نمایشگاه اکسپو دبی؛ بزرگترین رویداد نمایشگاهی جهان

اکسپو دبی یک رویداد مهم جهانی به حساب می‌آید. به دلیل شیوع بیماری کوید ۱۹ در سال ۲۰۲۰ این رویداد اجرا نشد و به سال ۲۰۲۱ موکول شد. اکسپو دبی برای ۶ ماه میزبانی ۱۹۲ کشور را بر عهده دارد. نمایشگاه اکسپو یک نمایشگاه جهانی است که از اول اکتبر سال ۲۰۲۱ تا ۳۱ مارس سال ۲۰۲۲ ( ۹ مهر ۱۴۰۰ الی ۱۱ فروردین ۱۴۰۱) به مدت ۱۸۲ روز در دبی برگزار می‌گردد.

نمایشگاه اکسپو دبی؛ بزرگترین رویداد نمایشگاهی جهان
اکسپو دبی؛ بزرگترین رویداد نمایشگاهی جهان

اکسپو دبی بهترین مکان برای کسب علم و دانش به شمار می‌رود. مثلاً به این فکر کنید می‌توانید با تعداد زیادی از افراد معروف و فیلسوفان قرن در یک مکان ملاقات داشته باشید و چیزهای جدید زیای را تجربه می‌کنید. اگر بخواهیم از اهمیت این نمایشگاه برای شما بگوییم اینگونه است که اکسپو دبی بعد از المپیک و جام جهانی فوتبال سومین رویداد پراهمیت در جهان است.

 یکی از بزرگ‌ترین نشست‌های جهانی همین نمایشگاه است. در این نمایشگاه بهترین افراد جهان برای ساختن دنیا و آینده‌ای بهتر دورهم جمع می‌شوند. جوانان و نوجوانان نقش بسیار مهمی در اکسپو دبی دارند، به این صورت که برای آنها فرصت‌های زیادی برای مشاهده و یادگیری وجود دارد. آن‌ها می‌توانند به شکل‌گیری ایده‌های خلاقانه کمک زیادی کنند و با گفتن ایده‌های نوآورانه‌ای که در ذهن خود دارند در ایجاد آینده‌ای زیباتر برای خاورمیانه کمک بسیاری داشته باشند. زمان برگزاری نمایشگاه اکسپو دبی هم‌زمان با پنجاهمین سالگرد تأسیس امارات متحده عربی است. این روز در تاریخ این کشور روز بسیار مهمی به شمار می‌رود. ما در این مقاله سعی کردیم تا اطلاعات کاملی در مورد این نمایشگاه را در اختیارتان قرار دهیم. اگر به نمایشگاه  اکسپو دبی علاقه‌مندید تا آخر مقاله با مجله روم تور همراه باشید.

اکسپو دبی چیست؟

اکسپو دبی

اکسپو دبی مهم‌ترین و بزرگ‌ترین نمایشگاه در جهان برای به نمایش گذاشتن مهم­ترین دستاوردهای کشورهای مختلف، مخصوصا در زمینه‌هایی مثل نوآوری، فناوری و معماری است. این رویداد هر پنج سال یک بار اتفاق میافتد که میزبانی جدیدترین دوره اکسپو بر عهده شهر زیبای دوبی است.

 اکسپو به مدت شش ماه به طول می‌انجامد، همین امر باعث شده تا به یک رویداد بین‌المللی بزرگ تبدیل شود، نمایشگاه اکسپو دبی اولین رویداد جهانی در منطقه جنوب آسیا، آقریقا و خاورمیانه است که همین امر باعث شده به بزرگ‌ترین رویداد در جهان عرب معروف شود. میلیون‌ها بازدیدکننده از سرتاسر جهان به اکسپو دعوت می‌شوند تا در نمایشگاهی از فرهنگ‌ها، غذاها و فناوری‌های بیسار متنوع حضورداشته باشند. مردم از سرتاسر جهان دورهم جمع می‌شوند، با یکدیگر به تعامل می‌پردازند و ایده‌های خود را به اشتراک می‌گذارند. این نکته حائز اهمیت است که این مکان جایی برای خوش‌گذرانی و تفریح نیز است.

