راهنمای سفر به خوزستان

برای سفر به خوزستان بایستی به خوبی برنامه ریزی کرده تا بتوانید از تمام مکان های تاریخی و دیدنی شهرهای خوزستان دیدن کرده و سفری به یاد ماندنی را برای خود رقم بزنید

راهنمای سفر به خوزستان

همان‌طور که میدانید در جنگ ایران و عراق خسارت‌های بسیاری به شهرهای این استان وارد شد، با این حال استان خوزستان هنوز هم به‌عنوان یکی از دیدنی‌ترین‌های ایران به‌حساب می‌آید.خوزستان یکی از زیباترین و پرجاذبه‌ترین استان‌های کشور ایران به شمار می‌رود که در جنوب غربی ایران واقع شده و بر فراز خلیج فارس نشسته است.

این استان زیبا به بهشت ایران معروف می‌باشد که قطعاً سفر به آن پر از اتفاقات جدید خواهد بود. جاذبه‌های دیدنی این استان در کنار مردمانی خونگرم و مهمان نواز باعث شده تا گردشگران زیادی سالانه به خوزستان سفر کنند. هدف ما از نوشتن این مقاله و انتشار آن در سایت روم تور بررسی بهترین زمان سفر به خوزستان می‌باشد، چنانچه قصد سفر به این استان بی‌نظیر را دارید تا پایان این مطلب با ما همراه باشید.

بهترین زمان سفر به خوزستان

قطعاً هر شخصی که به فکر سفر کردن به‌جایی باشد، ابتدا در مورد چگونگی آب و هوای آن منطقه تحقیق می‌کند تا بهترین زمان سفر خود را متناسب با آب و هوای دلخواه انتخاب کند؛ بنابراین برای اینکه بهترین زمان سفر به خوزستان را بهتر بدانید ابتدا آب و هوای این استان را مورد بررسی قرار خواهیم داد.

آب و هوای استان خوزستان

همان‌گونه که پیشتر گفتیم، استان خوزستان یکی از استان‌های جنوبی کشور محسوب می‌شود که اغلب از آب و هوایی گرم و مرطوب برخوردار می‌باشد. وسیع بودن استان خوزستان موجب شده تا شهرهای مختلف آن از آب و هوای متنوعی برخوردار باشند. به‌عنوان مثال شهرهای خرمشهر، ماهشهر، آبادان، دشت آزادگان، هندیجان و نواحی دزفول، شوشتر، رامهرمز و بهبهان دارای آب و هوایی نیمه بیابانی می‌باشند. در برخی دیگر از مناطق استان خوزستان مانند نواحی شمال دزفول، رامهرمز، شوشتر، بهبهان و شمال اهواز آب و هوای استپ گرم مشاهده می‌شود. آب و هوای خوزستان در مناطق کوهستانی و مرتفع در تابستان معتدل و در زمستان سرد می‌باشد. این استان در منطق کوهپایه‌ای دارای آب و هوای نیمه بیابانی و در نواحی پست و جلگه‌ای از آب و هوای نیمه بیابانی و بیابان کناره‌ای برخوردار میباشد. زمستان‌های خوزستان اغلب کوتاه و معتدل است که بهترین زمان سفر را ایجاد می‌کند. در واقع بهترین زمان سفر به خوزستان را می‌توان اواخر پاییز، زمستان و اوایل بهار دانست.

سفر به اهواز

اهواز

اهواز یکی از مهم‌ترین شهرهای استان خوزستان به شمار می‌رود که دقیقا در مرکز این استان جای گرفته است. کارون زیبا که به‌عنوان تنها رود قابل کشتیرانی ایران به‌حساب می‌آید، نیز در این شهر قرار دارد. برای سفر به اهواز می‌توانید علاوه بر مسیر زمینی و ریلی، به‌صورت هوایی نیز به این شهر سفر کنید. شهر اهواز از فرودگاه بین المللی برخوردار می‌باشد که گردشگران عزیز می‌توانند، بلیت هواپیما اهواز را خریداری کرده و به این شهر زیبا سفر کنند.

اهواز پر از زیبایی‌های طبیعی و جاذبه‌های گردشگری متنوع می‌باشد. افرادی که این شهر منحصر به فرد را به‌عنوان مقصد سفر خود انتخاب می‌کنند، اغلب برای بازدید از مکان‌های دیدنی آنجا خواهد بود. همان‌گونه که پیش‌تر گفتیم، رود کارون در میان شهر اهواز واقع شده، پس طبیعی است که بیشتر جاذبه‌های دیدنی این شهر در اطراف رود کارون شکل گرفته باشند. در ادامه به معرفی چند نمونه از محبوب‌ترین و پرطرفدارترین جاذبه‌های گردشگری شهر اهواز می‌پردازیم.

