راهنمای سفر به بوشهر (1403) - گشتی در سرزمین نخل و آفتاب

در این مقاله از سایت گردشگری روم تور به آب و هوا، جاذبه ها، هتل ها، رستوران ها و اطلاعات ضروری برای سفر به بوشهر پرداخته ایم که برای شما مفید خواهد بود.

راهنمای سفر به بوشهر (1403) - گشتی در سرزمین نخل و آفتاب
بوشهر؛ شهری با نوای ساز و نی انبان

بوشهر را می‌توان مانند یک شبه جزیره دانست که از سمت شرق با خشکی ارتباط دارد. ما در این مقاله از مجله گردشگری روم تور به معرفی کاملی از شهر بندری و تاریخی بوشهر خواهیم پرداخت، چنانچه قصد سفر به این شهر زیبا را دارید تا پایان این مقاله با ما همراه باشید.

تاریخچه بوشهر

یکی از نکات حائز اهمیت در زمان سفر به بوشهر آشنایی با تاریخچه کهن این شهر است. باتوجه‌به تحقیقات باستان‌شناسان قدمت شهر زیبا و بندری بوشهر به زمان سلسله ساسانیان بازمی‌گردد.

آن زمان‌ها تمام مردم دنیا بوشهر را با نام بوخت اردشیر می‌شناختند و حتی پیش از به‌وجودآمدن بندرعباس، این شهر یکی از مهم‌ترین و اصلی‌ترین مراکز تجارت در خلیج‌فارس بوده است.

علاوه بر این بوشهر همواره به دلیل موقعیت جغرافیایی و دسترسی آن به اقیانوس هند، موردتوجه استعمارگران بزرگ دنیا بوده است. کافی است در سفر به بوشهر از بناهای تاریخی این شهر دیدن کنید تا از نزدیک شاهد قدمت این شهر باشید.

تاریخچه بوشهر

بهترین زمان سفر به بوشهر

 با توجه به این موضوع که استان بوشهر در نوار ساحلی قرار دارد، از این رو دارای آب و هوایی گرم و مطلوب است. علاوه بر این در قسمت‌های داخلی این استان آب و هوایی گرم، خشک و بیابانی مشاهده می‌شود.

بیشترین دمایی که در بوشهر وجود دارد، دمایی حدود ۵۲.۵ درجه سانتی‌گراد می‌باشد و میانگین دمای سالانه نیز ۲۵.۷ درجه است. وجود عوامل مختلف در این استان باعث شده تا اختلاف درجه دما چشمگیری را در تابستان و زمستان مشاهده کنیم. به طور کلی می‌توان گفت که استان بوشهر در شش ماه از سال دارای آب و هوایی گرم بوده و در مابقی ماه‌ها از دما متعادلی برخوردار است.

چگونگی تابش خورشید در این استان یکی از علت‌های اصلی تغییرات دما فصلی محسوب می‌شود. استان بوشهر سالانه حدود ۲۲۰ میلی‌متر بارش داشته که اغلب در فصل پاییز و زمستان اتفاق می‌افتد.

چنانچه قصد سفر به این شهر زیبا و خوش انرژی را دارید بهتر است در اوایل ماه‌های اسفند تا اردیبهشت و اوایل ماه‌های آبان تا آذر به بوشهر سفر کنید. در این ماه‌ها متوسط دمای هوای بوشهر بین ۱۵ تا ۲۳ درجه سانتی‌گراد است.

اگر عاشق شلوغی هستید و دوست دارید سفرتان پر از هیجان باشد بهتر است در فصل زمستان، ایام عید و اواسط پاییز به بوشهر سفر کنید. سفر به این نقطه از کشور در زمستان علاوه بر اینکه آب و هوایی بی‌نظیر را در اختیارتان قرار می‌دهد، شما را با اتفاقات متنوعی روبرو می‌کند.

از بهترین اتفاقاتی که در ماه اسفند در شهر دالکی (در ۸۲ کیلومتری بوشهر) با آن روبرو به خواهید شد، برگزاری جشنواره ای ست که به تازگی در این شهر رواج پیداکرده است. ازجمله برنامه‌هایی که در این جشنواره برگزار می‌شود، آیین‌هایی نظیر خرمن کشون، رخت برون، آرویز تک تکو و مراسم زیبا و منحصربه‌فرد عروسی سنتی بوشهری‌ها است.

روش های سفر به بوشهر

شهر‌های جنوبی ایران یکی از بزرگ‌ترین قطب‌های گردشگری ایران به شمار می‌روند؛ به همین دلیل سالانه گردشگران داخلی و خارجی زیادی به این شهرها سفر می‌کنند. اگر شما هم می‌خواهید برای تعطیلات آخر هفته به شهر بوشهر سفر کنید می‌توانید از یکی از روش‌های زیر اقدام کنید:

روش های سفر به بوشهر

سفر به بوشهر با هواپیما

به‌طورکلی مسافران می‌توانند باتوجه‌به بودجه و سلیقه خود از یکی از روش‌های زمینی یا هوایی سفر به بوشهر را تجربه کنند. البته اگر مسافت شما تا بوشهر زیاد است بهتر است از روش هوایی به بوشهر سفر کنید.

