دره تندیس های قشم؛ سفر به دنیای جادویی + راهنمای بازدید

دره تندیس های قشم جایی است که هزاران راز را در خود دارد. در زیر پایتان فسیل‌های موجودات دریایی، در دیوارهایش مجسمه های سنگی غول پیکر با اشکال مختلف است.

دره تندیس های قشم؛ سفر به دنیای جادویی + راهنمای بازدید

اگر دوست دارید مثل هری پاتر از یک دیوار جادویی رد شده و وارد یک دنیای زیبای شگفت‌انگیز تخیلی شوید، باید حتما سری به دره تندیس های قشم بزنید. مکانی اسرارآمیز و زیبا که قدرت تخیل‌تان را به بازی می‌گیرد. جایی که می‌توانید ساعت‌ها قدم بزنید و خسته نشوید. اصولا جزیره قشم شبیه مرز میان واقعیت و تخیل است. احتمالا به همین دلیل هم جزو اولین ژئوپارک خاورمیانه به ثبت رسیده است.

در این مقاله قصد داریم تا کمی بیشتر به دره مجسمه ها قشم بپردازیم. اگر دوست دارید با این مکان جادویی و زیبا آشنا شوید، تا انتها با ما همراه باشید.

فهرست مطالب:

دره ای با مجسمه های بزرگ

بالای سرش کاملا صاف و مسطح است. اما به پایین که نگاه کنید، مجسمه‌های غول پیکر زیادی را می‌بینید که در امتداد یکدیگر ایستاده‌اند. اگر شما مسافری از زمان‌های دور بودید که سر راه خود به دره تندیس های قشم می‌رسیدید، احتمالا اینطور فکر می‌کردید که در آغاز خلقت انسان، جنگی میان بشر و موجودات روی کره زمین روی داده و سپس همگی تبدیل به سنگ شده‌اند.

زمانی که هنوز قهرمانان با اژدها پیکار می‌کردند و موجودات ریز و درشت می‌توانستند از آسمان و زمین به انسان‌ها حمله کنند. البته این داستان واقعی دره مجسمه های قشم نیست. هرچند چیزی است که شاید آرزو می‌کردیم ای کاش واقعیت داشت.

اما ماجرای دره تندیس های قشم به میلیون‌ها سال قبل برمی‌گردد. زمانی که جایی که به اسم جزیره قشم وجود نداشت و این بخش از کره خاکی زیر دریاها مدفون بود. دره مجسمه ها برای میلیون‌ها سال محل زندگی موجودات دریایی ریز و درشت بوده است. به همین خاطر امروزه فسیل‌های زیادی از این موجودات را می‌توان درون شکاف‌های مجسمه های سنگی و غول پیکر دره پیدا کرد.

حدود 50 هزار سال پیش که جزیره قشم از زیر آب بیرون آمد، نوبت به هنرمایی طبیعت رسید. فرسایش خاک و ماسه به دلیل آب‌های باران و وزش باد، سبب شد تا فرسایش این قسمت شبیه تراشیدن مجسمه های سنگی شود. نیروی قوی باد توانسته لایه‌های مختلف زمین را فرسوده و این‌چنین سنگ‌ها و صخره‌ها را شکل دهد.

تفریحات قشم را در اینجا رزرو کنید.

دره تندیس های قشم

دره تندیس های قشم کجاست؟

دره تندیس های جزیره قشم در قسمت غربی جزیره قرار دارد و نقطه مقابل دره ستارگان قشم است. این دره زیبا میان سه روستای طبل، ملکی و سلخ قرار گرفته است. دره تندیس ها فاصله زیادی با قشم ندارد و می‌توانید حدود ربع ساعت از مرکز جزیره به آنجا بروید.

یکی از مسیرهایی که می‌توانید در رفتن به دره مجسمه ها استفاده کنید، حرکت از سمت روستای سلخ است. برای این کار ابتدا وارد جاده ضلع غربی جزیره شده و سپس مسیرتان را به سمت جنگل حرا و روستای طبل ادامه دهید. دره تندیس ها دقیقا میان مسیر روستای طبل به ملکی قرار دارد.

