کاملترین راهنمای سفر به بندرعباس (هزینه سفر+جاهای دیدنی)

در این مقاله راهنمای سفر به بندرعباس را به طور کامل شرح داده ایم. در سفر به بندرعباس برای دیدن همه مراکز دیدنی شهر وقت زیادی لازم دارید. در این شهر می‌توانید انواع آثار تاریخی، چشمه‌های آبگرم و مراکز تفریحی جدید را ببینید.

کاملترین راهنمای سفر به بندرعباس (هزینه سفر+جاهای دیدنی)
راهنمای سفر به بندرعباس

بندرعباس مرکز استان هرمزگان و یکی از مهم‌ترین شهرهای ایران است که دو تا از بندرهای بزرگ تجاری بین المللی در آن واقع شده است. بندرعباس از آن دست شهرهایی است که نمادهای سنت و مدرنیته را کنار هم دارد. بناهای تاریخی دوران مختلف در کنار مراکز تجاری مدرن امروزی و جاذبه‌های طبیعی آن باعث شده شهری خاص باشد.

همچنین قرار گرفتن آن در خط ساحلی خلیج فارس، بر جذابیت‌های آن افزوده است. قبل از سفر به این شهر زیبا بهتر است آشنایی کاملی با آن داشته باشید تا بتوانید بهتر برای آن برنامه‌ریزی کنید. در این مجله از روم تور سعی شده تا راهنمای سفر به بندرعباس را به طور کامل در اختیار دوستداران این شهر قرار دهیم.

بندرعباس از گذشته تاکنون

شهر بندرعباس جزو اولین سکونت‌گاه‌های بشری به شمار می‌آید. هزاران سال قبل، انسان‌ها سفر بر روی خلیج فارس را از این شهر ساحلی شروع کردند. در زمان هخامنشیان این شهر شکوه و عظمت خاصی داشت و داریوش هخامنشی دستور داد تا از طریق بندرعباس به هند و دریای سرخ رفته و جهان پیرامون‌شان را کشف کنند. در آن زمان آن را هورمیرزاد می‌نامیدند.

سپس زمانی که اروپایی‌ها در قرن شانزدهم به ایران آمدند، نامش را گمبرون یا گمرون گذاشتند که حتی تا سال‌های اخیر هم برخی هنوز این اسم را به کار می‌بردند. با روی کار آمدن شاه عباس صفوی، این بندر از سلطه آنها خارج و به افتخار او به بندرعباس تغییر نام داد. امروزه بندرعباس یک موقعیت تجاری و بندری فوق العاده دارد. بندر شهید رجایی و بندر باهنر، دو تا از بزرگ‌ترین بنادر بین المللی ایران در این شهر قرار گرفته که همین مسئله بر جذابیت‌های گردشگری آن افزوده است.

بندرعباس

چطور به بندرعباس برویم؟

بندرعباس یک شهر ساحلی در کنار خلیج فارس است. این شهر زیبای تاریخی از جنوب به خلیج همیشه فارس و از شمال به منطقه‌های کوهستانی دسترسی دارد. خوشبختانه برای سفر به بندرعباس می‌توان از روش‌ها و مسیرهای مختلفی استفاده کرد.

