نکات مهم خانه داری و نظافت اقامتگاه

تمیزی از عوامل مهم در موفقیت اقامتگاه شماست. بعد از قیمت، دومین سوال مهمانان درباره تمیزی است. در نتیجه خانه‌داری به چالش بزرگ میزبانان تبدیل شده است. چون همزمان باید زمان ورود و خروج مهمانان را درنظر بگیرید و توجه زیادی به کیفیت نظافت اقامتگاه داشته باشید. در غیر اینصورت با شکایت مهمان مواجه خواهید شد.

نکات مهم خانه داری و نظافت اقامتگاه
نکات مهم خانه داری و نظافت اقامتگاه

| فهرست مطالب:

مقدمه

در طول تقریبا یک دهه گذشته در بحث آموزش خانه‌داری، تلاش هایی صورت گرفته است. اما این موضوع فقط به هتل ها معطوف بوده و در دسترس همه میزبانان نبوده است. چه بخواهید نظافت اقامتگاه را خودتان انجام دهید یا یک خانه‌دار استخدام کنید، درک فرآیند تمیز کردن اقامتگاه برای شما ضروری است.

اگر به نظرات منفی مهمانان نگاه کنید، اکثرا مربوط به پاکیزگی و نظافت است. از موهای زیر دوش گرفته تا ملحفه‌های کثیف. نظرسنجی‌های بین‌المللی نشان می‌دهد که 86٪ از مسافران تمیز بودن را یکی از معیارهای اصلی رزرو می‌دانند.

بین تمیز کردن یک اقامتگاه با منزل شخصی تفاوت‌های اساسی وجود دارد؛ زیرا تعداد افرادی که در رفت و آمد خواهند بود بسیار بیشتر است:

  • در تمیز کردن سطوح علاوه بر گردگیری، از مواد ضدعفونی کننده نیز استفاده می‌شود.
  • ممکن است اقامتگاه شما مجهز به ماشین لباسشویی باشد یا برای کل مجموعه لاندری داشته باشید، پس استفاده از شوینده‌های ضد باکتری پیشنهاد می‌شود.
  • شارژ کردن مکرر مواد و لوازم بهداشتی مانند دستمال توالت، صابون، کیسه زباله اضافه و ...
  • پیش‌بینی یک انبار کوچک در نزدیکی محل اسکان برای نگهداری لوازم بهداشتی.
  • برای رعایت بهداشت روان باید به موارد زیادی توجه کرد که بیشتر مربوط به سالم بودن تجهیزات رفاهی ملک است. لامپ‌هایی که خراب شده یا بدتر از آن مدام چشمک می‌زند، خرابی دکمه ریموت پارکینگ، درها و قفل‌ها، لوازم خانگی مانند تلویزیون و مبلمان، جلوگیری از سر و صدا و...

نظافت اقامتگاه

نظافت چقدر برای میزبان هزینه دارد؟

در هزینه های سالانه باید درصدی را به این موضوع اختصاص دهید. این هزینه را در واقع مهمان می‌پردازد و بخشی از استراتژی قیمت گذاری اقامتگاه را تشکیل می‌دهد. نکته جالب اینجاست که اقامتگاه‌های با واحد مشابه هزینه کمتری می‌پردازند و اقامتگاه های تک واحدی متحمل هزینه بیشتری خواهند شد. علاوه بر این، اگر درست قیمتگذاری را انجام داده باشید و مهمان بداند که هزینه اقامت وی شامل نظافت نیز می‌شود، میتوانید حقوق خوبی به خانه‌دار پرداخت کنید؛ در نتیجه مهمانان به خانه دارها کمتر انعام می‌دهند. هزینه‌های تمیز کردن بسته به اندازه اتاق‌ها، موقعیت جغرافیایی، شرایط اجتماعی و ... متفاوت است. برای تمیز کردن اقامتگاه واقعا هر آنچه که هزینه می‌کنید از راه‌های مختلف به شما برمیگردد.

نظافت اقامتگاه

هر چند وقت یک بار لازم است اتاق ها تمیز شوند؟

پس از خروج هر مهمان تعویض ملحفه، نظافت کف ساختمان و سرویس بهداشتی انجام می‌شود. اما حداقل دو بار در سال برای نظافت‌های اساسی برنامه ریزی کنید. اگر ملک بزرگ‌تری مانند ویلا دارید، مجبور خواهید شد اقامتگاه خود را بیشتر تمیز کنید. دلیل آن پذیرش مهمانانی با تعداد نفرات بیشتر و با هدف انواع مراسم‌هایی مانند عروسی و تولد است که تولید زباله را افزایش می‌دهد.

نظافت اساسی اقامتگاه شامل چه مواردی می‌ شود؟

  • بخارشویی مبلمان
  • تمیز کردن آثار روی در و دیوارها
  • بازرسی فنر تخت ها و تشک‌ها
  • تعویض روکش اصلی بالشت‌ها و تشک‌ها
  • شستن پرده‌ها
  • ضدعفونی لباسشویی یا لاندری
  • نظافت محوطه یا نمای ساختمان

نظافت اساسی اقامتگاه

چک لیست نظافت

من یک چک لیست از کارهایی که برای نظافت باید انجام شود آماده کرده‌ام. این چک لیست به شما نشان می دهد که چگونه یک میزبان یا خانه‌دار، اقامتگاه را تمیز می‌کند:

  1. پس از خروج مهمان با یک دید کلی وارد اقامتگاه شوید.
  2. هر بار یکی از اتاق‌ها را تمیز کنید و مراحل زیر را انجام دهید.
  3. برای تمیز کردن سطوح از مواد ضدعفونی کننده استفاده کنید.
  4. تخت ها را مرتب کرده و ملحفه‌های جدید را صاف کنید.
  5. سرویس بهداشتی را با مواد ضدعفونی کننده تمیز کنید.
  6. لوازم بهداشتی را مجددا شارژ کنید. (دستمال توالت، کیسه زباله، حوله، صابون و ...)
  7. اگر اقامتگاه آشپزخانه و لوازم آشپزی دارد کار شما بیشتر خواهد بود.
  8. خسارت‌های وارده به اقامتگاه و لوازمی که گم شده را یادداشت کنید.
  9. پس از اتمام مراحل بالا و قبل از خروج، با یک دید کلی کار خود را دوباره بررسی کنید. برای اقامتگاه‌هایی با تعداد اتاق زیاد پیشنهاد میکنم شخص دیگری مسئول این کار باشد.

اگر شما یک میزبان با سابقه هستید تجربیات خود را در اختیار کسانی بگذارید که به تازگی می‌خواهند میزبان شوند. خوش‌حال میشویم پیشنهادات شما را در بخش نظرات ببینیم.