ناگفته هایی درمورد آرامگاه سعدی شیراز که شاید ندانید!

آرامگاه سعدی شیراز، شناسنامه‌ ای ارزشمند برای تاریخ و فرهنگ و ادب کشورمان است که هرسال گردشگران زیادی از سراسر نقاط جهان از آن بازدید می‌ کنند.

ناگفته هایی درمورد آرامگاه سعدی شیراز که شاید ندانید!
آرامگاه سعدی

آرامگاه سعدی در کدام شهر است. کیست که آن را نداند، شهر شاعران پر آوازه، جایی که هزار سال بعد از مرگش، هنوز بوی عشق از آرامگاه‌ش به مشام می‌رسد. همان‌طور که خودش سروده: «ز خاک سعدی شیراز بوی عشق آید. هزار سال پس از مرگ او گرش بویی»

سعدی، شاعری پرآوازه شیراز که مریدان بسیاری در تمام دنیا دارد، جایی آرمیده که روزگاری در آنجا می‌زیسته است. باغی در کنار قناتی باستانی و پر از درختان سرو و کاج و نارنج. در دامنه کوهی که هزاران سال پیش از سعدی مردم، به آن پناه می‌برده و آرزوهایشان را در گوش کوه و قنات می‌گفتند تا شاید مرغ آمین آنها را بشنود.

کسی چه م‌یداند شاید سعدی، آن صداها را شنیده و شعرهایش همه برخاسته از روح آن مردمان است. شاید برای همین هست که هنوز مردم در حوض ماهی آرامگاهش سکه می‌اندازند و آرزو می‌کنند.

معرفی کلی آرامگاه سعدی شیراز

برای شناختتن مقبره سعدی بهتر است ابتدا با استاد سخن شیراز آشنا شویم. مشرف (شرف) الدین مصلح شیرازی متخلص به سعدی شیرازی، از شاعران نامی ایران در قرن هفتم هجری است.

برخی از مراجع تاریخ تولد سعدی را سال ۵۸۵ هجری قمری و برخی دیگر سال ۶۰۶ هجری قمری می دانند، درگذشت این شاعر بزرگ در اکثر مراجع سال ۶۹۱ هجری قمری ذکر شده است. سعدی در شهر شیراز چشم به جهان گشود و در زمان کودکی پدر خود را از دست داد.

از دوران کودکی علاقه خود را به مکتب نشان داد و در آنجا مقدمات دانش را فراگرفت. علاقه وی به کسب دانش درزمینه پژوهش و دانش‌ های اخلاقی و دینی در زمان نوجوانی بیشتر شد؛ اما اوضاع نابسامان کشور در پایان دوران سلطان محمد خوارزم شاه، سعدی را وادار کرد که برای هدف والای خود یعنی کسب دانش، شیراز را ترک کند و از آن پس جهانگردی سعدی آغاز شد.

سعدی حدود سی سال به بسیاری از شهرهای ایران و جهان، از خاورمیانه و هندوستان گرفته تا حبشه و مصر و شمال آفریقا سفر کرد. سفرهایی که آثار نگرش و دانش‌ های او در کتاب‌ های نفیسش، بوستان و گلستان، جلوه‌ گر شدند.

مخارج زندگی خود را از مدرسه نظامیه بغداد که در آنجا به کسب علم مشغول بود درمی‌ آورد. حکایات سعدی پند آموز است و در هر باب از کتاب او می‌ توان راه و رسم زندگی درست و شرافت مندانه را جویا شد.

سعدی محبت و دوستی و ایمان را جزء ارکان زندگی خود می دانست و بسیاری معتقدند همین‌ صفات باعث طولانی تر شدن عمر ایشان بود.

بیشتر بخوانید: راهنمای سفر به شیراز؛ تمام آنچه که باید درمورد شیراز بدانید.

تاریخچه آرامگاه سعدی

مکان های دیدنی و معماری آرامگاه سعدی شیراز

سنگ‌ قبر سعدی در کانون یک عمارت هشت‌ ضلعی قرار دارد که کاشی‌ های فیروزه‌ ای رنگ در سقف آن چشم‌ نوازی می‌ کنند. در هفت ضلع ساختمان آرامگاه، هفت کتیبه وجود دارد که روی آن کتیبه‌ ها بخش‌ هایی از گلستان و بوستان، قصاید، بدایع و طیبات شیخ به خط «ابراهیم بوذری» نوشته شده‌ است.

حوض ماهی بخش دیگری از مجموعه است که طرفداران بسیاری دارد. داستان آن روایت از این دارد که سعدی در گوشه‌ ای از زاویه دید خود حوضچه‌ ای از سنگ مرمر ساخته بود که در آن آب جاری بود. جالب است بدانید که شست‌ وشو در این حوضچه‌ ها به‌ خصوص در شب چهارشنبه‌ سوری از اعتقادات و مراسم‌ های مردم شیراز بوده است.

گفتنی است که آب جاری در این حوضچه‌ها از قناتی مقدس برای شیرازی‌ ها نشات می‌ گرفت. زیرزمین مجموعه امروزه به چایخانه سنتی تبدیل شده‌ و دو ساختمان آجری که در کنار حوض ماهی است امروزه دفتر و کتابخانه مجموعه سعدیه می‌ باشند. شایان ذکر است آرامگاه شوریده شیرازی نیز در این مجموعه قرار دارد.