  • سفر با تور: سفر با تورهای معتبر و شناخته شده بهترین راه برای سفر به بندرعباس است. ضمن اینکه تا حد زیادی در هزینه‌ها صرفه‌جویی می‌شود، می‌توانید با آگاهی قبلی از جاذبه‌های گردشگری آن دیدن کرده و لذت ببرید. شما می‌توانید رزرو تور مسافرتی با قیمت ویژه را در سایت روم تور انجام دهید.
  • سفر با هواپیما: بندرعباس در جنوبی‌ترین نقطه ایران قرار گرفته و مسافت طولانی با سایر شهرها دارد. به دلیل موقعیت تجاری این شهر، پرترددترین باند پروازی را دارد و در هفته بیش از 250 پرواز از شهرهای مختلف دارد.
  • سفر با اتوبوس: سفر با اتوبوس یک شیوه رایج و قدیمی است که ضمن سفر می‌توانید از شهرهای مختلفی که در مسیر قرار دارند نیز دیدن کرده و از دیدن مناظر لذت ببرید. همه شهرهای اصلی به بندرعباس اتوبوس دارند. ترمینال مسافربری بندرعباس درون شهر قرار گرفته و به سیستم حمل و نقل درون شهری نیز دسترسی دارد.
  • سفر با قطار: هرچند تجربه سفر با قطار می‌تواند بسیار لذت‌بخش باشد، اما برای همه شهرها این امکان وجود ندارد. قطار بندرعباس تنها به شهرهای تهران، مشهد، شیراز، اصفهان و یزد مسیر ریلی دارد. شما می‌توانید رزرو همه این موارد را از طریق خدمات ترانسفر در سایت روم تور انجام دهید.
  • سفر با خودرو شخصی: در حال حاضر سفر با خودروی شخصی، انتخاب خیلی از افراد است. سفر از تهران به بندرعباس حدود 14 ساعت طول می‌کشد. در این مسیر باید از شهرهای تهران، قم، کاشان، یزد، شهربابک و سیرجان گذشت تا به هرمزگان و بندرعباس رسید.

کی به بندرعباس برویم؟

بندرعباس جزو مناطق خشک و بیابانی ایران بوده که بیشتر روزهای سال آب و هوای گرم دارد. به طوری که فصل سرما کمتر از 3 ماه طول می‌کشد و در این زمان نیز دمای هوا کمتر از مثبت 10 درجه نمی‌شود. تابستان‌ها این شهر بسیار گرم است و دمای هوا تا 50 درجه سانتی گراد نیز می‌رسد. بنابراین بهتر است در مواقع خاصی از سال به این شهر سفر کرد. بهترین زمان برای سفر به بندرعباس اواسط پاییز تا اواخر اسفند است. در این زمان علاوه بر اینکه هوا بسیار مطلوب است، برخی جشنوارهای آیینی و سنتی مانند جشنواره مجسمه‌های شنی و جهله نگاری هم برپا می‌شود.

البته در ایام نوروز نیز گردشگران زیادی راهی این شهر زیبای ساحلی می‌شوند تا از هوای بهشتی آن بی‌نصیب نمانند. در این فصل به خاطر ازدحام جمعیت و تردد زیاد، هزینه‌های اقامتگاه در شهر بالاست. بدترین آب و هوای بندرعباس از اوایل اردیبهشت تا اوایل پاییز است. میزان گرما و شرجی بودن هوا حتی برای بومیان شهر هم قابل تحمل نیست.

بندرعباس

مراکز تجاری بندرعباس

سفر به بندرعباس می‌تواند یک تجربه خاص باشد. زیرا از یک طرف شهری تجاری است که پاساژهایش پر از وسایل شیک و امروزی است و از طرفی دیگر بازارهای سنتی‌اش با محصولات بومی و فرهنگی این استان پر شده است.

  1. بازار سنتی بندرعباس: بازارهای سنتی هر شهری، تاریخچه آن به شمار می‌روند. می‌توان در آنجا ردپای مردمانی که صدها و هزاران سال پیش از ما زیسته‌اند را مشاهده کرد. بازار سنتی بندرعباس نیز از این دست بازارهاست. در این بازار علاوه بر محصولات بومی می‌توانید سایر وسایل را نیز با قیمتی کمتر تهیه نمایید.
  2. بازار اوزی‌ها و لاری‌ها: این بازار سرپوشیده قدمتی بسیار طولانی دارد که در آن می‌توانید صنایع دستی بندرعباس را تهیه کنید.
  3. مجتمع تجاری سیتی سنتر: این مجتمع نماد مدرنیته بندرعباس است. پاساژی 3 طبقه که بیش از 500 فروشگاه را در خود جای داده است. می‌توانید همه نوع محصولاتی از لوازم خانگی تا آرایشی و بهداشتی را در آن تهیه کنید.
  4. مرکز تجاری ستاره شهر: در این مرکز تجاری می‌توانید محصولات الکترونیکی و طلا را تهیه کنید. همین‌طور امکاناتی همچون رستوران و سالن سینما را نیز در خود جای داده است.
  5. بازار ماهی فروشان: این بازار بزرگ سرپوشیده، انواع و اقسام ماهی‌ها، میگو و خرچنگ را عرضه می‌کند.

