کاملترین اطلاعات درمورد مسجد نصیرالملک - [نظرات+تصاویر]

هنگامی که روبه روی دو در چوبی و با شکوه مسجد نصیرالملک شیراز بایستید و به بالا نگاه کنید، با مقرنس‌ کاری طاق نمای بزرگ رو به رو می‌شوید. کاشی‌های هفت رنگ آن چشم شما را می‌گیرد؛ اما رنگ صورتی که بر این کاشی‌ها غلبه کرده جلوه ویژه‌ای به آن بخشیده است.

کاملترین اطلاعات درمورد مسجد نصیرالملک - [نظرات+تصاویر]
مسجد نصیرالملک شیراز

مسجد نصیرالملک یکی از چشم نوازترین مسجدها در شیراز است. این بنای تاریخی در دوره قاجاریه ساخته شده و در محله‌ای است که در گذشته خانواده قوام در آنجا زندگی می‌کردند. امروزه این این مکان زیبا را با نام مسجد صورتی می‌شناسند. مسجد صورتی یک مکان پر طرفدار در شیراز است و هر سال مورد استقبال گردشگران زیادی قرار می‌گیرد. ما در این مقاله از روم تور سعی کردیم شما را با این مکان زیبا و هیجان انگیز بیشتر آشنا کنیم تا با اطلاعات کامل و کافی به شیراز سفر و از این مسجد زیبا دیدن کنید.

تاریخچه مسجد نصیرالملک

مسجد نصیرالملک یکی از زیباترین و مشهورترین مساجد ایران است که در شهر شیراز قرار دارد. این مسجد معروف شیراز  به دوره قاجار تعلق دارد و در سال ۱۲۵۵ هجری شمسی به دستور حاج حسن علی خان نصیرالملک، حاکم وقت فارس، ساخته شد. معماران این بنای تاریخی استاد میرزا حسن معمار و میرزا رضای کاشی پز شیرازی بودند. ساخت این مسجد ۱۲ سال طول کشید و در سال ۱۳۰۵ هجری شمسی به پایان رسید. 

مسجد نصیر الملک شیراز دارای معماری منحصر به فرد و زیبایی است که از ترکیب کاشی‌ کاری هفت رنگ، شیشه‌ کاری رنگین، سنگ‌ تراشی، نقوش اسلیمی، آجرپزی و خطاطی تشکیل شده است. این مسجد دارای دو شبستان، دو ایوان، گاوچاه، حوض، طاق مروارید و امامزاده زنجیری است. بخش‌های مختلف مسجد با کتیبه‌های قرآنی و احادیث و شعرهای شوریده شیرازی آراسته شده‌اند.  

مسجد نصیر شیراز به خاطر استفاده از شیشه‌های رنگین در پنجره‌های خود به مسجد صورتی نامیده می‌شود. در صبح‌های آفتابی، نور خورشید از روی شیشه‌های رنگین عبور کرده و باعث ایجاد رنگ‌های فوق‌العاده در داخل مسجد می‌شود. این منظره بسیار جذاب و دیدنی است و هر ساله گردشگران زیادی را به خود جذب می‌کند.

آدرس مسجد نصیرالملک شیراز: محله‌ گود عربان، در نزدیکی خیابان لطفعلی خان زند (مشاهده روی نقشه)

مسجد نصیرالملک عکسها

برای اطلاع از قیمت و ساعت حرکت تور نیم روزه شیرازگردی در اینجا کلیک کنید.

ویژگی های مسجد نصیرالملک

اگر بخواهیم وسعت این بنای تاریخی را با مساجد دیگر مقایسه کنیم اختلاف آن با مسجد وکیل و مسجد جامع نو شیراز چندان زیاد نیست. اما اگر بخواهیم این مکان را از لحاظ معماری مقایسه کنیم به اندازه‌ای با ظرافت و زیبا ساخته شده که این بنا را در گروه شاهکارهای معماری آن زمان قرار داده است. کاشی کاری و سرستون‌های سنگی که بسیار جلوه خیره کننده‌ای به این مکان بخشیده‌اند، اقتباسی از مسجد وکیل است.

