24 تا از جاهای دیدنی کهگیلویه و بویراحمد (1403)

در این مقاله با تعدادی از زیباترین جاهای دیدنی کهگیلویه و بویراحمد آشنا می‌شوید و همچنین اطلاعاتی درباره مکان‌های تاریخی و فرهنگی استان نیز ارائه می‌شود.

24 تا از جاهای دیدنی کهگیلویه و بویراحمد (1403)
آشنایی با تنگه ها و آبشارهای کهگیلویه و بویر احمد

شهر یاسوج در مرکز استان کهگیلویه و بویراحمد واقع شده است. استان‌هایی مانند استان چهار محال و بختیاری از شمال، استان‌های فارس و بوشهر از جنوب، استان‌های فارس و اصفهان از شرق و استان خوزستان از غرب در همسایگی استان کهگیلویه و بویراحمد قرار گرفته‌اند.

این استان از اقلیمی کوهستانی و مرتفع برخوردار بوده که بلندترین قله آن، قله دنا از رشته کوه‌های زاگرس جنوبی است. استان کهگیلویه به دلیل وضعیت خاص بارندگی و پراکندگی ارتفاعات به دو منطقه متفاوت سردسیر و گرمسیر تقسیم شده است. این استان 7 شهرستان و 16 بخش را شامل می شود که از 16 شهر و بیش از 1700 روستا برخوردار است و جاهای دیدنی بیشماری در این استان قرار گرفته است که در ادامه به معرفی آنها میپردازیم.

جاذبه‌های دیدنی استان کهگیلویه و بویراحمد

به جرات می‌توان استان کهگیلویه و بویراحمد را به‌عنوان زیباترین و پرجاذبه‌ترین استان کشور ایران معرفی کرد. این استان زیبا با برخورداری از طبیعتی بکر و خیره کننده، قطعا به یکی از بهترین مکان‌هایی که تاکنون به آن سفر کرده‌اید، تبدیل خواهد شد. در ادامه چند نمونه از جاذبه‌های دیدنی و پرطرفدار استان کهگیلویه و بویراحمد را در مجله گردشگری روم تور به شما معرفی خواهیم کرد.

دریاچه برم الوان

دریاچه برم الوان

دریاچه برم الوان دریاچه ای زیباست که در استان کهگیلویه و بویراحمد قرار دارد و یکی از منحصر به فردترین و چشم نوازترین مکان‌های دیدنی این استان محسوب می‌شود.

گستردگی این دریاچه بیش از 150 هزار مترمربع، ژرفای آن حدود 30 متر و بلندی آن از سطح دریا 1100 مترمربع می‌باشد. دریاچه برم الوان علاوه بر منظره‌ای دلنشین از آب و هوایی بسیار مطلوب نیز برخوردار است که همین امر سبب شده تا سالانه میزبان تعداد زیادی از گردشگران داخلی و خارجی باشد.

آدرس: 40 کیلومتری شهر لیکک (مشاهده روی نقشه)

پیست اسکی دنا

پیست اسکی دنا

پیست اسکی دنا مکانی مناسب و متنوع برای تفریح محسوب می شود. اگر در فصل زمستان به استان کهگیلویه و بویراحمد سفر کردید حتما به پیست اسکی دنا سری بزنید. این پیست زیبا و منحصربه‌فرد دارای 600 متر طول و 1500 متر عرض هست که از خوابگاه و رستوران نیز برخوردار است. این مکان را می‌توان به عنوان جالب‌ترین و بهترین تفریح برای خانواده‌ها به شمار آورد.

آدرس: جنب منطقه آب نهر كاكان، فاصله 18 کیلومتری شهر یاسوج (مشاهده روی نقشه)

پارک جنگلی

پارک جنگلی

پارک جنگلی یاسوج یکی از بزرگترین پارک‌های جنگلی جنوب کشورمی‌باشد، زیرا از 80 هکتار وسعت برخوردار است. این مکان یکی از جاهای دیدنی و محبوب استان کهگیلویه و بویراحمد به‌حساب می‌آید که از درختان بلوط، ارزن، بادام کوهی، بنه و کیکم پوشیده شده است.

