با 28 تا اصیل ترین غذاهای سنتی بوشهر آشنا شوید!

بهترین غذاهای سنتی بوشهر را از اینجا بخوانید و طعم اصیل جنوب را با غذاهای سنتی بوشهر از میگو پلو تا گمنه و دال عدس، سفره‌ای رنگین از خوراکی‌های لذیذ را بچشید.

با 28 تا اصیل ترین غذاهای سنتی بوشهر آشنا شوید!
خوشمزه ترین غذاهای محلی و سنتی بوشهر

سفر به شهر بوشهر شما را با آثار تاریخی جالب و متعددی روبرو می‌کند. همان‌طور که میدانید بوشهر یک شبه جزیره است، از این‌رو می‌توانید در تمام بخش‌های آن سواحل خلیج فارس را ببینید. در سفرتان به بوشهر می‌توانید از تفریحاتی مانند بازار گردی، گشت در بافت تاریخی شهر، خیام خوانی و شکم گردی بهره ببرید.

غذاهای سنتی بوشهر

همان‌طور که در بالا نیز به آن اشاره کردیم، شکم گردی یکی از تفریحات جذاب و خوشمزه در سفرتان به بوشهر محسوب می‌شود. این شهر دوست داشتنی دارای غذاهای محلی، سنتی و اصیلی است که ارزش یکبار امتحان را دارند. خوردن غذاهای متفاوت و جدید قطعا به یکی از به یاد ماندنی‌ترین خاطراتتان تبدیل خواهد شد. در ادامه مجله گردشگری روم تور چند نمونه از غذاهای محلی شهر بوشهر را به شما عزیزان معرفی خواهیم کرد.

قلیه ماهی؛ با دستور پخت خوشمزه بوشهری

قلیه ماهی

مگر می‌شود صحبت از غذاهای سنتی بوشهر به میان بیاید و نام قلیه‌ماهی در این لیست قرار نگیرد. این غذای بوشهری آن‌قدر خوشمزه و پرطرف‌دار است که مردم سراسر ایران با دستور پخت‌های متفاوتی آن را طبخ می‌کنند.

سبزی معطر، سیر، پیاز، روغن، تمبر هندی، نمک، فلفل و ادویه‌های جنوبی مواد اولیه تهیه بهترین غذای بوشهر یعنی قلیه‌ماهی را تشکیل می‌دهند. قلیه‌ماهی را با استفاده از ماهی‌هایی نظیر سنگسر، هامور، سرخو و شیر درست می‌کنند.

برای درست‌کردن قلیه‌ماهی به روش مردم بوشهر باید ماهی را با ادویه طعم‌دار کنید و آن را به پیاز، سبزی معطر، ادویه و سیر تفت‌داده شده اضافه کنید. سپس تمبر هندی مخلوط شده با آب را به آن اضافه کنید.

دمی لخلاخ بوشهر؛ یک غذای عربی خوشمزه

دمی لخلاخ بوشهر

یکی از بهترین غذاهای محلی بوشهر دمی لخلاخ است که نام آن در زبان عربی به معنای بوی خوش است. برای تهیه این غذا باید پیاز، سیر، سبزی معطر و ادویه‌ها را به ترتیبت تفت دهید و لوبیاچشم بلبلی و تمبر هندی را به آن اضافه کنید و در نهایت ماهی را با دو لیوان آب به آن اضافه کنید تا بپزد.

سپس باید برنج خیس‌خورده را به آن اضافه کنید و صبر کنید تا آب آن کشیده شود. بعد از ۲۰ دقیقه می‌توانید آن را سرو کنید. دمی لخلاخ جزو پرطرف‌دارترین غذاهای سنتی بوشهر است که با استفاده از ماهی سنگسر، هامور و سرخو تهیه می‌شود. اگر به غذاهای تند علاقه‌ای ندارد خوردن دمی لخلاخ به شما توصیه نمی‌شود.

برای اجاره اقامتگاه یا سوییت و هتل در بوشهر میتوانید با کارشناسان ما در روم تور ارتباط بگیرید و یا روی کلمه اجاره اقامتگاه در بوشهر کلیک کنید.

آش بوشهر؛ یک آش خوشمزه و کش‌دار

آش بوشهر

یکی از قدیمی‌ترین غذاهای سنتی بوشهر آش بوشهر یا آش سبزی نام دارد. این آش خوشمزه، غلیظ و کش‌دار است و درست‌کردن آن کمی سخت است.

