تاثیر سفر و طبیعت گردی بر سلامت روانی و جسمانی

در چند دهه اخیر با گسترش صنعت و زندگی ماشینی، زندگی بشر دستخوش تحولات گسترده ای شده است. عوامل مختلفی بر کیفیت زندگی افراد و سلامت آنها تاثیر گذاشته است. از این رو سفر و طبیعت گردی می تواند عاملی باشد بر کیفیت سلامت و زندگی بشر و درمان بسیاری از بیماری های روحی و جسمی باشد.

تاثیر سفر و طبیعت گردی بر سلامت روانی و جسمانی
تاثیر سفر و طبیعت گردی بر سلامت روانی و جسمانی

در دنیا و زندگی ماشینی امروزی که با گسترش شهرنشینی، آلودگی هوا، افزایش فشار کاری، استرس، مشکلات اقتصادی، فشار سنگین روانی و جسمانی روی افراد وجود دارد که در طولانی مدت منجر به بیماری های عصبی، روانی و جسمانی می شود. یکی از بهترین راهکارها برای جلوگیری از این نوع خطرات روی آوردن و پناه بردن به طبیعت است. طبیعت گردی می تواند روی آرامش و کاهش استرس ناشی از زندگی پرفشار شهرنشینی تاثیر مثبت داشته باشد. 

استفاده از نور آفتاب و تقویت ویتامین D در بدن

طبیعت گردی و سلامت | روم تور پلتفرم رزرو آنلاین اقامتگاه و تور

سبک زندگی شهرنشینی و خانه های آپارتمانی باعث شده که بیشتر افراد با کمبود ویتامین دی مواجه شوند. ویتامین دی در بدن باعث جلوگیری از بیماری هایی مثل: سرطان، ام اس و ... می شود و به تقویت سیستم ایمنی بدن کمک می کند. گردش در طبیعت از ساده ترین روش های جذب نور آفتاب و ویتامین دی است. 

تاثیرات شگرف طبیعت گردی روی سلامت جسم و تامین ویتامین دی و بهبود عملکرد سیستم ایمنی بدن  می باشد و نکته مهم این است که خود را بیش از اندازه و به طور مستقیم در معرض نور خورشید مخصوصا در فصل تابستان قرار ندهید که منجر به بیماری های پوستی و گرمازدگی می شوید از کرم های ضدآفتاب و کلاه برای کاهش اثرات نور مستقیم خورشید پیشنهاد می شود.

بهبود کیفیت خواب

خواب در طبیعت | مجله گردشگری روم تور

بهترین خواب، خوابی است که پس از انجام فعالیت های سنگین و صرف انرژی های زیاد حاصل می شود. هر فعالیت ورزشی و پیمایش در طبیعت باعث می شود که شب ها زودتر به خواب بروید. رهایی ذهن در طول طبیعت گردی علاوه بر کمیت خواب به لحاظ ساعت خوابیدن، خواب شما از کیفیت خوبی برخوردار است که در روز بعد سرحال و پر از انرژی خواهید بود. خواب کم و بدون آرامش در طولانی مدت منجر به بیماری های روحی، روانی و جسمانی می گردد.

افزایش خلاقیت در طبیعت 

هرآنچه که در اطرافمان می بینیم از طبیعت الهام گرفته است. مقالات بسیاری وجود دارد که ارتباط مستقیم با افزایش خلاقیت را ثابت کرده است، بسیاری از ایده پردازان و هنرمندان با پناه بردن به دل طبیعت به بهبود قوه خلاقیت خود پرداخته اند.

تاثیر طبیعت گردی بر سلامت | روم تور پلتفرم رزرو آنلاین اقامتگاه و تور

اهمیت طبیعت گردی در کاهش افسردگی و استرس

قدم زدن در طبیعت و جنگل می تواند احساس نشاط و آرامش را به ما هدیه کند. طبیعت گردی سطح تنش و افسردگی را در فرد کاهش می دهد. ارتباط با طبیعت و طبیعت گردی در طولانی مدت بخش مهمی از سلامت جسمانی و روانی را بهبود می بخشد.

