کهگیلویه و بویراحمد استان آبشارهای خروشان

کهگیلویه و بویراحمد در جنوب غربی کشور ایران قرار دارد که از شمال با چهار محال و بختیاری، از جنوب با بوشهر و فارس، از غرب با خوزستان و از شرق نیز با فارس و اصفهان همسایه است.

کهگیلویه و بویراحمد استان آبشارهای خروشان
کهگیلویه و بویراحمد شهر آبشارهای خروشان

ما در این مقاله از مجله گردشگری روم تور قصد داریم تا معرفی کاملی از استان کهگیلویه و بویراحمد را در کنار معرفی بهترین مناطق تفریحی، رستوران‌ها و … را به شما ارائه دهیم. اگر به این استان زیبا علاقه دارید و یا می‌خواهید به آنجا سفر کنید تا پایان این مطلب با ما همراه باشید.

کهگیلویه و بویراحمد

همان‌طور که گفتیم، در جنوب غربی ایران، شهری به نام کهگیلویه و بویراحمد واقع شده که از جاذبه‌های طبیعی بکر و بی‌نظیری برخوردار می باشد. این استان به رودهای پر آب و مردمان مهمان نواز و خونگرمش شهرت دارد. استان کهگیلویه و بویراحمد به ۹ شهرستان و ۱۶ بخش تقسیم شده که شامل ۱۶ شهر و حداقل ۱۷۰۰ روستا می‌شود.

مردمان این منطقه غالباً با گویش های جنوبی و زبان لری صحبت می‌کنند. قومیت های این استان را می‌توان اغلب لر، ترک و فارس دانست. شهر یاسوج در مرکز استان کهگیلویه و بویراحمد واقع شده که با نام پایتخت طبیعت ایران نیز شناخته می‌شود. علاوه بر شهر یاسوج، شهر کوهستانی و زیبای دیگری به نام سی سخت نیز در این استان قرار دارد که به دلیل برخورداری از جاذبه‌های طبیعی بسیار مانند رودخانه‌ها، چشمه ها، دریاچه ها، مناطق کوهستانی، دشت های پرگل و چندین روستای زیبا از مناطقی به شمار می‌رود که سالانه نظر گردشگران داخلی و خارجی بسیاری را به خود جلب می‌کند. استان کهگیلویه و بویراحمد در کنار جاذبه های دیدنی متعدد از ره آوردهایی نظیر نفت، گاز، مرکبات، گردو، ماهی قزل آلا و عسل طبیعی نیز برخوردار میباشد.

بهترین مناطق تفریحی

کهگیلویه و بویراحمد جزو استان هایی به حساب می‌آید که از جاذبه های دیدنی و طبیعی بسیاری برخوردار می‌باشد. از این رو این استان را می‌توان یکی از مناطق مهم در جذب گردشگر، به شمار آورد. در ادامه مجله گردشگری روم تور به معرفی چند مورد از بهترین مناطق تفریحی این استان می‌پردازیم.

پل پریم

پل پریم یاسوج

پل پریم جزو آن مکان‌هایی است که در سفرتان به کهگیلویه و بویراحمد، بایستی حتماً از آن دیدن کنید. این مکان زیبا یک شاهکار از دوران ساسانی میباشد که منظره ای زیبا را در مقابل چشم‌هایتان قرار می‌دهد. در اطراف این پل دریاچه هایی با ماهی های شناور و درختانی زیبا و سرسبز نیز وجود دارد که زیبایی منطقه را دو چندان کرده است.

آدرس: کهگیلویه و بویراحمد، ماهدشت

پل دختر و قلعه دختر

پل دختر و قلعه دختر یاسوج

پل دختر و قلعه دختر یکی دیگر از مکان های دیدنی استان کهگیلویه، میباشد که سالانه گردشگران بسیاری را به خود جذب می‌کند. این قلعه در حقیقت بر بلندای کوه واقع شده و دارای قدمت قابل توجهی میباشد.

آدرس: کهگیلویه و بویراحمد، ماهدشت، ۲۳۳ کیلومتری یاسوج 

تالاب و دریاچه برم الوان

تالاب و دریاچه برم الوان

تالاب و دریاچه برم الوان از جاذبه های بسیاری برخوردار میباشد که سالانه نظر گردشگران بسیاری را جلب می‌کند. اگر قصد سفر به استان کهگیلویه و بویراحمد را دارید، بازدید از تالاب و دریاچه برم الوان را به هیچ عنوان از دست ندهید.