برای تهیه آش سبزی باید گوشت و پیاز را به طور کامل بپزید و سپس سبزی و ادویه و لوبیای پخته شده را به آن اضافه کنید. زمانی که تمامی مواد در کنار هم پختند باید آن را با گوشت‌کوب بکوبید تا کاملا له شود. آش بوشهری در کنار نارنج بهترین طعم دنیا را خلق می‌کند.

ماهی شکم پر؛ مناسب مهمانی‌ها و مجالس

ماهی شکم پر

ماهی شکم‌پر یکی از غذاهای سنتی بوشهر است که بیشتر در مجالس و مهمانی‌ها سرو می‌شود. مردم محلی بوشهر ابتدا ماهی‌هایی نظیر حمام، حلوای سیاه و سنگسر را با استفاده از ادویه‌ مخصوص ماهی طعم‌دار می‌کنند.

سپس در ماهیتابه پیاز، سبزی‌ معطر، سیر، کشمش و زرشک را همراه با تمبر هندی تفت می‌دهند و درون شکم ماهی می‌ریزند و در مرحله آخر آن را سرخ می‌کنند. جالب است بدانید در قدیم از برگ درخت خرما برای بستن شکم ماهی استفاده می‌کردند. ماهی شکم پر را می‌توانید در کنار پلو و رشته‌پلو سرو کنید.

بیشتر بخوانید: زیباترین سواحل بوشهر

سوپ میگو بوشهر؛ متفاوت‌ترین سوپ ایران

سوپ میگو بوشهر

یکی دیگر از پرطرف‌دارترین غذاهای سنتی بوشهر که در منوی هر رستورانی یافت می‌شود سوپ میگو نام دارد. این غذای خوشمزه در میان گردشگران و مردم محلی بوشهر طرف‌داران زیادی دارد و بیشتر اوقات زینت‌بخش سفره‌های افطار مردم خون‌گرم جنوب است.

طرز تهیه سوپ میگو به این صورت است که ابتدا باید سیر، پیاز و گشنیز را به ترتیب تفت دهید و به آن ادویه، رب گوجه و هویج اضافه کنید. سپس باید به آن آب اضافه کنید و اجازه دهید تا بپزد.

ته انداز ماهی؛ یک تجربه متفاوت برای علاقه‌مندان به ماهی

ته انداز ماهی یک غذای جنوبی است که با استفاده از ماهی‌هایی که تیغ ندارند نظیر ماهی شیر تهیه می‌شود. مردم بوشهر برای درست‌کردن ته انداز ماهی ابتدا پیاز، سبزی‌های معطر سیر خشک شده، فلفل هندی خشک شده و زردچوبه را به ترتیب تفت می‌دهند و به آن کشمش اضافه می‌کنند.

قابله‌ای جداگانه روی حرارت قرار می‌دهند و برنج‌های خیس‌خورده را به مدت ۸ دقیقه در آن می‌جوشانند و بعد آبکش می‌کنند. سپس کف قابله ماهی‌های طعم‌دار شده با ادویه را قرار می‌دهند و روی آن برنج می‌ریزند و در لایه بعدی مخلوط سبزی‌ها را اضافه می‌کنند.

توجه داشته باشید که بعد از ریختن هر لایه باید سطح آن را کاملا صاف کنید تا یک‌دست و زیبا شود. ته انداز ماهی یکی از خوشمزه‌ترین غذاهای محلی بوشهر است که بین گردشگران داخلی و خارجی طرف‌داران زیادی دارد.

مجبوس؛ مناسب ضیافت‌های شما

مجبوس

مجبوس یا مکبوس از غذاهای سنتی بوشهر است که ریشه عربی دارد. مجبوس معمولا در مهمانی‌ها سرو می‌شود و زنان بوشهر برای تهیه آن ابتدا پیاز، زردچوبه، سیر و سبزی‌های معطر را تفت می‌دهند و به آن ادویه‌‌های مختلف، هل، زیره، برگ‌بو، لیمو سیاه، زعفران و رب گوجه اضافه می‌کنند.

سپس ماهی را به آن اضافه کرده و اجازه می‌دهند همراه با آب بپزد. ماهی پخته شده را بیرون می‌آورند و برنج خیس‌خورده را به مواد اضافه می‌کنند تا دم بکشد. علت بیرون آوردن ماهی این است که ماهی در زمان پخت برنج له نشود. بعد از پختن مجبوس ماهی را روی آن قرار می‌دهند و برای میهمانان سرو می‌کنند.

