کامل ترین اطلاعات درمورد باغ ارم شیراز + عکس

باغ ارم شیراز از خیره کننده ترین و زیباترین اماکن گردشگری کشور به شمار می رود که در هر فصل زیبایی های خاص خودش را برای گردشگران به نمایش می گذارد.

کامل ترین اطلاعات درمورد باغ ارم شیراز + عکس
باغ ارم؛ خیره کننده ترین باغ گل و گیاه ایران

باغ ارم، گل سرسبد شیراز با زیبایی مسحور کننده است. این باغ در شمال غرب شیراز و در خیابان ارم قرار گرفته است. شیراز باغ و بستان کم ندارد؛ اما معماری این باغ بی‌نظیر و ناگفتنی است.

هنگامی که به این باغ 110 هزار متر مربعی وارد می‌شوید، می‌توانید جوی‌های آبی که در بین گل‌های این باغ جاری هستند را ببینید و عطر بهار نارنج را استشمام کنید. وقتی به عمارت تالار آینه این باغ برسید از زیبایی درختان سر به فلک کشیده و تصویر عمارت که در استخر آن منعکس شده است، شگفت زده خواهید شد.

سقف این تالار با نقاش‌های زیبایی مزین شده است که هر بیننده‌ای را به خود خیره می‌کند. در این باغ سحرانگیز می‌توانید لباس سنتی مردمان روزگاران گذشته راr بپوشید و در دفتر خاطراتتان ثبت کنید.

با سفر به شیراز و بازدید از این باغ بی‌همتا، ساعاتی را به دور از دغدغه و شلوغی شهر در بین بوته‌های زینتی و درختان نارنج  قدم بزنید تا مدهوش زیبایی‌های طبیعت شوید. اگر قصد بازدید از این مکان تاریخی را دارید، با مجله روم تور تا انتهای این مقاله همراه باشید.

معرفی کلی باغ ارم شیراز

باغ ارم از میراث با ارزش کشور است که تاریخ ساخت دقیقی برای این باغ ثبت نشده است. تنها سند موجود در رابطه با تاریخ اولیه ساخت باغ، نام بردن از آن در سفرنامه‌ های متعدد است که بر اساس آن‌ ها می‌ توان قدمت بنا را دست کم به قرن‌ های دهم و یازدهم هجری نسبت داد.

برخی محققان تاریخ ساخت این باغ را مربوط به دوره سلجوقی می‌ دانند. همچنین باغ ارم در دوران آل اینجو، آل مظفر و گورکانیان وجود داشته است؛ چراکه در یکی از غزلیات حافظ به این اشاره شده که آل اینجو اختیار باغ را در دست داشته‌ و بعد از آن باغ ارم را سلاطین آل مظفر تصرف می‌ کنند.

از دوران صفویه به بعد، تمام باغ‌ های موجود در ایران از جمله باغ‌ های شیراز رونق و توسعه پیدا می‌ کنند و باغ ارم نیز باز سازی می‌ شود. در دوران آخر زندیه حدود ۷۵ سال باغ ارم تحت اختیار بزرگان ایل قشقایی قرار گرفته بود و آن‌ها باغ ارم را به‌ عنوان مقر فرمانروایی خودشان قرار داده بودند؛ سپس یک عمارت زیبا و با شکوه در این باغ ساختند. بعد از آن در زمان ناصرالدین شاه پایه‌ عمارت دیگری در باغ گذاشته می‌ شود که ساخت آن عمارت چندین سال به طول می‌انجامد.

