راهنمای جامع سفر به کویر مرنجاب - [عکس + تفریحات کویر]

در این مطلب به اطلاعات جامعی درمورد راهنما و بهترین زمان سفر به این کویر، تفریحات، شگفتی های دیدنی در دل کویر و نحوه اقامت در کویر مرنجاب اصفهان پرداخته‌ایم.

راهنمای جامع سفر به کویر مرنجاب - [عکس + تفریحات کویر]
راهنمای سفر به کویر مرنجاب

کویر مرنجاب پررمز و رازترین نقطه روی کره زمین است که همیشه داستان‎های عجیب و شگفت‎انگیزی در خود دارد. روزها صدای باد در گوش شن‎ها می‌پیچد که شبیه یک سمفونی گوش نواز است و در شب، انگار آسمان لحافش را روی شن‌هایش پهن می‌کند.

هر کس که به کویر سفر کرده می‌داند که شبهایش می‌توان تا دل کهکشان‌ها رفت و داستان آفرینش را از زبان ستاره‌ها شنید. البته این بخشی از جذابیت‌های کویر است.

کویر زیبای مرنجاب یکی از این نقاط جذاب و دینی استان اصفهان است که شگفتی‌های بی‌انتهایش مسافران زیادی را به خود جذب می‌کند. برای آشنایی با این مکان جادویی تا انتهای مقاله با ما همراه باشید.

فهرست مطالب:

داستان کویر مرنجاب

نام ایران با کویرهای معروفش گره خورده که یکی از آنها مرنجاب است. این منطقه زمانی در مسیر راه ابریشم قرارداشته و کاروان‌های زیادی از آن عبور می‌کرده‌اند. می‌گویند شاه عباس صفوی علاقه زیادی به این محل داشت و نامش را از روی طبیعت سخت و مردمان صبورش انتخاب کرده است. مرد و رنج و آب که امروزه آنرا مرنجاب می‌خوانیم.

این کویر در شهرستان آران و بیدگل قرار دارد. مرنجاب از شمال به دریاچه نمک آران و بیدگل، از غرب به کویر مسیله و دریاچه‌های نمک حوض سلطان و حوض مره، از شرق به کویر بند ریگ و پارک ملی کویر و از جنوب به شهرستان آران و بیدگل منتهی می‌شود.

برخلاف تصور عمومی از کویر، این منطقه به طور کامل خالی از پوشش گیاهی نیست. در سراسر این کویر می‌توان گیاهان شورپسند مانند درختان گز، تاغ، بوته‌های قیچ، ارته، اسکنبیل و دم گاوی را مشاهده کرد. این گیاهان در فصل‌هایی که بارندگی در منطقه وجود دارد با گل‌های رنگارنگ و ظریف‌شان، جلوه خاصی به کویر می‌بخشند.

شاید تعجب کنید، اما کویر مرنجاب زیستگاه انواع مختلفی از حیوانات است. در سراسر کویر می‌توان حیوانات مختلفی مثل گرگ، شغال، کفتار، روباه شنی، گربه شنی، بزمجه، آفتاب پرست، انواع مارمولک، عقرب، تیهو، مار، عقاب و شاهین را مشاهده کرد. حتی در سال اخیر یک جفت یوزپلنگ نیز در این منطقه دیده شده است. در واقع با تمام سختی‌های کویر، هنوز زندگی در آن جریان دارد.

عکس کویر مرنجاب

شگفتی های دیدنی در دل کویر

مرنجاب بیشتر از یک کویر است. در آن می‌توانید هم شگفتی‌های طبیعت کویری را مشاهده کنید و هم ردپای انسان‌هایی که در سال‌های دور از آنجا گذشته‌اند را ببینید. در گوشه دیگر نیز زندگی مردمی که هنوز به کویر وفادارند را خواهید دید. مهم‌ترین مناطق دیدنی این کویر عبارتند از:

  • دریاچه نمک مسیله

تا چشم کار می‌کند کریستال‌های سفید در زمینی سفید رنگ است که زیر نور خورشید مثل الماس می‌درخشند. انعکاس خورشید در هنگام غروب به روی این کریستال‌ها، صحنه‌ای رویایی رقم می‌زنند که از دیدنش سیر نخواهید شد. اینجا همان دریاچه نمک مسیله است که در قسمت شمالی کویر مرنجاب قرار دارد. این زمین وسیع حدود 650 کیلومتر مربع مساحت دارد و در بیشتر روزهای سال پوشیده از نمک است.