لازم به ذکر است که شهرهایی نظیر تهران، مشهد، اصفهان، شیراز، جزیره کیش، خارک و عسلویه پرواز مستقیم به بوشهر دارند. گردشگرانی که از مبدا فرودگاه مهرآباد تهران به شهر بوشهر سفر می‌کنند حدود ۹۰ دقیقه در راه خواهند بود.

سفر به بوشهر با قطار

درصورتی‌که قصد دارید از طریق مسیر ریلی به بوشهر سفر کنید باید بدانید که هیچ مسیر ریلی مستقیمی به بوشهر وجود ندارد و شما باید به شیراز یا بندر‌عباس رفته و سپس با اتوبوس یا تاکسی به شهر بوشهر سفر کنید. پیمودن فاصله شیراز تا بوشهر ۵ ساعت و فاصله بندرعباس تا بوشهر ۱۰ ساعت طول می‌کشد.

سفر به بوشهر با اتوبوس

اگر می‌خواهید یک سفر اقتصادی و کم‌هزینه به بوشهر داشته باشید می‌توانید سفر به بوشهر را با اتوبوس تجربه کنید. لازم به ذکر است که بیشتر پایانه‌های شهر‌های ایران اتوبوس‌هایی برای مقصد بوشهر دارند؛ بنابراین بدون دردسر می‌توانید برای سفر به بوشهر بلیت تهیه کنید.

سفر به بوشهر با ماشین شخصی

گردشگران می‌توانند با استفاده از ماشین شخصی خود یک سفر بی‌دردسر و راحت را به بوشهر تجربه کنند. زمانی که با ماشین شخصی خود به بوشهر سفر می‌کنید در هنگام خستگی می‌توانید در بین راه در استراحتگاه‌ها استراحت کنید و بعد از رفع خستگی به مسیر خود ادامه دهید. علاوه بر این می‌توانید از تماشای جاذبه‌های گردشگری مسیر لذت ببرید.

فاصله شهر‌های مختلف تا بوشهر

فاصله شهر‌های مهم کشور تا بوشهر شامل موارد زیر است:

  • تهران تا بوشهر: ۱۰۵۰ کیلومتر
  • اصفهان تا بوشهر: ۶۶۰ کیلومتر
  • بندرعباس تا بوشهر: ۷۵۰ کیلومتر
  • اهواز تا بوشهر: ۴۴۵ کیلومتر
  • شیراز تا بوشهر: ۲۹۵ کیلومتر

حمل‌و‌نقل در بوشهر چگونه است؟

اگر قصد سفر به بوشهر را دارید باید بدانید که این شهر سیستم حمل‌و‌نقل مناسبی ندارد؛ بنابراین اگر قصد سفر به بوشهر را با ماشین شخصی خود ندارید ممکن است با مشکلاتی مواجه شوید.

خطوط اتوبوس‌رانی بوشهر برنامه و نظم مشخصی ندارد و اگر یک اتوبوس را از دست بدهید ممکن است یک ساعت منتظر بمانید. گردشگران عزیز می‌توانند برای بازدید از جاهای دیدنی بوشهر از تاکسی‌های زرد استفاده کنند.

حمل‌و‌نقل در بوشهر

استان بوشهر چند فرودگاه دارد؟

همان‌طور که می‌دانید منابع نفتی و گازی بسیاری در بوشهر قرار دارند؛ به همین دلیل سالانه علاوه بر گردشگران، افراد زیادی برای سفر‌های کاری به این شهر سفر می‌کنند.

این موضوع سبب شده تا علاوه بر فرودگاه بین‌المللی بوشهر که در مرکز شهر قرار دارد فرودگاه‌های دیگری نیز در این شهر فعالیت کنند. فرودگاه خارک، فرودگاه عسلویه و فرودگاه بهرگان جزو سایر فرودگاه‌های بوشهر هستند که روزانه پرواز‌های مختلفی به مقصد شهر‌های دیگر ایران دارند.

رستوران‌های بوشهر

یکی از دلایل اصلی سفر کردن گردشگران به شهر زیبای بوشهر، غذاهای اصیل و بی‌نظیر آن است. سفر شما با چشیدن طعم دل‌چسب غذاهای دریایی بوشهر، به یادماندنی تر خواهد شد. با این حال افرادی که گیاهخوار هستند یا علاقه‌ای به غذاهای دریایی ندارند نیز می‌توانند غذاهای خوشمزه و لذیذی را در این شهر امتحان کنند. در ادامه با مجله گردشگری روم تور همراه باشید تا بهترین رستوران‌های شهر بوشهر را به شما معرفی کنیم.