هنگامی که روبه روی دو در چوبی و با شکوه مسجد نصیرالملک بایستید و به بالا نگاه کنید، با مقرنس‌ کاری طاق نمای بزرگ رو به رو می‌شوید. کاشی‌های هفت رنگ آن چشم شما را می‌گیرد؛ اما رنگ صورتی که بر این کاشی‌ها غلبه کرده جلوه ویژه‌ای به آن بخشیده است. وقتی از هشتی آجری بگذرید و وارد حیاط مسجد شوید، با محیطی دل باز و تماشایی رو به رو می‌شوید. وجود یک حوض در وسط حیاط و گلدان‌هایی که اطراف آن نهاده شده شاید فرقی آنچنانی با مسجدهای دیگر نداشته باشد، اما فضای کاملا آرام و دلنوازی را برای بازدیدکنندگان به وجود آورده است.

بیشتر بخوانید: بهترین مسیر سفر به شیراز

عکس مسجد نصیر الملک

مسجد نصیرالملک کجاست؟

برای این که بتوانید از این مکان دیدن کنید، می‌توانید هم از وسایل نقلیه شخصی و هم عمومی استفاده کنید. در نزدیکی مسجد نصیرالملک ایستگاه مترویی به نام ولیعصر وجود دارد. فاصله این ایستگاه تا مسجد ۱.۵ کیلومتر است که شما می‌توانید این مسافت را با تاکسی یا پیاده بپیمایید.

اگر می‌خواهید به وسیله اتوبوس خود را به این مکان زیبا برسانید دو حق انتخاب دارید اول پایانه ولیعصر و دوم پایانه نمازی. در این دو پایانه اتوبوس‌هایی به مقصد ایستگاه چهارراه مشیر وجود دارند؛ شما می‌توانید به وسیله این اتوبوس‌ها خود را به چهارراه مشیر برسانید و از چهار راه پیاده به سمت مسجد نصیرالملک بروید.

همچنین اگر شما قصد دارید که با خودروی شخصیتان از مسجد صورتی بازدید کنید، می‌توانید از پارکینگ‌های فرهنگ، طالقانی و استقلال که در خیابان پیروزی واقع شده‌اند و فقط پنج دقیقه‌ با مقصد شما فاصله دارند استفاده کنید، خودرو شخصی تان را پارک کنید و از مکانی که برای بازدید انتخاب کرده‌اید لذت ببرید.

مسجد نصیرالملک عکسها

بیشتر بخوانید: صفر تا صد هزینه سفر به شیراز

بخش های مسجد نصیرالملک

این مسجد دارای بخش‌های مختلفی است که هر کدام زیبایی و هنر خاص خود را دارند. در ادامه بخش‌های مختلف مسجد نصیرالملک را معرفی می‌کنیم.

  • سردر ورودی

این سردر با کاشی‌های هفت رنگ و تزئینات فراوانی از گل‌های سرخ و زنبق شیراز آراسته شده‌ است. در بالای سردر مسجد، یک تابلو با کاشی هفت رنگ و یک کتیبه با شعر شوریده شیرازی و تاریخ ساخت مسجد قرار دارد.

  • رواق

این بخش در دو طرف سردر و در جلوی حیاط قرار دارد. رواق با ستون‌های سنگی و مقرنس‌های زیبای چوبی تزئین شده‌ است. در روبروی رواق، چشمه‌ای با آبشار کوچک وجود دارد.

  • حوض

در مرکز حیاط، حوض مستطیل شکلی قرار دارد که از آب چشمه تغذیه می‌شود. حوض با کاشی‌های آبی و سفید پوشیده شده‌ است. در اطراف حوض، گل‌های رنگین و درختان سبز تزئین شده‌اند.

  • شبستان

این بخش دو شبستان در دو طرف حوض قرار دارد. شبستان جنوبی در سال ۱۲۸۵ خورشیدی ساخته شده است، بیشترین زیبایی را دارد که دارای تزئینات بسیار زیبا و منحصر به فرد است. شبستان شمالی که در سال ۱۳۰۵ خورشیدی تکمیل شده است، دارای تزئینات خاص خود است و به عنوان محل نماز خواندن در فصول سرد سال استفاده می شود. شبستان با کاشی‌های هفت رنگ، نقش‌ برجسته‌های گل و بلبل، آجر نمای خمیده و شیشه‌های رنگین آراسته شده‌ است. نور خورشید از پنجره‌های شبستان عبور کرده و باعث ایجاد الگوهای رنگین در فضای داخل مسجد می‌شود.