آدرس: کهگیلویه و بویراحمد، ۴۰ کیلومتری شهر بهمنی 

آبشار یاسوج

آبشار یاسوج

آبشار یاسوج را می‌توان به عنوان یکی از زیباترین آبشارهای این استان به حساب آورد که از انواع پوشش های گیاهی در اطراف خود برخوردار میباشد. کهگیلویه و بویراحمد پر از آبشار های پرآب و زیبا بوده و به شهر آبشار ها معروف است.

آدرس: کهگیلویه و بویراحمد، یاسوج، بعد از امامزاده عبدالله، ۳ کیلومتری جاده دوم آبشار ( مشاهده روی نقشه )

آبشار تنگ تامرادی

آبشار تنگ تامرادی یاسوج

آبشار تنگ تامرادی یکی دیگر از آبشار های زیبا و محبوب شهر یاسوج است. شما با رفتن به این منطقه می‌توانید از تماشای ۲۰ آبشار فعال و جاری لذت ببرید. از دلایل پرطرفدار بودن این منطقه می‌توان به وجود انواع پوشش های گیاهی، گونه های مختلف جانوران و آب و هوایی بسیار مطبوع و دلنشین اشاره کرد.

آدرس: کهگیلویه و بویراحمد، ۵۰ کیلومتری یاسوج به بابا میدان ( مشاهده روی نقشه )

تنگه گنجه ای

تنگ گنجه ای

تنگه گنجه ای جزو آن مکان‌هایی به شمار می‌رود که حس آرامش عجیبی را به شما القا می‌کند. فرض کنید در مکانی هستید که اطرافش را کوه های سر به فلک کشیده و جنگل‌های سرسبز فرا گرفته، حیرت انگیز است نه؟!

در سفرتان به کهگیلویه و بویراحمد بازدید از این تنگه را حتما در برنامه های خود قرار دهید.

آدرس: کهگیلویه و بویراحمد، کیلومتری شمال یاسوج ( مشاهده روی نقشه )

رستوران

همان‌طور که میدانید، سفر تنها به بازدید از مکان های دیدنی محدود نمی‌شود و بخش مهمی از آن را خوردن غذاهای جدید سنتی و محلی آن منطقه تشکیل می‌دهد. غذا خوردن همیشه یکی از لذت بخش ترین کارها در سفر به حساب می‌آید، به شرط اینکه در رستورانی عالی با غذاهایی دل‌چسب، وعده خود را صرف کنید. با ما همراه باشید تا در ادامه چند نمونه از بهترین رستوران های استان کهگیلویه و بویراحمد را به شما عزیزان معرفی کنیم.

رستوران بابا کوهی 

رستوران بابا کوهی  یاسوج

یاسوج یکی از شهرهای مهم کهگیلویه و بویراحمد میباشد که رستوران های بسیار متنوع و با کیفیتی را در خود جای داده است. رستوران بابا کوهی را می‌توان به عنوان یکی از بهترین و محبوب ترین رستوران های این شهر معرفی کرد. این رستوران انواع غذاهای ایرانی را با بهترین و تازه ترین مواد سرو می‌کند. اگر به رستوران بابا کوهی رفتید، حتما چند نمونه از خورشت های محلی را سفارش دهید.

آدرس: یاسوج، میدان کشاورز، جاده یاسوج شیراز، بین خیابان شاهد ۱۸ و ۱۹ 

رستوران بختیاری 

رستوران بختیاری 

رستوران بختیاری یکی از معروف ترین و پرطرفدار ترین رستوران های شهر یاسوج میباشد که در بین مردم نیز بسیار محبوب است. در این رستوران همانطور که از نامش پیداست، انواع غذاهای محلی و کباب های سنتی بختیاری سرو می‌شود. در این رستوران از بهترین گوشت و برنج تازه برای طبخ غذا استفاده می‌شود.

آدرس: یاسوج، خیابان جمهوری اسلامی، جنب میدان جمهوری اسلامی ( مشاهده روی نقشه )

رستوران مبین 

رستوران مبین نیز جزو آن دسته رستوران های قدیمی شهر یاسوج است که حتی اگر گرسنه نباشید، با ورود به آن دلتان تمام منوی رستوران را میخواهد. رستوران های قدیمی همیشه محبوب و مورد توجه گردشگران بوده اند. عطر خوش و طعم بی نظیر غذاهای این رستوران زبان زد خاص و عام است.

