هرآنچه که باید درمورد دره چاهکوه قشم بدانید!

تنگه چاهکوه در جزیره بزرگ و زیبای قشم واقع‌ شده که به ‌عنوان یکی از عجایب هفت‌گانه قشم قلمداد می ‌شود. در این مطلب به صورت کامل به آن خواهیم پرداخت.

هرآنچه که باید درمورد دره چاهکوه قشم بدانید!
تنگه چاهکوه قشم

اگر قصد سفر به قشم را دارید حتما نام تنگه چاهکوه را شنیده ‌اید. بسیاری از گردشگران، این تنگه را مقصد اصلی گردشگری خود در جزیره قشم در نظر می‌گیرند.

تنگه چاهکوه پر است از صخره ‌ها و مجسمه ‌های طبیعی زیبا که ساخته دست زمان بوده ‌اند. در طی میلیون ‌ها سال باد و باران فرسایش‌ های بسیاری را در این تنگه ایجاد کردند که نتیجه آنها پدید آمدن کنونی این تنگه اسرارآمیز است.

اگر اهل کوهنوری و دیدن پدیده‌ های نادر طبیعی هستید یا می ‌خواهید بیشتر در مورد تنگه چاه کوه بدانید، در ادامه با مجله گردشگری روم تور همراه باشید.

تنگه چاهکوه کجاست و فاصله قشم تا تنگه چاه کوه چقدر است؟

تنگه اسرارآمیز چاهکوه در ۷۰ کیلومتری قشم قرار دارد و برای رفتن به آن می‌توانید از میدان درگهان جزیره مسیرتان را شروع کنید. این تنگه در نزدیکی روستای چاهوی شمالی و در ژئوپارک قشم قرار دارد.

تنگه چاهکوه در جزیره بزرگ و زیبای قشم واقع‌ شده که به ‌عنوان یکی از عجایب هفت‌گانه قشم قلمداد می ‌شود. این تنگه دارای تندیس‌ هایی است که به ‌مرور زمان بر اثر فرسایش طی سال ‌های بسیار زیاد به وجود آمده‌اند. زمین ‌شناسان معتقدند که علت اصلی به وجود آمدن این تنگه شکستگی ‌های ایجاد شده در یک طاقدیس بزرگ (چین‌خوردگی‌ های طاق‌مانند) بوده است.

گذشت زمان و نیروهای طبیعی باعث شده‌ تا یک کوه سنگی یک تکه به شکل ضربدری برش بخورد و چهار تنگه به وجود بیاید. از لحاظ تاریخی دره چاهکوه به‌ عنوان دره ای مقدس قلمداد می‌ شود که این تقدس به گذشته ‌های دور بر می‌گردد.

بیشتر بخوانید: جاهای دیدنی قشم

تنگه چاهکوه

تنگه چاهکوه؛ مخوف اما زیبا و شگفت انگیز!

در قدیم، مردم اینجا از آب این دره برای شفای بیماران استفاده می‌کردند و آن را مقدس می ‌پنداشتند. چاهکوه در ابتدا دارای عرض و ارتفاع زیادی بوده است، به همین خاطر درون دره نور به ‌سختی راه خود را برای نفوذ پیدا می‌کرده و پس از گذشت زمان این امر سبب شد تا از عرض آن کاسته شود و عبور از میان آن دشوار گردد.

جالب است بدانید که در کف دره، حفره ‌های کم‌ عمقی وجود دارد که محل ذخیره آب‌ های جاری است. اگر از سمت شمال به سمت جنوب دره بروید، متوجه می ‌شوید که دره در حال کم‌ عرض شدن است و به‌تدریج شیب آن افزایش پیدا می‌کند که این شیب در انتها به ‌صورت «V» شکل درآمده و برای عبور دشوار می ‌شود.

تنگه چاهکوه به دلیل داشتن دیواره ‌های عمودی مرتفع همراه با خطوط فرسایش و حفره ‌های کروی شکل بسیار دیدنی است. طبیعت این تنگه چشم نواز و بکر است و از ابتدا دست نخورده باقی مانده. دلایل متعددی باعث دست نخورده بودن این دره وجود دارد.

