معرفی کامل ساحل نقره ای هرمز + راز عجیبش!

ساحل نقره ای هرمز یکی از این شگفتی‌های این جزیره است. جایی که در روز می‌درخشد و در شب به سان آسمان پر ستاره است. زمانی که تمام صداها خاموش شده و تنها صدای..

معرفی کامل ساحل نقره ای هرمز + راز عجیبش!
ساحل نقره ای هرمز

در روی زمین جاهای معدودی وجود دارد که وقتی انسان آن را می‌بیند، ناخودآگاه به بهشت فکر می‌کند. به قول معروف «یک تکه از بهشت جامانده بر زمین». اگر به جزیره هرمز سفر کرده باشید یا با طبیعت شگفت انگیزش آشنایی هرچند مختصری داشته باشید، مطمئنا این جمله از ذهن‌تان عبور خواهد کرد.

این جزیره رنگارنگ پر از شگفتی‌هایی است که در هیچ جا نمی‌توان نظیرش را دید. یکی از این شگفتی‌ها ساحل نقره ای هرمز است. جایی که در روز می‌درخشد و در شب به سان آسمان پر ستاره است. در این مقاله از روم تور به بررسی این ساحل زیبای رویایی خواهیم پرداخت. با ما همراه باشید.

فهرست مطالب:

همه چیز درباره ساحل نقره ای هرمز

در امتداد ساحل سرخ جریزه و در کنار آبی دریا، ساحلی نقره ای رنگ قرار گرفته است. اگر در روز به آن نگاه کنید، گمان می‌کنید که کسی اکلیل‌های سفید را روی خاک آن پاشیده است. اگر در شب به تماشایش بنشینید، انگار که چادر شب پاره شده و مشتی از ستاره‌هایش به روی این ساحل ریخته شده است.

جلوه خاص ساحل نقره ای هرمز در شب تماشایی‌تر است. زمانی که تمام صداها خاموش شده و تنها صدای موج‌ها در ساحل می‌پیچد. عجیب نیست که بگوییم در این زمان می‌توانید از تمام مرزهای تخیل عبور کرده و به سرزمین پریان برسید.

در این بخش از ساحل، هیچ امکانات رفاهی وجود ندارد و سعی شده تا طبیعت همان‌طور بکر و دست نخورده باقی بماند. زمانی که آفتاب بالا می‌آید و نور خورشید اندک اندک بر روی شن‌های ساحل می‌تابد، زیباترین لحظات زندگیتان را تجربه خواهید کرد.

در کنار ساحل نقره ای هرمز، صخره‌ها و خاک‌های رنگی دیگری وجود دارد. موجودات زنده کوچکی که لابه‌لای مرجان‌ها و درون شن‌ها زندگی می‌کنند را خواهید دید. زیبایی ساحل اکلیلی طوری مبهوت‌تان می‌کند که می‌توانید تا آخر عمر همانجا بشینید و به زندگی‌های کوچکی که در کنارتان جریان دارد، بیاندیشید.

هنگام سفر به این ساحل تماشایی، حتما یک دوربین عکاسی با خودتان به همراه داشته باشید تا بتوانید این لحظات جادویی را ثبت کرده و به یادگار با خود ببرید.

ساحل نقره ای هرمز

دلیل نقره ای بودن ساحل هرمز چیست؟

میلیون‌ها سال قبل، زمانی که آتشفشانی در زیر آب‌های خلیج فارس فوران کرده و جزیره هرمز را به وجود آورد، مقداری سنگ‌های آذرین، میکا و آتشفشانی که درون خود سیلیس یا آمینوسیلیکات داشتند را همراه با خود به روی سطح زمین آورد. این سنگ‌ها در طول سالیان متمادی به دلیل فرسایش با آب و باد، پودر شده و با خاک مخلوط شدند. این پودرها نقره ای رنگ بوده و زیر نور خورشید و در شب می‌درخشند.

جالب است بدانید که این خاک به دلیل داشتن آهن در خود، مغناطیس دارد اما به هیچ وجه زمخت و تیز نیست و می‌توانید به راحتی با پای برهنه در آن قدم بزنید.

از آنجایی که بازدید از این مکان بالاست و عده‌ای خاک نقره ای را با خود می‌برند، سبب شده تا ساحل با بحران مواجه شود. در صورتی که این کار ادامه پیدا کند، خیلی زود ساحل نقره ای هرمز به افسانه‌ها خواهد پیوست. به همین جهت در بازدید از این منطقه سعی کنید از تماشای آن لذت برده و به هیچ عنوان خاک با ارزش آن را با خود نبرید.