رستوران قوام

رستوران قوام بوشهر

رستوران قوام یکی از محبوب‌ترین و پرطرفدارترین رستوران‌های بوشهر به شمار می‌رود. این رستوران زیبا از فضایی سنتی و قدیمی برخوردار بوده که لذت غذا خوردن را دو چندان می‌کند. این رستوران که در خیابان خلیج فارس واقع شده را در آب انبار ۱۵۰ ساله قوام ساخته اند و فضای داخلی‌اش را با وسایل قدیمی و عکس‌هایی از بوشهر قدیم و جدید تزیین کرده‌اند.

از خوشمزه‌ترین و پرطرفدارترین غذاهای این رستوران می‌توان به قلیه ماهی، ماهی شکم پر و میگو اشاره کرد. از دیگر دلایلی که رستوران قوام را تا این حد محبوب کرده است، وجود میز اردو با انواع سالاد و حلوای بوشهری است.

آدرس: بوشهر، حسینیه کوه دهدشتی (مشاهده روی نقشه)

رستوران گرگور

رستوران گرگور

رستوران گرگور برای افرادی که گیاهخوار بوده یا به غذاهای بین‌المللی و فرنگی علاقه دارند، گزینه بسیار مناسبی است. این رستوران شیک که در خیابان خلیج‌فارس، غرب استادیوم شهید بهشتی، رو به رو مجتمع فرهنگی تفریحی واقع شده، جزو بهترین رستوران‌های شهر بوشهر محسوب می‌شود.

در این رستوران غذاهای دریایی، به شیوه غذاهای آسیای شرقی طبخ شده که طعم متفاوت و بی‌نظیری را به شما هدیه می‌دهد. چنانچه رستوران گرگور را برای صرف یک وعده غذایی انتخاب کردید، سالاد دریایی‌اش را به هیچ وجه از دست ندهید.

رستوران میداف

رستوران میداف بوشهر

رستوران میداف یکی از شیک‌ترین رستوران‌های بوشهر بوده که نمونه‌اش در شهرهای ساحلی به ندرت پیدا می‌شود. این رستوران چهار طبقه از قسمت‌هایی مانند کافی‌شاپ، بخش‌های سنتی و کلاسیک تشکیل شده است.

با رفتن به طبقات بالای رستوران میداف نمای بسیار زیبایی را از خلیج فارس مشاهده خواهید کرد. قلیه میگو، میگو سوخاری، میگو پلو و ماهی شکم پر شوریده از غذاهای لذیذ و محبوب این رستوران هستند. وجود پرسنل آموزش دیده در کنار سالاد بار، باعث شده تا این رستوران طرفداران زیادی داشته باشد. رستوران میداف را می‌توانید در مسیر ساحلی جفره بوشهر پیدا کنید.

آدرس: (مشاهده روی نقشه)

رستوران سنتی و فست فود خاتم

رستوران سنتی و فست فود خاتم بوشهر

همان‌طور که از نام این رستوران پیداست، افراد می‌توانند هم‌زمان به منوی غذاهای سنتی و منوی فست فود دسترسی داشته باشند. این رستوران انواع غذاهای سنتی و فست فود را به بهترین و خوشمزه‌ترین نحو ممکن طبخ کرده و به مشتریان خود عرضه می‌کند.

علاوه بر کیفیت بالای غذاهای رستوران سنتی و فست فود خاتم می‌توان به میز اردو آن اشاره کرد. این میز با انواع سوپ، ترشیجات، زیتون، سالاد فصل، ماست و خیار، حلوا و خرما آماده پذیرایی از شما عزیزان است. این رستوران را می‌توانید صد متر بالاتر از تیو، نرسیده به پارک پرندگان پیدا کنید.

آدرس: (مشاهده روی نقشه)

فست فود رافائل

فست فود رافائل بوشهر

فست فود رافائل از آن دسته رستوران‌های محبوب و پرطرفدار شهر بوشهر است که برای افرادی که علاقه‌ای به غذاهای دریایی ندارند، بهترین گزینه به‌حساب می‌آید. این رستوران با تنوع غذایی بالایی که دارد هر فردی را راضی خواهد کرد. اگر قصد رفتن به فست فود رافائل را دارید، پیشنهاد می‌کنیم حتما کباب ترکی و استیک مرغ آن را امتحان کنید. این رستوران در خیابان ساحلی، نرسیده به پایگاه هوایی واقع شده است.

رستوران بل پاسی

رستوران بل پاسی

رستوران بل پاسی یکی از معروف‌ترین رستوران‌های شهر شیراز بوده که چندی پیش دومین شعبه‌اش را در بوشهر افتتاح کرد. این رستوران شیک و منحصربه‌فرد در بوشهر از پنج طبقه برخوردار است که در هر طبقه یک سبک غذای خاص ارائه می‌شود.

