راهنمای سفر به اصفهان؛ قدمتی به اندازه تاریخ ایران

اصفهان شهری مملو از زیبایی است و همین موضوع باعث شده شهرت زیادی در ایران و جهان داشته باشد. این شهر از قدیم الایام به نصف جهان معروف است.

راهنمای سفر به اصفهان؛ قدمتی به اندازه تاریخ ایران
اصفهان؛ قدمتی به اندازه تاریخ ایران

اصفهان، به دلیل داشتن جمعیت سه میلیون نفری جزو سومین شهر پرجمعیت ایران به شمار می‌رود. شهر تاریخی اصفهان از آثار فرهنگی و تاریخی متعددی برخوردار است.

به صورتی‌ که تا سال ۲۰۰۶ بعنوان پایتخت فرهنگی جهان اسلام شناخته می‌شد، به همین دلیل مسافران زیادی این شهر خوش آب و هوا و تاریخی را به‌ عنوان مقصد سفر خود انتخاب می‌کنند. در این مقاله از مجله گردشگری روم تور این شهر زیبا را به شما معرفی خواهیم کرد.

موقعیت جغرافیایی

اصفهان از وسعتی برابر ۲۲۰ کیلومتر مربع برخوردار است که در فاصله ۴۳۵ کیلومتری تهران قرار دارد. شهر اصفهان بر روی دشتی هموار واقع شده که فاصله آن تا دریا ۱۵۷۰ متر تخمین زده شده و دلیل پیدایش آن نیز زاینده رود است.

این استان به چهارده منطقه تقسیم شده که مرزهای آن از جنوب به کوه صفه و سپاهان شهر، از شمال به شاهین شهر، از غرب به سمت خمینی شهر و نجف آباد و از شرق نیز به دشت سگزی منتهی می‌گردد.

شهر اصفهان به‌طور کلی از آب و هوایی معتدل و خشک برخوردار است. اما در مناطق شمالی و شرقی آن آب‌ وهوای کویری مشاهده می‌شود و هرچه به سمت جنوب حرکت کنیم آب و هوا کویری تبدیل به آب و هوای خنک‌تری خواهد شد.

راه‌های دسترسی به اصفهان

راه‌های دسترسی به اصفهان

اصفهان از این رو که تقریبا در مرکز کشور قرار دارد، دسترسی مناسبی با بیشتر شهرهای بزرگ کشور را دارد. همان‌طور که می دانید افراد از چهار طریق یعنی هواپیما، قطار، ماشین و اتوبوس می‌توانند به شهر اصفهان سفر کنند. اگر زمان برای افراد مهم باشد و قصد دارند تا در کمترین زمان ممکن به مقصد خود برسند، بهترین گزینه استفاده از بلیت هواپیما است که از نقاط دور نیز در حداقل زمان ممکن به مقصد خود می‌رسند.

گزینه دومی که علاوه بر راحتی از سرعت قابل توجهی نیز برخوردار است، استفاده از قطار است که هزینه بلیت آن نسبت به مسیر افراد تا مقصد متغیر خواهد بود. گزینه سوم ماشین شخصی افراد بوده که سفر با این وسیله نقلیه لذت بردن از زیبایی‌های مسیر را به همراه دارد. چنانچه قصد سفر به شهر زیبای اصفهان را از شهرکرد در استان چهار محال بختیاری دارید می بایست ۱۶۷ کیلومتر را که تقریبا ۲ ساعت طول می‌کشد، طی کنید.

فاصله تهران تا اصفهان نیز ۴۵۰ کیلومتر بوده که حدود پنج ساعت زمان می‌برد. گزینه آخر اتوبوس است که برای شهرهای نزدیک به اصفهان یا گذراندن مسافرتی اقتصادی بسیار مناسب خواهد بود.

فاصله اصفهان تا شهر‌های مهم ایران

یکی از عوامل موثر در انتخاب روش سفر به اصفهان آگاهی از فاصله شهر محل زندگی شما تا اصفهان است. اگرچه پرداختن به فاصله تمامی شهرهای ایران تا اصفهان بسیار دشوار است؛ اما در ادامه به فاصله برخی از مهم‌ترین شهر‌های ایران تا اصفهان خواهیم پرداخت:

  • فاصله تهران تا اصفهان: حدود ۴۳۷ کیلومتر است و پیمودن آن حدود ۴ ساعت طول می‌کشد
  • فاصله مشهد تا اصفهان: حدود ۱۱۴۵ کیلومتر است و پیمودن آن حدود ۱۲ ساعت طول می‌کشد
  • فاصله شیراز تا اصفهان: حدود ۴۸۰ کیلومتر است و پیمودن آن حدود ۵ ساعت طول می‌کشد
  • فاصله بندرعباس تا اصفهان: حدود ۹۹۶ کیلومتر است و پیمودن آن حدود ۱۰ ساعت طول می‌کشد
  • فاصله تبریز تا اصفهان: حدود ۸۹۱ کیلومتر است و پیمودن آن حدود ۹ ساعت طول می‌کشد
  • فاصله مازندران تا اصفهان: حدود ۷۰۴ کیلومتر است و پیمودن آن حدود ۹ ساعت طول می‌کشد

حمل و‌ نقل عمومی در اصفهان

گردشگرانی که بدون ماشین شخصی خود اقدام به سفر به اصفهان کردند می‌توانند بدون هیچ‌گونه نگرانی از تمام جاذبه‌های گردشگری اصفهان دیدن کنند؛ زیرا حمل‌و‌نقل عمومی در اصفهان فعال است و اکثر جاذبه‌های گردشگری اصفهان بافاصله کمی از ایستگاه اتوبوس و مترو قرار دارند.

برای استفاده از وسایل حمل‌و‌نقل عمومی در زمان سفر به اصفهان تنها کافی است اصفهان کارت را از یکی از باجه‌های بلیط‌فروشی تهیه کنید. وسایل حمل‌و‌نقل عمومی در اصفهان شامل موارد زیر است:

اتوبوس

یکی از کم‌هزینه‌ترین روش‌های حمل‌و‌نقل در اصفهان استفاده از اتوبوس است. گردشگران عزیز در سفر به اصفهان می‌توانند با استفاده از اتوبوس‌های عمومی و ویژه به هر کجای اصفهان که می‌خواهند بروند.

امروزه ۱۷۶ خط اتوبوس با بیش از ۱۶۰۰ اتوبوس در اصفهان فعال هستند به همین دلیل سیستم اتوبوس‌رانی اصفهان جزو بهترین سیستم‌های اتوبوس‌رانی در کشور به شمار می‌رود.

مترو

گردشگران عزیز می‌توانند با استفاده از مترو از جاذبه‌های گردشگری که در مسیر خطوط مترو قرار دارند دیدن کنند. استان اصفهان دارای یک خط متروی شمال به جنوب است که از ایستگاه دفاع مقدس آغاز می‌شود و تا ایستگاه قدس ادامه دارد.

تاکسی

اگر هزینه‌های سفر به اصفهان اهمیت زیادی برای شما ندارند می‌توانید با خیال آسوده و بدون معطلی با استفاده از تاکسی‌های اینترنتی، تاکسی‌های زرد، تاکسی‌های تلفنی و تاکسی‌های گردشگری به هر کجای اصفهان که می‌خواهید بروید.

