29 تا از معروف ترین غذاهای سنتی اصفهان که نظیر ندارند!

بهترین غذاهای محلی اصفهان کدامند؟ در این مجله از روم تور قرار است با بهترین غذاهای سنتی اصفهان آشنا شویم و درمورد طرز تهیه آنها صحبت کنیم.

29 تا از معروف ترین غذاهای سنتی اصفهان که نظیر ندارند!
اصفهان گردی به همراه معرفی غذاهای سنتی اصفهان

اگر نگاهی کلی به غذاهای اصفهان بیاندازید متوجه می‌شوید که ماده اصلی تشکیل‌ دهنده اغلب آن‌ها گوشت است. وجه مشترک دیگری که در بین غذاهای سنتی اصفهان به چشم می‌خورد ظاهر حلیمی شکل آن‌ها بوده که همیشه با نان سرو می‌شوند.

ما در این مقاله از مجله گردشگری روم تور قصد داریم چند نمونه از غذاهای محلی اصفهان را به شما معرفی کنیم تا با غذاهای لذیذ و خوش عطر و طعم این شهر بیشتر آشنا شوید. همراه مجله روم تور باشید و با بهترین غذاهای اصفهان آشنا شوید.

۱. غذای معروف اصفهان؛ بریانی

بریانی

غذای سنتی اصفهان بریانی از آن غذاهایی است که همه افراد با شنیدن نام اصفهان به یاد آن می‌افتند. این غذای بسیار لذیذ و خوشمزه محبوب‌ترین و پرطرفدارترین غذای شهر اصفهان است. محبوبیت این غذا به ‌قدری زیاد بوده که نه‌ تنها در اصفهان بلکه در اغلب شهرهای ایران نیز سرو می‌شود. مواد اصلی تشکیل دهنده این غذای لذیذ گوشت، پیاز، روغن، زعفران، نعنا خشک، دارچین و کشک است.

علت خاص بودن این غذا در اصفهان مخلفات آن است که به همراه آبگوشت، جگر سفید چرخ شده و پخته شده، ریحان تازه، نان سنگک و دوغ خنک سرو می‌شود. بریانی غذای بسیار سنگینی است و مقدار کمی از آن شکم را حسابی سیر می‌کند. اگر به اصفهان رفتید این غذای منحصر به ‌فرد را حتما امتحان کنید تا طعم بی‌نظیر آن همیشه در ذهنتان باقی بماند.

۲. حلیم بادمجان

حلیم بادمجان

حلیم بادمجان از دیگر غذاهای خوشمزه و پرطرفدار شهر اصفهان است. کیفیت این غذا با کش آمدن آن مشخص می‌شود یعنی هرچه بیشتر کش بیاد نشان از کیفیت بهتر آن است. حلیم بادمجان از گوشت، بادمجان، برنج، کشک تهیه می‌شود. این غذای خوش عطر و طعم را همراه با نان تازه سرو می‌کنند.

بیشتر بخوانید: راهنمای سفر به اصفهان

۳. اشکنه؛ معروف ترین غذای اصفهان

اشکنه

اشکنه یکی از غذاهای محبوب اصفهان است که قدمتی چندین ساله دارد. این غذای قدیمی پرطرفدار در اغلب سفره‌های ایرانی پیدا می‌شود، اما ریشه اصلی این غذا از شهر اصفهان سرچشمه می‌گیرد.

اشکنه یک غذای بسیار مقوی و راحت است که پختن آن زمان بسیار کمی را صرف می‌کند. این غذا در اصفهان از سیب‌زمینی، پیاز، تخم‌مرغ، شنبلیله خشک و روغن تهیه می‌شود. اشکنه را در روزهای سرد زمستان امتحان کنید تا از طعم دل‌چسب آن لذت ببرید.