شما با رفتن به رستوران بل پاسی می‌توانید منوی خود را در بین غذاهای سنتی، غذای فوری، غذاهایی ایتالیایی یا مدیترانه‌ای انتخاب کنید. وجود یک کافی‌شاپ خاص و متفاوت نیز باعث شده تا این رستوران اولین انتخاب بسیاری از گردشگران باشد. رستوران بل پاسی در خیابان جفره (چهارباندی)، بلوار چمران، بعد از کارواش باران قرار دارد. 

جاذبه های معروف و دیدنی بوشهر

یکی از مهم‌ترین شهرهای تاریخی و زیبای کشور ایران، بوشهر است. هریک از شهرهای این استان از جاذبه‌های تاریخی، سواحلی زیبا و مکان‌های دیدنی خاص خود برخوردار هستند.

وجود تپه‌های تاریخی در کنار باغ و عمارت های زیبا، تفریحات ساحلی و نخلستان‌های سبز همه و همه باعث شده تا بازدید از این شهر به یکی از به یاد ماندنی ترین سفرهای هر شخصی تبدیل شود. در ادامه به معرفی چند جاذبه معروف و محبوب استان بوشهر می‌پردازیم.

گنبد نمکی جاشک

گنبد نمکی جاشک

در نزدیکی روستای گنخک در فاصله ۶۴ کیلومتری خورموج، گنبد نمکی جاشک واقع شده است. این گنبد بعنوان یکی از زیباترین و عظیم‌ترین گنبدهای نمکی در خاورمیانه به شمار می‌رود. گنبد نمکی جاشک در سال ۱۳۸۶ به‌عنوان اثر ملی به ثبت رسید.

آدرس: (مشاهده روی نقشه)

موزه رئیس علی دلواری

موزه رئیس علی دلواری بوشهر

موزه رئیس علی دلواری در واقع منزل ایشان بود که به دلیل سردار مبارز بودن ایشان با استعمار بوشهر بعدها به موزه تبدیل شد. دیدن این موزه زیبا و پر رمز و راز یکی از بهترین مکان‌هایی است که هر گردشگر در سفر خود مشاهده می‌کند.

آدرس: (مشاهده روی نقشه)

کاخ کوروش

کاخ کوروش که در برازجان واقع شده مربوط به دوران هخامنشی است. یکی از مهم‌ترین پایگاه‌های هخامنشیان را کاخ کوروش دشتستان تشکیل می‌داد که در جنوب شرقی برازجان واقع‌شده بود. طبق تحقیقات انجام شده به این نتیجه رسیده‌اند که این کاخ زیبا در اواخر سلطنت کوروش ساخته شده و از نظر حفاری و معماری جدیدتر از پاسارگاد می‌باشد.

آدرس: (مشاهده روی نقشه)

عمارت کازرونی

عمارت کازرونی بوشهر

استان بوشهر یک استان باستانی است که قدمت آن به دوران ساسانیان برمی‌گردد. قطعا وجود این قدمت باعث به جا ماندن آثارهای تاریخی بسیاری از دوران‌های مختلف شده است.

عمارت کازرونی یکی از این آثارها به شمار می‌رود. این عمارت که یکی از مناطق مهم گردشگری در استان بوشهر محسوب می‌شود از ارتفاع زیادی برخوردار است. از دیگر ویژگی‌های بارز عمارت بی‌نظیر کازرونی می‌توان به چند طبقه بودن و وجود سیستم خنک کننده هوا اشاره کرد. این بنای زیبا و باشکوه در سال ۱۳۸۰ به‌عنوان میراث ملی به ثبت رسید.

آدرس: (مشاهده روی نقشه)

آرامگاه سیبویه

آرامگاه سیبویه بوشهر

آرامگاه سیبویه یکی دیگر از مکان‌های دیدنی استان بوشهر است. این آرامگاه زیبا و منحصربه‌فرد در ابتدای شاخه میانی و شمالی دره لیل سیراف واقع شده و با ورود به این بقعه دو آرامگاه را مشاهده می‌کنید که یکی از آن‌ها با صندوقی از لوح خط کوفی و دیگری با عرض کم و بدون سنگ است.

آدرس: (مشاهده روی نقشه)

عمارت گلشن 

عمارت گلشن بوشهر

عمارت گلشن بوشهر یکی از برجسته‌ترین و معروف‌ترین عمارت های استان بوشهر بوده که از قدمتی به درازای دوران قاجار برخوردار است. این عمارت تاریخی در محله بهبهان قرار دارد و از سبکی شبیه به بیت میلانی برخوردار بوده و از سه طبقه ساخته شده است.

در طبقه اول این عمارت آشپزخانه، آب انبار، حمام و دستشویی قرار دارد. طبقه دوم و سوم عمارت زیبای گلشن نیز برای پذیرای از میهمانان در نظر گرفته شده از جمله مواردی که با ورود به این عمارت نظر شما را به خود جلب می‌کند، پلکان حلزونی شکل و پنجره‌های زیبای چوبی آن است.