طبق شواهد، ساختمان اصلی باغ تا دوران ناصرالدین شاه قاجار وجود داشت و زمانی که حاج نصیرالملک شیرازی باغ را خریداری می‌ کند، عمارت فعلی باغ را می‌ سازد. در آخر حق مالکیت باغ با شکوه ارم به همسر شاه پهلوی می‌ رسد و همسر شاه، باغ را به دانشگاه شیراز (دانشگاه ارم) سپرد. از آن پس برای کاخ جهت پذیرایی به کار می‌ رود. در طی زمان، ساختمان باغ بر اثر عوامل طبیعی کم کم فرسوده شده بود

در بین سال‌های ۱۳۴۵ تا ۱۳۵۰ تعمیرات زیادی روی ساختمان باغ انجام و یک دیوار سنگی بزرگ با نرده آهنی به ‌جای دیوار باغ احداث شد؛ ضمن اینکه مرمت تزیینات بخش‌ های مختلف نظیر آینه‌ کاری و نقاشی‌ های سقف اتاق‌ ها و ایوان‌ ها در دستور کار قرار می‌ گیرد.

عکس باغ ارم شیراز

علاوه بر بازسازی محوطه باغ که مخروبه شده بود، زمین بسیار بزرگی به باغ ارم اضافه می‌ شود و در نهایت پس از فراز و نشیب ­های تاریخی باغ ارم کنونی، از مکان های بسیار جذاب شهر شیراز برای بازدید است.

باغ ارم در گذشته زمینی مستطیل شکل داشته که دور تا دور آن با دیوار گلی پوشانده شده بود، اما بعدها دیوارها جای خود را به نرده ­ها دادند. معمارهای باغ ارم برای شیبی که از بخش غربی به شرقی وجود داشت را از بین ببرند، در قسمت‌ های مختلف پله‌ هایی را قرار دادند.

ساختمان‌‌ های اصلی عمارت درون باغ را می‌ توان در بخش غربی درون محوطه باغ مشاهده کرد که شامل یک عمارت اصلی و اندرونی است. استخر زیبایی در کنار ساختمان اصلی باغ وجود دارد که مساحت آن به ۳۳۵ متر و عمق آن به نیم متر می‌ رسد و در ساخت آن از چندین تخته سنگ بسیار بزرگ استفاده کردند که سن آن‌ ها به دوران جانی خان ایلخان برمی‌ گردد.

چهار نخل زیبا در چهار گوشه آن، جذابیتی دوچندان به استخر بخشیده‌ و تصویر بنا را می‌ توان در آب آن مشاهده کرد. با رفتن به باغ ارم جوی آبی را می‌ بینید که در امتداد این استخر جریان دارد.

آب موجود در استخر بعد از عبور کردن از حوضچه کوچکی که در تالار حوض خانه وجود دارد، به استخر و بعد به جوی‌ های دور تا دور آن وارد می‌ شود. درب‌ های ورودی باغ زیبای ارم در بلوار ارم هستند و ضلع‌ های دیگر باغ به بلوار آسیاب، باغ‌ های دیگر در اطراف و خانه‌ های مسکونی محدود شده است.

بیشتر بخوانید: جاهای دیدنی شیراز

زمان و ساعت مناسب برای بازدید باغ ارم شیراز

از مهم­ترین نکات گردشگری برنامه ­ریزی درست و دقیق است؛ چراکه با یک برنامه خوب و منظم علاوه بر آسودگی خاطر می ­توان از مکان گردشگری مورد نظر بیشترین لذت و بهره را برد. پس شایان توجه است که بدانید زمان و ساعت مناسب برای بازدید این باغ زیبا چیست چه وقت است؟

در دو ماه اول سال، فروردین و اردیبهشت درهای باغ به روی عموم از ساعت ۸:۰۰ صبح الی ۲۰ شب باز است و در چهار ماه باقی ­مانده نیم ­سال ساعات بازدید از ۸:۰۰ صبح الی ۱۳:۰۰ ظهر و عصرها از ۲:۳۰ الی ۱۷:۰۰ می ­باشد.

در شش ماه دوم سال یعنی در فصول پاییز و زمستان صبح ها از ساعت ۸:۰۰ الی ۱۲:۰۰ و بعد از ظهر ها از ساعت ۱۵:۰۰ الی ۱۹:۰۰ باغ ارم پذیرای گردشگران عزیز خود می ­باشد.

