برنامه ریزی برای یک سفر ۴ روزه به شیراز

استان فارس جزو استان‌های جنوبی و قدیمی کشور ایران به شمار می‌رود که می‌توان به‌عنوان یکی از مهم‌ترین استان‌های کشور معرفی نمود که از دیرباز موردتوجه حاکمان سرزمین ایران بوده است.

برنامه ریزی برای یک سفر ۴ روزه به شیراز
برنامه ریزی برای یک سفر ۴ روزه به شیراز

استان فارس به دلیل برخورداری از جاذبه‌های متعدد طبیعی، تاریخی و مذهبی یکی از مقاصد محبوب و پرطرفدار برای گردشگران داخلی و خارجی به‌حساب می‌آید. مرکز این استان، شهر شیراز است. همان‌طور که میدانید شیراز به شهر شعر و عشق شهرت دارد. شهر شیراز علاوه بر پرجمعیت‌ترین شهر استان فارس، به‌عنوان ششمین شهر پرجمعیت کشور نیز محسوب می‌شود. این شهر زیبا جاذبه‌های گردشگری بسیاری را در خود جای‌داده و سالانه پذیرای تعداد زیادی گردشگر داخلی و خارجی می‌باشد.

آب و هوای استان فارس

پهناور بودن استان فارس سبب شده تا از سه ناحیه آب و هوایی مشخص، برخوردار باشد. در ناحیه کوهستانی شمال، شمال غرب و غرب این استان اغلب زمستان‌هایی سرد و بهار و تابستانی خنک و ملایم را مشاهده خواهید کرد. در ناحیه مرکزی استان نیز زمستانی با آب و هوایی نسبتاً معتدل و تابستانی گرم و خشک را تجربه می‌کنید. از جمله شهرهای این استان که در ناحیه مرکزی واقع شده‌اند می‌توان فسا، شیراز، کازرون و فیروزآباد را نام برد.

آب و هوای جنوب و جنوب غرب فارس در زمستان‌ها معتدل و در تابستان‌ها معمولاً بسیار گرم می‌شود. با این حال در فصل بهار، اکثر نواحی استان فارس دارای آب و هوایی مطلوب و دلنشین می‌باشند و تنها ممکن است کمی در بخش جنوبی استان گرما را احساس کنید.

برنامه ریزی ۴ الی ۵ روزه به شیراز

سفر به شیراز، قطعاً به یکی از بهترین و خاطره انگیزترین مسافرت‌های هر فردی تبدیل خواهد شد. شهر شیراز مملو از جاذبه‌های طبیعی و تاریخی منحصربه‌فرد بوده که هر ساله مقصد تعداد زیادی از گردشگران می‌باشد. با روم تور همراه باشید تا در ادامه شهر شیراز را بهتر شناخته و یک سفر چند روزه به این شهر را برنامه ریزی کنیم.

بهترین زمان سفر به شیراز

شیراز را می‌توان شهری چهار فصل دانست که از آب و هوایی گرم و خشک برخوردار است. تابستان‌های این شهر گرم بوده و دارای زمستان‌هایی سرد و خشک می باشد؛ اما آب و هوایی بسیار مطلوب و دلچسب را در فصل بهار به شما هدیه می‌کند. پاییزهای شیراز نیز جزو فصول خوش آب و هوای این شهر به حساب می‌آید. چنانچه قصد سفر به شیراز را داشته و نمی‌دانید در چه زمانی باید سفر خود را آغاز کنید که شرایط آب و هوایی مناسب باشد.

باید بگوییم که به طور کلی شهر شیراز دارای آب و هوایی خوب و نسبتاً معتدل می‌باشد؛ اما سفر به این شهر در اردیبهشت، بسیار دلنشین خواهد بود. بسیاری از افرادی که در این ماه به شیراز سفر کرده‌اند، معتقدند که سفر به شیراز در اردیبهشت شرایط آب و هوایی مناسب و کاملاً مطلوبی را برای مسافر به ارمغان می‌آورد. این در حالیست که پاییزهای این شهر نیز دارای آب و هوایی بسیار دلنشین بوده و تجربه‌ای منحصربه‌فرد را به همراه خواهد داشت.

