راهنمای سفر به هرمز - 5 نکته مهم که نباید فراموش کنید!

در این مقاله راهنمای سفر به هرمز، را به طور کامل شرح داده ایم و از جاذبه های دیدنی هرمز گرفته تا سوغاتی های معروف، غذاهای محبوب و بهترین رستوران ها پرداخته ایم.

راهنمای سفر به هرمز - 5 نکته مهم که نباید فراموش کنید!

هرمز جزیره‌ای بیضی شکل در جنوب ایران است که با خاک‌های رنگی تزئین شده و گویی که از کتاب قصه‌های پریان سردرآورده است. این جزیره زیبا و رنگی تاریخ پرفراز و نشیبی داشته که می‌توان رد آن را در شهر تماشا کرد و طبیعت زیبای آن نیز در هیچ کجای دنیا نظیر ندارد؛ همین ویژگی‌ها سبب شده تا سفر به هرمز تبدیل به خاطره‌ای جذاب و خاص شود.

قبل از سفر به این شهر زیبا بهتر است آشنایی کاملی با آن داشته باشید تا بتوانید بهتر برای آن برنامه‌ریزی کنید. در این مجله از روم تور سعی شده تا راهنمای سفر به جزیره هرمز را به طور کامل در اختیار دوستداران این شهر قرار دهیم.

فهرست مطالب:

راهنمای سفر به هرمز

همه چیز درباره جزیره هرمز

جزیره هرمز در خلیج فارس و 8 کیلومتری بندرعباس قرار دارد. پیشینه جزیره هرمز به بیش از 40 هزار سال پیش می‌رسد. در برخی زمان‌ها نیز به عنوان پایتخت حکومت استفاده می‌شده تا از دسترس مهاجمان مغول دور باشند. در قرن شانزدهم میلادی پرتغالی‌ها برای یک دوره طولانی بر این جزیره تسلط یافتند. زیرا حاکمان وقت علاقه‌ای به نگهداری هرمز نداشتند.

جزیره هرمز در طی هزاران سال به تدریج از آب بیرون آمده و به اشکال مختلف فرسایش یافته است. این جزیره به دلیل تنوع بالای انواع خاک که در خود دارد، به بهشت زمین شناسی معروف است. خاک اخرایی مایل به قرمزی در این جزیره وجود دارد که بومیان به آن «گِلک» می‌گویند و برای کارهای هنری و آشپزی استفاده می‌شود. این خاک‌های بی‌نظیر در هیچ کجای دنیا وجود ندارد و یکی از مهم‌ترین جاذبه‌های گردشگری در سفر به هرمز محسوب می‌شوند.

برای رزرو اقامتگاه، سوییت و ویلا در هرمز کلیک کنید.

چطور به جزیره هرمز برویم؟

برای سفر به جزیره هرمز می‌توان از هواپیما، اتوبوس، قطار، کشتی و خودروی شخصی استفاده کرد. باید در نظر داشت که هرمز جزیره‌ای است که با آب‌ها احاطه شده و در نتیجه باید ابتدا به یکی از شهرهای نزدیک هرمز رفته و سپس از آنجا با لنج به هرمز رفت. همچنین هرمز فاقد فرودگاه است و باید از پروازهای قشم و بندرعباس استفاده کرد.

چطور به جزیره هرمز برویم؟

سفر به جزیره هرمز با ماشین از بندرعباس

سفر به هرمز با ماشین شخصی نیز امکان پذیر است و برای این کار باید ابتدا به بندرعباس بروید. شاید برایتان سوال باشد که چگونه از بندرعباس به جزیره هرمز برویم؟

بهرحال برای رسیدن به جزیره هرمز باید از کشتی استفاده کنید که مهم‌ترین مسیر آن از بندرعباس است. برای این کار باید از لندینگ کرافت‌ها یا شناورها و اتوبوس‌های دریایی که در بندر حقانی قرار دارند، استفاده کرده و وارد هرمز شوید. این شناورها معمولا در چندین نوبت به سمت جزیره هرمز حرکت می‌کنند.

ساعت کار شناورها معمولا ثابت است. آنها همه روزه در ساعت 6:45، 9، 12، 14، 17 و 21:30 از بندرعباس به سمت جزیره هرمز حرکت می‌کنند. از هرمز به بندرعباس نیز در ساعات 7، 10، 13:30، 15:30 و 19 فعالیت دارند. برای تهیه بلیط شناور باید حتما به صورت حضوری مراجعه کرد.

