کاملترین راهنمای سفر به چابهار - [دیدنی ها + نحوه سفر]

هدف ما از نوشتن این مقاله آشنایی با ساحل‌ها، مراکز خرید، هتل‌ها و… استان سیستان است. چنانچه قصد سفر به چابهار را دارید این اطلاعات به شما کمک خواهد کرد..

کاملترین راهنمای سفر به چابهار - [دیدنی ها + نحوه سفر]
خلیج چابهار با جلوه‌های طلوع و غروب خورشید در دریا

اگر  برای برنامه سفر خود به دنبال یک گزینه تازه و منحصر‌به‌فرد هستید چمدان خود را ببندید و به تنها بندرگاه اقیانوسی کشور یعنی بندر چابهار سفر کنید.

مهم نیست هدف شما از سفر خرید اجناس ارزان‌قیمت است یا بازدید از جاذبه‌های طبیعی و تاریخی بندر چابهار که در گوشه به گوشه آن دیده می‌شود؛ زیرا چابهار برای همه گردشگرانی که آن را برای مقصد خود انتخاب می‌کنند یک شگفتانه دارد. سفر به چابهار از آن سفر‌هایی است که تا مدت‌ها در خاطر شما خواهد ماند و از لحظه‌به‌لحظه آن چیزی برای تعریف‌کردن دارید.

معرفی کامل چابهار

یکی از شهرهای زیبا و معروف استان سیستان، شهر چابهار است. این شهر علاوه بر جاذبه‌های تفریحی و گردشگری بسیار، از موقعیت جغرافیایی بسیار مهمی نیز برخوردار بوده و نقش مهمی را در اقتصاد کشور دارد. آب و هوای این شهر زبان زده عام و خاص بوده و در طول سال حال و هوایی بهاری را به شما هدیه می‌کند. با سفر به چابهار در تابستان، آب و هوایی خنک و در زمستان با آب و هوایی بهاری روبرو خواهید شد.

اگرچه چابهار نیز مانند دیگر شهرهای ساحلی جنوب، در گروه شهرهای گرم قرار دارد اما گرمای آن به هیچ عنوان طاقت فرسا نبوده و بادهای خنک و دلپذیری از سمت ساحل به این شهر می‌وزند. چنانچه قصد سفر به این شهر بی‌نظیر را دارید، اما نمی‌دانید در چه زمانی سفر کنید که آب و هوای مطلوبی داشته باشد، پیشنهاد ما سفر در فصل زمستان تا اوایل بهار است.

موقعیت جغرافیایی چابهار به گونه‌ای است که دارای دسترسی نزدیکی به کشورهایی مانند پاکستان، افغانستان، ازبکستان می‌باشد. موقعیت جغرافیایی مهم و راهبردی این شهر باعث شده تا سرمایه گذاری‌های بسیاری مانند ساخت فرودگاه بین اللملی، تأسیس و ساخت اسکله، تأسیس راه آهن به سمت آسیای میانه و… در آن انجام گیرد.

عکس چابهار

بهترین زمان سفر به چابهار

بهترین فصل سفر به چابهار چه زمانی است؟ بهترین فصل سفر به چابهار از اواخر پاییز تا اوایل بهار است. در این فصل، هوا خنک و مطبوع است و می‌توانید از تمام جاذبه‌های چابهار لذت ببرید. در تابستان، هوا گرم و مرطوب است و ممکن است برای بعضی افراد نامناسب باشد. در زمستان هم، هوا سرد و بارانی است و ممکن است باعث محدود شدن برخی از فعالیت‌ها در فضای باز شود.

عکس سفر به چابهار

چگونه به چابهار سفر کنیم؟

اگر از شلوغی و هیاهوی تهران و شهر‌های شلوغ ایران خسته شده‌اید و می‌خواهید یک سفر عالی را در چابهار تجربه کنید ابتدا باید لباس مناسب برای سفر به چابهار را در چمدان خود بگذارید و سپس یکی از روش‌های رفتن به چابهار را باتوجه‌به علایق و شرایط خود انتخاب کنید.

مسافرانی که از تهران قصد سفر زمینی به چابهار را دارند باید بدانند که فاصله تهران تا چابهار ۱۸۰۰ کیلومتر است و برای رسیدن به چابهار ۱۹ ساعت در راه خواهند بود. به‌طورکلی چهار روش برای رفتن به چابهار وجود دارد که بهترین آن سفر با تور مسافرتی است که به همراه شما یک لیدر خواهد بود و می‌توانید بیشتر با جاذبه های دیدنی چابهار آشنا شوید.

  • سفر به چابهار با هواپیما

ازآنجایی‌که چابهار از بیشتر شهر‌های ایران دور است بسیاری از مسافران سفر به چابهار با هواپیما را ترجیح می‌دهند؛ بنابراین بر اساس راهنمای رفتن به چابهار اگر در شهر‌های تهران، زاهدان، شیراز، کرمان، کیش، مشهد و بندرعباس زندگی می‌کنید جهت تهیه بلیت می‌توانید به یکی از آژانس‌های هواپیمایی نزدیک محل زندگی خود مراجعه کنید و یا به‌صورت اینترنتی نسبت به تهیه بلیت اقدام نمایید.

  • سفر به چابهار با قطار

یکی دیگر از روش‌های رفتن به چابهار، تهیه بلیت قطار و آغاز یک سفر ریلی است. البته به این نکته توجه کنید که بسیاری از شهر‌های ایران مثل تهران بلیت قطار مستقیم به چابهار ندارند؛ بنابراین مسافران باید ابتدا به بندرعباس بروند و از آنجا با اتوبوس یا تاکسی به بندر چابهار سفر کنند.

  • سفر به چابهار با اتوبوس

امروزه تمام شهر‌های ایران پایانه اتوبوس‌رانی دارند؛ بنابراین با تهیه بلیت اتوبوس می‌توانید یک سفر نسبتاً ارزان را به بندر زیبای چابهار تجربه کنید. البته ممکن است این سفر نسبتاً طولانی باشد و مدت زیادی را در جاده سپری کنید. اگر سفر با اتوبوس را برای رفتن به چابهار انتخاب کرده‌اید به این نکته توجه کنید که پایانه‌ اتوبوس‌رانی جنوب تهران و مراکز اصلی شهرهای شیراز، مشهد، اصفهان، بندرعباس و تبریز به‌صورت مستقیم به بندر چابهار اتوبوس دارند.

