28 از جاهای دیدنی خوزستان - کاملترین اطلاعات + آدرس و عکس

در این مقاله به معرفی بهترین جاهای دیدنی خوزستان می‌پردازیم. با خواندن این مقاله، بهترین مکان را برای سفر خود انتخاب کنید و از زیبایی‌های خوزستان لذت ببرید.

28 از جاهای دیدنی خوزستان - کاملترین اطلاعات + آدرس و عکس
جاذبه‌های دیدنی گردشگری خوزستان

استان خوزستان جزو مناطق گرمسیر کشور ایران به‌حساب می‌آید که از قدمت تاریخی بسیاری برخوردار است. این استان زیبا و محبوب از نخستین مناطقی به شمار می‌رود که باعث پیدایش تمدن در جهان شد. به‌علاوه سه اثر از بناهای تاریخی استان خوزستان در فهرست میراث جهانی یونسکو به ثبت رسیده است.

اغلب افرادی که به این استان بی‌نظیر سفر نکرده‌اند، خوزستان را مکانی گرم و بدون جاذبه طبیعی تصور می‌کنند، اما این استان در کنار جاذبه‌های طبیعی بسیار، جاذبه‌های تاریخی منحصربه‌فردی نیز دارد. در ادامه به معرفی چند مورد از بهترین جاهای دیدنی خوزستان خواهیم پرداخت.

جاذبه های گردشگری خوزستان

در اینجا به بهترین و معروفترین جاهای دیدنی خوزستان و استان خوزستان میپردازیم.

زیگورات چغازنبیل

زیگورات چغازنبیل

زیگورات چغازنبیل یکی از زیباترین و محبوب‌ترین مکان‌های تاریخی استان خوزستان، زیگورات چغازنبیل است. این بنای باشکوه به دوره تمدن ایرانیان متعلق بوده که از وسعتی حدود ۱۰۰ هکتار برخوردار است.

زیگورات چغازنبیل اولین اثر ایرانی محسوب می‌شود که در سال ۱۹۷۹ میلادی در فهرست میراث جهانی یونسکو به ثبت رسید. نکته جالبی که در مورد این مکان تاریخی وجود دارد، پنهان بودن آن در سالیان طولانی است، این بنا را نزدیک به ۱۰۰ سال پیش کشف کرده‌اند. با رفتن به این مکان منحصربه‌فرد، می‌توانید از منطقه باستانی هفت تپه که در نزدیکی معبد قرار دارد نیز بازدید کنید.

آدرس: ۴۵ کیلومتری جنوب شوش و ۳۵ کیلومتری غرب شوشتر ( مشاهده روی نقشه )

اگر به خوزستان سفر کردید و قصد رزرو اقامتگاه را داشتید میتوانید به سایت روم تور مراجعه کنید. برای اطلاع از شرایط رزرو روی کلمه رزرو اقامتگاه در خوزستان کلیک کنید.

رودخانه کارون

رودخانه کارون

رودخانه کارون به‌عنوان نماد اصلی استان خوزستان شناخته می‌شود که از زیباترین جاذبه‌های طبیعی این استان نیز به‌حساب می‌آید. کارون در زمان‌های گذشته به‌عنوان راه ارتباطی میان ایران با سایر کشورهای اطراف، مورداستفاده قرار می‌گرفت. اطراف این رود را می‌توان بعنوان نخستین مناطق پیدایش تمدن در آسیا معرفی کرد.

رودخانه کارون طولانی‌ترین و بزرگ‌ترین رود کشور است که کل مسیر آن از داخل ایران می‌گذرد. این رود طویل از شهرهای مختلفی در خوزستان عبور کرده و از پل‌ و سدهای متعددی برخوردار است. رفتن به سواحل اطراف این رود و لذت بردن از موسیقی محلی نوازندگان بومی که در حاشیه این رود می‌نوازند، برای بسیاری از گردشگران لذت‌بخش و خاطره ساز می‌باشد.

