ساحل سرخ هرمز - (اطلاعات جامع + تصاویر)

در ساحل سرخ هرمز، جاذبه‌های طبیعی فراوانی همچون ساختارهای سنگی بی‌نظیر، صخره‌های بلند و غار وجود دارد که در طول سالیان به دلیل باد و باران شکل گرفته‌اند.

ساحل سرخ هرمز - (اطلاعات جامع + تصاویر)
ساحل سرخ هرمز

میلیون‌ها سال قبل در آب‌های خلیج فارس آتشفشانی فوران کرد و املاح معدنی را همراه با خود به سطح زمین آورد. در طول سال‌های طولانی این املاح و خاک‌ها در هم آمیختند و یک تابلوی رنگی زیبا را روی زمین درست کردند.

تابلویی گنبدی شکل که ما آن را به نام جزیره هرمز می‌شناسیم. یک بخش جذاب از این تابلوی طبیعی، ساحل سرخ هرمز است. ساحلی به رنگ خون، گویی که خنجری در قلب آب‌ها فرو رفته و قرار است تا ابدیت خون از آن فواره بزند.

ساحل هرمز قشم با رنگ سرخ زیبا، گذشته از جلوه چشم‌نوازی که دارد، مصرف خوراکی و صنعتی نیز دارد. سالیانه گردشگران زیادی به قصد دیدن این ساحل زیبا وارد جزیره می‌شوند. قبل از سفر به این ساحل زیبا بهتر است آشنایی کاملی با آن داشته باشید تا بتوانید بهتر برای آن برنامه‌ریزی کنید.

در این مجله از روم تور سعی شده تا راهنمای سفر به هرمز و بازدید از ساحل قرمز آن را به طور کامل در اختیار دوستداران این شهر قرار دهیم.

فهرست مطالب:

جزیره هزار رنگ هرمز

هرمز خاص‌ترین جزیره ایران است که به آن بهشت زمین شناسی یا جزیره رنگین کمان می‌گویند. زیرا این جزیره از انواع خاک‌های مختلفی تشکیل شده که در دنیا نظیر ندارد.

این جزیره حدود 42 کیلومتر مربع مساحت دارد و در فاصله 8 کیلومتری از خط ساحلی جنوب ایران قرار گرفته است. سطح جزیره با سنگ‌های رسوبی و لایه‌های از مواد آتشفشانی پوشیده شده است و حدود 7000 نفر در این جزیره زندگی می‌کنند.

جزیره هرمز هنوز بافت سنتی خود را حفظ کرده و مردم همچنان به سنت‌های کهن خود وفادار هستند. در این شهر خبری از پاساژهای بزرگ و جلوه‌های زندگی مدرن امروزی نیست. مردم اجازه داده‌اند تا طبیعت همچنان به جلوه‌گری خود ادامه دهد.

برای رسیدن به جزیره هرمز باید ابتدا به بندرعباس یا جزیره قشم بروید. در سواحل این دو شهر شناورها و لندینگ کرافت‌ها و اتوبوس‌های دریایی قرار دارد که مسافران را به جزیره می‌برد. ساعت کاری این شناورها ثابت است و معمولا همه روزه در ساعات ساعت 6:45، 9، 12، 14، 17 و 21:30 کار می‌کنند. بندرعباس تا هرمز حدود 40 دقیقه فاصله دارد.

از آنجایی که برای تهیه بلیط باید حضوری اقدام کنید، پیشنهاد می‌کنیم برای بازدید از ساحل سرخ هرمز به تورهای مسافرتی بپیوندید. البته می‌توانید با ماشین شخصی نیز به این سفر بروید. به این ترتیب می‌توانید ماشین خود را در پارکینگ بندر گذاشته یا از شناورهای خودروبر استفاده کنید.

عکس جزیره هزار رنگ هرمز

برای رزرو سوییت، ویلا و اقامتگاه در هرمز کلیک کنید.

معرفی ساحل سرخ هرمز؛ ساحل سرخ هرمز کجاست؟

یکی از مهم‌ترین و بی‌نظیرترین جاذبه‌های گردشگری جزیره هرمز، ساحل سرخ و خونین آن است. احتمالا در روزهای گذشته تصاویری از این ساحل را دیده‌اید که در هنگام بارندگی چگونه آب‌های قرمز با خاک‌های سرخ رنگ جزیره درهم آمیخته شده‌ و جلوه‌ای زیبا و شکوهمند را آفریده‌اند.

هرچند تمام خاک جزیره هرمز رنگی است، اما ساحل سرخ رنگ آن جلوه‌ای متفاوت در میان آنها دارد. همه چیز این ساحل سرخ است حتی صدف‌ها و فسیل‌های دریایی مختلفی که در آنجا پیدا می‌کنید.