  • سفر به چابهار با ماشین شخصی

اگر سفر با ماشین شخصی را دوست دارید و می‌خواهید در مسیر رفتن به بندر چابهار از جاذبه‌های طبیعی و گردشگری لذت ببرید طبق راهنمای سفر به چابهار، سفر با ماشین شخصی بهترین گزینه برای شما است. افرادی که این روش را برای رفتن به چابهار انتخاب می‌کنند دیگر نیازی به تهیه بلیت ندارند و خیلی راحت‌تر می‌توانند در هزینه‌های خود صرفه‌جویی کنند. البته در سفر به چابهار با ماشین شخصی یک رانندگی طولانی را در پیش خواهید داشت. فاصله شهر‌های مهم‌ ایران تا بندر چابهار به شرح زیر است:

  • فاصله تهران تا چابهار: حدود ۱۸۰۰ کیلومتر
  • فاصله مشهد تا چابهار: حدود ۱۵۷۰ کیلومتر
  • فاصله اصفهان تا چابهار: حدود ۱۵۰۰ کیلومتر
  • فاصله شیراز تا چابهار: حدود ۱۲۲۵ کیلومتر
  • فاصله بندرعباس تا چابهار: حدود ۱۵۸۰ کیلومتر

ساحل های چابهار

جالب است بدانید که تمام خط ساحلی دریای عمان که در ایران قرار گرفته، به نام مکران شناخته می‌شوند. این در حالیست که بخش عمده این سواحل در استان سیستان و بلوچستان قرار دارد. از جذاب‌ترین و زیباترین بخش‌های مکران می‌توان به سواحل چابهار اشاره کرد. اغلب افراد دریا را به همراه جنگل تصور کرده و هیچ ارتباطی میان دریا و کویر نمی‌بینند؛ اما اصلا این‌طور نبوده و در مکران، ساحل دریا در نهایت با شن و ماسه کویر پیوند می‌خورد.

قطعا این پدیده جزو زیباترین جاذبه‌ها و جاهای دیدنی چابهار به شمار می‌رود که هر فردی در زندگی خود آن را مشاهده خواهد کرد. در ادامه با سواحل زیبایی مکران بیشتر آشنا خواهیم شد.

  • ساحل شب تاب چابهار

ساحل شب تاب چابهار یکی از زیباترین سواحل کل کشور است که چیزی شبیه به رویا را در مقابل چشمانتان قرار می‌دهد. در شب‌های این ساحل با دو آسمان روبرو خواهید شد، یکی آسمان اصلی و دیگری ساحل شب تاب است که به اندازه آسمان زیبا بوده و می‌درخشد.

اگر قصد سفر به چابهار و بازدید از این ساحل کمیاب را دارید، بهتر است در فصل‌های پاییز یا زمستان به چابهار سفر کنید؛ زیرا این ساحل نیز همانند پدیده شفق قطبی بسیار نایاب بوده و در مناطق محدودی از جهان قابل مشاهده است. علت اصلی نورانی بودن این ساحل، وجود فیتوپلانکتون‌ها در آب بوده که به همراه موج‌ها به ساحل رسیده‌اند.

آدرس: چابهار، حوالی روستای تنگ ( مشاهده روی نقشه

عکس ساحل شب تاب چابهار

  • ساحل تیس چابهار

ساحل تیس یکی دیگر از سواحل معروف چابهار بوده که به‌عنوان یک محل تفریحی برای گردشگران طراحی شده است. این ساحل علاوه بر زیبایی دل‌نشینی که دارد، از امکانات رفاهی بسیاری نیز برخوردار بوده و فضایی کاملا مناسب را برای مسافران به ارمغان آورده است. از جمله امکانات این ساحل می‌توان وجود آلاچیق، حمام، رستوران، محلی برای چادر زدن، شتر سواری، قایق سواری، تفریحات آبی و جت اسکی را نام برد.

آدرس: چابهار، روستای تیس ( مشاهده روی نقشه )

  • ساحل صخره ای چابهار

ساحل صخره ای چابهار

ساحل صخره ای چابهار ساحلی است که در سفرتان به چابهار، حتما باید از این ساحل دیدن کنید. در هنگام بازدید از این ساحل بکر و زیبا روی یکی از صخره‌ها نشسته و چشمانتان را برای دقایقی ببندید، در این حالت آرامش عجیبی به سمتتان روانه خواهد شد و تنها صدایی که می‌شنوید، صدای برخورد امواج با صخره‌ها است. این ساحل زیاد مناسب شنا نیست، اما به قدری زیباست که سالانه گردشگران بسیاری را به خود جذب می‌کند.

آدرس: چابهار ( مشاهده روی نقشه )

  • ساحل دریاچه لیپار چابهار

ساحل دریاچه لیپار را می‌توان به‌عنوان یکی از عجایب خلقت معرفی کرد که دیدنش هر فردی را شگفت زده می‌کند. این دریاچه برخلاف دیگر دریاچه‌ها، صورتی رنگ بوده و دلیل آن نیز وجود نوعی پلانکتون‌های خاص در آب می‌باشد. جالب است بدانید که تنها چهار دریاچه در دنیا وجود دارد که صورتی رنگ هستند و خوشبختانه یکی از آن‌ها در چابهار کشورمان قرار دارد؛ بنابراین برای دیدن این مکان عجیب نیازی نیست که به خارج از کشور سفر کنید.