تا‌کسی‌ها یکی از روش‌های حمل‌ونقل محبوب در اصفهان هستند؛ زیرا قیمت مناسبی دارند و با استفاده از آنها به‌راحتی می‌توان به سراسر اصفهان رفت‌.

دوچرخه

جالب است بدانید یکی از وسایل حمل‌و‌نقل عمومی که در سفر به اصفهان میتوانید از آن استفاده کنید دوچرخه است؛ بنابراین اگر می‌خواهید یک گام برای حفاظت از محیط‌زیست بردارید، می‌توانید به ایستگاه‌های خانه دوچرخه مراجعه کنید و با استفاده از دوچرخه از جاذبه‌های گردشگری اصفهان دیدن کنید.

این ایستگاه‌ها مجهز به تعداد زیادی دوچرخه هستند که می‌توانید با ارائه کارت شناسایی خود یکی از آنها را اجاره کنید. لازم به ذکر است که پیش از به‌اتمام‌رسیدن زمان اجاره دوچرخه باید دوچرخه خود را به ایستگاه موردنظر تحویل دهید و کارت شناسایی خود را پس بگیرید.

بهترین زمان سفر به اصفهان

بهترین زمان سفر به اصفهان

بهترین زمان سفر به اصفهان بستگی به علایق و بودجه شما دارد. پاییز و زمستان آب و هوای خنک و بارانی دارد که فصل مناسبی هستند. برای دیدن گل های رنگین و باغ های شکوفه زده بهار بهترین فصل است.

اگر می خواهید از تخفیف های گردشگری و کمتر شدن شلوغی استفاده کنید، تابستان گزینه خوبی است. البته در تابستان هوا گرم و خشک است و باید مراقب باشید که کافی آب بنوشید و از خورشید محافظت کنید. در هر صورت، اصفهان شهری زیبا و پر جاذبه است که در هر فصلی می توانید از دیدن آثار تاریخی، فرهنگی و هنری آن لذت ببرید.

بیشتر بخوانید: کاملترین راهنمای بهترین زمان سفر به اصفهان

آب و هوای اصفهان

آب و هوای اصفهان یکی از متنوع ترین و زیباترین آب و هواهای ایران است. این شهر در میان کوه ها و بیابان ها قرار دارد و دارای چهار فصل مشخص است. بهار اصفهان با گل های رنگین و خوشبو، تابستان با آفتاب گرم و آسمان آبی، پاییز با برگ های زرد و قرمز و زمستان با برف و سرما می تواند هر گردشگری را جذب کند. اصفهان شهری است که در هر فصلی از سال، دارای جاذبه های گردشگری فراوان است.

آداب و رسوم مردم اصفهان

وجود آب و آبادی علل خصوص زاینده رود افراد بسیاری را از اقوام مختلف به سمت اصفهان کشانده که هر کدام از آن‌ها از آداب‌ و رسوم مخصوص به خودشان برخوردار هستند. از مهم‌ترین مراسمی که تقریبا به صورت همگانی در شهر اصفهان برگزار می‌شود، مراسم‌های عید نوروز، چهارشنبه سوری، گلاب گیری، آتش افروزی، شب اسفند و چله بزرگ و چله کوچک است.

هتل های معروف اصفهان

هتل‌های معروف اصفهان

شهر اصفهان از هتل‌های محبوب و معروف بسیاری برخوردار است. در ادامه چند هتل معروف این شهر منحصربه‌فرد را به شما معرفی می‌کنیم.

هتل پیروزی

هتل پیروزی اصفهان که قبلا آن را با نام هتل داریوش می‌شناختند یکی از هتل‌های چهارستاره اصفهان است که در سال ۱۳۵۴ تاسیس شده است؛ اما سال ۱۳۹۶ هتل پیروزی جهت رفاه حال مشتریان و افزایش امکانات بازسازی شده است.

هتل پیروزی ۹۵ واحد اقامتی دارد و در نزدیکی بسیاری از جاذبه‌های گردشگری سفر به اصفهان نظیر کاخ هشت‌بهشت، عمارت چهل‌ستون، بازار هنر اصفهان و موزه هنرهای تزیینی قرار دارد.

 رستوران، پارکینگ ترانسفر رایگان فرودگاهی، آژانس مسافرتی، تاکسی‌سرویس، صندوق امانات و اینترنت نامحدود جزو امکانات رفاهی این هتل به شمار می‌روند.

آدرس: استان اصفهان، میدان امام حسین، ابتدای چهار‌باغ پایین

هتل عالی‌قاپو

هتل‌ عالی‌قاپو یکی از بهترین‌ هتل‌های اطراف میدان نقش‌جهان است که در سال ۱۳۴۶ ساخته شده است. این هتل در سال ۱۳۹۶ مورد بازسازی قرار گرفته است و جزو هتل‌های چهارستاره اصفهان به شمار می‌رود.

همان‌طور که گفتیم هتل عالی‌قاپو در نزدیکی بسیاری از جاذبه‌های گردشگری اصفهان نظیر میدان نقش‌جهان، پل خواجو و سایر عمارت‌های قدیمی اصفهان قرار دارد؛ بنابراین می‌تواند یکی از بهترین هتل‌ها در زمان سفر به اصفهان باشد.

امکانات رفاهی این هتل زیبا شامل تاکسی‌سرویس، پارکینگ، رستوران، سونا، صرافی، فضای سبز، کافی‌شاپ، فروشگاه و جکوزی است. لازم به ذکر است که پارکینگ هتل عالی‌قاپو بافاصله ۷۰ متری از این هتل قرار دارد.

آدرس: استان اصفهان، خیابان شمس آبادی، خیابان کوالالامپور، سمت راست خیابان چهارباغ عباسی

هتل آسمان

هتل آسمان یکی دیگر از هتل‌های چهارستاره اصفهان است که در زمان سفر به اصفهان می‌توانید در آن اقامت کنید. این هتل در ۱۳ طبقه در سال ۱۳۸۴ تاسیس شده است. هتل آسمان ۹۳ واحد اقامتی دارد و متناسب با آخرین استاندارد‌های اروپا ساخته شده است.

رستوران، پارکینگ، اینترنت نامحدود رایگان در لابی، استخر و تاکسی‌سرویس جزو امکانات این هتل به شمار می‌روند. جالب است بدانید هتل آسمان تنها هتلی است که رستوران گردان دارد؛ بنابراین می‌توانید با رزرو هتل آسمان یک تجربه منحصربه‌فرد را برای خود رقم بزنید.

آدرس: استان اصفهان، خیابان شهید مرتضی مطهری، مقابل پل فلزی

هتل عباسی

هتل عباسی

هتل عباسی یکی از قدیمی‌ترین هتل‌های شهر اصفهان است که از قدمت ۳۰۰ ساله برخوردار بوده و جزو هتل‌های پنج ستاره اصفهان به شمار می‌رود. این هتل در سال ۱۱۰۶ هجری قمری به دستور شاه سلطان حسین صفوی در خیابان چهارباغ عباسی ساخته شد.

هتل عباسی که با نام مهمانسرای عباسی نیز شناخته می‌شود یک بار در سال ۱۳۵۱ و بار دیگر در سال ۱۳۹۰ بازسازی شد. این مکان مجلل و باشکوه، به‌عنوان یکی از زیباترین مهمانسرای جهان لقب گرفته که از ۲۲۵ اتاق و واحد برخوردار است.