بیشتر بخوانید: راهنمای سفر به بوشهر

مُی شور (ماهی شور)؛ یکی از قدیمی‌ترین غذاهای محلی بوشهر

ماهی شور

در زمان‌های گذشته مردم محلی جنوب کشور برای اینکه بتوانند ماهی را در مدت‌زمان طولانی‌تری نگهداری کنند آن را خشک می‌کردند یا در نمک فراوان می‌خواباندند. مردم محلی به آن مُی شور یا نمک شور می‌گفتند و در زمان استفاده از ماهی آن را در مدت‌زمان طولانی در آب می‌گذاشتند تا نمک آن گرفته شود.

امروزه مردم محلی بوشهر برای تهیه مُی شور، ماهی را حدودا ۶ ساعت در آب و نمک قرار می‌دهند و سپس سرخ می‌کنند. اگر در حال تحقیق درباره غذاهای محلی بوشهر هستید مُی شور را فراموش نکنید؛ زیرا می شور جزو قدیمی‌ترین غذاهای سنتی بوشهر به شمار می‌رود.

میگو پلو 

میگو پلو به صورت بسیار تند طبخ می‌شود. یکی از اصلی‌ترین دلیل‌های متفاوت بودن میگو پلو بوشهری با سایر میگو پلوهایی که در جاهای دیگر طبخ می‌شود، وجود تمبر هندی فراوان است. در تهیه این غذای دریایی خوش عطر و طعم از موادی مانند میگو پاک شده، برنج، سبزی ماهی (گشنیز و شنبلیله)، زعفران، سیر، پیاز، ادویه کاری، تمبرهندی، رب گوجه فرنگی، زردچوبه و نمک و فلفل استفاده می‌شود.

این غذای معروف و محبوب سرشار از پروتئین، مواد معدنی، خواص آنتی اکسیدانی و امگا 3 است که بر تقویت سیستم ایمنی بدن تاثیر گذاشته و از مبتلا شدن به بیماری‌هایی مانند سرطان، کم خونی، آلزایمر، فشارخون و بیماری قلبی و عروقی جلوگیری می‌کند. 

کبه

کبه

کبه نوعی غذا که دارای ریشه عربی می‌باشد، اما در بین مردم بوشهر نیز بسیار رواج داشته و طرفداران بسیاری دارد. این غذا نیز همچون دیگر غذاها، با شیوه‌های مختلفی پخت می‌شود، اما ماده  اصلی این غذا بلغور ریز گندم یا للک است. مواد لازم برای پخت این غذا نیز همانند شیوه طبخ آن در بین مردمان، متفاوت بوده و افراد هر شهری از کشور این غذا را به شیوه خود طبخ می‌کنند.

به طور کلی مهم‌ترین واصلی ترین مواد اولیه جهت پخت کبه گوشت چرخ کرده، بلغور ریز گندم، گشنیز، عدس قرمز، پیاز، زرشک، گردوی خرد شده، بادام زمینی خرد شده، کشمش، آبلیمو، فلفل سیاه و دارچین است.

این در حالیست که در برخی از شهرهای کشور از برنج و سیب زمینی نیز در تهیه این غذا استفاده می‌شود. طرز تهیه این غذا به این صورت است که ابتدا بایستی تمام مواد ذکر شده را با هم مخلوط کرده و به خوبی عمل آورید، سپس در روغن داغ غوطه‌ور ساخته و آن را حسابی سرخ کنید.

دال عدس 

دال عدس

دال عدس را می‌توان به‌عنوان یکی از اصلی‌ترین و رایج‌ترین غذاهای محلی شهر بوشهر به‌حساب آورد. این غذای خوشمزه در اغلب موارد به همراه ترشی و سبزی خوردن سرو می‌شود. مواد اولیه این غذا عدس، نمک و فلفل می‌باشد.

دال عدس بوشهری در عین سادگی، طعمی اصیل و به یاد ماندنی را به شما هدیه می‌کند. این غذا سرشار از بتاکاروتن بوده و به همین دلیل منبع مفیدی برای تقویت سیستم ایمنی بدن و تقویت بینایی به شمار می‌رود. مصرف این غذا برای افرادی که مبتلا به کم خونی هستند، به شدت توصیه می‌شود.