آدرس: واقع در ۱۵ کیلومتری شرق چابهار ( مشاهده روی نقشه )

عکس ساحل دریاچه لیپار چابهار

جاذبه های گردشگری چابهار

امروزه بسیاری از مسافران به دلیل ارزان‌بودن قیمت کالاها در چابهار برای خرید کالاهای موردنیاز خود به این بندر سفر می‌کنند. این موضوع سبب شده تا مسافران جاذبه ها و جاهای دیدنی چابهار را فراموش کنند و بیشتر وقت خود را به خرید اختصاص دهند؛ بنابراین در این قسمت از راهنمای سفر به چابهار قصد داریم جاذبه‌های گردشگری چابهار را به شما معرفی کنیم:

۱. روستای درک؛ تلاقی دریا و کویر

اگر فکر می‌کنید قدم‌زدن روی ماسه‌های ساحل و گوش‌دادن به صدای موج‌های دریا نهایت زیبایی بندر چابهار است باید سری به روستای دارک بزنید تا شاهد تلاقی کویر و ساحل دریا باشید. اگر هنگام قدم زدن در سال روستای درک از شما بپرسند برای سفر به چابهار چند روز لازم است، احتمالا دوست دارید تا ابد در آنجا بمانید و از جاذبه‌های گردشگری چابهار لذت ببرید. ساحل روستای درک بسیار تمیز و بکر است؛ بنابراین گردشگرانی که به مناطق دنج و ساکت علاقه‌مند هستند می‌توانند اوقات خود را در روستای درک سپری کنند‌. علاوه بر این روستای درک از ساحل سخره‌ای، ساحل مرجانی و ساحل ماسه‌ای نیز برخوردار است.

آدرس: استان سیستان و بلوچستان، شهرستان زر آباد، دهستان زر آباد شرقی، روستای درک

عکس ۱. روستای درک

۲. جنگل‌های حرا؛ متفاوت‌ترین جنگل‌ها در ایران

احتمالاً تا کنون از جنگل‌های سرسبز و زیبای شمال کشور دیدن کرده‌اید. اکنون می‌خواهیم متفاوت‌ترین جنگل‌های ایران را که در جنوب کشور قرار دارند را به شما معرفی کنیم. جنگل‌های حرا یکی از عجیب‌ترین جاذبه‌های گردشگری چابهار هستند که در هنگام مد از آب بیرون می‌آیند و با جزر و بالا آمدن آب دریا به زیر آب فرو می‌روند. طبق راهنمای سفر به چابهار گردشگران می‌توانند با استفاده از قایق از این جنگل‌ عبور کنند و از نزدیک شاهد زیبایی‌های منحصربه‌فرد آن باشند. علاوه بر این جنگل‌های حرا زیستگاه پرندگان و جانوران دریایی مختلف نیز هستند.

آدرس: استان سیستان و بلوچستان، چابهار، روستای تیس، جنگل حرا چابهار

۳. کوه‌های مریخی چابهار؛ تجربه‌ای متفاوت در چابهار

کوه‌های مریخی یا کوه‌های مینیاتوری چابهار یکی از زیباترین جاذبه‌های گردشگری منطقه هستند که در راهنمای سفر به چابهار نمی‌توان از آنها چشم‌پوشی کرد‌. کوه‌های مریخی در ۵۰ کیلومتری چابهار قرار دارند و شکل عجیب‌وغریب آنها سبب شده تا به این کوه‌ها، کوه‌های مریخی نام‌گذاری کنند‌.

در میان این کوه‌های اسرار‌آمیز دریاچه‌ای صورتی رنگ به نام لیپار قرار دارد که به زیبایی هر چه بیشتر این منطقه افزوده است. جالب است بدانید کوه‌های مریخی یا مینیاتوری ادامه رشته‌کوه زاگرس هستند که تا کشور پاکستان ادامه دارند.

آدرس: استان سیستان و بلوچستان،۵۰ کیلومتری چابهار، کوه‌های مریخی

عکس کوه ه مریخی

۴. غار‌های بان مسیتی؛ غارهای سه‌گانه چابهار

یکی از قدیمی‌ترین و تاریخی‌ترین جاذبه‌های گردشگری چابهار غار‌های سه‌گانه بان مسیتی است. این غار‌ها در روستای تیس و در دامنه کوه‌های شهبازبند قرار دارند و تنها یکی از آنها به‌صورت طبیعی و به دلیل فرسایش پدیدآمده است.

جالب است بدانید بان مسیتی به معنای پرستشگاه‌ مرد باتقوا است. کارشناسان باتوجه‌به شواهد موجود تصور می‌کنند که غار‌های سه‌گانه بان مسیتی در قدیم محلی برای پرستش، قربانی‌کردن و قبرستان مردگان بوده است.

آدرس: استان سیستان و بلوچستان،۱۰ کیلومتری شمال غربی چابهار،روستای تیس،غار‌های بان مسیتی

عکس غار‌های بان مسیتی

۵. کوه گل افشان؛ یک حمام گل با خاصیت درمانی

یکی دیگر از عجیب‌ترین جاذبه‌های گردشگری سیستان و بلوچستان که در زمان سفر به چابهار می‌توانید از آن دیدن کنید کوه گل‌افشان است. کوه گل‌افشان حدود ۱۰۰ متر ارتفاع دارد و در بالاترین نقطه آن می‌توانید یک چاله با قطر کمتر از یک متر و ارتفاع نیم متر را مشاهده کنید که با گل پوشیده شده است. اگر مدت‌زمان کوتاهی در آنجا بمانید مشاهده خواهید کرد که در فواصل زمانی مختلف گل‌های سرد مانند صدای ترکیدن حباب از چشمه بیرون می‌زنند. جالب است بدانید به دلیل خاصیت درمانی این چشمه افراد محلی در آن حمام گل می‌گیرند.

آدرس: استان سیستان و بلوچستان، شهرستان کنارک، بندر تنگ، کوه‌های گل‌افشان

عکس کوه گل افشان

۶. قلعه پیروز گت؛ قلعه‌ای به‌جامانده از دوران اشکانیان

در نزدیکی روستای تیس قلعه‌ای به نام قلعه پیروز گت وجود دارد که قدمت آن به دوره ساسانیان و اشکانیان باز می‌گردد. قلعه پیروز گت بر بلندای تپه‌ای در دره تیس قرار دارد و با استفاده از سنگ‌های غیر آهکی ساخته شده است. قلعه پیروز گت از بخش‌های مختلفی نظیر کشیک‌خانه، محلی برای حفاظت از قلعه و قراول خانه تشکیل شده که امروزه تنها سنگ‌ها و دیوارهای فروریخته آن باقی‌مانده است. اگر به آثار تاریخی علاقه‌مند هستید، در زمان سفر به چابهار این بنای تاریخی را از دست ندهید.