آدرس: استان خوزستان، شهر اهواز ( مشاهده روی نقشه )

بیشتر بخوانید: بهترین رستوران های اهواز

دهکده گردشگری زراس

دهکده گردشگری زراس

دهکده گردشگری زراس یکی از جاذبه‌های بکر و منحصربه‌فرد استان خوزستان است. این منطقه دارای ۲۰۶ هکتار مساحت بوده و جزو دهکده‌های بزرگ این استان به‌حساب می‌آید. دهکده زراس از آن مناطقی به شمار می‌رود که با یکبار رفتن، به لیست علاقه مندی های شما اضافه خواهد شد. زیبایی‌های این دهکده را باید از نزدیک دید، طبیعت بکر و مردمان خونگرم آن قطعا هر فردی را مجذوب خود می‌کند.

بهترین زمان سفر برای بازدید از دهکده زراس، فصل بهار است، در این فصل زیبایی‌های این منطقه دو برابر شده و آب و هوایی خوش در انتظار شما خواهد بود. با این‌حال تابستان‌های این دهکده نیز به دور از گرمای طاقت فرسا بوده و از آب و هوایی بسیار مطلوب برخوردار است. دهکده گردشگری زراس بهترین گزینه برای استراحت و گذراندن اوقاتی خوش برای گردشگران عزیز به شمار می‌رود.

آدرس: استان خوزستان، ۱۴ کیلومتری جنوب دهدز ( مشاهده روی نقشه )

سازه‌های آبی شوشتر

سازه‌های آبی شوشتر

سازه‌های آبی شوشتر بعنوان یکی از معروف‌ترین و پرطرفدارترین جاذبه‌های تاریخی استان خوزستان به شمار می‌رود. طراحی و ساخت این سازه‌های عظیم، یکی از عجایب مهندسی در کشور ایران محسوب می‌شود که نبوغ و دانش بالای مهندسان ایران باستان را نشان می‌دهد. قدمت این مکان تاریخی به زمان پادشاهی ساسانیان برمی‌گردد.

سازه‌های آبی شوشتر یکی دیگر از آثاری به‌حساب می‌آید که در سال ۲۰۰۹ در میراث جهانی یونسکو به ثبت رسید. از قابلیت جالب و کارآمد این سازه‌ها می‌توان به بهره برداری از منابع آب طبق اصول و کنترل هوشمندانه آب اشاره کرد. این ویژگی باعث می شود تا آشامیدن، مصارف صنعتی و کشاورزی با بازدهی بالا و مصرف بهینه همراه باشد.

آدرس: استان خوزستان، شهر شوشتر ( مشاهده روی نقشه )

دره کول خرسان

دره کول خرسان

دره کول از دیگر جاذبه های طبیعی استان خوزستان است که از زیبایی وصف ناپذیری برخوردار است. این دره بی‌نظیر در زبان محلی با نام دره کول خرسون شناخته می‌شود که دره کول در گویش محلی به معنای دره بسیار تنگ و باریک است. ارتفاع این دره به حدود ۳۶۰ متر از دریا رسیده و ادامه دامنه‌های کوهستانی زاگرس به شمار می‌رود.

سعی کنید برای بازدید از این منطقه قبل از تاریکی هوا شروع به حرکت کنید، چراکه بایستی حدود چهارصد کیلومتر، مسیری پیاده و شیبدار را طی کرده تا به داخل دره برسید.

آدرس: در ۳۵ کیلومتری شمال دزفول ( مشاهده روی نقشه )

دریاچه سدهای خوزستان

دریاچه سدهای خوزستان

دریاچه های سد خوزستان از دیگر جاذبه‌های گردشگری استان خوزستان است که می‌توان به آن اشاره کرد. در این استان دریاچه سدهای متنوعی وجود دارد که در ادامه به معرفی چند مورد از معروف‌ترین آن‌ها خواهیم پرداخت. دریاچه سد کرخه در سال ۱۳۸۰ خورشیدی، که بعنوان سد مخزنی و نیروگاه برقی آبی مورد استفاده قرار می‌گیرد، با هدف تامین آب زراعی برای ۳۲۰ هزار هکتار زمین‌های پایین دست، کنترل سیل‌های مخرب رودخانه، تولید انرژی برق آبی و...احداث گردید.