آدرس: اصفهان، میدان انقلاب، خیابان گلدسته، چهارراه آمادگاه سمت چپ ( مشاهده روی نقشه )

هتل کوثر

هتل کوثر

هتل کوثر در سال ۱۳۴۷ در زمینی به مساحت یازده هزار مترمربع ساخته شد. نام اولیه هتل پارسیان کوثر، کوروش بود که زیر نظارت هتل‌های شرایتون فعالیت می کرد; اما پس از گذشت زمانی فعالیت خود را به تحت نظر بودن توسط مجموعه هتل‌های بین‌المللی پارسیان تغییر داد، ازاین‌رو با نام هتل پارسیان کوثر به فعالیت خود ادامه می‌دهد. این هتل به‌ عنوان یکی از بهترین هتل‌های اصفهان در سال ۱۳۸۳ شناخته شد و به‌منظور ارتقاء سطح کیفی خدمات بازسازی شد.

این هتل زیبا و غرق در فیروزه از ۲۲۵ اتاق که شامل اتاق‌های دو تخته، اتاق‌هایی با تخت دونفره، سوئیت کوچک دو نفره و سوئیت رویال دو نفره ساخته شده است. 

هتل کوثر از امکانات منحصربه‌فرد بسیاری برخوردار است که از مهم‌ترین آن‌ها می‌توان به وجود رستورانی با ظرفیت ۹۰ نفر، پارکینگ رایگان، فضای سبز، خدمات باربری، اینترنت نامحدود رایگان در لابی، سونا، استخر طبق تعرفه هتل، سالن ورزشی، آتلیه، خشک‌شویی، آرایشگاه، خدمات تور، صرافی، جکوزی و ماساژ اشاره کرد.

آدرس: اصفهان، بلوار ملت، مقابل سی‌و‌سه پل ( مشاهده روی نقشه )

هتل عطار

هتل عطار

هتل عطار یکی از بهترین هتل‌های اصفهان محسوب می‌شود. این هتل چشمگیر و آرام از طراحی بسیار زیبا و سنتی برخوردار است. اتاق‌های این هتل به بهترین و زیباترین نحو ممکن تزیین‌ شده، به صورتی که اقامت در این اتاق‌ها هر فردی را به وجد می‌آورد.

هتل عطار دارای ده سوئیت دو نفره و دو سوئیت چهار نفره با تجهیزات و امکانات کامل بوده که با تلفیقی از هنرهای اسلامی و هنرهای مخصوص اصفهان طراحی شده‌اند. تلفیق این هنرها زیبایی بی‌نظیری را به هر اتاق و سوئیت بخشیده است.

این هتل از امکانات رفاهی بسیاری از جمله سالن ورزشی، استخر و جکوزی، استخر سرپوشیده، حمام سنتی، اینترنت رایگان در لابی، سالن کنفرانس، حمام ترکی، صبحانه رایگان، تاکسی سرویس، پارکینگ رایگان، صندوق امانات و پذیرش ۲۴ ساعته برخوردار است.

آدرس: اصفهان، خیابان مسجد سید، کوچه 19 ( مشاهده روی نقشه )

برای رزرو اقامتگاه، هتل، سوییت و بومگردی در اصفهان میتوانید از سایت روم تور اقدام کنید. برای مشاهده شرایط اجاره روی کلمه رزرو اقامتگاه در اصفهان کلیک کنید.

بومگردی های معروف اصفهان

شهر اصفهان دارای تعداد زیادی اقامتگاه بوم گردی است. این اقامتگاه‌ها از محیط و معماری سنتی و البته امکانات مناسب برای اقامت برخوردار هستند. در ادامه تعدادی از بومگردی های اصفهان را به شما معرفی خواهیم کرد. 

بومگردی خان نشین اصفهان

اقامتگاه بوم گردی خانه نشین اصفهان یکی از محبوب‌ترین و پرطرفدارترین اقامتگاه‌های شهر اصفهان به شمار می‌رود. این اقامتگاه یک‌ خانه قدیمی بوده که به ‌صورت ماهرانه و حرفه‌ای طراحی و بازسازی شده است. این مکان با یک حیاط سرسبز و حوض آبی در وسط، فضایی بسیار باصفا را فراهم کرده است، حتی تصور اینکه در گرمای تابستان کنار این حوض نشسته باشید نیز باعث آرامش خواهد شد. طراحان این ساختمان آن را به‌ صورت سنتی طراحی کرده‌اند و گچ بری، ستون‌ها، شیشه‌ها و رنگ آمیزی آن به ‌صورت کاملا ظریف و حرفه‌ای انجام شده است. کف اتاق‌های این اقامتگاه به‌صورت کامل با فرش پوشانده شده و تختخواب، تلویزیون، مبلمان و یخچال نیز در هر اتاق برای رفاه بیشتر افراد وجود دارد. ( مشاهده روی نقشه )

بومگردی سرای سفیر اصفهان

اقامتگاه سرای سفیر اصفهان یک خانه قدیمی بازسازی شده است. در این اقامتگاه علاوه بر وجود وسایل مدرنی همچون تخت خواب، مبلمان، میز و صندلی فضای سنتی آن نیز به ‌طور کامل حفظ ‌شده است. طراحان داخلی این بومگردی با خلاقیتی هوشمندانه رنگ پرده‌های اتاق، لوسترها و لاله‌های اتاق را هماهنگ طراحی کرده‌اند که زیبایی اتاق را دو چندان می‌کند.

این مکان زیبا دارای حیاطی سرسبز و باصفا است که قدم زدن و گردش صبحگاهی یا عصرگاهی را بسیار دل‌پذیرتر می‌کند. بومگردی سرای سفیر اصفهان دارای فضاهای متنوعی ازجمله رستوران، کافی شاپ و شربتخانه نیز است.

( مشاهده روی نقشه )

بومگردی سرای سنتی هاتف اصفهان

اقامتگاه بومگردی سرای سنتی هاتف مانند دو مکان قبلی یک‌خانه قدیمی و باصفا است که حال و هوای یک زندگی سنتی را به افراد منتقل می‌کند. حیاط این بومگردی پوشیده از درختان سبز و شاداب بوده و وجود حوض آبی و گل‌های شمعدانی رنگارنگ زیبایی این حیاط را دو برابر کرده است.

در این مکان از رنگ‌های بسیاری استفاده شده به صورتی که هنگام ورود به اتاق‌ها با پرده‌های رنگی و بالش‌های رنگی روبه‌رو می‌شوید. به ‌علاوه در حیاط آن نیز تخت‌هایی به‌ منظور سرو غذا در نظر گرفته شده است. در اقامتگاه هاتف اصفهان وسایل ضروری همچون تخت خواب، یخچال، کتری برقی و آینه در هر اتاق قرار داده شده است. ( مشاهده روی نقشه )

بومگردی آریو اصفهان

 اقامتگاه بومگردی آریو در بدو ورود به آن، درب قدیمی اقامتگاه، کاشی کاری سردر و نمای آجری اطراف آن تمام توجهات را به خود جلب می‌کند. وجود نمای آجری، پنجره‌های چوبی و شیشه‌های رنگی علاوه بر تصویری زیبا و دل‌نشین حس حضور در یک فضای کاملاً سنتی را برای شما فراهم می‌کند.