آدرس: استان سیستان و بلوچستان، چابهار، روستای تیس، قلعه پیروز گت

عکس قلعه پیروز گت

۷. منطقه حفاظت شده گاندو باهوکلات؛ زیستگاه تمساح بومی ایران

اگر به بازمانده‌های دوران دایناسورها یعنی تمساح گاندو علاقه‌مند هستید، طبق راهنمای سفر به چابهار به منطقه حفاظت شده گاندو در باهوکلات سری بزنید. تمساح گاندو تنها تمساح بومی ایران است و در برکه‌هایی که در این منطقه حفاظت شده وجود دارند زندگی می‌کنند. پیش از رفتن به منطقه حفاظت شده گاندو باهوکلات بهتر است دوربین عکاسی خود را بردارید تا بتوانید از تمساح گاندو و سایر جانورانی که در این زیستگاه زندگی می‌کنند عکس بگیرید.

آدرس: استان سیستان و بلوچستان، چابهار، منطقه حفاظت شده گاندو باهوکلات

عکس منطقه حفاظت شده گاندو باهوکلات

۸. مسجد جامع تیس؛ با سبک معماری مساجد هند و پاکستان

اگر به معماری مساجد هند و پاکستان علاقه‌مند هستید در سفر به چابهار از مسجد جامع تیس که جزو اولین مساجد ساخته شده در ایران است دیدن کنید. مسجد جامع تیس یک مناره دارد و تفاوت زیادی با مسجد‌هایی که تا کنون دیده‌اید دارد. ازآنجایی‌که تیس در نزدیکی کشور هند و پاکستان قرار دارد مسجد جامع تیس از لحاظ معماری بیرون و داخلی شبیه مساجد هند و پاکستان است. جالب است بدانید بعد از گذشت سالیان دراز هنوز هم در این مسجد نماز جماعت برگزار می‌شود.

آدرس: استان سیستان و بلوچستان، چابهار، روستای تیس، مسجد جامع تیس

مراکز خرید چابهار

خرید را می‌توان یکی از دلایل اصلی مسافرت به‌حساب آورد. استان سیستان نیز مانند دیگر استان‌های کشور از مراکز خرید مدرن و بزرگی علل خصوص در چابهار، برخوردار است. در ادامه این مطلب چند مورد از مراکز خرید معروف این استان را به شما معرفی خواهیم کرد.

مرکز خرید صالحیار

مرکز خرید صالحیار یکی از مراکز خرید بزرگ و مدرن شهر چابهار است. در این مرکز خرید هر آنچه را که بخواهید می‌توانید پیدا کنید. اگر با قصد خرید به شهر چابهار سفر کرده‌اید، بازدید از این مرکز خرید را به هیچ عنوان از دست ندهید.

آدرس: سیستان و بلوچستان، چابهار، بلوار امام خمینی، به سمت کنارک، ۱۰ کیلومتر بیرون شهر، مرکز خرید صالحیار ( مشاهده روی نقشه )

عکس مرکز خرید صالحیار

پاساژ مهستان

پاساژ مهستان یکی از پرطرفدارترین مراکز خرید در زاهدان به شمار می‌آید که جزو مراکز خرید محبوب بانوان نیز است. در این پاساژ می‌توانید انواع لباس مجلسی، مانتو، شال، روسری، کیف و کفش را به راحتی پیدا کنید. قطعا با رفتن به این مرکز خرید هر آنچه را که نیاز دارید، می‌خرید و دیگر نیازی نیست، مراکز خرید دیگر را هم جستجو کنید.

آدرس: زاهدان، خیابان مصطفی خمینی، حدفاصل خیابان شریعتی و طالقانی ( مشاهده روی نقشه )

پاساژ لیپار

پاساژ لیپار جزو پاساژهایی به‌حساب می آید که حتما باید از آن دیدن کنید. این پاساژ که در زاهدان قرار دارد، جزو مراکز خرید شیک و مدرن این شهر بوده و انواع اجناس لوکس و برند را در خود جای داده است. در پاساژ لیپار علاوه بر پوشاک می‌توانید انواع جواهرات، طلا و لوازم دکوری لاکچری را به راحتی پیدا کنید. با رفتن به این پاساژ، قطعا دست خالی بر نخواهید گشت.

آدرس: زاهدان، خیابان مصطفی خمینی ( مشاهده روی نقشه )

مرکز خرید پردیس

مجتمع تجاری و اداری پردیس، یکی از مراکز معروف چابهار به شمار می‌رود. این پاساژ بزرگ و محبوب انواع پوشاک، خوراکی، لوازم خانگی، عینک، پارچه، کفش و صندل را در خود جای داده است. علاوه بر این یک بازار موبایل نیز در مرکز خرید پردیس وجود دارد؛ بنابراین پاساژ پردیس را می‌توان به عنوان بزرگ‌ترین و مجهزترین مرکز خرید موجود در چابهار معرفی کرد.

آدرس: چابهار، خیابان کوهستان ( مشاهده روی نقشه )

مرکز خرید ابریشم

مرکز خرید ابریشم، یکی از مراکز خرید معروف در منطقه آزاد چابهار می‌باشد که بیش از ۲۵۰ فروشگاه را در خود جای داده است. در این مرکز خرید نیز مانند دیگر پاساژهای شهر چابهار اجناسی نظیر لوازم خانگی، لوازم برند آرایشی بهداشتی، زیورآلات، بدلیجات، پارچه، پوشاک، صوتی تصویری و خوراکی به فروش می‌رسد. اغلب فروشگاه‌های این پاساژ برندهای معروف را عرضه می‌کنند، از این رو چنانچه به خرید از برندها علاقه دارید، بازدید از مرکز خرید ابریشم را در لیست برنامه‌ خود قرار دهید.

آدرس: منطقه آزاد چابهار، خیابان کوهستان ( مشاهده روی نقشه )

عکس مرکز خرید ابریشم

رستوران های چابهار

قطعا غذا خوردن برای هر شخصی به‌عنوان یکی از لذت‌های روزانه زندگی‌اش به‌حساب می‌آید. در مسافرت نیز چشیدن طعم غذاهای جدید و خوشمزه، خاطره‌ای به یاد ماندنی را برای شما به ارمغان خواهد آورد. اگر به سیستان و بلوچستان سفر کرده باشید، متوجه این موضوع خواهید شد که مردمان این منطقه به غذا بسیار اهمیت می‌دهند.

