23+ از بهترین و معروفترین غذاهای محلی شیراز + طرز تهیه

در این مطلب علاوه بر اصیل ترین غذاهای محلی شیراز شما را با انواع آش های معروف این شهر آشنا خواهیم کرد و مواد لازم را نیز برای پخت هر کدام شرح می دهیم.

23+ از بهترین و معروفترین غذاهای محلی شیراز + طرز تهیه
انواع غذاهای پلویی لذیذ و خوشمزه شیرازی

شیراز نماینده فرهنگ و غذایی منطقه استان فارس است و یکی از جذابیت هایی که دارد غذاهای متنوع، سنتی و غذای محلی شیراز است. در اکثر غذاهایی که درست می کنند ترکیبات اصلی غذاهاشون برنج و گوشت قلقلی به جای گوشت تکه تکه است. در ایام پاییزی به جای آب لیموهای صنعتی آب لیموی تازه استفاده می کنند و سالاد شیرازی معروف سر سفره اکثر غذاهای پلویی دیده می شود. با مجله گردشگری روم تور همراه باشید تا توضیح کوتاه و مختصری در مورد انواع بهترین غذای شیراز داشته باشیم.

انواع غذاهای پلویی شیراز؛ بهترین غذاهای شیراز

شیراز جزو شهرهایی است که غذاهای خوشمزه کم ندارد. در این بخش چند مورد از معروف‌ترین غذاهای شیرازی را که در سفرتان به شیراز باید حتما آنها را امتحان کنید، به شما معرفی می‌کنیم. لیست غذاهای شیرازی به شرح زیر است:

۱. کلم پلو شیرازی؛ اصیل ترین و معروف ترین پلوی شیرازی

کلم پلو شیرازی یکی ازغذاهای سنتی شیرازی است که علاوه بر معروف بودن بسیار لذیذ است و طرفداران زیادی دارد. محتویات این غذای خوشمزه شامل: برنج، کلم قمری، پیاز، آبلیمو، نمک، فلفل، زردچوبه و روغن است که طرز تهیه آن بسیار راحت است و با سالاد شیرازی مخصوص سرو می شود. فرق کلم پلو شیرازی با کلم پلو بقیه شهرها نوع کلم استفاده شده در غذا است که شیرازی ها کلم قمری و بقیه شهرها از کلم پیچ یا کلم برگ استفاده می کنند.

عکس کلم پلو شیرازی

بیشتر بخوانید: محبوبت ترین سوغات شیراز به همراه تصویر را در اینجا ببینید.

۲. شیرازی پلو (کته شیرازی)

شیرازی پلو همانطور که از اسمش پیداست مخصوص شیراز بوده و یک غذای معروف شیرازی است. برای تهیه این غذا مواد اولیه ای نظیر: برنج، مرغ، زعفران، روغن، کره، ماست بدون آب، بادمجان، زرشک، تخم مرغ، زیره، نمک، خلال پسته و بادام، فلفل و زردچوبه استفاده می کنند. این غذا به صورت کته طبخ می شود که از نظر کارشناسان تغذیه بهترین نوع طبخ برنج به صورت کته است که خواص آن حفظ شود. شیرازی پلو را معمولا با ماست و سبزی خوردن سرو می کنند.

عکس غذای شیرازی پلو

۳. لوبیا پلو شیرازی؛ مرسوم ترین و بهترین غذای شیراز

لوبیا پلو به دلیل استفاده از سبزی تازه شوید و لوبیا چشم بلبلی غذایی برای تقویت معده است. تنوع لوبیا پلو در بین غذاهای ایرانی زیاد است که شهرهای مختلف به شیوه و مواد متفاوتی تهیه می کنند. اما لوبیا پلو شیرازی مخصوص شیراز با بقیه شهرها فرق دارد که مواد لازم برای این غذای خوشمزه لوبیا چشم بلبلی یا لوبیا قرمز، برنج، گوشت چرخ کرده، گوشت گوسفندی و یا سینه مرغ، زعفران دم کرده، نمک، فلفل، دارچین و زیره سیاه است. تفاوت لوبیا پلو شیرازی با بقیه لوبیا پلو شهرهای دیگر استفاده از لوبیا چشم بلبلی یا قرمز است. در بیشتر شهرها از لوبیا سبز استفاده می کنند که لوبیا چشم بلبلی یا قرمز یکی از حبوبات کم کالری و با ارزش مواد غذایی بالا است.