خلوت ترین و ارزان‌ترین زمان سفر به شیراز

سفر به شیراز در زمان های خلوت، هزینه‌های مسافرت شما را به صورت قابل توجهی کاهش می‌دهد. همان‌طور که می دانید هزینه‌های سفر به یک شهر، هنگامی کاهش می‌باید که آن شهر از کمترین تعداد مسافر برخوردار باشد. برای شناسایی زمان‌های خلوت و ارزان شهر بهتر است ابتدا با زمان‌های شلوغ و پر مسافر آن آشنا شوید. ابتدای فروردین تا پایان اردیبهشت و نیمه شهریور تا اوایل مهر ماه را می‌توان به عنوان اوج ترافیک مسافری شهر شیراز معرفی کرد.

برنامه سفر چهار روزه به شیراز

قطعاً هر شخصی به منظور بازدید از مکان‌های دیدنی یک شهر، به آن سفر می‌کند. شهر شیراز یکی از شهرهای ایران به شمار می‌رود که از مکان های دیدنی تاریخی و طبیعی بسیاری برخوردار است. با این حال زمان محدود سفر این اجازه را نمی‌دهد تا از تمامی این آثار و جاذبه‌ها دیدن کنیم. ما در ادامه این مقاله قصد داریم، یک برنامه سفر چهار روزه به شیراز را طوری طراحی کنیم تا به بهترین شکل ممکن بتوانید از مکان‌های دیدنی مهم و محبوب شیراز دیدن کنید؛ بنابراین اگر قصد سفر چهار روزه به شهر زیبای شیراز را دارید و می‌خواهید به نحو احسن از زمان خود استفاده کنید، با ما همراه باشید.

روز اول سفر به شیراز

اگر با وسیله شخصی به شیراز سفر کرده‌اید، قطعا خسته راه هستید، بنابراین روز اول سفر را کمی سبک‌تر در نظر گرفته‌ایم. در اولین روز سفر به شیراز به سمت شمالی و غربی مرکز شهر رفته و از تماشای باغ‌های سرسبز و دل‌نشین لذت ببرید. معروف و محبوب‌ترین باغ‌های شهر شیراز به این ترتیب می‌باشند:

باغ عفیف آباد

باغ عفیف آباد

باغ عفیف آباد که با نام باغ گلشن نیز شناخته می‌شود، یکی از زیباترین باغ‌های شیراز به حساب می‌آید. باغ عفیف‌آباد در کنار درختانی سربه فلک کشیده، از یک کاخ سلطنتی مربوط به میرزا قوام الملک دوم نیز برخوردار می باشد. رفتن به این باغ در واقع همان یک تیرو چند نشان است، چرا که در کنار موزه و کاخ اعیانی، چند کافه و قهوه خانه سنتی را نیز در خود جای داده است. باغ عفیف‌آباد از ساعت ۸:۳۰ صبح تا ۱۲ و از ۴ عصر تا ۷ شب پذیرای گردشگران عزیز می‌باشد.

آدرس: بلوار ستارخان، بلوار مصلی نژاد ( مشاهده روی نقشه )

باغ‌های قصردشت

باغ‌های قصردشت

کمی بالاتر از باغ عفیف آباد در محله مهدی آباد، منطقه‌ای تفرجگاهی و سرسبز به نام باغ‌های قصردشت قرار دارد. این باغ‌ها در حقیقت بخشی از باغ‌های به جا مانده از قدیم می باشند که توانسته‌اند در بافت شهر باقی بمانند. این منطقه را می‌توان، جایی مناسب و خوش آب و هوا برای تفرج، قدم زدن و تماشا دانست.