آدرس: در فاصله ۲۴ کیلومتری شمال غرب اندیمشک ( مشاهده روی نقشه )

دریاچه سد دز

دریاچه سد دز

دریاچه سد دز در سال ۱۳۴۱ ساخته شده و با ارتفاع ۲۰۳ متر در زمان خود به‌عنوان بلندترین سد خاورمیانه و ششمین سد مرتفع در جهان شناخته ‌شده است. سد دز با وسعتی برابر با ۶۳ کیلومترمربع، می‌تواند ۳/۳ میلیارد مترمکعب آب را درون خود جا دهد. احداث این سد، خساراتی نظیر جلوگیری از سیلاب‌های فصلی و صدمه زدن به زمین‌های کشاورزی، جلوگیری از تخریب شهرهای پایین دست و...را کاملا از بین برده است.

آدرس: ۲۳ کیلومتری شمال شرقی شهرستان اندیمشک ( مشاهده روی نقشه )

دریاچه سد کارون ۳

دریاچه سد کارون 3

دریاچه سد کارون ۳ سد به‌عنوان بلندترین سد احداث شده بتنی در ایران شناخته می‌شود. این سد عظیم و باشکوه از بزرگ‌ترین مخزن آبی کشور نسبت به سدهای بتنی دو قوسی، برخوردار است.

آدرس: شمال شرقی استان خوزستان در ۲۸ کیلومتری شرق شهرستان ایذه و در فاصله ۶۱۰ کیلومتری مصب رودخانه کارون ( مشاهده روی نقشه )

آرامگاه دانیال نبی

آرامگاه دانیال نبی

آرامگاه دانیال نبی در سال ۱۲۴۹ شمسی بنایی به دستور جعفر شوشتری (یکی از علمای شیعه در شوشتر) به معماری ملا حسین معمار ساخته شد که امروزه بعنوان یکی از معروف‌ترین جاذبه‌های گردشگری استان خوزستان شناخته می‌شود. آرامگاه دانیال نبی یکی دیگر از آثار تاریخی ایران است که در میراث جهانی یونسکو ثبت شده است.

تزئینات و کاشی کاری زیبا و منحصربه‌فرد این بنا موجب شده تا علاوه بر ایرانیان، گردشگران خارجی زیادی نیز در طول سفر خود از این مکان تاریخی دیدن کنند. در هنگام بازدید از این آرامگاه، مناره‌های ده متری آن اولین چیزی است که نظر شما را به خود جلب میکند.

آدرس: ساحل شرقی رودخانه شاوور و مقابل تپه ارگ ( مشاهده روی نقشه )

خانه ماپار اهواز

خانه ماپار اهواز

خانه ماپار اهواز یکی از زیباترین بناهای تاریخی ایران است که دارای محیطی بسیار باصفا و سنتی است. قدمت این مکان دوست داشتنی به دوره پهلوی نخست باز می‌گردد و صاحب آن عبدالمجید پامار (یکی از تجار معروف خوزستان) است. این خانه بزرگ ۵۵۰ متری از دو طبقه مجزا و یک زیر زمین تشکیل شده و دو حیاط بزرگ مجزا نیز در اطراف ساختمان مشاهده می‌شود.

تزئینات و معماری برجسته خانه ماپار اهواز در طی گذشت سالیان طولانی، تغییری چندانی نکرده و شکل اولیه خود را حفظ کرده است. نمای ظاهری این بنا آجری بوده و دیوارهای سنگی آن زیبایی حیاط را دو چندان می‌کند. از دیر زمان تا به امروز، هنرمندان بسیاری در نشست‌های ادبی خانه ماپار اهواز شرکت کرده اند، خانه پامار را می‌توان یکی از محبوب‌ترین بناها در میان علاقه‌مندان فرهنگ و ادبیات دانست.