آدرس: یاسوج، میدان امام خمینی، بلوار امام خمینی، نبش خیابان گلستان ۶ 

پیتزا سارای

پیتزا سارای

پیتزا سارای یاسوج  یکی از معروف ترین فست فودی های شهر یاسوج است که پاتوقی برای جوانان به حساب می‌آید. بسیاری از افراد هستند که علاقه شدیدی به غذاهای فست فودی دارند. اگر شما هم جزو این دسته از افراد هستید، فست فودهای پیتزا سارای یاسوج را به هیچ وجه از دست ندهید.

آدرس: یاسوج، ۶۰ متری امام خمینی ( مشاهده روی نقشه )

رستوران سنتی لیان

رستوران سنتی لیان

 رستوران سنتی لیان  یکی از پرطرفدارترین رستوران های این شهر به شمار می‌رود. در این رستوران به جای میز و صندلی، بر روی تخت های چوبی قدیمی می‌نشینید و از غذایتان که در ظروف مسی سرو شده است، نهایت لذت را می‌برید. اگر به رستوران های شیک و دنج علاقه دارید، بازدید از رستوران سنتی لیان را در برنامه های خود قرار دهید. این رستوران شیک در شهر یاسوج قرار دارد.

آدرس: یاسوج، خیابان جمهوری اسلامی، روبه‌روی نانوایی بهارستان ( مشاهده روی نقشه )

مجموعه دریم لند 

مجموعه دریم لند یاسوج

مجموعه دریم لند یاسوج  را می‌توان یک مجموعه کامل دانست چرا که از چند سالن فست فود و رستوران تشکیل شده است. این مکان دارای چیدمانی بسیار شیک و مدرن می‌باشد که از منوی بسیار متنوعی نیز برخوردار است. در این رستوران انواع غذاهای سنتی ایرانی، فرنگی و فست فود ها را می‌توانید سفارش دهید.

آدرس: یاسوج، بلوار امام خمینی، رو‌به‌روی دانشگاه آزاد ( مشاهده روی نقشه )

سوغات

 خرید سوغات یکی از دغدغه های هر فرد در سفر محسوب می‌شود. اکثر افراد به دلیل ناآگاهی در مورد سوغات شهری که به آن سفر کرده‌اند، دچار سردرگمی می‌شوند. از این رو قصد داریم تا اصلی ترین سوغات استان کهگیلویه و بویراحمد را به شما معرفی کنیم تا در هنگام سفر به این استان، بدون دغدغه و با خیالی راحت برای عزیزانتان سوغات بخرید.

گردو

گردو یکی از سوغات محبوب و معروف استان کهگیلویه و بویراحمد میباشد. این استان بیش از ۷ هزار هکتار باغ گردو را در خود جای داده است.

عسل

این استان با تولید سالانه ۱۰۰۰ تن عسل، به عنوان یکی از قطب های اصلی تولید عسل در کشور به حساب می‌آید. عسل کهکیلویه جزو مرغوب ترین و با کیفیت ترین عسل های تولیدی به شمار می‌رود که به خارج از کشور نیز صادر می‌شود.

انگور

 انگور در استان کهگیلویه و بویراحمد سالانه بیش از ۳۶ هزار تن  برداشت می‌شود. انگور یکی از سوغات مهم این استان بوده و در انواع یاقوتی، عسگری، ریش بابا، سیاه، رطبی و رجبی در بازار عرضه می‌شود.

ماهی قزل آلا

 ماهی غزل آلا یکی دیگر از سوغات استان کهگیلویه، ماهی قزل آلا میباشد. این استان با تأمین ده درصد از نیاز بازار داخلی توانسته است رتبه چهارم کشور را در زمینه پرورش و تکثیر ماهی قزل آلا از آن خود کند.

صنایع دستی

صنایع دستی بخشی از گذشته و اصالت هر استان را روایت می‌کند. در استان کهگیلویه و بویراحمد نیز صنایع دستی بسیاری وجود دارد که اغلب آن‌ها دسترنج زنان عشایر این منطقه هستند.

توبره

 توبره یکی از زیباترین صنایع دستی کهگیلویه و بویراحمد به شمار می‌رود. این دست بافت های زیبا را دختران این منطقه به عنوان جهیزیه به خانه شوهر می‌برند. این محصول در واقع یک کیف مستطیل شکلی میباشد که دارای دو طناب در دو طرف است، از آن برای ریختن علف و علوفه در صحرا استفاده می‌کنند.