آدرس: (مشاهده روی نقشه)

عمارت حاج رئیس؛ یادگاری از مردی نیکوکار

عمارت حاج رئیس

عمارت حاج رئیس یکی از بناهای نه‌چندان قدیمی بوشهر است که قدمت آن به زمان قاجار بازمی‌گردد. حاج عبدالرسول طالبی ملقب به رئیس التجار یکی از بازرگانان بزرگ دوران قاجار بوده که در میان مردم از اعتبار و احترام زیادی برخوردار بوده است.

رئیس التجار همه ساله در روز عاشورا مراسمی بزرگی در عمارت خودش برگزار می‌کرد و به همه عزاداران غذا می‌داد و در ماه مبارک رمضان نیز به فقرا غذا و پول می‌داد.

بچه‌های عبدالرسول هم راه پدر خود را ادامه دادند و چراغ عمارت حاج رئیس همچنان روشن ماند؛ اما اکنون دیگر خبری از این مراسمات نیز و این عمارت زیبا به یک هتل سنتی تبدیل شده است.

آدرس: بوشهر، خیابان گمرک شنبدی،جنب مسجد، پلاک ۶

عمارت ملک‌التجار؛ ساخته شده توسط معمار فرانسوی

عمارت ملک‌التجار

عمارت ملک‌التجار متعلق به فردی به نام محمدمهدی ملک‌التجار است که در دوران قاجاریه ساخته شده است. ملک‌التجار در سفری به فرانسه شیفته خانه یکی از وزرا فرانسه می‌شود، به همین دلیل از یک معمار فرانسوی می‌خواهد خانه‌ای مشابه خانه وزیر برایش بسازد. معمار فرانسوی در مساحتی بالغ بر ۴۰۰۰ متر یک خانه باشکوه و زیبا از مصالح بومی برای او می‌سازد.

آدرس: بوشهر، محله بهمنی، خیابان ماهینی، کوچه ملک

عمارت دهدشتی؛ با کاربری موزه تاریخ پزشکی

عمارت دهدشتی

عمارت تاریخی دهدشتی توسط حاج غلامحسین دهدشتی در دوره قاجاریه ساخته شده است. او این عمارت را با استفاده از مصالحی نظیر سنگ‌های مرجانی، گچ، آهک، چوب ساج و صندل در چهارطبقه ساخت.

عمارت دهدشتی امروزه به‌عنوان موزه تاریخ پزشکی خلیج‌فارس مورداستفاده قرار می‌گیرد و شامل ابزار و وسایلی نظیر انواع داروهای سنتی، کتاب‌های نسخه خطی و وسایل پزشکی است. جالب است بدانید حاج غلامحسین دهدشتی، تاجر روغن بوده است به همین دلیل به این عمارت، عمارت روغنی نیز می‌گویند.

آدرس: بوشهر، خیابان انقلاب، ضلع شمال غربی مسجد امام، پشت بانک مسکن شعبه مرکزی، عمارت دهدشتی

مدرسه سعادت؛ مادر تمام مدارس جنوب ایران

مدرسه سعادت

یکی دیگر از بناهای دوره قاجاریه که در سفر به بوشهر می‌توانید از آن دیدن کنید مدرسه سعادت یا سعادت مظفری است. مدرسه سعادت بوشهر اولین مدرسه مدرن در جنوب ایران است به همین دلیل به آن لقب مادر مدارس جنوب ایران را داده‌اند.

برخی از بزرگان این سرزمین از این مدرسه فارغ‌التحصیل شده‌اند به همین دلیل این مدرسه ارزش معنوی زیادی برای همگان دارد. جالب است بدانید روز ۱۰ دی‌ماه، سالروز تاسیس این مدرسه در تقویم روز بوشهر نامیده می‌شود.

آدرس: بوشهر، خیابان امام، روبه‌روی میدان معلم

غار چهل خانه؛ با تاریخی نامشخص

غار چهل خانه

در نزدیکی شهر سعدآباد و روبه‌روی رودخانه شاپور رشته‌کوهی وجود دارد که روی آن اتاق‌های بسیاری شبیه به غارهای صخره‌ای وجود دارد. اتاق‌های غار چهل‌ خانه دارای ابعاد گوناگونی هستند و به دلیل با بافت زیبا و منحصر‌به‌فرد خود توجه هر بیننده‌ای را به خود جلب می‌کند.

لازم به ذکر است که غار چهل خانه توسط عوامل طبیعی ساخته نشده است و بعد از سالیان دراز هنوز هم نظر واحدی در مورد کاربری این غار وجود ندارد. برخی از کارشناسان این مکان را گورستان زرتشتیان می‌دانند و برخی دیگر معتقدند غار چهل خانه مکانی برای چله‌نشینی مرتاضان و زاهدان بوده است.