۴. کباب مشتی یا کباب زردک غذای اصفهانی 

کباب مشتی یا کباب زردک غذای اصفهانی 

کباب مشتی که با نام کباب زردک نیز شناخته می‌شود یکی دیگر از غذاهای سنتی اصفهان به شمار می‌رود. این غذا با وجود اینکه ساده است اما بسیار خوشمزه و دل‌چسب است. کباب مشتی به‌راحتی درست می‌شود و هر فردی حتی افراد بدون تجربه نیز می‌توانند این غذا را درست کنند به علاوه زمان کمی برای پخت این غذا صرف می‌شود.

این غذای خاص از گوشت چرخ کرده، آرد نخودچی، زردک، شیره، پیاز، سرکه و ادویه‌های خوش‌طعم تهیه می‌شود که در انتها باید آن را در روغن سرخ کرد. این غذا که طعمی ملس را به شما هدیه می‌دهد با نان داغ و تازه سرو می‌شود.

۴. شله بریان با طعم زیره

شله بریان با طعم زیره

شله بریان با زیره یکی از غذاهای مقوی و خوشمزه اصفهان است که سیستم ایمنی بدن را به خوبی تقویت می‌کند. امروزه با زیاد شدن مواد شیمیایی در محصولات و ضعیف شدن سیستم ایمنی بدن، استفاده از غذاهای مقوی امری بسیار مهم و ضروری محسوب می‌شود.

این غذا دارای بافتی کوبیده شده و بسیار نرم می‌باشد که طرفداران زیادی را در اصفهان به خود اختصاص داده است. شله بریان با زیره را از موادی نظیر گوشت دنده گوسفند، زیره سیاه آسیاب شده، پیاز، برنج نیم دانه و نمک و فلفل تهیه می‌کنند.

۵. یخمه ترش

یخمه ترش

یخمه ترش جزو غذاهای خوشمزه و سنتی شهر اصفهان است. این غذا دارای طرفداران مخصوص به خود بوده چراکه خاصیت بسیاری دارد و برای افراد ضعیف و لاغر بسیار مناسب است. پیشنهاد می‌کنیم این غذای خوشمزه را با نان سنگک میل کنید تا لذت خوردن آن دو برابر شود.

در تهیه و پخت یخمه ترش موادی همچون گوشت گوسفند، برنج، زردآلو، آلو، به و شکر استفاده شده است.

بیشتر بخوانید: جاهای دیدنی اصفهان

۶. آش شله قلم کار

آش شله قلم کار

احتمالا آش شله قلم کار را شنیده‌اید یا حداقل یک بار این غذا را امتحان کرده‌اید. این غذا تقریباً در همه شهرهای ایران پخته می‌شود اما سرچشمه اصلی آن ریشه در شهر اصفهان دارد. مواد اصلی این غذای خوش‌طعم و همه پسند را ماش و گوشت تشکیل می‌دهد که با برنج و سبزی مخلوط می‌شوند. این آش را می‌توانید در طباخی‌هایی که حلیم، حلیم بادمجان و عدس سرو می‌کنند، پیدا کنید.

۷. کله جوش اصفهانی

کله جوش اصفهانی

کله جوش از آن مدل غذاهایی است که به سرعت آماده می‌شود. این غذای دل‌چسب جزو غذاهای سنتی اصفهان به شمار می‌رود. برای تهیه این غذا موادی مانند کشک، پیاز، گردو، نعنا خشک و نمک و فلفل لازم است. این غذا معمولا با نان سنگک ترد سرو می‌شود و دقایق خوشی را برای شما به ارمغان می‌آورد.

بیشتر بخوانید: بهترین زمان سفر به اصفهان

۸. پلو ماش و قمری غذای سنتی اصفهان

پلو ماش و قمری غذای سنتی اصفهان

پلو ماش و قمری یکی از محبوب‌ترین و معروف‌ترین غذاهای سنتی اصفهان است. این غذا به ‌راحتی در رستوران‌ های شهر اصفهان پیدا نمی‌شود و باید برای تجربه کردن طعم بی‌نظیر آن با کترینگ‌های اصفهان تماس گرفته و از موجود بودن آن مطلع شده یا می‌توانید مهمان اصفهانی‌های خونگرم و با صفا شوید. گوشت گوسفندی، سبزی‌های پلویی، ماش، پیاز و ادویه‌های مختلف اجزای تشکیل‌ دهنده این غذای خوش عطر و طعم است.

