۱۴ تا از جذاب ترین سوغات قشم که نظیر ندارد!

وقتی صحبت از سوغات قشم می‌شود، لیست بلند بالایی از خوراکی‌های سنتی خوشمزه، صنایع دستی، نان‌های محلی، محصولاتی از دریا و درختان خرما و لباس‌های رنگارنگ محلی..

۱۴ تا از جذاب ترین سوغات قشم که نظیر ندارد!

قشم بزرگ‌ترین جزیره ایران است که سالانه گردشگران زیادی از آن بازدید می‌کنند. کسانی که دوست دارند یک یادگاری خاص و منحصربه‌فرد با خودشان ببرند. وقتی صحبت از سوغات قشم می‌شود، لیست بلند بالایی از خوراکی‌های سنتی خوشمزه و انواع مختلف صنایع دستی ارائه می‌شود. از نان‌های محلی مختلف گرفته تا محصولاتی از دریا و درختان خرما و لباس‌های رنگارنگ محلی.

این محصولات همگی نشان دهنده بخشی از فرهنگ و تمدن خاص این منطقه است. اهالی قشم این محصولات کم نظیر را با وسایل در دسترس‌شان ساخته و به نسل‌های بعد خود منتقل کرده‌اند. 

اگر قصد دارید در سفر به قشم یک سوغاتی خاص و ویژه با خود ببرید، پیشنهاد می‌کنیم تا انتهای این مقاله از روم تور با ما همراه باشید.

سوغات خوراکی قشم

بخش مهمی از سوغات قشم را خوراکی‌های خوشمزه آن دربرمی‌گیرد. هر شهری خوراکی‌های مختص به خود را دارد که در هیچ کجای دیگر نمی‌توانید آن را پیدا کنید.

این محصولات خوشمزه طعم بی‌نظیری دارند که با روح و روانتان بازی خواهد کرد. محصولات محلی قشم ریشه در تاریخ و سنت‌های مردم این منطقه دارد و به شما می‌گوید که مردم دوران‌های گذشته چگونه زندگی خود را سپری میکرده‌اند. در ادامه با مهم‌ترین سوغاتی‌های خوراکی قشم آشنا خواهیم شد.

برای رزرو اقامتگاه، سوییت و ویلا در قشم کلیک کنید.

سوغات خوراکی قشم

  • شکلات و قهوه

هرچند شکلات و قهوه جزو محصولات تولیدی جزیره قشم به شمار نمی‌آید، اما در آنجا می‌توانید بهترین و با کیفیت‌ترین شکلات‌ها و قهوه‌های خارجی را پیدا کنید. زیرا قشم یک منطقه آزاد تجاری است. گذشته از اینکه می‌توانید بسیاری از محصولات خارجی را در آنجا پیدا کنید، قیمت بسیار مناسب‌تری نیز نسبت به دیگر شهرها دارند.

بد نیست بدانید که قشم بورس قهوه‌های اعلا و منحصربه‌فرد است. انواع برندهای خارجی قهوه را می‌توانید در بازارهای قشم پیدا کرده و بخرید.

بیشتر بخوانید: غذاهای محلی قشم

  • مسقطی جنوبی

یکی دیگر از خوراکی‌های لذیذ قشم که برای سوغاتی می‌توانید تهیه کنید، مسقطی است. این خوراکی از ترکیب نشاسته، گلاب، زعفران، کره، شکر و انواع مغزها از جمله پسته، بادام، گردو و... تهیه می‌شود. این شیرینی ظاهری شبیه به ژله دارد و در طعم‌های مختلف تولید می‌شود.

  • نان های محلی قشم

پخت نان یک هنر است که هر منطقه برای آن یک روش ویژه و خاص درست کرده است. از آنجایی که در قشم هنوز فرهنگ بومی مردم غالب است، بسیاری از نان‌های محلی پخت می‌شوند. می‌توانید انواع مختلفی از نان‌های محلی این شهر را تهیه کرده به عنوان سوغات با خود ببرید. این نان‌های پرطرفدار عبارتند از:

تفریحات هیجان انگیز قشم را در اینجا رزرو کنید.

نان های محلی قشم

1. نان تموشی یا تومشتی

معروفترین و محبوب‌ترین نان قشم همین نان تموشی است که احتمالا اسم آن را شنیده‌اید. برای پخت این نان آرد و کمی آب را ترکیب کرده، سپس یک لایه نازک از آن را روی تابه داغ پهن می‌کنند.

بعد تخم مرغ یا پنیر را به آن اضافه کرده و اجازه می‌دهند تا به صورت کامل بپزد. این نان را همراه با سس مهیاوه که از خردل، آب ماهی، گشنیز، رازیانه و آب تهیه می‌شود، سرو می‌کنند.

