. این بنای زیبا در تاریخ ۱۳۵۱/۳/۱۴ بود که عنوان یک آثار ملی را به خود اختصاص داد و به ثبت جهانی رسید.

عکس ارگ کریم خان شیراز

بیشتر بخوانید: بهترین مسیر سفر به شیراز

معماری ارگ کریم خان زند

معماری ارگ کریم خان زند یکی از نمونه‌های برجسته و زیبای دوره زندیه است که در شهر شیراز قرار دارد. این ارگ ترکیبی از دو معماری مسکونی و نظامی است که با استفاده از بهترین مصالح و ماهرترین معماران زمان خود ساخته شده است. برخی از ویژگی‌های معماری این ارگ عبارتند از:

چهار برج مستطیل شکل در گوشه‌های هر چهار ضلع که به عنوان نقطه نظارت و دفاع استفاده می‌شدند. یکی از این برج‌ها به نام برج کج معروف است. سه ضلع شمال، جنوب و غرب دارد که هر یک ایوان با دو ستون سنگی و شش اتاق مسکونی در دو طرف آن قرار دارد. این اتاق‌ها با نقاشی‌های زیبا و رنگین تزئین شده‌اند.

دارای چهار شاه نشین است که در هر چهار ضلع کاربردهای مختلفی داشت. برای مثال، شاه‌نشین شمالی برای فصل زمستان و شاه‌ نشین غربی برای فصل تابستان مناسب بود یا در بخش شمال شرقی ارگ، شاه نشین یا تخت کریمخان قرار دارد که محل تاج گذاری و نشست‌های رسمی او بوده است. دارای حوض آب در مرکز حیاط با چهار باغچه در گوشه‌های آن. حوض آب با سامانه‌ای پیچیده از لوله کشی و قنات‌ها تامین می‌شد.

در بخش جنوب شرقی ارگ، حمام ارگ وجود دارد که با سامانه پیچیده‌ای از لوله‌های آبرسانی و لوله‌های آبگیری به قنات متصل بوده است. در بخش جنوب غربی ارگ، مسجد ارگ قرار دارد که محل عبادت و نماز خواندن کریم خان و خانواده و همچنین نظامیان و خدمتکاران او بوده است.

در بخش شمال غربی ارگ نیز، موزه فلسفه قرار دارد که در آن نقاشی‌ها، تصاویر، کتاب‌ها و اسناد مربوط به فلسفه و فلاسفه ایران نمایش داده می‌شود. در بخش شمال شرقی ارگ، شاه نشین یا تخت کریم خان قرار دارد که محل تاج‌گذاری و نشست‌های رسمی او بوده است.

عکس داخل ارگ کریم خان

بیشتر بخوانید: صفر تا صد هزینه سفر به شیراز

ارگ کریم خانی شامل چه بخش هایی می شود؟

ارگ کریم خانی در دوره زندیه توسط کریم خان زند ساخته شد و به عنوان محل اقامت و دفتر او مورد استفاده قرار می گرفت. یکی از آثار ملی ایران است که شامل دو بخش مسکونی و نظامی می‌شود. در ادامه بیشتر راجع به آن صحبت خواهم کرد.

بخش مسکونی: این بخش از سه ضلع شمال، جنوب و غرب ارگ تشکیل شده است. هر ضلع دارای یک ایوان با دو ستون سنگی و شش اتاق مسکونی در دو طرف آن است. این اتاق‌ها با نقاشی‌های زیبا و رنگین تزئین شده‌اند. در مرکز حیاط، یک حوض آب با چهار باغچه در گوشه‌های آن قرار دارد. در بخش شمالی، یک تالار بزرگ به نام شاه نشین وجود دارد که محل پذیرایی مهمانان و برگزاری مجالس رسمی بوده است.

