بهترین زمان سفر به اصفهان (1403)

اصفهان با توجه به آب و هوای بسیار عالی که دارد در تمام طول سال میزبان مسافران از سراسر ایران است. با مجله گردشگری روم تور همراه باشید تا بیشتر با اصفهان آشنا شویم.

بهترین زمان سفر به اصفهان (1403)
بهترین زمان سفر به اصفهان

سفر به اصفهان این شهر منحصربه‌فرد در هر فصلی دارای ویژگی‌ها و زیبایی‌های خاص خود است. همان‌طور که می دانید، اصفهان در منطقه کویری و مرکزی کشورمان قرار دارد، با این حال هم‌جواری این شهر با کوهستان، آب و هوایی بسیار مطلوب و ویژه را خلق کرده است. از معروف‌ترین مکان‌های دیدنی این شهر می‌توان خانه‌های تاریخی و موزه‌های بدون سقف را نام برد.

شما می‌توانید مطابق با آب‌وهوای مورد پسند خود، در هر زمان که خواستید به اصفهان سفر کرده و از زیبایی‌های بی حد و مرز این شهر لذت ببرید. هدف ما از نوشتن این مقاله، بررسی بهترین زمان سفر به اصفهان می‌باشد. چنانچه قصد سفر به اصفهان زیبا را دارید تا پایان این مطلب با ما همراه باشید.

بهترین زمان سفر به اصفهان از نظر آب و هوا

استان اصفهان بر روی دشتی وسیع و گسترده بنا شده که اطراف آن توسط کوه‌های بلند و سرسبز پوشانده شده است. آب و هوای این استان با توجه به موقعیت جغرافیایی آن، معتدل و خشک بوده و تابستان‌های گرمی دارد. به روایتی دیگر، شهر اصفهان در قسمت کویری کشور واقع شده و از آب و هوایی نیمه بیابانی و خشک برخوردار است.

در این شهر میزان بارش‌های سالانه بالا نیست، اما به طرز عجیبی وجود رودخانه زاینده رود باعث تعدیل هوا در اصفهان شده است. در طول سال، شهر اصفهان با بادهای بسیاری از سمت جنوب غربی رو به رو می‌شود، اما تنها دو بار از سال (نیمه اسفند تا نیمه اردیبهشت، اوایل شهریور تا نیمه مهر ماه) شاهد وزش باد از سمت غرب خواهد بود.


در تابستان‌های اصفهان، دمای هوا اغلب ۳۹ درجه سانتی گراد است، زمستان‌های این شهر نیز شاهد کاهش دما تا منفی ۱۸ درجه سانتیگراد بوده است؛ بنابراین بهترین زمان سفر به اصفهان را می‌توان از اواخر اسفند تا اواخر اردیبهشت و اواخر شهریور تا اواخر مهرماه معرفی کرد. اگر در این بازه‌های زمانی به اصفهان سفر کردید، منتظر رویارویی با آب و هوایی بسیار مطلوب و دلنشین باشید.

خلوت ترین و شلوغ ترین زمان سال در اصفهان

اگر یکی از مهم‌ترین معیار‌های شما برای سفر به اصفهان خلوت بودن این شهر است و می‌خواهید با خیال آسوده از جاذبه‌های گردشگری اصفهان دیدن کنید به شما پیشنهاد می‌کنیم در اردیبهشت‌ماه به این استان سفر کنید.

بازگشایی مدارس در نیمه دوم فروردین‌ماه سبب می‌شود تا اکثر مسافران به شهر خود بازگردند و اصفهان خلوت‌تر شود. علاوه بر این هزینه هتل‌ها و اقامتگاه‌ها در فصل اردیبهشت به‌خاطر کاهش تعداد گردشگران افت نسبی خواهد داشت؛ بنابراین می‌توانید بدون نگرانی از طبیعت زیبا و آب‌و‌هوای خنک و بهاری اصفهان لذت ببرید.

زمانی که در خردادماه هوای اصفهان رو به گرمی می‌رود به‌تدریج تعداد مسافران کاهش پیدا می‌کند تا اینکه در ماه شهریور به دلیل بهبود آب‌و‌هوا مسافران بیشتری از اصفهان دیدن می‌کنند. به‌طورکلی می‌توان گفت عید نوروز شلوغ‌ترین زمان برای سفر به اصفهان است و پاییز و زمستان خلوت‌ترین زمان برای سفر به اصفهان است.

اگر خشکی و سرمای هوا اهمیت چندانی برای شما ندارد فصل زمستان بهترین زمان سفر به اصفهان برای شما خواهد بود؛ زیرا در این فصل اکثر هتل‌ها تخفیفات ویژه‌ای را برای مسافران اعمال می‌کنند.