 طبیعت گردی تاب آوری در زندگی و عزت نفس و روابط اجتماعی را ارتقا می دهد. افرادی که با رفتن به دامان طبیعت و دور شدن از مناطق شهرنشینی در معرض تماشای مناظر طبیعی قرار می گیرند آرامش بیشتری دارند و با نشاط تر هستند. پژوهش های بسیاری وجود دارد که افرادی که وقت خود را در طبیعت می گذرانند هورمون کورتیزول که همان هورمون ایجاد استرس است 20 درصد کمتر در بدن ترشح می شود. بهترین اثبات برای نکات گفته شده این است که با رفتن به طبیعت چه احساسی دارید: خنده روی لب، احساس سرزندگی و نشاط در کل اندام های بدن و روحیه ایی با نشاط.

طبیعت بهبود توانایی در تمرکز را افزایش می دهد

تاثیر سفر بر سلامت | روم تور پلتفرم  آنلاین رزرو اقامتگاه و تور

محیط های طبیعی از تاثیری احیا کننده برخوردار هستند و نکته قابل توجه آن بهبود در تمرکز از دست رفته فرد می باشد. طبق مطالعات انجام شده پژوهشگران تلاش کردند توانایی تمرکز را در پیاده روی در طبیعت و پیاده روی در شهر را مورد بررسی قرار دهند. همزمان شرکت کنندگان در  دو گروه به  پیاده روی در طبیعت و شهر پرداختند که بعد از بازگشت شرکت کنندگان کسانی که به طبیعت رفته بودند نمره بالاتری کسب کردند. طبیعت گردی یا به نوعی طبیعت درمانی شیوه ای است که عوارض جانبی شناخته شده ای را ندارد و همیشه قابل دسترس است و بدون هیچ هزینه ای عملکرد روانی و جسمانی فرد را بهبود می بخشد.

تاثیر طبیعت در زندگی انسان

تاثیر طبیعت بر زندگی انسان یکی از موضوعات مهم و پژوهشی است که در علوم انسانی و روانشناسی بسیار مورد توجه قرار گرفته است. طبیعت به عنوان یک منبع غنی از زیبایی، آرامش، تنوع و انرژی می‌تواند بر سلامت جسمی و روحی انسان‌ها تأثیر مثبت داشته باشد. برخی از فواید طبیعت برای زندگی انسان عبارتند از:

- کاهش استرس و اضطراب: تماس با طبیعت می‌تواند سطح هورمون کورتیزول را کاهش دهد که باعث کاهش فشار خون، ضربان قلب و علائم استرس می‌شود. همچنین، طبیعت می‌تواند سطح سروتونین را افزایش دهد که باعث بهبود خلق و خو و کاهش افسردگی می‌شود.
- افزایش خلاقیت و تمرکز: تماس با طبیعت می‌تواند بر فعالیت قشر پیش‌پیشانی مغز انسان تأثیر داشته باشد که مرکز تصمیم‌گیری، حل مسئله و خلاقیت است. برخی از پژوهش‌ها نشان داده‌اند که قدم زدن در طبیعت می‌تواند بر عملکرد حافظه کوتاه‌مدت و توجه انسان‌ها بهبود بخشد.
- تقویت سیستم ایمنی: تماس با طبیعت می‌تواند سطح گلبول‌های سفید خون را افزایش دهد که نقش مهمی در مقابله با عفونت‌ها و بیماری‌ها دارند. همچنین، نور خورشید می‌تواند سطح ویتامین D را در بدن افزایش دهد که به جذب کلسیم، استحکام استخوان‌ها و پایداری فشار خون کمک می‌کند.
- بهبود روابط اجتماعی: تماس با طبیعت می‌تواند بر رابطه انسان با خود، دیگران و محیط اطراف تأثیر مثبت داشته باشد. طبیعت می‌تواند احساس هم‌زادپذیری، هم‌دلی، هم‌فکری و هم‌پاتولوژي را در انسان بالا ببرد و به تقویت پایبندی، همکاری، همفکري و همپاتولوژي منجر شود. طبيعت همچنين مي‌تواند به كاهش تعارضات، خصومت و خشونت كمك كند.

سخن پایانی

گذراندن در دل طبیعت مزایای فراوانی بر سلامت جسم و روح انسان دارد ولی باید یادآور شویم که در برابر طبیعت مسئول هستیم و نباید به طبیعت و محیط اطرافمان آسیب های جبران ناپذیری وارد کنیم. طبق پژوهش ها طیف زیادی از بیماری ها در بین کسانی که در نزدیکی فضاهای سبز زندگی می کنند کمتر است و حضور بیشتر در طبیعت 12 درصد از نرخ مرگ و میر را کاهش می دهد.