  • حیاط

حیاط مسجد نصیرالملک شیراز دارای چهار باغچه و چهار حوض آب است که با گل‌های رنگین و درختان سبز تزئین شده‌اند. در وسط حیاط، یک منبر سنگی قرار دارد که برای خطبه‌ خوانی در روز جمعه استفاده می‌شود. حیاط مسجد نصیرالملک باعث ایجاد حس آرامش و خوشایندی در بازدیدکنندگان می‌شود.

  • کتابخانه

کتابخانه مسجد نصیر الملک در سال ۱۳۶۴ خورشیدی تاسیس شده است و دارای بیش از ۱۵ هزار جلد کتاب در زمینه‌های مختلف علمی، ادبی، تاریخی و فقهی است. این کتابخانه به عنوان یک مرکز پژوهشی و فرهنگی فعال بوده و برگزار کننده برنامه‌های علمی و هنری مختلف است.

  • ایوان ها

دو ایوان بزرگ و زیبا که در چهار طرف حوض قرار دارند. این ایوان‌ها با کاشی‌کاری‌های رنگین و نقش برجسته‌های زیبا، به شکل گل و بلبل، تزئین شده‌اند. از این ایوان‌ها، ایوان شرقی به خاطر داشتن پنجره‌های رنگین کمان بسیار جذاب و خیره کننده است.

  • گاو چاه

گاو چاه در حیاط شمالی مسجد قرار دارد و به شکل یک استوانه عمودی با قطر ۱۰ متر و عمق ۱۶ متر طراحی شده است. این گاو چاه به عنوان یک منبع آب برای اهالی محله ساخته شده است که گاهی برای کشیدن آب از چاه از گاو یا دیگر حیوانات کمک می گرفتند.

  • امامزاده زنجیری

امامزاده زنجیری یکی از بناهای تاریخی و مذهبی شیراز است که در کنار مسجد نصیرالملک قرار دارد. این امامزاده به دلیل وجود زنجیرهای برنزی بر روی گنبد و دروازه‌های آن به این نام معروف شده است. این بنای زیبا و باشکوه در سال ۱۲۸۶ هجری قمری توسط میرزا حسن خان مشیرالدوله ساخته شده است. امامزاده زنجیری محل دفن چندین فرزند امام موسی کاظم (ع) است که در زمان حکومت عباسیان به شیراز فرستاده شده بودند. این امامزاده با سبک معماری قاجاری و تزئینات گل و بلبل، کاشی‌ کاری، آینه‌ کاری و نقاشی‌های دست‌ ساز خود را به تماشاگران نشان می‌دهد.

  • طاق مروارید

طاق مروارید یکی از زیباترین و شگفت‌ انگیزترین بخش‌های مسجد نصیرالملک است که در سمت شمالی این مسجد قرار دارد. این طاق نما دارای کاشی‌ کاری هفت رنگ با تزئینات فراوان از گل‌ها و آیات قرآنی است. سقف آن به شکل مقرنس ساخته شده و در نور خورشید بازتاب‌های رنگین را ایجاد می‌کند. این طاق نما به خاطر شباهتش به مروارید، طاق مروارید نامیده شده است.

بیشتر بخوانید: بهترین زمان سفر به شیراز 

چرا به مسجد نصیرالملک مسجد صورتی میگویند؟

این مسجد به دلیل استفاده از شیشه‌های رنگی در پنجره‌های خود به مسجد صورتی شهرت یافته‌ است. نور خورشید با عبور از شیشه‌های رنگی بازتاب پیدا کرده و فضای داخل مسجد را به رنگ‌های صورتی، آبی، سبز، قرمز و زرد پوشانده‌ است. این بازی نور و رنگ در بخش شرقی مسجد که شبستان نام دارد بیشتر دیده می‌شود.