عکس دریاچه نمک مسیله

  • جزیره سرگردان در دل کویر

کویر جایی است که تخیل بشر را حسابی به بازی می‌گیرد. در دل دریاچه نمک مسیله، یک جزیره سرگردان وجود دارد که در روزهای بارانی قابل دیدن است. وقتی باران می‌بارد، آبی غلیظ که مقدار زیادی نمک در خود دارد، دریاچه را می‌پوشاند. زمانی که خورشید روی دریاچه می‌تابد، جزیره‌ای روی آب پدیدار می‌شود.

بیشتر بخوانید: راهنمای سفر به اصفهان

این جزیره از دور شبیه تپه‌ای کوچک بوده که اطرافش را یک حلقه غبارآلود گرفته است. جزیره روی دریاچه شناور است و به این سو و آن سو می‌رود که سبب شده آن را سرگردان بنامند. اما در واقع هیچ جزیره‌ای وجود ندارد، بلکه خطای دید است که ذهن را فریب می‌دهد. شاید این جزیره سرگردان خاص‌ترین جایی باشد که در کویر مرنجاب خواهید دید.

  • چاه هندوانه یا چاله سنبک

حتما می‌دانید که افراد زیادی هنوز در حاشیه این کویر زندگی می‌کنند. بومیان این منطقه تکه‌ای زمین را برای کاشت هندوانه استفاده کرده و به روش باستانی آن را آبیاری می‌کنند. در این روش چاله‌هایی به فاصله یک متر از هم کنده می‌شود تا به جایی برسند که خاک کمی مرطوب است. سپس تخم هندوانه را در چاله مرطوب گذاشته تا رشد کند. به این چاه‌ها چاه هنداونه می‌گویند.

عکس چاه هندوانه

  • چاه دستکند

گفتیم که کویر پر از داستان‌های پررمز و راز است. یکی از آنها همین چاه دستکند است که میان مردم بومی منطقه احترام و ارزش بالایی دارد. آب شیرین در کویر نعمتی است که فقط مردمان کویر قدرش را می‌دانند.

به همین جهت داستانی پیرامون آن نقل می‌کنند که امام رضا (ع) هنگام سفر از عراق به مشهد، این چاه را کند تا آب شیرین را برای همراهانش تهیه کند. آب این چاه از فیلترهای ماسه‌ای عبور می‌کند که باعث می‌شود مقدار بسیار کمی نمک در آن وجود داشته باشد.

  • کاروانسرایی تاریخی از دوره صفویان

در قدیم هرجا که رفت و آمد زیاد بوده، کاروانسرایی می‌ساختند. کویر مرنجاب در گذشته مسافران زیادی داشته که برای رسیدن به مشهد از آن عبور می‌کرده‌اند. به همین خاطر شاه عباس صفوی در قرن 11 قمری این کاروانسرا را در دل کویر ساخت. کارونسرای مرنجاب بعد از کش و قوس‌های زیاد پس از انقلاب مرمت شده و کویر دوستان می‌توانند در آن اقامت کنند. از آب شیرین قناتش بخورند و به افسانه‌های هزار و یک شبش گوش دهند.

عکس کاروانسرای مرنجاب

  • قلعه کرشاهی

کمی آن‌طرفتر از کاروانسرای عباسی مرنجاب، می‌توانید نشانی از ساسانیان را نیز در این کویر هزار رمز و راز ببینید. قلعه کرشاهی که از جاذبه‌های تاریخی کویر است در دوره ساسانیان برای مقابله با هجوم مغولان ساخته شد. داستان وحشیگری‌های مغول‌ها سبب شد تا کنار آن یک قلعه آبگیر نیز بسازند. این قلعه در جنوب کویر مرنجاب و روستای ابوزید آباد قرار دارد.

