کامل ترین راهنمای سفر به یزد را از اینجا بخوانید!

در این مقاله از روم تور قرار است به صورت کامل و جامع درمورد راهنمای سفر به یزد صحبت کنیم و علاوه بر مکان های تاریخی به دیگر موارد مربوط به این شهر بپردازیم.

کامل ترین راهنمای سفر به یزد را از اینجا بخوانید!
یزد؛ شهر بادگیرها و خشت خام

یزد، چهارمین استان بزرگ در کشور که مساحت آن در حدود ۷۵۰۰۰ کیلومترمربع است. این شهر زیبا در مرکز فلات ایران و در کنار دشت‌ های کویر و لوت قرارگرفته است. استان یزد از شمال شرقی به استان خراسان از جنوب غربی به استان فارس و از جنوب شرقی به استان کرمان و از شمال و غرب به استان اصفهان محدود می ‌شود.

جمعیت استان تاریخی یزد چیزی در حدود ۵۲۳۱۹۲ نفر است. در فصول بهار و تابستان، آب و هوای بیشتر مناطق استان گرم و خشک و در فصول زمستان و پاییز سرد و نسبتا مرطوب است.

همچنین وجود شرایط اقلیمی و شرایط خاصی که در مناطق حاشیه کویری حاکم است مانند باران کم و تأمین آب باعث شده وضعیت کشاورزی در استان یزد مطلوب نباشد و امکان بهره‌ برداری از آب ‌های سطحی در کشاورزی وجود نداشته باشد؛ اما این نکته حائز اهمیت است که استان یزد از نظر زمین ‌شناختی دارای ذخایر بزرگ معدنی مانند آهن چغارت، مرمر بورق و … است.

چرا به یزد شهر بادگیرها می گویند؟

یزد شهر بادگیرها نامیده می شود چون در گذشته مردم این شهر برای خنک کردن خانه ها و حفظ رطوبت از ساختمان هایی به نام بادگیر استفاده می کردند. بادگیر یک نوع برج است که با استفاده از فشار هوا، باد را به داخل خانه هدایت می کند و باعث می شود که دمای داخل خانه کاهش یابد. بادگیرها نمادی از معماری ایرانی و هنر این مردم است که با شرایط آب و هوایی سخت سازگاری پیدا کرده اند.

مکان‌ های دیدنی یزد

اگر قصد دارید به تاریخ ایران سفر کنید جاذبه ‌های زیبای گردشگری در یزد این امکان را به شما می ‌دهد که در جای‌ جای این شهر دیدنی جاذبه ‌های متفاوتی در انتظار شماست. در ادامه شما را با جاذبه‌های گردشگری شهر یزد بیشتر آشنا خواهیم کرد.

مسجد جامع یزد

مسجد جامع یزد

مسجد جامع یزد به شیوه ایوانی در دل کویر در حدود 100 سال و در طی سه دوره بنا شده است ویکی از ارزشمندترین مکان ‌های دیدنی یزد به شمار می ‌رود، این مکان زیبا در فهرست آثار ملی ایران به ثبت رسیده است.

این مسجد به دلیل مناره‌ های بلندی که دارد در همه جای شهر قابل ‌رؤیت است. مسجد جامع یزد دارای یک ایوان مرتفع، دو شبستان، دو گرم‌خانه، گنبد خانه، دو پایاب و یک صحن بزرگ به شکل مستطیل است. این مسجد از ظریف‌کاری ‌های هنری زیادی ساخته ‌شده است.

مجموعه امیر چخماق

مجموعه امیر چخماق

مجموعه امیر چخماغ یکی از دیدنی‌ترین جاذبه ‌های شهر یزد محسوب می شود. این مجموعه شامل میدان تکیه بازار و آب‌ انبار مسجد است. این مجموعه زیبا در بافت قدیمی شهر یزد قرارگرفته و بین گردشگران شهرت زیادی دارد. اگر قصد سفر به این شهر زیبا را دارید به شما توصیه می‌کنیم حتما از این مجموعه بازدید کنید.

آتشکده یزد

آتشکده یزد

آتشکده یزد یکی از بناهای ماندگار و از آثار مقدس زرتشتیان در ایران است. گردشگرهایی که یزد را برای سفر انتخاب می‌کنند علاقه زیادی به این مکان‌دارند. ۱۵۰۰ سال است که در این آتشکده آتش روشن است.

برج سکوت

برج سکوت

برج سکوت یا برج خاموشان یا دخمه زرتشتیان، مکانی است که زرتشتیان، مرده‌ های خود را در آن قرار می ‌دادند تا گوشت مردار به‌ وسیله درندگان و پرندگان خورده شود. چون معتقد بودند اجساد نجس هستند؛ و بعد از آن باقی ‌مانده‌ استخوان‌ ها را در چاه میانه‌ دخمه‌ انبار می‌کردند.

حتما بازدید از این دخمه برای شما جالب و هیجان‌ انگیز خواهد بود. از نکات جالبی که در ساخت این گور دخمه‌ ها وجود دارد این است که از خشت خام و گچ ساخته‌ شده‌اند تا مواد آلوده به زمین نرسد.

باغ دولت‌آباد

باغ دولت‌آباد

بلندترین بادگیر جهان که ارتفاع آن به ۳۳.۸ متر می ‌رسد که در شهر یزد و باغ دولت آباد قرار گرفته است. محمد تقی خان یکی از خان ‌های یزد بود که اول قناتی به نام دولت‌ آباد ساخت و بعد از آن، اقدام به ساخت عمارت باغ دولت ‌آباد کرد.