بیشتر بخوانید: هزینه سفر به هرمز

مراکز تجاری بندرعباس

غذاهای محلی بندرعباس

غذاهای محلی هویت فرهنگی هر شهر است. اکثر غذاهای محلی این شهر با محصولات دریایی به همراه ادویه‌های محلی معطر طبخ می‌شود. در سفر به بندرعباس نباید لذت چشیدن این غذاها را نادیده گرفت. برخی از معروف‌ترین این غذاها به شرح زیر است:

  • مهیاوه

 مهیاوه یا مهیابه یا مهوه، غذایی آبکی، تیره رنگ با طعمی تند و کمی شور است که از پودر ماهی ساردین، خردل، رازیانه و آب درست می‌شود. این غذا در واقع یک نوع سس است که همراه با نان یا سایر غذاها مصرف می‌شود و بسیار قوی و اشتهاآور است.

بیشتر بخوانید: زیباترین سواحل جنوب ایران

مهیاوه

  • برنج دیشو

این غذا ترکیبی از خرما و ماهی است و یکی از غذاهای خوشمزه مردم بندرعباس بوده که طعمی متفاوت دارد. برای طبخ برنج دیشو، ابتدا شیره خرما را در آب حل کرده و می‌جوشانند، سپس برنج را به آن اضافه می‌کنند. بعد از آماده شدن آن را با ماهی کبابی میل می‌کنند. شیره خرما طعمی شیرین به پلو می‌دهد.

  • هواری

هواری که اهالی بندرعباس به آن هووری هم می‌گویند، یک نوع پلو تهیه شده با مخلوطی از ماهی هوور و میگوی خرده شده همراه با سیر، پیاز، سیب‌زمینی، لوبیا و ادویه محلی است. گاهی برای گرفتن طعم بهتر به آن رب‌گوجه و زعفران هم اضافه می‌شود. این غذا طعم خاصی دارد که باعث جذب گردشگران زیادی به این شهر می‌شود.

  • زیبون

ترکیبی از برنج، ماهی، پیازداغ، سی‌بزمینی، گوجه و فلفل سبز و از محبوب‌ترین غذاهای سنتی بندرعباس است. برای تهیه این غذا ماهی تازه را چند ساعت در ادویه‌های محلی قرارداده و سرخ می‌کنند. سپس سی‌بزمینی را سرخ و با گوجه فرنگی و پیاز تفت داده می‌شود. در نهایت ماهی را همراه با این مواد درون نان محلی مخصوصی می‌گذارند که طعم آن را لذیذتر می‌کند.

  • موفلک

 این غذای محلی را با گندم یا جوی برشته درست می‌کنند و همراه با ماهی مخصوص بدون استخوان و ادویه‌های محلی و پیازه سرخ شده طبخ می‌کنند. البته از ماهی تازه و میگوی خشک یا تن ماهی هم گاهی استفاده می‌شود. موفلک گذشته از طعم ترد و لذیذی که دارد، مقوی و سالم نیز هست.

  • عنکاس

عنکاس یکی از غذاهای محلی بندرعباس است که در آن ماهی عنکاس را خرد کرده و به مدت 10 دقیقه جلوی آفتاب می‌گذارند تا خشک شود. سپس آن را کباب کرده و کمی می‌کوبند. در کنار این غذا باید حتما خرما به همراه ادویه‌های محلی میل شود.