نکته دیگری که در مورد بازدید از این باغ باشکوه باید بدانید این است که در فصل بهار به ویژه در اردیبهشت ماه عظمت و شکوه باغ ارم در قالب عطر و بو و منظره خود را نمایان می ­کند. در این فصل عطر بهار نارنج و شکوفه های بهاری و منظره­ سرسبز و رنگارنگ محوطه باغ گردشگران را گویی چنان سرمست می کند که دوست دارند ساعات بیشتری را در فضای این مکان گردشگری سپری کنند.

در تابستان به دلیل وجود حوض­ ها و محوطه­ سبز و دل­ انگیز باغ گرمای تابستان را به خنکای دلنشین تبدیل می ­کند تا گردشگران نهایت لذت را از این مکان ببرند.

فصل پاییز رنگین ­ترین و زیباترین فصلی است که که عاشقان رنگ و مناظر پرشده از رنگ­ های سبز و قرمز و زرد و نارنجی را مدهوش خود می­ کند. فضای باغ در فصل زمستان نیز خالی از لطف نیست؛ فضای دنج و دلنشین همراه با قدم ­زدن های لذت­ بخش می­ تواند در جایگاه خود بسیار دلنشین باشد.

باغ ارم شیراز

بیشتر بخوانید: بهترین زمان سفر به شیراز

آدرس و راه­ های دسترسی باغ ارم شیراز

باغ ارم واقع در بلوار ارم و در نزدیکی میدان ارم و در کنار مجموعه‌ دانشگاه شیراز قرار گرفته است. نزدیکترین ایستگاه مترو به باغ ارم، ایستگاه متروی نمازی است که پس از پیاده شدن از قطار می‌ توانید با اتوبوس ایستگاه نمازی، تاکسی و یا با یک پیاده ­روی کوتاه خود را به باغ ارم برسانید.

قیمت بلیط باغ ارم

برای بازدید از باغ ارم لازم است ابتدا بلیت تهیه کنید. مکان های تهیه بلیت در کنار ورودی باغ قرار دارد که برای گردشگران داخلی ۵۰۰۰ تومان و برای گردشگران خارجی این مبلغ ۵۰۰۰۰ تومان می­ باشد.

جاذبه ­های گردشگری اطراف باغ ارم

از نزدیک­ترین اماکن گردشگری اطراف باغ ارم می ­توان به ترتیب از ارگ کریمخانی (۳/۴ کلیومتر)، بازار و حمام وکیل (۴/۱ کیلومتر) آرامگاه حافظ (۶ کلیومتر) و آرامگاه سعدیه (۷/۵ کلیومتر) نام برد.

بلوار ارم یکی از زیباترین و معروف ترین بلوارهای شهر شیراز است که این بلوار از بلوار آزادی شروع و به میدان ارم و سردر دانشگاه شیراز ختم می شود.

در سال ۱۴۰۰ و با همت شهرداری شیراز این بلوار بطور کامل سنگ فرش و بازطراحی گردید. درختان قد به فلک کشیده در دو سوی بلوار ارم و پیاده رو سنگ فرش شده آن منظره بسیار زیبایی را بوجود آورده است.

چنانچه در سفر به شیراز علاقه به پیاده روی داشتید حتما به شما پیاده روی در بلوار ارم را پیشنهاد می دهیم. در کنار پیاده روی می توانید شیربلال، نخود گرم، باقلا و آش کارده که با رعایت تمام نکات بهداشتی عرضه می شود استفاده نمایید.

جاذبه ­های گردشگری اطراف باغ ارم

پلان باغ ارم شیراز

یکی از موارد قابل‌تعامل و ناراحت‌کننده در مورد باغ ارم این است که به دلیل تغییرات و مرمت‌هایی که در وهله‌های مختلف تاریخ در این باغ رخ داده است باغ ارم از معماری اصیل و سنتی خود بسیار فاصله گرفته است. بر اساس اسناد تاریخی موجود، معماری اولیه باغ ارم بر اساس معماری اصیل و سنتی ایرانی بوده است.

معماری اصیل ایرانی شامل اشکال موزون و متجانس، نظام مشخص، خطوط صاف و عمود بر هم است. امروزه این معماری باغ‌سازی ایرانی در هیچ‌ کجای باغ ارم دیده نمی‌شود و به دلیل بازسازی‌های فراوان معماری باغ به معماری‌های خارجی و به‌خصوص ژاپنی تغییر کرده است.