در ساحل سرخ هرمز، جاذبه‌های طبیعی فراوانی همچون ساختارهای سنگی بی‌نظیر، صخره‌های بلند و غار وجود دارد که در طول سالیان به دلیل باد و باران شکل گرفته‌اند. این شگفتی‌های ژئولوژیکی بوده که به آن لقب بهشت زمین شناسی را داده و یک فرصت عالی برای علاقه‌مندان به طبیعت گردی و جاذبه‌های طبیعی است. تا در این جزیره زیبا کاوش کرده و از تماشای آنها لذت ببرند.

همچنین در این ساحل انواع تفریحات آبی مثل غواصی و پرش از سکو وجود دارد که می‌توانید در کنار تماشای طبیعت استفاده کنید. غواصی در دریا به شما این امکان را می‌دهد که از نزدیک مرجان‌های دریایی رنگارنگ را دیده و گوشه‌ای از شگفتی‌های دنیا زیر آب را به تماشا بنشینید.

در هر گوشه ساحل سرخ چشم بیندازید یک جلوه تماشایی خواهد دید. موسیقی سنتی که همراه با موج‌های دریا نواخته می‌شوند و غذاهای محلی که وسوسه‌تان می‌کنند. در یک کلام میتوان گفت که بازدید از این ساحل خونین تجربه‌ای بی‌نظیر و ماندنی خواهد بود.

عکس ساحل سرخ هرمز

دلیل سرخی خاک هرمز چیست؟

ساحل سرخ هرمز تنها ساحل سرخ رنگ ایران است. دلیل سرخی این خاک وجود غلظت بالای اکسید آهن در خاک است که از ترکیب مواد معدنی مثل سنگ‌های مگنتیت، هماتیت و اولیژیست به وجود آمده است. مقدار اکسید آهن موجود در این خاک 70 درصد است که سبب سرخی آن شده است.

این غلظت بالای اکسیدآهن باعث شده تا چند متر از آب دریا نیز سرخ رنگ شود. بنابراین شما تنها یک ساحل سرخ را نمی‌بینید، بلکه امواج قرمز رنگی که به ساحل می‌آیند را هم می‌توانید تماشا کنید. زمانی که در این ساحل قدم می‌زنید، پاها و لباسه‌ایتان نیز قرمز رنگ می‌شوند که البته با یک شستشوی ساده پاک خواهد شد.

عکس خاک جزیره هرمز

برای رزرو سرگرمی و تفریحات در هرمز کلیک کنید.

مصرف خوراکی خاک سرخ هرمز

خاک سرخ هرمز آنقدر زیباست که شاید بیننده را وسوسه کند تا کمی از آن را بچشد. احتمالا اولین کسی که فهمید این خاک خوردنی است هم نتوانسته دربرابر وسوسه‌اش مقاومت کند. شاید هم خوراکی بودن این خاک بخشی از معجزه‌های ناگفته خداوند بوده که به مردم این جزیره داده است. تا در زمانی که دسترسی به سرزمین‌های اطراف نداشتند بتوانند از آن استفاده کنند. زیرا خاک این جزیره حاصلخیر نیست و به دلیل گرمی هوا و شوری آب آنها در تهیه مایحتاج خود مشکل داشته‌اند. به همین جهت غذاها را سایر مناطق وارد میکرده‌اند.

مردم بومی به این خاک «گلک» می‌گویند. آنها خاک را در آب حل کرده و اجازه می‌دهند تا سنگریزه‌هایش ته نشین شود. سپس محلول سرخ رنگ غلیظی از آن به دست می‌آید که به عنوان ادویه استفاده می‌کنند. همچنین با این خاک نانی به اسم «تمشی» می‌پزند.

در سال‌های اخیر که گردشگران زیادی به این منطقه می‌روند، مقداری از این خاک را با خود می‌آورند. این کار سبب شده تا آینده این ساحل سرخ رنگ به خطر بیفتد. پس اگر دوست دارید بازماندگان شما هم بتوانند از زیبایی این ساحل بهره ببرند، بهتر است از این کار خودداری کنید.

عکس خاک سرخ هرمز

بیشتر بخوانید: راهنمای سفر به هرمز

مصرف صنعتی خاک سرخ هرمز

ساحل سرخ هرمز یکی از مرغوب‌ترین انواع این کانی در دنیا است که برخی به آن طلای سرخ می‌گویند. این خاک ارزش اقتصادی بالایی دارد و در صنایع مختلفی استفاده می‌شود.

رنگدانه‌های این خاک در صنعت رنگ سازی کاربرد دارد. همچنین در ساخت لوازم آرایشی، ساخت کاغذ و پلاستیک، انواع پودر میکرونیزه، کاشی، شیشه، مواد ضد زنگ وغیره استفاده می‌شود.