بیشتر بخوانید: بهترین اقامتگاه قشم

2. نان خمیر تازه

نان خمیر تازه نیز میان مردم محلی و گردشگران بسیار محبوب است. برای پخت این نان خمیر آن را از روز قبل با آرد و شکر آماده می‌کنند. در این مدت ماست و تخم مرغ‌ها را به ترتیب و تک به تک به آن اضافه می‌کنند. بعد با اضافه کردن مقداری آب آن را به شکل خمیر درمی‌آورند. سپس آن را روی حرارت می‌پزند.

3. نان گرده

نان گرده نیز همانند نان تموشی به همراه سس مهیاوه سرو می‌شود اما طرز تهیه آن متفاوت است. برای تهیه آن آرد، نمک و آب را به صورت خمیر درمی‌آورند و خمیر حاصل را به قسمت‌های کوچک تقسیم می‌کنند. سپس تکه‌های کوچک را یکی پس از دیگری در تابه‌ای داغ پهن می‌کنند. شما برای تهیه این نان خوشمزه باید به شیرینی فروشی‌ها و نانوایی‌های سنتی قشم سر بزنید.

4. نان لگیمات

لگیمات یکی از نان های محلی است که می‌توانید به عنوان سوغات قشم با خود ببرید. این نان طعم شیرینی دارد و برای کسانی مناسب است که دوست دارند، شیرینی جات را برای سوغاتی ببرند. نان لگیمات با ترکیب آرد، تخم مرغ، شکر، خمیرمایه، گلاب، زعفران و نمک تهیه می‌شود.

بیشتر بخوانید: جاهای دیدنی قشم

نان لگیمات

  • خرما

مگر می‌شود به یکی از شهرهای جنوب کشور سفر کرد و خرمای آنجا را به عنوان تحفه سفر با خود نیاورد. درختان خرما بخشی مهمی از طبیعت و فرهنگ مردم جنوب هستند.

جزیره قشم نیز از این قاعده مستثنی نیست. در بازارهای قشم می‌توانید خرماهای تازه چیده شده را تهیه کنید. همچنین سایر محصولات درختان خرما مثل خارک، قصبک و رطب را هم می‌توانید به عنوان سوغات قشم با خود ببرید.

بیشتر بخوانید: راهنمای سفر به قشم

  • کیک سنتی هلر

شیرین‌ترین و خاص‌ترین سوغات جزیره قشم، کیک سنتی هلر است. خاستگاه این کیک به روستای هلر از توابع قشم برمی‌گردد. این کیک‌ها اسفنجی بوده و در پخت آن مواد ساده‌ای مثل آرد، تخم مرغ، شکر و وانیل استفاده شده است. با این وجود مزه متفاوتی نسبت به کیک‌های صنعتی دارند. طعم بی‌نظیر و عطر فوق العاده آن حتما غافلگیرتان می‌کند.

بیشتر بخوانید: بهترین زمان سفر به قشم

  • ادویه های رنگارنگ

یکی از ویژگی‌های خاص مردم جنوب ایران از جمله قشم، استفاده از انواع مختلف ادویه در غذاهای خود است. معمولا تنوع ادویه در این مناطق بسیار بالاست. حتی برخی از این ادویه‌ها از خاک‌های خوراکی جزیره به دست می‌آیند. طعم متفاوت ادویه‌های قشم را می‌توانید در غذاهای محلی آنها بچشید. بنابراین تهیه ادویه های رنگارنگ جزیره را به عنوان سوغاتی فراموش نکنید.

ادویه های رنگارنگ

صنایع دستی قشم

اهالی جزیره قشم، مردمانی هنرمند و صنعت‌گرند. شرایط سخت زندگی در این جزیره سبب شده تا آنها مردمی سخت‌کوش شده و از هر چیزی هنری خلق کنند. فرقی نمی‌کند، صدفی در ساحل یا برگ‌های خشک درختان خرما باشد، یا اینکه نقش و نگارهای زیبا روی پارچه‌های رنگی باشد؛ به قول قدیمی‌ها از هر انگشتشان یک هنر می‌ریزد.

می‌توانید بخشی از صنایع دستی زیبای جزیره را به عنوان سوغات قشم تهیه کرده و با خود ببرید. خوبی این نوع محصولات این است که با گذر زمان از بین نمی‌روند و می‌توانند تا همیشه خاطره سفر را در شما زنده نگه دارند. برخی از این محصولات عبارتند از:

  • صنایع عودسازی

ایران یکی از کشورهایی است که پیشینه‌ای قوی در هنر موسیقی دارد. در گذشته سازهای زیادی بین مردم رایج بوده که امروزه کمیاب شده‌اند. یکی از این سازها عود است که به آن بربط می‌گفتند. سازی قدیمی با ظاهری شبیه به مرغابی که آوایی محزون و گوشنواز دارد. این ساز تا حدودی شبیه تار و سه تار است.

