19 راه برای مبارزه با خستگی سفر در هنگام مسافرت

یکی از لذت‌بخش‌ترین تجربیات هر شخصی را سفر تشکیل می‌دهد. افراد برای تغییر روحیه و کسب آرامش خود مسافرت می‌کنند. سفر با وجود اوقات خوش خستگی هایی برای ما رقم می زند.

19 راه برای مبارزه با خستگی سفر در هنگام مسافرت
مبارزه با خستگی سفر در هنگام مسافرت

ما باید با این خستگی‌ها آشنا شده و برای جلوگیری از بروز آن‌ها کارهایی را انجام دهیم. ما در این مقاله از آژانس گردشگری روم تور شما را با موضوعاتی که از بروز خستگی در سفر جلوگیری می‌کنند آشنا می‌کنیم.

تعیین زمان سفر

تعیین زمان سفر

اگر هدفتان از سفر کردن رفع خستگی و دوری از شلوغی‌های شهر است، بایستی زمان سفر خود را در روزهایی تعیین کنید که جاده‌ها خلوت هستند. سفر در روزهای خلوت دارای مزایای مختلفی است از جمله این که دیگر با مسیری پر ترافیک و دردسرهای فراوان آن رو به رو نخواهید بود.

چنانچه قصد رفتن به فضاهای سبز یا کنار رودخانه را دارید در این زمان‌ها به‌راحتی می‌توانید، بدون اینکه ساعت‌ها به دنبال فضایی مناسب برای نشستن باشید، بهترین مکان را برای خود انتخاب کرده و نهایت لذت را از سفر ببرید.

یک‌بار دوستی این‌گونه برایم می‌گفت که برای سفر یک‌هفته‌ای به سلمان شهر، چندین ساعت را در جاده چالوس به ابطال گذراندم، نه تنها وقت کافی برای گشت و گذاری درست و حسابی برایم باقی ماند بلکه خستگی راه و ترافیک تا آخر سفر همراهم بود. با توجه به داستان بالا سعی کنید در روزهایی که ترافیک سنگین نیست سفر خود را شروع کنید.

استفاده از وسیله نقلیه مناسب

استفاده از وسیله نقلیه مناسب

انتخاب وسیله نقلیه مناسب یکی از عوامل مهم در سفر محسوب می‌شود. اگر قصد سفر با وسیله نقلیه شخصی را دارید بهتر است دارای فضای کافی بوده و از صندلی‌های راحتی برخوردار باشد. در صورت نداشتن صندلی مناسب و نبود فضای کافی برای نشستن، مسیری خسته‌کننده را تجربه خواهید کرد. علاوه بر نکات ذکرشده بایستی از ماشینی سالم و بدون نقص فنی استفاده کنید تا در طول مسیر با مشکلات مختلف روبه‌رو نشوید.

خوردن غذاهای مقوی

خوردن غذاهای مقوی

بخش خوشمزه هر سفری را خوردن غذاهای خوش عطر و طعم و دلچسب تشکیل می‌دهد. اغلب افراد در طول سفر خود را با فست فود ها و خوردن تنقلات مختلف سیر می‌کنند، اما به این نکته نیز باید توجه داشت که خوردن این نوع غذاها در طول سفر موجب بی حالی شما خواهد شد.

بنابراین بهتر است در کنار این غذاها از غذاهای مقوی و سالم نیز استفاده کنید تا از انرژی کافی در طول سفر برخوردار باشید. در طول مسیر و حتی مقصد خوردن میوه را فراموش نکنید، این بخش آبدار و خوشمزه سیستم ایمنی شما را به شدت تقویت کرده و خستگی مفرط را تا حد ممکن از شما دور می‌کند. 

بعد از سفر ساعت خواب خود را تنظیم کنید.

 داشتن استراحت کافی

برای جلوگیری از خستگی بعد از مسافرت بهتر از خواب خود را تنظیم کنید تا بتوانید به‌اندازه کافی استراحت کنید و صبح با انرژی کافی از خواب بلند شوید. بسیاری از افراد در زمان سفر به‌تمامی نیاز‌های خود نظیر خوراک و پوشاک اهمیت می‌دهند؛ اما از استراحت‌کردن و خوابیدن چشم‌پوشی می‌کنند.

این افراد بعد از سفر با احساس خستگی و کمبود خواب مواجه می‌شوند. بعد از بازگشت به خانه بهتر است یک برنامه‌ریزی دقیق انجام دهید تا بتوانید به‌تدریج به زندگی روزمره خود بازگردید.