آدرس: حد فاصل میان خیابان‌های میرزا کوچک خان، ایمان شمالی و بلوار رجایی ( مشاهده روی نقشه )

رستوران گردی در بلوار ستارخان

رستوران گردی در بلوار ستارخان

حتماً تا اینجای سفر انرژی زیادی را صرف کرده و گرسنه شده‌اید. خوشبختانه در هر گوشه از شهر شیراز رستوران‌های زیاد و منحصربه‌فردی وجود دارد. حال که در مرکز و شمال شهر شیراز هستید، بهتر است برای صرف ناهار به بلوار ستارخان سر زده و رستوران‌ها و فست فودی های متنوع آن را امتحان کنید. از بهترین و معروف‌ترین رستوران‌های شیراز، رستوران هامرز میباشد که در همین بلوار و بین خیابان مهرداد و ولیعصر فعالیت می‌کند.

آدرس: بلوار ستارخان شیراز ( مشاهده روی نقشه )

باغ ارم

باغ ارم

تماشای باغ ارم قطعاً به یکی از تجربه‌های به یاد ماندنی شما تبدیل خواهد شد. این باغ زیبا و با شکوه از نمادهای مشهور شیراز و استان فارس به‌حساب می‌آید. باغ ارم علاوه بر اینکه یکی از آثار مهم تاریخی ایران محسوب می‌شود، به ثبت جهانی نیز رسیده است. از دیگر ویژگی‌های بارز این مجموعه، معرفی آن به‌عنوان باغ گیاه شناسی دانشگاه شیراز می‌باشد که می‌توانید زیباترین درختان و گل‌های بومی را در اینجا بیابید.

زمان بازدید از این باغ بی‌نظیر به این صورت است که در دو ماه اول سال از ۸ صبح تا ۸ شب و در دیگر ماه‌های سال از ۸ صبح تا ۱ ظهر و از ۲:۳۰ تا ۵ عصر، پذیرای گردشگران عزیز می باشد.

آدرس: تقاطع بلوار ارم و بلوار دانشجو ( مشاهده روی نقشه

هتل‌های شیراز

هتل های شیراز

سختی مسیر در کنار گشت و گذاری طولانی، قطعاً انرژی شما را گرفته و کمی شما را خسته می‌کند. برای بهترین استفاده از اولین روز سفر خود می‌توانید هتل های بسیار شیک و مدرن شهر شیراز را انتخاب کرده و شبی رویایی را برای خود رقم بزنید. از بهترین و پرطرفدارترین هتل‌های شیراز می‌توان به هتل چمران شیراز، هتل زندیه، هتل بزرگ شیراز، هتل الیزه و هتل پارس اشاره کرد.

هم چنین مجتمع اقامتی پارسا شیراز را می توان برای اقامتی اقصادی در سفر به شیراز انتخاب کرد. این منزل اقتصادی در یک آپارتمان ۲ طبقه و در طبقه اول  بدون آسانسور (۱۵ پله ) و در مرکز شهر شیراز قرار دارد.

این آپارتمان در فاصله زمانی حدود ۱۰ دقیقه ای پیاده به مجموعه تاریخی زندیه مانند بازار وکیل،ارگ کریم خان و حمام وکیل واقع شده و همچنین همین فاصله را تا با باغ ارم  دارد.

مجتمع پارسا شیراز

مجتمع اقامتی پارسا شیراز دارای ۳ واحد دیگر به همین نام می باشد که از نظر تعداد تخت و چندخوابه بودن تفاوت دارد که می توانید در صورت پر بودن این اقامتگاه از واحدهای دیگر پارسا شیراز دیدن فرمایید و رزرو خود را نهایی کنید.

روز دوم سفر به شیراز

در روز دوم سفر خود مسیرتان را به سمت جنوب رود خشک تغییر دهید. در این نقطه از شهر شیراز جاذبه‌های گردشگری زیبا و متنوعی انتظارتان را می‌کشد. مهم‌ترین مکانی که در روز دوم بایستی از آن دیدن کنید، مجموعه وکیل بوده که یادگار دوره زندیه است.

باغ موزه نارنجستان قوام

باغ موزه نارنجستان قوام شیراز

روز دوم سفر خود را با بازدید از باغ موزه نارنجستان قوام شروع کنید. نارنجستان قوام مجموعه‌ای از باغ و عمارتی باشکوه میباشد که توسط قوام الملک (حاکم فارس در دوره قاجاریه) ساخته شده است. شما می‌توانید از ۸ صبح تا ۷:۳۰ شب از این باغ زیبا دیدن کنید.