عکس لوبیا پلو شیرازی

بیشتر بخوانید: بهترین رستوران های شیراز از لوکس تا سنتی

۴. شکر پلو؛ خوشمزه و لذیذ

شکر پلو شیرازی دیگر غذای سنتی شیراز است که بیشتر در مجالس بزرگ مثل عروسی و مهمانی سرو می شود. یکی از غذاهای پرطرفدار در ماه رمضان و محرم استفاده می شود. طعم این غذا شیرین است و شبیه غذاهایی مانند هویج پلو، مرصع پلو و مانی پلو است و کسانی که طرفدار طعم شیرین هستند استقبال زیادی از این غذا می کنند.

مواد لازم برای تهیه این غذای بی نظیر شیرازی: برنج، شکر، آب، گلاب، زعفران دم کرده، روغن، نمک، خلال نارنج یا نارنگی. برای تزیین این غذای خوشمزه می توان از خلال بادام یا پسته استفاده کرد. این غذای لذیذ با خورشت قیمه هم سرو می شود. در شهرهای دیگر به شیرین پلو و در شیراز به شکر پلو معروف است.

۵. دمپختک شیرازی؛ غذای سنتی شیراز

دمپخت شیرازی یکی از غذاهای محلی شیراز و البته راحت و ساده استان فارس محسوب می شود که پخت آن بسیار آسان است و با عطر و بویی اشتها آور در کنار سالاد شیرازی و انواع ترشیجات علاقه مندان زیادی را به خود جذب می کند. پایه اصلی این غذا: برنج، کلم برگ، عدس، پیاز، انواع سبزیجات و گاهی گوشت است. دمپخت غذایی شبیه استانبولی است که در نقاط مختلف ایران به شکل های متفاوتی طبخ می شود. این غذا سرشار از مواد معدنی و ویتامین ها است که مقاومت بدن را بالا می برد.

عکس دمپخت شیرازی

بیشتر بخوانید: بهترین جاهای دیدنی شیراز

۶. هویج پلو از دیگر غذاهای محلی شیراز

هویج پلو جز غذاهای سنتی ایرانی و اصالتا شیرازی است و از غذاهای مجلسی است که نسبت به سایر غذاهای تشریفاتی طرز تهیه ساده ای دارد. برای تهیه این غذای محلی شیراز نیاز به مواد اولیه مثل برنج، هویج، خلال پوست پرتغال، خلال بادام و پسته، زعفران دم کرده غلیظ، زرشک، هل، دارچین، کره، روغن ،شکر، آبلیمو، نمک، زردچوبه، فلفل سیاه، پیاز و مرغ است.

عکس هویج پلو

۷. رب پلو

رب پلو یک غذای کاملا گیاهی و مناسب افراد وگان است. با توجه به نوع گیاهی بودنش خیلی مرسوم است که گاهی شیرازی ها آن را با ماهیچه یا مرغ هم درست می کنند. این غذای ساده شیرازی خیلی خوشمزه است و راحت آماده می شود. مواد لازم: برنج، رب انار، گردو نگینی، پیاز داغ، روغن، کشمش پلویی، نمک و فلفل است.

بیشتر بخوانید: بهترین زمان سفر به شیراز

۸. قنبر پلو؛ بهترین غذای شیراز

قنبر پلو یا غم بر پلو غذای خوشمزه و محبوب شیرازی است که در شهرهای دیگر هم طرفدار خاص خودش را دارد و مانند کلم پلو جز اصلی ترین غذاهای شیراز است. یک غذای گرم بوده که برای روزهای سرد سال گزینه مناسبی است، البته کمی زمان بر و پرکار است. برنج، رب انار، سینه مرغ، کشمش پلویی، مغز گردو، پیاز، هویج، برگ بو، پودر سیر و زنجبیل، نمک فلفل و زردچوبه مواد اصلی این غذا هستند.

عکس قنبر پلو

۹. آلبالو پلو

در طرز تهیه غذاهای شیرازی با انواع پلو مخلوط خوشمزه روبرو هستیم که اگر عاشق پلو مخلوط باشید، قطعا آلبالو پلو را دوست خواهید داشت. یک غذای مجلسی شیرازی که در آن آلبالو با شکر پخته شده و لابه‌لای برنج آبکش شده قرار می‌گیرد. در کنار آن می‌توان از مرغ یا گوشت قلقلی نیز استفاده کرد. این پلو به دلیل وجود آلبالو قرمز خوشرنگی می‌شود که بسیار دوست‌داشتنی و لذیذ است.