 هدف افرادی که نمایشگاه اکسپو را پایه‌گذاری کرده‌اند به دست آوردن دستاوردهایی مثل ایجاد کردن بیش از ۹۰۰ هزار شغل است که  برآورد می‌شود سود اقتصادی آن تا سال ۲۰۳۱ به ۳۳ میلیارد دلار برسد. اکسپو دبی قصد دارد گردشگری نوین را افزایش و مشاغل نوآور را توسعه دهد. از دیگر اهداف این نمایشگاه می‌توان به افزایش شهرت بین‌المللی به‌عنوان مکانی برای تجارت اشاره کرد.

رویدادها و سرگرمی‌های اکسپو 

اکسپو دبی

رویدادها و سرگرمی های مختلفی در اکسپو برگزار می شود که هر روز ۶۰ نمایش مثل: تئاتر، فلش ماب، اپرا، اجراهای زنده کمدین‌ها، آکروبات‌بازها، نمایش مد، کنسرت، شاعران، آتش‌بازی، گردهمایی‌های آموزشی و ... که لحظات شادی را برایتان به وجود خواهد آورد. برای افرادی که به فناوری علاقه دارند فرصت‌های زیادی وجود دارد که دنیایی پر از وسایل نقلیه خودکار، واقعیت مجازی و ربات‌ها را تجربه کنند. یکی دیگر از قسمت‌های سرگرم‌کننده در این نمایشگاه فعالیت‌هایی در راستای تناسب‌اندام و سلامتی انجام می‌شود که شامل جلسه‌های ذهن آگاهی، تجربه‌های واقعیت مجازی و ورزش‌های حرفه‌ای می‌شود.

با وجود این همه رویداد اتفاقات دیگری هم در این نمایشگاه انتظار شما را می‌کشد، اتفاقاتی از قبیل موسیقی و سرگرمی تا معماری برای افرادی که از اکسپو بازدید می‌کنند در نظر گرفته‌ شده است. باوجود این همه اتفاق شگفت‌انگیز یک روز زمان کافی است تا بزرگ‌ترین رویداد قرن را تجربه کنید. آغاز تمام این اتفاق‌های زیبا و خارق‌العاده میدان الوصه است، در آنجا آثار هنری و تابلوهایی از بزرگ‌ترین هنرمندان چشمان شما را نوازش خواهد کرد. تصور کنید به ۱۹۲ کشور جهان در یک نقطه سفر می‌کنید و با فرهنگ و تاریخ دیرینه تمام آن‌ها آشنا می‌شوید؛ جذاب نیست؟

شما می‌توانید از بین انواع غذاهای لذیذ با طعم‌های متفاوت را با هر قیمتی که بخواهید انتخاب و نوش جان ‌کنید. ۲۰۰ رستوران متفاوت با تعداد زیادی غذاهای رنگارنگ و با تنوع جهانی در اکسپو فعالیت دارند و شما با وجود آن‌ها می‌توانید لذت خوردن هر غذایی از هرکجای جهان را در اکسپو دبی تجربه کنید. نکته جالبی که وجود دارد این است که حدود ۴۵ فواره آب در این نمایشگاه تعبیه شده تا هر زمان که بخواهید آب آشامیدنی رایگان برای شما فراهم باشد.

اکسپو دبی

زمان برگزاری اکسپو با کریسمس، جشن دیوالی، سال نو چینی، شب سال نو و روز ملی امارات متحده عربی هم زمان خواهد بود و هرکدام از این مراسم‌ها سرشار از سرگرمی‌های زیادی برای تمام بازدیدکنندگان است. خانواده‌هایی که می‌خواهید با فرزندانتان از نمایشگاه اکسپو دیدن کنید اصلاً نگران نباشید، دو پارک بزرگ به نام‌های الفرسان و جوبیلی برای بازی کردن کودکان انتخاب شده است. یک امکان ویژه برای ساکنان دبی و بازدیدکنندگان بین‌المللی وجود دارد، زمانی که در اکسپو شرکت کنند، می‌توانند پاسپورت ویژه‌ای به نام Dubai passport  Expo را به‌عنوان سوغاتی خریداری کرده و با خود به یادگار داشته باشند.