برای رزرو اقامتگاه و سوییت در اصفهان در سایت روم تور کلیک کنید.

خلوت ترین و شلوغ ترین زمان سال در اصفهان

بهترین زمان سفر به اصفهان برای بازدید از رویداد‌ها و جشن‌ها

قدمت بالای اصفهان و همچنین اهمیت این شهر در دوره‌های مختلف تاریخ سبب شده تا این شهر میزبان اقوام گوناگونی با آداب‌و‌رسوم و آیین‌های مختلف از گوشه‌وکنار ایران باشد. بسیاری از این آیین‌ها بعد از گذشت سالیان دراز همچنان در اصفهان در حال برگزاری است؛ بنابراین با کمی تحقیق در مورد این آیین‌ها می‌توانید شرکت در آنها را در برنامه سفر به اصفهان خود قرار دهید.

 البته آیین‌هایی مثل جشن آبزیان زاینده‌رود به دلیل بحران آب در اصفهان دیگر برگزار نمی‌شود. جشن‌ها و آیین‌هایی که در بهترین زمان سفر به اصفهان می‌توانید از آنها دیدن کنید شامل موارد زیر است:

بیشتر بخوانید: راهنمای سفر به اصفهان

بهترین زمان سفر به اصفهان برای بازدید از رویداد‌ها و جشن‌ها

سقا خانی

سقا خانی یکی از مراسم‌های مذهبی مخصوص ماه محرم است که در جای، جای اصفهان به زیبایی هرچه‌تمام‌تر برگزار می‌شود.

شب اسفند

یکی از قدیمی‌ترین جشن‌های اصفهان که بیشتر در شهر کاشان برگزار می‌شود جشن شب اسفند است. اگر در پنج‌روز آخر سال به اصفهان سفر کردید می‌توانید به شهر کاشان بروید و شاهد جشن و پایکوبی مردم و آمادگی آنها برای استقبال از بهار باشید.

آتش‌افروزی و جل جلانی

آیین آتش‌افروزی و جل جلانی در ۱۷،۱۸ و ۱۹ دی‌ماه هر سال برگزار می‌شود. در این مراسم نوجوانان و جوانان بر فراز یک تپه می‌روند و آتش روشن می‌کنند. مردم بومی اصفهان بر این باورند که رسیدن نور آتش به درختان و باغ‌های آنها باعث برکت محصولاتشان می‌شود.

جشن هفت‌سین

در جشن هفت‌سین مردم اصفهان در زمان تعیین شده سفره‌ هفت‌سین و سبزه عید خود را به محل نمایشگاه که معمولاً باغ غدیر است می‌آورند و با دریافت یک کارت در مسابقه شرکت می‌کنند. داروان بعد از بازدید از سفره‌های هفت‌سین در پایان مراسم بهترین سفره‌ هفت‌سین و بهترین سبزه را انتخاب می‌کنند.

 به افرادی که در جشن هفت‌سین برنده می‌شوند جوایز نفیسی اهدا خواهد شد. اگر در بهترین زمان سفر به اصفهان به این شهر آمدید شرکت در جشن هفت‌سین را از دست ندید؛ زیرا بهترین فرصت برای آشنایی با آداب‌ورسوم مردم اصفهان است.

جشنواره هفت هزارپا

یکی دیگر از جشن‌های اصفهان که در بهترین زمان سفر به اصفهان یعنی عید نوروز برگزار می‌شود جشنواره هفت هزارپا است که در محل کوه صفه برگزار می‌شود. این جشن باهدف سرگرمی و گذراندن اوقات مسافران نوروزی و شهروندان اصفهان برگزار می‌شود.

 جشنواره هفت هزارپا شامل بخش‌های مختلفی نظیر جشنواره بادبادک‌ها، جشنواره هنر‌های نمایشی، اجرای دف زنی، جشنواره مچ‌اندازی، کنسرت « به اصفهان رو » و جشن لبخند نوروزی است. جالب است بدانید علت نام‌گذاری جشن هفت هزارپا ارتفاع کوه صفه است.

سفر به اصفهان در فصول مختلف

شهر اصفهان علاوه بر تنوع در اقلیم، از پدیده‌های طبیعی متنوعی نیز برخوردار می‌باشد که در هر کدام از فصل‌های سال، جاذبه‌های گوناگونی را در اختیار شما قرار می‌دهد. قبل از سفر به اصفهان، شاید این سؤال در ذهنتان به وجود بیاید که در چه فصلی از کجا دیدن کنیم؟ با روم تور همراه باشید تا جواب این سوال را با یکدیگر بررسی کنیم.