یکی از نکات جالب در مورد تاریخچه باغ ارم شیراز این است که معماران ایرانی مسیر آبیاری درختان و گیاه‌های باغ را به‌گونه‌ای طراحی کرده بودند که آب بعد از گذشتن از مسیر‌های اصلی وارد مسیر فرعی شده و تمامی باغ سیراب شوند. طبق این طراحی زمانی که آب به مقدار کافی نباشد تنها حوض بزرگ باغ را پر می‌کند.

گذرگاه اصلی باغ ارم

گذرگاه باغ ارم یکی از زیباترین قسمت‌های باغ است که نمی‌توان در توصیف باغ ارم شهر شیراز از آن چشم‌پوشی کرد. گذرگاه باغ ارم از شرق به غرب باغ امتداد دارد و بهترین مکان برای پیاده‌روی و عکاسی است. زمانی که از ورودی اصلی باغ ارم شهر شیراز وارد می‌شوید می‌توانید در سمت چپ خود گذرگاه باغ را مشاهده کنید. درختان سروناز بلند و شکوهمند دو طرف این گذرگاه را پوشانده و زیبایی چشم نوازی به آن داده‌اند.

زمانی که از ورودی باغ ارم شیراز به گذرگاه نگاه می‌کنید می‌توانید تنومند‌ترین و کهن‌ترین درخت سروناز را به‌راحتی تشخیص دهید، این درخت ۳۵ متر ارتفاع دارد و به‌عنوان بلند‌ترین درخت سروناز شیراز شناخته می‌شود. جالب است بدانید این درخت سروناز هزار سال قدمت دارد.

کتیبه‌ های باغ ارم

همان‌طور که گفتیم باغ ارم یکی از بی‌نظیر‌ترین معماری‌های قاجاری را درون خود جای‌داده است، بنابراین مانند هر بنای تاریخی دیگری دارای کتیبه‌ها و سنگ‌نوشته‌های فراوان است. اگر به قسمت شمال شرقی باغ بروید می‌توانید بر سر در آن کاشی‌کاری‌ها و کتیبه‌های زیبا و منحصربه‌فردی را ببینید که یادگار زمان نصیرالملک است.

کتیبه‌ های باغ ارم شیراز

این کتیبه‌ها شامل آیه نصر من الله و فتح و قریب، آیه شریفه بسم‌ الله الرحمن الرحیم و شعر از وزیر شه نصیرالملک راد، دائمش باغ ارم آباد باد است. کتیبه‌های موجود در باغ ارم شهر شیراز تنها به این کتیبه‌ها منتهی نمی‌شود، گردشگران می‌توانند در جای، جای این باغ زیبا کتیبه‌هایی از اشعار حافظ شیرازی، سعدی شیرازی و فصیح الملک شوریه شیرازی از شاعران قاجاری را ببینند‌.

علاوه بر این کتیبه‌هایی از نقاشی یک سرباز هخامنشی که در یک دست نیزه و در دست دیگر گرز دارد در باغ ارم دیده می‌شود. اگرچه این کتیبه به زیبایی بازسازی شده است؛ اما به‌اندازه حکاکی‌های تخت‌جمشید زیبا نیست.

عمارت اصلی باغ ارم

امکان ندارد عاشق این آب‌وخاک باشید و محو تماشای گچ‌بری‌ها، نقاشی‌ها، حجاری‌ها و کاشی‌کاری‌های داخل عمارت باغ ارم شیراز نشوید. اگر با جان‌ودل به تماشای عمارت اصلی باغ بنشینید تمام نقش و نگارها و هنر به‌کاررفته در دل آن شما را به صدها سال پیش و زمان ساختن این عمارت زیبا می‌برند.