آدرس: خیابان خوانساری، شهر اهواز ( مشاهده روی نقشه )

آبشار شوی

آبشار شوی

آبشار شوی، از جاذبه‌های طبیعی استان خوزستان به شمار می‌رود که در نزدیکی مرز این استان با استان لرستان واقع شده است. این آبشار به حدی زیبا و منحصر بفرد می باشد که از آن به عنوان نیاگارای ایران یاد می‌کنند. آبشار شوی جزو آبشارهای پهن کشور ایران به‌حساب می‌آید که دارای عرضی به حدود ۷۰ متر می‌باشد.

این آبشار به صورت پلکانی از دامنه‌های کوه پایین آمده و منظره‌ای بسیار خاص و متفاوت را خلق می‌کند. وجود یک غار در قسمت خروجی این آبشار، گونه‌های متنوع درختان و طبیعت سرسبز و بکر زیبایی این منطقه را دوچندان می‌کند. مناطق اطراف آبشار شوی، زیستگاه جانوری به نام سمندر امپراطور می باشد که متاسفانه در حال انقراض است.

آبشار دیگری به نام شوی دوم یا سنگ مار نیز در فاصله ۴۰ کیلومتری از آبشار شوی قرار دارد. اگر از آبشار شوی بازدید کردید، حتما از سنگ مار نیز دیدن کنید، زیرا در کنار زیبایی بی نظیر، دارای حوضچه ای مناسب برای شنا می باشد.

آدرس: در فاصله ۱۰۰ کیلومتری از دزفول ( مشاهده روی نقشه )

محوطه باستانی شوش

محوطه باستانی شوش

محوطه باستانی شوش به‌عنوان یکی از باستانی‌ترین شهرها در استان خوزستان به شمار می‌رود. این شهر باشکوه در گوشه و کناره‌های مختلف پر از آثار کهن و بناهای مهم تاریخی می‌باشد. محوطه باستانی شوش نیز از بنا ها و سازه‌های متعددی که به دوران ایران باستان تعلق دارد، در بخش‌های مختلف شهر تشکیل شده است.

اولین دهکده مسکونی در شهر شوش، حدود ۷۰۰۰ سال پیش بنا شده که خود نشان دهنده قدمت و تمدن باارزش این شهر است. در جهان باستان، شهر شوش یکی از باشکوه‌ترین شهرها به‌حساب می‌آمده که در سال ۲۰۱۵ میلادی نیز در فهرست میراث جهانی یونسکو به ثبت رسید.

محوطه باستانی شوش مملو از جاهای دیدنی است که از مهم‌ترین آن‌ها می‌توان کاخ آپادانا، کاخ شاپور، کاخ هدیش، دروازه شرقی، تپه‌های اکروپول، شهر پانزدهم و روستای هخامنشی را نام برد. در کنار بناهای باستانی، بازدید از دیگر سازهای تاریخی این شهر که به دوره‌های تاریخی متنوعی تعلق دارند، خالی از لطف نبوده و سفر شما را به یاد ماندنی‌تر خواهد کرد.

آدرس: استان خوزستان، شهر شوش ( مشاهده روی نقشه )

پل سفید اهواز؛ نماد شهر اهواز

پل سفید اهواز

پل سفید اهواز یکی از معروف‌ترین جاهای دیدنی خوزستان است که بیشتر مردم ایران، خوزستان را با آن می‌شناسند. پل سفید اولین پل معلق ایران و چهارمین پل معلق در جهان محسوب می‌شود. این پل توسط یک خانواده مهندس آلمانی با دو طاق بتنی ۱۲ و ۲۰ متری بر روی رودخانه کارون ساخته شده است.

کاروان‌سرای معین التجار، خانه ماپار، سقاخانه و کلیسای مسروپ مقدس در نزدیکی این پل زیبا قرار دارند که در کنار بازدید از پل سفید می‌توانید از این مکان‌های تاریخی نیز دیدن کنید.