مسجد نصیر الملک

ساعات بازدید و بلیط مسجد نصیرالملک

ساعت‌های بازدید از مسجد نصیرالملک در نیمه‌های مختلف سال با یکدیگر متفاوت است. در نیمه اول سال در ساعت ۸ تا ۱۷ مسجد باز است؛ اما این ساعت در نیمه دوم سال به ۷ تا ۱۶:۳۰ تغییر پیدا می‌کند. این مکان در روزهایی مثل، شهادت امام علی، رحلت پیامبر (ص)، رحلت امام خمینی، شهادت امام جعفرصادق، اربعین، تاسوعا و عاشورا تعطیل است.

امروزه مسجد نصیر الملک بیشتر به عنوان مسجد موزه فعالیت دارد. برای اینکه نمازتان را سر وقت می‌خوانید، یک خبر خوب برای شما این است که در این مسجد امکان اقامه نماز به‌ صورت انفرادی برای شما وجود دارد.

بهترین زمان بازدید از مسجد نصیر الملک ساعت ۸ تا ۱۰ صبح است که شما می توانید از تماشای بازی نور و رنگ در این مکان لذت ببرید. در این زمان شما می‌توانید بهترین عکس‌ها را از شبستان دوست‌داشتنی مسجد برای یادگاری بگیرید.

برای رزرو ترانسفر با قیمت ویژه می توانید در سایت روم تور اقدام کنید.

جاذبه های گردشگری نزدیک به مسجد نصیرالملک

مسجد نصیر الملک درمحلی واقع شده که فاصله زیادی تا دیگر جاذبه‌های گردشگری معروف در شیراز ندارد. اگر شما ورزشکار و اهل پیاده روی هستید با انجام یک ربع پیاده روی و طی کردن مسافتی کوتاه به بازار وکیل می‌رسید. این بازار تا مسجد صورتی ۱۳۰۰ متر فاصله دارد. مکان دیگری که در نزدیکی مسجد نصیر الملک وجود دارد شاهچراغ است، شما می‌توانید پس از این که بازدیدتان از مسجد به اتمام رسید به شاهچراغ بروید و با زیارت کردن در این مکان آرامش را به روح خود هدیه دهید.

عکس بازار وکیل

نظر گردشگران خارجی درباره مسجد نصیرالملک چیست؟

این مسجد زیبا در بین گردشگرانی که از کشورهای دیگر از آن بازدید می‌کنند به مسجد خارجی معروف است. در سایت‌های گردشگری خارجی مانند تریپ ادوایزر از این بنا تعریف زیادی شده مثلا فردی به نام مارسل جی در سال ۱۳۹۸ از مسجد صورتی بازدید کرده و نوشته: این مکان بسیار زیاد ارزش دیدن دارد، هر آن چیزی که شما در مورد این مکان شنیده‌اید درست است. اگر شما مشتاق دیدن بازتاب نور هستید به شما توصیه می‌کنم قبل از ساعت ده صبح در این مکان حضور داشته باشید.

فردی به نام دوک از انگلستان نیز آخر پاییز ۱۳۹۸ از مسجد صورتی دیدن کرده و نوشته است: من آینه‌ای از رنگ‌ها را در این مسجد دیدم. آنجا جایی است که احساس آرامش بی‌نظیری را به شما منتقل می‌کند.

عکس مسجد نصیر الملک

هتل ها و اقامتگاه های نزدیک به مسجد نصیرالملک

هتل‌ها و اقامتگاه‌های زیادی در نزدیکی مسجد وجود دارند که شما به راحتی می‌توانید با پای پیاده یا با وسایل نقلیه شخصی یا عمومی به آن‌ها دسترسی داشته باشید. قیمت‌های این هتل‌ها متفاوت است ما در وبسایت روم تور پاسخگوی سوالات شما در مورد رزرو اقامتگاه و هتل‌های اطراف مسجد صورتی هستیم و به شما کمک کنیم تا اقامتگاهی متناسب با هزینه درخواستی شما در اختیارتان قرار دهیم.

اقامتگاه های اطراف مسجد نصیرالملک

کلام آخر

اگر شما قصد سفر به شیراز را  دارید به شما توصیه می‌کنم حتما از مسجد نصیرالملک دیدن کنید،  با این کار تجربه و خاطرات شیرینی از این سفر برای شما باقی می‌ماند و از مکانی که برای مسافرت انتخاب کرده‌اید لذت بیشتری می‌برید. برای هرگونه سوالی می توانید  با پشتیبانی سایت روم تور در ارتباط باشید.