بر اساس اسناد به‌جامانده این عمارت توسط حاجی محمدحسن معمار شیرازی ساخته شده است و جزو زیباترین و شاخص‌ترین عمارت‌های در دوران قاجار به شمار می‌رود. او عمارت اصلی باغ را در سه‌طبقه در بالاترین قسمت باغ با الهام از معماری دوران زند و صفویه ساخته است. همراه ما باشید تا معماری باغ ارم این سه‌طبقه را برای شما به تصویر بکشیم:

طبقه اول

طبقه اول عمارت اصلی باغ ارم که به سرداب و تالار حوض‌خانه نیز مشهور است به‌گونه‌ای طراحی شده است که در فصل‌های گرم سال فضای خنک و لذت‌بخشی را برای ساکنان عمارت فراهم کند. نهر آبی که در باغ وجود دارد از وسط تالار حوض‌خانه می‌گذرد و علاوه بر فضای آرامش‌بخشی که فراهم می‌کند باعث خنک‌شدن سرداب در فصل‌های گرم سال نیز می‌شود.

علاوه بر این سراسر این تالار پر از کاشی‌های خوش آب و رنگی است که به زیبایی هرچه‌تمام‌تر قصه خسرو و شیرین، شکارگاه، شاهنامه و طبیعت را به تصویر کشیده‌اند. وسط تالار حوض‌خانه یک ستون حجاری شده وجود دارد که زیبایی این بخش از عمارت را به نهایت خود رسانده است.

طبقه دوم

زمانی که توانستید از زیبایی‌های تالار حوض‌خانه و آب‌نمای زیبای وسط آن دل بکنید می‌توانید از طریق پله‌ها به طبقه دوم بروید. اولین چیزی که در این طبقه توجه هر بیننده‌ای را به خود جلب می‌کند وجود یک ایوان بزرگ با دو ستون بلند در آن است.

اگر روزی توانستید از ایوان این طبقه به تماشای کل باغ بنشینید حتما نگاهی به اطراف خود بیندازید تا بتوانید گچ‌بری‌های منحصر‌به‌فرد قاجاری را در سه طرف خود مشاهده کنید. علاوه بر این در ایوان دو ستون بلند حجاری شده وجود دارد که خود بخشی دیگر از هنر‌نمایی معماران آن زمان هستند.

اگر به سر ستون‌های ایوان دقت کنید می‌توانید تصویر حجاری شده مردان قاجار را مبینید که دورتادور آنها را گل‌وبوته فراگرفته است.

طبقه سوم

طبقه سوم عمارت باغ ارم شیراز شباهت زیادی به طبقه دوم دارد. این طبقه شامل دو سالن با تیر‌های چوبی است که نقاشی‌های زیبایی از گل‌وبوته، سلیمی، شکارگاه و چهره زنان در سقف آن به چشم می‌خورد.

جالب است بدانید به هنر نقاشی روی سقف مَرجُوَک می‌گویند، این هنر در زمان قاجار بسیار رایج بوده و نشانه‌ای از مهارت هنرمندان آن زمان در خلق نقاشی‌های منحصربه‌فرد است. پنجره‌های آهنی سالن بزرگ این طبقه به ایوان طبقه پایین باز می‌شود و بهترین مکان برای تماشای باغ است.

عکس عمارت باغ ارم شیراز

نمای عمارت اصلی باغ ارم

نوشتن این بخش از مقاله بسیار سخت‌تر از بخش‌های دیگر آن است؛ چراکه توصیف نمای عمارت اصلی باغ ارم با آن‌همه کاشی‌کاری هفت‌رنگ که با وسواس خاصی در کنار هم قرار گرفتند بسیار دشوار است. گوشه به گوشه نمای این عمارت داستان و افسانه‌ای را روایت می‌کند که برای شنیدن آن فقط به دو گوش شنوا نیاز دارید.

از تصویر ناصرالدین‌شاه قاجار سوار بر اسب سفید در بزرگ‌ترین هلالی نمای ساختمان گرفته تا تصاویری از خسرو و شیرین، سلیمان و ملکه صبا، یوسف و زلیخا رستم دستان همگی روایتگری از تاریخ و افسانه‌های این مرزوبوم هستند.

