7 تا از معروف ترین جاهای دیدنی جزیره هنگام از زبان محلی ها!

جاهای دیدنی جزیره هنگام آنقدر خاص و تماشایی هستند که همه را به سمت خود می‌کشانند. در این مطلب از روم تور به پرطرفدارترین و محبوب ترین جاهای دیدنی خواهیم پرداخت.

7 تا از معروف ترین جاهای دیدنی جزیره هنگام از زبان محلی ها!

در شرقی‌ترین قسمت جزیره قشم، جایی است که زیبایی‌هایش، هوش از سر می‌پراند. طوری که شاید گمان کنید پا در سرزمینی دیگر گذاشته‌اید. سرزمینی در مرز خیال و واقعیت. جایی که آسمانش پر از پرنده‌های زیباست، سواحل رنگی و درخشانش متعلق به دلفین‌ها و ماهی‌های رنگین کمانی است. کوچه‌هایش نیز پر از آواز زندگی است. آواز مردمان ماهیگیر که لباس‌های رنگی می‌پوشند و غذاهای معطر و خوشبو می‌خورند.

جاهای دیدنی جزیره هنگام، زیبایی بی‌انتهایی دارند. هر جا چشم بچرخانی بخشی از آن را می‌بینی و فکر می‌کنی دیگر بهتر و زیباتر و خاص‌تر از این وجود ندارد. اما یک قدم آن‌طرف‌تر می‌روی و چشمت به ساحلی بکرتر و تاریخی شگفت‌انگیزتر می‌افتد. آن وقت است که می‌فهمی زیبایی بی‌انتها چیست.

اگر قصد سفر به قشم را دارید، پس حتما بازدید از هنگام، خواستنی‌ترین بخش جزیره قشم را نیز باید در لیست خود قرار دهید. در این مقاله از روم تور جاذبه ها و تفریحات جزیره هنگام را معرفی خواهیم کرد. با ما همراه باشید.

فهرست مطالب:

تاریخچه جزیره هنگام؛ کوچک اما زیبا و با تاریخی غمگین

همیشه عاشق جاهایی بودم که یه عالمه خاطره و داستان دارن. اون شهرهایی که وقتی به تاریخشون نگاه می‌کنی می‌بینی که اوه هزار ساله که بودن و با همه جور مشکلاتی هم دست به گریبان بودن. جزیره هنگام هم یکی از این جاهاست. این جزیره کوچیکه ولی بسیار خاصِ؛ اونقدر که همه کشورها تو دوره‌هایی سعی کردن اونو تصرف کنن.

تفریحات جزیره هنگام

هنگام یه اسم پارسی باستانی است. بعضی‌ها بهش هنگاما هم میگویند که به معنی وقت و زمان است. جزیره هنگام یک جزیره مرزی با داستان‌ها و افسانه‌های زیادی است که احتمالا به خاطر چیزهایی بوده که از سرگذرانده است. در دوره صفویه مستعمره پرتغالی‌ها بوده است، بعد انگلیسی‌ها در زمان قاجار آن را تصرف کردند.

حاکمای عمان هم که همیشه چشم‌شان دنبال جزیره بود تا اینکه سال 1307، رضا شاه جزیره را از چنگ انگلیسی‌ها نجات داد و برای همیشه جزوی از قلمرو ایران شد. حالا این جزیره از سه قسمت تشکیل شده است؛ هنگام قدیم که متروکه و خالی از سکنه است، هنگام جدید که به آن ماشی می‌گویند و روستای غیل.

جزیره هنگام خیلی کوچیک است و کل آن به اندازه چهار تا زمین فوتبال می‌شود. اما جاذبه های گردشگری جزیره هنگام خیلی زیاد است و به همین خاطر آن را محبوب کرده است. در ادامه بیشتر درباره جاهای دیدنی جزیره هنگام در قشم صحبت می‌کنیم.