هنر عود نوازی و صنعت عود سازی سال‌هاست که میان مردم قشم رایج بوده و یکی از اصیل‌ترین هنرهای بومی این منطقه محسوب می‌شود. هرچند امروزه گرد فراموشی این هنر را فراگرفته، اما می‌توانید بهترین انواع ساز عود را از جزیره زیبای قشم تهیه کنید.

صنایع دستی قشم

  • لباس های محلی قشم

حتما زنان جزیره قشم را دیده‌اید که با لباس‌های زیبا و رنگارنگ در جزیره می‌گردند. مطمئنا بعد از دیدن رنگ‌های روح نوازشان دوست دارید آنها را به عنوان سوغات قشم با خود ببرید.

بد نیست بدانید که این لباس‌ها با تلفیقی از فرهنگ لباس پوشیدن مردم هند و ایران درست شده است. زیرا قرن‌های طولانی تاجران هندی با این جزیره در تماس بوده و بخشی از فرهنگ‌شان را به آنها داده‌اند. لباس مردم بومی قشم دارای چند قسمت است:

  • کندوره: یا شلوارهای زینتی که سوزن کاری شده‌اند. این لباس معمولا از جنس ساتن است.
  • لیسی: یا شال‌های بلند به طول دو متر که معمولا نازک هستند و برای هوای گرم منطقه مناسب است.
  • برقع یا برکه: که یکی از پوشش‌های خاص زنان این جزیره است. برقع کاربردهای مختلفی دارد و در قدیم بیشتر به عنوان حجاب استفاده می‌شده و صورت را در برابر شن، باد و آفتاب محافظت می‌کرده است. برقع‌ها یک رنگ شناسی جالب هم دارند. رنگ مشکی آنها یعنی دختر مجرد است. رنگ نارنجی را نیز کسانی که در دوران نامزدی هستند، استفاده می‌کنند. جالب است بدانید در گذشته این برقع‌ها را به شکل ابرو و سبیل کلفت مردان طراحی می‌کردند تا از زنان در برابر هجوم غریبه‌ها محافظت شود.
  • چادرهای نازک رنگی: که برخی زنان از آن استفاده می‌کنند و مدل پوشیدنش نیز کاملا متفاوت است.

لباس محلی قشم

  • حصیر بافی

هر جا که درختان نخل باشد، مطمئنا می‌توانید در کنار آن صنایع دستی حصیر بافی را پیدا کنید. این هنر سنتی به مردم کمک می‌کرده تا مایحتاج زندگی خود را با چوب‌های نازک درخت خرما بسازند. این محصولات گذشته از زیبایی و جلوه چشم نوازی که دارند، در مقابل آب و هوای گرم بسیار مقاوم هستند.

ضمنا هر کدام از این محصولات نام اختصاصی خود را دارند. مثلا به حصیری که برای زیرانداز استفاده می‌شود، «تک» و به سینی بزرگ را «سپ» می‌گویند. می‌توانید انواع و اقسام وسایل مثل کیف، میوه خوری، سبزی خوری و غیره را تهیه کرده و برای سوغات قشم هدیه بدهید.

حصیر بافی

  • گلیم بافی

گلیم بافی یکی از هنرها و صنایع دستی تمام مردم ایران است که هر منطقه آن را به شیوه خاص خود می‌بافد. گلیم بافی از جمله صنایع جزیره قشم نیز محسوب می‌شود که طرح‌های روی آن حاکی از زندگی مردم این جزیره در مدارا با شن و آفتاب است. اگر به دنبال یک هدیه ماندگار و شیک هستید، گلیم‌های بافته شده توسط اهالی قشم، گزینه بسیار مناسبی است.

گلیم بافی

  • گلابتون دوزی

گلابتون دوزی که با نام‌های کمه دوزی و زردوزی نیز شناخته می‌شود، از هنرهای دوخت قشم محسوب می‌شود. گلابتون در واقع نخی با روکش طلایی یا نقره‌ای بر روی ریسمانی ابریشمی است که می‌توان با آن زمینه اصلی پارچه را پوشاند و انواع لباس‌های محلی مانند روسری، شلوار و... را با آن تزئین نمود. اگر به لباس‌های جنوبی علاقه دارید، حتما لباس‌هایی که گلابتون دوزی شده‌اند را به عنوان سوغات قشم برای عزیزان خود به یادگار ببرید.

