گشت ویژه جزیره هرمز

گشت جزیره هرمز یکی از گشت های معروف و پرطرفدار در بین مسافران جزیره قشم است. ما در روم تور به شما پیشنهاد می دهیم در سفر به جنوب از جزیره زیبا هرمز حتما دیدن فرمایید.

گشت ویژه جزیره هرمز
گشت ویژه جزیره هرمز

نام جزیره هرمز بنا بر منابع تاریخی در قدیم «هورموغ» بوده که مغ در گویش بومی استان هرمزگان به معنای نخل است. یونانیان باستان هرمز را به نام «ارگانا (Όργανα) » و جغرافی‌دانان مسلمان آن را به نام «زَرون» یا معرب آن «جرون» می‌شناختند. حافظ شیرازی در یکی از شعرهایش از هرمز به صورت هرموز یاد کرده‌است:

 شاه هرموزم ندید و بی سخت صد لطف کرد  *****  شاه یزدم دید و مدحش گفتم و هیچم نداد


 مناطق دیدنی و طبیعی زیادی در قشم و جزیره های اطراف آن وجود دارد که برای دیدن و بازدید از این مناطق نیاز به چندین روز زمان است. بازخوردی که ما در این چند سال فعالیت در روم تور از مسافران جزیره قشم داشتیم این حقیقت را نشان می دهد که بالای ۶۰ درصد مسافران از وجود چنین پدیده های طبیعی در این جزیره هیچ اطلاعی ندارند و بیشتر مسافران به قصد خرید و بازارگردی به قشم مسافرت می کنند.

در ۲ سال اخیر و در راستای سیاست های از پیش تعیین شده در روم تور سعی کردیم تا از طریق تمام راه های ارتباطی که با مسافران داریم این مناطق را معرفی کنیم و نتایج و آمارهای روم تور این امر را نشان می دهد که مسافران بعد از آشنایی با این مناطق تمایل زیادی به بازدید دارند و دیگر مسافران را نیز ترغیب به بازدید می کنند.

در این مقاله از مجله گردشگری روم تور سعی کرده ایم تا شما را بیشتر با گشت جزیره هرمز و مناطق مورد بازدید آشنا کنیم.

روم تور با برگزاری تورهای ویژه و اختصاصی در جزیره قشم این موقعیت را ایجاد کرده تا مسافران یک تجربه فوق العاده و به یادماندنی در سفر به این جزیره زیبا داشته باشند.

رزرو آنلاین گشت ویژه هرمز

مسیر گشت جزیره هرمز

مسیر گشت جزیره هرمز

 شروع گشت از محل درب اقامت شما شروع می شود. شب قبل از برگزاری گشت، مسئول گشت با شما تماس گرفته و ساعت دقیق حرکت را با شما هماهنگ می کند. معمولا گشت ها در گرو های ۸ تا ۱۲ نفره برگزار می شوند مگر اینکه تعداد مسافران کم باشد و از خودرو سواری برای گشت استفاده شود.

 صبح روز بعد تور شروع و لیدر تک به تک به دنبال مسافران می‌رود.گشت تقریبا از ساعت شش صبح شروع می‌شود و سفر کوتاه اما پرهیجان ما آغاز می شود.

برای رفتن به هرمز باید بلیت اتوبوس دریایی تهیه شود پس لیدر با هماهنگی اسکله شهید ذاکری بلیت ها را از قبل تهیه کرده و بدون اتلاف وقت حرکت می‌کنیم.

صبحانه را مهمان ما هستید و بلافاصله بعد از رسیدن به جزیر هرمز جهت صرف صبحانه به یکی از خانه های سنتی جزیره می رویم.

 اولین مقصد در هرمز بعد از صرف صبحانه، کوه الهه نمک است. تمام راه را نمی‌توان با ماشین طی کرد و بخش کوچکی پیاده‌روی هم در مسیر وجود دارد. پیاده‌روی تا رسیدن به کوه هم جذاب خواهد بود؛ چون از میان کوه‌هایی رنگی عبور می‌کنید و خاکی زیر پایتان نقش می‌بندد که رنگ‌هایی عجیب و جذاب دارد. در واقع، الهه نمک کوهی از بلور نمکی بزرگ است که رنگ‌های متنوعی دارد و تراش‌خوردگی بخش‌های مختلفش آن را دیدنی‌تر کرده است. ماجرا به همین‌جا ختم نمی‌شود. از زیر الهه نمک نیز آبی در بستری به‌رنگ نارنجی جریان دارد. همه این‌ها در کنار یکدیگر، تصویری جذاب از طبیعت را می‌سازند.

