روم تور؛ متولی گردشگری سبز و پایدار

یکی از رسالت های مهم روم تور کمک به روستاها و مناطق کمتر توسعه یافته است. ما در روم تور با گسترش فرهنگ گردشگری سبز و پایدار، خدمات خود را بگونه ای ارائه می دهیم تا کمترین آسیب به محیط زیست و طبیعت وارد شود.

روم تور؛ متولی گردشگری سبز و پایدار
گردشگری سبز و پایدار

گردشگری سبز یک حقیقت انکارناپذیر و حیاتی برای آینده صنعت گردشگری و محیط زیست

گردشگری سبز چیست؟ چرا اهمیت دارد؟ مزایای کلیدی این نوع گردشگری کدامند؟

در عصری که تاثیر گردشگری به وضوح آشکار است، گردشگری سبز اهمیت فوق العاده ای پیدا کرده است.

تعریف و منشأ گردشگری سبز

گردشگری سبز را می توان به عنوان گردشگری دوستدار محیط زیست و در مقیاس کوچک بیان کرد که شامل بازدید از مناطق طبیعی و در عین حال به حداقل رساندن اثرات زیست محیطی است. به طور خلاصه، این نوع گردشگری تلاش می کند اثرات منفی سفر را به حداقل برساند و هم در صورت امکان محیط های آسیب دیده را نیز احیا کند. این موارد عبارتند از: ازدحام بیش از حد، تخریب آثار باستانی و محیط زیست، جهانی شدن، تغییرات اجتماعی مضر و بسیاری موارد دیگر که می تواند محیط زیست را به مخاطره بیاندازد.
خوشبختانه در چند سال اخیر و با گسترش مفهوم گردشگری سبز، شرکت های گردشگری بیش از پیش بر تشویق گردشگران به گردشگری مسئولانه تمرکز دارند.
گردشگری سبز به جای مفاهیمی مانند اکوتوریسم، طبیعت گردی، گردشگری مسئولانه و گردشگری روستایی، مورد استفاده قرار گرفته است. همچنین سازمان‌های بین‌المللی این مفهوم را در راستای مفهوم گردشگری پایدار تعریف کرده‌اند که به غیر از حفاظت از محیط زیست، ابعاد دیگری را نیز در بر می‌گیرد.

مزایای اصلی گردشگری سبز

اما چرا باید سعی کنیم به گسترش مفهوم گردشگری سبز بپردازیم؟
علاوه بر این واقعیت که اقدامات ما به طور مثبت می تواند به این قضیه کمک کند، برخی از مزایای بزرگ گردشگری پایدار نیز وجود دارد.
اولاً، گردشگری سبز از جوامع محلی حمایت می کند. به ویژه، گردشگری مسئولانه منافع اقتصادی بیشتری برای مردم محلی ایجاد می کند و رفاه جوامع میزبان را افزایش می دهد، شرایط کار و دسترسی به صنعت گردشگری را بهبود می بخشد.
ثانیاً، گردشگری پایدار تأثیر اکولوژیکی کمتری دارد.
از یک سو، بخشی از گردشگری سبز، خوردن محصولات محلی و غذاهای کسب و کارهای محلی است. از سوی دیگر، واردات مواد غذایی از نظر اقتصادی و زیست محیطی هزینه هنگفتی را به همراه دارد.
با خوردن غذاهای محلی، نه تنها از انتشار بسیاری از گازهای گلخانه ای جلوگیری می شود، بلکه متوجه خواهیم شد که استفاده از مواد غذایی محلی به سلامتی افراد نیز کمک می کند. به ویژه، مواد اولیه تازه‌تر هستند، مردم محلی طرز تهیه آن‌ها را می‌دانند، و احتمالاً طعم جدیدی را خواهید چشید که شما را مجذوب خود می کند.
ثالثاً، گردشگری سبز از طریق ارتباطات معنادارتر با مردم محلی و درک بیشتر مسائل فرهنگی، اجتماعی و زیست محیطی محلی، تجربیات لذت بخش تری را برای گردشگران فراهم می کند.

سایر مزایای گردشگری سبز

علاوه بر مواردی که عنوان شد، گردشگری سبز به مسافران کمک می کند تا از انتخاب های خود آگاه شوند. اگر می خواهید یک گردشگر سبز باشید، باید قبل از رفتن به تعطیلات، آموزش های لازم را ببینید.

مزایای کلیدی گردشگری سبز

آیا مکان های خاصی وجود دارد که اگر بخواهیم پایدار نگه داریم، نباید از آنها بازدید کنیم؟ چه ردپای کربنی را از خود جایی می گذاریم؟
یک گردشگر مسئولیت پذیر بر اساس آنچه که در دراز مدت برای جوامع محلی بهترین است، تصمیم می گیرد و مطمئن می شود که اقدامات مبتنی بر آن تصمیمات تأثیر مثبتی بر آن جوامع و محیط زیست آن محل دارد.
در نهایت، این راهی است برای باز کردن ذهن ما به روی جهان و درک این موضوع که همه ما متفاوت هستیم اما در عین حال یکسان هستیم، و انجام آن به طور مسئولانه به ما فرصتی می دهد تا از طریق ارتباطات معنادار با مردم محلی یاد بگیریم و درک بهتری از مسائل فرهنگی محلی، اجتماعی و زیست محیطی به دست آوریم.

گردشگر مسئول

به طور خلاصه، مسافرت مسئولانه نه تنها تأثیر مثبتی در مقاصد و جوامعی که بازدید می کنیم دارد، بلکه تجربیات غنی را نیز برای ما به ارمغان می آورد که اغلب با ما می مانند و به نقطه برجسته خاطرات ما تبدیل می شوند.

کلام آخر

مجموعه روم تور از ابتدای فعالیت های خود و در راستای رسالت اجتماعی که برعهده داشت اقدام به تدوین سیاست و برنامه هایی در راستای گردشگری سبز نمود. در این راستا و با مشاوره از کارشناسان این حوزه و بهره گیری از فرامین دینی در راستای حفظ محیط زیست، تعریف جدیدی از گردشگری سبز بیان و سیاست های خود را براساس همین مفاهیم تدوین و خود را ملزم به اجرای این سیاست ها کرد. در سلسله مقالاتی به سیاست های گردشگری سبز روم تور و اقداماتی که صورت گرفته و در آینده انجام خواهد شد می پردازیم.