از این رو رستوران‌ها و فست فودهای بسیاری در این شهر افتتاح شده است. در ادامه چند نمونه از رستوران های محبوب و معروف استان سیستان را به شما معرفی خواهیم کرد.

رستوران ولیعصر

رستوران ولیعصر یکی از بهترین رستوران‌های شهر زاهدان به شمار می‌رود که غذاهایی بسیار لذیذ و خوشمزه را به مشتریان ارائه می‌دهد. چیدمان این رستوران به صورت شیک و ساده بوده و برای گذراندن اوقات با خانواده بسیار مناسب است. در این رستوران انواع غذاهای کبابی، مرغ و ماهی با مناسب‌ترین قیمت عرضه می‌شود.

آدرس: زاهدان، بلوار آزادی ( مشاهده روی نقشه )

عکس رستوران ولیعصر

رستوران نگین آذربایجان

اگر در حال قدم زدن در بلوار دانشگاه زاهدان بودید و بوی دل‌چسب و خوش غذا به مشامتان رسید، شک نکنید که این بو متعلق به رستوران نگین آذربایجان است. کیفیت غذاهای این رستوران به حدی خوب است که می‌توان آن را به‌عنوان رستورانی پنج ستاره در زاهدان معرفی کرد. در این رستوران انواع غذاها مانند کباب، ماهی و پلو در کنار چند مدل سوپ و سالاد برای مشتریان عزیز تدارک دیده شده است.

آدرس: زاهدان، بلوار دانشگاه ( مشاهده روی نقشه )

عکس رستوران نگین آذربایجان

رستوران ساحلی خلیج

رستوران ساحلی خلیج جزو آن دسته رستوران‌هایی به‌حساب می‌آید که ارزش یک‌بار تجربه را خواهد داشت. این رستوران سرسبز، در چابهار واقع شده و عطر غذاهایش، هوش و حواس را از سرتان می‌برد. رستوران ساحلی خلیج فارس در دو طبقه طراحی شده است. طبقه اول یک رستوران شیک و سرپوشیده و طبقه دوم آلاچیق مانند است که منظره زیبای دریا را در مقابلتان قرار می‌دهد.

آدرس: استان سیستان و بلوچستان، چابهار، کوهستان ( مشاهده روی نقشه )

عکس رستوران ساحلی خلیج

هتل یا بومگردی چابهار

رزرو هتل یا اقامتگاه های بومگردی مناسب، یکی از دغدغه‌های اصلی هر فردی قبل از سفر به‌حساب می‌آید. افراد سعی می‌کنند قبل از انتخاب هتل یا بومگردی، ابتدا امکانات و خدمات رفاهی آن را بررسی کرده و سپس اقدام به رزرو آن کنند. خوشبختانه استان سیستان دارای تعداد متعددی هتل و اقامتگاه است که این انتظار مسافران را برآورده می‌سازد.

معروف‌ترین و محبوب‌ترین هتل‌های استان چابهار میتوان به موارد زیر اشاره کرد:

 هتل بین‌المللی لاله چابهار ( مشاهده روی نقشه )

هتل سنتی دُر بلوچ ( مشاهده روی نقشه )

هتل استقلال زاهدان ( مشاهده روی نقشه )

هتل لیپار چابهار ( مشاهده روی نقشه )

هتل فردوس چابهار ( مشاهده روی نقشه )

هتل قصر ایرانشهر ( مشاهده روی نقشه )

علاوه بر این اقامتگاهای بومگردی بسیاری نیز به منظور رفاه گردشگران افتتاح شده است که از قیمت مناسب‌تری نسبت به هتل‌ها برخوردار می‌باشند. از جمله این اقامتگاه‌ها:

بومگردی منزلاب ( مشاهده روی نقشه )

اقامتگاه بلوچ زاده گل افشان کنارک ( مشاهده روی نقشه )

بوم گردی کلبه آرامش زهک ( مشاهده روی نقشه )

 بومگردی تیاب مکران کنارک ( مشاهده روی نقشه )

اقامتگاه شجره چابهار ( مشاهده روی نقشه )

 بومگردی هاستل هانول زاهدان ( مشاهده روی نقشه )

بومگردی بپور زابل ( مشاهده روی نقشه )

 اقامتگاه حیات گوآتر چابهار ( مشاهده روی نقشه )

اقامتگاه کوه دشت زاهدان ( مشاهده روی نقشه )

انواع غذاهای سنتی و محلی چابهار

لذت چشیدن طعم غذاهای سنتی و محلی استان سیستان و بلوچستان، به یکی از تجربه‌های به یاد ماندنی شما در سفرتان تبدیل خواهد شد. غذاهای این خطه از جنوب کشورمان بسیار معروف و خوشمزه است. در ادامه چند نمونه از غذاهای پرطرفدار این استان را به شما معرفی می‌کنیم تا انتخاب راحت‌تری را در میان این همه غذای خوش عطر و طعم نسبت به ذائقه تان، داشته باشید.

  • کشک زرد

کشک زرد یکی از غذاهای محبوب و معروف سیستان است که ارزش یک‌بار امتحان را دارد. این خوراک خوشمزه از ترکیب ادویه، زردچوبه و گندم بلغور شده تهیه می‌شود.

عکس کشک زرد

  • تباهگ

تباهگ غذایی لذیذ و دلچسب است که آن را با گوشت گوسفند و برنج درست می کنند. اگر به سیستان و بلوچستان سفر کردید حتما تباهگ را امتحان کنید.

عکس تباهگ

  • دوغ پا

دوغ پا نوعی خورشت بی نظیر در سیستان است که به جای آب با دوغ طبخ می‌شود. از مواد مورد نیاز برای تهیه این غذای خوشمزه می‌توان لپه، روغن، پیاز خرد شده، زعفران، زردچوبه، نمک و فلفل را نام برد.

عکس دوغ پا

  • تنورچه

تنورچه یا ترونچه، یک نوع کباب بلوچی است که طعم بسیار لذیذ و دل‌چسبی دارد. این غذا که با گوشت گوسفند تهیه می‌شود یکی از بهترین غذاهای استان سیستان و بلوچستان به‌حساب می‌آید.