آدرس: بوشهر، دشتستان،۲۷ کیلومتری برازجان،۷ کیلومتری شهر سعدآباد، روستای زیراه

عمارت امیریه؛ عمارتی با کاربری اداری و تجاری

عمارت امیریه

عمارت امیریه بوشهر به دستور احمدخان دریابیگی، حکمران کل بنادر و جزایر خلیج‌فارس در دوران قاجار ساخته شده است. عمارت امیریه برای کارهای تجاری و اداری ساخته شد و در زمان رضاشاه پهلوی نیز به‌عنوان ساختمان شهرداری مورداستفاده قرار گرفت.

چوب‌های کنده‌کاری شده، گچ‌بری‌ها و طارمه‌ها بخش‌هایی از معماری زیبا و بی‌نظیر عمارت امیریه را تشکیل می‌دهند. عمارت امیریه در سال ۱۳۷۸ با شماره ثبت ۲۳۱۹ در فهرست آثار ملی ایران به ثبت رسیده است.

آدرس: بوشهر، خیابان ساحلی، پارک خلیج‌فارس، محله کوتی

قلعه کلات اهرم؛ یادگار جنگ ایران و انگلیس

قلعه کلات اهرم

یکی دیگر از بی‌نظیر‌ترین بنا‌های تاریخی بوشهر، قلعه کلات اهرم است. قلعه کلات اهرم در زمان حمله انگلیس به ایران مورداستفاده قرار می‌گرفت. اگر در سفر به بوشهر به قلعه کلات اهرم بروید می‌توانید جای گلوله توپ را در برج غربی آن ببینید.

قلعه کلات اهرم از بخش‌های مختلفی نظیر قلعه میانی، تاسیسات خصوصی و بارو تشکیل شده است. علاوه بر این در کنار بازدید از قلعه کلات می‌توانید به چشمه آبگرم اهرام نیز بروید و از خواص درمانی این چشمه استفاده کنید.

شهرداری منطقه با ساخت حمام و استخر شرایط لازم برای استفاده از چشمه آبگرم را برای گردشگران و مردم محلی فراهم کرده است.

آدرس: بوشهر، روستای اهرم

کلیسای ارامنه گریگوری؛ عبادتگاه ارامنه بوشهر

همان‌طور که می‌دانید به دلیل اهمیت بنادر خلیج‌فارس و ارتباط تجاری آنها با سایر کشور‌ها این منطقه محل سکونت اقوام مختلف با مذهب‌های گوناگون بوده است.

کلیسای ارامنه گریگوری در سال ۱۲۳۵ توسط خانواده آوادبان یکی از ارامنه سرشناس منطقه با کمک مسیحان انگلیسی ساخته شده است. این کلیسا تا سال ۱۳۲۷ محل عبادت مسیحیان و ارامنه بوشهر بود تا اینکه با مرگ یکی از سرشناس‌ترین ارامنه بوشهر فعالیت این کلیسا کاملا متوقف شد.

درهای این کلیسا همیشه به روی مردم بسته است؛ اما می‌توانید برخی از اموال و وسایل آن را در کلیسای وانک اصفهان مشاهده کنید.

آدرس: بوشهر، خیابان انقلاب

کاروان‌سرای مشیرالملک؛ ساخته شده توسط معماری شیرازی

کاروان‌سرای مشیرالملک

کاروان‌سرای مشیرالملک یا دژ برازجان در سال ۱۲۵۰ توسط حاج میرزا ابوالحسن خان مشیرالملک ساخته شده و تا ۵۰ سال نیز مورداستفاده قرار گرفته است. کاروان‌سرای مشیرالملک دارای چهار برج و ۶۸ اتاق بوده و توسط حاج‌محمد شیرازی بنا شده است.

این معمار شیرازی برای ساخت این کاروان‌سرا از مصالح بسیاری نظیر گچ، ساروج و سنگ استفاده کرده است. کاروان‌سرا مشیرالملک به‌منظور استراحت مسافران و تجار در مسیر تجاری شیراز به بوشهر ساخته شده است.

آدرس: بوشهر، برازجان، میدان اصلی

عمارت کلاه‌فرنگی؛ ساختمان موزه دریانوردی خلیج‌فارس

عمارت کلاه‌فرنگی

عمارت کلاه‌فرنگی در سال ۱۸۵۸ میلادی به‌عنوان کنسولگری دولت انگلیس ساخته شده است. این عمارت متعلق به دوره قاجار بوده و در مجاورت دریا بنا شده است. اگر در سفر به بوشهر به عمارت کلاه‌فرنگی بروید می‌توانید از موزه دریانوردی خلیج‌فارس نیز دیدن کنید.

این موزه شامل بیش از ۴۰ قطعه ادوات و تسلیحات جنگی و کلکسیونی از ابزار و وسایل دریانوردی است. جالب است بدانید کشتی قدیمی پرسپولیس که هدیه آلمان‌ها به ناصرالدین‌شاه بود در این موزه نگهداری می‌شود.

