پارک کروکودیل قشم از جذاب‌ترین مکان‌هایی که باید سفر کرد!

پارک کروکودیل قشم یکی از جذاب‌ترین مکان‌هایی است که در سفر به قشم می‌توانید از آن بازدید کنید. حتما می‌دانید که کروکودیل‌ها در فرهنگ بومی ما با افسانه‌ها و اساطیر درآمیخته است.

پارک کروکودیل قشم از جذاب‌ترین مکان‌هایی که باید سفر کرد!

اگر حال و هوای فیلم پارک ژوراسیک را دوست داشته باشید، احتمالا پارک کروکودیل قشم یکی از جذاب‌ترین مکان‌هایی است که در سفر به قشم می‌توانید از آن بازدید کنید. این پارک بزرگ هرچند عمر اندکی دارد، اما اولین پارک بزرگ خاورمیانه است که کروکودیل پرورش می‌دهد و می‌توانید از نزدیک با زندگی این موجودات مرموز و بازمانده‌های دایناسورها آشنا شوید.

البته نوادگان دایناسورها تنها ساکنان این پارک نیستند. به همین جهت می‌توان گفت که یک تجربه منحصربه‌فرد خواهید داشت و با پرندگان و حیواناتی آشنا می‌شوید که در نوع خود خاص هستند.

در این مقاله به معرفی پارک کروکودیل قشم خواهیم پرداخت تا بازدید بهتری داشته باشید. با ما همراه باشید.

پارک کروکودیل قشم کجاست و ساعات بازدیدش کی هست؟

پارک کروکودیل قشم آدرس تقریبا سرراستی دارد. این پارک در هفت کیلومتری بزرگراه قشم - درگهان قرار گرفته است. پارک در روزهای عادی از ساعت 8 صبح تا 8 شب برای علاقمندان باز است. در روزهای تعطیل نیز ساعت 8 تا 10 شب کار می‌کند. در ماه رمضان نیز ساعت کاری پارک از 9 صبح تا 1 بعد از ظهر و 6 عصر تا شب است.

بازدید از پارک نوپک قشم هزینه ورودی دارد. اما قیمت ورودی پارک کروکودیل قشم با توجه به زمان‌های بازدید می‌تواند متفاوت باشد. در نتیجه نمی‌توان برای آن قیمت ثابتی را تعیین کرد.

ایده راه اندازی پارک کروکودیل قشم

شاید ندانید که ایده راه‌اندازی پارک کروکودیل قشم از طرف خانم مژگان روستایی مطرح شد که هدفش نیز یک پروژه کارآفرینی برای پرورش کروکودیل بود. خانم روستایی و همسرش در ابتدای کار هشت کروکودیل را از مالزی وارد کردند تا مطالعات‌شان را بر روی آنها آغاز کنند. خیلی زود تعداد کروکودیل‌ها بیشتر شد و آوازه این مجموعه در همه جا پیچید.

از آنجایی که کروکودیل‌ها حیوانات مرموزی در فرهنگ ما هستند و این موجودات در محیط زندگی ما نبوده‌اند، افراد زیادی دوست داشتند از آنها بازدید کنند. احتمالا خیلی از بازدید کننده‌ها دوست داشتند بدانند که آیا کروکودیل بعد از خوردن غذایش اشک می‌ریزد یا نه. به هر جهت این پارک یک سال بعد از آغاز فعالیت خود یعنی در سال 1389 به صورت رسمی افتتاح شد تا همه بتوانند از این مجموعه بی‌نظیر و خاص بازدید کنند.

در حال حاضر تعداد این کرکودیل‌ها به بیش از 100 عدد رسیده است که برخی از آنها به کشورهای دیگر صادر می‌شوند. البته خون این موجودات شگفت‌انگیز خاصیت دارویی داشته و به عنوان یک آنتی بیوتیک قوی استفاده می‌شود. یکی از مهم‌ترین اهداف این مجموعه نیز همین امر است.

پارک کروکودیل قشم همچنین دوره‌های آموزش مدیریت مزرعه، نگهداری و پرورش کروکودیل به صورت خصوصی همراه با کارآموزی ارائه می‌دهد و گواهی پایان دوره هم صادر می‌کند. اگر دوست دارید یک مجموعه کوچک از این دایناسورهای مینیاتوری داشته باشید، اینجا مکان خوبی است.

خرید و فروش کروکودیل یکی دیگر از کارهای این مجموعه است. البته فقط کسانی می‌توانند از این مجموعه کروکودیل بخرند که مجوز نگهداری و فضای مناسب برای این کار را داشته باشند.

اگر به پارک کروکودیل قشم سفر کردید، کشتی تفریحی قشم را از دست ندهید. برای رزرو کشتی تفریحی قشم با قیمت ویژه میتوانید از سایت گردشگری روم تور اقدام کنید.