اقامتگاه آریو برزن جدا از فضای سنتی و منحصربه‌ فرد خود، با طراحی کافی شاپ و دیوارهای آجری، رومیزی‌های قلمکار و نوشیدنی‌های سنتی فضایی کاملا متفاوت با کافی شاپ های مدرن امروزی را خلق کرده است. در اتاق‌های این مکان کلیه وسایل لازم از جمله تخت خواب، یخچال، تلویزیون و میز آرایش در نظر گرفته شده است. اتاق‌های این اقامتگاه در سه نوع دونفره، سه نفره و چهار نفره مشخص شده است. ( مشاهده روی نقشه )

جاذبه‌های گردشگری و توریستی اصفهان

جاذبه‌های گردشگری و توریستی اصفهان

 اصفهان یکی از شهرهای تاریخی ایران به‌حساب می‌آید که بناهای غنی و تاریخی بسیاری را در خود جای‌ داده است، بیشتر این بناها در فهرست آثار ملی ایران قرار دارند. این شهر زیبا در دوره‌های مختلف مورد توجه پادشاهان قرار می گرفت و چندین مرتبه بعنوان پایتخت کشور معرفی‌ شده است. در ادامه به معرفی و بررسی چند جاذبه مهم گردشگری و توریستی شهر اصفهان می پردازیم.

پل خواجو؛ معروف‌ترین جاذبه گردشگری سفر به اصفهان

امکان ندارد صحبت از سفر به اصفهان به میان بیاید و ذهن‌ها به سمت پل خواجو کشیده نشود. پل خواجو روی رودخانه‌ زاینده‌رود قرار دارد و به دلیل معماری زیبا و نورپردازی‌های جذاب یکی از زیباترین جاذبه‌های گردشگری اصفهان در شب است.

این پل در زمان شاه‌عباس صفوی ساخته شده و به دلیل معماری زیبا و اصیل ایرانی به‌عنوان یکی از معروف‌ترین جاهای دیدنی سفر به اصفهان به شمار می‌رود. جالب است بدانید شاه‌عباس برای اقامت موقت خود و خانواده‌اش در وسط پل خواجو اقدام به ساخت یک عمارت به نام بیگلربیگی کرده است.

به گفته مورخان شاه‌عباس از عمارت بیگلربیگی مسابقات قایق‌رانی را تماشا می‌کرده است. مردم اصفهان به این عمارت شاه‌‌نشین نیز می‌گویند.

آدرس: استان اصفهان، پل خواجو

سی‌وسه‌پل؛ وسیع‌ترین پل تاریخی در اصفهان

سی‌وسه‌پل یکی دیگر از پل‌های تاریخی اصفهان است که با طول ۲۹۵ متر به‌عنوان طولانی‌ترین پل اصفهان شناخته می‌شود. این پل به دستور الله‌وردی‌خان در زمان سلسله صفویه ساخته شده است. سی‌و‌سه‌پل در پهن‌ترین نقطه زاینده‌رود اصفهان بنا شده و تصویری واضح از هوش و ذکاوت مردم ایران در زمان‌های قدیم را برای تمام جهانیان به نمایش می‌گذارد.

این پل به‌گونه‌ای طراحی شده است که رطوبت را به خود جذب کند و بیش‌ازپیش استحکام یابد؛ به همین دلیل مردم اصفهان بسیار نگران خراب‌شدن این پل در اثر خشک‌شدن زاینده‌رود، قلب تپنده اصفهان هستند.

آدرس: استان اصفهان، سی‌و‌سه‌پل

کلیسا وانک؛ با معماری زیبا و منحصربه‌فرد

اگر می‌خواهید در سفر به اصفهان به یک کلیسای قدیمی در ایتالیا پا بگذارید سری به کلیسا وانک بزنید. اولین چیزی که در بازدید از کلیسا وانک توجه شما را به خود جلب می‌کند معماری ساده و درعین‌حال بی‌نظیر این کلیسا است.

کلیسا وانک از بخش‌های مختلفی نظیر کتابخانه، قبرستان، چاپخانه و موزه تشکیل شده است. موزه کلیسا وانک نزدیک به یک قرن قدمت دارد. گردشگران عزیز در زمان بازدید از موزه کلیسا وانک می‌توانند کتب تاریخی و اشیا قدیمی نظیر تابلوهای گچ‌بری و نقاشی، آثار چوبی و ظروف چینی و سفالی را در این موزه ببینند.

علاوه بر این در کنار بازدید از کلیسا وانک می‌توانید در کوچه‌پس‌کوچه‌های قدیمی جلفا قدم بزنید و از معماری زیبا و بی‌نظیر آن لذت ببرید. جالب است بدانید هنوز هم مراسم‌های مذهبی در این کلیسا برگزار می‌شود.

آدرس: استان اصفهان، چهار‌راه حکیم نظامی، خیابان نظر شرقی، کوچه کلیسا وانک

آتشگاه اصفهان؛ بنا شده در سلسله ساسانی

در غرب اصفهان یک آتشکده قدیمی قرار دارد که به گفته مورخان قدمت آن به قرن ششم پیش از میلاد مسیح بازمی‌گردد. اگر میخواهید در زمان سفر به اصفهان از آتشگاه دیدن کنید باید کفش‌های مناسب پیاده‌روی خود را بپوشید و آماده یک پیاده‌روی طولانی برای رسیدن به این بنای تاریخی شوید.

جالب است بدانید از آتشکده اصفهان در کتب کهن با نام دژ مهرین یاد شده است. این آتشکده در کوهی با همین نام قرار دارد و یکی از هفت آتشکده مهم و بزرگ در دوره ساسانی است. آتشکده اصفهان در سال ۱۳۳۰ با شماره ثبت ۳۳۰ در فهرست آثار ملی ایران به ثبت رسیده است.

آدرس: استان اصفهان،۸ کیلومتری غرب شهر اصفهان

میدان نقش جهان

میدان نقش جهان با ۵۰۷ متر طول و ۱۵۸ متر عرض، یکی از بزرگ‌ترین میدان‌های جهان محسوب می‌شود. این میدان بزرگ و زیبا چهار اثر تاریخی مهم اعم از مسجد شیخ لطف‌الله، مسجد امام، سردر بازار قیصریه و کاخ عالی قاپو را در خود جای داده است.( مشاهده روی نقشه )

عمارت عالی قاپو

عمارت عالی قاپو در میدان نقش جهان روبروی مسجد شیخ لطف الله، عمارت عالی قاپو قرار دارد. این بنای باشکوه یکی از شاهکارهای معماری صفوی به شمار می‌رود. کاخ عالی قاپو دارای شش طبقه با تزیینات مخصوص به خود است. عالی قاپو به معنای سردر بلند یا درگاه بلند است که می‌توان آن را قصری نامید که در دوران صفویه طراحی و ساخته شده است.