عکس غذای آلبالو پلو

۱۰. پاچه پلو

در بین غذاهای شیرازی پاچه پلو یکی از قدیمی‌ترین غذاها بوده و برای کسانی‌ که از عشاق کله‌پاچه هستند، بسیار پیشنهاد می‌شود. در این غذا کله‌پاچه به همراه پلو پخته و به صورت پلو مخلوط طبخ می‌گردد.

۱۱. انار پلو؛ پلوی شیرازی با رنگ انار

یک غذای سنتی شیراز که بیشتر در شب یلدا پخته می‌شود انار پلو شیرازی است. این غذا نیز، همانند سایر پلوهای دیگری که معرفی کردیم، پلو مخلوط است و مزه دلچسبی دارد. در این غذا پلو با پیاز داغ و مرغ پخته و ریش ریش شده مخلوط می‌شود و هنگام سرو برای آنکه رنگ دانه‌های انار حین پخت سفید نشود، روی آن دانه‌های انار ریخته می‌شود. می‌توانید غذا را با گوشت قلقلی هم بپزید.

عکس انار پلو

معرفی انواع آش معروف شیرازی

شیراز علاوه‌بر انواع‌ پلو مخلوط خوشمزه، آش سنتی و اصیل هم کم ندارد‌. در ادامه دستور چندین آش خوشمزه و طرز تهیه غذاهای شیرازی را برای شما آورده‌ایم.

1. آش سبزی

این آش یک غذای سنتی شیراز است که بیشتر در وعده صبحانه یا افطار سرو می‌شود. درون آن کوهی از سبزی‌های معطر و محلی، حبوبات پخته شده و گوشت ریش ریش گوسفند استفاده می‌شود که مزه و طعم دلپذیری به آن می‌دهد. برای پخت این آش پیاز داغ را با سبزی‌ها بگذارید بپزد. سپس حبوبات نیم پخته به همراه برنج را به سبزی اضافه کنید و سپس گوشت قلقلی یا گوشت پخته شده و ریش ریش را به آن اضافه کنید. بعد از جا افتادن اش با نعنا و پیاز داغ تزیین کرده و میل نمایید.

2. آش انار

یک غذای سنتی شیراز که بیشتر در شب یلدا طبخ می‌شود، آش انار است. در این آش از لپه، چغندر و لبو هم استفاده می‌شود. البته چغندر و لبو اختیاری و قابل حذف است. پیاز داغ و لپه و سبزیجات را درون آب بپزید و سپس رب انار، گوشت قلقلی را اضافه کنید تا در کنار هم جا استفاده و آش آماده سرو شود.

عکس آش انار

3. آش ماست

این آش نیز، یکی از غذای اصیل شیرازی است که البته در شهرهای دیگر ایران هم به روش‌های مختلفی طبخ و سرو می‌شود. در شیراز آش ماست با گوشت گردن، ماست ترش، شوید سبزیجات و لپه تهیه شده و بسیار لذیذ است. برای پخت آش باید گوشت گردن را با کمی آب و پیاز بپزید و ریش ریش کنید. سبزی را درون آب جوش ریخته و سپس ماست، گوشت، پیاز داغ و لپه را به آن اضافه کنید.

عکس آش ماست

بیشتر بخوانید: باغ ارم از جاهای دیدنی شیراز

آشنایی با اصیل ترین غذاهای سنتی شیراز

در بین غذای سنتی شیرازی، غذاهایی که با نان سرو می‌شوند نیز، طرفداران بسیاری دارند. در ادامه محبوب‌ترین غذاهایی که در شیراز پخته می‌شوند را برایتان آورده‌ایم.

  • یخنی نخود

یخنی نخود یا آبگوشت شیرازی یک غذای محلی شیرازی است که طرفداران بسیاری دارد؛ البته این غذا مانند آب‌گوشت معمولی لیمو ندارد و از گوشت با استخوان، آب و سیب‌زمینی تهیه می‌شود.

