بیش از ۲۰ سوغات شیراز که شاید نشناسید!

این شیرینی از معروف ترین شیرینی های شیراز است که علاوه بر طعم خوشمزه‌اش، بسیار مقوی است و میتوانید آن را در لیست بهترین سوغات شیراز بگنجانید.

بیش از ۲۰ سوغات شیراز که شاید نشناسید!

تهیه سوغاتی یا یادگاری، یکی از عادت‌های جالب ما انسان‌هاست که کسی نمی‌داند از چه زمانی میان مردم رایج شده است. وقتی به شهری سفر می‌کنیم، شاید اولین چیزی که سراغش را بگیریم، سوغاتی‌های آن شهر است. زیرا هر شهری یک یا چند سوغاتی ویژه و خاص دارد که مخصوص همانجاست و هر زمان که نگاهتان به آن بیفتد، خاطرات زیبا و شیرین سفر را برایتان تداعی می‌کند.

شیراز نیز یکی از شهرهایی است که گردشگران زیادی را به خود جلب می‌کند. مطمئنا همه وقتی به بازارهای شهر می‌رسند از خود می‌پرسند که بهترین سوغات شیراز چیست؟ اگر شما هم جزو همین گردشگران هستید، برای دریافت پاسخ خود با ما همراه باشید. در این مقاله از روم تور سعی شده تا لیست کاملی از بهترین سوغاتی‌های شیراز را در اختیار دوستداران این شهر قرار دهیم.

فهرست مطالب:

صنایع دستی

از سوغات شیراز صنایع دستی آن را می‌توان نام برد. آثاری ماندگاری که هنر و فرهنگ ایرانی را در خود منعکس کرده و می‌تواند یک یادگاری عالی از سفر به شیراز باشد. برخی از مهم‌ترین صنایع دستی شیراز عبارتند از:

صنایع دستی

۱. خاتم کاری

شیراز شهر خاتم کاری‌های زیبا است. این هنر بی‌نظیر صدها سال پیش میان مردم رایج شد و در شیراز تکامل یافت. خاتم کاری هنر چوب و نقاشی است. می‌توانید آثار بی‌نظیری مانند جعبه جواهرات، قلمدان، تابلو و غیره را با خاتم کاری شیراز به عنوان سوغاتی تهیه کنید.

خاتم کاری

۲. وسایل تزئینی با طرح های باستانی

تا به حال شده یکی از ظروف دوران هخامنشی یا ساسانیان را ببینید و دوست داشته باشید که نمونه‌ای از آن را در خانه خود داشته باشید! بشقاب‌های مسی، جام‌های برنجی با طرح سر شیر، سرستون‌های تخت جمشید وغیره را می‌توانید در بازارهای شیراز تهیه کرده و به عنوان وسائل تزئینی در خانه خود استفاده کنید.

برای رزرو سوییت در شیراز در روم تور کلیک کنید.

۳. ظرف های نقره ای

اگر به بازارهای قدیمی شیراز سری بزنید، مغازه‌هایی را می‌بینید که آثار هنری را با نقره خلق کرده‌اند و به آنها قلم زنی گفته می‌شود. این ظروف نقره‌ای معمولا گلدان، قندان یا طرح‌های کوچک مینیاتوری هستند که گردشگران را شیفته خود می‌کنند. هنر قلم زنی یکی از قدیمی‌ترین هنرهای ایرانی است که نشان از صبر و نبوغ هنرمندان ایرانی دارد.

ظرف های نقره ای

۴. گیوه

گیوه یک نوع کفش قدیمی و سنتی ایران است که شاید هنوز در برخی شهرها رایج باشد. امروزه گیوه جزو بهترین سوغات شیراز به شمار می‌آید که می‌توانید آن را در بازارهای سنتی شهر مثل بازار وکیل پیدا کنید. این هنر دستی زیبا گذشته از اینکه جنبه تزئینی دارد، به گونه‌ای طراحی شده است که هوا از منافذ آن عبور کرده و مانع از ایجاد بیماری‌های پوستی روی سطح پا می‌شود.