عکس قلعه کرشاهی

بیشتر بخوانید: بهترین غذاهای سنتی اصفهان

  • تپه های شنی ریگ بلند

کویر را همه به تپه‌های شنی‌اش می‌شناسند. تپه‌های گنبدی شکل ظریف و شکننده که با باد به این سو و آن می‌روند. مرنجاب پر از تپه‌های شنی است که منظره تماشایی دارد. ریگ بلند در 4 کیلومتری شرق کاروانسرای مرنجاب است. جایی که تپه‌های شنی‌اش به ارتفاع 90 متر هم می‌رسند. قدم زدن روی این تپه‌ها حس شگفت‌انگیزی دارد که باید حتما تجربه کنید.

عکس کویر مرنجاب

آسمان شب کویر

کویر مرنجاب در شب تبدیل به دنیایی دیگر می‌شود. انگار همه فاصله‌های میان زمین و آسمان برداشته شده و می‌توان در تمام کهکشان قدم زد. در مرنجاب می‌توانید آن جلوه زیبای آسمان شب را که هیچ‌گاه در شهرهای دیگر نمی‌بینید، به تماشا بنشینید. زیبایی‌های آسمان کویر هم با تجهیزات رصدخانه‌ای و هم با چشمان غیرمسلح قابل دیدن است. فراموش نکنید بدون دیدن آسمان شب کویر سفرتان را به پایان نرسانید.

َعکس آسمان شب در کویر

تفریحات کویر مرنجاب

از تفریحات کویر نمی‌توان به سادگی گذشت. خیلی‌ها به عشق همین تفریحات است که دل به کویر می‌زنند تا در سکوتش قدم بزند، کوهنوردی کنند و ماشین برانند. بدون اینکه نگران چیزی باشند. برخی از تفریحاتی که کویر به گردشگران ارائه می‌دهد عبارتند از:

  • کوهنوردی در کلنگ

بله، در کویر هم می‌توان کوهنوردی کرد؛ به شرط آنکه بدانید کجا بروید. کوه کلنگ مرنجاب که جزو جذابیت‌های کویر نیز به شمار می‌رود، مقصد جذابی برای کوهنوردان است. این کوه در 5 کیلومتری جنوب کاروانسرای مرنجاب قرار گرفته و یکی از جذاب‌ترین مسیرهای پیاده‌روی و عکاسی در دل کویر است.

  • آفرود سواری

حتما عکس‌های زیادی از آفرود سواری در دل کویر را دیده‌اید و شاید دلتان خواسته که آن را تجربه کنید. خب این گوی و این میدان، آفرود سواری جزو تفریحات هیجان‌انگیز کویر مرنجاب است. آفرودسوارانی که به این منطقه می‌آیند، لحظات هیجان‌انگیزی را با رانندگی در تپه‌های شنی مرنجاب تجربه می‌کنند.

عکس آفرود سواری

  • موتورسواری

با موتورهای چهارچرخ می‌توانید به سرعت از روی تپه‌های شنی عبور کرده و کویر را همراه با هیجان تماشا کنید. موتور سواری یکی از مهم‌ترین تفریحات کویر است، مخصوصا برای آنهایی که عاشق هیجان هستند. هرچند موتور سواری نیاز به آموزش‌های اولیه دارد، اما نگران نباشید احتمالا می‌توانید با راهنمایی ساده از پس این کار بربیایید.

عکس موتور سواری

  • شتر سواری

در قدیم مردم با شتر از کویر مرنجاب عبور می‌کرده‌اند. هرچند امروز این روش مرسوم نیست، اما در کویر می‌توان این کار را تجربه کرد و یک تفریح جذاب محسوب می‌شود. شتر سواری می‌تواند بسیار هیجان انگیز باشد، زمانی که پشت شتر نشسته و میان تپه‌های شنی کویر حرکت می‌کنید ممکن است داستان‌های شگفت‌انگیزی در ذهنتان خطور کند. به نظرتان مردمان گذشته هنگام شترسواری به چه چیزی فکر می‌کرده‌اند؟

عکس شتر سواری در کویر

بهترین زمان سفر به مرنجاب

بهترین زمان سفر به اصفهان و کویر مرنجاب، فصل‌های بهار و تابستان به ویژه اوایل فروردین ماه و اوایل تابستان است. در این زمان کویر دارای آب و هوای مطلوبی است و دمای هوا در شب نیز چندان سرد نمی‌شود. در فصل تابستان هوا بسیار گرم و سوزان است.