بخش نظامی: این بخش در ضلع شرقی ارگ قرار دارد و شامل حمام خصوصی، سامانه آبرسانی، کارگاه‌های صنعتی، انبارها و سلاح خانه است. در گوشه‌های هر چهار ضلع، چهار برج مستطیل شکل با ارتفاع ۱۴ متر وجود دارد که به عنوان نقطه نظارت و دفاع استفاده می‌شدند.

عکس داخل ارگ کریم خان

آدرس ارگ کریم‌ خان؛ ارگ کریم خانی کجاست؟

این مکان در مرکز شهر شیراز و در ابتدای بلوار کریم خان زند واقع شده است. راه‌ های دسترسی زیاد و آسانی به آن وجود دارد و برای این که به ارگ کریم خان برسید می‌توانید از مترو استفاده کنید. زمانی که به ایستگاه زندیه رسیدید از مترو پیاده شوید با 10 دقیقه پیاده روی به ارگ می‌ رسید.
اگر تمایل نداشتید با مترو خود را به این مکان برسانید یا دسترسی به مترو برایتان امکان پذیر نبود، می‌ توانید از تاکسی‌ هایی که در سطح شهر وجود دارند استفاده کنید. در شیراز اتوبوس‌ هایی وجود دارند که شما را از پایانه‌ های سطح شهر به ارگ کریم خان می‌ رسانند؛ پس در هنگام سفر به شیراز از این موارد خیالتان راحت باشد و بدانید که از راه‌های مختلفی و به آسانی می‌ توانید خود را به ارگ برسانید.

عکس ارگ کریم خان شیراز

برای رزرو ترانسفر با قیمت ویژه می توانید در سایت روم تور اقدام کنید.

ساعت بازدید ارگ کریم خان زند

اگر قصد بازدید از این مکان تاریخی را دارید باید چند نکته را بدانید. ساعت‌ هایی که در طول روز شما می‌ توانید به داخل محوطه ارگ بروید در شش ماه اول سال از ۸:۳۰ صبح تا ۹ شب است؛ این ساعت در شش ماه دوم سال به ۷:۳۰ صبح تا ۸:۳۰ شب تغییر پیدا می‌کند. لازم به ذکر است که بگویم برای این که بتوانید به صورت کامل از تمام قسمت‌ های این مکان زیبا دیدن کنید به یک یا دو ساعت زمان نیاز دارید.

عکس داخل ارگ کریم خان

بهترین فصل رفتن به ارگ کریم خان زند

اگر از دیگر شهرهای ایران قصد سفر به شیراز را دارید و می‌ خواهید از ارگ کریم خان دیدن کنید، باید بدانید که این مکان در تمام فصل‌ های سال جذابیت‌ های خاص خودش را دارد. در فصل زمستان زمانی که باران به دیوارهای کاه گلی ارگ می‌ خورد بوی نم ملایمی مشام شما را نوازش می‌ دهد. در فصل تابستان و پاییز محوطه‌ ارگ پر می‌ شود از گل و برگ‌های رنگارنگی که جلوه فوق العاده زیبایی به این مکان می‌ بخشد و اما ارگ در فصل بهار بین درختانی نارنجی رنگ گم می‌ شود و این منظره بازدید کنندگان را سرمست خواهد کرد.

تصویر ارگ کریم خان

بیشتر بخوانید: بهترین زمان سفر به شیراز 

قیمت بلیط ارگ کریم خان زند

برای اینکه بتوانید از ارگ بازدید کنید باید حتما بلیط ورودی‌ تهیه کنید. در کنار ارگ، باجه های الکترونیکی برای فروش بلیت قرار گرفته‌ اند که شما می‌ توانید بلیط ورودی خود را از آن ها تهیه کنید. هزینه بلیط برابر با 5،000 تومان است و برای گردشگران خارجی مبلغ بلیت به 100،000 هزار تومان افزایش می یابد.