فضای سبز این باغ زیبا با درخت ‌های متفاوت حس و حال شگفت ‌انگیزی به آن داده است. اکثر اتاق های باغ حوض دارد و بادگیر معروف آن در یکی از همین اتاق ها می باشد. این بنا از چندین عمارت مانند: هشتی و بادگیر، بهشت آیین، تالار آیینه تشکیل شده است.

برای کسب اطلاعات بیشتر درمورد باغ دولت آباد مقاله ما با عنوان باغ دولت آباد یزد را مطالعه کنید.

قلعه سریزد

image_750x_625e87a60fbcd

قلعه سریزد با وجود فاصله ۴۵ کیلومتری از یزد نسبت به مکان‌ های دیگر باز هم از محبوب‌ترین جاذبه‌ های دیدنی یزد به شمار می‌ رود. این قلعه شگفت‌ انگیز از بزرگ‌ترین صندوق امانات بانکی در ایران قدیم بوده و قدمت آن به دوره ساسانیان می‌ رسد. این مکان ۴۶۸ غرفه برای ذخیره کردن غلات، طلا و جواهر و مواد غذایی داشته و معماری چشم‌ نوازی دارد.

مدرسه ضیائیه

مدرسه ضیائیه یزد

مدرسه ضیائیه، مکانی با دو اسم و اسرارآمیز یزد که زیبایی بی‌نظیرش شما را به سمت خود می‌کشد. مدرسه ضیائیه یا زندان اسکندر نام دارد. بیشتر از هفتصد سال پیش محلی برای تدریس و علم آموزی بوده و میزبان مجلسی نظیر بحث و بررسی بزرگان و علما را بر عهده داشته است اما مردم معتقدند از این بنا در دوره‌ای به ‌عنوان زندان استفاده شده است و شیخ حافظ شیرازی از این مکان با عنوان زندان اسکندر یاد کرده است.

خانه لاری‌ ها

خانه لاری ها یزد

خانه لاری ها یکی از زیباترین و شگفت‌ انگیزترین خانه ‌های موجود در شهر یزد است. ما به شما توصیه می‌کنیم بازدید از این مکان زیبا را از دست ندهید. معماری بی ‌نظیر قاجاریه این خانه، آینه‌کاری‌ ها، شیشه‌ های رنگی، گچ‌ بری‌ های استادانه و بادگیرهای شگفت‌انگیزی که در این مکان وجود دارد از اصولی بودن ساخت ‌و ساز در آن دوره نشات می‌گیرد. این مکان چشم هر بیننده‌ای را به خود خیره می‌کند.

موزه آب یزد

موزه آب یزد

موزه آب در یکی از خانه‌ های قدیمی در شهر یزد که به خانه کلاه دوز رها معروف است قرار دارد. شهر یزد در منطقه کویری قرار گرفته، که در طول تاریخ با مشکل کمبود آب روبه‌رو بوده است. به همین دلیل خلاقیت زیادی در قسمت ابزار و وسایل کندن قنات و روش‌هایی برای حفظ آب داشته است. این موزه مکانی برای اهمیت آب در نقطه‌ های کویری به شمار می‌رود و گزینه مناسبی برای سفر و بازدید است.

برای کسب اطلاعات بیشتر درمورد باغ دولت آباد مقاله ما با عنوان موزه آب یزد را مطالعه کنید.

آب‌ انبار شش بادگیر

آب‌ انبار شش بادگیر

آب ‌انبار شش بادگیر یکی از شگفت‌ انگیزترین مکان ها به شمار می‌رود. شهر زیبای یزد به بادگیرهایش معروف است. مکان ‌هایی که با هنر معماری ‌شان مردم این شهر را از گرمای شدید نجات می‌ دهند. این مکان زیبا به خاطر داشتن شش بادگیر از سایر آب ‌انبارها متمایز است. نکته جالبی که وجود دارد، این مکان متعلق به دوران قاجاریه است.

بازار و حمام خان

بازار و حمام خان

بازار و حمام خان یکی دیگر از مکان ‌های دیدنی شهر یزد است که در سال 1386 در فهرست آثار ملی ایران به ثبت رسیده است. این مکان از بازار، حسینیه، آب ‌انبار و حمام تشکیل‌ شده و نکته جالب در مورد آن این است که بازار و حمام خان در زمان ناصرالدین‌شاه ساخته شده است. بازار خان از گل و خشت ساخته شده و نمای نوستالژی و دل‌نشینی دارد. این مکان عنوان یکی از بزرگ‌ترین و قدیمی‌ترین بازارهای یزد به شمار می‌رود.

غار شگفت‌انگیز یزدان

غار شگفت‌انگیز یزدان

غار شگفت‌ انگیز یزدان یکی از غارهایی ست که به ثبت آثار ملی رسیده است. این غار در روستایی به نام هفتهر در فاصله 130 کیلومتری شهر یزد واقع شده است. در این غار شگفت‌ انگیز قندیل‌ها، حوضچه ‌های زیبا و دالان ‌هایی که با قندیل‌ های آهکی درون غار ساخته ‌شده وجود دارد. همین شگفتی ‌ها باعث شده که این مکان به یکی از جاذبه ‌های طبیعی روستای هفتهر تبدیل شود.