پس از ورود به این تنگه اولین تندیسی که به آن برخورد می‌کنید به نام «سه سر نگهبان» مشهور است. پس از آن به ۴ چاه می ‌رسید که در آن آب ‌های جاری شیرین که منبع ذخیره‌ ای ساکنان است وجود دارد.

در ادامه راه، به دره ‌ای عریض می‌ رسید که میان دیوارهای بلند قرار دارد. شما با برداشتن هرگام شاهد شگفتی‌ های عجیب از خطوط صاف و منحنی فرسایشی تا حفره ‌های کوچک و بزرگ بیضی مانند خواهید بود. دره چاهکوه از ۴ سو دارای چهار تنگه است و اطراف آن‌ ها دیوارهای به هم رسیده وجود دارند.

تنگه چاهکوه

جنس سنگ‌ هایی که در دره وجود دارند از سنگ ‌های رسوبی و آهکی است که مربوط به رشته‌کوه زاگرس هستند. در دره چاهکوه شاهد رنگ‌ های متعدد و خلاقانه خواهید بود که شما را به ذوق می‌آورند. نکته جالب این است که آب موجود در دره از گذشته ‌های دور تا به امروز از منابع اصلی آب شرب و شیرین برای جزیره و حومه بوده است.

پوشش گیاهی این منطقه بیشتر به ‌صورت درخت‌ ها و یا درختچه ‌های پراکنده هستند و چاه ‌های موجود در این دره و وجود منابع آبی زیاد و بکر سبب پیدایش ۱۶ گونه جانوری و همچنین پرندگان متعدد شده است.

قبل از ورود به تنگه غرفه‌ هایی وجود دارد که می ‌توانید از آن‌ ها سوغاتی و صنایع ‌دستی آن منطقه را تهیه کنید. در طول مسیر به دلیل آسیب نزدن به طبیعت و بکر بودن تنگه چاه کوه هیچ‌گونه امکاناتی وجود ندارد.

چند نکته در مورد بازدید از تنگه مخوف چاهکوه وجود دارد، طبق تجربه، از آنجا که در محل این تنگه آنتن‌ دهی وجود ندارد حتما پیش از سفر و پیمایش اعضای خانواده، افراد گروه و مسئولان هتل و یا اقامتگاه خود را در جریان قرار دهید و ساعت احتمالی بازگشتتان را در صورت لزوم به آن‌ ها بگویید.

تنگه چاهکوه قشم

بهترین زمان بازدید از تنگه چاهکوه

جزیره قشم در بخش جنوبی کشور و در منطقه آب و هوای گرم قرار دارد. پس بهتر است برای سهولت سفر در فصول پاییز و زمستان از این تنگه زیبا دیدن کنید، چراکه دو ماه اول سال شرایط نسبتا مساعدی برای سفر به این منطقه دارد و هنوز به اوج گرما نزدیک نشده ‌ایم.

هرساله در فصل بهار به ‌ویژه در نوروز مسافران و گردشگران زیادی قشم را به دلیل آب‌ و هوای مناسب برای گردش و گذراندن اوقات خود انتخاب می‌کنند، ولی بستگی به طبع شما و همچنین منطقه آب و هوایی زندگی خودتان دارد. اگر در مناطق سرد زندگی می‌کنید بدون شک فصل بهار در این جزیره برای شما می‌تواند حکم جهنم را داشته باشد اما اگر به آب و هوای نسبتا گرم عادت دارید، بعید به نظر می‌رسد که در بهار با مشکل مواجه شوید.

مسافران می‌ توانند همه روزه از ساعت ۸ صبح تا ۵ بعد از ظهر از تنگه چاهکوه بازدید کنند. گردشگران معمولا حدود دو ساعت در این مکان به سر می ‌برند تا از جاذبه ‌های شگفت‌ انگیز این تنگه دیدن کنند. از آنجا که پیمایش این مسیر نسبتا دشوار است لازم است حتما کفش و لباس مناسب به همراه داشته باشید.

همچنین به دلیل انرژی بر بودن پیمایش حتما خوراکی‌ های کم‌حجم ولی مقوی مثل خرما به همراه بیاورید تا سفر به کامتان تلخ نشود. به دلیل گرم بودن هوا و سوزان بودن آفتاب، اگر پوست حساسی دارید از کرم ضد آفتاب استفاده کنید. 