آدرس: شمال شهر یاسوج (مشاهده روی نقشه)

اگر به استان کهگیلویه و بویراحمد سفر کردید و قصد داشتید اقامتگاه رزرو کنید می توانید از سایت روم تور اقدام کنید. برای مشاهده شرایط روی کلمه رزرو اقامتگاه در یاسوج کلیک کنید و در صورت نیاز از کارشناسان ما راهنمایی های لازم را دریافت کنید.

دشتک سی سخت

دشتک سی سخت

دشتک سی سخت در دامنه‌های کوه دنا قرار دارد که دشتی زیبا و سرسبز است و چهار قلعه اصلی دنا به نام‌های برج آسمانی، قزل قلعه، قاش مستان و موره کل را در مقابل چشمانتان قرار می‌دهد. علاوه بر این، دشتک سی سخت به‌عنوان یکی از جاذبه‌های دیدنی زیبا و محبوب استان کهگیلویه و بویراحمد شناخته می‌شود که برای گشت و گذار بسیار مناسب است. بهترین زمان بازدید از این منطقه زیبا فصول بهار و تابستان می‌باشد.

آدرس: 4 الی 5 کیلومتری غرب شهر سی سخت (مشاهده روی نقشه)

منطقه گردشگری دلی مهرجان

منطقه گردشگری دلی مهرجان یکی از مناطق زیبا و پرطرفدار استان کهگیلویه و بویراحمد می باشد. این منطقه بکر و خوش آب و هوا در منطقه‌ای کاملا استراتژیک قرار دارد که توسط سه کوه مهره، سیاه و سفید احاطه شده است. برای رفتن به این مکان دلنشین بایستی از روستای وحدت به سمت گرده کلات در جاده‌ای کوهستانی پر پیچ و خمی حرکت کنید.

آدرس: استان کهگیلویه و بویراحمد، فاصله 35 کیلومتری شهر لنده 

دره مهریان

دره مهریان

دره زیبای مهریان یکی دیگر از مکان‌های دیدنی و محبوب استان کهگیلویه و بویراحمد به شمار می‌رود. این دره از طبیعتی جذاب و منحصربه‌فرد برخوردار بوده که یک رودخانه زیبا و روان را نیز در خود جای داده است. اگر از بالا به این دره نگاه کنید، می‌بیند که دورتادور آن را درختان چنار قد برافراشته، احاطه کرده است.

آدرس: مسیر جاده یاسوج به اقلید، ابتدای جاده اقلید (مشاهده روی نقشه)

آبشار یاسوج

اکثر افراد گمان می‌کنند که جنگل‌های سرسبز یا آبشارهای خروشان تنها در شمال کشور وجود داشته و در جنوب کشور خبری از این قبیل جاذبه‌ها نیست. پیشنهاد ما به افرادی که این‌گونه تصور می‌کنند این است که حتما به استان کهگیلویه و بویراحمد علل خصوص شهر یاسوج سری بزنند. شهر یاسوج را می‌توان حتی به‌عنوان بهشت ایران نیز معرفی کرد.

آبشار یاسوج به‌عنوان یکی از زیباترین و معروف ترین جاهای دیدنی شهرشناخته شده است. این آبشار بی‌نظیر از ارتفاعی حدود ده متر برخوردار بوده و دارای درختانی سرسبز و طبیعتی بکر در اطراف خود میباشد. از مهمترین مزیت این آبشار می‌توان به نزدیک بودن آن به مرکز شهر اشاره کرد. علاوه بر این، آبشار یاسوج از امکاناتی نظیر فروشگاه مواد غذایی، سرویس بهداشتی و… نیز برخوردار است.

آدرس: یاسوج، بعد از امامزاده عبدالله ، 3 کیلومتری جاده دوم آبشار (مشاهده روی نقشه)

آبشار تنگه تامرادی

آبشار تنگه تامرادی

آبشار تنگه تامرادی مجموعه آبشارهایی را در دل خود جای داده که هرکدام از زیبایی های خاص خود برخوردار هستند. مجموعه آبشارهای تنگه تامردای در واقع از حداقل 20 آبشار تشکیل شده است. جالب است بدانید که در نزدیکی این مجموعه (در فاصله 50 متری از آبشار تنگه تامرادی) مقبره‌ای مربوط به دوران هخامنشیان در روستای حسین آباد وجود دارد.