گیوه

۵. ظروف شیشه ای

شاید کمتر کسی بداند که شیراز یکی از خاستگاه‌های مهم هنر شیشه گری است. حتی امروزه یکی از محله‌های شیراز نیز همین اسم را دارد که در گذشته مکان شیشه گران بوده است. ظروف شیشه‌ای که با طراحی‌های زیبای هنرمندان شیرازی ساخته شده را می‌توانید تهیه کرده و به عنوان یادگاری با خود ببرید.

۶. سفال

اگر از علاقمندان به آثار سفالی هستید، می‌توانید انواع سفال‌های زیبا را از شیراز تهیه کنید. البته هنر سفالگری امروز شیراز چیزی فراتر از ظروف معمولی است. هنرمندان امروزی طرح‌های جدید و خلاقانه‌ای با سفال درست می‌کنند که کمتر کسی می‌تواند از آنها چشم‌پوشی کند.

سفال

۷. میناکاری

بی‌جهت نبوده که شیراز را شهر هنر می‌نامند. میناکاری با سابقه‌ای 5000 ساله در شیراز، جزو یکی از بهترین سوغات شیراز محسوب می‌شود. هنرمندان شیرازی اغلب روی ظروف مسی، میناکاری می‌کنند. این ظرف زیبا و شیک را می‌توانید در بسیاری از بازارهای شیراز تهیه کنید.

۸. نمد

نمدمالی یکی از مشاغل قدیمی است که امروزه کاربرد متفاوتی پیدا کرده است. نمد در گذشته به جای فرش و قالی استفاده می‌شده است. برای ساخت نمد، نمدکاران باید در مدت زمانی طولانی پشم شتر را با دست و پا بکوبند. به همین جهت اثری زیبا و بادوام هستند که طرح‌های زیبا و سنتی نیز دارند. اگر به بازار وکیل سر بزنید، حتما طرح‌های مختلف نمد را پیدا می‌کنید.

بیشتر بخوانید: هزینه سفر به شیراز

۹. قالی، جاجیم و گلیم

قالی، جاجیم و گلیم معمولا هنر دست عشایر فارس است که برداشت‌های خود از زندگی و طبیعت را در طرح‌های آن منعکس می‌کنند. شاید همین امر سبب شده تا این نوع صنایع دستی شیراز خاص باشند. انواع قالی، جاجیم و گلیم‌های دستبافت عشایر فارس را می‌توانید در بازار وکیل تهیه کنید.

قالی، جاجیم و گلیم

۱۰. تابلوهای معرق کاری

 تابلوهای معرق کاری یکی دیگر از آثار هنری و صنایع دستی شیراز است که با ترکیب چوب و نقاشی ساخته شده‌اند. این معرق‌های زیبا که معمولا با طرح‌های زیبای فارسی کهن آراسته شده‌اند، به نوعی فضایی عاشقانه و عرفانی را تداعی می‌کنند. آثار معرق کاری را می‌توانید به عنوان بهترین سوغات شیراز با خود ببرید.

۱۱. ظروف سرامیکی

ظروف سرامیکی از جمله قدیمی‌ترین صنایع دستی استان فارس است که خاستگاه آن شهر استهبان می‌باشد. ظروف سرامیکی با دوغابی از خاک رس و چندین خاک دیگر و همچنین انواع مواد معدنی ساخته می‌شود. این آثار رنگارنگ و زیبا که امروزه به عنوان آثار معنوی ایران به ثبت رسیده‌اند را می‌توانید به عنوان سوغاتی در شیراز تهیه کنید.

ظروف سرامیکی

خوشمزه های سوغاتی

هر شهری همانقدر که به صنایع دستی و آثار باستانی‌اش مشهور است، به خوراکی‌ها و شیرینی‌هایش نیز معروف است. اگر قصد دارید در سفر به شیراز از خوراکی‌ها و شیرینی‌های خوشمزه با خودتان سوغاتی ببرید، پیشنهاد می‌کنیم این موارد را هم در نظر بگیرید.