در نتیجه ممکن است تعریق بالا و گرمازدگی اجازه ندهد از کویرگردی لذت ببرید. در فصل‌های پاییز و زمستان نیز که هوای کویر بسیار معتدل و مطبوع است، سفر به کویر پیشنهاد می‌شود. اما باید توجه داشته باشید که در این فصل شب‌های کویر بسیار سرد و طاقت‌فرسا خواهد بود.

عکس کویر مرنجاب

نکات مهم برای سفر به این کویر

سفر به کویر تفاوت‌های زیادی با سفر به شهرها و اماکن دیگر دارد. شما نمی‌توانید ساک خود را جمع کرده و همین‌طوری راهی این سفر شوید. اینجا یک منطقه خاص و ویژه است که برای بازدید از آن، باید نکاتی را رعایت کنید. پس قبل از سفر این موارد را فراموش نکنید:

  1. برای کویرگردی حتما نیمه دوم سال را انتخاب کنید، تابستان‌های کویر گرم و آزاردهنده است و هر کسی نمی‌تواند آن را طاقت بیاورد.
  2. اگر برای بار اولین می‌خواهید به این سفر بروید، حتما با تورهای گردشگری این کار را انجام دهید. کویر مسافران ناآشنایش را در خود گم می‌کند.
  3. کویرنوردی در واقع پیاده‌روی روی شن است و انرژی زیادی لازم دارد. بنابراین یک کوله‌پشتی کوچک بردارید و یک جواب ساق بلند و کفش ساقدار بپوشید.
  4. لباس‌های خنک نخی و رنگ روشن و آستین بلند به تن کنید. یک دستمال نخی هم برای پوشناندن صورت و دهان بردارید.
  5. از تهیه تنقلات و خوراکی‌های مغذی، قندی و نمکی و چند بطری آب غافل نشوید.
  6. حتما کرم ضد آفتاب زده و عینک و کلاه آفتابگیر داشته باشید.
  7. برای شب‌های سرد کویر، لباس‌های گرم را فراموش نکنید.
  8. اگر می‌خواهید در دل کویر مرنجاب کمپینگ بزنید، پس حتما چادر مسافرتی، کیسه خواب، لوازم آشپزی، پاور بانک و اسپری ضد حشره با خود ببرید.
  9. جی پی اس و قطب نما نیز همراه خود داشته باشید.
  10. در نهایت، حتما به اطرافیانتان درباره برنامه سفر و زمان‌بندی آن اطلاع دهید و تحت هیچ شرایطی تنها و با یک ماشین به دل کویر نزنید.

اقامت در کویر مرنجاب

در خود کویر اقامتگاه خاصی برای گردشگران وجود ندارد و آنها باید به روستاهای اطراف کویر مراجعه کنند. در این روستاها می‌توانید در خانه‌های زیبای کویری ساکن شوید. در خود کویر نیز کاروانسرای مرنجاب امکان اقامت را برای دوستداران کویر فراهم کرده است. اما معمولا کسانی که در فصل‌های تابستان به کویر زیبای مرنجاب می‌روند، بیشتر تمایل دارند تا در دل کویر کمپینگ بزنند. ولی با این حال اگر دوست داشتید که یک جای امن و راحت را انتخاب کنید می‌توانید سوییت، اقامتگاه یا ویلا را در روم تور رزرو کنید.

عکس اقامتگاه سنتی

راهنمای سفر به کویر زیبای مرنجاب

همانطور که گفتیم کویر مرنجاب در شهرستان آران و بیدگل استان اصفهان قرار دارد. برای رسیدن به این کویر باید از شمال شهر آران و بیدگل به سمت آن حرکت کنید. هرچند می‌توانید به صورت شخصی و با ماشین به کویر سفر کنید، اما معمولا توصیه نمی‌شود. زیرا به قول حافظ، طی این مرحله بی همرهی خضر نکن، ظلمات است بترس از خطر گمراهی.

به همین جهت پیشنهاد ما استفاده از یک تور مسافرتی کاربلد است. روم تور تجربه زیادی در کویر گردی دارد و می‌تواند یک تجربه عالی و لذت بخش از کویر را برایتان رقم بزند. برای دریافت اطلاعات مورد نیاز با کارشناسان ما در سایت تماس بگیرید.