آدرس: بوشهر، جاده سبز آباد، محله بهمنی

بندر سیراف

بندر سیراف

در زمان سلسله ساسانی بندر سیراف به دستور اردشیر بابکان پادشاه سلسله ساسانی در قرن سوم میلادی ساخته شده است. خیلی زود سیراف به بندری پر رونق و شناخته شده در سراسر جهان تبدیل شد و آن را به‌عنوان مرکز تبادلات در سلسله ساسانی می‌شناختند.

پیشرفت بندر سیراف خیلی ماندگار نبود و از سده چهارم خورشیدی افول کرد. بعد از آن بندر سیراف در هر برهه از تاریخ فراز و نشیب‌های بسیاری را تجربه کرد. جاذبه‌های گردشگری بندر سیراف نظیر گورستان سیراف و آرامگاه سیبویه خود گوه تاریخ غنی این منطقه از بوشهر هستند.

آدرس: بوشهر، شهرستان کنگان، بندر سیراف

بیشتر بخوانید: معروفترین سواحل بوشهر

چشمه آبگرم میر احمد؛ چشمه‌ای باخاصیت درمانی

چشمه آبگرم میر احمد

اگر می‌خواهید در بکر‌ترین منطقه بوشهر مدتی را استراحت کنید و از طبیعت آن لذت ببرید می‌توانید به چشمه آبگرم میر احمد بروید.

سالانه گردشگران زیادی برای استراحت، درمان امراض پوستی، جلدی و درد مفاصل به این چشمه آبگرم می‌آیند. خوب است بدانید عمق چشمه آبگرم میر احمد ۱۱ متر است و خاصیت مکندگی دارد؛ بنابراین بهتر است بااحتیاط در این چشمه شنا کنید.

آدرس: بوشهر، شهرستان تنگستان، بخش مرکزی، روستای علی حسینی، منطقه میر احمد

سوغات بوشهر

از هر چه بگذریم سخن دوست خوش‌تر است. خرید سوغات یکی از بهترین لحظات سفر به بوشهر است؛ بنابراین قصد داریم سوغات سفر به بوشهر را به شما معرفی کنیم تا بتوانید آنها را برای دوستان و عزیزانتان و یا حتی خودتان تهیه کنید.

همان‌طور که می‌دانید خرما، ماهی و میگو پای ثابت سوغات شهرهای جنوبی کشور هستند و بدون آنها خرید سوغاتی بی‌مزه است.

علاوه بر این می‌توانید صنایع‌دستی مردم محلی بوشهر نظیر گلیم، قالی، گبه، حصیر، معرق، صنایع چوبی، نمد، مشک، گرگور، اشیا صدفی، جاجیم، سوزن‌دوزی، سفال و سرامیک را به‌عنوان سوغات با خود ببرید. به علاوه اگر طرف‌دار شیرینی‌ها و دسرهای خوشمزه هستید می‌توانید در سفر به بوشهر مسقطی، ارده، حلوای راشی، رنگینک، نان سنتی، و انواع ترشیجات را بخرید.

سوغات بوشهر

بازارها و مراکز خرید بوشهر

وقتی که در بهترین زمان سفر به بوشهر به این شهر می‌آیید آن‌قدر جاهای دیدنی برای رفتن دارید که احتمالا فقط خواب شب خود را به هتل یا اقامتگاه بوم‌گردی محل سکونت خود می‌برید؛ اما در میان بازدید از بناهای تاریخی و جاذبه‌های گردشگری نمی‌توان از خرید در بازارهای بوشهر چشم‌پوشی کرد.

شهر بوشهر مراکز خرید کوچک و بزرگ بسیاری دارد که می‌توانید سوغات موردنظر خودتان را از آنجا تهیه کنید‌. همراه ما باشید تا به معرفی بازارها و مراکز خرید بوشهر بپردازیم:

مجتمع تجاری نادر

در مجتمع تجاری نادر می‌توانید انواع مختلف خرما را پیدا کنید و در میان آنها بهترین نوع آن را انتخاب کنید. البته مغازه‌های لوازم‌خانگی و پوشاک هم در این مجتمع تجاری وجود دارند؛ اما مجتمع تجاری نادر بیشتر به‌واسطه مغازه‌های فروش خرما شناخته می‌شود.

مجتمع تجاری زیتون

یکی از جدید‌ترین و به‌روزترین مجتمع‌های تجاری بوشهر، مجتمع تجاری زیتون است. گردشگران عزیز می‌توانند تمامی لوازم موردنیاز خود نظیر لباس، لوازم آرایشی، بدلیجات و لوازم‌خانگی را در مجتمع تجاری زیتون خریداری کنند.

بازار ماهی‌فروشان

اگر قصد دارید ماهی تازه را در لیست خرید سوغات سفر به بوشهر قرار دهید می‌توانید به بازار ماهی‌فروشان بوشهر مراجعه کنید. بازار ماهی‌فروشان بوشهر شامل مغازه‌های فروش ماهی متعددی است که انواع مختلف ماهی و میگو را به فروش می‌رسانند؛ بنابراین به‌راحتی می‌توانید از ماهی‌های تازه و خوشمزه این بازار خریداری کنید.