( مشاهده روی نقشه )

مسجد شیخ لطف الله

مسجد شیخ لطف الله یکی دیگر از سازهای بی نظیر عصر صفویه است. این بنای باشکوه که به مناسبت بزرگداشت مقام شیخ لطف الله عاملی ساخته شد حدود ۱۸ سال به طول انجامید. کاشی کاری گنبدهای مرتفع مسجد شیخ لطف الله زیبایی بی نظیری را به این بنا بخشیده است. ( مشاهده روی نقشه )

مسجد امام

مسجد شاه نام‌ دیگر مسجد امام است. این بنا در دوران صفویه در قسمت جنوبی میدان امام ساخته شد. این مکان شاهکاری از کاشی‌کاری، نجاری و معماری قرن یازدهم هجری است. در سر در اصلی این بنا چند کتیبه قابل مشاهده می‌باشد. به‌ علاوه چندین فرمان شاه عباس در لوح‌های سنگی در این مسجد نصب شده است. ( مشاهده روی نقشه )

عمارت هشت بهشت

عمارت هشت بهشت نیز یکی دیگر از شاهکارهای دوره صفویه بوده که در اواخر حکومت سلسله صفویان، محل سکونت حاکمان آن بوده است. این عمارت دارای هشت ضلع است که در دو طبقه ساخته شده و چهار نمای کاملا متفاوت دارد. حوض هشت ضلعی باشکوهی در وسط حیاط قرار دارد که با سنگ مرمر ساخته شده و زیبایی عمارت را دو برابر می‌کند، این حوض به نام حوض مروارید معروف شده است. ( مشاهده روی نقشه )

چهل ستون

چهل ستون یکی از جاذبه‌های گردشگری معروف شهر اصفهان است. این باغ در زمینی به مساحت ۴۷ هزار متر مربع قرار دارد که ساخت آن سال‌ها طول کشیده است. عمارت چهل ستون در حقیقت از بیست ستون ساخته شده که انعکاس این ستون‌ها در حوض مقابل آن باعث شده تا نام این بنا را چهل ستون بنامند. این آثار تاریخی از زیبایی‌های بسیاری همچون آینه کاری، نقاشی‌های بزرگ دیواری و ستون‌های چوبی برخوردار است. ( مشاهده روی نقشه )

منارجنبان

منارجنبان یکی از آثار هنری مهم دیگر اصفهان است که گردشگران زیادی را به خود جذب می‌کند. عارف عمو عبدالله کارلادانی در این بنا دفن شده است. به طور کلی منارجنبان به یک بقعه دو مناره شباهت دارد که ارتفاع هریک از آن‌ها هفت متر و نیم بوده و تکان خوردن آن باعث متمایز شدن این بنا از سایر مناره‌ها شده است، به طوری که با تکان خوردن یک مناره، مناره دیگر و کل ساختمان تکان می‌خورد. ( مشاهده روی نقشه )

برای آشنایی بیشتر با جاذبه های دیدنی اصفهان به صفحه جاهای دیدنی اصفهان مراجعه کنید: معروفترین جاهای دیدنی اصفهان

غذاهای معروف و سنتی اصفهان

غذاهای معروف و سنتی اصفهان

اصفهان علاوه بر داشتن بناهای تاریخی و فرهنگی گوناگون از غذاهای لذیذ و محبوب بسیاری برخوردار است. قطعا خوردن غذاهای دلپذیر با مزه‌ها و طعم‌های جدید و متنوع لذت سفرمان را دو چندان خواهد کرد. در ادامه چند غذای معروف و محبوب اصفهان را به شما معرفی می‌کنیم.

خورش ماست؛ پرطرف‌دارترین دسر در اصفهان

اکثر مسافرانی که برای بار اول سفر به اصفهان را تجربه می‌کنند تصور می‌کنند خورش ماست نوعی خورشت اصفهانی است؛ اما این‌گونه نیست.

خورش ماست نوعی دسر خوشمزه و پرطرف‌دار است که از ماست چکیده، گوشت گردن، زعفران، شکر، زردچوبه، زرده تخم‌مرغ و زرشک تهیه می‌شود. این دسر طعمی ترش‌وشیرین دارد و معمولاً در تمامی رستوران‌های اصفهان در کنار بسیاری از غذاهای محلی اصفهان سرو می‌شود.

کباب مشتی؛ نوعی شامی شیرین و ملس اصفهانی

کباب مشتی نوعی شامی اصفهانی است که با گوشت چرخ‌کردن، آرد نخودچی، زردک، سرکه، شیره، پیاز و ادویه‌های مختلف تهیه می‌شود.

کباب مشتی طعمی ملس و شیرین دارد و به دلیل استفاده از زردک در طبخ آن به این غذا کباب زردک نیز می‌گویند. زردک نوعی گیاه ریشه‌ای شبیه به هویج است که طعمی شیرین و دلچسب دارد. کباب مشتی یا زردک معمولا در کنار نان تازه سرو می‌شود.

حلیم‌بادمجان؛ یکی از پرطرف‌دارترین غذاهای سنتی اصفهان

امروزه در سراسر ایران حلیم‌بادمجان در تمام سال به‌خصوص ماه رمضان طبخ می‌شود؛ اما باید دانست که اصالت این غذای خوشمزه به اصفهان برمی‌گردد.

مواد اولیه تهیه حلیم‌بادمجان گوشت گردن، بادمجان، نعناداغ، کشک و برنج است. گردشگران عزیز در سفر به اصفهان می‌توانند خوشمزه‌ترین حلیم‌بادمجان‌های اصفهان را در اطراف میدان نقش‌جهان تهیه کنند.

قیمه‌ریزه؛ یکی از متفاوت‌ترین غذاهای سنتی اصفهان

اگرچه قیمه‌ریزه به‌اندازه بریانی و خورش ماست معروف نیست؛ اما کافی است در سفر به اصفهان یک‌بار این غذای خوشمزه و متفاوت را امتحان کنید تا عاشق عطروطعم آن شوید.

قیمه‌ریزه با استفاده از گوشت چرخ‌کرده، پیاز، رب گوجه، آرد نخودچی، نمک، فلفل، زردچوبه و سبزی‌های معطر خشک شده تهیه می‌شود. قیمه‌ریزه معمولا در وعده ناهار در کنار سبزی‌خوردن ترشی و نان تازه سرو می‌شود‌.

یخمه ترش؛ یک غذای خوشمزه و مقوی

یخمه‌ ترش یکی از قدیمی‌ترین و مقوی‌ترین غذاهای سنتی اصفهان است که به دلیل وجود به در آن معمولاً در فصل پاییز و زمستان طبخ می‌شود. گوشت گوسفند، برج، آلوبرقانی، زردآلو، به و شکر مواد اولیه تهیه یخمه ترش را تشکیل می‌دهند.

خوب است بدانید یخمه ترش بر خلاف اسمش اصلا ترش نیست؛ بلکه طعم شیرین و منحصربه‌فردی دارد. یخمه ترش برای بهبود استرس، جلوگیری از پوکی‌استخوان و بهبود عملکرد مغز بسیار مفید است؛ بنابراین در زمان سفر به اصفهان خوردن این غذا را از دست ندهید.

اشکنه؛ با دستور پخت بی‌نظیر

اشکنه یکی از محبوب‌ترین غذاهای سنتی اصفهان در سال‌های گذشته بوده که به‌تدریج حضور آن در سفره‌‌های مردم کم‌رنگ شده است. اشکنه در اکثر شهر‌های ایران با دستور پخت‌های متفاوتی طبخ می‌شود که یکی از خوشمزه‌ترین دستور پخت‌ها مربوط به اصفهان است.

مردم اصفهان برای طبخ اشکنه از سیب‌زمینی، پیاز، تخم‌مرغ، شنبلیله خشک و روغن استفاده می‌کنند. اشکنه بیشتر در فصل‌های سرد سال تهیه می‌شود.

پلو ماش و قمری

پلو ماش و قمری یکی از غذاهای محبوب اصفهان است که تقریبا در همه رستوران‌های این شهر پیدا می‌شود. مواد اولیه این غذای لذیذ و خوشمزه گوشت گوسفندی، سبزی‌های پلویی، پیاز و ادویه‌های متنوع است.