چه زمانی از دره تندیس ها بازدید کنیم؟

قشم در تمام طول سال آب و هوایی گرم و خشک دارد. هر چند موقعیت دره تندیس های قشم طوری است که کمابیش سایه دارد، اما باز هم گرمای هوای سخت و طاقت‌فرسا خواهد بود. به همین دلیل بهتر است که برنامه بازدید از این مکان را برای اواسط پاییز تا اوایل بهار قرار دهید. در این روزها می‌توانید از تمام قسمت‌های دره مجسمه ها بازدید کنید و حتی حیواناتی که تراش خورده‌اند را میان صدها تصویر دیگر پیدا کنید.

بیشتر بخوانید: جاهای دیدنی قشم

ماجراجویی در دره تندیس های قشم

شاید از خود بپرسید که در دره تندیس های جزیره قشم چه کاری کنید؟ بازدید از این دره چه جذابیتی برایتان دارد؟

در واقع آنچه در دره تندیس ها در انتظارتان است، یک ماجراجویی بزرگ است. مخصوصا اگر همیشه دوست داشته‌اید مثل شخصیت‌های نارنیا، آلیس در سرزمین عجایب یا هری پاتر، ورود به دنیای دیگری را تجربه کنید. پیشنهاد می‌کنیم برای اینکه لذت ماجراجویی‌تان دو چندان شود، بازدید را از جنگل حرا که در مسیره دره قرار دارد، شروع کنید.

بدین ترتیب داستان شما این‌گونه آغاز می‌شود که از جنگلی شناور روی آب، به دره‌ای می‌رسید که زمانی درون دریا مدفون بوده است. جایی قدم می‌گذارید که میلیون‌ها سال قبل، موجودات دریایی سرخوشانه شنا می‌کردند. موجودات کوچک‌تر از دست بزرگ‌ترها فرار می‌کردند و به درون شیارهای صخره‌ای پناه می‌بردند و برای ابد همانجا می‌ماندند. تا روزی شما از راه برسید و رد حضور آنها را ببینید و ایمان بیاورید که خداوند، چه شگفتی‌هایی خلق کرده است.

از آنطرف تا چشم کار می‌کند مجسمه‌های سنگی غول پیکر را می‌بیند. مخصوصا اگر به هنر مجسمه‌سازی علاقه داشته باشید، نگاه تحسین آمیزتری خواهید داشت.

اگر پیاده‌روی را تا انتهای دره ادامه دهید، آبی خلیج فارس را می‌بینید که شما را نگاه می‌کند. شاید هم به تکه خاکی می‌نگرد که روزگاری در آب غرق بوده است.

در واقع دره تندیس های قشم یک پدیده زمین‌شناختی شگفت‌انگیز است که اگر خوب به زیر پایتان نگاه کنید، پدیده‌های رسوبی را می‌بینید که مانند ترک‌های گلی به چشم می‌آیند. در بخش‌هایی نیز صدف‌های دو کفه‌ای و سنگواره‌هایی را می‌بینید که به صورت توده‌ای کنار هم جمع شده‌اند. به همین دلیل بوده که یونسکو این دره را جزو یکی از بخش‌های ژئوپارک قشم قرار داده تا از آن حفاظت شود.

دره مجسمه ها قشم

دره تندیس های قشم یک گالری طبیعی شگفت‌انگیز

اگر شجاعت بیشتری دارید، می‌توانید شب هنگام را برای قدم زدن انتخاب کنید. زمانی که هیاهوی شهر خوابیده و فقط صدای آرام امواج و هوهوی باد را که میان مجسمه های سنگی می‌پیچد، می‌شنوید. مطمئنا تجربه مرموز و ترسناکی خواهد بود. گویی که با بالا آمدن ماه، روح اسیر شده در مجسمه ها از آنها جدا شده و مثل سایه در میان دره قدم می‌زنند.

گذشته از این تماشای آسمان شب از عمق دره، شگفت‌انگیز خواهد بود. ستاره‌های چشمک زنی که تمام آسمان را پوشانده‌اند. آنجا دیگر خبری از گرد و غبار و آلودگی هوا نیست. فقط ماه است و آسمان با ستاره‌هایش.

کار دیگری که می‌توانید در دره تندیس های جزیره قشم انجام دهید، عکاسی است. اینجا یکی از بی‌نظیرترین لوکیشن‌هایی است که می‌توانید انتخاب کنید. حتی اگر تجربه چندانی برای عکاسی و استفاده از ترفندهای خلاقانه ندارید، باز هم می‌توانید عکس‌های بکر و دست اول بگیرید.