پارک کروکودیل قشم

کروکودیل های پارک نوپک قشم

قبل از آنکه درباره ساکنان اصلی پارک کروکودیل قشم صحبت کنیم، بد نیست بدانید که کروکودیل‌ها تفاو‌ت‌های ظاهری با تمساح دارند و دو گونه متفاوت محسوب می‌شوند. کرکودیل‌ها پوزه V شکل دارند درحالی که پوزه تمساح‌ها پهن و U شکل است. البته هر دو نوع این موجودات از بازماندگان عصر دایناسورها هستند. احتمالا وقتی از پارک بازدید کنید بتوانید تصور کنید چطور میلیون‌ها سال قبل این موجودات غول پیکر تمام سطح زمین را تصرف کرده و حاکم اصلی آن به شمار می‌رفتند.

کروکودیل‌هایی که در این مجموعه وجود دارند، از نوع کروکودیل‌های آب شور هستند که به آنها پروسوس گفته می‌شود. این نوع بهترین گونه کروکودیل برای پرورش محسوب م‌یشود و نژاد آنها از همان سال وارد ایران شده است.

حتما می‌دانید که کروکودیل‌ها موجوداتی تخم گذار هستند. نوزادان بعد از سه ماه سر از تخم درمی‌آورند. اما همان موقع وارد چرخه زندگی نمی‌شود. بلکه چند ماه در دستگاه‌های مصنوعی نگه داشته می‌شوند. دلیل این کار مشکلاتی است که دمای خاک قشم برای زادآوری کروکودیل‌ها ایجاد کرده بود. به همین جهت تخم‌ها در دستگاهی به اسم «انکوباتور» تکثیر می‌شوند تا دما قابل کنترل بوده و آنها به سن بلوغ برسند.

شاید در ظاهر خیلی با اجداد اولیه‌شان متفاوت باشند، اما احتمالا قدرت زیادشان به آنها رفته است. قدرت فک و دندان‌های این حیوان بی‌نظیر است. احتمالا در مستندهای حیات وحش زیاد دیده باشید.

کروکودیل‌های پارک کروکودیل قشم به راحتی در آب و خشکی زندگی می‌کنند. آنها سه چشم دارند. اولی از بالا به پایین، دومی از پایین به بالا و سومی از جلو به عقب را مشاهده می‌کند. پلک سوم هم مثل یک عینک شنا برایشان عمل می‌کند و باعث شفاف دیدن زیر آب می‌شود. خب هر چه نباشد جزو سابقه داران این کره خاکی به شمار می‌آیند، برای همین آپشن‌های زیادی دارند.

کروکودیل‌ها همین‌طور شکارچیان صبور و فرصت طلبی هستند. با آرامش شکار را غافلگیر می‌کنند. در یک لحظه با قدرت فوق‌العاده آرواره‌هایش، موجود نگون بخت را می‌کشد. کروکودیل‌ها 68 دندان دارند که هر سال ریخته و دندان‌های جدید جای آنها را می‌گیرد.

سلبریتی پارک کروکودیل قشم

خب احتمالا از این همه شگفتی مبهوت شده‌اید. جالب است بدانید که پارک کروکودیل قشم یک سلبریتی بامزه نیز دارد. مسن‌ترین کروکودیل ایران که 26 سال سن دارد و اسمش باباخان است. باباخان بعد از افتتاح پارک به اینجا منتقل شده است. این کروکودیل نر بوده و 4 متر طول دارد. جالب است بدانید کروکودیل‌ها می‌تواند 70 تا 80 سال عمر کنند. پس باباخان هنوز جوان محسوب می‌شود و احتمالا حالا حالا مهمان پارک باشد.

پارک کروکودیل جزیره قشم

تماشای شگفتی های دنیای کروکودیل ها

وقتی وارد پارک کروکودیل قشم می‌شوید، احتمالا کروکودیل‌هایی را می‌بینید که مثل جت در آب شنا می‌کنند. آنها از دمشان به عنوان موتوری برای سرعت شنا استفاده می‌کنند. در گوشه‌ای دیگر کروکودیلی را مشاهده می‌کنید که دهانش را تا آخر باز کرده است. البته قرار نیست دندانپزشک ویزیتش کند. با این کار می‌خواهد هوا وارد بدنش شده و دمای بدنش پایین بیاید.

همین‌طور می‌توانید صدای بچه کرکودیل‌ها را از درون تخم‌ها بشنوید. زیرا آنها عادت دارند قبل از دنیا آمدن، حسابی سروصدا راه بیاندازند و همه را خبردار کنند. شاید هم حوصله‌شان سررفته باشد.

اگر شب هنگام به بازدید از پارک بروید، چراغ‌های کوچک قرمز رنگی را می‌بینید که روی سطح آبها شناورند. حتما می‌دانید که آنها چشم کروکودیل‌ها است که می‌درخشد. اگر دوست دارید می‌توانید کمی جلوتر بروید و آنها را لمس کنید.

دیگر موجودات پارک کروکودیل قشم

همان‌طور که گفتیم، کروکودیل‌ها تنها ساکنان این پارک نیستند و در آنجا می‌توانید انواع مختلفی از موجودات کمیاب و منحصر به فرد را ببینید. برخی از این موجودات عبارتند از:

شترمرغ آفریقایی گردن خاکستری

احتمالا نمی‌دانید این پرنده نسبت خویشاوندی با کروکودیل‌ها داشته و از نسل دایناسورهای به حساب می‌آیند. گونه نر آنها پرهای سیاه و ماده آن پرهای قهوه‌ای دارند. این شترمر‌غ‌ها سالی یکبار تخم گذاری می‌کنند. در این مجموعه می‌توانید از نزدیک با آنها آشنا شوید.