کاروان‌سرای زین‌الدین؛ یکی از جاهای دیدنی یزد در تابستان

کاروان‌سرای زین‌الدین

یکی از جاهای دینی یزد که به دستور شاه‌عباس صفوی ساخته شده است کاروان‌سرا زین‌الدین است. شاه‌عباس صفوی در زمان سلطنت خود دستور ساخت ۹۹۹ کاروان‌سرا را در سراسر ایران داد؛ اما به جرات می‌توان گفت کاروان‌سرای زین‌الدین به‌خاطر معماری منحصربه‌فردی که دارد بی‌همتاترین کاروان‌سرا ساخته شده در آن زمان است.

این کاروان‌سرا توسط یکی از معماران مطرح و خوش‌ذوق آن زمان به نام محمد سلطان یزدی  در دوطبقه ساخته شده است. کاروان‌سرای زین‌الدین ۴۰۰ سال قدمت دارد و در ۶۰ کیلومتری جاده یزد به کرمان قرار دارد. گردشگران عزیز می‌توانند بر فراز پشت‌بام کاروان‌سرای زین‌الدین به تماشای غروب خورشید در دل کویر بنشینند.

آدرس: استان یزد، شهر مهریز، بزرگراه‌ مهریز_انار، کیلومتر ۶۰ جاده یزد به کرمان

قنات باغ زارچ؛ یکی از منحصربه‌فرد‌ترین قنات‌های شهر زیبای یزد

قنات باغ زارچ

قنات باغ زارچ با طول ۸۰ کیلومتر و 115/2 حلقه چاه به‌عنوان طولانی‌ترین قنات جهان شناخته می‌شود. قدمت این قنات به ۳۰۰۰ سال پیش بازمی‌گردد و به گفته کارشناسان در زمان سلسله ساسانی ساخته شده است. قنات باغ زارچ دارای سه تونل مجزا به نام‌های ابراهیم خویدکی، شور و شیرین است.

آب در قنات باغ زارچ در تونل‌هایی که با مهندسی دقیق زیر زمین بنا شدند جریان پیدا می‌کند و در قدیم بدون ذره‌ای تبخیر و گرم‌شدن آب را به مردم برای مصارف کشاورزی و آشامیدنی می‌رساند. قنات باغ زارچ آب‌انبار مسجد تاریخی یزد را پر می‌کند و سپس در چندین محله و روستای یزد جریان پیدا می‌کند.

جالب است بدانید مقطع چاه‌های قنات زارچ برخلاف سایر قنات‌ها مربعی‌شکل است. قنات باغ زارچ در سال ۱۳۸۴ به‌عنوان یکی از جاهای دینی یزد در فهرست آثار ملی به ثبت رسیده است.

آدرس: استان یزد، خیابان سید گل سرخ، محله کوشک نو،

موزه آیینه و روشنایی یزد؛ فرصت آشنایی با تاریخ نور و روشنایی در ایران

موزه آیینه و روشنایی یزد

موزه آیینه و روشنایی یزد باهدف پرداختن به تاریخچه نور و روشنایی در ایران کار خود را از ۱۳۷۷ در خانه صراف‌زاده یزد آغاز کرده است. عمارت صراف‌زاده ۸ هزار مترمربع مساحت دارد و در زمان پهلوی توسط فردی به نام صراف‌زاده ساخته شده است.

معماری این عمارت ترکیبی از معماری ایرانی و اروپایی است و دارای بخش‌های مختلفی نظیر شاه‌نشین، استخر و اتاق‌خواب است. علاقه‌مندان به اشیا تاریخی می‌توانند انواع نفت‌سوز، شمع‌سوز اشیا برقی، پیه‌سوز و آینه‌ها را در موزه آیینه و روشنایی یزد تماشا کنند. اشیا موجود در این موزه از جنس شیشه‌، برنج، مس، برنز و سفال هستند.

آدرس: استان یزد، خیابان کاشانی، رو‌به‌روی پارک هفت‌تیر، جنب کارخانه جنوب

ساباط‌های یزد؛ یکی از جاهای دینی یزد در بافت قدیمی شهر

یکی از بی‌نظیرترین معماری‌های یزد که نشانه هوش و ذکاوت معماران آن زمان است ساباط‌های یزد هستند. شهر یزد به‌خاطر آب‌و‌هوای گرم و قرارگیری در منطقه کویری ایران معماری منحصربه‌فرد خودش را دارد تا مردم محلی را از گرمای هوا حفظ کند.

ساباط در لغت به معنای دالان با راهرو مسقف است. ساباط‌ها معمولا در برخی از کوچه‌پس‌کوچه‌های یزد بنا می‌شدند تا رهگذران را از تابش نور خورشید و شدت گرما نجات دهند و رهگذران مدتی را در زیر سایه خنک آنها استراحت کنند. امروزه نیز در برخی از محله‌های قدیمی یزد دیده می‌شود.

علاوه بر این درگذشته برای حفظ امنیت خانه‌هایی که در ساباط‌‌های بن‌بست قرار داشتند اقدام به ساخت دربند در ورودی ساباط می‌کردند. جالب است بدانید ساباط در فصل‌های سرد سال نیز رهگذران را از سوز و سردی هوا حفظ می‌کند.

آدرس: گردشگران می‌توانند ساباط یزد را در محدوده بازار خان، امام زاده جعفر و حمام خان مشاهده کنند.