پل طبیعت اهواز

پل طبیعت

رود کارون آن‌قدر عظیم می‌باشد که پل‌های متنوعی را برروی خود جای داده است. برخی از این پل‌ها به منظور عبور قطار و بعضی دیگر برای عبور خودروها و پیاده روی طراحی شده‌اند. پل طبیعت جزو آن دسته پل هایی محسوب می‌شود که مخصوص عبور رهگذران و پیاده روی است. این پل زیبا منطقه کیانپارس و نیوساید که جزو مناطق جذاب و مهم شهر اهواز به شمار می‌روند را به هم وصل می‌کند. علاوه بر این، بوستان‌های دولت و لاله را نیز به هم متصل کرده است. پل طبیعت در کنار طبیعتی بکر و زیبا، مکان مناسبی برای قدم زدن، لذت بردن از تماشای کارون و استراحت را برای شما به ارمغان می‌آورد.

آدرس: اهواز، بلوار ساحلی، نرسیده به پل سوم ( مشاهده روی نقشه )

پل سفید (پل هلالی اهواز)

پل سفید

پل سفید که در اهواز با نام پل هلالی نیز شناخته می شود، از قدیمی‌ترین پل‌های معلق ایران می‌باشد که نزدیک به 85 سال از ساخت آن می‌گذرد. این پل زیبا و دیدنی در واقع نماد اصلی شهر اهواز به شمار می‌رود. پل سفید از آن دسته پل هایی میباشد که هم برای عبور خودرو و هم برای قدم زدن مناسب است. در طول شبانه روز، هر زمان که هوس دیدن رود کارون را کردید، می‌توانید به پل سفید رفته و از زیبایی‌های بی‌نظیر اطراف آن، لذت ببرید.

آدرس: استان خوزستان، کلانشهر اهواز ( مشاهده روی نقشه

بازار سنتی اهواز

بازار گردی بخش مهمی از هر سفری را به خود اختصاص می‌دهد. مگر می‌شود فردی به اهواز سفر کرده باشد و از بازارهای سنتی و بی‌نظیر آن دیدن نکند. در بازارهای سنتی اهواز می‌توانید انواع سوغاتی، کالاهای سنتی جنوبی مانند خرما، ماهی، میگو و… را به راحتی پیدا کنید. چند متر آن‌طرف تر نیز بازار امام خمینی قرار دارد که یکی دیگر از بازارهای سرپوشیده و معروف شهر اهواز به‌حساب می‌آید. در این راسته بازارهای متنوع بسیاری نظیر بازار نادری و بازار پاکستانی‌ها نیز قرار گرفته است.

آدرس: بلوار ساحلی شرقی کارون، خیابان‌های امام خمینی و سلمان فارسی ( مشاهده روی نقشه )

محله کیانپارس

محله کیانپارس جزو محلات اعیان نشین شهر اهواز به شمار می‌رود که به‌عنوان یکی از جاذبه‌های گردشگری این شهر نیز شناخته می‌شود. وجود مکان‌هایی مانند برج کیان پارس و سیتی سنتر خليج فارس باعث محبوبیت دو چندان این منطقه شده است. علاوه بر این‌ها، محله کیان آباد که مملو از غذاخوری‌های مدرن و رستوران‌های لوکس می‌باشد، در همسایگی کیانپارس قرار دارد.

آدرس: اهواز، محدوده بلوار ساحلی، خیابان کیانپارس، بلوار چمران ( مشاهده روی نقشه )

پل هشتم اهواز

پل هشتم

پل هشتم یکی دیگر از پل‌های معروف و محبوب شهر اهواز می‌باشد که به پل کابلی یا پل غدیر شهرت دارد. این پل باشکوه یکی از بزرگ‌ترین پل‌های کابلی ایران محسوب می‌شود که در ساخت آن از ستون درون رود استفاده‌ نشده است. بازدید از پل هشتم چه در شب باشد چه در روز، از زیبایی خیره کننده‌ای برخوردار بوده و به یکی از مکان‌های موردعلاقه‌تان تبدیل خواهد شد. به‌علاوه در ساحل شرقی کارون و پل هشتم، پارک کارون (یکی از پارک‌های پرطرفدار اهواز) قرار دارد.