بیشتر بخوانید: معروف ترین جاهای دیدنی شیراز

معماری آرامگاه سعدی شیراز

جاذبه­ های گردشگری اطراف آرامگاه سعدی شیراز

از دیگر جاذبه‌ های گردشگری نزدیک آرامگاه سعدی می‌ توان از باغ دلگشا در مجاورت مجموعه سعدیه نام برد. همچنین آرامگاه حافظیه و باغ جهان‌ نما فاصله چندانی از آرامگاه سعدی ندارند و با صرف زمان کوتاهی می‌ توانید از این اماکن گردشگری نیز دیدن کنید.

جاذبه­ های گردشگری اطراف آرامگاه سعدی شیراز

آثار مهم مقبره سعدی شیراز

سعدی شاعر برجسته ایران چندین آثار ماندگار و زیبا از خود به جا گذشته است. این شاعر کتاب و اشعارهایی را در زمینه‌های مختلف ادبی خلق کرده که این آثار شامل شعر و نثر، حکمت و اخلاق، عشق و اجتماع، تاریخ و سفرنامه است.

از معروف‌ترین و محبوب‌ترین کتاب‌های سعدی بزرگ می‌توان به گلستان و بوستان اشاره کرد که به صورت شعر و نثر روان هستند. این شاعر در کتاب گلستان به روایت داستان و حکایت‌هایی در هشت باب مختلف می‌پردازد؛ اما کتاب بوستان شامل اشعاری در ده باب دینی، عشقی، اخلاقی وغیره است. آثار دیگر این شاعر شامل کتاب الصفات، تذکره الغبا، قصاید سعدی، غزلیات سعدی، ترجمان البلاغه، رساله حبایب و بستان الصادقین است.

مقبره آرامگاه سعدی شیراز

زمان و ساعت مناسب برای بازدید از آرامگاه سعدی شیراز

اگر قصد سفر به شیراز و بازدید از آرامگاه سعدی را دارید بهتر است بدانید ساعت کاری آرامگاه سعدی از در شش ماه اول سال از ساعت ۷:۳۰ صبح الی ۲۲:۳۰ شب است.

در شش ماه دوم سال از ساعت ۸:۰۰ صبح الی ۹:۳۰ شب درب‌ های مجموعه سعدیه شیراز برای عموم باز است. قابل‌ ذکر است که در روزهای تاسوعا و عاشورا، رحلت پیامبر اکرم (ص)، شهادت امام علی (ع)، شهادت امام جعفر صادق (ع) و نیز رحلت امام خمینی (ره) مجموعه سعدیه فعالیتی ندارد؛ لذا اگر قصد سفر در این ایام را دارید به این نکته توجه داشته باشید.

بیشتر بخوانید: بهترین زمان سفر به شیراز

آدرس و راه ­های دسترسی به آرامگاه سعدی شیراز

آرامگاه سعدی شیرازی ازنظر جغرافیایی در شمال شرق شیراز قرار دارد. این آرامگاه در انتهای خیابان بوستان و در مجاورت باغ دلگشا قرار دارد. شما می‌ توانید با خط واحد شهری و یا تاکسی از سراسر نقاط شهر به‌ راحتی خود را به آرامگاه برسانید.

ساعات کاری آرامگاه سعدی شیراز

هتل ­ها و اقامتگاه‌ های اطراف آرامگاه سعدیه

هتل‌ ها و اقامتگاه‌ های بسیاری در نزدیکی مجموعه سعدیه قرار دارند که بسته به سلیقه و میزان دلخواه هزینه شما می‌ توانید هرکدام را برای خود انتخاب کنید. از جمله این اقامتگاه‌ ها می‌ توان به هتل آپارتمان رز ریحان شیراز، مجتمع جهانگردی شیراز، خانه مسافر طلایی شیراز، مهمان‌ پذیر پردیس شیراز هتل آناهیتا و ... اشاره کرد.

جهت رزرو هتل و اقامتگاه های آرامگاه سعدی با تخفیف ویژه با پشتیبانی روم تور تماس یا روی کلمه رزرو اقامتگاه در شیراز کلیک کنید.

کلام آخر

مجموعه سعدیه شیراز از مشهورترین و با ارزش‌ ترین اماکن تاریخی فرهنگی کشور به‌ حساب می‌آید و خود شناسنامه‌ ای قدرتمند برای کشور عزیزمان به شمار می‌ رود که هرسال گردشگران داخلی و خارجی بسیاری را به خود جذب می‌ کند. کمتر کسی است که در بازدید از شیراز این مکان فرهنگی، ادبی و تاریخی دیدن نکند.

روم تور با شماست تا شما را از ابتدا تا انتهای سفرتان همراهی کند. روم تور پاسخگوی تمام سؤالات شماست؛ کافی است با ما در تماس باشید. آیا تا کنون به آرامگاه سعدی شیراز بازدید کرده اید؟ خوشحال می شویین نظرات و پیشنهادات شما را بشنوییم.