روستای خرانق؛ مجموعه‌ای از آثار تاریخی و جاهای دینی یزد

روستای خرانق

در ۸۴ کیلومتری یزد یک روستای زیبا و خارق‌العاده وجود دارد که قدمت آن به ۱۰۰۰ سال پیش بازمی‌گردد. روستای خرانق تا حدود ۲۰ سال پیش محل زندگی برخی از مردم محلی یزد بوده؛ اما امروزه به یکی از محبوب‌ترین جاهای دینی یزد از دیدگاه گردشگران داخلی و خارجی تبدیل شده است.

قلعه خرانق، پل خرانق، کاروان‌سرای خرانق، بقعه مشهدک، مزار بابا خادم و منارجنبان خرانق تنها بخشی از جاهای دینی یزد در روستای خرانق به شمار می‌روند. علاوه بر این منطقه حفاظت شده دره انجیر که زیستگاه جانورانی نظیر سیاه‌گوش، یوزپلنگ، قوچ، بز، میش و هوبره است در نزدیکی روستای خرانق قرار دارد.

آدرس: استان یزد، شهر اردکان،۷۰ کیلومتری شرق اردکان، جاده اردکان به طبس

یخچال خشتی میبد؛ یخچال طبیعی ساخته شده از خشت و گل

یخچال خشتی میبد

در زمان قدیم مردم برای تولید یخ و نگهداری مواد غذایی اقدام به ساخت یخچال‌های طبیعی می‌کردند. یکی از یخچال‌های طبیعی آن زمان که هنوز هم پابرجا باقی‌مانده یخچال خشتی میبد است. یخچال خشتی میبد در ۵۰ کیلومتری یزد قرار دارد و به گفته کارشناسان قدمت آن به قبل از دوره قاجاریه بازمی‌گردد.

مصالح به‌کاررفته برای ساخت این بنا خشت و گل است؛ زیرا خشک و گل مثل یک عایق عمل می‌کنند و از ورود هوای گرم و خروج هوای سرد جلوگیری می‌کنند. یخچال خشتی میبد از سه بخش اصلی مخزن یخ، حوضچه یخ و دیوار سایه‌انداز تشکیل می‌شود. اگر در میان جاهای دینی یزد به دنبال یک مکان متفاوت هستید یخچال خشتی میبد می‌تواند گزینه خوبی برای شما باشد.

آدرس: استان یزد،۵۰ کیلومتری شمال یزد

آسیاب آبی اشکذر؛ یکی از عجایب جاهای دینی یزد

آسیاب آبی اشکذر

همان‌طور که می‌دانید آسیاب آبی دستگاهی است که با استفاده از فشار و سرعت آب گندم و سایر قلات  را به آر تبدیل می‌کند. آسیاب آبی اشکذر یزد نمونه‌ای از آسیاب‌های آبی ایران است که باگذشت سالیان دراز هنوز پابرجا باقی‌مانده است.

آسیاب آبی اشکذر در زمان سلسله صفوی ساخته شده است و به دلیل معماری خاص، نقش‌های هندسی دیواره‌ها و مقرنس‌کاری‌های فضای داخلی در زمره زیباترین جاهای دینی یزد قرار می‌گیرد. مجموعه اصلی آسیاب آبی اشکذر در عمق ۷ متری زیر زمین ساخته شده است و فقط قسمت دروازه طاق‌دار آن روی زمین قرار دارد. جالب است بدانید آب موردنیاز برای آسیاب آبی اشکذر از قنات‌های زیرزمینی تامین می‌شود.

آدرس: استان یزد، شهرستان اشکذر، بلوار سیدالشهدا، جنب حسینیه سفید اشکذر

موزه سکه و مردم‌شناسی حیدرزاده؛ آشنایی با گوشه‌ای از تاریخ این سرزمین کهن

موزه سکه و مردم‌شناسی حیدرزاده

در یکی از بناهای تاریخی و جاهای دینی یزد به نام خانه عرب‌زاده یک موزه سکه و مردم‌شناسی برپا شده است که امروزه میزبان گردشگران زیادی از ایران و خارج کشور است. این موزه ده سالن دارد که شامل مجموعه‌ای از ۵ هزار سکه قدیمی از جنس طلا، مس، نقره و برنج  است که از دوره‌های مختلف تاریخ گردآوری شده‌اند.

علاوه بر این در موزه سکه حیدرزاده می‌توانید اسکناس‌های مربوط به زمان سلطنت ناصرالدین‌شاه قاجار را نیز ببینید. اگر به قسمت مردم‌شناسی این موزه بروید می‌توانید ۱۰۰۰ نمونه از انواع ظروف قدیمی، لوازم تزیینی، ابزار جنگی، زیورآلات، نسخه‌های خطی و لوازم پخت نان در منزل را مشاهده کنید.

اشیا گردآوری شده در موزه مردم‌شناسی متعلق به زمان هخامنشیان تا کنون هستند. خوب است بدانید موزه سکه و مردم‌شناسی حیدرزاده به همت استاد حسین حیدرزاده یکی از اساتید معروف سکه‌شناسی در طول سال‌های ۵۵ تا ۸۳ جمع‌آوری شده است. باتوجه‌به سردی هوا در فصول سرد سال موزه سکه و مردم‌شناسی حیدرزاده جزو جاهای دینی یزد در زمستان به شمار می‌رود.

آدرس: استان یزد، خیابان امام خمینی، محله فهادان، بن‌بست بیت الزهرا

میدان ساعت یزد؛ از جاهای دینی یزد و نماد قدیمی این شهر

میدان ساعت یزد

احتمالا بسیاری از شما با برج‌های ساعت دنیا مثل برج ساعت بیگ بِن لندن آشنایی دارید؛ اما نمی‌دانید در همین ایران خودمان یک میدان ساعت زیبا وجود دارد که جزو بهترین جاهای دینی یزد به شمار می‌رود. میدان ساعت یا میزان وقت الساعت یزد قدیمی‌ترین برج ساعت ایران است که قدمت آن به زمان سلسله قاجار بازمی‌گردد.