چناچه بخواهید ماشین شخصی خود را به جزیره هرمز ببرید باید به بندر پل رفته و از آنجا با استفاده از شناورهای خودروبر یا لندینگ کرافت، به جزیره هرمز و بندرلافت بروید. اگر چنین قصدی دارید باید قبل از سفر هزینه بردن ماشین به جزیره هرمز را محاسبه کنید.

البته در بندر حقانی پارکینگ‌هایی قرارداده شده که می‌توانید خودروی خود را پارک کرده و به جزیره بروید. در جزیره هرمز می‌توانید برای رفت و آمد در درون شهر از وسایل عمومی، ماشین‌های سه چرخه و دوچرخه استفاده کنید.

کی به جزیره هرمز برویم؟

در سفر به جزیره هرمز باید حتما آب و هوای شهر را درنظر بگیرید. جزایر هرمز نیز مانند تمامی شهرهای جنوب کشور دارای آب و هوای گرم است و فصل زمستان کوتاهی دارد. بهترین زمان سفر به هرمز پاییز و زمستان است که هوای عالی دارد. البته در نوروز و اردیبهشت نیز هوای شهر مطبوع است و به خاطر جشنواره فرش خاکی، گردشگران زیادی به این شهر می‌روند. همین مسئله سبب افزایش هزینه‌ها در این زمان می‌شود. اگر قصد دارید که هزینه کمتری برای سفر به جزیره هرمز بپردازید، می‌توانید یکی از ماه‌های تابستان را انتخاب کنید.

برای رزرو ترانسفر در جزیره هرمز کلیک کنید.

چطور به جزیره هرمز برویم؟

جاذبه های گردشگری هرمز

هرمز از آن دست شهرهایی است که جاذبه‌های گردشگری متفاوتی را در خود جای داده است. برخی از مهم‌ترین اماکن دیدنی این شهر به شرح زیر است:

  • قصر بی بی گل

در میان بومیان جزیره هرمز داستانی درباره هفت خواهر وجود دارد که در زمان‌های دور به استان هرمزگان رفته و هر کدام بر یکی از شهرها حکومت می‌کنند. بی بی گل به همراه یکی از خواهرانش به هرمز می‌روند و قصری باشکوه بنا می‌کند. هنوز آثاری از این قصر در جزیره وجود دارد که گردشگران زیادی را به خود جذب می‌کند. برای رفتن به این قصر باید از ماشین شخصی یا ون گردشگری استفاده کرد. قصر بی بی گل در غرب عمارت پرتغالی‌ها قرار گرفته و بازدید از آن رایگان است.

تور مسافرتی جزیره هرمز را در روم تور رزرو کنید.

  • قلعه پرتغالی ها

یکی از مهم‌ترین آثار تاریخی جزیره هرمز، قلعه پرتغالی هاست که یادآور دوران تسلط این کشور بر جزیره است. خاک این قلعه سرخ بوده و معماری باشکوهی دارد. در سفر به هرمز می‌توانید وجود انواع مرجان، صدف و موجودات دریایی را در قسمت‌های مختلف این قلعه ببینید. این قلعه در شمال جزیره هرمز واقع شده و ساعت بازدید از آن 8 صبح تا 5 عصر است.

  • زیارتگاه خضر و مقام الیاس

هر شهر یک بقعه دارد که در میان مردم منطقه مقدس است. زیارتگاه خضر و مقام الیاس نیز چنین جایگاهی برای مردم هرمز دارد. آنها معتقدند که این مکان، محل عبادت خضر نبی بوده و یک سنگ سیاه رنگ نیز در آنجا وجود دارد که به مقام الیاس معروف است. این زیارتگاه در ضلع شمال شرقی جزیره هرمز قرار دارد.

  • دره مجسمه ها

دره مجسمه های هرمز میان طرفداران طبیعت بسیار معروف است. در این دره صدها مجسمه وجود دارد که بر اثر فرسایش آب و باد در بالای دره به وجود آمده‌اند. شاید در نگاه اول کمی ترسناک باشد، اما زمانی که وارد آن شوید دوست دارید تا انتها سفر خود را ادامه دهید. دره مجسمه ها در جنوب غرب جزیره هرمز واقع شده است.