تهیه لیستی از موسیقی‌های مورد علاقه

تهیه لیستی از موسیقی‌های مورد علاقه

 گاهی اوقات سفر خسته کننده و کلافه کننده می‌شود، در این مواقع می‌توانید با گوش دادن به موسیقی موردعلاقه‌تان از کلافگی سفر کاسته و انرژی خود را افزایش دهید. سعی کنید تعدادی از موسیقی‌های شاد را در لیست خود قرار دهید تا خستگی را از شما دور کرده و حال و هوایتان را عوض کند.

بازگشت تدریجی به فعالیت‌های روزمره بعد از سفر

زمانی که از سفر به خانه بازمی‌گردید باید به‌تدریج آماده بازگشت به فعالیت‌های قبلی روزمره خود شوید؛ زیرا فشار و استرس بازگشت به فعالیت‌های روزمره می‌تواند باعث کاهش انرژی و فشار روحی در فرد شود.

بعد از سفر می‌توانید یک روز در خانه بمانید و با انجام فعالیت‌هایی که دوست دارید؛ مانند خوردن شام موردعلاقه خود از خستگی سفر و کاهش انرژی جلوگیری کنید. بازگشت تدریجی به فعالیت‌های روزمره به شما کمک می‌توانید تا روز خود را با انرژی زیاد و احساس آرامش  بیشتری شروع کنید.

صرف زمانی در بازگشت برای آرامش

سعی کنید همیشه یک روز زودتر از شروع روز کاریتان به منزل بازگردید. این موضوع ایده بسیار خوبی است چرا که باعث شده تا سر فرصت چمدان‌ها را باز کرده و با استراحتی کامل خود را برای کار آماده کنید.

انجام این کار به بدن و ذهن شما این اجازه را می‌دهد تا خود را با شرایط جدید تطبیق دهید. علاوه بر موضوعات ذکر شده یک روز زودتر برگشتن به افراد کمک می‌کند تا وظایف مربوط به کارشان را به طور کامل انجام داده و بدون هیچ استرسی در محل کار حاضر شوند.

بیش از حد استراحت نکنید.

بیش از حد استراحت نکنید.

در مطالب بالا ذکر کردیم که استراحت کافی در سفر را فراموش نکنید، اما منظور از استراحت کافی این نیست که تمام سفرتان را به استراحت و تنبلی بگذرانید. استراحت بیش از حد باعث کسلی و خستگی افراطی شما شده و انرژی شما را کاملا رفع می‌کند. بدن ما همان‌طور که به استراحت نیاز دارد به فعالیت و انجام امور محرک نیز وابسته است.

سعی کنید بعد از خوابی مفید به ورزش رفته و شادابی را به بدن خود هدیه کنید، اگر به ورزش کردن عادت ندارید این سفر می‌تواند آغاز خوبی برای شروع عادتی مفید برای شما باشد. ممکن است اغلب کارهای شما به‌صورت نشسته انجام شود، همین امر باعث به هم خوردن تعادل میان فعالیت و استراحت شما می‌شود از این رو بایستی امور محرک را نیز به کارهای خود بی افزایید.

آهسته سفر کنید.

از دیگر گزینه‌های مهم در رفع خستگی سفر، آهسته سفر کردن است. گاها مشاهده می‌شود که برخی از افراد برای رسیدن به مقصد بسیار عجله می‌کنند. در این نوع سفر نه تنها از مسیر لذت نخواهید برد بلکه تا رسیدن به مقصد تمام انرژی‌تان تمام شده و مجبورید سفر را با خستگی بگذرانید. برای جلوگیری از این امر بهتر است آهسته سفر کرده و در میان راه برای صرف ناهار. میان وعده و...ایستاده و ساعاتی را استراحت کنید.

انجام بازی‌های جاده‌ای در طول سفر

انجام بازی‌های جاده‌ای در طول سفر

 در سفرهای جاده‌ای با وجود جذابیت‌های فراوان، مشکلاتی نیز وجود دارد. کلافگی مسیر، خستگی ناشی از نشستن‌های طولانی مدت و یا حتی گم کردن مسیر از جمله این مشکلات به شمار می‌روند.

برای اینکه فضای یکنواخت و ساکت درون ماشین را از خود دور کنید، بهتر است بازی‌هایی نظیر بازی‌های کلامی، فکری، عنوان کردن چیستان و گفتن جوک را با هم‌سفران خود امتحان کنید. انجام این نوع بازی‌ها خستگی را از شما دور کرده و حس شادابی، انرژی مثبت و خنده را به شما هدیه می‌کند.