آدرس: استان خوزستان، شهر اهواز، حدفاصل میدان شهدا و خیابان فلسطین

دشت سوسن؛ یکی از زیباترین جاهای دیدنی طبیعت خوزستان

دشت سوسن

اگر فکر می‌کنید استان خوزستان یک شهر خشک و کویری است باید به ۳۵ کیلومتری شمال غربی شهرستان ایذه بروید و از دشت سوسن دیدن کنید. عبور رود کارون از وسط این دشت سبب شده تا یک دشت زیبا و سرسبز با آب‌و‌هوایی دلچسب در این قسمت از ایذه ایجاد شود.

دشت سوسن اهواز در فصل تابستان می‌تواند بهترین مامن برای شما باشد در این فصل می‌توانید از گل‌های شقایق و سوسن، درختان انجیر و بلوط و چشمه‌های خروشان این منطقه لذت ببرید؛ پس دشت سوسن را در لیست جاهای دیدنی خوزستان در تابستان قرار دهید.

آدرس: استان خوزستان، شهرستان ایذه

آسیاب‌های آبی دزفول؛ نشانه‌ای از هوش و ذکاوت ایرانیان باستان

آسیاب‌های آبی دزفول

کافی است کمی در مورد معماری‌های باستانی که در خوزستان و سایر نقاط کشور وجود دارد تحقیق کنید تا از هوش و ذکاوت نیاکانمان شکفت زده شوید. یکی از جاهای دیدنی خوزستان که معماری و مهندسی آن هر کسی را شگفت‌زده می‌کند آسیاب‌های آبی دزفول است.

آسیاب‌های آبی دزفول در دوران ساسانیان برای آرد کردن گندم ساخته شده‌اند؛ اما به جهت عبور رود از این آسیاب به‌عنوان آب‌بند نیز از آن استفاده می‌کردند.

آدرس: استان خوزستان، شهر دزفول

تالاب هورالعظیم؛ نیازمند رسیدگی مسئولان منطقه

تالاب هورالعظیم

همان‌طور که از نام این تالاب پیدا است تالاب هورالعظیم یکی از بزرگ‌ترین تالاب‌های جنوب کشور است. تالاب هورالعظیم تاثیر زیادی بر منافع اقتصادی اهالی منطقه و همچنین برقراری تعادل در آب‌وهوای خوزستان دارد؛ به همین دلیل تالاب هورالعظیم برای مردم منطقه اهمیت زیادی دارد.

البته امروزه با به‌خطرافتادن بسیاری از منابع طبیعی، تالاب هورالعظیم نیز با مشکلات کم‌آبی، خشک‌شدن نیزارها و آتش‌گرفتگی روبه‌رو شده است. علاوه بر این تالاب هورالعظیم از دیرباز مکانی امن برای پرندگان مهاجر بوده است.

آدرس: استان خوزستان، هویزه، مرز میان ایران و عراق

برج کلاه فرنگی شوشتر؛ برجی باقی‌مانده از سلسله ساسانیان

برج کلاه فرنگی شوشتر

یکی از آثار تاریخی قدیمی خوزستان که در حاشیه رودخانه قرار دارد عمارت هشت‌ضلعی کلاه‌فرنگی شوشتر است. قدمت این برج به دوران ساسانیان بازمی‌گردد و مکانی برای نظارت‌کردن روی کارگران و بررسی وضعیت آب رودخانه بوده است.

اگرچه شرایط آب‌و‌هوایی باعث تخریب برج کلاه‌فرنگی شوشتر شده است؛ اما همچنان این برج بااقتدار ایستاده است و جزو قدیمی‌ترین جاهای دیدنی خوزستان به شمار می‌رود. برج کلاه‌فرنگی شوشتر در سال ۱۳۷۸ در فهرست آثار ملی ایران ثبت شده و در سال ۱۳۸۸ نیز در لیست میراث‌فرهنگی یونسکو به ثبت رسیده است.