۹. تاس کباب

تاس کباب

تاس کباب غذایی است که در همه سفره‌ها مخصوصا سفره اصفهانی‌ها به ‌وفور مشاهده می‌شود. این غذا که اصالتا اصفهانی است، دستور پخت متفاوتی دارد و هر شهر نسبت به ذائقه و سلیقه خود این غذا را طبخ می‌کنند. در شهر اصفهان تاس کباب را با گوشت گوسفندی، سیب زمینی، هویج، روغن و ادویه‌های متنوع درست می‌کنند. این غذای دل‌نشین را هم با نان هم با برنج سرو می‌کنند.

۱۰. به پلو؛ عجیب ترین غذای سنتی اصفهان

به پلو

به پلو یکی از غذاهای عجیب و جدید اصفهان است که کمتر کسی نام این غذا را شنیده، این غذا طرفداران خاصی دارد؛ اما با ذائقه همه افراد سازگار نیست. به گفته اصفهانی‌ها این غذا بسیار خوشمزه است و ارزش یک‌ بار امتحان را دارد.

به پلو از موادی نظیر گوشت، برنج آماده، زعفران و آلو درست می‌شود. این غذا با این که کمی عجیب و غریب به نظر می رسد، اما دستور پخت بسیار راحتی دارد و زمان زیادی را از افراد نمی‌گیرد.

۱۱. کوکو قندی

کوکو قندی

کوکو قندی همان‌طور که از نامش پیداست، دارای طعمی شیرین بوده که طرفداران خاص خود را دارد. کوکو قندی که جزو غذاهای سنتی اصفهان به شمار می‌رود در گذشته از محبوبیت زیادی برخوردار بوده اما امروزه طبخ آن به شدت کاهش یافته است.

شما می‌توانید برای امتحان طعمی جدید و خوشمزه این غذا را به راحتی در منزل درست کنید. مواد اولیه کوکو قندی شامل تخم مرغ، سیب زمینی، گلاب، زعفران، جوهر لیمو و شکر است.

۱۲. قیمه ریزه

قیمه ریزه

قیمه ریزه از دیگر غذاهای سنتی اصفهان است. این غذا تنها در اصفهان یافت می‌شود و در دیگر شهرها نمونه آن پیدا نخواهد شد. قیمه ریزه و قیمه معروف ایرانی در مواردی مانند رب و پیاز داغ شباهت دارند.

در این غذا که در نوع خود غذایی دل‌چسب و خوشمزه محسوب می‌شود موادی همچون گوشت گردن یا سردست، آرد نخودچی، نعنا خشک، نمک و فلفل و دیگر ادویه‌ها استفاده می‌شود. اگر قصد امتحان این غذا را دارید می‌توانید آن را در محله‌های پایین شهر و قدیمی‌تر اصفهان پیدا کنید.

۱۳. نخود آب

نخود آب

نخود آب را می‌توان به ‌عنوان یکی از غذاهای محبوب و پرطرفدار شهر اصفهان معرفی کرد. همان‌طور که می دانید نخود از طبعی گرم برخوردار است، از این رو این غذا را تنها در فصول سرد سال سرو می‌کنند.

برای تهیه و پخت نخود آب موادی نظیر نخود، پیاز، آرد گندم سبوس دار، روغن و نمک و فلفل مورد نیاز است. این خوراک علاوه بر طعمی دل‌چسب و به یاد ماندنی دارای مواد مقوی بسیاری بوده و به افزایش سیستم ایمنی بدن کمک می‌کند. 

۱۴. کوفته شوید باقالی

کوفته شوید باقالی

کوفته شوید باقالی غذایی بسیار محبوب در بین مردم اصفهان است. این غذا که طرز پختی مانند بقیه کوفته‌ها دارد از طعمی مشابه آن‌ها نیز برخوردار است. تنها تفاوت آن با بقیه کوفته‌ها افزودن شوید و باقالی به مقدار نسبتا زیاد در این غذا بوده که طعمی خاص و متفاوت را به آن می‌بخشد.