۱۲. کلوچه و مسقطی شیرازی

مسقطی یکی از معروف‌ترین شیرینی‌هایی است که می‌توانید آن را در لیست بهترین سوغات شیراز بگنجانید. این شیرینی خوشمزه در واقع یک نوع حلواست که با نشاسته و مغز پسته تهیه می‌شود. مسقطی شیرازی معمولا در طعم‌های مختلف پسته، زرشک یا گل محمدی آماده می‌شود.

مسقطی شیرازی را همراه با کلوچه مخصوص شیراز عرضه می‌کنند. این کلوچه‌های خوشمزه از ترکیب آرد سفید، آرد برنج، تخم مرغ، روغن جامد و گلاب ساخته و با تخم خرفه تزئین شده و ظاهرش شبیه شیرینی برنجی است. علاوه بر طعم بی‌نظیری که کلوچه و مسقطی دارند، ماندگاری خوبی نیز داشته و می‌توانید آنها را با خود ببرید.

کلوچه و مسقطی شیرازی

بیشتر بخوانید: بهترین غذاهای شیراز

۱۳. یوخه یا کاک

اگر دنبال یک شیرینی با طعم خاص و ترد هستید، یوخه یا کاک را انتخاب کنید. یوخه مهم‌ترین سوغاتی شیراز است که برای تهیه آن ابتدا آرد گندم را همراه با روغن محلی، پودر قند، تخم مرغ، مایه خمیر و آب و نمک مخلوط کرده و خمیر می‌سازند. سپس با نازک کردن خمیر، دارچین، هل، شکر یا پودر قند روی آن ریخته بعد با رول کردن، آن را برش می‌زنند. این شیرینی علاوه بر طعم خوشمزه‌اش، بسیار مقوی است و برای میان وعده نیز استفاده می‌شود.

یوخه یا کاک

۱۴. بادام سوخته

شاید تا به حال اسم بادام سوخته را نشنیده باشید. شیرازی‌ها بادام را در ظرف آب و شکر غلیظ می‌جوشانند به حدی که بلورهای نباتی شکلی اطراف آنها ایجاد می‌شود. سپس از آن به عنوان جایگزینی برای قند کنار چای استفاده می‌کنند. این خوراکی جالب و خوشمزه، بسیار هم پرانرژی و مقوی است و می‌توانید به عنوان بهترین سوغات شیراز آن را تهیه کنید.

۱۵. انواع عرقیجات

شیراز همیشه شهر گل‌های رنگارنگ بوده است. برای همین مردم از قدیم الایام روش ساخت انواع عرقیجات خوشمزه را ابداع کرده و عرقیجات متفاوتی را تهیه کرده‌اند. حتما اسم گلاب میمند فارس را شنیده‌اید، شهری که صدها سال است گلاب‌های ناب و خالص تولید می‌کند. بسیاری از گردشگران دوست دارند انواع عرقیجات را نیز به عنوان سوغاتی با خود ببرند. خوشبختانه عرقیجات شیرازی تنوع زیادی دارند و می‌توانید انواع عرق بهارنارنج، بیدمشک، گلاب، نسترن وغیره را تهیه کنید.

بیشتر بخوانید: بهترین هتل های شیراز برای یک اقامت فوق العاده

انواع عرقیجات

۱۶. آبلیمو و آبغوره

آبلیمو آبغوره نیز دو تا مهم‌ترین سوغاتی‌های خوشمزه شهر شیراز برای کسانی است که طعم ترش را دوست دارند. اگر طرفدار سالاد شیرازی هستید، بهتر است آبغوره ناب شیرازی را نیز خریده و استفاده کنید. البته غذاهای محلی چون آش آبغوره نیز در شیراز طبخ می‌شود که معمولا بعد مادرها از مراسم خاص آبغوره گرفتن آن را درست می‌کنند. می‌توانید دستور پخت آن را تهیه کرده و یک آش با طعم متفاوت درست کنید.