آدرس: خیابان زند، پل هشتم ( مشاهده روی نقشه )

سفره 4 روزه به خوزستان

خوزستان

چنانچه قصد سفر به خوزستان از تهران را دارید، صبح زود از روی نقشه در یک مسیر اریب به سمت خوزستان حرکت کنید. در این مسیر می‌توانید صبحانه را در قم میل کرده و نرسیده به ظهر از استان مرکزی عبور کنید. سپس ناهار را در خرم آباد صرف کرده و نزدیک غروب وارد مرز استان خوزستان شوید. نخستین مقصد شما در این سفر دزفول می‌باشد، کوله بار سفر را پایین گذاشته و به سراغ هتل یا اقامتگاه مورد نظر خود بروید. در شهر دزفول قیمت هتل برای هر نفر از شبی 385 تا 420 هزار تومان و قیمت اقامتگاه‌های بوم گردی بین 150 تا 250 هزار تومان می‌باشد. اگر خسته راه نباشید در عصر همان روز می‌توانید در میانه بوستان رعنا و ولیعصر پل ساسانی معروف دزفول را ببینید.

غذاهای این شهر بسیار خوشمزه و لذیذ بوده و امتحان کردن آن‌ها قطعاً به یکی از لذت‌بخش‌ترین قسمت مسافرتتان تبدیل خواهد شد. از جمله معروف‌ترین غذاهای این شهر می‌توان قلیه ماهی، حریسه، شوربا، ماسووا، آش ارده، برونی، برشک و اشکنه را نام برد. با توجه به محدودیت زمان در این سفر شما نمی‌توانید به تمامی مکان‌های دیدنی شهر دزفول سر بزنید و باید بین آن‌همه تنوع و زیبایی یک الی دو گزینه را برای بازدید انتخاب کنید.

غذاهای محلی خوزستان

از مهم‌ترین و زیباترین مکان‌های دیدنی دزفول می‌توان به خانه تیزنو، آرامگاه یعقوب لیث، بنای جندی شاپور، کول خرسون و دره ارواح اشاره کرد.

مکان های دیدنی دزفول

شوش

اگر به سمت جنوب دزفول پایین بیایید به شهر زیبای شوش می‌رسید. برخی از گردشگران به شوق دیدن زیگورات چغازنبیل، فراموش می‌کنند که در مسیرشان چه مکان‌های دیدنی منحصربه‌فردی مانند ایوان کرخه (واقع در 25 کیلومتری شمال غرب خوزستان) قرار دارد. مکان‌های دیدنی شوش آن‌قدر جذاب و دلنشین هستند که باید حتماً یک روز و شب را در این شهر سپری کنید. قلعه شوش، موزه شوش، آرامگاه دانیال نبی، رود کرخه و رود شاوور از جاذبه‌های دیدنی این شهر به شمار می‌روند. هزینه اقامت در هتل‌ها و اقامتگاه‌های شوش به ازای هر شب از نفری 120 تا 250 هزار تومان است.

شوشتر

قطعاً برنامه بعدی شما رفتن به شوشتر و دیدن سازه‌های آبی شوشتر از نزدیک می‌باشد. قبل از رسیدن به شوشتر، بهتر است ابتدا از دخمه‌های این شهر دیدن کنید، این دخمه‌های تاریخی از قدمتی به درازای مادها و پارت‌ها برخوردار هستند. در این شهر زیبا و باصفا می‌تواند از مکان‌های بی‌نظیری مانند خانه مرعشی، کاروانسرای افضل، خانه مستوفی و مسجد جامع دیدن کنید. خوشبختانه در شوشتر گزینه‌های اقامتی متنوع و بسیاری پیش روی شما قرار دارد، چرا که اغلب خانه‌های تاریخی این شهر به اقامتگاه بوم گردی تبدیل‌شده‌اند.

هزینه یک شب اقامت در این شهر برای هر نفر از 250 تا 300 هزار تومان می‌باشد. چشیدن غذاهایی خوش عطر طعم محلی شوشتر که هوش از سر هر فردی می‌برد، یک تجربه فراموش نشدنی به حساب می‌آید.

از بهترین و پرطرفدارترین غذاهای شوشتر می‌توان به قلیه ماهی شوشتری، سیر باقلا شوشتری، قورمه سبزی شوشتری، خوراک نان و آش قلقل شوشتری اشاره کرد. سعی کنید آخرین روز سفر خود را به خرید اختصاص دهید تا خریدی بدون عجله و دردسر را داشته باشید.

غذاهای شوشتر

کلام آخر

در سفر چهار روزه ای که به شما معرفی کردیم، با نیمه شمالی خوزستان آشنا شده و جاذبه‌های دیدنی این مناطق را آموختید. اغلب تورهایی که مقصدشان استان خوزستان می‌باشد، این قسمت از خوزستان را برای برنامه سفرشان تعریف می‌کنند. شهرهای اهواز، دزفول، شوش و شوشتر جزو مهم‌ترین و محبوب‌ترین شهرهای این استان به‌حساب می‌آیند.