  • غار الهه نمکی

نمی‌توان در سفر به هرمز از غار الهه نمکی بازدید نکرد. این غار زیبای رنگارنگ، جلوه‌ای از قدرت شگفت خداوند در خلق طبیعت سحرآمیز است. درون و بیرون غار با رنگ‌های چشم نواز آراسته شده به طوری که نمی‌توانید حتی برای لحظه‌ای چشمان خود را ببندید. ارتفاع دهانه غار کم بوده و باید نشسته وارد شوید. غار الهه نمکی در جنوب شرق هرمز واقع شده و بازدید از آن رایگان و به صورت شبانه‌روزی است.

برای رزرو تفریحات در جزیره هرمز کلیک کنید.

چطور به جزیره هرمز برویم؟

  • دره رنگین کمان

آنچه باعث می‌شود سفر به هرمز شما را شگفت زده کند، وجود رنگ‌های متنوع و زیبا در طبیعت است. دره رنگین کمان هرمز یکی از مشهورترین اماکن گردشگری شهر است که با خاک‌های رنگینش برای گردشگران دلبری می‌کند. دره رنگین کمان بیشتر قرمز رنگ بوده که با رنگ‌های زرد و سفید مخلوط شده و در جنوب غربی جزیره قرار گرفته است.

بیشتر بخوانید: جاهای دیدنی هرمز

دره رنگین کمان

  • ساحل سرخ

ساحل سرخ هرمز نیز از دیگر جاذبه‌های مهم جزیره است. دلیل رنگ سرخ خاک آن، این است که بخشی از آب دریا که نزدیک به ساحل است، قرمز رنگ بوده و سبب شده تا خاک آن چنین زیبا و خوشرنگ شود. پیاده‌روی در این ساحل بی‌نظیر مطمئنا تجربه‌ای لذت‌بخش و به یاد ماندنی خواهد داشت.

  • جنگل حرا

در شمال شرق جزیره هرمز، یک منطقه جنگلی وجود دارد که با درختان حرا پر شده است. این درختان که محلی‌ها به آن مانگرو می‌گویند، درخت‌های 3 تا 6 متری هستند که در آب‌های شور روییده‌اند. می‌توانید در این جنگل خاص و دیدنی قایق سواری کنید.

جنگل حرا

  • ساحل نقره ای هرمز

حتما عکس‌هایی از ساحل نقره‌ای جزیره را دیده‌اید. این ساحل، جذاب‌ترین و زیباترین ساحل ایران است که گویی روی خاکش اکلیل پاشیده‌اند. در واقع طی صدها سال قبل که مواد مذاب آتشفشانی این جزیره را به وجود آورد، مقداری نقره که نیز همراه آنها به سطح زمین آمد. این نقره‌ها به مروز زمان پودر شده و در خاک‌ها ماندند. به همین جهت شب هنگام مثل ستاره‌های ریزی هستند که در خاک کاشته شده‌اند.

اقامت در جزیره هرمز

در سفر به هرمز می‌توانید برای اقامت از هتل‌ها یا اقامتگاه‌های بوم گردی استفاده کنید که برخی از معروف‌ترین آنها به شرح زیر است:

  • اقامتگاه بوم گردی ماجرا

این اقامتگاه بسیار متفاوت و جالب است و از چندین کلبه رنگی که متناسب با خاک هرمز بوده، ساخته شده‌اند. این اقامتگاه در نزدیکی ساحل قرار دارد.

بیشتر بخوانید: هزینه سفر به هرمز

اقامتگاه بوم گردی ماجرا

  • اقامتگاه خندغ

خندغ نیز از دیگر اقامتگاه‌های مهم هرمز به شمار می‌رود که بیشتر به غذاهای خوشمزه و معماری خاصش شناخته می‌شود.

  • هتل ساحل سرخ

این هتل سه ستاره در خیابان ورزش قرار گرفته و موقعیت جغرافیایی خوبی نسبت به جاذبه‌های شهر دارد.

  • اقامتگاه ساحلی سرای آرین

اقامتگاه آرین با کلبه‌های سنتی خود در نزدیکی ساحل قرار دارد و می‌تواند تجربه سفر به هرمز را ماندنی‌تر کند. البته هزینه اقامت در سرای آرین چندان ارزان نیست.