علاوه بر این در حاشیه پنجره‌های نمای غربی عمارت نیز می‌توانید به تماشای کاشی‌های هفت‌رنگ با نقوش گل و بوته‌ها، شاهان و سربازان هخامنشی، باغ‌ها و کوشک‌ها بنشینید.

سایر بنا‌های باغ ارم شیراز

اگرچه بسیاری از افراد باغ ارم را تنها با عمارت اصلی آن می‌شناسند؛ اما به جز عمارت اصلی باغ، بناهای دیگری نیز در باغ ارم وجود دارند که در ادامه به معرفی آنها خواهیم پرداخت:

اندرون

در پشت عمارت اصلی باغ ارم قسمتی وجود دارد که به آن اندرون می‌گویند. عمارت اندرون با نمای کاشی‌کاری شده و معماری هلالی‌شکل شبیه به عمارت اصلی است. اندرون در زمان قاجاریه ساخته شده است و از لحاظ تزیینات و کاشی‌کاری چیزی از عمارت اصلی کم ندارد. خوب است بدانید اندرون از ۵ اتاق و دو سالن تشکیل شده است و وجود دو ستون آجری با نمای کاشی‌کاری شده به زیبایی آن افزوده است.

موزه سنگ و گوهر دریای نور

در طبقه همکف عمارت اصلی باغ ارم می‌توانید به موزه سنگ گوهر دریای نور بروید. این موزه در سال ۱۳۹۰ تأسیس شده است و شامل گنجینه‌ای گران‌بها از بیش از ۱۴۰ نوع سنگ و گوهر قیمتی، نیمه قیمتی و کمیاب است.

علاوه بر این در گالری این موزه می‌توانید انواع زیورآلات و وسایلی که از تراش سنگ ساخته شده‌اند را ببینید. گالری موزه شامل مواردی نظیر دستبند، گوشواره و گردن‌بند است که هر کدام از آنها به نوبه خود زیبا و خاص است.

بخش اداری

در کنار عمارت اصلی بخشی با هشت اتاق وجود دارد که امروزه به‌عنوان واحد سرپرستی و امور اداری باغ ارم مورداستفاده قرار می‌گیرد.

شرق باغ

در قسمت شرقی باغ ارم دو اتاق مجزا ساخته شده است که کارکنان و خدمه در آن استراحت می‌کنند.

تالار آینه

هر گوشه از باغ ارم دارای زیبایی‌ها و شگفتی‌هایی است؛ اما در میان آنها تالار آینه بسیار زیبا و چشمگیر است. این تالار توسط معماران خوش‌ذوق قاجاری به طور هنرمندانه‌ای آینه‌کاری شده است و جزو معروف‌ترین بخش‌های باغ ارم به شمار می‌رود.

علاوه بر این سقف این تالار با نقاشی‌هایی بسیار زیبا و جذاب تزیین شده که به زیبایی هر چه بیشتر این تالار افزوده است.

عمارت اصلی باغ ارم

پوشش گیاهی باغ ارم

مهم نیست به تماشای باغ ارم در شب می‌نشینید یا در روز در باغ به گشت‌وگذار می‌پردازید درهرصورت باغ ارم چیزی برای نمایش دارد؛ اما اگر از کارشناسان ما در روم تور بپرسید به شما پیشنهاد می‌کنیم در ساعت اولیه روز به باغ ارم بروید.

به‌جرئت می‌توان گفت باغ ارم باآن‌همه درخت، گل‌وگیاه گوشه‌ای از بهشت است که روی زمین جای گرفته است. زمانی که به باغ ارم شیراز می‌روید گویی پا به یک باغ گل می‌گذارید که احتمالا بیشتر گل‌های آن را نمی‌شناسید. امروزه از اقصا نقاط جهان گل‌ها و گیاهان زیادی به شیراز آورده شده‌اند تا زینت‌بخش باغ ارم باشند.