بیشتر بخوانید: بهترین زمان سفر به قشم

بهترین زمان بازدید از تنگه چاهکوه

آدرس تنگه چاهکوه و راه ­های دسترسی

تنگه چاه کوه از شگفت‌ انگیزترین دره‌ های جهان است. این تنگه بر اساس فرسایش سنگ‌ های رسوبی به وجود آمده و در بخش شهاب توابع قشم واقع‌شده است. عمق این تنگه به حدود ۱۰۰ متر می‌ رسد. این تنگه از شهر قشم ۷۰ کیلومتر فاصله دارد و از نظر جغرافیایی در غرب ساحل شمالی قشم است.

این دره درست در مجاورت روستایی به نام چاهوی شرقی قرار دارد که برای رسیدن به دره چاهکوه لازم است ابتدا به میدان درگهان قشم بروید و پس از وارد شدن به جاده غربی و طی کردن مسافت ۲۰ کیلومتری به دوراهی «دیرستان» برسید.

مسیر خود را مستقیم ادامه دهید و بعد از ۱۱ کیلومتر به یک میدان می رسید. به اولین جاده در سمت راست بپیچید و ۳۹ کیلومتر را طی کنید تا به روستای چاهوی شرقی برسید. (مشاهده روی نقشه)

پس از رسیدن به روستا وارد راه سمت چپ شوید و نزدیک به ۲ کیلومتر به مسیر خود ادامه دهید تا به تنگه چاه کوه برسید. در طی مسیر شما سختی زیادی ندارید؛ چراکه به جز ۲ کیلومتر انتهایی بقیه جاده ‌ها همه آسفالت هستند.

شما می ‌توانید این مسیر را با ماشین شخصی خود که از طریق لندیگراف به جزیره آورده ‌اید طی کنید. در صورت نیاوردن ماشین خودتان شما می ‌توانید در قشم از تاکسی‌ های دربستی استفاده کنید و یا حتی در این جزیره ماشین کرایه کنید. پس نگران مسافت و رساندن خود به این تنگه نباشید.

بازدید از تنگه چاهکوه مناسب چه کسانی است؟

همان‌طور که پیش‌ازاین گفتیم این تنگه یکی از جاذبه‌های گردشگری اسرارآمیز قشم است که تشکیل آن به میلیون‌ها سال پیش باز‌می‌گردد؛ بنابراین افرادی که به پدیده‌های زمین‌شناسی زیبا و منحصربه‌فرد علاقه‌مند هستند باید از تنگه چاه کوه قشم دیدن کنند.

علاوه بر این بازدید از آن برای افرادی که کلاسترو فوبیا یا فوبیای فضای بسته دارند مناسب نیست. سراسر این تنگه هیچ سطل زباله‌ای وجود ندارد؛ بنابراین اگر قصد طی‌کردن فاصله قشم تا تنگه چاهکوه را برای بازدید از جاذبه گردشگری دارید در راستای حفاظت از محیطت زیست و این جاذبه گردشگری منحصربه‌فرد، یک پلاستیک زباله همراه خود ببرید.

علت نامگذاری تنگه چاهکوه چیست؟

علت نام‌گذاری تنگه به کاربرد آن در زمان قدیم و ساختار آن بازمی‌گردد. وجود حفره‌ها و چاه‌های فراوان در کف این دره و دیواره‌های این تنگه سبب شده است تا مردم بومی منطقه این تنگه را چاهکوه بنامند.

علاوه بر این مردم بومی روستا در قدیم اقدام به حفر چهار حلقه چاه در ابتدای تنگه چاه کوه کرده‌اند تا بتوانند آب باران را در طول سال در آن ذخیره کنند. در قسمت‌های مختلف تنگه چاه کوه کانال‌های باریکی مثل جوی وجود دارد که آب را به داخل چاه هدایت می‌کند.