برج ساعت توسط فردی به نام ابوبکر با مصالحی نظیر خشت ساخته شده است. کافی است در خیابان مسجد جامع یزد قدم بزنید تا محو کاشی‌‌کاری‌های منقوش به خطوط آیات، طاق و قوس بنا و تزیینات آجری برج ساعت یزد شوید. میدان ساعت یزد نشان‌دهنده پیشرفت و اهمیت یزد در زمان قاجاریه است.

آدرس: استان یزد، خیابان امام خمینی

بازار مسگری؛ تجربه آشنایی با هنر مسگری

در کنار بازدید از جاهای دینی یزد می‌توانید برای خرید صنایع‌دستی یزد سری به بازار مسگری این شهر بزنید. ظروف مسی یکی از مهم‌ترین صنایع‌دستی یزد هستند که در بازار مسگری یزد توسط استادکاران یزدی تهیه می‌شود. بازار مسگری یزد از آجر، خشت و گل ساخته شده است و قدمت آن به زمان تیموریان بازمی‌گردد.

سال‌ها پیش تعداد زیادی از مسگر‌ها در این بازار مشغول به کار بودند و بازار رونق بسیاری داشته است؛ اما امروزه تعداد این مغازه‌های مسگری رو به افول است. البته گردشگران عزیز هنوز نیز می‌توانند در بازار مسگر‌ها از نزدیک شاهد هنر استادکاران باشند و در جای، جای بازار صدای چکش استادکاران را بشنوند.

ظروف ساخته شده توسط استادکاران یزدی شامل گلدان، قندان، سینی، فنجان، کماجدان، قابلمه و کشکول هستند که با طرح‌های هخامنشی و اسلیمی تزیین شده‌اند.

آدرس: استان یزد، خیابان قیام، بازار مسگر‌ها

بقعه دوازده امام یزد؛از قدیمی‌ترین آثار شناسنامه‌دار ایران

بقعه دوازده امام یزد

یکی از جاهای دیدنی یزد که در نزدیکی زندان اسکندر قرار دارد بقعه دوازده امام یزد است.این بنا در زمان سلسله سلجوقیان ساخته شده است و به عنوان دومین گنبد شناسنامه‌دار ایران شناخته میشود.معماری بیرونی بقعه دوازده امام یزد به شکل یک چهار ضلعی است که در نهایت به هشت ضلعی تبدیل میسود و با گوشواره‌‌هایی که در هر ضلع قرار دارد تزیین شده است.

علاوه بر این در زمان بازدید از این بقعه میتوانید تاریخ ساخت بنا و نام سازندگان آن را در کتیبه‌ای که بر سر این بنا نصب شده مشاهده کنید.معماری درون بقعه دوازده امام نیز از نظر زیبایی دست کمی از بیرون آن ندارد.گچ‌بری‌های اسلیمی،کتیبه‌های گوناگون و محراب مرمری جزو تزئینات بی بدیل این بنا به شمار میروند.جالب است بدانید بقعه دوازده امام روی یک آتشکده ساسانی بنا شده است.

آدرس:استان یزد،محله فهادان،روبه‌روی زندان اسکندریه

آب‌انبار رستم گیو؛ منبع ذخیره آب در زمان قاجار

آب‌انبار رستم گیو

یکی دیگر از آب‌انبارهای یزد که سهم بزرگی در تامین آب مردم داشته است آب‌انبار رستم گیو است. آب‌انبار رستم گیو  در سال ۱۳۲۰ ساخته شده و قدمت آن به جنگ جهانی اول بازمی‌گردد. ازآنجایی‌که ذخیره آب اهمیت زیادی برای شهر‌های کویری ایران داشته است آب‌انبار رستم گیو  در یزد بنا شد تا ۲۳۰۰ مترمکعب آب را درون خود ذخیره کند.

این آب‌انبار چهار بادگیر دارد و با تزیینات آجری بسیار بی‌نظیری که دارد جزو زیباترین جاهای دیدنی یزد به شمار می‌رود. آب‌انبار رستم گیو  در سال ۱۲۷۵ در فهرست آثار ملی به ثبت رسیده است.

آدرس: استان یزد، محله زرتشتیان، حاشیه بلوار بسیج، نبش کوچه مهر

خانه هنر یزد؛ پاتوق جوانان خوش‌ذوق یزدی

خانه هنر یزد

اگر به هنر علاقه‌مند هستید باید بازدید از خانه هنر یزد را در لیست جاهای دیدنی یزد قرار دهید. در شهری که بسیاری از خانه‌های قدیمی و سنتی به اقامتگاه یا هتل تبدیل شدند جوانان خوش‌ذوق یزدی برای آشنایی بیشتر گردشگران با یزد و صنایع‌دستی آن اقدام به برپایی نمایشگاه در خانه هنر یزد کرده‌اند.

خانه هنر یزد متعلق به آقای مهدی ملک‌زاده بوده و چهار نسل از فرزندان او نیز در این خانه زندگی کردند؛ اما امروزه این خانه پاتوق جوانان یزدی است. گردشگران عزیز می‌توانند با مراجعه به خانه هنر یزد از فروشگاه صنایع‌دستی آن دیدن کنند یا از تماشای نمایشگاه‌های نقاشی برپا شده در این خانه لذت ببرند.