عکس قدیمی ارگ کریم خان

جاذبه های گردشگری اطراف ارگ کریم خان

بهتراست جاذبه‌های گردشگری اطراف این ارگ زیبا را هم به شما معرفی کنیم تا زمانی که بازدیدتان از این بنای زیبا به اتمام رسید بتوانید از دیگر مکان‌های نزدیک هم لذت ببرید و سفری دلنشین را تجربه کنید. محوطه زیبا و دلنشین بیرون و اطراف ارگ به تنهایی می تواند یک مکان برای گذراندن اوقات گردشگران باشد. در شب با چراغ آرایی دیوار و اطراف ارگ، نمایی بسیار زیبا برای شما جهت عکس گرفتن پدید آمده است.

اگر شما از افرادی که به شیراز سفر کرده اند نظرشان را درباره شیراز بخواهید قطعا از بستنی و فالوده پشت زندان خواهید شنید. فالوده پشت ارگ به جرات می توان گفت بعنوان یک برند جهانی می توان از آن نام برد و ما در روم تور شما را به قدم زدن در خیابان سنگ فرش شده پشت ارگ و لذت بردن از خوردن یک بستنی و فالوده شیرازی دعوت می کنیم.

حمام وکیل در فاصله ۸/۱ کیلومتری قرار گرفته و خانه زینت الملک در فاصله ۳/۴ کیلومتری و مهم‌ تر از همه، آرامگاه حافظیه که فقط ۳/۴ کیلومتر با ارگ فاصله دارد. شما می‌توانید با طی کردن مسافت کمی به این مکان‌ها برسید و با بازدید کردن از آن ها سفر خود را کامل کنید.

خانه زینت الملوک

چرا ارگ کریم خان کج است ؟

ارگ کریم خان زند در شیراز یک نماد از تاریخ و فرهنگ شیراز است که با وجود کج بودنش، هنوز هم مورد توجه و علاقه گردشگران قرار می‌گیرد. این بنا را می‌توان یک شاهکار هنر و معماری دانست که نشان دهنده عظمت و شکوه دوره زند است. این ارگ را باید با حفاظت و محافظت به نسل‌های آینده منتقل کرد تا آن‌ها نیز بتوانند از آن لذت ببرند.

حال اینکه چرا ارگ کریمخانی کج است؟ به گفته منابع مختلف نظریه های متفاوتی در این باره وجود دارد که در ادامه به تمام آنها اشاره خواهیم کرد:

  • دلیل کج بودن برج ضلع جنوب شرقی ارگ کریم خان به خاطر قنات و حمامی است که در زیر آن قرار گرفته‌اند. این موضوع باعث شده است که زمین در آن نقطه نشست کند و برج از محور عمودی خود منحرف شود. این برج در ۲۰ سال پیش مورد مرمت و بازسازی قرار گرفته و تفاوت رنگ و جنس آجرهای آن با بقیه برج‌ها قابل تشخیص است.
  • برخی دیگر هم معتقدند که این برج به عمد کج ساخته شده است تا به عنوان یک نشانه فنی و مهندسی درخشان باشد.
  • دلیل دیگر کج بودن ارگ کریمخان به زلزله‌ای برمی‌گردد که در سال ۱۲۰۰ هجری قمری رخ داد و باعث تخریب بخشی از این بنا شد. به گفته دیگر منابع، دلیل کج بودن این بنا به خاک‌برداری‌های نامنظم و ناهنجار در زیرزمین آن مربوط می‌شود. هر چند که دقیق نمی‌توان علت کج بودن این بنا را مشخص کرد.

عکس ارگ کریم خان زند در شیراز

هتل ها و اقامتگاه های اطراف ارگ کریم خان

هتل‌ ها و اقامتگاه‌های زیادی اطراف ارگ کریم خان وجود دارند؛ هم هتل‌های پنج ستاره و شیک و هم اقامتگاه‌های معمولی با قیمت‌های مناسب‌ تر، از جمله هتل‌ ها و رزرو اقامتگاه هایی که در اطراف ارگ می توان آن ها را معرفی کرد: هتل زندیه، هتل وکیل، هتل پارک، و هتل پارسه است.