۱۵. یخنی لوبیا یا گوشت لوبیا از محبوب ترین غذاهای سنتی اصفهان

یخنی لوبیا یا گوشت لوبیا

یخنی لوبیا از پرطرفدارترین غذاهای محلی شهر اصفهان است. این غذا که با نام گوشت لوبیا نیز شناخته می‌شود به شکل حلیم پخته شده و طعم بی نظیری دارد. این غذا در اصفهان در ظروف مسی پخته می‌شود و با نان تازه سرو می‌گردد. با اینکه مواد اصلی این غذا ذکر شد اما یخنی لوبیا یا گوشت لوبیا در اغلب محله‌های اصفهان با سلیقه و ذائقه همان محل پخته می‌شود.

مواد تشکیل دهنده این غذا لوبیا سفید، گوشت گوسفند، برنج، تره، شنبلیله و جعفری، نمک و فلفل و دیگر ادویه‌ها است.

۱۶. آش شوربای سبزی

آش شوربای سبزی

آش شوربای سبزی که یک غذای سنتی اصفهان به شمار می‌رود. علاوه بر شهر اصفهان در دیگر شهرهای ایران نیز طرفداران بسیاری دارد و در اغلب سفره‌ها مشاهده می‌شود. آش شوربای اصفهان یک تفاوت اصلی با دیگر شورباها دارد و آن تفاوت وجود کوفته‌های کوچکی از گوشت چرخ کرده است.

افزودن همین مورد به غذا موجب شده تا طعم آن از دیگر شورباها متمایز شود عطر و مزه لذیذی داشته باشد. این آش آنقدر محبوب است که در اغلب سفره خانه‌ها به راحتی یافت می‌شود.

بیشتر بخوانید: راهنمای سفر به مرنجاب

۱۷. خورش ماست

خورش ماست

خورش ماست جزو دسرهای محبوب و معروف شهر اصفهان محسوب می‌شود و دارای ظاهری بسیار متفاوت با دیگر خورش‌ها است. این خورش به دسر سنتی و اشرافی شهرت دارد. اگر به شهر اصفهان سفر کردید این دسر پرطرفدار را از دست ندهید. رنگ این خورش زرد بوده و دارای طعمی با ترکیب شیرینی و ترشی است. در ترکیبات خورش ماست از ماست چکیده، تخم‌مرغ، زرشک، مرغ، خلال پوست پرتقال، زعفران، شکر و زردچوبه استفاده شده است.

۱۸. گوش فیل یا باقلوا با دوغ

گوش فیل یا باقلوا با دوغ

گوش فیل یا باقلوا یک شیرینی خوشمزه و منحصربه‌فرد مخصوص اصفهانی‌هاست. این شیرینی اغلب در ماه مبارک رمضان در کنار زولبیا و بامیه به فروش می‌رسد. طرز تهیه و مواد اولیه گوش فیل تقریبا شبیه به بامیه است و طعمی دل‌نشین را به شما هدیه می‌دهد.

این دسر محبوب از موادی مانند آرد، ماست، زعفران ساییده شده و تخم‌مرغ تهیه می‌شود. پس از سرخ شدن کامل گوش فیل‌ها در روغن داغ آن را درون شربت مخصوصی که از قبل تهیه‌ کرده‌اند، می‌اندازند تا شیرینی شربت به خوبی به خورد گوش‌فیل‌ها رود. حالا چرا گفتیم گوش‌فیل یا باقلوا با دوغ!

جالب است بدانید اصفهانی‌ها این دسر را با دوغ میل می‌کنند، زیرا عقیده دارند این شیرینی طبعی گرمی دارد و مصلح آن دوغ است. مردم اصفهان باقلوا را نیز به همین دلیل ذکر شده با دوغ می‌خورند. اگر از این ترکیب خوشتان آمده و قصد امتحان آن را دارید به اصفهان سفر کرده و این تجربه جالب را در ذهن خود ثبت کنید.