بازار گناوه

بازار گناوه یکی از معروف‌ترین بازارهای بوشهر است و بیشتر خانواده‌ها برای خرید جهیزیه در سفر به بوشهر به این بازار مراجعه کنید.

تمامی لوازم برقی موجود در این بازار اصل و ارزان هستند؛ بنابراین یکی از بهترین مکان‌ها برای خرید لوازم برقی است. علاوه بر این در بازار گناوه می‌توانید انواع پوشاک، لوازم آرایشی، بدلیجات، خوراکی و هر آنچه که می‌خواهید را خریداری کنید.

بازارها و مراکز خرید بوشهر

فرهنگ و آداب و رسوم مردم بوشهر

وقتی صحبت از مردم جنوب کشور به میان می‌آید اولین چیزی که در ذهن هر کسی تداعی می‌شود خون‌گرمی این مردم است. این تکه از خاک وطن عطرش با همه‌جا فرق دارد بوی وطن‌دوستی و عرق به میهن را می‌توان از گوشه، گوشه شهر استشمام کرد.

از صداقت و خونگرمی آنها که بگذریم باید ساعت‌ها محو تماشای لباس‌های محلی آنها شد و این همه زیبایی را تحسین کرد. لباس زنان و مردان بوشهر در عین سادگی آن‌قدر زیباست که هر گردشگری را وسوسه می‌کند تا آنها را به‌عنوان سوغات سفر به بوشهر با خود ببرد.

انواع غذاهای خوشمزه و محلی بوشهر 

قطعا یکی از نشانه‌های مخصوص هر شهری، غذاهای آن شهر است. غذا نشان دهنده فرهنگ، اصالت و ذائقه مردمان هر شهر است. غذاهای استان بوشهر متناسب با شرایط زندگی در آنجا بوده و جزو مهم‌ترین جاذبه‌های شهر بوشهر به شمار می‌روند. همان‌طور که می دانید بوشهر یک شهر ساحلیست از این رو غذاهای دریایی در سفره‌های مردمان این شهر از جایگاه ویژه‌ای برخوردار است.

غذاهای بوشهر اغلب از ماهی و میگو تهیه می‌شوند. از معروف‌ترین و خوشمزه‌ترین غذاهای محلی بوشهر می‌توان به قلیه ماهی، قلیه میگو، ماهی شکم پر، ته اندازماهی، دمپختک، قیمه بوشهری، میگو سوخاری، یتیمک، محبوس و شکر پلو اشاره کرد.

با توجه به این موضوع که بوشهر نخلستانی سرسبز را در خود جای داده، بنابراین خرما نیز در بسیاری از دسرهای این شهر پیدا می‌شود. خوشمزه‌ ترین و دلچسب ترین دسرهای استان بوشهر شامل رنگینک، مسقطی نشا، حلوای انگشت پیچ، لقیمات و حلوای خرمایی می‌شود.

بیشتر بخوانید: غذاهای محلی بوشهر

انواع غذاهای خوشمزه و محلی بوشهر 

در سفر به بوشهر کجا اقامت کنیم؟

گردشگرانی که قصد سفر به بوشهر دارند توجه داشته باشند که در بوشهر خبری از هتل‌های چهار و پنج‌ستاره لوکس نیست؛ اما می‌توانید اقامت خوشی را در هتل‌های سه ستاره مناسب و مقرون‌به‌صرفه تجربه کنید. گردشگران عزیز می‌توانند در زمان سفر خود به بوشهر در هتل‌ها، اقامت‌های بوم‌گردی، ویلاهای ساحلی و کمپینگ اقامت کنند.

به این نکته توجه کنید که انتخاب نوع اقامت شما در بوشهر تا حد زیادی به شرایط و بودجه شما بستگی دارد؛ به‌عنوان‌مثال افرادی که با دوستان و آشنایان خود به بوشهر سفر کرده‌اند بهتر است یک ویلا ساحلی اجاره کنند.

گردشگران عزیز می‌توانند جهت کسب اطلاعات بیشتر در مورد رزرو اقامتگاه در بوشهر با کارشناسان ما در تیم روم تور تماس بگیرند.

کلام آخر

شهر بوشهر با توجه به مکان‌های دیدنی بسیار، غذاهای لذیذ و خوشمزه و سواحل بکر و بی‌نظیر جزو آن دسته شهرهایی محسوب می‌شود که ارزش یکبار سفر را دارد. قطعا با یک‌بار سفر کردن به این شهر تاریخی و زیبا آن را در لیست شهرهای مورد علاقه خود قرار می‌دهید. اگر قصد سفر به این شهر زیبا را دارید با همکاران ما در روم تور در ارتباط باشید.