قیمت این پاسپورت ۲۰ درهم است و امکان خرید آن در همه‌ فروشگاه‌های رسمی موجود در اکسپو وجود دارد. این پاسپورت از میراث امارات متحده الهام گرفته و به صورتی طراحی‌شده که گذشته و حال را به یکدیگر پیوند می‌دهد. مراسم افتتاحیه اکسپو دبی در ۹۰ دقیقه با صدها برنامه شگفت‌انگیز برگزار و این مراسم از طریق شبکه‌های تلویزیونی در جهان بصورت زنده پخش شد. طی خبری مدیر اجرایی اکسپو گفته است در این رویداد به چشم‌اندازها و طبیعت امارات متحده عربی اشاره می‌شود و موضوع افتتاحیه مبنی بر برنامه‌های اکسپو است. یعنی خلق آینده‌ای بهتر. رقص و موسیقی از قسمت‌های اصلی افتتاحیه بودند. در ضمن قلب تپنده اکسپو گنبد میدان الوصل، فناوری پیشرفته‌ای را با بزرگ‌ترین پروژکتور ۳۶۰ درجه در جهان به نمایش می‌گزارد و معنی واقعی شگفتی را نمایان می‌کند.

اپلیکیشن اکسپو

 اپلیکیشن اکسپو به شما کمک می‌کند تا برنامه‌ای شخصی برای خودتان ایجاد کنید و خود را برای بازدید از رویدادها و جاذبه‌های زیبای این نمایشگاه آماده کنید. با این برنامه این امکان را دارید تا از رستوران‌ها  و موضوعات آشپزی آن‌ها مطلع شوید، بلیت‌های اکسپو را تهیه کنید و از قابلیت جی‌پی‌اس آن استفاده کنید. در این اپلیکیشن امکان خرید بلیت‌های اکسپو نیز برای شما تعبیه‌شده است. با استفاده از این برنامه پرکاربرد این امکان را دارید تا اطلاعات زیادی از چت‌بات و مرکز تماس با مشتری به دست آورید.

تاریخچه نمایشگاه اکسپو دبی

در مارس ۲۰۱۶ بود که توسعه فیزیکی فضای اکسپو کلید خورد و از آن زمان به بعد چیزی بیش از ۴۰ هزار کارگر روی این پروژه عظیم کار کرده‌اند. به‌علاوه در مارس ۲۰۱۶ بود که از لوگوی اکسپو رونمایی کردند. این لوگو از حلقه‌ای که در محوطه باستانی ساروق الحدید کشف شده بود الهام گرفته شده و نماد ارتباط جهان شرق و غرب که دوبی نیز خود را نماینده این ارتباط معرفی کرده به شمار می‌رود.

 هر کشوری که در اکسپو شرکت کرده مسئول قرارداد پروژه‌های عمرانی خود بوده و تمامی این قراردادها به‌وسیله وکیل‌های متخصص عربی و با دقت بالایی تنظیم‌ شده‌اند. در زمان ساخت‌وساز، مشاورانی از طرف نمایشگاه اکسپو برای نظارت بر این سازه‌ها انتخاب شدند تا اطمینان حاصل کنند همه کارها طبق برنامه اجرا شده و تأخیری در کارها به وجود نیاید. بلاخره بعد از چند سال ساخت و ساز نمایشگاه اکسپو در سال ۲۰۲۱ به استقبال بازدیدکنندگان و شرکت‌کنندگان رفت.

دبی چگونه میزبان اکسپو شد؟

دبی اولین کشور عربی و خاورمیانه‌ای است که در ۱۵۰ سالی که اکسپو در جهان برگزار می‌شود توانسته عنوان میزبانی آن را به دست بیاورد. امارات متحده عربی در تاریخ ۲۷ نوامبر ۲۰۱۳ بود که به‌عنوان میزبان نمایشگاه جهانی اکسپو انتخاب شد. این کشور که در حاشیه خلیج فارس وجود دارد چاره‌ای جز  رقابت با شهرهای ازمیر ترکیه، سائوپائولو برزیل و یکاترینبورگ روسیه نداشت. انتخاب کشور مناسب برای برگزاری اکسپو به این صورت بود که نمایندگان 164 کشور جهان در دفتر بین‌المللی نمایشگاه‌ها در پاریس گرد هم آمدند تا کشور میزبان را انتخاب کنند. این‌گونه بود که دوبی به‌عنوان برگزارکننده اکسپو انتخاب شد و این افتخار بزرگ را نصیب خود کرد.

این شهر معروف به جلوه‌های نوری و برج خلیفه است. زمانی که پیروزی دوبی در این رای گیری قطعی شد، آتش‌بازی و نورافشانی در برج خلیفه، بلندترین ساختمان جهان، آسمان شهر را روشن کرد. و هزاران نفر در جای‌جای امارات متحده عربی این افتخار بزرگ را جشن گرفتند و آن روز را در کشور به‌عنوان تعطیل رسمی اعلام کردند.

