سازمان جهانی گردشگری (UNWTO)

سازمان جهانی گردشگری (UNWTO) یکی از سازمان های زیر مجموعه سازمان ملل که بمنظور رهبری و مدیریت چالش های پیش روی حوزه گردشگری تاسیس و در این چند سال اخیر با ایجاد تغییرات مثبت در این حوزه، باعث ایجاد فرصت های بسیاری در صنعت گردشگری شده است.

سازمان جهانی گردشگری (UNWTO)
سازمان جهانی گردشگری (UNWTO)

معرفی سازمان جهانی گردشگری (world tourism organization) UNWTO

UNWTO یا سازمان جهانی گردشگری که در سال ۱۹۲۵ میلادی سنگ بنای اولیه این سازمان بصورت رسمی در لاهه پی ریزی شد. در سال های اولیه تاسیس این سازمان چندین بار تغییر نام داد. بعد از جنگ جهانی دوم با نام اتحادیه بین المللی سازمان های رسمی گردشگری (IUOTO) فعالیت این سازمان ادامه و بعد از مدتی و بدلایلی نام این سازمان به سازمان جهانی گردشگری (WTO) تغییر یافت و اولین مجمع عمومی این سازمان در ماه می ۱۹۷۵ میلادی در مادرید اسپانیا تشکیل شد.

این سازمان به منظور رهبری و مدیریت چالش های پیش روی حوزه گردشگری تاسیس و در این چند سال اخیر با ایجاد تغییرات مثبت در این حوزه، باعث ایجاد فرصت های بسیاری در صنعت گردشگری شده است.

اعضای UNWTO ماموریت و چشم انداز مدیریتی دبیر کل این سازمان را مشخص و بدنبال قرار دادن گردشگری به عنوان یک اولویت در سیاست های کلان کشورها و ایجاد دانش و افزایش ظرفیت سازمان از طریق ایجاد مشارکت های جدید و قوی تر و بالا بردن ارزش اعضای فعلی سازمان و همچنین بدنبال عضویت های جدید هستند.

برای تحقق چشم انداز مدیریتی سازمان جهانی گردشگری، برنامه های این سازمان بر ۵ اصل مهم استوار است:

۱. هوشمندسازی صنعت گردشگری از طریق برگزاری کارگاه های نوآوری و رهبری تحول دیجیتالی این حوزه.
۲. رقابتی کردن حوزه گردشگری در هر سطح از طریق ترویج سرمایه گذاری و کارآفرینی.
۳. ایجاد فرصت های شغلی بیشتر و بهتر و ارائه آموزش های مرتبط.
۴. ایجاد انعطاف پذیری و ترویج سفر ایمن و یکپارچه
۵. بهره برداری از پتانسیل منحصربفرد گردشگری برای حفاظت از میراث فرهنگی و طبیعی و حمایت از جوامع از لحاظ اقتصادی و اجتماعی.

UNWTO بعنوان یک سازمان بین المللی پیشرو در حوزه گردشگری، این سازمان، گردشگری را بعنوان محرک رشد اقتصادی، توسعه فراگیر و پایداری محیط ترویج می کند و رهبری و حمایت از این بخش را در پیشبرد و سیاست های گردشگری در سراسر جهان ارائه می دهد.

سازمان جهانی گردشگری با اجرای برنامه خود، اخلاق گردشگری را در سراسر جهان گسترش می دهد تا سهم اجتماعی-اقتصادی گردشگری را به حداکثر و در عین حال اثرات منفی احتمالی آن را به حداقل برساند و متعهد به ترویج گردشگری بعنوان ابزاری در دستیابی به اهداف توسعه پایدار (SDGs) با هدف کاهش فقر و ترویج توسعه پایدار در سراسر جهان است.

UNWTO دانش مورد نیاز این حوزه را تولید و سیاست ها و ابزارهای گردشگری رقابتی و پایدار را ترویج، آموزش اصول گردشگری را تقویت و تلاش می کند تا گردشگری را به ابزاری موثر برای توسعه پروژه های این بخش در بیش از ۱۰۰ کشور در سراسر جهان تبدیل کند.

اعضای UNWTO شامل ۱۶۰ کشور عضو، ۶ عضو وابسته و بیش از ۵۰۰ نمایندگی از بخش خصوصی، موسسات آموزشی، انجمن های گردشگری و مقامات محلی گردشگری است.

ایران از سال ۲۰۱۴ بعنوان نائب رئیس این سازمان انتخاب و تا سال ۲۰۱۷ در عضویت شورای اجرایی و کمیته بررسی عضویت اعضای وابسته این سازمان بوده است.