۱۹. آش سماق

آش سماق

آش سماق یکی دیگر از آش‌های محبوب خوش طعم شهر اصفهان است. این آش به دلیل طعم و مزه عالی طرفداران زیادی را به خود اختصاص داده است.

پخت این غذا زمان کمی را صرف کرده و به این صورت تهیه می‌شود: ابتدا می‌بایست برنج را پخته و سپس به آن سبزی آش را اضافه کنید، سپس به سراغ گوشت چرخی رفته و با افزودن پیاز و ادویه‌های لازم آن را به خوبی ورز داده و کوفته‌های کوچکی درست کنید. پس از افزودن کوفته‌ها سماق را که از چندین ساعت قبل به خوبی خیس خورده‌اند به آن افزوده و اجازه دهید آش شما به‌خوبی جا بیفتد.

مواد مورد نیاز جهت پخت آش سماق شامل آرد یا برنج نیم پخت، گوشت چرخ‌کرده، سبزی آش، پیاز، ادویه و سماق می‌شود.

۲۰. کاچی هفت دخترون؛ با یک داستان قدیمی

کاچی هفت دخترون

کاچی هفت دخترون یا بی‌بی حور نوعی دسر قدیمی و غذای سنتی اصفهان است که داستان جالبی در مورد آن وجود دارد. طبق افسانه‌ها در زمان‌های قدیم دختری زندگی می‌کرد که به‌اجبار نامادری خود هر روز گوسفندان را به چرا می‌برد تا اینکه در یکی از روزها پسر پادشاه عاشق این دختر می‌شود؛ اما خانواده پسر اجازه ازدواج را به آنها نمی‌دهند. دختر تصمیم می‌گیرد برای رسیدن به پسر پادشاه به‌عنوان نذر کاچی بپزد.

امروزه مردم محلی اصفهان برای برآورده‌شدن حاجات خود در روز شنبه یا سه‌شنبه کاچی درست می‌کنند. طبخ این غذای سنتی اصفهانی آداب مخصوص به خودش را دارد به‌عنوان‌مثال این کاچی با حضور هفت‌دختر درست می‌شود و مردم اصفهان اعتقاد دارند آسمان نباید کاچی هفت دخترون را ببیند.

علاوه بر این هیچ پسر و مردی حق خوردن این کاچی را ندارد. این دسر ساده و خوشمزه با استفاده از موارد زیر تهیه می شود:

آرد، زعفران، شکر، روغن، گلاب، پودر نارگیل و خلال پسته و بادام

۲۱. حلیم شیر؛ یک غذای مقوی برای صبحانه

حلیم شیر

اگر در سفر به اصفهان هوس خوردن یک صبحانه مقوی و خوشمزه را کردید در منوی غذاهای محلی اصفهان به دنبال حلیم شیر بگردید. حلیم شیر یک غذای سنتی اصفهان است که معمولا در وعده صبحانه سرو می‌شود. این حلیم از گندم پوست‌کنده شده، گوشت گردن، شیر، روغن و دارچین تهیه می‌شود و یک منبع غنی از پروتئین است.

جالب است بدانید هضم حلیم شیر مدت زیادی طول می‌شود به همین دلیل بعد از خوردن آن تا مدت‌ها گرسنه نمی‌شوید. لازم به ذکر است که حلیم شیر در سحر‌های ماه مبارک رمضان به‌منظور جلوگیری از گشنگی در طول روز سرو می‌شود.

۲۲. کوفته کشک؛ یکی از خوشمزه ترین کوفته های ایران

کوفته کشک

غذای محلی اصفهان یکی از یکی خوشمزه‌تر هستند به همین دلیل انتخاب را برای گردشگرانی که به اصفهان سفر کردند سخت می‌کند. احتمالا تا کنون نام کوفته‌تبریزی را شنیده‌‌اید و شاید آن را امتحان کرده‌اید؛ اما به جرات می‌توان گفت کوفته کشک یا کوفته برنج اصفهان بسیار خوشمزه‌تر از آن است.