علاوه بر این می‌توانید به قسمت کافی‌شاپ مجموعه بروید و متناسب با ذائقه خود انواع نوشیدنی‌ها را سفارش دهید. لازم به ذکر است که خانه هنر یزد در نزدیکی برخی از جاهای دیدنی یزد نظیر زندان اسکندر و خانه لاری‌ها قرار دارد.

آدرس: استان یزد، خیابان امام خمینی، محله فهادان، حوالی زندان اسکندر، جنب مسجد چهل محراب

کویر کاراکال؛ فرصت تماشای آسمان پر ستاره کویر

کویر کاراکال

همان‌طور که می‌دانید کویرگردی یکی از تفریحات فصل پاییز است به همین دلیل کویر کاراکال یکی از جاهای دیدنی یزد  در پاییز به شمار می‌رود. کویر کاراکال یکی از معروف‌ترین کویر‌های یزد است که به دلیل نزدیکی به روستای صادق‌آباد به آن کویر صادق‌آباد نیز می‌گویند.

 اگرچه در تمام نقاط ایران می‌توانید به تماشای ستاره‌های بنشینید؛ اما تماشای آسمان پر ستاره کویر کاراکال بسیار منحصربه‌فرد‌تر از آن چیزی است که فکرش را می‌کنید؛ بنابراین به شما پیشنهاد می‌کنیم برای برپایی کمپینگ در شب سری به کویر کاراکال بزنید.

علاوه بر این می‌توانید از تفریحات مختلف این کویر نظیر سافاری، شترسواری و موتورسواری روی شن نیز لذت ببرید. جالب است بدانید کاراکال نام نوعی گربه است که از قدیم در این کویر زندگی می‌کند.

آدرس: استان یزد، کویر کاراکال

زیارتگاه چک‌چک یزد؛ زیارتگاه پیروان دین زرتشت

زیارتگاه چک‌چک یزد

زیارتگاه چک‌چک یزد از آن مکان‌هایی است که هرگز نمی‌توانید فرصت دیدن آن را از دست بدهید. زیارتگاه چک‌چک یزد یکی از مشهورترین جاهای دیدنی یزد است که در شهر اردکان قرار دارد. این مکان در دل کوه‌های انجیر قرار دارد و محل زیارت پیروان دین زرتشت است. جالب است بدانید علت نام‌گذاری این مکان چکه‌کردن همیشگی آب از شکاف صخره‌ها است.

زیارتگاه چک‌چک یا پیر سبز یکی از بهترین جاهای دیدنی یزد در بهار به شمار می‌رود. البته بهتر است پیش از رفتن به این مکان کفش مناسب بپوشید؛ زیرا این مجموعه ۵ طبقه است و برای رسیدن به آن باید پله‌های زیادی را طی کنید.

آدرس: استان یزد،۴۳ کیلومتری شرق اردکان، در دل کوه‌های بین انجیر و اردکان

بهترین رستوران های یزد

بهترین رستوران های یزد

شهر یزد خوراکی ‌ها و غذاهای سنتی متفاوتی دارد که خوردن آن ‌ها باعث می‌شود علاوه بر به دست آوردن تجربه‌ های جدید بیشتر در فرهنگ این شهر قدیمی و با اصالت غرق شوید و خاطراتی خوش را برای خود و خانواده و دوستانتان رقم بزنید.

غذاهای سنتی یزد مانند قیمه یزدی، تاس کباب، آش شولی، کشک خیار و میان وعده ‌های جذاب؛ خود را به یک مهمانی با غذاهای خوشمزه دعوت کنید. مردم شهر یزد ذائقه غذایی متفاوتی دارند، بهتر است غذاهای محلی را بچشید و طعم های جدیدی را تجربه کنید. 

رستوران نگین یزد

رستوران نگین یزد یکی از رستوران‌ های خوب یزد است. مسافرانی که از شهر یزد بازدید کرده‌اند؛ این رستوران را برای خوردن چلو لقمه و چلو گردن پیشنهاد می‌کنند. این مکان در بافت جدید یزد قرار‌ دارد. در ضمن این رستوران به بیرون بر نیز مجهز است. شما به ‌راحتی می‌ توانید غذای دلخواهتان را از آنجا سفارش دهید.

آدرس رستوران نگین یزد: یزد، میدان شهدای محراب، بلوار مدرس

رستوران تالار یزد

رستوران تالار یزد یکی از رستوران‌های مجلل و قدیمی است. این مکان در بین خود مردم یزد از محبوبیت بالایی برخوردار است. اگر از خود مردم بومی یزد در مورد بهترین رستوران‌ های این شهر بپرسید حتما این رستوران یکی از مکان‌هایی است که به شما پیشنهاد می‌دهند. 

زمانی که به این رستوران رفتید حتما غذاهایی مانند قیمه یزدی و مسما بادمجان و باقالی‌پلو با گردن آن را امتحان کنید. قیمت غذاهایی که این رستوران سرو می‌کند کمی بالاست اما به کیفیت و خوشمزگی آن می‌ارزد.