قیمه

قیمه

قیمه بوشهری جزو آن غذاهایی به‌حساب می‌آید که باید در سفرتان به بوشهر حتما آن را امتحان کنید. اغلب افراد با شنیدن نام این غذا فکر می‌کنند که باید طعمی شبیه به قیمه معلومی داشته باشد، اما اصلا این‌طور نبوده و تفاوت‌های بسیاری در میان قیمه بوشهری و قیمه معمولی وجود دارد.

مهم‌ترین واصلی‌ترین تفاوت این غذا در له کردن گوشت قیمه است، بوشهری‌ها گوشت موجود در این غذا را له کرده و آن را به صورت له شده مصرف می‌کنند. به گونه‌ای که در حین خوردن این غذا گوشت‌های آن کش می‌آید.

این غذا بسیار ترش و شور است، بنابراین اگر به غذاهای ترش و شور علاقه دارید، از چشیدن طعم قیمه بوشهری غافل نشوید. بوشهری‌ها در تهیه این غذا از موادی مانند لپه، گوشت قرمز، سیب زمینی، پیاز، رب گوجه فرنگی، لیمو عمانی، زعفران، دارچین و نمک استفاده می‌کنند. این غذا در بوشهر اغلب به همراه شکر پلو سرو می‌شود.

قلیه میگو

قلیه میگو

قلیه میگو یکی از اصلی ترین و خوشمزه‌ترین غذاهای شهر بوشهر است که در خوزستان و هرمزگان نیز به شیوه‌های مختلف طبخ می‌شود.همان‌طور که می دانید ماهی و میگو دو مواد جدانشدنی از سفره مردمان جنوب به شمار می‌رود. غذاهای جنوبی اغلب تند بوده و قلیه میگو نیز از این قاعده مستثنی نیست، بنابراین بهتر است این غذا را با همان میزان تندی اصلی میل کنید.

اگر به بوشهر سفر کردید، حتما قلیه ماهی را در لیست سفارشات خود قرار دهید، چرا که این غذا در کنار طعمی سنتی و بی‌نظیر، سرشار از امگا، آهن و سلنیوم می‌باشد که تأثیر قابل توجهی بر جلوگیری و مقابله با بیماری‌هایی همچون آلزایمر، کم‌خونی، سرطان روده بزرگ، انواع سرطان خون مانند لوسمی و افزایش فشارخون دارد.

یتیمک

یتیمک

یتیمک از غذاهایی است که بدون گوشت پخته می شود. با این حال وجود لوبیا در این غذا سبب شده تا همواره ارزش غذایی آن بالا بوده و یکی از غذاهای اصلی سفره مردمان بوشهر باشد. اگر ذائقه شما به گونه‌ای است که به غذاهای تند علاقه دارید، یتیمک بوشهری گزینه مناسبی برای شما خواهد بود. در واقع تند بودن و تمبر هندی داخل این غذا، اصلی‌ترین مشخصه آن است.

تمبر هندی نیز همانند فلفل جزو موادی است که در یتیمک بوشهری به مقدار زیادی استفاده می‌شود. در تهیه این غذا از موادی مانند بادمجان، لوبیا چشم بلبلی، تمبر هندی و پیاز استفاده می‌شود. لازم به ذکر است که یتیمک بوشهری با غذای یتیمچه که در اغلب شهرهای کشور طبخ می‌شود، متفاوت بوده و با هم یکی نیستند.

ته انداز مرغ و بادمجان

ته انداز مرغ و بادمجان

ته انداز مرغ جز غذاهای محبوب و محلی بوشهر است که بسیار هم خوش آب و رنگ می باشد. این غذا به دلیل ظاهر زیبایی که دارد، در اغلب مهمانی‌های بوشهری‌ها سرو می‌شود. مواد لازم برای طبخ این غذا برنج، مرغ، بادمجان، زعفران، پیاز، پودر لیمو عمانی، نمک و فلفل می‌باشد.

گمنه یا للک

گمنه یا للک

گمنه یا للک یکی از غذاهای محلی و اصلی شهر بوشهر به شمار می‌رود که در  استان‌های خوزستان و کهگیلویه و بویراحمد با نام گِوِنه شناخته می‌شود. طبخ گمنه در جاهای مختلف به شیوه‌های متفاوتی صورت می‌گیرد. در مناطقی از خوزستان این غذا را به جای آش پشت سر مسافر می‌پزند و حتی برای منزل نو نیز گمنه پخته می‌شود. در تهیه این غذا از موادی مانند گمنه یا للک (بلغور ریز گندم)، پیاز و روغن استفاده می‌شود.