بز تالی

بز تالی بومی شهرهای جنوبی ایران مثل قشم، میناب، هرمزگان و بندرلنگه است. ویژگی اصلی این بزها دست و پای ظریفشان و بی‌شاخ بودن آنهاست. این بزها موهای قهوه‌ای دارند و وزنشان به 30 کیلوگرم می‌رسد. در واقع موجوداتی کوچک و دوست داشتنی هستند که می‌توانید از نزدیک ببینید.

طاووس

احتمالا طاووس را در سایر پارک‌های کشور هم دیده باشید. طاووس‌های پارک کروکودیل قشم از هند وارد می‌شوند. گونه نر آن است که بسیار زیبا است و دم‌های باشکوهی دارد. در کنار بازدید از کروکودیل‌ها م‌یتوانید از طاووس‌ها هم بازدید کنید و لذت ببرید.

ایگوانا

احتمالا موجودات کوچک رنگی را در مستندهای تلوزیونی دیده باشید. در چند سال اخیر این موجودات وارد زندگی آدم‌ها شده و به عنوان حیوان خانگی نگهداری می‌شوند. ایگواناها یکی دیگر از ساکنان این پارک هستند که گونه‌ای از مارمولک‌ها به شمار می‌آیند. اگر دوست دارید از نزدیک با این موجودات آرام و رنگین‌کمانی آشنا شوید، اینجا فرصت خوبی است.

کبک، میمون، مرغ مینا، بزکوهی، لاکپشت کوهی، بلدرچین، مرغ شاخدار، کرکس مصری، جوجه تیغی، مار پیتون برمه، طوطی، عقاب تالابی و راسو از دیگر موجوداتی هستند که می‌توانید در پارک کروکودیل قشم ببینید.

قوانین بازدید از پارک کروکودیل قشم

برای بازدید از پارک نوپک قشم، قوانین و دستورالعمل‌هایی وجود دارد که باید رعایت کنید. این قوانین کمک می‌کند هم شما تجربه بهتری از بازدید داشته باشید و هم مشکلی برای ساکنان پارک به وجود نیاید. این قوانین به شرح زیر است:

  • در هنگام بازدید سعی کنید سروصدای زیادی ایجاد نکنید. کروکودیل‌ها و جوجه تیغی از سروصدا خوششان نمی‌آید و آن را نشانه‌ای از وجود خطر میدانند. به همین خاطر حسابی آشفته می‌شوند. پس به نفع خودتان است که با آرامش از پارک بازدید کنید.
  • حیوانات این پارک دارای رژیم غذایی تحت کنترل هستند. پس به هیچ وجه به آنها غذا ندهید. وقتی به میمون‌ها یا پرندگان تخمک و پفک می‌دهید، زحمات کارشناسان مجموعه را به هدر داده‌اید. اگر دوست دارید با حیوانات ارتباط برقرار کنید، می‌توانید در مکان‌هایی که طراحی شده و تحت نظر کارشناسان این کار را انجام دهید.
  • استعمال دخانیات در محوطه پارک کلا ممنوع است. زیرا آنها در مکان سرپوشیده زندگی می‌کنند و دود سیگار ممکن است باعث ابتلای آنها به بیماری‌های مختلف شود.
  • اگر در هنگام بازدید متوجه شدید که یکی از حیوانات رفتار غیرطبیعی دارد، به هیچ وجه به آن نزدیک نشده و موضوع را با مسئولان پارک درمیان بگذارید.

پارک کروکودیل نوپک قشم

بازدید از پارک کروکودیل قشم با روم تور

پارک کروکودیل قشم اولین مجموعه پرورش کروکودیل آب شور در خاورمیانه است که امکان بازدید برای علاقمندان به این حیوانات را فراهم کرده است. حتما می‌دانید که کروکودیل‌ها در فرهنگ بومی ما با افسانه‌ها و اساطیر درآمیخته است و این پارک فرصت خوبی است تا از نزدیک با زندگی این موجودات به جای مانده از عصر یخبندان آشنا شوید.

البته پارک نوپک مجموعه‌ای متنوع از حیوانات و پرندگان را در خوی جای داده که همین سبب خاص‌تر شدن آن شده است. اگر قصد بازدید از این پارک دیدنی را دارید، روم تور می‌تواند یک فرصت استنثائی برای بازدید را در اختیارتان قرار دهد. برای دریافت اطلاعات بیشتر می‌توانید با کارشناسان ما در سایت تماس بگیرید.

شما چطور؟ آیا تجربه بازدید از این پارک منحصربه‌فرد را داشته‌اید؟ چقدر در تغییر نوع نگاه‌تان به کروکودیل‌ها موثر بوده است. تجارب خودتان را در قسمت نظرات با ما درمیان بگذارید.