عکس تنورچه

  • املت سوزی

املت سوزی یکی دیگر از غذاهای خوشمزه و پرطرفدار استان سیستان است. این غذا با استفاده از گیاه سوزی طبخ شده و از موادی مانند تخم مرغ، سیب زمینی، پیاز، سیر، روغن، نمک و فلفل تهیه می‌شود.

عکس املت سوزی

سوغات چابهار

زمانی که سفر به پایان می‌رسد تنها چیز‌هایی که یاد و خاطر سفر را در ذهن‌ گردشگران زنده نگه می‌دارد عکس‌های یادگاری و صنایع‌دستی آن شهر است. گوشه، گوشه خاک ایران زنان و مردان هنرمندی زندگی می‌کنند که با ساخت صنایع‌دستی شهر خود، تاریخ نیاکان خود را زنده نگه می‌دارد. به‌طورکلی سوغاتی‌های چابهار به دودسته صنایع‌دستی و خوراکی تقسیم می‌شوند که در ادامه به معرفی آنها می‌پردازیم:

۱. صنایع دستی چابهار

یکی از مهم‌ترین و زیباترین سوغات شهر چابهار صنایع‌دستی است. صنایع‌دستی بندر چابهار هنر دست زنان و مردان چابهار و یک یادگار خوب از این شهر زیبا است.

  • سوزن ‌دوزی

یکی از قدیمی‌ترین و رایج‌ترین هنر‌های ایرانی که در چابهار نیز وجود دارد هنر اصیل سوزن‌دوزی است. هنر سوزن‌دوزی، روی پارچه‌های خوش‌آب‌ورنگ انجام می‌شود و بسیاری افراد از این پارچه‌ها برای تهیه لباس‌های زیبای سنتی استفاده می‌کنند. شما می‌توانید لباس‌های سوزن‌دوزی را به‌عنوان سوغات سفر به چابهار با خود ببرید.

عکس سوزن ‌دوزی

  • حصیر بافی

یکی از محبوب‌ترین سوغات چابهار که با استفاده از نخل‌های خرما تهیه می‌شود حصیر‌بافی است. گلدان، سبد نان، بادبزن و فرش حصیری تنها بخشی از هنر دستان زنان حصیرباف چابهار هستند.

عکس حصیر بافی

  • گلیم بافی

در دل چادر‌های عشایر سیستان و بلوچستان گلیم‌هایی بافته می‌شود که به‌اندازه دشت‌هایی که در آن زندگی می‌کنند خوش‌آب‌ورنگ است. این گلیم‌ها با استفاده از پشم گوسفند بافته می‌شود و یادگاری ارزشمند از سرزمین هزار رنگ است.

عکس گلیم بافی

  • سکه دوزی

کافی است یک‌بار سکه دوزی‌های هنرمندان چابهار را ببینید تا به معنای واقعی کلمه عاشق آن شوید. از پارچه‌های سکه روزی‌ شده توسط هنرمندان چابهار می‌توانید به‌عنوان تزیین رختخواب، آویز و رومیزی استفاده کنید. جالب است بدانید در تهیه پارچه‌های سکه دوزی از وسایلی نظیر پولک، دکمه، آینه و پارچه‌های براق استفاده می‌شود.

عکس سکه دوزی

  • سفالگری

اگر می‌خواهید در ظرفی آب بخورید که طعم بهشت می‌دهد باید در سفر به چابهار یک کوزه سفالگری سوغاتی ببرید‌. به دلیل باکیفیت بودن خاک این ناحیه باکیفیت‌ترین کوزه‌ها در چابهار تولید می‌شوند.

  • تراش سنگ‌های قیمتی

در بندر چابهار سنگ‌های قیمتی و نیمه قیمتی خوبی وجود دارند به همین دلیل هنرمندان زیادی با استفاده از دستگاه‌های خاص مشغول برش و تراش روی این سنگ‌ها هستند. سنگ‌های زینتی معمولاً در زیورآلات طلا، برنج و نقره مورداستفاده قرار می‌گیرد.

عکس سنگ های قیمتی

  • گلابتون

گلابتون یا زری‌دوزی یکی از زیباترین هنر دستان زنان چابهار است که در قدیم پای ثابت جهیزیه دختران بوده است. امروزه نیز می‌توان از این هنر برای تزیین کوسن، جا قرآنی و روی بالش استفاده کرد‌.

عکس گلابتون دوزی

  • زیورآلات صدفی

اگر می‌خواهید یک سوغات متفاوت از بندر چابهار با خود ببرید بهتر است زیورآلات صدفی را در سفر به چابهار تهیه کنید. مردم هنرمند چابهار با استفاده از صدف، مرجان، پوسته حلزون، گوش‌ماهی و مروارید انواع مختلف زیورآلات، مجسمه‌ها و تابلوهای معرق صدف را می‌سازند.

۲. سوغاتی های خوراکی

اگر به خوراکی‌های مختلف و شیرینی علاقه‌مند هستید حتماً باید دست‌پخت زنان چابهار را تهیه کنید و برای دوستان و آشنایان خود به‌عنوان سوغات سفر به چابهار ببرید.

  • شیرینی لندو

شیرینی لندو از آن دسته خوراکی‌هایی است که هرگز از خوردن آن سیر نمی‌شوید. زنان چابهار برای درست‌کردن این شیرینی خرمای بی هسته و گندم داغ را زیر بار سنگین قرار می‌دهند و بعد از گذشت ۱۲ ساعت آن را به شکل‌های مختلفی در می‌آورند و با کنجد تزیین می‌کنند. شیرینی لندو در سراسر بندر چابهار یافت می‌شود و شما می‌توانید این شیرینی خوشمزه را با قیمت مناسب تهیه کنید‌.

عکس شیرینی لندو

  • ماهی و میگو

امکان ندارد به جنوب ایران سفر کنید و ماهی و میگو تازه را به‌عنوان سوغاتی با خود نبرید. همان‌طور که می‌دانید بندر چابهار به اقیانوس هند نزدیک است، به همین دلیل تنوع ماهی در این ناحیه بسیار زیاد است. بنابراین به‌راحتی می‌توانید انواع مختلف ماهی مثل ماهی قباد، ماهی سرخو، ماهی سنگسر، شوینده، حلوا سفید اره‌ماهی و میگو را از بازار‌ ماهی‌فروشان چابهار تهیه کنید.