۱. تماشایی ترین سواحل در هنگام

هنگام جزیره‌ای کوچک با نوار ساحلی طولانی است. در هر بخش از جزیره یک ساحل متفاوت و بکر وجود دارد. سواحلی که می‌توانید در آنجا هم به تماشای آبی زیبای خلیج فارس بنشیند، هم شیطنت‌های دلفین‌ها را نظاره‌گر باشید. این سواحل زیبا عبارتند از:

سواحل در هنگام

ساحل درخشان

از جاهای دیدنی جزیره هنگام همین ساحل درخشان است. در روز زیباست و در شب محشر است. رگه‌هایی از نور آبی را میان موج‌ها می‌بینید که شاید گمان کنید یک رویای شیرین است. اما نه، اینجا تمام مرزهای خیال و واقعیت برداشته شده است. موجودات کوچک دریایی به اسم پلانکتون‌ها به ساحل می‌آیند و نور آبی که ساطع می‌کنند، این ساحل را این‌گونه خاص می‌کنند.

ساحل نقره ای هنگام

از ویژگی‌های سواحل جنوبی کشور، خاک نقره ای آنهاست. ساحل نقره ای به جز هنگام در چند جزیره دیگر نیز وجود دارد. دلیل عمده آن نیز این است که این جزایر به دلیل فعالیت‌های آتشفشانی به وجود آمدند و خاک نقره ای سواحلش، نشانی از آن است. اما ساحل نقره ای هنگام، زیباترین بخش جاذبه های گردشگری جزیره هنگام است. این ساحل در روز می‌درخشد و در شب مثل آسمان پرستاره می‌تابد.

بیشتر بخوانید: ساحل نقره ای هرمز

ساحل نقره ای هنگام

لذت پرواز در ساحل کله خماسی

حتما فیلم‌هایی از سواحل کشورهای اروپایی را دیده‌اید که ساحل‌هایی با ارتفاع بلند دارند و عاشقان پرواز و هیجان از آنجا پایین می‌پرند. ساحل کله خماسی نیز دقیقا چنین جایی است. کله خماسی یک نوار ساحلی نسبتا طولانی است که آدرنالین خونتان را حسابی بالا می‌برد.

ساحل خنیزی و احوال پرسی با موجودات دریایی

خنیزی از جاهای دیدنی جزیره هنگام و قلمرو حیوانات دریایی است؛ به همین دلیل بکرتر از بقیه سواحل است. زیرا مردم جزیره به زندگی آنها احترام گذاشته و سعی کرده‌اند تا آنجا را دست نخورده باقی بگذارند. پس هنگام تماشای این بخش از جزیره، سعی کنید مهمان خوبی باشید و آرامش زندگیشان را به هم نزنید.

تماشای دلفین ها در اسکله کندالو

بخشی از شهرت تفریحات جزیره هنگام در قشم به خاطر وجود همین دلفین‌های بازیگوش است که در سواحل جزیره بازی می‌کنند و تماشاچیانش را با شیرین کاری می‌خندانند. این دلفین‌ها که بومی خلیج فارس هستند را می‌توانید بیشتر در اسکله کندالو که ورودی جزیره نیز محسوب می‌شود، ببینید. گویی به مسافرانی که برای تماشایشان آمده‌اند، خوش‌آمد می‌گویند و برایشان دست تکان می‌دهند.

اگر به سواحل جزیره هنگام سفر کردید و دوست داشتید که چند شب را در این جزیره سپری کنید، حتما از اقامتگاه ها و سوییت های ما در سایت گردشگری روم تور استفاده کنید. برای رزرو اقامتگاه قشم و هنگام کلیک کنید و از تخفیفات ویژه ما بهره مند شوید.

جاهای دیدنی جزیره هنگام در قشم

۲. نخلستان های زیبا و سر به فلک کشیده

اگر بخواهیم برای مردمان جنوب دو ویژگی مهم را برشماریم، یکی دریاست و دیگری نخل است. دو عضو جدانشدنی از فرهنگ و هویت جزیره هنگام که با آن زندگی می‌کنند و امورات‌شان را می‌گذرانند. پس عجیب نیست که نخلستان‌ها را جزو جاهای دیدنی جزیره هنگام قشم بدانیم.