بریانی

بریانی از معروف‌ترین و پرطرفدارترین غذاهای اصفهان است، اگر به اصفهان سفر کردید حتما بریانی را تست کنید تا مزه بی نظیر آن همیشه در ذهنتان باقی بماند. محبوبیت زیاد این غذا باعث شده تا نه تنها در اصفهان بلکه در بیشتر شهرهای ایران سرو شود. در این غذای بی نظیر از موادی همچون گوشت، پیاز، کشک، نعنا خشک، زعفران، روغن و دارچین استفاده می‌شود

کله جوش

کله جوش غذایی لذیذ و در عین حال ساده است که شما را به امتحان طعمی دلچسب دعوت می‌کند. این غذا تقریبا در همه رستوران‌ها و سفره‌خانه‌های شهر اصفهان تهیه می‌شود و در فروش رقابت بسیار تنگاتنگی با کشک بادمجان دارد.

به پلو اصفهانی

به پلو یکی از غذاهای سنتی و محلی اصفهان است که برای اغلب مسافران غذایی جدید و عجیب و غریب محسوب می‌شود. در این غذای خوشمزه و خاص موادی مانند گوشت، برنج آماده، آلو و زعفران مورد استفاده قرار می‌گیرد.

اگر دوست دارید با غذاهای محلی اصفهان بیشتر آشنا شوید میتوانید مقاله بهترین غذاهای سنتی اصفهان را مشاهده کنید.

سوغات اصفهان

سوغات اصفهان

هنگامی‌که بحث از سوغات اصفهان می‌شود اولین چیزی که به ذهنمان می‌رسد گز اصفهان است. این سوغات محبوب و خوشمزه از قدمتی به ازای ۴۵۰ سال قبل از دوران صفویان برخوردار است. این سوغات دل‌چسب که از گز انگبین تهیه می‌شود مهم‌ترین و پرطرفدارترین سوغات اصفهان به‌حساب می‌آید.

یکی دیگر از سوغاتی‌های مهم شهر اصفهان، پولکی اصفهان است که مورد توجه اغلب گردشگران قرار دارد. این سوغات محبوب در طعم‌های متنوعی همچون نارگیلی، زنجبیلی، عسلی، نعنایی، کاکائویی، پسته‌ای و لیموعمانی تولید و به بازار عرضه می‌گردد.

از دیگر سوغاتی‌های معروف شهر اصفهان می‌توان به جوزقندی اشاره کرد که در شمار گران‌ترین سوغات این شهر قرار دارد. جوزقندی از یک میوه محلی به نام الگ تهیه می‌شود. برای تهیه جوز قندی، ابتدا پوست میوه باید کنده شود و سپس آن را خشک کرد. درون این سوغات اصفهان مخلوطی از پودر قند، بادام، هل و شکر قرار دارد.

صنایع دستی اصفهان

صنایع دستی اصفهان

شهر اصفهان دارای تنوع بسیاری در صنایع دستی است. جالب است بدانید که در دوران قاجاریه بازار صنایع دستی اصفهان از کار افتاد اما بعد از انقلاب مشروطه این بازار دوباره رو به توسعه رفت.

صنایع دستی اصفهان به طور کلی شامل گره چینی، نگارگری، منبت کاری، نقره و ملیله سازی، مینا کاری، هنر مشبک، صحافی، سوزن دوزی، قلمکاری، طلاکوبی روی فولاد، ضریح سازی، قلم زنی، مسگری، خاتم کاری، خوشنویسی، عبا بافی، گیوه دوزی و گیوه بافی، قلمدان سازی، فیروزه کوبی، قالی بافی، گچبری، معرق کاری، زری و مخمل بافی، سرامیک سازی و سفالگری، پوست و پوستین دوزی، سکمه دوزی و قلاب دوزی و کاشی سازی است. علاوه بر موارد ذکر شده، از صنایع دستی رایجی که در دوران شاهان صفوی دارای رونق بسیاری بودند می توان به پولک دوزی، زرکشی، زنجیره بافی، گلابتون دوزی، قالی بافی، سیم کشی، نساجی و غیره اشاره کرد.

بهترین رستوران های اصفهان

یکی از مهم‌ترین نیاز‌های گردشگران عزیز در سفر به اصفهان خوردن غذا در بهترین‌ رستوران‌های اصفهان است. خوشبختانه بسیاری از رستوران‌های اصفهان با برخورداری از فضایی زیبا و دلنشین و همچنین استفاده از بهترین متریال برای طبخ غذا جزو بهترین رستوران‌های اصفهان به شمار می‌روند.

اگرچه پرداختن به همه این رستوران‌ها سخت است؛ اما در ادامه به برخی از بهترین رستوران‌های اصفهان که گردشگران عزیز در زمان سفر به اصفهان می‌توانند به آنها مراجعه کنند می‌پردازیم:

رستوران شهرزاد

اگر به رستوران‌های سنتی و سبک‌های قدیمی علاقه‌مند هستید در سفر به اصفهان سری به رستوران شهرزاد بزنید. معماران و طراحان دکوراسیون رستوران شهرزاد را به‌گونه‌ای طراحی کردند که برای مشتریان عزیز تداعی‌کننده معماری اصیل قاجاری باشد.

رستوران شهرزاد در کنار بسیاری از جاذبه‌های گردشگری اصفهان نظیر پل خواجو و چهارباغ عباسی قرار دارد؛ بنابراین بعد از یک گشت‌وگذار طولانی در اصفهان می‌توانید برای صرف غذا به این رستوران مراجعه کنید.

خوب است بدانید سرآشپزان رستوران شهرزاد غذاهای خود را با استفاده از بهترین متریال تهیه می‌کنند؛ بنابراین به جرات می‌توان گفت غذاهایی که در این رستوران میل می‌کند جزو خوشمزه‌ترین غذاهایی که تا کنون خورده‌اید

آدرس: استان اصفهان، خیابان عباس‌آباد، رستوران شهرزاد

رستوران خوان گستر

یکی دیگر از معروف‌ترین رستوران‌های استان که گردشگران عزیز در سفر به اصفهان می‌توانند برای صرف غذا به آن مراجعه کنند رستوران خوان گستر است.

این رستوران دو شعبه در مهم‌ترین مناطق گردشگری اصفهان دارد؛ بنابراین بعد از تفریح و بازدید از جاذبه‌های گردشگری اصفهان می‌توانید برای صرف غذا به این رستوران مراجعه کنید‌. یکی از شعبه‌های این رستوران در سیتی‌سنتر اصفهان قرار دارد و شعبه دیگر رستوران خوان گستر در مجله جلفا قرار دارد.

خوردن غذا در محله اعیان‌نشین ارامنه اصفهان تجربه‌ای است که احتمالا در هیچ کجای ایران نمی‌توانید آن را تجربه کنید‌. گردشگران عزیز می‌توانند غذاهای خوشمزه ایرانی و به‌خصوص اصفهانی را در رستوران خوان گستر میل کنند.

آدرس شعبه اول: استان اصفهان، بزرگراه شهید دستجردی، سیتی‌سنتر، طبقه سوم

آدرس شعبه دوم: استان اصفهان، خیابان حکیم نظامی، جنب کلیسا وانک

رستوران بریانی اعظم

اگر در سفر به اصفهان به دنبال یک بریانی خوشمزه و منحصر‌به‌فرد هستید به شما پیشنهاد می‌کنیم سری به رستوران بریانی اعظم بزنید. رستوران بریانی اعظم یکی از باسابقه‌ترین رستوران‌های اصفهان در طبخ بریان است که کار خود را از سال ۱۲۹۵ آغاز کرده است.