آدرس رستوران تالار یزد: یزد، بلوار جمهوری، نرسیده به دروازه قرآن

رستوران هتل باغ مشیرالممالک

رستوران هتل باغ مشیرالممالک

رستوران هتل باغ مشیرالمملک جز رستوران های سنتی شهر یزد است، اگر رستوران ‌های سنتی و لوکس را دوست دارید، یکی از بهترین انتخاب ‌ها برای شماست. علاوه بر فضای بسیار زیبا، منو ایرانی و فرنگی و غذاهای دریایی این رستوران انتخاب‌ های متنوع زیادی را در مقابل شما قرار می‌دهد.

آدرس رستوران هتل مشیرالممالک: یزد، خیابان انقلاب، بلوار مشیرالممالک

رستوران مارکوپولو

رستوران مارکوپولو

رستوران مارکوپولو در هتل شرق یزد قرارگرفته است و از بهترین رستوران‌های یزد به شمار می‌رود. این رستوران در بام هتل قرار گرفته و دید مناسبی به شهر دارد.

ویوی زیبای آن باعث می‌شود لذت غذا خوردن برایتان بیشتر شود. علاوه بر کباب که طرفدارهای زیادی در این رستوران دارد، سوپ عدسی یزدی هم در اینجا از پرفروش‌ترین غذاها به شمار می ‌رود. البته این غذا در روزهای خاصی در هفته طبخ می‌شود که اگر شانس داشته باشید می ‌توانید طعم خوشمزه آن را تجربه کنید.

آدرس رستوران مارکوپولو: یزد، خیابان امام خمینی، خیابان مسجد جامع، کوچه ششم، هتل سنتی شرق

سوغات و صنایع دستی یزد

سوغات و صنایع دستی یزد

شهر یزد را به شهر شیرینی ‌ها و خوراکی‌ های خوشمزه می‌ شناسند. امکان ندارد تا امروز اسم قطاب، کیک یزدی، باقلوا، انواع لوزها و نان برنجی و ارده یزد را نشنیده باشید. همه این خوراکی ‌های لذیذ همراه با صنایع ‌دستی این شهر مانند ترمه، طلا، زیلو و گلیم و روانداز و… از سوغاتی‌ های این شهر شگفت‌ انگیز به شمار می ‌رود.

شما از مکان ‌های متفاوتی مثل بازارها و مراکز خرید یزد می‌ توانید این سوغاتی‌ ها را بخرید. در شهر یزد بازارهای زیادی با بافت تاریخی و قدمتی بسیار طولانی وجود دارد که پیاده روی در آن و دیدن اجناس و خوراکی ‌ها با رنگ و بوی دل ‌نشین، حس بسیار دل‌چسبی را در مسافران به وجود می‌آورد. در ادامه به معروفترین سوغات یزد میپردازیم:

لوز یزدی

لوز در بعضی از شهر‌های دیگر ایران نیز طبخ می‌شود؛ اما لوز یزدی از آن شیرینی‌هایی است که هرگز نمی‌توانید از خوردن آن چشم‌پوشی کنید. مردم خوش‌ذوق یزد لوز را با طعم‌های مختلفی درست می‌کنند که طرف‌داران مخصوص به خودش را دارد.

لوز یزدی در انواع مختلفی نظیر پسته‌ای و نارگیلی تهیه می‌شود و روی آن بیدمشک و هل می‌ریزند. گردشگران عزیز می‌توانند لوز یزدی را از بیشتر بازارهای یزد خریداری کنند.

کیک یزدی

احتمالا بسیاری از شما تا کنون بارها کیک یزدی را در اقصا نقاط ایران خورده‌اید؛ اما اگر می‌خواهید این شیرینی معروف را با دستور‌العمل اصل یزدی نوش جان کنید باید سری به شیرینی‌فروشی‌های یزد بزنید.

شیرینی یزدی با استفاده از تخم‌مرغ، شکر، آرد، جوش‌شیرین، بکینگ پودر، روغن و شیر تهیه می‌شود. سرآشپزان یزدی برای بهبود عطروطعم کیک یزدی به آن هل و وانیل نیز اضافه می‌کنند. کیک یزدی معمولا در مراسمات مذهبی یزد مورداستفاده قرار می‌گیرد.

سوهان آردی

اگرچه بسیاری از افراد با شنیدن نام سوهان یاد سوغات قم می‌افتند؛ اما شهر زیبا و کویری یزد نیز یک نوع سوهان مخصوص به خودش دارد که به آن سوهان آردی یا سوهان خانی می‌گویند. جوانه گندم، پودر هل، روغن، مغز پسته و شکر مواد اولیه طبخ سوهان آردی را تشکیل می‌دهند.

سوهان آردی دایره‌ای‌شکل است و ضخامتی یک‌سانتی‌متری دارد. سوهان آردی یک شیرینی بسیار خوشمزه و پرطرف‌دار یزدی است. البته بهتر است در مصرف آن دقت کنید؛ زیرا این شیرینی بسیار پر کالری است.

قطاب یزد

قطاب یزد از خوشمزه‌ترین سوغاتی ‌ها و شیرینی ‌های یزد است که پخت این شیرینی از دوره قاجار مرسوم بوده است‌. این شیرینی نه تنها در ایران بلکه در خارج از ایران نیز محبوبیت زیادی دارد.

پخت و صادرات این شیرینی خوشمزه یکی از راه ‌های امرار معاش مردم یزد به ‌حساب می آید. معروف‌ترین قطاب یزد در شیرینی ‌پزی حاج خلیفه علی رهبر پخته و به فروش می‌ رسد. یک شعبه از این شیرینی‌ پزی در میدان امیر چخماق یزد و شعبه دیگر آن در بلوار جمهوری، جنب امامزاده سید جعفر محمد است.

