نکات و فواید مهم سفر برای سالمندان

اغلب افراد گمان می‌کنند که مسافرت تنها مختص جوانان بوده و افراد سالمند باید اوقات خود را در منزل سپری کنند. اما اصلاً این‌طور نیست افراد سالمند نیز مانند بقیه نیاز به سفر دارند.

نکات و فواید مهم سفر برای سالمندان
نکات مهم و فواید مهم سفر برای سالمندان

 سفر با سالمندان ممکن است کمی دشوار باشد یا به خاطر شرایط جسمی آن‌ها باید بیشتر از آن‌ها مراقبت نمود. از این رو ما در این مقاله از مجله گردشگری روم تور شما را با نکات مهم و فواید سفر برای سالمندان آشنا خواهیم کرد تا سفری خوش و به یاد ماندنی را با عزیزان خود تجربه کنید.

سفر کردن سالمندان

سفر کردن هیچ محدودیت سنی ندارد و تمامی افراد در هر سن و سالی می‌توانند به سفر رفته و اوقات خوشی را سپری کنند. سفر برای کودکان تجربه‌ای جدید محسوب می‌شود، همان‌طور که برای جوانان به‌منظور گذراندن اوقاتی خوش و دل‌نشین به شمار می‌رود. سفر برای افراد مسن و سالمند نیز برای خروج از روزهای یکنواخت و تغییر حال و هوا، امری ضروری و مهم به‌حساب می‌آید. افراد سالمند ممکن است خودشان به زبان نیاورند که به سفر نیاز دارند، از این رو سایر اعضای خانواده موظف‌اند شرایطی را محیا کنند تا سفری دسته‌جمعی و دل‌چسب را با بزرگ‌ترهای خانواده تجربه کنند.

محیا کردن شرایط لازم برای سفر سالمندان

مسافرت سالمندان

 تنها راهی کردن افراد سالمند به سفر کافی نبوده و بایستی شرایط لازم برای این سفر را محیا کرد. ایجاد شرایط مناسب برای برگزاری سفری آرامش بخش و دل‌نشین امری ضروری محسوب می‌شود، از این رو باید به تمام نکات لازم توجه کرد. در ادامه شما را با نکاتی آشنا می‌کنیم که ممکن است به نظر شما مهم نباشد یا آن‌ها را فراموش کنید.

تحقیق و برنامه ریزی کردن

تحقیق و برنامه ریزی در هر سفری جزو کارهای مهم و پراهمیت به شمار می‌رود. شما چه قصد سفر با والدین خود را داشته، چه بخواهید به‌صورت تنها سفر کنید بایستی تحقیقاتی نظیر چگونگی رزرو اتاق هتل موردنظر، تایید بلیت‌ها و...را از قبل انجام دهید. علاوه بر این شما باید تعداد روزهایی که می‌خواهید در سفر باشید را تعیین کرده و برای چگونه گذراندن هر روزتان برنامه ریزی کنید.

استفاده از خدمات مخصوص مسافرت سالمندان

ممکن است فرد سالمند از نظر جسمی دارای محدودیت‌هایی باشد، از این رو باید با آژانس هواپیمایی که قصد خرید بلیت آن را دارید، این موضوع را هماهنگ کرده تا صندلی ویژه سالمندان را برای ایشان رزرو کنند. با هماهنگ کردن این موضوع می‌توانید در فرودگاه از خدمات ویلچر رایگان نیز استفاده کنید. گاهی امکان دارد سالمند شما از رژیم خاصی پیروی کند بنابراین هماهنگ کردن آن با آژانس مسافرتی باعث می‌شود تا فرد مورد نظر شما در طول سفر، از وعده‌های مناسب و مختص خود تغذیه کند. درصورتی‌که سالمندان قصد دارند به‌تنهایی و بدون پرستار سالمند سفر کنند، بایستی آن‌ها را به‌خوبی در مورد این امر که برای حمل و نقل و جابه‌جایی وسایلشان از چه کسانی کمک بگیرند، راهنمایی کنید.