علاوه بر گل‌های زینتی درختان میوه بسیاری نظیر خرما، گردو، خرمالو، زردآلو، سیب، گلابی، بادام، نارنج و انار نیز در این باغ یافت می‌شوند. جالب است بدانید دانشگاه شیراز از باغ ارم به‌عنوان باغ گیاه‌شناسی استفاده می‌کند.

برای رزرو تفریحات شیراز کلیک کنید.

تفریحات باغ ارم شیراز

در باغ ارم استان فارس علاوه بر تماشای عمارت و باغ زیبای ارم می‌توانید یک سری تفریحات خاص و خوشمزه را تجربه کنید؛ بنابراین با ما همراه باشید:

پوشیدن لباس سنتی

زمانی که سفر شما به پایان می‌رسد و به شهر خود بازمی‌گردد تنها با مرور عکس‌ها می‌توانید یاد و خاطره مسافرت خود را زنده نگهدارید. مسئولان باغ ارم بستری را فراهم کرده‌اند که گردشگران بتوانند با لباس سنتی مردم شیراز در گذشته‌های دور عکس بگیرند.

کافی است به غرفه اجاره لباس بروید و لباس موردعلاقه خود را انتخاب کنید و در هر کجای باغ که می‌خواهید در کنار دوستان و آشنایانتان عکس بگیرید.

خرید از فروشگاه‌های محصولات فرهنگی

در فروشگاه‌های محصولات فرهنگی باغ ارم می‌توانید محصولات فرهنگی، سوغات و صنایع‌دستی شیراز را تهیه کنید؛ بنابراین اگر می‌خواهید از این شهر خوش‌آوازه برای دوستان خود سوغاتی تهیه کنید فروشگاه محصولات فرهنگی باغ ارم می‌تواند بهترین گزینه باشد.

بیشتر بخوانید: بهترین سوغات شیراز

قدم‌زدن در باغ ارم

چشمان خود را ببندید و در باغی که از تمام بخش‌های آن می‌توانید تاریخ و هنر ایران‌زمین را ببینید سفری به گذشته انجام دهید.

سراسر ایران پر از آثار تاریخی و یادگاری‌هایی از پادشاهان پیشین است؛ اما شیراز رنگ و بوی دیگری دارد؛ بنابراین فرصت قدم‌زدن در باغ ارم را از دست ندهید و سعی کنید در کنار عطر گل‌های مختلف و بهارنارنج، عطر و بوی تاریخ را که در خشت به خشت عمارت باغ ارم وجود دارد در ریه‌های خود جای دهید.

غرفه‌های خوراکی‌های خوشمزه

اگر در فضای زیبا و دل‌انگیز باغ ارم هوس یک خوراکی خوشمزه کردید کافی است یک فالوده خوشمزه شیرازی سفارش دهید و از خوردن آن در این باغ تاریخی لذت ببرید.

تفریحات باغ ارم شیراز

بیشتر بخوانید: بهترین غذاهای محلی شیراز

هتل­ ها و اقامت­گاه­ های اطراف باغ ارم شیراز

بسته به سلیقه و هزینه دلخواه شما هتل ­ها و اقامت­گاه ­های متعددی در نزدیکی باغ وجود دارند که از جمله ­آن­ها می ­توان از هتل ستارگان، هتل پارس و هتل هما نام برد. در شیراز اقامتگاه های زیادی در نقاط مختلف شهر وجود دارند که آماده خدمت رسانی به گردشگران هستند. جهت آشنایی با اقامتگاه های شهر شیراز به وبسایت روم تور مراجعه و یا با بخش پشتیبانی روم تور تماس بگیرید و یا به صورت آنلاین رزرو اقامتگاه در شیراز را انجام دهید.

کلام آخر

باغ ارم شیراز باغی دل­نشین و فرح­ بخش است که شما از زمان ورود به خیابان سنگ­ فرش شده و زیبای آن تا ورود به محوطه باغ زمان لذت بخشی را سپری خواهید کرد. روم تور قصد دارد برای سهولت و راحتی شما از ابتدا تا انتهای سفر شما را همراهی کند. شما عزیزان می ­توانید در صورت داشتن هرگونه سوال یا راهنمایی با ما در تماس باشید.