گلابتون دوزی

  • خوس دوزی

خوس دوزی به عنوان یکی از هنرهای دستی با قدمت بسیار زیاد است که در آن به کمک نخ مخصوصی به نام نقده طرح‌های مختلف را بر روی لباس‌های محلی می‌دوزند. این طرح‌ها شامل بته جقه، ستاره و... هستند و شما می‌توانید انواع لباس‌های خوس دوزی شده را در این جزیره تهیه کنید.

  • شک بافی

زنان و دختران قشم از یک بالشتک کوچک و چند قرقره نخ استفاده می‌کنند و نوارهایی با 5 تا 50 میلی متر قطر را می‌بافند. از این نوارها برای دمپای شلوارها، لبه آستین و یقه و همینطور کناره‌های دامن استفاده می‌شود. لباس‌هایی که در دوخت خود از این نوارها دارند، ارزش بالایی را به خود اختصاص می‌دهند.

  • زری بافی

این نوع بافت شباهت زیادی به شک بافی دارد و در آن نخ های براق طلایی یا نقره‌ای به کار می‌رود. از پارچه‌های زری بافی شده برای لباس های اشرافی در مراسم‌های مهم و رسمی استفاده می‌شود. همچنین شما می توانید این پارچه‌ها را به عنوان سوغات قشم تهیه کرده و حتی در دکوراسیون منزل خود نیز از آن‌ها کمک بگیرید.

  • بادله دوزی

برای انجام این نوع بافت سنتی از ترکیب شک و زری بافی استفاده می‌کنند و نوارهایی که با این روش بافته می‌شوند، گاها تا  سانتی متر نیز قطر دارند.

بادله دوزی

  • تکه دوزی

مردم جزیره قشم در هنر تکه دوزی مهارت زیادی دارند و از این هنر برای تزئین روبالشتی‌ها، رومبلی، روتختی و پشتی استفاده می‌کنند. چهل تکه یکی از محبوب‌ترین نوع تکه دوزی محسوب می‌شود که می‌توانید در این جزیره مشاهده کنید.

  • سوند بافی

موقعیت جغرافیایی قشم به گونه‌ای است که در آن شاخه و برگ درخت خرما به وفور یافت می‌شود. محلی‌های این جزیره از این شاخ و برگ‌ها برای تهیه زیرانداز و روانداز استفاده می‌کنند و صنایع دستی بسیار جذابی را تولید می‌نمایند.

سوند بافی

  • کپکاپ

یکی دیگر از صنایع دستی که اختصاص به جزیره قشم دارد، کپکاپ است. کپکاپ نوعی کفش است که ماهیگران و لنج سازان از آن استفاده می‌کنند. این کفش‌ها از چوب ساخته شده و بسیار مقاوم هستند.

از آنجایی که ماهیگران ساعت‌های طولانی سر پا ایستاده و کار می‌کنند، این کفش‌ها به آنها کمک می‌کنند تا آسیب کمتری به کمر و پاهایشان وارد شود. اگر از صنایع خاص و عجیب خوشتان می‌آید، کپکاپ انتخاب خوب است. می‌توانید این کفش‌ها را از بازار قشم تهیه کنید.

  • محصولات دریایی تزئینی

دریا همیشه نسبت به کسانی که در مجاورتش زندگی می‌کنند، سخاوتمند است. در سواحل جزیره قشم انواع صدف‌های رنگارنگ، حلزون و عروس دریایی است که موج‌های دریا آن را به ساحل می‌آورند.

سال‌هاست مردم هنرمند قشم با استفاده از آنها انواع مختلف وسایل زینتی و تزئینی را درست کرده و به مسافران می‌فروشند. می‌توانید در بازارهای قشم دستبند، گوشواره، گردنبند، قاب عکس و جعبه‌های ساخته شده با این محصولات را تهیه کنید.

محصولات دریایی تزئینی

سخن آخر...

بخش مهمی از گردشگری در جزیره، به بازدید از بازارها و تهیه سوغاتی اختصاص دارد. سوغات قشم آنقدر متنوع است که شاید ندانید چطور و از کجا باید آنها را پیدا کنید. بازارهای مختلفی در شهر وجود دارند که می‌توانید به آنها مراجعه کرده و سوغاتی مورد نظر خود را تهیه کنید.

اگر این سفر را همراه با روم تور بروید، می‌توانید به کمک تور، باکیفیت‌ترین محصولات را در بهترین بازارهای قشم خریداری کنید. به نظر شما بهترین سوغات کدام است؟ خوشحال می‌شوییم نظرات و پیشنهادات شما را بشنویم.