به همراه داشتن مدارک مورد نیاز در سفر

سفر سالمندان

 پاسپورت به‌عنوان معتبرترین مدرک در تمامی فرودگاه‌ها شناخته می‌شود، بنابراین باید چند ماه قبل از سفر پاسپورت فرد مسافر را تمدید کنید. به همراه داشتن یک کپی از مدارک پزشکی برای سالمندی که تحت نظر و درمان پزشکی است، امری مهم به‌حساب می‌آید. کپی تمامی مدارک فرد سالمند را در ساک دستی یا چمدان‌های او قرار دهید تا در صورت نیاز از آن‌ها استفاده کند. اگر فرد سالمند کار با گوشی را بلد نبود اطرافیان آن موظف‌اند شماره خود را در فهرست تماس سریع قرار دهند، فراموش نکنید که روش شماره‌گیری سریع را نیز به آن‌ها بیاموزید.

بسته بندی صحیح وسایل سالمندان

سبک سفر کردن برای افراد سالمند بسیار مناسب‌تر و راحت‌تر است. از این رو باید تنها وسایل ضروری و لازم را در چمدان آن‌ها قرار دهید تا در حمل و نقل آن دچار مشکل نشوند. چنانچه مسافر سالمند شما دارو مصرف می‌کند، بایستی داروها را به همراه نسخه پزشک درون ساک دستی جای دهید تا سالمند به‌راحتی از آن‌ها استفاده کند.

توجه به‌راحتی و حفظ امنیت سالمندان در سفر

سفر سالمندان

افراد با ورود به سن سالمندی سریع‌تر خسته شده و نیاز آن‌ها به استراحت بیشتر می‌شود. از این رو به شما پیشنهاد می‌کنیم تا در ساک آن‌ها بالشتک کوچکی قرار دهید تا در مواقع لزوم روی آن‌ها نشسته و خستگی را از تن خود به در کنند. برای حفظ امنیت سالمندان در سفر بهتر است ساک خود را در مکان‌های شلوغ و پر رفت آمد در بین پاهایشان قرار دهند تا از سرقت احتمالی آن جلوگیری شود. از موارد دیگری که انجام آن به امنیت و راحتی سالمندان در سفر کمک می‌کند، تهیه کیف‌های کوچک با بند انداز گردنی است، افراد مسن بایستی پول‌ها و کارت‌های خود را در آن قرار داده و کیف را به گردن بی اندازند.

یادآوری زمان خوردن داروها در سفر

با گذر زمان و پا گذاشتن افراد به دوران سالمندی، نیاز آن‌ها به انواع دارو نیز بیشتر می‌شود. گاهی برای خودمان نیز اتفاق افتاده که زمان خوردن دارو را فراموش می‌کنیم. این امر برای افراد سالمندی که باید حدود چند بار در طول روز از دارو مصرف کنند موضوعی غیر قابل انکار به شمار می‌رود. مصرف این داروها امری مهم و ضروری برای آن‌ها است و عدم مصرف داروها عواقب خاص خود را دارد. از این رو باید از قبل با محل اقامتشان هماهنگ کنید تا زمان خوردن دارو را یادآوری کرده یا در اتاقشان ساعت زنگ‌دار قرار دهند.

هماهنگی با حراست

تفتیش بدنی در فرودگاه‌ها و مراکز عمومی شلوغ به‌منظور حفظ امنیت، امری عادی به‌حساب می‌آید. در تفتیش‌ها وجود هر نوع فلزی باعث به صدا در آمدن آژیر می‌شود. احتمال اینکه افراد سالمند در بدنشان اشیایی نظیر دندان طلا، پلاتین و...را داشته باشند، وجود دارد. در این مواقع باید به آن‌ها آموزش دهید که اگر صدای آژیر بلند شد برای نگهبان مربوطه این موضوع را یادآوری کنند. اگر سالمند شما فردی ویلچر سوار است باید به او بگویید که در هنگام تفتیش بدنی لازم نیست از روی ویلچر بلند شوند چراکه دستگاهی وجود دارد که از روی صندلی آن‌ها را تفتیش می‌کند.

امکانات و مقاصد سفر سالمندان را بررسی کنید

سفر سالمندان

هر سفری دارای امکانات و مقاصد متنوع و منحصربه‌فرد خود است از این رو باید در انتخاب مقصد خود دقت لازم را داشته باشید. قبل از تعیین مقصد و تهیه بلیت برای سالمندان بایستی حتما در مورد سلیقه و مکان‌های مورد علاقه‌اش از او سؤال کنید. اگر قصد شما از این سفر لذت بردن عزیزتان است، بهتر است هر آنچه را که فرد سالمند دوست دارد برایش فراهم کرده و تمام تلاش خود را به کار ببرید تا تمام خواسته‌هایش محیا شود.