آدرس: استان خوزستان، شهر شوشتر، میدان ۱۷ شهریور، انتهای خیابان بلوار

آتشکده جاویدا؛ بنای باقی‌مانده از زمان هخامنشیان

آتشکده جاویدا

بدون شک یکی از حیرت‌انگیز‌ترین جاهای دیدنی خوزستان آتشکده جاویدا است. در ساخت آتشکده جاویدا هیچ ملاتی استفاده نشده است و تمامی سنگ‌ها بدون ملات در کنار یکدیگر قرار گرفته‌اند.

اگر همین الان یک سازه سنگی را بدون استفاده از ملات‌ بسازید نمی‌توان تضمین کرد که تا سال آینده پابرجا باشد؛ اما آتشکده جاویدا بعد از گذشت قرن‌ها هنوز هم پابرجا است. آتشکده جاویدا در شمال شرقی مسجدسلیمان ساخته شده است و قدمت آن به قرن هفتم قبل از میلاد مسیح بازمی‌گردد.

آدرس: استان خوزستان، مسجدسلیمان

قلعه سلاسل؛ یکی از بهترین سازه‌های آبی شوشتر

قلعه سلاسل

یکی دیگر از سازه‌های آبی شوشتر قلعه سلاسل است که قدمت آن به سلسله ساسانی بازمی‌گردد. قلعه سلاسل شوشتر از بخش‌های مختلفی نظیر اسطبل، نانوایی، اسلحه‌خانه، سربازخانه، حمام، گورخانه و آشپز‌خانه تشکیل شده است.

همان‌طور که می‌دانید گذر زمان و فرسایش باعث تخریب بسیاری از آثار تاریخی شده‌اند، قلعه سلاسل نیز طی سالیان دچار فرسایش‌هایی شده است. اگر امروز می‌توانید قلعه سلاسل را در لیست جاهای دیدنی خوزستان ببینید مدیون محمدعلی میرزا دولتشاهی هستید که در سال ۱۲۳۷ این قلعه را مرمت و بازسازی کرده است.

آدرس: استان خوزستان، شهر شوشتر

روستای پامنار؛ یکی از جاهای دیدنی خوزستان در تابستان

روستای پامنار

در کنار دریاچه دز منطقه‌ای سرسبز و زیبا وجود دارد که جزو مناطق بکر خوزستان به شمار می‌رود. روستای پامنار به دلیل طبیعت زیبا و چشم‌نوازش یکی از محبوب‌ترین جاهای دیدنی خوزستان در میان گردشگران است؛ بنابراین برای مقصد بعدی می‌توانید به این روستا سفر کنید و در کنار بازدید از طبیعت بکر این روستا، از صنایع‌دستی مردم محلی پامنار نیز دیدن کنید.

آدرس: استان خوزستان، شهر دزفول

کاخ آپادانای داریوش؛ کاخ زمستانه پادشاهان هخامنش

کاخ آپادانای داریوش

همان‌طور که می‌دانید شهر شوش یکی از تاریخی‌ترین شهر‌های ایران است که نام آن با سلسله هخامنشی و تمدن ایلامیان عجین شده‌ است. کاخ آپادانا ۵۰۰ سال قبل از میلاد مسیح به دستور داریوش کبیر و به سبک کاخ‌های هخامنشی ساخته شده است. این کاخ ۱۰۴۳۴ مترمربع مساحت دارد و به گفته باستان‌شناسان به‌عنوان کاخ زمستانی پادشاهان هخامنشی ساخته شده است.

معماری کاخ آپادانا آن‌قدر زیبا و بی‌نظیر است که نمی‌توان به‌راحتی آن را توصیف کرد؛ اما همین بس که کاشی‌های لعاب‌دار نمای داخلی کاخ به زیبایی هرچه‌تمام‌تر گویای هنر مردم ایران‌زمین در هر برهه‌ای از تاریخ هستند. جالب است بدانید این کاخ حدود ۱۴۰ سال قبل توسط باستان‌شناسان کشف شده است.