عکس ساحل هرمز

زمان بازدید از ساحل اکلیلی هرمز

بازدید از ساحل نقرهای هرمز هیچ ممنوعیت زمانی ندارد. اما به دلیل نوع خاص آب و هوای منطقه و شرجی بودن هوا در فصل‌های گرم سال، بهتر است در این زمان از سفر به جزیره خودداری کنید. یا اینکه در هنگام شب از ساحل بازدید کنید.

به طور کلی بهترین زمان سفر به ساحل نقره ای پاییز و زمستان است. هرچند فصل‌های سرد سال در این جزیره زیبا کوتاه‌تر است، اما آب و هوای مطبوع و کم‌نظیری دارد. البته این مواقع از ساحل جزیره شلوغ بوده و مسافران زیادی برای بازدید از زیبایی‌های ساحل می‌آیند.

در نتیجه می‌توان گفت بهترین زمان برای سفر به جزیره هرمز وقتی است که خودتان ترجیح می‌دهید. اگر دوست دارید به تنهایی و در شب در ساحل قدم بزنید، فصل‌های بهار و تابستان، انتخاب بهتری است.

چطور به ساحل نقره ای هرمز برویم؟

دسترسی به جزیره هرمز تنها از طریق بندرعباس و قشم و با قایق میسر است. از آنجایی که این جزیره فاقد فرودگاه است، نمی‌توانید مستقیم وارد این شهر شوید. باید ابتدا به بندرعباس و قشم رفته و از طریق اسکله شهید حقانی یا اسکله شهید ذاکری عازم ساحل نقره ای هرمز شوید.

هرچند امکان بردن خودروهای شخصی به جزیره وجود دارد، اما کمتر کسی اینکار را انجام می‌دهد. زیرا مردم جزیره معمولا از موتور سه چرخ و دوچرخه برای رفت و آمد استفاده می‌کنند. شما نیز می‌توانید یکی از این وسیله‌ها را انتخاب کرده و سفر جالب‌تری را تجربه کنید.

بیشتر بخوانید: راهنمای کامل سفر به هرمز

دلیل نقره ای بودن ساحل هرمز

مکان های دیدنی نزدیک ساحل نقره ای

 جالب است بدانید که جزیره هرمز وسعت چندانی ندارد و بیشتر اماکن گردشگری‌اش نزدیک بهم است. یعنی هنگام بازدید از یک منطقه می‌توانید سایر جاهای دیدنی را نیز ببینید. بدون اینکه از وسیله نقلیه استفاده کرده و ساعت‌ها در راه بمانید. برخی از مهم‌ترین جاهای دیدنی نزدیک به ساحل نقره ای هرمز عبارتند از:

  • ساحل سرخ هرمز

ساحل سرخ هرمز در نزدیکی ساحل نقره ای قرار گرفته است. به طوری که اگر کمی در امتداد ساحل قدم بزنید، می‌توانید آب‌های قرمز رنگی که به خاک‌های سرخ جزیره کوبیده می‌شود را ببینید. این ساحل زیبا و تماشایی نیز به دلیل فعالیت‌های آتشفشانی به این شکل درآمده و سالانه گردشگران زیادی از آنجا بازدید می‌کنند.

ساحل سرخ هرمز

  • جنگل حرا

مانگرو اسمی است که بومیان جزیره به درختان جنگل حرا داده‌اند. جنگلی که درختانش در آب شور رشد کرده و مامن انواع مختلف پرندگان و حیوانات است. این جنگل زیبا با فاصله اندکی از ساحل اکلیلی هرمز قرار گرفته است. می‌توانید با قایق سواری گشتی در میان درختان خاص این جنگل بزنید و از هوای مطبوع و آرام بخشش لذت ببرید.

عکس جنگل حرا

  • دره مجسمه ها

یکی دیگر از بخش‌های شگفت انگیز جزیره هرمز، دره مجسمه ها است. دره ای که با مجسمه های سنگی گوناگون و غول پیکر پر شده است. اگر کمی قدرت تخیل داشته باشید شاید ساخت آنها را به غول‌ها و موجودات فضایی نسبت دهید. اما این مجسمه ها تنها هنر دست باد است که در طول سال‌ها فرسایش به وجود آمده‌اند. اگر از دور آن را نگاه کنید، شاید کمی ترسناک به نظر بیایند. ولی زمانی که نزدیک شود، فقط سکوت است و صدای وزش باد که میان مجسمه ها جولان می‌دهد.