اقامتگاه ساحلی سرای آرین

بازارهای جزیره هرمز

در جزیره هرمز مراکز خرید و پاساژهای لوکس وجود ندارد. بافت جزیره کاملا سنتی است و بازارهای کوچک سنتی را می‌توان در نقاط مختلف شهر دید. یکی از مهم‌ترین این بازارها در نزدیکی قلعه پرتغالی‌ها قرار دارد و بیشتر صنایع دستی و سوغاتی‌های جزیره را دارد.

سوغاتی های جزیره هرمز

سوغاتی‌های جزیره هرمز معمولا با کیش و قشم مشترک است. از این شهر می‌توانید سوغاتی‌های زیر را با خود بروید:

  • لباس‌های محلی جنوبی
  • زیورآلات صدفی
  • ماهی و میگو
  • صدف
  • نان محلی تموشی
  • پوشاک سنتی مثل نقاب، برقع یا پارچه‌های سوزن دوزی شده

غذاهای معروف جزیره هرمز

جالب است بدانید که بومیان هرمز از خاک جزیره در غذاهای محلی خود استفاده می‌کنند. به همین جهت غذاهای آنها طعمی متفاوت با دیگر شهرها دارد. همچنین ترشی‌ها و دسرهای این شهر خاص است. برخی از معروف‌ترین غذاهای شهر عبارتند از:

  • دوپیازه میگو

دوپیازه میگو با طعم لذیذ را می‌توانید در جزیره هرمز امتحان کنید. برای تهیه این غذا میگو را با پیاز و ادویه‌های محلی ترکیب کرده و با نان یا برنج سرو می‌کنند.

دوپیازه میگو

  • گبولی گوشت

این غذای محلی که مخصوص مردم جزیره هرمز است با گوشت، سیب‌زمینی، نخود، پیاز، میخک، هل، لیمو عمانی و فلفل تهیه می‌شود. البته گاهی با مرغ نیز طبخ شده و کشمش نیز در آن استفاده می‌شود.

  • سوراغ

سوراغ یک خورشت بندری یا دسر است که در بین مردم هرمز بسیار محبوب است. برای تهیه این غذا ماهی مومغ ( پرخاصیت ترین ماهی های جنوب) را به همراه خاک سرخ جزیره، پوست نارنج و نمک به مدت 10 روز در ظرفی سربسته قرار می‌دهند و سپس آن را در کنار غذای اصلی یا به تنهایی سرو می‌کنند.

  • نان چم چمو

یکی از نان‌های محلی و پرطرفدار هرمز است که از آرد، تخم مرغ شکر و روغن تهیه شده و بیشتر در وعده صبحانه استفاده می‌شود.

نان چم چمو

  • مالوکی

از جمله شیرینی‌های معروف هرمز است که از زرده تخم مرغ، آرد و افزودن خمیر آماده شده و به مدت دو ساعت در نایلون قرار می‌گیرد. سپس آن را به صورت دایره‌های کوچک در روغن سرخ می‌کنند.

رستوران های جزیره هرمز

در سفر به هرمز می‌توانید از غذاهای خوشمزه این رستوران‌ها استفاده کنید:

  • رستوران خنجی زاده: این رستوران غذاهای سنتی هرمز و غذاهای دریایی را با قیمت مناسبی سرو می‌کند.
  • کافه گلک: کافه گلک یا سرمه انواع نوشیدنی‌ها و غذاهای محلی را سرو می‌کند.
  • غذاخوری خاله فاطمه و خالو شهریار: این غذاخوری سنتی که در واقع یک سفره خانه است انواع غذاهای دریایی، ایرانی و محلی را در منوی خود دارد.
  • رستوران محلی بادیل: یک رستوران خانگی در محیط خانه که توسط اعضای خانواده اداره می‌شود. معروف‌ترین غذاهای محلی و ایرانی را می‌توانید در این رستوران پیدا کنید.

با روم تور بهترین سفر را به هرمز داشته باشید!

در این مقاله سعی شده تا راهنمای سفر به هرمز را به طور کامل شرح دهیم. اگر برای سفر به این شهر، قصد استفاده از تورهای مسافرتی، رزرو اقامتگاه و سوییت، رزرو ترانسفر و گشت و تفریحات را دارید، روم تور می‌تواند یک تجربه زیبا و به یادماندنی را برای شما فراهم کند. برای کسب اطلاعات بیشتر و رزرو خدمات با کارشناسان سایت تماس بگیرید. این مجموعه خدمات خود را به صورت 24 ساعته ارائه می‌دهد.