عکس بازار ماهی فروشان

  • میوه های استوایی

همان‌طور که گفتیم آب‌وهوای چابهار بهاری است، به همین دلیل بسیاری از درختانی که در سایر نقاط ایران رویش نمی‌کنند در این منطقه وجود دارند. پاپایا و گواوا دو نوع میوه خوشمزه هستند که در برخی از ماه‌های سال در بازار چابهار یافت می‌شوند و طرف‌داران مخصوص به خود را دارند. علاوه بر این طعم بسیاری از میوه‌ها مثل زیتون در این منطقه متفاوت است. اگر علاقه چندانی به زیتون ندارید باید یک‌بار زیتون چابهار را امتحان کنید تا عاشق طعم و مزه آن شوید.

عکس میوه های استوایی

  • ادویه

اگر عاشق آشپزی هستید و برای طعم‌دار کردن غذا از ادویه‌های مختلف استفاده می‌کنید حتماً ادویه‌های مخصوص بندر چابهار را تهیه کنید‌. ادویه‌هایی که در بازار چابهار وجود دارند بسیار باکیفیت هستند و طعم غذا را دگرگون می‌کنند. پس در سفر به چابهار ادویه‌های آن را از دست ندهید.

عکس ادویه های چابهار

  • شکلات خارجی

ازآنجایی‌که چابهار در نزدیکی اقیانوس هند و در منطقه آزاد قرار دارد، در بازارهای آن شکلات‌های خارجی با تنوع بسیار بالا یافت می‌شوند. اگر شما یا اطرافیانتان به شکلات‌های خارجی علاقه‌مند هستید بهتر است مقدار زیادی از این شکلات‌های ارزان‌قیمت و مرغوب را بخرید و به‌عنوان جذاب‌ترین سوغات چابهار با خود ببرید.

روش های حمل و نقل در چابهار

افرادی که برای سفر به چابهار از اتوبوس، هواپیما و قطار استفاده می‌کنند با یک چالش بزرگ یعنی حمل‌ونقل در بندر چابهار رو‌به‌رو هستند. برای گشت‌وگذار در چابهار و بازدید از جاذبه‌های گردشگری و تاریخی مطابق راهنمای سفر به چابهار می‌توانید از سه روش زیر استفاده کنید:

  • تاکسی

سالانه گردشگران زیادی برای گشت‌وگذار به چابهار سفر می‌کنند، به همین دلیل تعداد زیادی تاکسی در اقصا نقاط چابهار وجود دارند که مسافران را به سراسر این بندر زیبا می‌برند. علاوه بر این اپلیکیشن‌های خدمت‌رسانی نظیر اسنپ و تپسی در چابهار وجود دارند که با استفاده از آنها می‌توانید در سریع‌ترین زمان ممکن به مقصد خود برسید‌. همچنین این بسیاری از گردشگران در زمان سفر به چابهار با یک راننده محلی توافق می‌کنند که در ازای گرفتن یک مبلغ تعیین شده هر روز جاذبه‌های گردشگری شهر را به آنها نشان دهد.

  • اتوبوس های درون شهری

اگرچه هزینه اتوبوس‌های درون‌شهری بسیار پایین‌تر از تاکسی اما برای رفتن به مقصد خود ممکن است زمان بسیار طولانی را در ایستگاه اتوبوس منتظر بمانید. علاوه بر این ممکن است خطوط اتوبوس با مقصد شما هم‌خوانی نداشته باشد.

  • اجاره کردن خودرو

اگر می‌خواهید با خیال آسوده و به‌راحتی در چابهار گشت‌وگذار کنید و همچنین هزینه‌ها سفر اهمیت چندانی برای شما ندارد می‌توانید یک خودرو مدل بالا و لوکس اجاره کنید. ازآنجایی‌که تاجران و ثروتمندان زیادی به بندر چابهار سفر می‌کنند شرکت‌های زیادی وجود دارند که در ازای مبلغ بسیار زیادی به این افراد خودروهای لوکس و گران‌قیمت اجاره می‌دهند؛ بنابراین گردشگران نیز می‌توانند با اجاره این خودروها یک گشت‌وگذار متفاوت را در سفر به چابهار تجربه کنند.

فرهنگ و آداب و رسوم مردم چابهار

احتمالاً وقتی صحبت از سیستان و بلوچستان به میان می‌آید یاد شاهنامه و رستم دستان می‌افتید. اگرچه شاهنامه و داستان‌های آن تخیلی هستند؛ اما تاریخ ۵۰۰۰ ساله سیستان و بلوچستان کاملاً واقعی است. این تکه از سرزمین دلیران آداب‌ورسوم و فرهنگ مخصوص به خود را دارد و جشن‌ها و آیین‌های زیبا و شگفت‌انگیزی در آن برگزار می‌شود. اگر می‌خواهید از نزدیک شاهد جشن‌های مردم بلوچ باشید باید در فصل مونسون که از نیمه خرداد آغاز می‌شود و تا نیمه شهریور ادامه دارد برای سفر به چابهار آماده شوید. همراه ما باشید تا مهم‌ترین جشن‌های محلی مردم سیستان و بلوچستان را به شما معرفی کنیم:

آداب‌ورسوم مردم بلوچ در ماه رمضان

مردم سیستان و بلوچستان و به‌خصوص قوم بلوچ به آداب‌ورسوم و مراسم‌های مذهبی اهمیت زیادی می‌دهند. آداب‌ورسوم مربوط به ماه رمضان از اواخر ماه شعبان و با ذبح یک گوسفند برای تهیه غذا تباهک آغاز می‌شود. آماده‌کردن این غذا ده روز طول می‌کشد و مردم محلی برای تهیه آن از گوشت خشک شده و برنج استفاده می‌کنند. زمانی که ماه رمضان آغاز می‌شود زنان میان‌سال به تمیزکردن مساجد و عطرآگین کردن آن با عود، مشک و سوچکی می‌پردازند. علاوه بر این زنان جوان نیز خانه‌های خود را تمیز می‌کنند و غذایی نظیر بت ماش، پکوره، شیرینی چنگال و نان تیموش را آماده می‌کنند. جالب است بدانید در ایام قدر روحانی محل به‌صورت شبانه‌روزی در مسجد عبادت می‌کند و تا شب عید از مسجد بیرون نمی‌آید.