اطمینان از حضور میزبان

در سفرهایی که قصدتان سر زدن به آشنا و فامیل است چند نکته وجود دارد. اول اینکه از چند روز قبل با میزبان هماهنگ کنید تا در زمان رسیدن مشکلی برای شما به وجود نیاید. نکته دوم اینکه میزبان را از شرایط جسمی فرد سالمند مطلع سازید تا بهتر بتواند از مسافر شما میزبانی کند. در آخر نیز سعی کنید اماکن مورد علاقه سالمند را بررسی کرده و به میزبان معرفی کنید تا در طول سفر از این مکان‌ها بازدید کنند.

زمان مناسب برای سفر سالمندان

شما به‌عنوان فرزند سالمند یا پرستار سالمند موظف هستید بهترین زمان را برای سفر سالمندان مشخص کنید. تعیین زمان حرکت در روز و شب، آرام بودن هوا، مطمئن شدن از نبود هوایی بارانی یا ایجاد برف و بوران از نکات مهمی محسوب می‌شود که حتماً باید به آن‌ها توجه کنید. انتخاب زمانی مناسب با شرایط آب و هوایی مطلوب قطعاً سفری خوش و خاطره‌انگیز را برای فرد سالمند به وجود می‌آورد 

تفاوت تورهای معمولی با تورهای ویژه سالمندان

سفر سالمندان

استفاده از تورهای ویژه سالمندان همیشه گزینه مناسب‌تر و معقول‌تری نسبت به تورهای معمولی، برای سفر کردن سالمندان به شمار می‌رود. تورهای ویژه، دارای مزایایی بوده که سفری راحت و دل‌چسب را به سالمند شما هدیه می‌کند. در ادامه شما را با چند مزیت استفاده از تورهای ویژه سالمندان آشنا می‌کنیم.

وجود پرستار و بهدار اختصاصی

با انتخاب تورهای مسافرتی ویژه سالمندان، دیگر نیازی نیست نگران تنها سفر کردن سالمند خود باشید. در این تورها، پرستاران خبره و کاردانی وجود دارد که در مواقع لزوم خدمات پرستاری را به‌طور رایگان در اختیار آن‌ها قرار می‌دهد.

تجهیزات ضروری

گاهی ممکن است افراد سالمند برای انجام کارهای روزمره یا بهبود روند درمانشان به تجهیزات مراقبتی و نگهداری نیاز داشته باشند، تورهای ویژه سالمندان دارای این تجهیزات است. چنانچه مسافر شما به واکر یا ویلچر نیاز دارد بایستی این موضوع را در مرحله ثبت نام با تور لیدر در میان بگذارید.

سرویس بهداشتی همراه

سرویس بهداشتی یکی از ضروری‌ترین لوازم در سفر برای سالمندان محسوب می‌شود. در سفر با تورهای ویژه مسافرت به این نکته نیز توجه شده و اغلب مکان‌هایی را انتخاب می‌کنند که سرویس بهداشتی دارد. در غیر این صورت توالت فرنگی سیار برای رفع نیاز سالمندان در اختیارشان قرار می‌گیرد.

میز و صندلی

گاهی ممکن است افراد برای نشستن حتما به میز و صندلی نیاز داشته باشند، از این رو در تورهای مسافرتی ویژه سالمندان میز و صندلی سیار در اختیار افراد قرار می‌گیرد.

تور لیدر حرفه‌ای

تور لیدر تورهای ویژه مسافرت برای سالمندان با تور لیدر تورهای معمولی متفاوت است. این تور لیدرهای مجرب با شرایط جسمی و روان‌شناختی سالمندان به طور کامل آشنایی داشته و شرایط آن‌ها را درک می‌کنند. 

استفاده از غذای مناسب

استفاده از مواد غذایی که دارای منبع غنی از مواد مغذی هستند امری مهم و ضروری برای سلامت سالمندان و پرانرژی ماندن آنان محسوب می‌شود. در این تورها تمامی این نکات به‌طور کامل در تهیه غذای سالمندان رعایت می‌شود.

کلام آخر

سفر برای سالمندان امری لازم و ضروری به‌حساب می‌آید. ما در این مقاله از مجله گردشگری روم تور سعی کردیم توصیه‌های لازم برای سفری بدون دردسر را به شما گوشزد کنیم. با توجه و رعایت این نکات سفری خوب و دل‌نشین را برای سالمندان فراهم می‌کنید.