رستوران های بندرعباس

موقعیت خاص شهر بندرعباس سبب شده تا رستوران‌های زیادی برای خدمت‌رسانی به گردشگران ایجاد شود. در سفر به بندرعباس می‌توانید به رستوران‌های زیر بروید:

  • رستوران بادگیران: این رستوران بسیار مدرن و امروزی است و انواع غذاهای ملی و بین المللی را سرو می‌کنند. همچنین دارای بخش‌های مختلف رستوران، فضاهای سنتی و کافه‌های مدرن است.
  • رستوران داریوش: این رستوران نزدیک بندر شهیدرجایی است و انواع غذاهای سنتی ایرانی و غذاهای دریایی را دارد. محیط داخلی رستوران سنتی است و می‌توان همزمان در اسکله شهیدرجایی پیاده‌روی کرد.
  • رستوران سامکو: سامکو یک رستوران مدرن و گران است که انواع غذاهای ایرانی و بین المللی به همراه غذاهای دریایی را سرو می‌کند.

رستوران های بندرعباس

سوغاتی های بندرعباس

بندرعباس شهر سنت‌هاست و می‌توانید بسیاری از صنایع دستی قدیمی و سنتی ایران را پیدا کنید. در ادامه به 7 مورد از معروف‌ترین سوغاتی های بندر عباس می‌پردازیم:

  • صنایع گلابتون دوزی
  • جاجیم
  • گبه بافی
  • سفالگری
  • حصیربافی
  • بادله دوزی و تله بافی
  • چنته بافی

سفالگری در بندرعباس

مراسمات و فرهنگ بندرعباس

بندرعباس شهری با قومیت‌ها و نژادهای مختلف است. مردمان این شهر با یکی از گویش‌های پارسی کهن صحبت می‌کنند. همچنین آداب و رسوم بسیاری دارند که دانستن آنها برای سفر به بندرعباس، خالی از لطف نیست. برخی از مراسمات بندر عباس شامل موارد زیر هستند:

زار: یک مراسم سنتی است که همراه با موسیقی به همین نام انجام می‌شود تا امراض از جسم بیماران بیرون کنند.

روز دمور: این روز البته اکنون فراموش شده است و کمتر کسی آن را انجام می‌دهد. در گذشته مردم شهر به باغ‌های مجاور رفته و با برگ درخت خرما طنابی بافته و به دو درخت خرما وصل می‌کردند تا بچه‌ها تاب‌بازی کنند. به این کار دمور می‌گفتند.

روز نوروزی مرده‌ها: این یک رسم سنتی است که در یک هفته قبل از عید انجام می‌شود. در این زمان سفره‌ای را برای یادبود اموات می‌اندازند و غذاهایی را برای خیرات در آن می‌گذارند. این مراسم امروزه در روستای سیاه مغان همچنان رایج است.

زنبیل گردانیدن: این رسم سنتی جالب برای کودکانی است که در سن 18 ماهگی یا دوسالگی هستند و هنوز نتوانسته‌اند راه بروند. پدر و مادر کودک، بچه‌های همسایه را خبر کرده و بچه خودشان را در زنبیل گذاشته و دست بچه‌ها می‌سپارند تا به شش خانه ببرند.

اماکن تفریحی و گردشگری بندرعباس

در سفر به بندرعباس برای دیدن همه مراکز دیدنی شهر وقت زیادی لازم دارید. در این شهر می‌توانید انواع آثار تاریخی، چشمه‌های آبگرم و مراکز تفریحی جدید را ببینید. در ادامه مهم‌ترین آنها ذکر خواهد شد.

  • عمارت کلاه فرنگی

عمارتی با 300 سال قدمت است که هلندی‌ها آن را ساخته‌اند. این بنا در کنار اسکله قدیم بندرعباس و در بلوار طالقاتی واقع شده است. عمارت کلاه‌فرنگی که ابتدا به عنوان تجارت‌خانه توسط هلندی‌ها استفاده می‌شد، در دوره‌های بعدی به عنوان دارالحکومه و گمرک عباسی نیز مورد استفاده قرار گرفته است. بعد از انقلاب نیز مدتی به عنوان میدان تره‌بار کاربرد داشت. در حال حاضر جزو آثار ملی به ثبت رسیده است.

این ساختمان دو طبقه، برروی پشت‌بام خود یک هشت گوشی ساخته شده از چوب دارد که گنبدی مخروطی روی آن قرار گرفته است. از آنجایی که این گنبد شبیه کلاه اروپائیان آن زمان بود، به عمارت کلاه‌فرهنگی مشهور شد.