آدرس: استان خوزستان، شهر شوش، بلوار امام خمینی، جنب قلعه شوش

بازار عبدالحمید اهواز؛ مناسب خرید سوغات و صنایع‌دستی خوزستان

بازار عبدالحمید اهواز

اگر در کنار بازدید از جاهای دیدنی خوزستان قصد دارید سوغات این شهر زیبا را نیز تهیه کنید می‌توانید به بازار عبدالحمید اهواز مراجعه کنید. بازار عبدالحمید یکی از بازارهای قدیمی اهواز است که قدمت آن به دوران قاجار بازمی‌گردد.

اولین چیزی که در بازار عبدالحمید توجه هر بیننده‌ای را به خود جلب می‌کند مردم خون‌گرم جنوب هستند که با آن لباس‌های محلی و لهجه زیبای جنوبی در حال فروش اجناس خودشان هستند. علاوه بر این در بازار عبدالحمید می‌توانید صنایع‌دستی مردم اهواز را از نزدیک ببینید و برخی از آنها را به‌عنوان سوغات سفر با خود ببرید.

آدرس: استان خوزستان، شهر اهواز، خیابان نظامی یا نظری‌پور، بین خیابان نادری و امام خمینی

خانه مستوفی؛ شاهکار معماری قاجاری

خانه مستوفی

خانه مستوفی در زمان سلسله قاجاریه به فرمان محمدعلی مستوفی ساخته شده است. این خانه دارای بخش‌های مختلفی نظیر حمام‌عمومی، مسجد و پل است که توسط محمد‌تقی معمار ساخته شده است. پیش‌ازاین خانه مستوفی متعلق به یکی از افراد ثروتمند و سرشناس اهواز بوده است؛ اما اکنون متعلق به معاونت اطلاع‌رسانی سازمان میراث‌فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری کشور است.

خانه مستوفی دارای معماری اصیل دوره قاجاری است و از تمام آجر‌های آن می‌توان تاریخ و معماری بی‌مانند قاجاری را دید. گردشگرانی که برای دیدن جاهای دیدنی خوزستان به این مکان مراجعه کرده‌اند می‌توانند از رستوران، موزه، عکاس‌خانه و گالری صنایع‌دستی خانه مستوفی نیز دیدن کنند.

آدرس: استان خوزستان، شهر شوشتر، میدان باطنی، جنب مسجد مستوفی

تشکوه رامهرمز؛ کوهی اسرارآمیز در نزدیکی رامهرمز

تشکوه رامهرمز

دقیقا نمی‌توان گفت تشکوه رامهرمز از جاهای دیدنی خوزستان در پاییز است یا تابستان یا زمستان؛ زیرا این کوه اسرارآمیز در هر زمانی از سال با تمام رمز‌ و راز‌های خود یکی از محبوب‌ترین جاهای دیدنی خوزستان در میان گردشگران داخلی و خارجی است.

تشکوه نام کوهی در جاده رامهرمز است که همیشه و در همه حال گدازه‌های آتش از درون آن به بیرون می‌ریزد. جالب است بدانید در زبان محلی به آتش، تش می‌گویند به همین دلیل این کوه تشکوه رامهرمز نامیده می‌شود.

اگر قصد بازدید از تشکوه رامهرمز را دارید بهتر بعدازظهر به آنجا بروید تا بتوانید زیبایی وصف‌ناپذیر شکوه رامهرمز را در شب مشاهده کنید.

آدرس: استان خوزستان، جاده رامهرمز به سمت رود زرد و در مسیر خدیجه و ماماتین، بعد از روستای گنبد لران

مسجد رنگونی‌ها؛ متفاوت‌ترین معماری که تابه‌حال دیده‌اید!

مسجد رنگونی‌ها

زمانی که پالایشگاه نفت در استان خوزستان تاسیس شد افراد زیادی از سراسر جهان به این شهر آمدند. مردمی که از هند و پاکستان به آبادان آمده‌ بودند مسجدی را در این شهر ساختند که امروزه آن را با نام مسجد رنگونی‌ها یا راگونی‌ها می‌شناسیم.