آدرس: خیابان لطفعلی خان زند، نرسیده به بلوار زینبیه ( مشاهده روی نقشه )

مسجد نصیرالملک

مسجد نصیرالملک

مکان دومی که بازدید از آن را به هیچ وجه نباید از دست داد، مسجد نصیرالملک است. این بنای با شکوه به سبب شیشه کاری‌های منحصربه‌فرد و پنجره‌های رنگارنگ، به نام مسجد صورتی نیز شهرت دارد. شما می‌توانید در نیمه اول سال از ۸ صبح تا ۱ ظهر و از ساعت ۳:۳۰ عصر تا ۷:۳۰ شب و در نیمه دوم سال از ۸ تا ۱۱:۳۰ صبح و از ساعت ۳ عصر تا ۵:۳۰ عصر از این مکان زیبا بازدید کنید.

آدرس: خیابان لطفعلی‌خان زند ( مشاهده روی نقشه )

مجموعه وکیل

مجموعه وکیل

مجموعه وکیل در واقع شامل حمام، مسجد و بازار وکیل می‌شود که کریم خان زند در زمان حکومت خود در این شهر بنا کرده است. این مجموعه را می‌توان بخش مهمی از مکان‌های تاریخی و دیدنی شهر شیراز به‌حساب آورد که بازدید از آن‌ها، خالی از لطف نیست. این مجموعه از ساعت ۸ صبح تا ۸ شب پذیرای شما عزیزان می‌باشد.

آدرس: تقاطع زیرگذر زند و خیابان طالقانی ( مشاهده روی نقشه )

شاهچراغ

شاهچراغ

انتهای روز خود را با بازدید از مسجد و آرامگاه معروف شیراز به پایان رسانید. شاه‌چراغ جزو آن دسته مکان‌هایی به شمار می‌آید که هم از نظر مذهبی و هم از نظر معماری برای اهالی شیراز از اهمیت بالایی برخوردار است. این آرامگاه در ۲۴ ساعت شبانه روز پذیرای گردشگران می‌باشد.

آدرس: خیابان لطفعلی خان زند، خیابان احمدی ( مشاهده روی نقشه )

روز سوم سفر به شیراز

هر شخصی در سفر خود به شیراز، حتماً بازدید از آرامگاه حافظ و سعدی را در برنامه خود میگنجاند. در روز سوم قصد داریم تا در کنار دیگر مکان‌های دیدنی شیراز به این دو مکان نیز سری بزنیم.

باغ و موزه دلگشا

باغ و موزه دلگشا

 باغ دلگشا یکی از بهترین و زیباترین باغ‌های شهر شیراز بوده که سالانه گردشگران زیادی را به خود جذب می‌کند. قدمت این باغ باشکوه به دوران ساسانیان بازمی‌گردد. با رفتن به این باغ می‌توانید از موزه آن نیز دیدن کرده و تجربه‌ای تازه را به دست آوردید. از ساعت ۷:۳۰ صبح تا ۱۱ شب می‌توانید از این باغ منحصربه‌فرد دیدن کنید.

آدرس: بلوار هفت تنان، بلوار دلگشا ( مشاهده روی نقشه )

آرامگاه سعدی

آرامگاه سعدی

سعدی یکی از شاعران بزرگ ایران است که آرامگاه وی یکی از مقاصد اصلی هر مسافری می‌باشد که به شیراز سفر می‌کند. این مکان با گنبد فیروزه‌ای بی‌نظیرش در میان باغی زیبا، یک مجموعه باشکوه را تشکیل داده است. بازدید از این مکان برای گردشگران عزیز از ساعت ۸ صبح تا ۹ شب در نظر گرفته شده است.

آدرس: بلوار بوستان ( مشاهده روی نقشه )

آرامگاه حافظ

آرامگاه حافظ

در انتهای روز سوم خود به آرامگاه حافظ، این شاعر محبوب و معروف قرن هشتم بروید. بازدید از این بنای زیبا قطعاً به یکی از به یاد ماندنی ترین خاطراتتان تبدیل خواهد شد. از ساعت ۸ صبح تا ۹ شب می‌توانید از آرامگاه حافظ دیدن کنید.