بیشتر بخوانید: بهترین هتل شیراز بشناسید!

شعر ارگ کریمخان؛ متن زیبا درباره ارگ کریم خان

ارگ کریم خانی، از قصه‌ها که دانی، از رنج و شادمانی، گو با من ار توانی

ارگ کریم خانی دیوارهات سرکش، برجت چو کوه آتش، گویی ستاده آرش، بر اوج دیده‌بانی

ارگ کریم خانی در ازدحام صد یاد، از داد و خشم و بیداد، هیچت کسی خبر داد، ازشام زندگانی؟

ارگ کریم خانی شور وشر تو افسرد، غوغای شادیت مرد، سیل بلا فرو برد، فرتو رایگانی

ارگ کریم خانی شد خانه تو دلگیر، پای دلت به زنجیر، شد چارسوی تقدیر، بن‌بست قهرمانی

ارگ کریمخانی کو بزم خنده و جام؟ گلبوسه‌های ایام؟ وان روزگار بانام؟ لبریز کامرانی؟

ارگ کریمخانی کو آن وکیل بیدار؟ آن پیر مرد هشیار؟ کز چهرهاش پدروار می تافت مهربانی؟

ارگ کریم خانی فکری دگر بسر داشت، از دردها خبر داشت، از فارس غصه بر داشت درعهد حکمرانی

ارگ کریم خانی آن مرد داد بنیاد، با عزم همچو پولاد، می‌داد فتنه بر باد، چون صرصر خزانی

ارگ کریم خانی کو آن جوان سردار، کاندر مصاف قاجار، بود از رخش پدیدار،آیات هفت خانی

ارگ کریم خانی مردی که زور و فر داشت، نیروی شیر نر داشت، شمشییر صد هنر داشت، با قلب پرنیانی

ارگ کریم خانی از بخت شوم و بیداد، وز خصم خدعه بنیاد، بر خاک و خون بیفتاد، در موسم جوانی

ارگ کریم خانی آن لولیانش سرمست، در حجره‌های در بست، دیگر نماند در دست، از قهر آسمانی

ارگ کریم خانی از شام شوم قاجار، دیگر نگشت بیدار، آن لطف بی خریدار، مفهوم سخت جانی

ارگ کریم خانی وانگه به حکم تقدیر، دور از صفای تدبیر، شد قسمت توشمشیر، با آتش نهانی

ارگ کریم خانی ای سربلند چون کوه، ای شهربند انبوه، گشتی به شهر اندوه، زندان شهربانی

ارگ کریم خانی اینک ترانه‌ات خوش، خورشید خانه‌ات خوش، دور زمانه‌ات خوش، در فصل هم‌زبانی

ارگ کریم خانی خنیاگران خبر کن، ساز و ترانه سرکن، شیراز را دگر کن، ای ارگ جاودانی

عکس قدیمی ارگ کریم خان

سفر به ارگ کریم خان زند با روم تور!

زمانی که به ارگ کریم خان شیراز نزدیک می‌ شوید دیوار و برج‌های این ارگ توجهتان را به خودش جلب می‌کند و هنگامی که به داخل ارگ کریم خان قدم می‌گذارید، با فضایی متفاوت از دیگر مکان‌ها رو به رو می‌ شوید. آیا تاکنون به شهر شیراز و ارگ کریم خان زند سفر کرده اید؟ مجموعه روم تور قصد دارد به شما برای راحتی در سفر کردن و لذت بردن از مکانی که برای سفر انتخاب کردید کمک کند. شما می توانید با رزرو تور نیم روزه زندیه شیراز به این مکان تاریخی شیراز سفر کنید و در صورت وجود هر گونه سوال با ما در تماس باشید.