در توصیف کوفته کشک فقط می‌توان گفت طعم بهشت را می‌دهد. مواد تشکیل‌دهنده کوفته کشک گوشت چرخ‌کرده، برنج، سبزی کوفته، کشک، نعنا خشک، پیاز، فلفل، زردچوبه و نمک است و سس آن معمولا از کشک یا رب گوجه‌فرنگی تهیه می‌شود. البته می‌توان از مواد کوفته نیز به‌عنوان سس استفاده کرد.

۲۳. گداخته؛ یک دسر مقوی و خوشمزه

گداخته

در لیست غذاهای سنتی اصفهان اکنون نوبت به معرفی یک دسر مقوی و خوشمزه به نام گداخته می‌رسد. گداخته نوعی دسر شبیه به کاچی است که با موادی نظیر پسته، بادام، خرما، فندق، گردو، پودر نارگیل، پودر سنجد، زعفران دم‌کرده، کنجد، شیره خرما و نخودچی تهیه می‌شود.

اگر به بیماری کم‌خونی و ضعف بدن مبتلا هستید گداخته برای شما بسیار مفید است. جالب است بدانید مردم محلی اصفهان به گداخته، هفت مغز نیز می‌گویند و در صبح عروسی برای عروس و داماد به‌عنوان صبحانه می‌برند.

۲۴. کباب حسینی؛ غذای معروف اصفهان

کباب حسینی

اگر به دلیل مشغله کاری به دنبال یک غذای ساده و خوشمزه هستید در میان غذای محلی اصفهان به شما کباب حسینی را پیشنهاد می‌کنیم. کباب حسینی نوعی کباب تابه‌ای است که با گوشت قرمز با گوشت مرغ تهیه می‌شود.

مردم محلی اصفهان برای طبخ کباب حسینی از گوشت گوسفند یا سینه مرغ، فلفل، دلمه، پیاز، کره، گوجه‌فرنگی، زعفران، نمک و فلفل استفاده می‌کنند. این غذا در یک تابه و با استفاده از سیخ چوبی یا فلزی کوچک تهیه می‌شود.

۲۵. حلیم عدس با گوشت؛ مغذی ترین غذای سنتی اصفهان

حلیم عدس با گوشت

همان‌طور که تا کنون خواندید بیشتر غذای محلی اصفهان بسیار مغذی و مفید هستند؛ اما در این میان حلیم عدس با گوشت از دسته غذاهایی است که هرگز طعم بی‌نظیر آن را فراموش نخواهید کرد. حلیم عدس با گوشت ترکیبی از گوشت گوسفندی، عدس ریز، زعفران، گلپر، نمک و فلفل است.

مردم محلی اصفهان در زمان سرو حلیم عدس گوشت روی آن گلپر می‌ریزند تا خوشمزه‌تر شود و آن را در کنار نان تازه سرو می‌کنند. گردشگران عزیز می‌توانند بهترین حلیم عدس اصفهان را از تمامی طباخی‌ها و مغازه‌های حلیم و عدس در اصفهان تهیه کنند.

۲۶. خورش نعنا جعفری؛ برای طرفداران غذاهای ترش و ملس

خورش نعنا جعفری

یکی از بی‌نظیر‌ترین غذای سنتی اصفهان در فصل بهار خورش نعنا جعفری یا خورش آلوچه سبز است. زمانی که فصل میوه نوبرانه بهار یعنی آلوچه سبز فرامی‌رسد مردم محلی اصفهان از این میوه ترش و پرطرف‌دار برای طبخ نوعی خورش استفاده می‌کنند که طرف‌داران زیادی در اصفهان دارد.

خورش آلوچه سبز طعمی ترش و ملس دارد و مواد تشکیل‌دهنده آن گوشت خورشتی، نعنا تازه، جعفری، آلوچه سبز، نمک، فلفل و پیاز است.

بدون شک نام خورش نعنا جعفری در لیست بهترین غذاهای سنتی اصفهان قرار می‌گیرد؛ بنابراین اگر در فصل بهار قصد سفر به اصفهان را داشتید فرصت امتحان‌کردن این غذای خوشمزه را از دست ندهید.