این تنگه بنا به گفته پیشینیان محل وقوع جنگ‌های قدیمی بوده که معروف‌ترین آن‌ها جنگ‌های باستانی کی لهراسب و رضا خان و جنگ‌های آریوبرزن و اسکندر مقدونی هستند. به‌علاوه مسیر رسیدن به تنگه نیز بسیار زیبا و پر پیچ وخم است.

آدرس: 50 کیلومتری غرب یاسوج به بابا میدان (مشاهده روی نقشه)

آبشار خامی باشت

آبشار خامی باشت

آبشار خامی باشت آبشاری ست که با ورود به این منطقه با رودخانه‌ها و چشمه‌های پرآب بسیاری روبرو خواهید شد که درختان و بیشه زارهای اطراف خود را آبیاری می‌کنند.اگر به شهر یاسوج سفر کردید، حتما از آبشار خامی باشت آن دیدن کنید. برای رسیدن به این آبشار زیبا و بی‌نظیر بایستی حدود سه ساعت را در تنگه  پیاده روی کنید، اما مطمئن باشید که این پیاده روی قطعا ارزشش را خواهد داشت.

آدرس: جاده باشت چرام، کنار روستای تل چگاه (مشاهده روی نقشه)

تنگه گنجه ای

تنگه گنجه ای

تنگ گنجه ای جزو مکان‌هایی به شمار می‌رود که بازدید از آن به یکی از بهترین خاطره‌هایتان تبدیل خواهد شد. این تنگه زیبا در دره‌ای میان کوه‌های سر به فلک کشیده و جنگل‌های سرسبز قرار گرفته است. وجود درختان تنومند چنار و بلوط در اطراف این تنگه به همراه آواز خوش پرندگان و صدای شرشر آب، فضایی بسیار زیبا و دلنشین را به وجود آورده است.

در این مکان به‌منظور راحتی هرچه تمام تر مسافران، اردوگاه تفریحی و امکانات اقامتی نیز در نظر گرفته شده است. پیشنهاد می‌شود در فصول بهار و تابستان از تنگه گنجه‌ای بازدید کنید، چرا که در این زمان زیبایی این منطقه در اوج خود می‌باشد.

آدرس: فاصله 16 کیلومتری شمال شهر یاسوج، واقع در مسیر جاده یاسوج به سی سخت (مشاهده روی نقشه)

تنگه ماغر

تنگه ماغر

تنگه ماغر یکی از زیباترین تنگه‌های استان کهگیلویه به‌حساب می‌آید. اگر به ماجراجویی و روبرو شدن با شگفتی‌های متنوع علاقه دارید، به تنگه ماغر سری بزنید. این تنگه آثار تاریخی متعددی را در خود جای داده است. قدمت این آثار تاریخی زیبا و منحصربه‌فرد به دوران ساسانیان باز می‌گردد.

آدرس: یاسوج 10 کیلومتری شهر لیکک (مشاهده روی نقشه)

تنگه لیتون

تنگه لیتون

تنگه لیتون یکی دیگر از تنگه‌های زیبا و چشم نواز استان کهگیلویه و بویراحمد می‌باشد که پوشش گیاهی بسیار زیبایی را در خود جای داده است. در این تنگه علاوه بر وجود درختان کهن و سربه فلک کشیده، آبشاری زیبا نیز وجود دارد که از دل سنگ‌های صخره‌ای به پایین سرازير شده و منظره‌ای محصور کننده از طبیعت را در مقابل چشمانتان قرار می‌دهد. از جمله مزیت‌های این آبشار می‌توان به آبیاری زمین‌های کشاورزی و سیراب کردن درختان اشاره کرد.

آدرس:یاسوج، 70 کیلومتری شهرستان دیشموک (مشاهده روی نقشه)

آبشار کمر دوغ؛ عروس آبشار‌های ایران

آبشار کمر دوغ

در ۸۵ کیلومتری شمال شرقی شهر دهشت یکی دیگر از جاهای دیدنی یاسوج قرار دارد که به‌عنوان هفتمین آبشار بلند ایران نیز شناخته می‌شود. آبشار کمر دوغ ۱۰۰ متر ارتفاع دارد و به دلیل ریزش دوغ مانند و سفیدرنگ آبشار بر دیوارهای کوه به آن کمر دوغ می‌گویند.