 دومین مقصد دره مجسمه هاست. از لحاظ علمی و زمین شناسی، دره مجسمه‌های جزیره هرمز طی روند فرسایشی پیچیده و طولانی مدت به وجود آمده است. اگر از این مکان بازدید نمایید دلیل نامگذاری دره مجسمه‌ها را درک خواهید کرد. چرا که عکس ها شکوه این مکان را واقعا نمیتوانند نمایش دهند. کوه های جزیره هرمز در سالهای خیلی دور از آب های خلیج فارس بیرون زده و در اثر فرسایش بادی و آبی به شکل تندیس های امروزی در آمده اند. دلیل شکل صخره های دره مجسمه ها فرسایش محیطی طی میلیون‌ها سال می باشد. این دره میلیون ها سال زیر آب دریا بوده و سالیان زیاد بیرون از آب! شباهت صخره های دره تندیس‌ها به سر حیوانات از زوایای مختلف، و حتی به شکل های حروف الفبا مانند U سبب نام گذاری دره مجسمه‌ها شده است.

دره مجسمه ها

سومین مقصد کوه های رنگارنگ است. مکانی که به کوه های خورای هم معروف است! مگر می‌شود خاک را خورد و یا به عنوان ادویه در تهیه غذا از آن استفاده کرد! بله می‌شود.

کوه های خوراکی با ارتفاعی در حدود ۲۰۰ متر که با نام کوه های رنگی هم شناخته می‌شوند در جنوب جزیره هرمز قرار دارند. مردم بومی به این کوه های خوراکی و رنگارنگ گِلَک می‌گویند. در میان این کوه‌های رنگارنگ، کوه قرمز رنگی وجود دارد که با کمال تعجب، خاک سرخ رنگ آن خوراکی می‌باشد و مردم محلی از آن به عنوان ادویه در پخت غذا به ویژه ماهی، نان محلی، ترشی و حتی مربا استفاده می‌کنند. این خاک بسیار نرم است و نیازی به صاف کردن ندارد. برای این کار مردم محلی ابتدا خاک حاصل از کوه گلک را در آب مخلوط و پس از ته نشین شدن خاک، آب سرخ حاصل را با نمک کوه‌ها حل و سس محلی تهیه می‌کنند. سس به دست آمده از این فرآیند، خمیر مایه غذا‌های محلی هرمز را تشکیل می‌دهد و می‌توان آن را به عنوان مکملی اصلی در پخت غذا‌های جزیره هرمز دانست.

 چهارمین مقصد ساحل بی نظیر سرخ و نقره ای هرمز است. وقتی قدم به ساحل نقره ای جزیره هرمز بگذارید، زیر پایتان خاک اکلیلی را مشاهده می‌کنید، خاکی که مانند براده‌های نقره، می‌درخشد و تلالو آن نظر هر گردشگری را جلب می‌کند.
این خاک که از مواد مذاب آتشفشانی بر جای مانده است، حاوی آمینوسیلیکات است که در کانی‌های آذرین و میکا وجود دارد و از پودر شدن این سنگ و کانی‌ها، چنین براده‌های درخشانی بر جای مانده است. حتما شنیده‌اید که بخشی از این خاک نقره‌ای به سبب انجام برخی پروژه‌های غیر کارشناسانه، تخریب و از بین رفته است. درحالی که اگر این خاک که حاصل میلیون‌ها سال فعالیت آتش‌فشان‌ها و فرسایش سنگی بوده است، کاملا از بین برود، ساحل و جزیره‌ای بر جای نخواهد ماند.
در واقع باید اینطور بگوییم که خاک ساحل نقره ای جزیره هرمز، تجدیدپذیر نیست، زیرا اکنون آتشفشانی در آنجا برای فعالیت وجود ندارد و به فرض فعال بودن آتش‌فشان، قرن‌ها طول می‌کشد تا چنین خاکی به‌وجود بیاید.
بنابراین اگر قدم به این ساحل زیبا گذاشتید، مراقب محیط زیست این محدوده باشید و با دقت و ظرافت بیشتری از شگفتی‌های ساحل لذت ببرید.