۲۷. اوماج سرکه چغندر؛ یکی از قدیمی ترین غذاهای محلی استان اصفهان

اوماج سرکه چغندر

اگر به دنبال تحقیق در مورد غذاهای سنتی اصفهان هستید اوماج سرکه چغندر را در لیست خود قرار دهید؛ زیرا اوماج سرکه چغندر یکی از غذاهای بسیار قدیمی اصفهان است. اوماج سرکه چغندر نوعی آش محسوب می‌شود و پای ثابت سفره‌های اصفهانی در شب یلدا و روز‌های سرد زمستانی است.

طبخ اوماج سرکه چغندر بسیار آسان است و چغندر قرمز، آرد، سرکه، آب و نمک مواد اولیه آن را تشکیل می‌دهند. اوماج سرکه چغندر به دلیل ظاهر جذاب و طعم بی‌نظیری که دارد در لیست معروف ترین غذای محلی اصفهان از نظر مردم محلی و گردشگران قرار می‌گیرد.

۲۸. دمپخت کنجد و خشخاش؛ مناسب افراد گیاه خوار

دمپخت کنجد و خشخاش

دم‌پخت کنجد و خشخاش از آن دسته غذاهایی است که بعد از خوردن آن یک انرژی فرابشری پیدا می‌کنید و پتانسیل این را خواهید داشت که به‌راحتی به قله کوه صفه صعود کنید. دم‌پخت کنجد و خشخاش نوعی پلوی مقوی و خوشمزه است که با استفاده از برنج، ماش، هویج، کنجد، خشخاش، پیاز، تخم‌مرغ، پودر کنجد سیاه، گردو، نمک، فلفل و زردچوبه تهیه می‌شود.

گردشگرانی که به غذاهای گوشتی علاقه چندانی ندارند و اصطلاحا گیاه‌خوار هستند می‌توانند در سفر به اصفهان این غذای خوشمزه و سالم را امتحان کنند.

۲۹. غذای چوقورتی اصفهان

غذای چوقورتی اصفهان

غذای چوقورتی از غذاهای سنتی اصفهان است که این غذا در شهر اصفهان با بادمجان سرخ کرده سرو می‌شود. غذای واویشکای شمالی شباهت زیادی به این غذا دارد. برای تهیه این غذا نیاز به مواد اولیه زیادی نیست.

مواد اولیه این غذا شامل:

  • گوشت چرخ کرده و پیاز متوسط
  • سیر گوجه بزرگ، فلفل دلمه کوچک، رب گوجه‌فرنگی
  • آب‌لیمو، نمک، فلفل، زردچوبه و دارچین و زعفران

اگر به شهر زیبای اصفهان سفر کردید و دوست داشتید در این شهر زیبا و تاریخی چند روزی را بمانید می توانید از سایت روم تور رزرو اقامتگاه در اصفهان را انجام دهید و از خدمات متنوع و بی نظیر ما استفاده کنید.

سخن پایانی

همان‌طور که از مواد تشکیل دهنده غذاهای ذکر شده مشخص است، ماده اصلی تشکیل دهنده اغلب غذاهای سنتی اصفهان را گوشت تشکیل می‌دهد. در این شهر به دلیل برخورداری از شرایط مساعد و اقلیم مناسب، شغل دامداری رواج بسیاری دارد، از این رو اغلب غذاها حتی برخی از دسرها نظیر خورش ماست نیز دارای گوشت هستند.

در نهایت می‌توان گفت غذا بخش مهمی از فرهنگ و سنت هر شهر را تشکیل می‌دهد از این رو شناخت غذاهای اصیل هر شهر ما را به آشنایی کامل‌تری از آن شهر می‌رساند. اگر قصد سفر به شهر زیبای اصفهان و خوردن غذاهای لذیذ این شهر را دارید با همکاران ما در مجله گردشگری روم تور در تماس باشید.

خوشحال می شوییم شما نیز چند نمونه از نام غذاهای اصفهانی را در اینجا برای ما و دیگر کاربران روم تور به اشتراک بگذارید تا ما هم از تجربیات شما عزیزان استفاده کنیم.