گچمه بافی

گچمه بافی

گچمه بافی را می‌توان به عنوان صنایع دستی انحصاری کهگیلویه و بویراحمد معرفی کرد. در بافت گچمه به جای پود در گلیم از خامه ای استفاده می‌شود و طرح های آن به صورت برجسته است.

جور یا جوال

جور یا جوال  دارای بافتی شبیه به گلیم است، به عنوان یکی از صنایع دستی کهکیلویه به حساب می‌آید. عشایرها از این محصول به منظور حمل و نقل مواد مصرفی، استفاده می‌کنند.

آینه دان یا چنته

آینه دان یا چنته محصولی است که به عنوان کیف دستی به منظور نگه داشتن وسایل شخصی بانوان عشایر یا قرآن استفاده‌ می‌شود. نقوشی که در آن به کار می‌رود اغلب تک نقش یا قاب قالی میباشد. در نهایت نیز منگوله هایی را به آخرش اضافه می‌کنند که باعث زیباتر شدن این محصول می‌شود.

نمد مالی

 نمد مالی یکی از صنایعی که در شهر یاسوج بسیار رواج دارد. پشم گوسفند، اصلی ترین مواد اولیه جهت نمد مالی به حساب می‌آید. از تولیدات نمدمالی می‌توان زیرانداز و پالتوی بعدی را نام برد.

غذاهای محلی

غذاهای سنتی و محلی استان کهگیلویه و بویراحمد جزو غذاهای ساده و بی آلایشی به شمار می‌روند که اغلب توسط عشایر استفاده می‌شوند. خوردن این غذاهای ساده و بی نهایت خوشمزه طعمی به یاد ماندنی را به شما هدیه می‌کند.

در ادامه چند نمونه از غذاهای محلی این استان را به شما معرفی می‌کنیم.

گرده ذرتی

گرده ذرتی

گرده ذرتی به جرات میتوانیم بگوییم که یکی از خوشمزه ترین نان هایی است که در کل زندگیتان میتوانید امتحان کنید. این نان خوش عطر و طعم را با آرد ذرت و بر روی تابه سنتی می‌پزند. پس از پخت آن را از روی تابه برداشته و به صورت وارونه برروی زغال قرار می‌دهند. سپس نان را با روغن یا کره حیوانی چرب کرده و نوش جان می‌کنند.

آش دنگو

آش دنگو

آش دنگو یکی از غذاهای محلی و خوشمزه استان کهگیلویه و بویراحمد به حساب می آید. در پخت این آش از لوبیا چشم بلبلی، نخود، ماش، لیزک، ادویه، آب، نمک و فلفل استفاده می‌شود.

گونه

گونه یکی از خوشمزه ترین غذاهایی محلی استان کهگیلویه و بویراحمد است که از بلغور گندم، پیاز، نار دانه، ادویه و نمک تهیه می‌شود.

آش یا پلو کنگری

آش یا پلو کنگری

آش یا پلو کنگری  یکی از گیاهان خودروی کوهستانی است که در اواسط اسفند ماه تا اواسط فصل بهار در کوه های جنوب کشور می‌روید. مردمان این منطقه در این ماه نیز به جمع آوری کنگر می‌پردازند و از آن در تهیه پلو کنگری که بسیار لذیذ و خوشمزه نیز میباشد، استفاده می‌کنند.

چنگال

چنگال

چنگال یکی دیگر از غذاهای محبوب و خوشمزه استان کهگیلویه و بویراحمد، چنگال است. برای تهیه این غذا ابتدا آرد را تبدیل به خمیر کرده و سپس آن را به شکل چانه در می‌آورند و با کمک چوب بلندی آن را پهن کرده و برروی تابه قرار می‌دهند. در نهایت هنگامی که کاملا پخته شد، آن را ریز ریز کرده و بر روی آن شکر و روغن محلی می‌ریزند، سپس آماده خوردن می‌شود. 

کلام آخر

اگر به دنبال مقصدی برای سفر هستید، اما نمی‌دانید کدام نقطه از کشور را انتخاب کنید. پیشنهاد ما سفر به کهگیلویه و بویراحمد است. این استان زیبا همان‌طور که در بالا نیز ذکر کردیم، مملو از جاذبه های دیدنی و طبیعی میباشد که سفر شما را به یکی از به یاد ماندنی ترین خاطراتتان تبدیل می‌کند. هدف ما از نوشتن این مقاله و انتشار آن در وبسایت گردشگری روم تور معرفی هر آنچه که بایستی در مورد استان کهگیلویه و بویراحمد بدانید، بود. امیدواریم که مطالب این مقاله برای شما مفید بوده باشد.