قدمت این چاه‌ها به ۴۰۰ سال پیش بازمی‌گردد و از گذشته تا کنون منبع آب مردم بومی بوده است. جالب است بدانید در بعضی از روز‌های هفته یکی از افراد بومی در کنار چاه حضور دارد و برای گردشگرانی که از دره چاهکوه دیدن می‌کنند آب می‌ریزد.

علت نامگذاری تنگه چاهکوه

جاذبه ­های گردشگری اطراف تنگه چاهکوه

جاذبه‌ های گردشگری بسیار زیادی در اطراف تنگه چاهکوه و قشم وجود دارد که شما در سفر چند روزه خود می‌ توانید از بسیاری از آن‌ ها دیدن کنید. از جمله اماکن گردشگری در این جزیره بزرگ و زیبا می ‌توان به دره ستارگان، جزیره یا جزایر ناز قشم، جنگل حرا قشم که از خاص‌ترین پدیده ‌های طبیعی ایران است،

غار خربس (مجموعه حفره‌ های کوچک در دل کوه)، غار نمکدان با قندیل ‌های خارق ‌العاده نمک، سد گوران که درگذشته محل زندگی زرتشتیان بوده، دره تندیس ‌های قشم، دره مجسمه ‌ها، سواحل نقره ‌فام و ... اشاره کرد. برای دیدن تمام این اماکن و آثار دیدنی نیاز است زمان نسبتاً زیادی را برای سفر سپری کنید.

اما اگر سفر شما چند روز کوتاه بیشتر طول نمی‌کشد با توجه به علاقه خود از میان تمام این اماکن گردشگری تعدادی را انتخاب کنید تا با آرامش و دقت بتوانید از آن ‌ها لذت ببرید.

فاصله تنگه چاهکوه تا جنگل حرا: ۲۰ دقیقه (مشاهده روی نقشه)

فاصله تنگه چاهکوه تا دره ستارگان: ۱ ساعت (مشاهده روی نقشه)

فاصله تنگه چاهکوه تا غار نمکدان: ۱ ساعت (مشاهده روی نقشه)

فاصله تنگه چاهکوه تا جزایر ناز: ۱ ساعت (مشاهده روی نقشه)

در سفربه تنگه چاهکوه کجا اقامت کنیم؟

مجتمع اقامتی سام قشم با در اختیار داشتن ۴ مجتمع گردشگری به نام های سام ۱، سام ۲، سام ۳ و سام ۴ در تمام طول سال خدمات اقامتی بسیار عالی در اختیار مسافران و گردشگران جزیره زیبای قشم قرار می دهد.

مجتمع های اقامتی سام قشم در نقاط مختلف شهر و با امکانات گوناگون می باشد که شما عزیزان در صورت سفر به این جزیره زیبا و تنگه چاهکوه می توانید با مراجعه به وبسایت روم تور هر کدام از این مجتمع ها را مشاهده و بصورت آنلاین رزرو نمایید.

در صورت هرگونه سوال در مورد مجتمع اقامتی سام قشم و رزرو آن با بخش پشتیبانی روم تور تماس بگیرید. شما می‌توانید برای مشاهده اقامتگاه های قشم روی کلمه رزرو سوییت در قشم کلیک کنید.

اقامتگاه در چاهکوه قشم

کلام آخر

اگر علاقه ‌مند به بازدید از مناظر طبیعی عجیب، شگفت‌ انگیز و پدیده‌ های نادر حوزه زمین ‌شناسی هستید باید حتما از تنگه چاهکوه دیدن کنید. البته به این نکته توجه داشته باشید که مسیرهای عبور این تنگه چندان آسان نیست و به دلیل صعب‌ العبور بودن مسیرهای تنگه و پرپیچ و خم بودنش بیشتر مناسب افرادی است که یا تجربه این مسیرها را دارند یا از شرایط جسمانی نسبتا خوبی دارا هستند.

متأسفانه و با احترام این مکان دیدنی برای افراد دارای مشکلات جسمانی یا ناتوانی ‌های حرکتی چندان مناسب به نظر نمی ‌رسد. جهت کسب اطلاعات بیشتر از تنگه اسرارآمیز چاهکوه و دیگر اماکن گردشگری جزیره زیبای قشم با بخش پشتیبانی روم تور تماس بگیرید.