مخصوصا اینکه آنها را مدام در جزیره می‌بیند. درختان نخل سربه‌فلک کشیده‌ای که سایه‌سار رهگذران است و تماشای غروب از میان شاخه‌هایش، دل هر بیننده‌ای را می‌دزدد. گذشته از این می‌توانید در کنار درخت‌ها عکاسی کرده و با خرماهای خوشمزه‌اش، کام‌تان را شیرین کنید.

جاذبه ها و تفریحات جزیره هنگام

۳. آکواریم طبیعی هنگام

تماشای زندگی در زیر دریاها و دیدن ماهی‌های رنگارنگ و موجودات کوچک و بزرگ برای خیلی‌ها جذاب است. مخصوصا اگر در کنار ساحل خلیج فارس باشید. در بخشی از جزیره هنگام که به خاطر وجود کلونی‌های مرجانی آب بسیار شفاف است، یک دنیای شگفت انگیز وجود دارد. یکی از زیباترین جاهای دیدنی جزیره هنگام که به اسم آکواریوم طبیعی شناخته می‌شود. اسمی که کاملا برازنده آن است.

در این بخش می‌توانید انواع ماهی‌های رنگارنگ، ستاره‌های دریایی، مرجان‌ها، خرچنگ‌ها و لاکپشت‌های پوزه عقابی را ببینید که با خیال راحت در کنار ساحل شنا می‌کنند. اگر غواصی بلد باشید که چه بهتر، می‌توانید در این کنار این موجودات دوست داشتنی شنا کنید.

جاهای دیدنی جزیره هنگام در قشم

۴. تفریحات جزیره هنگام

خب مسلما که سفر به هنگام قرار نیست که فقط به تماشا بگذرد. کارهای زیادی می‌توانید بکنید تا سفرتان به یادماندنی‌تر شود. تفریحات جزیره هنگام که کم هم نیستند می‌تواند از بازارگردی و پیاده روی شروع شده و با غواصی در آبی خیلج فارس تمام شود.

در سواحل جزیره برخی تفریحات آبی وجود دارد. می‌توانید از ساحل کله خناسی پرش از ارتفاع را تجربه کنید و در سواحلش غواصی کنید. با دلفین‌ها همبازی شوید و دنیای زیرآب را تماشا کنید.

از آنجایی که جاهای دیدنی جزیره هنگام کاملا بکر و دست نخورده هستند، امکانات پیشرفته زیادی در جزیره وجود ندارد. اما می‌توانید با برخی از بومی‌ها با قایق به دل دریا بزنید. البته تفریحاتی مثل شاتل سواری و بنانا سواری نیز در هنگام وجود دارد که می‌توانید استفاده کنید.

اگر هم طرح‌های ظریف حنایی را دوست دارید، می‌توانید از زن‌های جزیره بخواهید تا نقش و نگارهای زیبایی را با حنا روی دست و پاهایتان بکشند.

اگر به سواحل جزیره هنگام سفر کردید حتما از تفریحات این جزیره استفاده کنید برای رزرو تفریحات قشم و هنگام کلیک کنید.

۵. افسانه سنگ مادر و دختر

وقتی در سواحل روستای غیل قدم می‌زنید، شاید نگاه سنگینی را روی خود احساس کنید. نگاه مادر و دختری که از دل صخره‌ای مرجانی به شما خیره شده‌اند. سنگ مادر و دختر یکی از جاذبه ها و تفریحات جزیره هنگام است که افسانه‌های زیادی با خود دارد. آن صورت‌های غمگین و پرسش‌گر چنان هنرمندانه ساخته شده‌اند، که شاید لحظه‌ای فکر کنید افسانه‌ها واقعیت دارند و روح آن مادر و دختر هنوز آنجاست و زندگی می‌کنند.

افسانه سنگ مادر و دختر بخشی از روایت روزهای تلخ مردم هنگام است که در درون این افسانه پنهان شده است. بومی‌ها می‌گویند زمانی این مادر و دختر از اهالی همین جزیره بوده‌اند، اما یک روز که از دست ظالمان جزیره فرار م‌یکردند به این ساحل رسیدند. آنها با قلبی شکسته از خدا خواستند تا نجات‌شان دهد. کوه آنها را پذیرفت و بخشی از آن شدند تا دست هیچ ظالم ستمگری به آنها نرسد.