  • حمام گله داری

حمام گله‌داری یکی از آثار تاریخی بندرعباس و یادگاری از دوران قاجار است که به دست حاج احمد گله‌داری ساخته و وقف مسجد شده است. این حمام در محله قلعه‌شاهی یا محله اوزی‌های بندرعباس قرارداد. حمام گله داری از سال 40 به بعد متروکه شده بود تا اینکه در سال 70 بازسازی شد.

معماری این حمام به سبک حمام‌های مناطق کویری بوده و دارای پنج گنبد بزرگ و کوچک است. در حال حاضر بازدید از این حمام برای عموم آزاد است.

حمام گله داری بندرعباس

  • معبد هندوها

معبد هندوها یکی از مهم‌ترین آثار تاریخی بندرعباس است که در چهارراه برق و مرکز شهر قرار دارد. معبد یا پرستشگاه بُتِ گورُن در سال 1276 شمسی توسط تجار هندی ساخته شد تا هندوهای تاجر ساکن شهر بتوانند اعمال عبادی خود را انجام دهند. این معبد زیبا معماری منحصربه‌فردی دارد و به دست معماران هندی و بر اساس باور پیروان مکتب برهمنی ساخته شده است. مجسمه‌هایی از خدایان برهما، شیوا و وشینو نیز در این معبد قرار دارد.

معبد هندوها بندرعباس

  • مسجد جامع اهل سنت

 این مسجد که به آن مسجد دلگشا و مسجد داماهی هم گفته می‌شود، مسجدی تاریخی به قدمت 250 سال است که اهل سنت از آن استفاده می‌کنند. این مسجد با معماری اصیل و منحصربه‌فرد ایرانی-اسلامی ساخته شده است. بنای تاریخی مسجد دلگشا دو طبقه بوده و با تزئینات گچی آراسته شده است. مسجد جامع اهل سنت در بلوار امام خمینی و خیابان دلگشا قرار دارد.

مسجد جامع اهل سنت بندرعباس

  • آب انبارهای برکه باران

برکه باران بندرعباس درواقع مجموعه‌ای از 5 آب انبار گنبدی شکل است که در گذشته برای ذخیره کردن آب استفاده می‌شده است. در ساخت این گنبدها از سنگ و ملات ساروج استفاده شده است. همچنین برای حفاظت از آب‌ها در برابر پشه‌ها، سنگ مرجان نیز در آن به کار برده شده است. این آب انبارها در خیابان 22 بهمن بندرعباس قرار دارند. در حال حاضر موزه مردم شناسی خلیج فارس در این مکان راه‌اندازی شده و سه تا از آب انبارها درون محوطه موزه هستند. یکی از آنها به محوطه چسبیده و دیگری نزدیک آن قرار دارد.

  • محله باستانی سورو

این محله یادگاری از دوران هخامنشیان است که در غرب شهر بندرعباس و قسمت شمالی محله سورو کنونی قرار دارد. این محله در گذشته رونق بسیاری داشته است. محله تاریخی سورو در نزدیکی ساحل خلیج فارس قرار دارد و می‌توان در آن معماری بومی بندرعباس را دید. خانه‌های ساخته شده با سنگ‌های مرجانی، خانه‌های حصیری، بالکن‌های شناشیل و بادگیرهای مختلف، از شاخصه‌های مهم این محله است.

  • امامزاده شاه محمد تقی

این زیارتگاه یکی از اماکن مقدس برای مردمان بندرعباس و مسلمانان کشورهای اطراف است. این بقعه که قدمت آن به قرن پنجم هجری می‌رسد، در سال‌های نه چندان دور گردشگران و زائران زیادی از کشورهای پاکستان و بنگلادش داشته است.

ساختمان بقعه معماری باشکوهی دارد. گنبد و دو مناره این بنا با میناکاری و شیشه‌های رنگی تزئین شده‌اند. این زیارتگاه در بلوار امام خمینی و خیابان شهید بهشتی بندرعباس واقع شده است.