آدرس: بلوار چهل مقام، بعد از خیابان آزادی ( مشاهده روی نقشه )

روز چهارم سفر به شیراز

 روز چهارم را به پاساژ گردی و رستوران گردی اختصاص دهید. یکی از دلایل اصلی سفر برای بسیاری از افراد خرید کردن از شهر مقصد می‌باشد. در ادامه چند نمونه از پاساژهای مدرن و معروف شهر شیراز را به شما عزیزان معرفی خواهیم کرد.

مجتمع تجاری خلیج فارس

مجتمع تجاری خلیج فارس

مجتمع تجاری خیلج فارس بزرگ‌ترین و معروف‌ترین مجتمع شهر شیراز می‌باشد. در این مجتمع عظیم هر آنچه را که بخواهید، میتوانید پیدا کنید. در این مجتمع چندین کافه، رستوران و مینی رستوران نیز وجود دارد. علاوه بر این شهر بازی مدرن و پیشرفته این مجتمع در کشور و حتی خاورمیانه حرف اول را می‌زند. با این تفاصیل مجتمع خلیج فارس را می‌توان به‌عنوان یک مجموعه کامل دانست که چندین مکان را در خود جای‌داده است. 

آدرس: شهرک گلستان ( مشاهده روی نقشه )

مجتمع تجاری آفتاب فارس

مجتمع تجاری آفتاب فارس

چنانچه به خرید و پاساژ گردی در مسافرت علاقه دارید، بازدید از مجتمع تجاری آفتاب‌ فارس را به هیچ عنوان از دست ندهید. این مجتمع هشت طبقه از 33 هزار مترمربع زیربنا و ۲۳۷ فروشگاه برخوردار می‌باشد.

آدرس: شیراز، بلوار معالی آباد، بلوار شریعتی، خیابان خلبانان، نبش رهبرماه ( مشاهده روی نقشه )

رستوران هفت خوان

رستوران هفت خوان شیراز

پاساژ گردی یکی از لذت بخش ترین کارها به ویژه برای بانوان است که حسابی افراد را خسته و گرسنه می‌کند. برای اینکه آخرین روز از سفر خود را به بهترین نحو به پایان رسانید، حتماً به رستوران هفت خوان شیراز سری بزنید. این رستوران لاکچری و معروف شیراز از هفت بخش مختلف تشکیل شده است. در این رستوران می‌توانید انواع غذاهای بین اللملی، کبابی، سنتی و فست فودی را سفارش دهید. رستوران هفت‌خوان از ساعت ۶:۳۰ صبح تا ۱۲:۳۰ شب پذیرای مشتریان خود می‌باشد.

آدرس: بلوار آیت الله ربانی، نرسیده به میدان ابوکلام ( مشاهده روی نقشه )

کلام اخر

ما در این مقاله از وب‌سایت روم تور یک سفر چهار روزه به شیراز را برای افرادی که قصد سفر به این شهر زیبا را دارند، برنامه ریزی کردیم. همان‌طور که میدانید شیراز پر از جاذبه‌های گردشگری طبیعی و تاریخی می‌باشد که ما تنها بخشی از معروف‌ترین آن‌ها را در این مقاله به شما معرفی کردیم. چنانچه قصد سفر به شیراز را دارید، سعی کنید سفرتان را در زمانی که بتوانید چند روز بیشتر بمانید، انجام دهید.

این امر سبب می‌شود تا علاوه بر مکان‌های دیدنی درون شهر، از زمان کافی به منظور بازدید از مکان‌هایی که خارج از شهر قرار دارند، مانند تخت جمشید، نقش رجب، نقش رستم و آرامگاه کورش بزرگ در پاسارگاد نیز برخوردار باشید. همکاران ما در آژانس گردشگری روم تور با پاسخ به سوالات شما سفری دل‌چسب را برایتان فراهم خواهند کرد.