مسجد رنگونی‌ها آن‌قدر زیبا است که برای تماشای آن نیازی به رفتن به داخل آن ندارید کافی است مقابل آن بایستید و نظاره‌گر معماری خاص و منحصر‌به‌فرد آن باشید تا برای همیشه از این مسجد به‌عنوان زیباترین معماری که در تمام عمرتان دیده‌اید یاد کنید. مسجد رنگونی‌ها در سال ۱۳۷۸ در فهرست آثار ملی ایران به ثبت رسیده است.

آدرس: استان خوزستان، شهر آبادان، ابتدای خیابان پزشک، روبه‌روی انبار پخش داروی شرکت نفت

مقبره دعبل خزاعی؛ آرامگاه شاعر عرب

مقبره دعبل خزاعی

بازدید از مقبره دعبل خزایی در کنار سایر جاهای دیدنی خوزستان خالی‌ازلطف نیست. این مکان آرامگاه یکی از شاعران عرب و مداح اهل‌بیت است. بنای مقبره دعبل خزاعی کاملا سنتی و زیبا است.

آدرس: استان خوزستان،۲۳ کیلومتری شمال شرق شهر اندیمشک، مجاور روستای پامنار

دانشگاه جندی شاپور؛ قدیمی‌ترین مرکز آموزشی علمی در دوران باستان

دانشگاه جندی شاپور

قدیمی‌ترین و مهم‌ترین مرکز علمی در دوران باستان یعنی دانشگاه جندی‌شاپور در جنوب شرقی دزفول قرار دارد. دانشگاه جندی‌شاپور ۱۷ قرن قدمت دارد و جزو محبوب‌ترین جاهای دیدنی خوزستان به شمار می‌رود. جالب است بدانید دانشگاه جندی‌شاپور قرن‌ها قبل محل آموزش رشته‌هایی نظیر فلسفه، طب، الهیات و علوم بوده و یک بیمارستان آموزشی در آن وجود داشته است.

اگر قصد سفر به استان خوزستان را دارید نام دانشگاه جندی‌شاپور را در لیست جاهای دیدنی خوزستان قرار دهید؛ زیرا این دانشگاه دارای تاریخ و تمدن غنی و ارزشمند است.

آدرس: استان خوزستان، شهر دزفول

دانشگاه سه گوش اهواز؛ ساخته شده توسط معمار فرانسوی

دانشگاه سه گوش اهواز

اگرچه دانشگاه  سه گوش اهواز در لیست بناهای تاریخی یا جاذبه‌های طبیعی خوزستان نیست؛ اما همواره به‌واسطه معماری منحصربه‌فردی که دارد در لیست پربازدید‌ترین جاهای دیدنی خوزستان قرار می‌گیرد. دانشگاه  سه گوش اهواز در سال ۱۳۰۸ به دستور اولین شاه پهلوی ساخته شده است.

آندره گدار، معمار معروف فرانسوی وظیفه ساخت این بنای زیبا را به عهده گرفت است و با هنرمندی تمام یک بنای  سه گوش منحصربه‌فرد را خلق کرده است. این بنای  سه گوش در ابتدا به جهت کاربری بانک ملی ایران ساخته شده بود؛ اما در سال ۱۳۵۰ از این بنا به‌عنوان دانشگاه استفاده می‌کردند.

آدرس: استان خوزستان، شهر اهواز، خیابان موسی صدر، فلکه سه گوش

کلام آخر

جاذبه‌های گردشگری استان خوزستان، آنقدر زیاد و متنوع می باشد که معرفی آن‌ها ساعت‌ها زمان می‌برد. ما در این مقاله از مجله گردشگری روم تور سعی کردیم تا چند نمونه از بهترین جاذبه های گردشگری خوزستان را به شما معرفی کنیم.

اگر به خوزستان سفر کردید، بازدید از این ده مکان را در لیست تان قرار داده و سفری فراموش نشدنی را برای خود به ارمغان بیاورید. اگر قصد سفر به این شهر زیبا را داشتید با پشتیبانی سایت گردشگری روم تور در تماس باشید.