آبلیمو نیز جزو محصولات باکیفیت شیراز و پرفروش‌ترین سوغات آن است. اگر در تابستان به این شهر زیبا سفر کنید، می‌توانید لیمو و آبلیموهای تازه را خریداری کرده و به عنوان بهترین سوغات شیراز با خود ببرید.

آبلیمو و آبغوره

بهترین مکان برای خرید سوغات شیراز

شاید حالا وقتش رسیده که بپرسید سوغات شیراز از کجا بخریم و بهترین مکان برای خرید سوغات شیراز کجاست؟ شیراز پر از بازارها و پاساژهایی است که می‌توانید به هرکدام از آنها که دوست دارید رفته و سوغاتی مورد نظر خود را تهیه کنید. اما برخی محصولات خاص را فقط می‌توانید در جاهای خاص پیدا کنید. برخی از مهم‌ترین بازارهای شیراز برای خرید سوغاتی عبارتند از:

  • بازار وکیل

بازار وکیل گذشته از اینکه خود یک اثر تاریخی به شمار می‌آید، معدن انواع صنایع دستی نیز هست. در این بازار می‌توانید انواع و اقسام، گلیم، نمد، جاجیم و قالی را تهیه کنید. این بازار سه ورودی اصلی دارد و از خیابان‌های طالقانی، زند و میدان شهرداری می‌توانید به آن دسترسی داشته باشید.

بازار وکیل

  • بازار روح الله و اردوبازار

این دو بازار در کنار بازار وکیل قرار دارند و ورودی آنها در خیابان احمدی و نزدیک حرم شاهچراغ است. بیشتر صنایع دستی شیراز را می‌توانید در مغازه‌های این دو بازار پیدا کنید.

  • سرای مشیر

شاید کمتر کسی خبر داشته باشد که دو کوچه آنطرف‌تر از بازار وکیل یک بازار خاص و ویژه به اسم سرای مشیر قرار دارد. این بازار که خانه مشیرالدوله بوده، اکنون مغازه‌های زیادی را در خود جای داده که بهترین سوغات شیراز و صنایع دستی‌های آن را می‌توانید از آنجا تهیه کنید.

  • مغازه های پشت ارگ

شاید بپرسید که بهترین مسقطی شیراز از کجا بخریم یا عرقیجات اصل را چطوری تهیه کنید؟ جواب شما مغازه‌هایی است که در خیابان زند و پشت ارگ قرار دارند. این مغازها سابقه‌ای طولانی دارند و بهترین کیفیت شیرینی و عرقیجات را عرضه می‌کنند. البته می‌توانید از آنجا بهترین فالوده و بستنی‌ها را نیز خریده و میل کنید.

بیشتر بخوانید: جاهای دیدنی شیراز

  • مجتمع تجاری خلیج فارس

این مجتمع بزرگ در جاده شیراز به سپیدان و ابتدای ورودی شهر صدرا قرار دارد. می‌توانید انواع و اقسام سوغاتی‌ها از صنایع دستی و خوراکی‌ها را در این مجتمع خریداری کنید.

حرف آخر

در شهر شیراز صنایع دستی و شیرینی‌های مختلفی وجود دارد که بخشی از آنها متعلق به شهرهای همجوار شیراز است. ما در این مقاله به معروف‌ترین آن‌ها اشاره کردیم تا شما عزیزان بیشتر با بهترین سوغات شیراز آشنا شوید و پیش از سفر خود اطلاعاتی در این باره داشته باشید. مجله گردشگری روم تور همواره با شماست تا هر روز اطلاعات بیشتری درباره شهرهای مختلف کشور به شما هموطنان گرامی ارائه دهد. شما نیز می‌توانید جهت برقراری ارتباط و اطلاعات بیشتری با ما در تماس باشید.