سر زدن به خانواده و نزدیکان بعد از سفر

هیچ چیز به اندازه دیدن عزیزان و خانواده خستگی بعد از سفر را از تنتان بیرون نخواهد کرد. بنابراین در اولین فرصت به دست آمده به دیدن آن‌ها رفته و دلتنگی خود را رفع کنید.

برخی اوقات به افرادی بسیار وابسته هستید که در طول سفر با شما همراه نیستند، از این رو تمام مسافرت خود را با فکر به آنان می‌گذرانید همین تفکر باعث خستگی ذهنی شما خواهد شد، به همین خاطر است که میگوییم، ملاقات این عزیزان خستگی سفر را از تن شما دور خواهد کرد.

نوشیدن آب به مقدار کافی

شاید این موضوع به نظرتان اهمیت زیادی در خستگی و بی حالی نداشته باشد. اما همان‌طور که میدانید آب مایه حیات است و بخش عظیمی از بدن ما را تشکیل می‌دهد. نوشیدن آب به مقدار کافی علاوه بر رفع عطش، باعث رفع خستگی و سرحالی شما می‌گردد. سعی کنید همیشه مقداری آب‌خنک را در ماشین یا در کوله خود قرار دهید تا هرگاه احساس تشنگی و بی حالی کردید جرعه ای از آن را بنوشید.

همراه داشتن مغزی جات

همراه داشتن مغزی جات

ممکن است سفر شما به صورتی باشد که غذای مقوی و سالم در دسترستان نباشد. از این رو مجبور هستید به غذاهای خیابانی و رستوران‌ها اکتفا کنید. خوردن این نوع غذاها تنها شما را سیر می‌کند و هیچ منفعتی برای بدن شما نخواهد داشت. نرسیدن مواد مغذی به بدن در چندین روز متوالی باعث بی حالی و کسل شدن شما می‌گردد از این رو دائما خسته هستید و هیچ لذتی از سفرتان نمی‌برید.

به همراه داشتن چند نمونه از مغزی جات مختلف نظیر پسته، گردو، بادام زمینی، بادام و کشمش به رفع خستگی و شاداب شدن شما کمک قابل توجهی می‌کند. حتماً تجربه سفر با مادرتان را داشته‌اید، این فرشته‌های زمینی همیشه به این نکات توجه می‌کنند. سعی کنید همیشه در سفر مانند مادران فکر کنید تا سفری خوش و سالم را تجربه کرده و در طول سفر به‌هیچ‌عنوان با خستگی کاذب رو به رو نشوید.

تاثیر خستگی سفر

تاثیر خستگی سفر

عدم برنامه‌ریزی صحیح و توجه‌نکردن به نکات مهم در زمان سفر می‌تواند باعث بروز خستگی جسمی و روحی شود. جسم ما تنها ارگان از بدن ما نیست که تحت تاثیر خستگی قرار می‌گیرد مشکل در تمرکز، گیجی، کاهش انرژی و افت انگیزه تنها بخشی از مشکلات روحی است که در اثر خستگی سفر ایجاد می‌شود. اگر نمی‌خواهید سفر را به کام خودتان و دیگران تلخ کنید بهتر است در آرامش کامل سفر کنید و به استراحت و تغذیه خود در زمان سفر اهمیت زیادی بدهید.

انجام تکنیک‌های موثر استراحت

انجام تکنیک‌هایی نظیر یوگا، تنفس و مدیتیشن به شما کمک می‌کند تا به آرامش برسید و انرژی ازدست‌رفته خود را به دست آورید. علاوه بر این می‌توانید در زمان سفر یا بعد از آن یک‌وقت ماساژ بگیرید و به بدن و روان خود استراحت دهید.

اگر شهری که به آن سفر می‌کنید چشمه آب گرم دارد می‌توانید بخشی از سفر خود را به رفتن به چشمه آب گرم اختصاص دهید. چشمه آب گرم به آرامش اعصاب و درمان استرس کمک شایانی می‌کند. علاوه بر این برای درمان بیماری‌هایی نظیر درد‌‌های عضلانی، مشکلات سیاتیک و آرتروز و همچنین دیسک کمر و گردن نیز بسیار مفید است.

روی هدف خاصی تمرکز کنید.