  • باغ پرندگان

 باغ پرندگان در 4 کیلومتری جاده بندرعباس به میناب واقع شده و بیش از 90 گونه از پرندگان مختلف در آنجا زندگی می‌کنند. این پرنده‌ها معمولا گونه‌های نایاب پرنده‌های خاورمیانه هستند. می‌توانید انواع پرندگان آبزی، شکاری، ماکیان و کبوترسانان را در آنجا ببینید. این باغ امکانات تفریحی و گردشگری نیز دارد که می‌توانید استفاده کنید.

باغ پرندگان بندرعباس

  • پارک ساحلی غدیر

 این پارک در نوار ساحلی شهر و بلوار غدیر قرار گرفته است. پارک ساحلی غدیر تفریحات آبی مختلفی دارد و طولانی‌ترین نوار ساحلی بندر عباس است. از این ساحل می‌توانید جزیره قشم و هرمز را ببینید. همچنین جشنواره سالانه مجسمه‌های شنی در این پارک برگزار می‌شود. این مجموعه تمام روزهای هفته به صورت 24 ساعته باز است.

  • چشمه آب گرم گنو

در سفر به بندرعباس نباید بازدید از چشمه آب گرم گنو را فراموش کنید. این چشمه در 30 کیلومتری شمال غرب شهر بندرعباس، حاشیه جاده سیرجان و در کنار طبیعت زیبای کوهستانی کوه گنو قرار داد. همچنین امکانات تفریحی و گردشگری نیز در آن واقع شده است. این چشمه که در واقع در منطقه محافظت شده قرار دارد، دارای بخش‌های مجزا برای آقایان و بانوان است.

جشمه آب گرم گنو بندرعباس

  • حمام گپ

گپ در زبان محلی به معنی بزرگ است. این حمام بزرگ‌ترین حمام شهر بوده که ساخت آن به زمان قاجار برمی‌گردد. حمام گپ در خیابان امام موسی صدر شمالی واقع شده است.

در ساخت این حمام از سنگ، آجر، ساروج و گچ استفاده شده است. حمام گپ تا اواخر دهه پنجاه همچنان استفاده می‌شد. در سال 81 به عنوان آثار ملی ثبت شد و امروزه به عنوان یک جاذبه تاریخی شهر گردشگران زیادی را جذب می‌کند.

  • موزه مردم شناسی خلیج فارس

از دیگر جاذبه‌های سفر به بندرعباس، موزه مردم شناسی یا موزه خلیج فارس است. ساختمان این موزه از ساختمان‌های بازمانده دوران صفویه است و معماری خاص آن، جذابیتش را بیشتر کرده است. در این مکان می‌توانید بسیاری از اشیای تاریخی و باستانی را ببینید. همچنین نمایی از فرهنگ و سنت مردم بندرعباس نیز در آن به نمایش درآمده و می‌توانید با فرهنگ این مردم دوست‌داشتنی آشنا شوید. این موزه در بلوار پاسداران واقع شده است.

موزه مردم شناسی خلیج فارس

  • آبشار تزرج

شاید از دیدن آبشار در یک شهر خشک متعجب شوید. اما بد نیست بدانید که بندرعباس چندین آبشار دارد که در کنار نخلستان‌ها و آسیاب‌های قدیمی آن قرار دارد. آبشار تزرج یکی از معروف‌ترین آنهاست که در 175 کیلومتری شمال بندرعباس و در شهرستان حاجی آباد و روستای تزرج واقع شده است. این آبشار 50 متری به میان نخلستان‌های این روستا سرازیر می‌شود.

آبشار تزرج

با روم تور بهترین سفر را به بندرعباس داشته باشید!

در این مقاله سعی شده تا راهنمای سفر به بندرعباس را به طور کامل شرح دهیم. اگر برای سفر به این شهر، قصد استفاده از تورهای مسافرتی را دارید، روم تور می‌تواند یک تجربه زیبا و به یادماندنی را برای شما فراهم کند. برای کسب اطلاعات بیشتر و رزرو خدمات با کارشناسان سایت تماس بگیرید. این مجموعه خدمات خود را به صورت 24 ساعته ارائه می‌دهد.