روز‌هایی که آفتاب بر این منطقه می‌تابد قطرات معلق و زرین آب یک رنگین‌کمان زیبا و خوش‌آب‌و‌رنگ را در کنار آبشار تشکیل می‌دهند. همان‌طور که می‌دانید بسیاری از آبشار‌های یاسوج فصلی بوده و در زمره جاهای دیدنی یاسوج در بهار جای می‌گیرند؛ اما آبشار کمر دوغ در تمامی فصل‌های سال پرازآب است و با نهایت زیبایی میزبان گردشگران از اقصا نقاط ایران است.

خوب است بدانید در کهگیلویه و بویراحمد کمتر چشمه و آبشاری وجود دارد که آب آن نمکی باشد به همین دلیل آبشار کمر دوغ به علت نمکی بودن آب خود جزو خاص‌ترین جاهای دیدنی کهگیلویه و بویر احمد به شمار می‌رود.

گردشگرانی که به صخره‌نوردی علاقه‌مند هستند می‌توانند در زمان بازدید از آبشار کمر دوغ به صخره‌های بلند اطراف آبشار صعود کنند.

آدرس: استان کهگیلویه و بویراحمد،۸۵ کیلومتری شهر دهدشت، بخش چاروسا،۱۵ کیلومتری شرق قلعه رییسی، روستای کمر دوغ

آبشار بهرام بیگی؛ یکی از زیبا‌ترین آبشار‌های کهگیلویه و بویراحمد در بهار

در ۵۰ کیلومتری غرب شهرستان دنا و در روستای بهرام بیگی آبشاری زیبا وجود دارد که از میان درختان انبوه و چندصدساله گردو و چنار عبور می‌کند و زیبایی‌اش را به رخ همگان می‌کشد.

آبشار بهرام بیگی ۳۵ متر ارتفاع دارد و جزو جاهای دیدنی یاسوج در تابستان و بهار به شمار می‌رود. البته بهترین زمان برای بازدید از این آبشار اواسط فصل بهار است؛ زیرا در این زمان آبشار پرآب‌تر و زیبا‌تر از زمان‌های دیگر است.

بد نیست بدانید این آبشار آب موردنیاز برای کشاورزی و آشامیدن مردم منطقه را تامین می‌کند. به همین خاطر این آبشار برای مردم محلی منطقه از اهمیت زیادی برخوردار است.

آدرس: استان کهگیلویه و بویراحمد، سی سخت، روستای بهرام بیگی

آبشار طسوج؛ با طبیعتی زیبا و بکر

آبشار طسوج یکی دیگر از آبشارهای زیبای استان کهگیلویه و بویراحمد است که در سردسیرترین منطقه شهرستان چرام قرار گرفته است. این آبشار در ۷۰ کیلومتری شهر چرام قرار دارد و سبب ایجاد باغ‌های گردو و سیب زیادی در اطراف خود شده است.

اگر در فصل بهار یا تابستان به یاسوج سفر کردید در میان بازدید از جاهای دیدنی یاسوج می‌توانید برای برپایی یک پیک‌نیک در فضایی سرسبز و زیبا به آبشار طسوج بروید. علاوه بر این در کنار بازدید از آبشار طسوج می‌توانید از سایر جاذبه‌های گردشگری منطقه طسوج نظیر دریاچه طسوج و عمارت‌های تاریخی اطراف آن نیز دیدن کنید.

آدرس: استان کهگیلویه و بویراحمد، ۷۰ کیلومتری شهر دهدشت، چرام

آبشار کیوان؛ حاصل یکی شدن دو رودخانه

یکی از زیبا‌ترین آبشار‌های چهارفصل استان آبشار کیوان است که در منطقه‌ای بکر و دوست نخورده قرار دارد. آبشار کیوان در محل برخورد دو رودخانه به وجود آمده که این نقطه را دره تنگ یا دره شور می‌نامند.

غیر از آبشار کیوان آبشار‌‌های دیگری نیز در این منطقه وجود دارند که برخی از آن پلکانی هستند و برخی دیگر دارای حوضچه‌های آب هستند که برای شنا‌کردن گردشگران در فصل‌های گرم سال بسیار مناسب است.

به‌علاوه اگر به صخره‌نوردی علاقه‌مند هستید در زمان بازدید از جاهای دیدنی یاسوج وسایل صخره‌نوردی خود را به همراه داشته باشید؛ زیرا هرگز نمی‌توانید فکر صعود به صخره‌های اطراف آبشار کیوان را از ذهن خود بیرون کنید.