عکس یخنی نخود

  • اشکنه شیرازی

یک غذای سنتی شیراز که آبکی بوده و با نان خشک سرو می‌شود اشکنه شیرازی است. در این غذا پیاز داغ، نعنا داغ به همراه کشک سابیده شده و ماست درون آب جوشیده و یک غذای سبک برای وعده‌ شام یا ناهار را در کنار هم می‌سازند.

  • دوپیازه آلو

شاید بتوان دوپیازه آلو را یک پیش غذای شیرازی‌ اصیل و خوشمزه قلمداد کرد. در این غذا بر خلاف نامش از آلو استفاده نمی‌شود و منظور از آلو سیب‌زمینی است که شیرازی‌ها به آن آلو می‌گویند. در این غذا از پیاز داغ، سیب زمینی آبپز، گوجه‌فرنگی یا رب گوجه به همراه ادویه استفاده می‌شود که بسیار سبک، لذیذ و خوشمزه است.

عکس دوپیازه آلو

  • یخنی عدس و کلم

کلم قمری بین شیرازی‌‌ها معروفیت خاصی دارد. در یخنی عدس و کلم نیز، از ترکیب کلم قمری، گوشت، عدس، سیب‌زمینی، پیاز داغ و ادویه‌ها استفاده می‌شود. این غذا را به صورت تلیت و کوبیده سرو می‌کنند. بدین صورت که آب غذا به صورت تلیت و بقیه مواد به صورت کوبیده مصرف می‌شوند.

عکس غذای یخنی و عدس

  • کوفته هلو

کوفته هلو نیز مانند دوپیازه آلو که آلو ندارد، هلو ندارد. این غذا در واقع مخلوط گوشت خرچ کرده، سبزیجات و آرد نخودچی و هویج است. به علت هویج طعم این کوفته از سایر کوفته‌های موجود در ایران متمایز است. پیشنهاد می‌کنیم حتما این غذای سنتی شیراز را امتحان کنید.

عکس غذای کوفته هلو

  • کوفته سبزی

این کوفته، گوشت قلقلی‌هایی در ابعاد نسبتا بزرگ با سبزی فراوان است. در این غذا از گوشت چرخ‌ کرده، نخود، برنج آبکش شده، سبزیجات معطر استفاده می‌شود و وسط کوفته‌ها با آلو بخارا، پیاز داغ، کشمش و گردو پر می‌شود تا عطر و طعم بهتری داشته باشند.

عکس غذای کوفته سبزی

  • کوفته گشنیز

یکی از انواع غذاهای سنتی شیراز که با سبزی گشنیز، تخم مرغ، گوشت چرخ کرده، پیاز و ادویه تهیه‌ می‌شود. کوفته گشنیز است که مزه دلچسبی داشته و بین شیرازی‌ها بسیار طرفدار دارد.

عکس کوفته گشنیز

  • قورمه به

چندین مدل غذای سنتی شیراز را معرفی کردیم که طعمی شیرین داشتند؛ اما قورمه به در بین آن‌ها پادشاه است و نمی‌توان از آن گذشت. در این غذا از گوشت، به، پیاز داغ، رب و ادویه‌های معطر استفاده می‌شود و می‌توان آن را با نان یا پلو سرو کرد.

عکس غذای قورمه به

  • غذای شیرازی‌ توتوه

یکی از غذاهای سریع و خوشمزه شیرازی توتوه است که در واقع، به معنای توی تابه بوده و بخاطر روش طبخی که دارد به این نام معروف شده است. این غذا به راحتی درون تابه در بسته آماده و پخته می‌شود. بدین صورت که جگر سفید گوسفند و پیاز را خرد کرده و با هم درون ظرف ریخته و درب آن را گذاشته و روی حرارت ملایم اجازه پخت می‌دهیم. در آخر می‌توان گشنیز و سبزی معطر نیز، به آن اضافه کرد.

عکس غذای توتوه

کلام آخر 

شیراز جز یکی از شهرهایی است که غذاهای لذیذ و بی نظیری دارد. اگر هوس سفر به شیراز شهر بهار نارنج ها را دارید پیشنهاد می کنم طعم غذاهای محلی شیرازی را از دست ندهید. در صورتی که هر کدام از غذاهای خوشمزه را امتحان کردید لطفا تجربیات خود را با مجله گردشگری روم تور به اشتراک بگذارید.