این غذا در بسیاری از موارد به جای برنج یا پلو در کنار غذاهایی مثل قیمه بوشهری یا خورشت گوشت سرو شده و از طرفداران زیادی نیز برخوردار است. خوردن گمنه به دلیل استفاده از بلغور گندم باعث کاهش کلسترول، پیشگیری از دیابت، پیشگیری از بیماری‌های قلبی و عروقی، تقویت سیستم ایمنی بدن و کاهش سرطان پستان در بانوان می‌شود.

دوقوس ماهی

دوقوس ماهی

دوقوس ماهی  اغلب به همراه پلو سرو می‌شود. این غذا یکی از غذاهای مجلل و گران قیمت بوشهری‌ها می‌باشد که از طعمی بسیار خوشمزه و دلچسب برخوردار است. ماهی حلوای سفید، ماهی به کار برده شده در این غذا بوده که در گویش محلی به آن زبیدی می‌گویند (زبیدی به معنای برتر می‌باشد). در سفرتان به شهر بوشهر حتما این غذای لذیذ و اصیل را سفارش داده و از طعم بی‌نظیر آن نهایت لذت را ببرید.

شکر پلو

شکر پلو

شکر پلوجز غذاهای اعیانی و مجلسی مردمان بوشهر است کهبه به همراه قیمه بوشهری سرو می‌شود. همان‌گونه که پیشتر گفتیم قیمه بوشهری دارای طعمی ترش و شور است که این طعم در کنار طعم شیرین شکر پلو ترکیب جالبی را به وجود می‌آورد. شکر پلو بوشهری در حقیقت همان شیرین پلویی است که در دیگر شهرهای کشور طبخ می‌شود.

تنها تفاوتی که در بین این غذا با شیرین پلوهای دیگر وجود دارد، این است که رنگ آن زرد می‌باشد، این رنگ زرد نیز نتیجه استفاده از زعفران در طبخ این غذا است. مواد لازم برای پخت این غذا شامل برنج، زعفران، شکر و پسته (برای تزئین) می‌شود.

دسر‌ها و نان‌های سنتی بوشهر

مردم محلی بوشهر نان‌ها و دسر‌های مختلفی را تهیه می‌کنند که طعم بسیار خوشمزه و بی‌نظیری دارند؛ بنابراین در ادامه معرفی غذاهای سنتی بوشهر همراه ما باشید تا دسر‌ها و نان‌های محلی بوشهر را به شما معرفی نماییم:

رنگینک؛ یک دسر ساده و خوشمزه

رنگینک

رنگینک یکی از دسر‌های خوشمزه جنوب کشور است که در ماه مبارک رمضان در کنار غذاهای محلی بوشهر سرو می‌شود. طرز تهیه رنگینک بسیار آسان است و برای تهیه آن باید خرمای بدون هسته را همراه با گردو و روغن تفت دهید. مردم بوشهر رنگینک را همراه با دارچین به‌عنوان میان‌وعده نیز سرو می‌کنند.

حلوای خرمایی؛ زینت‌بخش سفره‌های افطار

حلوای خرمایی

حلوا خرمایی یکی از دسر‌های خوشمزه بوشهر است که معمولا در مجالس ختم و ماه مبارک رمضان تهیه می‌شود مواد لازم برای تهیه این حلوای خوشمزه فقط آرد و خرما است.

حلوای انگشت پیچ؛ یک دسر متفاوت

حلوای انگشت پیچ

حلوای انگشت‌پیچ مانند حلوا خرمایی معمولا در مجالس ختم و ماه مبارک رمضان تهیه می‌شود. علاوه بر این مردم محلی بوشهر حلوای انگشت‌پیچ را در کنار غذاهای سنتی بوشهر نظیر قلیه‌ماهی برای میهمانان خود سرو می‌کنند.

حلوای انگشت‌پیچ از شکر، گلاب، زعفران، روغن و آرد تهیه می‌شود. برای تهیه حلوا انگشت‌پیچ باید تمامی مواد را روی شعله کم تفت دهید تا به‌صورت کش‌دار در آید.

لگیمات؛ یک دسر خوشمزه و مقوی

لگیمات

لگیمات یک شیرینی بسیار خوشمزه است که با استفاده از شیره خرما تهیه می‌شود. احتمالا همه شما فواید شیره خرما را می‌دانید و از اهمیت این ماده مغذی برای رشد کودکان آگاه هستید؛ بنابراین می‌توانید این شیرین ارگانیک و خوشمزه را برای کودکانتان فراهم کنید.

