آبشار کمردوغ یاسوج؛ هفتمین آبشار بلند ایران

آبشار کمر دوغ یکی از زیباترین جاذبه‌های طبیعی کهگیلویه و بویراحمد است که با ارتفاع 100 متر و عرض بیش از 60 متر هفتمین آبشار مرتفع کشور است و به عروس آبشارهای ایران معروف است.

آبشار کمردوغ یاسوج؛ هفتمین آبشار بلند ایران

آب آبشار کمر دوغ از چشمه‌های کوه‌های اطراف تامین می‌شود و تا حدودی شور و نمکی است. رنگ آب در حین سقوط به دلیل ترکیب هوا با قطرات آب شور شبیه به دوغ می‌شود و از این رو به آن کمر دوغ گفته می‌شود. کمر هم به معنی دیوار سخت و صاف است که وصف مناسبی برای دیواره آبشار است.

مسیر دسترسی به آبشار کمردوغ

مسیر دسترسی به آبشار کمردوغ از سمت یاسوج به سمت باشت-چرام حرکت کنید، به جاده دهدشت-دیشموک میرسید. 70 کیلومتر تا قلعه رئیسی  طی کنید و در قلعه رئیسی به سمت شرق بپیچید، تابلوهای امامزاده محمید را دنبال کنید تا به دوراهی برسید که تابلوی آبشار کمردوغ را نشان می‌دهد. از قلعه رئیسی تا روستای کمردوغ و آبشار ۱۵ کیلومتر فاصله است. برای دیدن آبشار می‌توانید از دو مسیر استفاده کنید: یکی شما را به بالادست آبشار و روستای کمردوغ می‌برد و دیگری شما را به روبروی آبشار و نمای کامل آن می‌رساند.

بهترین زمان سفر به آبشار کمر دوغ

آبشار کمردوغ یاسوج

بهترین زمان سفر برای بازدید از آبشار کمردوغ در فصل بهار و تابستان است، در فصل بهار آبشار به دلیل آب و هوای گرم و خشک کمترین حجم آب را دارد و بیشترین زیبایی را به خود می‌گیرد. در فصل پاییز رنگارنگی درختان و برگ‌ها به چشم می‌خورد و چشم‌انداز زیبایی را بوجود می‌آورد. فصل زمستان به دلیل شرایط آب و هوایی سرد و برفی، دسترسی به آبشار کمی دشوارتر است و بهتر است از بازدید در این فصل خودداری کنید. بازدید از آبشار کمردوغ با صدای ریزش آب از ارتفاع با روح و روان هرکسی بازی می‌کند. 

تفریحات و دیدنی های آبشار کمردوغ

آبشار کمردوغ یاسوج

آبشار کمردوغ با ارتفاع حدود ۲۰۰ متر، یکی از بلندترین آبشارهای ایران است و با چشم‌انداز طبیعی و دلنشینی که دارد، جز جاذبه های گردشگری در ایران محسوب می‌شود. این آبشار در میان صخره‌های بلند و در دل جنگل‌های بلوط و گردو قرار گرفته و زیبایی بسیار خاصی دارد. در اطراف آبشار کمردوغ، کوهستان‌های سرسبز و رودخانه‌های زلال به چشم می‌خورد و این جاذبه‌های طبیعی به همراه آبشار، چشم‌اندازی منحصر به فرد را بوجود آورده‌اند. گردشگران می‌توانند در این منطقه با پیاده‌روی در طبیعت، عکاسی، کوهنوردی و کمپینگ سفری خاطره‌انگیز داشته باشند همچنین می توانید با آب سرد و شفاف آن بازی کنید همچنین در اطراف آبشار، اماکن تفریحی و خدماتی مختلفی نیز وجود دارد که برای رفاه و تفریح گردشگران در نظر گرفته شده است.

پارک آبی یاسوج تل خسرو

در سفر به یاسوج می توانید به پارک آبی هیجان انگیز  یاسوج در تل خسرو که بزرگترین پارک آبی جنوب کشور است بروید، برای رزرو پارک آبی یاسوج  از طریق سایت گردشگری روم تور www.roomtoor می توانید بلیط خود را تهیه کنید. در سفر به یاسوج از پارک ساحلی رود بشار، موزه یاسوج و آبشار یاسوج هم دیدن کنید. از دیگر فعالیت هایی که می توان در این منطقه انجام داد دوچرخه‌سواری و کوهنوردی در اطراف آبشار کمردوغ است.

اقامت در سفر به آبشار کمردوغ

در سفر به آبشار کمر دوغ می توانید اطراف آبشار یا در شهر دهدشت در هتل اقامت داشته باشید. همچنین شاید بعضی از روستائیان خانه های خود را برای اجاره در اختیار مسافران قرار دهند.

کمپ زدن در اطراف آبشار کمردوغ

کمپ زدن در سفر به آبشار کمردوغ در یاسوج امکان پذیر است و برخی از گردشگران برای تجربه‌ی یک شب در طبیعت و در کنار رودخانه‌ی آبشار، این فعالیت را انتخاب می‌کنند.در اطراف آبشار امکانات خاصی وجود ندارد پس هر آنچه که برای کمپ زدن  برای اقامت در فضای باز نیاز دارید مانند: چادر، کیسه خواب، زیرانداز، مواد غذایی، آب، کفش مخصوص، کلاه، عینک، داروهای ضروی و  ... به همراه داشته باشید.

آدرس:  کهگیلویه و بویراحمد، 65 کیلومتری شهر دهدشت، بخش چاروسا، 15 کیلومتری شرق شهر قلعه رییسی، روستای کمردوغ (مشاهده روی نقشه)