موضوع و هدف از برگزاری اکسپو دبی

موضوع، هدف و تمرکز اکسپو دوبی نوآوری فرهنگ و معماری و ایجاد فرصت‌های جدید برای شرکت‌ها و سازمان‌ها و میلیون‌ها بازدیدکننده است تا بتوانند آرزوهایشان را محقق و نیازهایشان را برطرف سازند. در این نمایشگاه افراد از نقاط مختلف دنیا به یکدیگر متصل می‌شوند. این نمایشگاه جهانی خواستار ایجاد امید در مردم و انتظار دارد مردم با گرد هم آمدن، بشریت و کره زمین را در مسیر صحیحی قرار دهند و راه کارهای جدیدی را برای حفاظت از کره زمین کشف کنند. اکسپو دبی از محیط زیست حفاظت و برای آسایش نسل‌های آینده تلاش می‌کند.

شعار اکسپو دبی

اکسپو دبی

هر نمایشگاهی با محوریت موضوعی خاص برگزار می‌گردد تا تأثیرات زیادی در مسیر پیشرفت بشریت داشته باشد. همان‌طور که در بالا به آن اشاره کردیم موضوع اصلی در اکسپو ارتباط ذهن‌ها و خلق آینده است و دارای سه موضوع فرعی فرصت، تحرک و پایداری می‌باشد.

برگزارکنندگان مراسم اکسپو در تلاش هستند تا فرصتی ایجاد کنند که در آن استعدادهای هر فرد شناخته و پرورش یابد. در ضمن باید بگوییم اکسپو به تمام  افراد این امکان را می‌دهد تا نقش بسزایی در پیشرفت بشر و سیاره رمین داشته باشند. هر منطقه موضوعی مخصوص به خودش را دارد، موضوع‌هایی مانند تغییرات اقلیمی، مراقبت‌های بهداشتی، مهاجرت و دسترسی برابر در آموزش در این نمایشگاه موردبررسی قرار می‌گیرند، به امید اینکه راهکارهای مناسبی برای آینده‌ای بهتر پیدا شود.

 فرصت: این گزینه پتانسیل افراد و جوامع برای شکل دادن به آینده را آشکار می‌کند.

تحرک: در افراد  حرکتی هوشمندانه‌تر و پربارتر ایجاد می‌کند. کالاها و ایده‌ها ازنظر فیزیکی و مجازی، هدف موردنظر این قسمت است. در این نمایشگاه نوآوری‌ و فناوری تحرک وجود دارد که از آن به‌عنوان راه‌حل‌هایی در شهرهای پیشرفته، پویایی شخصی، سفر، هوش مصنوعی و رباتیک، ارتباط دیجیتالی، اکتشاف و غیره به کار می‌رود.

پایداری: این برای حفظ سیاره زمین برای نسل‌های آینده به وجود آمده و اینکه چگونه هر فرد می‌تواند نقش خود را برای به وجود آوردن جهانی پایدارتر بازی کند. موضوع‌های موجود در این قسمت در مورد مدیریت منابع، تغییرات اقلیمی، اکوسیستم‌های طبیعی، تنوع زیستی و موارد دیگر است.

وب سایت اکسپو

برای نمایشگاه اکسپو زمینی به مساحت ۴۳۸ هکتار در جنوب شهر دبی در نظر گرفته شده است. سایت اکسپو ۲۰۲۰ دبی از بخش‌های مسکونی، مهمان‌نوازی و نمایشگاهی تشکیل‌شده که هتل Rove به‌عنوان تنها هتل موجود در این محل است. طراحی محل آن با الهام از موضوع نمایشگاه و با ایده پردازی از طراحی شهری محلی، معماری و محیط طبیعی دبی انجام‌شده است و شامل سه گلبرگ متصل به میدان الوصل می‌شود که نمادی از سه منطقه‌ موضوعی نمایشگاه با عناوین فرصت، تحرک و پایداری‌ خواهند بود.

هر منطقه موضوعی شامل فضاهای اجرایی، گالری‌های نوآوری و نمایشگاه‌های هنری و باغ‌های فضای باز است. بازدیدکنندگان بر حسب علاقه‌‌شان می‌توانند هر یک از این مناطق را انتخاب کنند. در این محل از چراغ‌هایی استفاده‌شده است که با انرژی خورشیدی کار می‌کنند.