سفر به اصفهان در فصل بهار

فصل بهار، یکی از بهترین انتخاب‌ها برای سفر به اصفهان محسوب می‌شود، زیرا با طبیعتی بکر و پر گل در کنار زاینده رودی پر آب روبرو خواهید شد. خوب است بدانید که کویرهای بسیاری در نزدیکی اصفهان قرار دارد که فصل بهار برای علاقه‌مندان به تفریحات کویری ایده‌آل ترین زمان به شمار می‌رود.

کویر مرنجاب و کویر ورزنه جزو بهترین این کویرها هستند. علاوه بر این‌ها، فصل بهار مناسب‌ترین زمان برای بازدید از تالاب گاوخونی، آبشار کرد علیا، آبشار آب ملخ، آبشار پونه زار، چشمه لنگان، چشمه آب معدنی و آب گرم ورتون و چشمه بابا احمد که جزو معروف‌ترین جاذبه‌های طبیعی شهر اصفهان نیز به شمار می‌روند، می‌باشد.

بیشتر بخوانید: جاهای دیدنی اصفهان

سفر به اصفهان در فصل بهار

سفر به اصفهان در فصل تابستان

اگر به گرمای تابستان علاقه دارید یا می‌خواهید زمانی سفر کنید که شهر خلوت بوده و هتل‌ها دارای قیمت مناسبی باشند، فصل تابستان بهترین گزینه برای شما خواهد بود. اصفهان در تابستان نیز بسیار سرسبز و زیبا بوده و ایام خوشی را برایتان به وجود خواهد آورد.

بااین‌حال منتظر رودهای پرخروش و زاینده‌رودی پر آب در تابستان نباشید، چه بسا حالا که به دلیل کاهش بارش ها، جریان زاینده رود به‌صورت مقطعی است.

اگر در فصل تابستان به اصفهان سفر کردید، حتما به محله جلفا سری بزنید. این منطقه که محل سکونت ارمنی‌ها در اصفهان به‌حساب می‌آید، از کلیساها و کافه‌های بسیار زیبا و بی‌نظیری برخوردار است.

نوشیدنی‌های خنک و خوشمزه این کافه‌ها در هوای گرم تابستان، حسابی حالتان را خوب می‌کند. از مکان‌های دیدنی مناسب تابستان در این شهر می‌توان به آکواریوم اصفهان، موزه‌های مسقف، کوه صفه و منطقه چادگان اشاره کرد.

سفر به اصفهان در فصل تابستان

سفر به اصفهان در فصل پاییز

با سفر به اصفهان در فصل پاییز، با هوایی خنک و مطلوب روبرو خواهید شد. برگریزان خیابان چهار باغ اصفهان و پارک‌های اطراف زاینده‌رود، یکی از دیدنی‌ترین مناظر اصفهان در فصل پاییز است.

هوای مناسب اصفهان در این فصل این امکان را به شما می‌دهد تا از تمام جاذبه‌های طبیعی و تاریخی این شهر دیدن کنید. به علاوه می‌توانید در طبیعت بی‌نظیر پاییزی اصفهان قدم زده و با چشیدن طعم دل‌چسب غذاهای خیابانی و کافه‌های سیار، خاطره‌ای فراموش نشدنی را برای خود رقم بزنید.

سفر به اصفهان در فصل پاییز

سفر به اصفهان در فصل زمستان

زمستان‌های اصفهان، یکی دیگر از فصول خلوت این شهر محسوب می‌شود که از آب و هوایی بسیار سرد و خشک برخوردار است. با این وجود پس از بارش برف، بناهای تاریخی اصفهان بسیار زیبا شده و منظره‌ای فراموش نشدنی را خلق می‌کنند.

به‌علاوه می‌توانید به کوهای پوشیده شده از برف در اطراف اصفهان رفته و از برف بازی و اسکی لذت ببرید. در زمستان کاهش چشمگیر قیمت هتل‌های اصفهان را مشاهده خواهید کرد.

سفر به اصفهان در فصل زمستان

کلام آخر

 شهر اصفهان یکی از مهم‌ترین و محبوب‌ترین شهرهای ایران به‌حساب می‌آید که سالانه پذیرای تعداد قابل‌توجهی از گردشگران داخلی و خارجی است. این شهر از دیدنی‌های بسیاری برخوردار می‌باشد که سفر شما را بسیار خاطره‌انگیز می‌کند.

ما در این مقاله از آژانس گردشگری روم تور به بررسی آب‌وهوای اصفهان و بهترین زمان سفر به اصفهان پرداختیم. امیدواریم که مطالب این مقاله برای شما مفید بوده باشد.