طرز تهیه لگیمات به این شکل است که باید به آرد و مایه‌خمیر کم‌کم آب گرم اضافه کنید و سپس اجازه دهید در مکانی گرم استراحت کند. یک‌کاسه انتخاب کنید و تخم‌مرغ و نشاسته را در آن به‌خوبی مخلوط کنید. خمیر آماده شده را به تخم‌مرغ و نشاسته اضافه کنید و به‌خوبی هم بزنید تا خمیر نرمی به دست آید.

خمیر نرم را داغ قیف بریزید و در روغن داغ سرخ‌کرده و بلافاصله داخل شیره خرما قرار دهید و سپس به‌عنوان میان‌وعده سرو کنید. اگر به شیرینی‌ها و غذاهای سنتی بوشهر علاقه‌مند هستید این شیرینی خوشمزه را از دست ندهید.

نشا؛ یک میان وعده سالم و خوشمزه

نشا

نشا یک دسر خوشمزه بوشهری است که شباهت زیادی به شله‌زرد دارد. طرز تهیه نشا آسان است و شما برای تهیه آن باید نشاسته را در آب حل کرده و روی شعله قرار دهید و سپس شکر، آب، زعفران و گلاب را به آن اضافه کنید و با همدیگر مخلوط کنید و آن‌قدر هم بزنید تا غلیظ شود. این دسر خوشمزه معمولا در ماه مبارک رمضان توسط زنان هنرمند بوشهری تهیه می‌شود.

حلوای مسقطی؛ شیرینی پرطرف‌دار مردم سراسر ایران

یکی از شیرینی‌های پرطرف‌دار بوشهر که می‌توانید به‌عنوان سوغات با خود ببرید حلوای مسقطی جنوب است. برای تهیه حلوای مسقطی باید آب، نشاسته، زعفران و هل را با هم مخلوط کرده و روی شعله بگذارید تا غلیظ شود سپس به ترتیب شکر، گلاب، روغن را به آن اضافه کنید و آن‌قدر هم بزنید تا به غلظت موردنظر برسد. سپس در مرحله آخر آن را از روی شعله بردارید و مغز پسته را به آن اضافه کنید.

حلوای سرد بندو؛ یک دسر متفاوت بوشهری

یکی از متفاوت‌ترین دسر‌های بوشهر حلوای سرد بندو است. زنان بوشهری کره آب شده و بلغور گندم را روی شعله تفت می‌دهند و به آن دوغ، آرد و خرما اضافه می‌کنند. سپس آن را روی شعله کم ورز می‌دهند و به‌عنوان یک دسر خوشمزه در میان‌وعده‌ها سرو می‌کنند.

نان گرده؛ یک نان شیرین و خوشمزه

نان گرده

یکی از نان‌های خوشمزه محلی بوشهر که در تنور گلی پخته می‌شود نان گرده است. زنان بوشهری این نان را با استفاده از خرما، کنجد و آرد تهیه می‌کنند. این نان خوشمزه در ماه مبارک رمضان به همراه غذاهای محلی بوشهر سرو می‌شود.

نان کماچ؛ نان سنتی و کیک

نان کماچ یکی از نان‌های سنتی بوشهر است که شباهت زیادی به کیک دارد. این نان خوشمزه از آرد، تخم‌مرغ، روغن، شکر، آب و مایه‌خمیر تهیه می‌شود.

نان بلبل؛ سوغات خوشمزه بوشهر

نان بلبل ترکیبی از خرما، آرد، آب و سبزی‌های معطر کوهی است که در بوشهر و خوزستان طرف‌داران زیادی دارد. گردشگرانی که به دسرها و غذای سنتی بوشهر علاقه‌مند هستند می‌توانند نان بلبل را به‌عنوان سوغات با خود ببرند.

کلام آخر

شهر بوشهر علاوه بر جاذبه‌های دیدنی و تاریخی زیادی که در خود داده است، دارای غذاها، حلواها و دسرهای خوشمزه بسیاری می‌باشد. از جمله حلواها و دسرهای معروف بوشهر می‌توان به حلوای سَردَ بُندو، حلوای مسقطی، لگیمات و نشاء اشاره کرد. ما سعی کردیم تا در این مقاله از مجله گردشگری روم تور غذاهای محلی و خوشمزه شهر بوشهر را به شما معرفی کنیم. امیدواریم که مطالب این مقاله برای شما مفید بوده باشد.