نکته جالب دیگری که باید بدانید این است که خاک ساحل نقره ای جزیره هرمز، مغناطیس دارد! چون از جنس آهن است، اما نگران نباشید. این خاک زمخت و تیز نیست و از قدم زدن روی آن به صورت پابرهنه لذت خواهید برد.

 پنجمین مقصد بعد از یک گشت دریایی جذاب و خاطره انگیز شما بسمت جنگل حرا می روید و از این پدیده دریایی فوق العاده دیدن و در لابه لای درخت های روی آب قایق سواری کنید.

گیاهان مانگرو از تیره‌ی شاه پسند گیاهی در بین خود دارند که حرا نام دارد و نام علمی آن هم‌نام ابوعلی سینا، دانشمند بزرگ ایرانی، است و Avicennia marina خطاب می‌شود.

جنگل حرا

وقتی به جنگل حرا هرمز می‌آیید با درخت‌هایی مواجه می‌شوید که محل زندگی آنها آب شور دریا است؛ این درخت‌ها با خاصیتی که در پوست خود دارند با آب شور کنار می‌آیند. درخت‌های حرا با طولی بین ۳ تا ۶ متر خود را از آب دریا بیرون می‌آورند و برگ‌های سبز و روشن خود را به نمایش می‌گذارند.
ریشه‌ درخت‌های حرا حتماً توجه شما را جلب می‌کند. درخت حرا ریشه‌ای دارد که بیرون از آب می‌پیچد و به درخت شکل مارپیچی می‌دهد. این ریشه‌های هوایی ادامه‌ ریشه‌های اصلی هستند؛ ریشه‌های اصلی طول کوتاه دارند و نقطه‌ شروع آنها در عمق کمی قرار دارد.

 ششمین مقصد بخش خوشمزه جزیره بحساب می آید رفتن به رستوران های سنتی معروف آنجا جهت صرف ناهار که شما با هر سلیقه ای می توانید هر نوع غذای دریایی را سفارش و میل نمایید.

غذاهای دریایی جزیره هرمز

سپس بعد از یک روز هیجان انگیز و ثبت خاطراتی که هرموقع به یاد آنها بیوفتید لبخند مهمان لبانتان خواهد شد، گشت به پایان رسیده و به سمت اسکله هرمز حرکت می­کنید تا به قشم بازگردید.

 در این مقاله تمام تلاش خود را کرده ایم تا توصیف و اطلاعات کارامدی از هرمز و شگفتی های آن به شما ارائه شود و اگر روزی قصد سفر به این جزیره چند میلیون ساله را داشتید اطلاعاتی صحیح در کوله بارتان داشته باشید.

بهترین زمان سفر به هرمز چه زمانی است؟

بهترین زمان سفر به هرمز از اواخر زمستان تا اوایل تابستان است. در این فصول، هوای گرم و خشک جزیره مناسب برای گشت و گذار و تماشای مناظر زیبا و رنگین است. هرمز جزیره‌ای است که با تنوع زیستی و فرهنگی خود می‌تواند هر گردشگری را شگفت‌زده کند. در جزیره، می‌توانید از خدمات راهنمای گردشگری، اجاره دوچرخه یا موتورسیکلت استفاده کنید. همچنین، برای اقامت در جزیره، می‌توانید از اقامتگاه‌های بوم‌گردی که در نزدیکی ساحل وجود دارند، رزرو کنید.

کلام آخر

تیم پشتیبانی روم تور در ۲۴ ساعت روز و ۷ روز هفته آماده پاسخگویی به سوالات شما هستند. اگر قصد رزرو گشت جزیره قشم و هنگام را داشتید با بخش پشتیبانی روم تور یا بصورت آنلاین از طریق لینک زیر رزرو نمایید.

رزرو آنلاین گشت ویژه هرمز