باقلوا یزد

باقلوا یکی از شیرینی ‌های لذیذ و خوشمزه است که در شهرهایی مانند تبریز، قزوین و یزد می‌ توانید نوش جان کنید. این سوغات خوشمزه یزدی به دلیل پسته و بادام زیادی که در آن وجود دارد نسبت به دیگر باقلواها شهرت بیشتری دارد.

باقلوا یزدی در اکثر شیرینی فروشی‌ های یزد وجود دارد و شما به ‌راحتی می‌ توانید آن را تهیه کنید. از مکان ‌های مناسب برای خرید باقلوا مغازه‌ هایی هستند که در اطراف میدان امیر چخماق قرار دارند. همچنین شعبه‌ های متفاوت حاج خلیفه رهبر برای خرید باقلوا یزدی مناسب است.

پشمک یزد

پشمک یزد یکی دیگر از سوغات شهر یزد است. این خوراکی خوشمزه طرفداران زیادی دارد. این شیرینی پنبه‌ای و خوشمزه در شهرهای دیگر هم درست می ‌شود اما نوع تبریزی و یزدی آن از شهرت زیادی برخوردار است. این خوراکی لذیذ را می‌ توانید از مرکزهای خرید سوغات در یزد مثل مجموعه شیرینی سنتی یزد تهیه و نوش جان‌ کنید.

حلوا ارده یزد

حلوا ارده یزد یک سوغات خوشمزه و البته مقوی است که ما برای خرید سوغاتی حلوا ارده یزد را به شما پیشنهاد می کنیم. این حلوا طعم بسیار لذیذی دارد. شما می‌توانید این سوغات خوشمزه را‌ به‌ راحتی از مراکز فروش سوغات در یزد بخرید.

نقل

نقل، اگر می‌خواهید شیرینی لذیذ با چای میل کنید خرید نقل را بعنوان سوغاتی هرگز فراموش نکنید. این شیرینی بی‌ نظیر یزدی با طعم ‌های متفاوتی مانند زعفران، یاس، بهارنارنج، گل محمدی، وانیلی، بیدمشک و… با انواع مغزی جات مثل گردو و بادام تهیه می‌ شوند.

بیشتر بخوانید: غذاهای سنتی یزد

بهترین زمان سفر به یزد

بهترین زمان برای سفر به یزد، در فصول خنک، ماه‌های سرد و ایام معتدل سال است. یزد یکی از گرم‌ترین شهرهای ایران است و متوسط دمای آن در ماه‌های خرداد تا اوایل مهر بین ۲۹ تا ۳۰ درجه است، حتی در برخی از این روزها دمای هوا تا ۴۰ درجه هم افزایش پیدا می‌کند. روزهای گرم و طولانی تابستان باعث می‌شود گردشگران کم‌تری در این فصل راهی یزد شوند.

بهترین زمان سفر به یزد

مسیر دسترسی به یزد

یک خبر خوب برای کسانی که به گردشگری در شهر خشتی یزد علاقه دارند این است که راه ‌های زیادی برای رسیدن به این شهر زیبا وجود دارد. بهترین راه برای رسیدن به یزد می‌ تواند مسیر ریلی، زمینی و هوایی باشد.

اگر خودروی شخصی دارید و رانندگی در مسیر برای شما لذت‌ بخش است، سفر با ماشین شخصی از نظرهایی بهتر است؛ دیدن جاده زیبا و چند توقف‌ کوتاه، خاطرات سفر را دو چندان بیشتر می‌کنند. اگر قصد پشت فرمان نشستن را ندارید، به شما پیشنهاد می‌کنیم این سفر را با اتوبوس بروید.

خوشبختانه امکان مسافرت با اتوبوس از شهرهای مختلف به مقصد یزد برای شما وجود دارد. سفر با قطار برای افرادی مناسب است که از نشستن طولانی رنج می‌ برند. امکانات رفاهی مناسب، امنیت و تماشای طول مسیر از خوبی ‌های سفر با قطار به شمار می‌ رود. آسان‌ترین و سریع‌ترین راه برای رسیدن به یزد، سفر با هواپیما است. شما این امکان را دارید که از شهرهای تهران، بندرعباس، مشهد و اهواز با هواپیما خود را به یزد برسانید.

اقامت در سفر به یزد

خوشبختانه باید بگوییم در این شهر پر رفت ‌و آمد یزد هتل ‌های سنتی و غیرسنتی زیادی وجود دارد. خانه‌ های سنتی و سوئیت هم از مکان ‌های اقامتی پرطرفدار به شمار می‌ روند. درصورتی که دنبال جایی با اجاره ارزان و استقلال بیشتر در سفر هنگام سفر می‌گردید، پیشنهاد می‌کنیم از طریق روم تور برای رزرو اقامتگاه و بومگردی و سوئیت در یزد اقدام کنید. رزرو اقامتگاه در یزد

کلام آخر

گفتنی‌ ها در مورد شهر زیبای یزد بسیار زیاد است. آخرین توصیه ما به شما این است که برای آشنایی بیشتر با این شهر فوق‌العاده، مردمان مهربانش، جاذبه‌ های دیدنی و خوراکی ‌های خوشمزه‌اش در اولین فرصت به این شهر سفر کنید. اگر در مورد سفر به این شهر زیبا سؤالی برایتان به وجود آمد همکاران ما در روم تور حاضر هستند تا به سؤالات شما پاسخ دهند پس با ما در ارتباط باشید.