یکی دیگر از راه‌های جلوگیری از خستگی بعد از سفر تمرکز روی یک هدف خاص است. همان‌طور که می‌دانید داشتن هدف در زندگی به انسان امید می‌دهد و انگیزه انسان را بالا می‌برد؛ بنابراین بعد از بازگشت از سفر بهتر است یک هدف برای خود مشخص کنید و برای رسیدن به آن تلاش کنید. اگر بتوانید افسردگی بعد از سفر را پشت سر بگذارید و روبه‌جلو حرکت کنید می‌توانید گام‌های بلندی در زندگی خود بردارید.

همیشه در لحظه زندگی کنید.

بسیاری از روان‌شناسان به افراد توصیه می‌کنند در لحظه زندگی کنید و غصه گذشته یا آینده را نخورید. سفر شما می‌تواند تجربیاتی را برای شما به ارمغان بیاورد که باعث پیشرفت و یادگیری بیشتر شما می‌شود؛ اما به یاد داشته باشید که عمر شما مثل باد می‌گذرد و باید از تمام لحظات زندگی خود لذت ببرید. فراموش نکنید که شما باز هم به سفر می‌روید و دوباره لحظات شادی و مفرحی را در کنار خانواده و دوستانتان سپری می‌کنید.

با همسفر‌هایتان در ارتباط باشید.

با همسفر‌هایتان در ارتباط باشید.

اگر در زمان سفر با افراد جدیدی آشنا شده‌اید بعد از سفر نیز با آنها در ارتباط باشید. شما می‌توانید تعطیلات آخر هفته و سفر‌های بعدی خود را با این افراد سپری کنید و خاطرات جدیدی را با آنها رقم بزنید. امروزه تکنولوژی باعث سهولت ارتباط با دیگران شده است؛ بنابراین از این بستر استفاده کنید و در مورد خاطرات و روزهای جذاب سفر خود با یکدیگر صحبت کنید.

برای سفر‌های بعدی خود برنامه‌ریزی کنید.

بسیاری از افراد تصور می‌کنند برای یک سفر جدید و ثبت خاطرات ماندگار حتما باید چمدان خود را ببندند و به یک سفر طولانی بروند؛ اما این‌گونه نیست.

هر یک از شهر‌های ایران بناهای تاریخی و جاذبه‌های گردشگری متعددی دارند که حتی از وجود آنها بی‌اطلاع هستید؛ بنابراین می‌توانید تعطیلات آخر هفته خود را به بازدید از جاذبه‌های گردشگری اطراف محل زندگی خود اختصاص دهید. تنها کافی است یک جستجوی ساده در گوگل انجام دهید تا با یک لیست طولانی از مکان‌های گردشگری اطراف شهر خود مواجه شوید.

علت خستگی‌های سفر چیست؟

یکی از مهم‌ترین دلایل خستگی سفر تغییر محیط و زمان‌بندی است. زمانی که از یک منطقه گرمسیر به یک منطقه سردسیر سفر می‌کنید تغییرات آب‌و‌هوایی و دما ممکن است باعث بروز آشفتگی و حتی بیماری در شما شود.

البته گرمسیر بودن یا سرد‌سیر بودن شهری که به آن سفر می‌کنید علت بیماری شما نیست؛ این واکنش طبیعی بدن شما به تغییرات دمایی و آب‌و‌هوایی است که سیستم ایمنی شما را ضعیف می‌کند و باعث بروز بیماری می‌شود. برای جلوگیری از بروز این مشکلات به نکات زیر توجه کنید:

  • در فصل‌های سرد سال به مناطق گرمسیر سفر نکنید.
  • در طول سفر به‌اندازه کافی استراحت کنید.
  • برای افزایش سطح ایمنی بدن از مکمل‌های ویتامینی استفاده کنید.

علت خستگی‌های سفر

 کلام آخر

رفتن به سفر در کنار تمام لذت‌ها و جذابیت‌هایش دارای خستگی‌هایی نیز است. موضوعات بسیاری وجود دارد که باعث خستگی و کلافگی افراد در سفر می‌شود، ما در این مقاله آژانس گردشگری روم تور سعی کردیم شما را با عواملی مهم و تاثیر گذار در رفع خستگی و مبارزه با آن آشنا کنیم تا سفری پرانرژی را تجربه کنید.

رعایت نکات ذکر شده قطعا کمک بسیار زیادی به شما برای مبارزه با خستگی در سفر خواهد کرد. اگر در مورد این موضوع به راهنمایی نیاز داشتید با ما در ارتباط باشید.