بنای سنگی آنقدر زیبا و سحرانگیز است که دلتان می‌خواهد ساعت‌ها تماشایش کنید و به قصه‌های ناگفته این مادر و دختر گوش دهید.

جاهای دیدنی جزیره هنگام قشم

بیشتر بخوانید: راهنمای سفر به جزیره هنگام

۶. کشتی پرتغالی ها و سقوط از عرش به فرش

بیشتر جزیره‌های جنوبی کشور برای سال‌ها مستعمره پرتغالی‌ها بودند. کسانی که تمام جزیره را به تاراج بردند و به مردمان نجیب خیلج فارس ستم می‌کردند. احتمالا آنها فکر می‌کردند که قرار است برای ابد در این سرزمین بمانند که در هر جزیره‌ای یک قلعه می‌ساختند و کشتی‌هایشان را در بندر می‌گذاشتند.

اما خواب خوش پرتغالی‌ها خیلی زود به کابوس تبدیل شد. شاه عباس صفوی به آنها یورش برد و جزایر را پس گرفت و بار دیگر آزادی را به مردم بازگرداند.

پرتغالی‌ها چیزهای زیادی از خود به جا گذاشتند که یکی از آنها همین کشتی به گل نشسته است که حالا بخشی از جاهای دیدنی جزیره هنگام به شمار می‌آید. کشتی که نمی‌گذارد آن بخش غم‌انگیز تاریخ جنوب از یادها برود.

۷. حیات وحش جزیره هنگام

حیات وحش جزیره هنگام پر از حیوانات و موجودات جالب و بامزه‌ای است که احتمالا مانند آنها را شاید در جاهای دیگر نبینید. سلبریتی حیات وحش هنگام، دلفین‌ها هستند که حتی با قایق موتوری هم می‌توانید به سمت محل زندگی‌شان رفته و از نزدیک تماشایشان کنید.

در آسمان جزیره هم می‌توانید پرنده‌های زیادی مثل اگرت خاکستری، هدهد، حواصیل، پرستو دریایی، گیلانشاه بزرگ، صدف خور و خرچنگ خور و تلیله نوک پهن را ببینید.

جبیرها هم یکی دیگر از ساکنان جزیره هستند. نوعی از گاوسانان که شبیه آهوی گواتردار هستند. آنها چند سال قبل به جزیره فرستاده شدند تا از انقراضشان جلوگیری شود که گویا موثر هم بوده است. حالا در بسیاری از بخش‌های جزیره می‌توانید آنها را ببینید. لاک پشت‌های پوزه عقابی هم بخش دیگری از حیات وحش این جزیره کوچک هستند که هرساله برای تخم گذاری به سواحل جزیره می‌آیند.

از حیوانات دیگری که می‌توانید در جزیره ببینید و در واقع می‌توان آن را بخشی از جاهای دیدنی جزیره هنگام قشم به شمار آورد، پارک کروکودیل نوپک است. این پارک که محل زندگی کروکودیل‌هاست در مسیر جزیره هنگام قرار دارد و می‌توانید از آن بازدید کنید.

جاهای دیدنی جزیره هنگام قشم

سفر به هنگام با روم تور

جاهای دیدنی جزیره هنگام آنقدر خاص و تماشایی هستند که همه را به سمت خود می‌کشانند. افراد زیادی مشتاق بازدید از این زیبایی‌های طبیعی هستند که مطمئنا در جای دیگر نمی‌توانند مانندشان را پیدا کنند. اگر دوست دارید یک تجربه منحصر به فرد در بازدید از هنگام داشته باشید، روم تور می‌تواند در این سفر همراهیتان کند. برای کسب اطلاع بیشتر می‌توانید با کارشناسان ما در سایت تماس بگیرید.

آیا تا به حال تجربه سفر به جزیره هنگام را داشته‌اید؟ کدام قسمت آن برایتان هیجان‌انگیزتر بوده؟ از تجربیات خود با ما بگویید.