این رستوران به همت پهلوان مرحوم علی اخوان و عبدالکریم اخوان در کوچه نیک‌پی تاسیس شده و به‌خاطر طبخ غذاهای خوشمزه خیلی زود زبانزد خاص و عام شده است. امروزه چهار شعبه از رستوران بریانی اعظم در سراسر اصفهان وجود دارد.

آدرس شعبه یک: استان اصفهان، دروازه‌دولت، ابتدای چهارباغ پایین

آدرس شعبه دو: استان اصفهان، خیابان مسجد سید، جنب اداره پست

آدرس شعبه سه: استان اصفهان، خیابان کمال اسماعیل، جنب پمپ‌بنزین

آدرس شعبه چهار: استان اصفهان، خیابان چهارباغ بالا، چهارراه نظر، جنب پمپ‌بنزین

رستوران سنتی نقش‌جهان

بعد از بازدید از بناهای تاریخی میدان نقش‌جهان تنها چیزی که خستگی را از تن انسان بیرون می‌برد خوردن غذا در محیطی کاملا سنتی است. اگرچه قیمت غذاهای این رستوران کمی گران است؛ اما خوردن غذا در محیطی زیبا و دلنشین هر کسی را وسوسه می‌کند تا صرف‌نظر از هزینه غذا، به رستوران سنتی نقش‌جهان مراجعه کند.

رستوران نقش‌جهان به‌گونه‌ای طراحی شده است که به زیبایی هرچه‌تمام‌تر معماری سنتی و هنر مردم ایران‌زمین را به تصویر بکشد.

کافی است در سفر به اصفهان سری به رستوران نقش‌جهان بزنید تا دیگر غذاخوردن را فراموش کنید و محو دکوراسیون خاص و منحصربه‌فرد آن شوید. گردشگران عزیز می‌توانند انواع غذاهای ایرانی، بین‌المللی و دریایی را در رستوران نقش‌جهان سفارش دهند.

آدرس: استان اصفهان، میدان نقش‌جهان، جنب مسجد شیخ لطف‌الله، طبقه فوقانی سرای هنرمندان اسپادانا

رستوران شاندیز صفه

رستوران شاندیز صفه یکی از شعبه‌های رستوران شاندیز مشهد است که کوه صفه اصفهان قرار دارد. معماری رستوران شاندیز صفه آن‌قدر زیبا و کم‌نظیر است که وقتی روبه‌روی آن قرار می‌گیرید همه جیز را فراموش می‌کند و محو این‌همه زیبایی نمای کوهستانی آن می‌شوید.

گردشگران عزیز می‌توانند بعد از صعود به قله یا یک گشت‌وگذار در اطراف کوه صفه و بازدید از جاهای دیدنی آن برای صرف غذا و رفع خستگی به این رستوران زیبا و منحصر‌به‌فرد مراجعه کنند.

در رستوران شاندیز صفه می‌توانید انواع غذاها، دسرها و نوشیدنی‌ها را سفارش دهید و با اطمینان خاطر آنها را میل کنید. علاوه بر این می‌توانید برای خوردن نوشیدنی‌های گرم و سرد به کافی‌شاپ مجموعه مراجعه کنید.

آدرس: استان اصفهان، کنارگذر صفه

تفریحات سفر به اصفهان

تفریحات سفر به اصفهان

اگرچه بازدید از تمام جاذبه‌های گردشگری اصفهان بسیار زمان‌بر است؛ اما در میان بازدید از جاذبه‌های گردشگری سفر به اصفهان رفتن به مکان‌های تفریحی و پارک‌های معروف شهر اصفهان را فراموش نکنید. برخی از تفریحات سفر به اصفهان شامل موارد زیر است:

شهر‌بازی رویاهای اصفهان

اگر عاشق هیجان هستید و کودکان درون شما هنوز بیدار است در سفر به اصفهان بازدید از شهربازی رویاها را از دست ندهید. این شهربازی مجموعه‌ای برای بازی کودکان است؛ اما آن‌قدر هیجان بازی‌های آن بالا است که بزرگسالان هم نمی‌توانند از انجام بازی‌های آن صرف‌نظر کنند.

شهربازی رویاها یک مجموعه بزرگ شامل سرپوشیده و سرباز است که با تمامی سنین می‌توانید برای تفریح و بازی به آن مراجعه کنید. جالب است بدانید شهربازی رویاهای اصفهان یکی از بهترین مکان‌های تفریح و سرگرمی در خاورمیانه به شمار می‌رود.

آدرس: استان اصفهان، کمربندی شرق اصفهان، جنب میدان میوه و تره‌بار

پارک کوهستانی صفه اصفهان

پارک کوهستانی صفه یکی از محبوب‌ترین مکان‌های گردشگری اصفهان است که در سفر به اصفهان نمی‌توان از آن چشم‌پوشی کرد. کوه صفه اصفهان ۲۲۵۷ متر ارتفاع دارد و جزو کوه‌های رشته‌کوه زاگرس به شمار می‌رود.

اگر در روز‌های تعطیل هفته سری به کوه صفه بزنید می‌توانید جوانانی را که برای پیاده‌روی صبحگاهی به قله صفه صعود کردند ببینید.

اطراف دامنه کوه صفه یک فضای سبز زیبا با امکانات رفاهی و تفریحی مختلف نظیر رستوران، سالن بولینگ، باغ‌وحش، شهربازی برای کودکان و بزرگسالان، سینما سه‌بعدی، چایخانه سنتی، پل معلق، تله‌کابین و زیپ‌لاین وجود دارد؛ بنابراین با هر سلیقه‌ای می‌توانید برای گردش و سرگرمی به پارک کوهستانی صفه مراجعه کنید.

آدرس: استان اصفهان، بلوار شهدای صفه، کوه صفه

پارک جنگلی ناژوان اصفهان

یکی از زیباترین پارک‌های جنگلی اصفهان که رودخانه زاینده‌رود را در دل خود جای‌داده است پارک جنگلی ناژوان اصفهان است.

این پارک جنگلی زیبا می‌تواند بهترین مکان برای گشت‌و‌گذار و ساختن خاطره‌های به‌یادماندنی از سفر به اصفهان باشد؛ زیرا پارک جنگلی ناژوان از مجموعه‌های مختلفی نظیر شهربازی، باغ پرندگان، باغ گل‌ها، شهربازی، آکواریوم، باغ خزندگان، باغ پروانه‌ها، موزه صدف، ایستگاه درشکه‌سواری و تله سیژ تشکیل شده است.

علاوه بر این می‌توانید در فضای سبز مجموعه یک پیک‌نیک خانوادگی بر پا کنید و از تماشای طبیعت زیبای پارک جنگلی ناژوان لذت ببرید.