البته در سال‌های گذشته تلاش شده تا از استفاده صنعتی از این خاک جلوگیری شود. همچنین با کسانی که سعی می‌کنند با فروش این خاک، مواد معدنی و کانی‌های آن را استخراج کنند، برخورد می‌شود.

حتی جشنواره فرش خاکی هرمز که هرساله برگزار می‌شد و بخشی از گردشگری جزیره به شمار می‌آمد، متوقف شده است. در این جشنواره فرش خاکی به ابعاد 1200 تا 1500 متر با خاکه‌ای رنگی جزیره ساخته می‌شود. به دلیل آسیب‌هایی که این طرح به خاک سرخ هرمز و مابقی اماکن می‌زد، اجرای آن متوقف گشت.

عکس جزیره هرمز

حیات وحش ساحل سرخ

در ساحل سرخ هرمز گذشته از خاک و سنگ‌های رنگی می‌توانید برخی از حیوانات بومی این جزیره را نیز ببیند. در این ساحل لاک پشت‌های دریایی و منقار عقابی زندگی می‌کنند. آنها در ماه‌های پایانی هر سال برای تخم گذاری به این جزیره می‌آیند.

هر تخم 50 روز زمان نیاز دارد تا تبدیل به لاک پشت شود. اگر در این زمان به ساحل سفر می‌کنید، مراقب این موجودات دوست داشتنی باشید و با سروصدای زیاد زندگی آنها را مختل نکنید.

بیشتر بخوانید: هزینه سفر به هرمز

جاذبه های گردشگری نزدیک به ساحل سرخ

در کنار ساحل قرمز رنگ هرمز، جاذبه‌های گردشگری دیگری نیز قرار دارد که میتواند در هنگام بازدید از این مکان، سری هم به آنجا زده یا در برنامه بازدید خود بگنجانید. این جاذبه‌ها عبارتند از:

  • دره رنگین کمان: دره رنگین کمان دارای بیش از 70 نوع کانی و مواد معدنی است که سبب شده این دره شگفت انگیز شبیه رنگین کمانی زیبا به نظر بیاید. این دره فاصله کمی با ساحل سرخ رنگ دارد.

  • قلعه پرتغالی ها: این قلعه یادگار دوران سلطه پرتغال بر جزیره است که نزدیک به ساحل بنا شده است. رنگ سرخ ساحل در این ساختمان متروک منعکس گشته است.

  • غار الهه نمکی: غاری با دیواری رنگارنگ، درست مثل سایر قسمت‌های هرمز پر از رنگ‌های زیبا و تماشایی است. این غار نمکی به دلیل فرسایش آب به وجود آمده است.

  • ساحل نقره ای: در امتداد ساحل سرخ هرمز که قدم بزنید، به ساحل نقره ای می‌رسید. صدف‌ها و سنگ‌های سفید این ساحل زیر نور آفتاب برق می‌زنند و در شب مثل آسمان پر ستاره می‌درخشند.

  • دره مجسمه ها: از فاصله دور که به آنها نگاه کنید، گویی یک نفر مجسمه‌های بزرگی ساخته و در آنجا قرار داده است. اما در واقع باد با وزیدن میان صخره‌ها این مجسمه‌های بی‌نظیر را خلق کرده است.

عکس دره مجسمه ها

چه زمانی به ساحل سرخ هرمز برویم؟

جزیره هرمز آب و هوایی بسیار گرمی دارد. محصور شدن آن در دریا نیز سبب شده است تا رطوبت هوا بسیار بالا باشد. فصل‌های سرد در این جزیره بسیار کوتاه هستند و بیشتر روزها دمای هوا بالاست.

در روزهای تابستان به هیچ عنوان نمی‌توان از این مناطق بازدید کرد؛ به همین جهت بهترین زمان برای دیدن شگفتی ساحل قرمز هرمز، اواسط پاییز تا اواخر زمستان است. البته اوایل فروردین هم زمان مناسبی است، زیرا هنوز هوا رو به گرمی نرفته است.

عکس بهترین زمان سفر به ساحل سرخ هرمز

با روم تور بهترین سفر را به ساحل سرخ هرمز داشته باشید!

در این مقاله سعی شده تا راهنمای سفر به ساحل سرخ هرمز را به طور کامل شرح دهیم. اگر برای سفر به این شهر و بازدید از ساحل آن، قصد استفاده از تورهای مسافرتی را دارید، روم تور می‌تواند یک تجربه زیبا و به یادماندنی را برای شما فراهم کند.

برای کسب اطلاعات بیشتر و رزرو خدمات با کارشناسان سایت تماس بگیرید. این مجموعه خدمات خود را به صورت 24 ساعته ارائه می‌دهد.