آدرس: استان کهگیلویه و بویراحمد،۳۳ کیلومتری شمال غربی گچساران، روستای لیشتر

دشت راق؛ جاهای دیدنی یاسوج بهشت گمشده

دشت راق

در میان دو کوه با نام‌های کوه باریک و کوه کله‌قوچی دشتی زیبا و وسیع وجود دارد که با طبیعت بی‌نظیر خود جزو زیباترین جاهای دیدنی یاسوج به شمار می‌رود. مساحت دشت راق ۱۰۰۰ هزار کیلومتر است و دارای پوشش گیاهی متنوعی شامل لاله واژگون، جاشیر، خرکول، چو‌ک، ارزن، گینه، قارچ و شلال است.

کافی است در فصل بهار سری به دشت راق بزنید تا بتوانید در کنار یکی از چشمه‌های این دشت پیک‌نیک خود را برپا کنید و از طبیعت زیبا و بی‌نظیر منطقه لذت ببرید.

اگر فکر می‌کنید گیاهان خود رو، گل‌های زیبا و چشمه‌های مختلف تنها علت زیبایی این منطقه هستند باید به شما بگوییم آبشار تنگ مو زیبایی این منطقه منحصربه‌فرد را تکمیل کرده و سرزمینی بهشتی را پدید آورده است. لازم به ذکر است که مسیر دسترسی به این آبشار خاکی است؛ اما این‌همه زیبایی ارزش پیمودن این مسیر را دارد.

آدرس: استان کهگیلویه و بویراحمد،۶۰ کیلومتری شرق یاسوج، بعد از رودخانه سادات، دشت راق

پارک ساحلی یاسوج؛ تجربه تفریح و گشت‌وگذار در کنار بزرگترین رودخانه یاسوج

یکی از پربازدیدترین جاهای تفریحی یاسوج پارک ساحلی این شهر است که در ورودی جنوبی شهر واقع شده است. پارک ساحلی یاسوج با مساحتی بالغ بر ۱۴ هکتار در کنار رودخانه بشار قرار دارد.

اگرچه شهر یاسوج در کناردریا قرار ندارد؛ اما بزرگ‌ترین رودخانه یاسوج سبب شده تا گردشگران عزیز بتوانند در کنار این رودخانه احساس آرامش ساحل دریا را داشته باشند.

قایق‌سواری، غرفه‌های متعدد، شهربازی و سکوهای مخصوص کمپینگ جزو امکانات این پارک ساحلی زیبا به شمار می‌رود. علاوه بر این می‌توانید در طبیعت سر‌سبز و زیبای پارک ساحلی یاسوج یک پیک‌نیک خانوادگی به‌یادماندنی را تجربه کنید.

آدرس: استان کهگیلویه و به بویراحمد، یاسوج، ورودی جنوبی شهر یاسوج، کنار رودخانه بشار، پارک ساحلی یاسوج

برای خرید بلیط پارک آبی یاسوج در روم تور کلیک کنید.

روستای کریک؛ با معماری شبیه به ماسوله

روستای کریک

وقتی می‌گوییم یاسوج هیچ‌چیز از مناطق شمال کشور کم ندارد باور کنید منظورمان دقیقا هیچ‌چیز است. کافی است برای گشت و گذار در جاهای دیدنی یاسوج ۲۴ کیلومتر در جاده یاسوج به شهر سی سخت رانندگی کنید تا با روستایی شبیه به ماسوله گیلان مواجه شوید.

روستایی که در منطقه‌ای سرسبز و خوش‌آب‌وهوا واقع شده است و طبیعی زیبا و بکر دارد.

خانه‌های روستای کریک مشابه ماسوله هستند و اطراف آن پر از باغ‌های گردو، انگور و سیب است. علاوه بر این چندین رودخانه بزرگ و پرازآب از کنار روستا عبور می‌کنند و باعث سرسبز‌ی بیشتر این منطقه می‌شوند. گردشگران عزیز می‌توانند در میان کوچه‌پس‌کوچه‌های روستای کریک قدم بزنند و از تماشای این‌همه زیبایی لذت ببرند.