آدرس: استان اصفهان، پارک جنگلی ناژوان اصفهان

برای رزرو تفریحات اصفهان می توانید از سایت گردشگری روم تور اقدام کنید و در صورت نیاز از کارشناسان ما راهنمایی های لازم را دریافت کنید: رزرو تفریحات اصفهان

پاساژ‌ها و مراکز خرید اصفهان

پاساژ‌ها و مراکز خرید اصفهان

یکی از بهترین لحظات سفر به اصفهان خرید از بازارهای سنتی و مراکز تجاری است. استان اصفهان به‌عنوان یکی از مهم‌ترین استان‌های ایران پاساژ‌ها و مراکز خرید مختلفی دارد که پاسخگوی تمام نیاز‌های گردشگران داخلی و خارجی است. معروف‌ترین پاساژ‌ها و مراکز خرید اصفهان شامل موارد زیر هستند:

سیتی‌سنتر اصفهان؛ یک مجموعه لوکس و لاکچری

مجموعه سیتی‌سنتر اصفهان یک مجموعه هفت‌طبقه در اصفهان است که می‌تواند لحظات شاد و خاطره‌انگیزی را در زمان سفر به اصفهان برای شما به ارمغان بیاورد.

سیتی‌سنتر اصفهان شامل بخش‌های مختلفی نظیر رستوران، سینما، مرکز خرید، شهربازی سرپوشیده، سالن‌های ورزشی و نگارخانه است. اکثر برند‌های معتبر پوشاک، کفش و لوازم‌آرایش در سیتی‌سنتر اصفهان شعبه دارند؛ بنابراین گردشگران عزیز می‌توانند پوشاک، لوازم آرایشی و سایر لوازم موردنیاز خود را با قیمت مناسب از سیتی‌سنتر اصفهان تهیه کنند.

علاوه بر این دوطبقه از این مجموعه به دلیل رفاه حال مشتریان به پارکینگ اختصاص‌داده‌شده است. به‌طورکلی می‌توان گفت مجموعه سیتی‌سنتر اصفهان نه‌تنها یک مرکز خرید بزرگ بلکه یک مجموعه فرهنگی و تفریحی خاص در اصفهان نیز است.

آدرس: استان اصفهان، بزرگراه شهید دستجردی، مرکز تجاری و تفریحی سیتی‌سنتر

مرکز خرید جلفا؛ یکی از متنوع‌ترین مراکز خرید اصفهان

یکی از مهم‌ترین مراکز خرید مدرن و شیک اصفهان مرکز خرید جلفا است. گردشگران عزیز می‌توانند در زمان سفر به اصفهان مبلمان، پارچه، جواهرات، پوشاک، وسایل تزیینی و هر آنچه که می‌خواهند را در مرکز خرید جلفا اصفهان خریداری کنند.

تمامی اجناس موجود در مرکز خرید جلفا دارای کیفیت بسیار عالی هستند؛ اما قیمت این اجناس نسبتا گران است. مرکز خرید جلفا به دلیل کیفیت بالای اجناس یکی از محبوب‌ترین مراکز خرید در میان مردم اصفهان است.

آدرس: استان اصفهان، خیابان خاقانی، کوچه چهارسوقی‌ها

مرکز خرید پارک؛ برای یک خرید باکیفیت و ارزان

مرکز خرید پارک با قدمتی بیش از ۴۰ سال یکی از قدیمی‌ترین مراکز خرید اصفهان است. مرکز خرید پارک در یکی از پارک‌های اصفهان قرار دارد و به دلیل کالاهای باکیفیت و ارزان‌قیمت خود شهرت دارد.

این مجتمع از بخش‌های مختلفی نظیر مراکز خرید، رستوران، ۴۰۰ واحد‌ تجاری، ساختمان پزشکان، پارکینگ و مشاور املاک تشکیل شده است.

گردشگران می‌توانند در زمان سفر به اصفهان تمامی اجناس موردنیاز خود نظیر پوشاک، کفش، کامپیوتر، ساعت، لوازم صوتی و تصویری، اسباب‌بازی و لوازم ورزشی را از مرکز خرید پارک خریداری کنند.

آدرس: استان اصفهان، خیابان چهار‌باغ بالا، رو‌به‌روی اداره برق

مرکز خرید شهر؛ یکی از جدید‌ترین مراکز خرید اصفهان

یکی از جدید‌ترین مراکز خرید اصفهان مرکز خرید شهر است. مرکز خرید شهر مجموعه‌ای پنج‌طبقه شامل ۲۱۰ واحد تجاری،۳۰ واحد اداری و پارکینگ است.

شما می‌توانید در کنار بازدید از جاهای دیدنی سفر به اصفهان اقلام مورد نیاز خود نظیر پوشاک، کیف، کفش، لوازم آرایشی، شال، روسری، لوازم صوتی و تصویری، موبایل و صنایع‌دستی اصفهان را در مرکز خرید شهر خریداری کنید. علاوه بر این بعد از خرید می‌توانید برای استراحت و خوردن غذا به رستوران و کافی‌شاپ مرکز خرید شهر مراجعه کنید.

آدرس: استان اصفهان، خیابان چهار‌باغ عباسی، نبش خیابان سید علی خان

بازار قیصریه؛ ساخته شده در سلسله صفویه

اگر می‌خواهید برای دوستان و آشنایان خود صنایع‌دستی و سوغات سفر به اصفهان را خریداری کنید می‌توانید در سفر به اصفهان سری به بازار تاریخی قیصریه بزنید. قدمت بازار قیصریه به دوران صفوی بازمی‌گردد و دارای معماری قدیمی و اصیل است. زمانی که به بازار قیصریه اصفهان می‌روید اولین چیزی که توجه شما را به خود جلب می‌کند نقاشی‌های سردر آن است که توسط رضا عباسی نقاش معروف صفوی کشیده شده است.

این بازار دارای دوطبقه است که طبقه اول مخصوص مغازه‌ها و فروشگاه‌ها است و طبقه دوم مربوط به دفاتر تجاری است. بازار قیصریه ورودی ندارد؛ اما بهترین زمان بازدید از بازار قیصریه ۸ صبح تا ۵ بعدازظهر است؛ زیرا بعد از این زمان استادان مغازه‌های خود را می‌بندند.

آدرس: استان اصفهان، بخش شمالی میدان نقش‌جهان

بازار بزرگ اصفهان؛ معروف‌ترین بازار اصفهان

یکی از بزرگ‌ترین و معروف‌ترین بازارهای اصفهان که از شیر مرغ تا جان آدمیزاد در آن پیدا می‌شود بازار بزرگ اصفهان یا سبزه‌میدان است. بازار بزرگ اصفهان در مرکز شهر قرار دارد و ورودی‌های مختلفی از خیابان‌های اطراف دارد؛ اما خیابان عبدالرزاق به‌عنوان ورودی اصلی این بازار شناخته می‌شود.

بازار بزرگ اصفهان بهترین مکان برای خرید صنایع‌دستی، سوغات، پوشاک، کفش، لوازم آرایشی، پارچه و هر آنچه که لازم دارید است؛ زیرا تنوع کالا در این بازار بسیار بالا است و قیمت اجناس این بازار ارزان است. علاوه بر این در کنار بازارگردی می‌توانید از آرامگاه علامه مجلسی که در نزدیکی بازار بزرگ اصفهان قرار دارد نیز دیدن کنید.

آدرس: استان اصفهان، بازار بزرگ اصفهان (سبزه‌میدان)

کلام آخر

اصفهان شهری مملو از زیبایی است و همین موضوع باعث شده شهرت زیادی در ایران و جهان داشته باشد. ما در این مقاله معرفی کلی از اصفهان داشتیم تا شما را هرچه بیشتر با این شهر زیبا آشنا کنیم. اگر در زمان سفر به این مکان زیبا با مشکل مواجه شدید از همکاران ما در مجله گردشگری روم تور کمک بخواهید.