عکس آداب و رسوم مردم بلوچ

عید قربان

ازآنجایی‌که مردم بلوچ جزو اهل‌سنت هستند عید قربان برای آنها از اهمیت زیادی برخوردار است. مردم بلوچ در زمان عید قربان ۳ روز جشن می‌گیرند و با تجمع در عیدگاه به قربانی‌کردن و تقسیم آن میان نیازمندان می‌پردازند. جالب است بدانید مردم بلوچ عید قربان را مثل عید نوروز مهم می‌دانند و در این سه روز به دیدوبازدید از نزدیکان خود می‌پردازند.

عید فطر

زمانی که ماه رمضان به پایان می‌رسد مردم بلوچ برای خواندن نماز عید فطر به عیدگاه می‌روند و بعد از اقامه نماز عید فطر یکدیگر را در آغوش می‌گیرند و عید را تبریک می‌گویند. زنان کدبانو بلوچ نیز با پختن شیرینی‌ها و کلوچه‌های خوشمزه محلی از بقیه پذیرایی می‌کنند.

مراسم ازدواج

یکی از محبوب‌ترین جشن‌های مردم سیستان و بلوچستان مراسم ازدواج است و سالانه گردشگران زیادی برای دیدن آن آماده سفر به چابهار می‌شوند. ازدواج در سیستان و بلوچستان معمولاً بین یک طایفه یا بین خویشاوندان رخ می‌دهد. زمانی که پسر و دختر به‌صورت سنتی و با پادرمیانی بزرگ‌ترها با همدیگر آشنا می‌شوند جشن شیرینی‌خوران برگزار می‌شود و طی آن دختر و پسر با یکدیگر نامزد می‌شوند. بعد از مرحله نامزدی خانواده‌ عروس و داماد آماده مراسم عروسی می‌شوند. جشن عروسی سه روز طول می‌کشد و شامل مراحل زیر است:

گِندونِن: در اولین مرحله بزرگان خانواده پسر به خانه دختر می‌روند و به‌صورت رسمی از خانواده دختر خواستگاری می‌کنند. در مرحله گِندونِن مراسم حلقه کنان برگزار می‌شود و خانواده پسر یک حلقه انگشتری را به همراه طلا و ساعت به دختر هدیه می‌دهند.

هِبَرجنی: زمانی که دختر به خواستگاری خانواده داماد پاسخ مثبت می‌دهد، بله برون یا هِبَرجنی برگزار می‌شود و سایر برنامه‌ریزی‌های مربوط به عروسی انجام می‌شود.

بربند مال: در این مرحله اقوام درجه یک طرفین دور هم جمع می‌شوند تا در مراسم بربند مال، میزان مهریه عروس را تعیین کنند. معمولاً قوم بلوچ پول نقد را به‌عنوان مهریه تعیین می‌کنند؛ اما در برخی موارد درخت نخل و دام نیز به‌عنوان مهریه تعیین می‌شوند. جالب است بدانید مراسم عروسی معمولاً در مونسون برگزار می‌شود.

جُل بندی: اولین روز عروسی در قوم بلوچ با جُل‌بندی آغاز می‌شود. در این مرحله خانواده درجه یک عروس و داماد دور هم جمع می‌شوند و عروس را به یک اتاق می‌برند و سپس پارچه‌ای به نام جُل که کاملا دست دوخت است را دو سوی دیوار وصل می‌کنند. عروس باید تا زمان مراسم پشت این جل باقی بماند. جالب است بدانید مردم بلوچ بر این باورند که با این کار عروس را از جادو و سحر دور نگه می‌دارند.

حِنا دوزوکی: یکی از مراحل فرعی برگزاری عروسی حِنا دوزوکی است. همان‌طور که از نام این مرحله مشخص است مرحله حِنا دوزوکی دزدکی انجام می‌شود و در آن خانواده عروس و داماد روی سر عروس و داماد حنا می‌گزارند و روی آن پول قرار می‌دهند. این مرحله به‌نوعی کمک در هزینه و مخارج عروسی است.

حِنا راستکی: مراسم اصلی حنابندان یا حِنا راستکی با سازوآواز همراه است. بعد از این مرحله سرعت انجام کارها برای مراسم عروسی بیشتر می‌شود. مراسم حنابندان به‌صورت جداگانه برگزار می‌شود و در این مراسم روی دست عروس و داماد حنا گذاشته می‌شود.

سرآپی یا سرآب و مشاطه: در این مرحله داماد را بعد از آرایشگاه به اولین قنات یا رود‌خانه می‌برند و خانواده داماد او را استحمام می‌کنند. آرایشگر در این زمان عروس را آماده می‌کند و با آغاز مراسم عروسی با گرفتن هدیه نقاب از چهره عروس بر می‌دارد و به‌این‌ترتیب مراسم جُل‌بندی به پایان می‌رسد.

شب یک جایی: بعد از پایان مراسم عروسی، عروس و داماد برای یک‌جایی به خانه پدرزن می‌روند و زندگی مشترک خود را آغاز می‌کنند. عروس و داماد به مدت ۴ روز در خانه پدرزن می‌مانند و بعد از آن برای برگزاری یک مهمانی به خانه پدر داماد می‌روند.

عکس مراسم ازدواج

کلام آخر

در این مطلب تلاش کردیم تا هر آنچه را که بایستی در مورد سفر به چابهار بدانید، به شما معرفی کنیم. با این حال طیف غذایی این منطقه یا تعداد بومگردی ها آن آن‌قدر زیاد است که نام بردن تک تک آن‌ها ساعت‌ها زمان می‌خواهد. هدف ما بررسی چندین نمونه از بهترین سواحل، مراکز خرید، رستوران‌ها، هتل‌ها، بومگردی ها و غذاهای استان سیستان و بلوچستان بود تا در سفرتان به این نقطه از کشور دچار سردرگمی نشده و انتخاب راحت‌تری داشته باشید. امیدواریم که مطالب این مقاله از وب‌سایت گردشگری روم تور برای شما مفید بوده باشد.