در بخش‌هایی از دره، فروشندگان محلی را می‌بینید که در حال درست کردن صنایع دستی و فروش آنها هستند. شاید کمی عجیب به نظر برسد و توقع نداشته باشید آنها را در چنین جایی ببنید. می‌توانید کمی کنارشان بشینید و به قصه‌های جن و پری که درباره دره تندیس های قشم می‌گویند، گوش دهید و سوغاتی هم تهیه کنید تا دست خالی دره را ترک نکرده باشید.

احتمالا در اطراف دره دسته‌های شترهای تزئین شده را ببنید که اهالی برای چرا بیرون آورده‌اند. می‌توانید بعضی از آنها را سوار شده و شترسواری کنید.

در یک کلام، دره تندیس های قشم یک گالری طبیعی شگفت‌انگیز است که طبیعت با آب و باد و باران درست کرده است. چیزی که اگر انسان می‌خواست آن را بسازد، تجهیزات و نیروهای زیادی نیاز داشت. پس نباید بازدید از آن را دست‌کم بگیرید.

دره تندیس های جزیره قشم

بیشتر بخوانید: غذاهای محلی قشم

توصیه های مهم در بازدید از دره تندیس های قشم

  • قبل از هر چیز خودتان را برای یک پیاده‌روی طولانی آماده کنید. بنابراین کفش و لباس مناسب و آب برای خوردن و خوراکی‌های سبک را فراموش نکنید.
  • برخی از مسیرهای دره جزو مناطق صعب‌العبور جزیره محسوب می‌شود، بنابراین بدون تجهیزات صخره نوردی به دنبال ماجراجویی نروید.
  • اگر در فصل تابستان عازم سفر می‌شوید، یا صبح خیلی زود و یا غروب به بعد برای بازدید از دره بروید.
  • حتما از کلاه و کرم ضد آفتاب استفاده کنید. آفتاب در جزیره قشم بی‌رحمانه می‌تابد.
  • اگر قصد انجام پیاد‌ه‌روی شبانه را دارید، حتما با یک راهنمای کار بلد بروید. دره تندیس های قشم 30 دقیقه با بندر لافت فاصله دارد و ممکن است اشتباهی سر از آنجا دربیاورید.
  • در دره مجسمه ها هیچ‌گونه امکانات رفاهی مثل سرویس بهداشتی، اقامتگاه یا کمپینگ وجود ندارد. اگر با کودکان یا سالمندن به بازدید می‌روید، حتما زمان اقامت خود را مدیریت کنید تا مشکلی پیش نیاید.
  • اگر قصد راه‌اندازی کمپینگ را دارید، فراموش نکنید که طبعیت خانه ماست و باید آن را سالم به دست آیندگان برسانیم. پس از ریختن زباله و خراب کردن محیط خودداری کنید.
  • در روزهای بارانی ممکن است برخی نقاط تبدیل به باتلاق شوند، بنابراین بدون همگانی و بدون تجهیزات وارد دره نشوید.
  • فراموش نکنید هوای جزیره در شب‌های زمستان بسیار سرد است، پس در این مواقع لباس گرم را به همراه داشته باشید.

برای رزرو اقامتگاه در قشم کلیک کنید.

دره تندیس های جزیره قشم

بازدید از دره تندیس های قشم با روم تور

دره تندیس های قشم جایی است که هزاران راز را در خود دارد. در زیر پایتان فسیل‌های موجودات دریایی است، در دیوارهایش مجسمه های سنگی غول پیکر با اشکال مختلف است و آسمان بالا سرتان، تمام رازهای آسمان و گوشه‌ای از کهکشان راه شیری نهفته است. بنابراین اگر به جزیره شگفت انگیز قشم رفتید، بازدید از این دره اسرار آمیز را فراموش نکنید.

اما فراموش نکنید هرچند دره تندیس ها در ظاهر جایی است که می‌توان به راحتی از آن بازدید کرد، اما اگر با یک راهنمای کاربلد و تور با تجربه این کار را انجام ندهید، ممکن است در پیچ و خم‌هایش گیر افتاده و اسیر باتلاق‌های کوچک پنهانش شوید.

روم تور می‌تواند با همراهی شما در این سفر، تجربه بهتری برایتان رقم بزند و بتوانید با خیال راحت به همه جای دره مجسمه ها سرک بکشید. برای دریافت اطلاعات بیشتر، می‌توانید با کارشناسان ما در سایت تماس بگیرید.

آیا شما تاکنون از دره اسرار آمیز ایران بازدید کرده‌اید؟ از تجربه‌های خودتان در این سفر با ما صحبت کنید.