عکس دره مجسمه ها

  • دره رنگین کمان

دره رنگین کمان جایی است که می‌توانید رنگ‌های درخشانی را ببینید که روی کوه‌ها پاشیده شده است. این دره در قسمت جنوبی و نزدیک به ساحل نقره ای هرمز واقع شده است. طیف رنگی این دره بسیاره گسترده بود و هنگام درخشش آفتاب، زیبایی آن دو چندان می‌شود.

بیشتر بخوانید: هزینه سفر به هرمز

عکس دره رنگین کمان

ساحل نقره ای قشم

ساحل نقره ای هنگام که در جزیره قشم قرار دارد، دومین ساحل نقره ای رنگ کشور است. این جزیره کوچک که مجموعی از چند آبادی است در جنوب جزیره قشم واقع شده است. ساحل نقره ای این جزیره در قسمت شمال غربی هنگام قرار دارد. در این ساحل، زمین شبیه یک فرش مشکی است که با دانه‌های نقره‌ای تزئین شده است. دلیل نقره ای بودن این خاک نیز مانند ساحل نقره ای هرمز، فعالیت‌های آتشفشانی و وجود کانی‌ها و سنگ‌های آذرین پودر شده هست.

البته تنها تفاوتی که میان این دو ساحل نقره ای وجود دارد، پلانگتون‌ها و صدف‌های دریایی پودر شده هستند. یک موجود زنده کوچک به نام فیتوپلانگتون در جزیره هنگام زندگی می‌کند که از خود نور آبی ساطع می‌نماید. این موجودات کوچک همراه با جزر و مد به ساحل جزیره آمده و با درخشندگی خود، زیبایی ساحل را دو چندان می‌کنند.

همچین در کنار این ساحل نقره ای می‌توانید گونه‌های مختلفی از دلفین‌ها را تماشا کنید که در کنار ساحل شنا کرده و گاهی نیز برای تماشاچیانشان خودنمایی می‌کنند. این دلفین‌های بازیگوش از اوایل فصل پاییز وارد آب‌های خلیج فارس شده و تا آخر اردیبهشت در آنجا می‌مانند.

ساحل نقره ای قشم

  • کشتی به گل نشسته پرتغالی ها

جزایر جنوبی ایران سال‌های طولانی در استعمار پرتغالی ها بود. آنها در این جزایر قلعه‌هایی ساخته و مسیری برای تجارت خود از آسیا به اروپا درست کرده بودند. یکی از آثار به جا مانده از آنها کشتی به گل نشسته پرتغالی در آب‌های هنگام است. این کشتی نشانه پیروزی ایرانی‌ها و اخراج پرتغالی‌ها از کشور است که تاریخ را برای نسل جدید روایت می‌کند.

عکس کشتی به گل نشسته

  • سنگ مادر و دختر

گاهی جاذبه‌های طبیعی خاص باعث می‌شود تا افسانه‌هایی میان مردمان بومی رایج شود. مطمئنا یکی از خاص‌ترین آنها افسانه سنگ و مادر در جزیره هنگام است. بخشی از صخره‌های این جزیره به شکل زنی همراه با دختری کوچک است. مردمان هنگام می‌گویند آنها مادر و دختری هستند که در حال فرار بوده‌اند و از خداوند طلب کمک می‌کرده‌اند، اما مشخص نیست که به چه دلیل تبدیل به سنگ شده‌اند.

عکس سنگ مادر و دختر

با روم تور از ساحل نقره ای هرمز دیدن کنید!

اگر از آن دست افرادی هستید که دوست دارید هنگام سفر به هیچ چیزی جز لذت بردن فکر نکنید و دغدغه غذا و ماشین و استراحگاه نداشته باشید، پس حتما باید با یک تور مسافرتی به این جزیره تماشایی سفر کنید. روم تور می‌تواند شما را در بازدید از ساحل نقره ای هرمز و شگفتی‌های اطراف آن همراهی کند تا یک تجربه لذت بخش و عالی داشته باشید. برای دریافت اطلاعات بیشتر می‌توانید با کارشناسان ما در سایت روم تور تماس حاصل فرمایید.