آدرس: استان کهگیلویه و بویراحمد، نرسیده به سی سخت، روستای کریک

چشمه میشی؛ با داستانی قدیمی از کیخسرو

چشمه میشی

در ۵ کیلومتری شهر سی سخت چشمه‌ای با آب شیرین وجود دارد که به آن چشمه میشی یا بشو می‌گویند. چشمه میشی از ارتفاعات کوه دنا سرچشمه می‌گیرد و بعد از گذشت از دره‌ای طولانی بر روی زمین جاری می‌شود.

آب این چشمه آن‌قدر سرد است که راه‌رفتن درون آب و حتی خوردن آب چشمه بسیار دشوار است. چشمه میشی علاوه بر اینکه یک جاذبه گردشگری زیبا در شهر یاسوج است سبب سرسبزی و طراوت باغ‌ها و کشتزارهای سی ‌سخت نیز شده است.

جالب است بدانید طبق داستان‌ها کیخسرو به امیر اهورامزدا در چشمه میشی سر و تن بشست و در غاری آرمید.

آدرس: استان کهگیلویه و بویراحمد، ۵ کیلومتری شهر سی سخت، چشمه میشی

دریاچه کوه گل؛ یکی از منحصربه‌فرد‌ترین دریاچه‌های فصلی یاسوج

چشمه میشی

در اواخر فصل زمستان و زمانی که هوا رو به گرمی می‌رود در دامنه منطقه کوهستانی دنا دریاچه‌ای فصلی به وجود می‌آید که آن دریاچه کوه‌ گل می‌گویند. ذوب‌شدن برف‌های دامنه کوه دنا و جمع‌شدن آن در منطقه‌ای با وسعت ۵ هزار کیلومترمربع باعث پیدایش دریاچه کوه گل در این منطقه شده است.

اگر قصد گشت‌و‌گذار در این منطقه را دارید بهتر است از اواخر زمستان تا اوایل تابستان به منطقه سی سخت سفر کنید؛ زیرا در اواسط فصل تابستان و با گرم‌شدن هوا آب این دریاچه کم‌کم تبخیر می‌شود.

گردشگران عزیزی که برای دیدن جاهای دیدنی یاسوج به این منطقه آمده‌اند می‌توانند در کنار بازدید از دریاچه کوه گل از تماشای پوشش گیاهی منطقه شامل لاله‌های واژگون، نعنا کوهی، ریواس، پونه کوهی و بابونه نیز لذت ببرند.

آدرس: استان کهگیلویه و بویراحمد، شهر سی ‌سخت، منطقه کوه گل، دریاچه کوه گل

ده شیخ دنا؛ با قدمتی ۱۳۵ میلیون ساله

ده شیخ دنا

به جرات می‌توان گفت غار ده شیخ دنا شعبه دوم غار علی‌صدر در استان یاسوج است. این غار در ۵۱ کیلومتری یاسوج و در نزدیکی روستای ده شیخ قرار دارد و قدمت آن به دوره دوم زمین‌شناسی یعنی ۱۳۵ میلیون‌ سال میش بازمی‌گردد.

این غار طبیعی ۶ کیلومتر عمق دارد و شامل هفت گالری و دالان است که با قندیل‌های آهکی زیبا و چشم‌نواز به زیبایی هرچه‌تمام‌تر تزیین شده است. جالب است بدانید غار ده شیخ دنا در سال ۱۳۸۹ توسط یکی از چوپانان اهل روستا ده شیخ کشف شده است.

اگر در میان جاهای دیدنی یاسوج به دنبال یکی از شگفت‌انگیزترین‌ها هستید مطمئنا غاز ده شیخ دنا بهترین گزینه برای شما خواهد بود.

آدرس: استان کهگیلویه و بویراحمد، شهر تاریخی دنا، پل پاتاوه، روستای ده شیخ، غار ده شیخ دنا

گورستان تاریخی لما؛ متعلق به قوم ایلامی

گورستان تاریخی لما

در سال ۱۳۷۹ بود که طی یک پروژه راه‌سازی به‌صورت تصادفی در مسیر جاده یاسوج به اصفهان یک گورستان تاریخی کشف شد. این گورستان تاریخی که امروزه لما نامیده می‌شود متعلق به ۳۵۰۰ سال پیش است و تا کنون حدود ۳۰۰ قبر در این منطقه کشف شده است.