چطور به اکسپو دبی برویم؟

نمایشگاه اکسپو دبی در منطقه جنوبی و تقریباً نزدیک به فرودگاه بین‌المللی آل مکتوم قرارگرفته است. به همین خاطر دسترسی‌های زیادی به آن وجود دارد، مانند: فرودگاه بین‌المللی دبی، فرودگاه بین‌المللی ابوظبی و پایانه‌های کروز دبی و ابوظبی، اگر بخواهید از داون تاون دوبی تا محلی که اکسپو در آنجا برگزار می‌شود با خودروی شخصی بروید ۴۰ دقیقه زمان می‌برد. همچنین می‌توانید با استفاده از مترو به نمایشگاه بروید. سرویس‌های اتوبوس اختصاصی نیز برای رفتن به اکسپو در نظر گرفته‌شده که هدف آن‌ها آسان شدن رفت‌وآمد برای بازدیدکنندگان اکسپو است. ۱۲۶ اتوبوس‌ در  ۹ ایستگاه متفاوت حاضر هستند و به‌صورت رایگان از ساعت ۶:۳۰ صبح تا ۹۰ دقیقه  بعد از تعطیل شدن نمایشگاه در خدمت بازدیدکنندگان می‌باشند.

آیا بازدید از اکسپو دبی ۲۰۲۰ رایگان است؟

اگر می‌خواهید در بزرگ‌ترین رویداد جهان شرکت داشته باشید، می‌توانید از سایت رسمی اکسپو «www.expo2020dubai.com»، نمایندگان مجاز بلیت و گیت‌های ورودی اکسپو، بلیت خود را تهیه کنید.

اقامت در دبی در زمان برگزاری اکسپو

گردشگرانی که می‌خواهند از اکسپو دیدن کنند اما نمی‌خواهند در زمان بازدید درگیر ازدحام جمعیت شوند.  بهترین گزینه برای آن‌ها اقامت  درجنوب شهر و در نزدیکی فرودگاه آل مکتوم است. یک گزینه دیگر برای شما منطقه مارینا در دوبی است. می‌توانید بعد از اقامت با مترو خود را به نمایشگاه برسانید. تنها هتلی که در سایت اکسپو قرار دارد و امکان رزرو اتاق‌های آن برای بازدیدکنندگان فراهم است هتل Rove نام دارد که در کنار میدان الوصل قرارگرفته، اگر بازدیدکنندگان این هتل را برای اقامت انتخاب کنند یک بلیت اکسپو به آن‌ها هدیه داده خواهد شد.

 شرکت‌های موجود در اکسپو می‌توانند در شهرک اکسپو ویلیج اقامت داشته باشند. این مکان نمونه‌ای از شهرهای آینده در دبی خواهد بود. در این شهرک برج‌های آپارتمانی، آپارتمان استودیو و خانه‌های یک خوابه، دو خوابه و سه خوابه  وجود دارد و محلی برای اسکان غرفه‌داران و شرکت‌های کشورهای متفاوت است.

تدابیر ایمنی در برابر کرونا

بازدیدکنندگانی که بالای ۱۸ سال سن دارند در صورتی اجازه بازدید از اکسپو را دارند که گواهی دریافت واکسن موردتایید کشور خود را به همراه داشته یا تست منفی پی‌سی‌آر داشته باشند و باید این تست را  ۷۲ ساعت قبل از ورود به اکسپو انجام داده باشند. کسانی که بلیت معتبر دارند، ولی  نه واکسن زده‌اند و نه موفق به انجام تست پی‌سی‌آر شده‌اند، می‌توانند  تست را به‌صورت رایگان در مراکز اکسپو انجام دهند. نتیجه تست آن‌ها در حدود چهار ساعت بعد آماده خواهد شد.

کلام آخر

نمایشگاه اکسپو دبی فرصت‌های شغلی زیادی را برای تمامی مردم از هرکجای جهان ایجاد خواهد کرد و فرصتی  بسیار مناسب برای اقتصاد امارات است. گردشگران و بازدیدکنندگان زیادی به دبی می‌آیند. اکسپو هر پنج سال یک‌بار برگزار می‌شود و برای تمام فناوری‌های جهانی غرفه ویژه‌ای در آن وجود دارد. اگر بعد از خواندن این مقاله هنوز هم سؤالاتی بدون پاسخ در ذهن شما وجود داشت ما در مجله گردشگری روم تور پاسخگوی شما هستیم، با ما در تماس باشید.