طبق گفته باستان‌شناسان این قبر‌ها متعلق به ایلامی‌هایی است که در این مسیر کوچ‌ می‌کردند. این قبر‌ها در عمق ۲ تا ۴ متری زمین حفرشده‌اند و بنای قبرها سنگی و به شکل طاقدیس است. خوب است بدانید باستان‌شناسان در این قبرها علاوه بر اسکلت‌های انسان، اسکلت حیواناتی نظیر اسب و گوسفند و همچنین تعدادی اشیا قدیمی نظیر ظروف سفالی و نیزه پیدا کردند.

به گفته کارشناسان وجود این موارد می‌تواند نشانگر آیین تدفین مردگان مردم بومی این منطقه باشد. در کنار بازدید از جاهای دیدنی یاسوج و طبیعت زیبای آن بازدید از گورستان تاریخی لما را از دست ندهید.

آدرس: استان کهگیلویه و بویراحمد، شهر دنا، بخش پاتاوه، دهستان سادات محمودی، روستای لما

تپه خسرو؛ یکی از پر رمز و رازترین جاهای دیدنی یاسوج

تپه خسرو

در ۵ کیلومتری جنوب یاسوج یک تپه کوچک با ارتفاع ۲۰ متر قرار دارد که علاوه بر زیبایی منحصر‌به‌فردی که دارد یک داستان قدیمی را نیز درون خود جای‌داده است.

طبق افسانه‌ها زمانی که کیخسرو به این دشت می‌رسد برای نشان‌دادن قدرت خود، به سربازان خود دستور می‌دهد هر کدام یک کیسه خاک بردارند و با آن یک تپه ایجاد کنند.

باستان‌شناسان بعد از کاوش‌های فراوان در تپه خسرو یا تل خسرو اشیا ارزشمند زیادی نظیر ابزار سنگی و ظروف سفالی را در آن پیدا کردند. آنها توانستند بقایا یک بنای قدیمی و مخروبه را نیز روی این تپه پیدا کنند که می‌تواند نشانگر وجود یک عمارت روی این تپه باشد. خوب است بدانید به گفته کارشناسان قدمت این تپه به قبل از پیدایش سلسله هخامنشی بازمی‌گردد.

آدرس: استان کهگیلویه و بویراحمد،۵ کیلومتری جنوب شهر یاسوج، تپه خسرو

بهترین زمان برای سفر به کهگیلویه و بویراحمد

استان کهگیلویه و بویراحمد و به‌خصوص شهر یاسوج به‌خاطر آب‌وهوا اقلیم خاصی که دارد در تمامی فصل‌ها میزبان گردشگران زیادی از اقصا نقاط کشور است. گردشگران عزیز می‌توانند در فصل زمستان برای بازدید از جاهای دیدنی یاسوج در زمستان به پیست‌های اسکی این شهر مراجعه کنند.

فصل پاییز نیز فرصت مناسبی برای بازدید از جاهای دیدنی یاسوج در پاییز است. البته در فصل بهار این زیبایی‌ها به نهایت خود می‌رسند و دشت‌ها مامن گل‌های زیبا می‌شوند و آبشارها باسخاوت تمام در دشت‌ها و بیشه‌ها جاری می‌شوند.

 اگر در فصل بهار قصد بازدید از جاهای دیدنی یاسوج را دارید بهتر است برای یک سفر طولانی برنامه‌ریزی کنید؛ زیرا بازدید از این‌همه جاذبه گردشگری در چند روز میسر نیست. علاوه بر این دل‌کندن از این‌همه زیبایی نیز سخت خواهد بود.

بهترین زمان برای سفر به کهگیلویه و بویراحمد

کلام آخر

بدون شک استان کهگیلویه و بویراحمد به دلیل برخورداری از طبیعتی بکر و زیبا در کنار آب و هوایی متنوع و مطلوب، به‌عنوان یکی از مناسب ترین گزینه‌ها برای سفر به شمار می‌رود. جاذبه‌های طبیعی، تاریخی و مذهبی استان کهگیلویه آن‌قدر زیاد و متنوع است که تنها سفر به این استان می‌تواند چیزی که وجود دارد را به نمایش بگذارد.

ما در این مقاله از آژانس گردشگری روم تور سعی کردیم تا بخشی از جاذبه‌های طبیعی و معروف استان کهگیلویه و بویراحمد را به شما عزیزان معرفی کنیم تا انتخاب‌های راحت‌تری برای بازدید داشته باشید. امیدواریم که مطالب این مقاله برای شما مفید بوده باشد.