سفرنامه جاسب؛ منطقه ای کوهستانی در شمال استان مرکزی

سفر به جاسب یکی از سفرهای جالب برای من بود، از این لحاظ که فکر نمیکردم اول مقصد تا آخر مقصد اینقدر با هم متفاوت باشد.

سفرنامه جاسب؛ منطقه ای کوهستانی در شمال استان مرکزی
جاسب؛ منطقه ای کوهستانی در شمال استان مرکزی

سفر به جاسب یکی از سفرهای جالب برای من بود، از این لحاظ که فکر نمیکردم اول مقصد تا آخر مقصد اینقدر با هم متفاوت باشد.

روستای جاسب بخشی از شهرستان دلیجان در استان مرکزی هست، این روستای زیبا در دره ای بین رشته کوه های بلند قرار داره. این دهستان در ۱۵ کیلومتری شمال شرقی دلیجان و نزدیک سد پانزده خرداد قرار داره و شامل ۷ تا آبادی به نام های: بیجگان، وشتکان، وسقونقان، هرازجان، زر، واوان و کروگان.

وقتی وارد جاده جاسب شدیم چنان غرق شکوه و زیبایی رشته کوه های بلند شدیم که بارها ایستادیم و عکس یادگاری گرفتیم. فکر میکردم کل مسیر همون کوه ها هست ولی مدتی بعد از رانندگی از دل کوه ها خارج شدیم و رسیدیم به طبیعت سرسبز، ابتدای این مسیر رسیدیم به بستنی فروشی سید محسن که خیلی اونجا شهرت داره. نیم ساعتی در فضای اونجا نشستیم، سفارش فالوده بستنی دادیم که خیلی به ما چسبید. توصیه میکنم حتما فالوده و بستنی اونجا رو امتحان کنید. راستی جنب بستنی فروشی یک ساعت فروشی هست که کلکسیونی از ساعت های قدیمی و لوکس داره، حتما به اونجا سر بزنید و از مصاحبت با فروشنده خوش مشربش، آقای احمدی لذت ببرید.

روم تور، پلتفرم آنلاین رزرو اقامتگاه

استراحت که تمام شد راه افتادیم و اولین آبادی که بهش رسیدیم، روستای بیچگان و باغ زیبا و بزرگ بود. طبیعت سرسبز و هوای دلنشین و فضای زیبای اونجا باعث شد کلی حس زیبا رو تجربه کنیم. کافه بستنیش رو حتما سر بزنید. تو مسیر برگشت از مزرعه صیفی جات که خودت میتونستی سر مزرعه بری و خیار، گوجه، بادمجان و خربزه بچینی. خربزه خریدیم که خیلی برام لذت بخش بود.

بهترین زمان برای سفر به جاسب 

بهار بهترین فصل برای سفر به جاسب هست و می تونید از دیدن شکوفه های زیبا هم لذت ببرید. گرچه سفر ما تیرماه بود و اون زمان هوا مطبوع و دلنشین بود فقط سر ظهر یه کم گرم می شد. نکته مهم اینکه در روزهای تعطیل مردم بومی دلیجان و شهرهای اطراف به روستای جاسب می روند، پس توصیه می کنم اگر قصد سفر را دارید روزهای غیر تعطیل برید. سد پانزده خرداد هم جای خوبیه برای دیدن.

تنها چیزی که توی این سفر ناراحتم کرد عدم رعایت بعضی هموطنان در ریختن زباله هست که قاعدتا باعث افزایش کار کارکنان و کاهش رغبت مردم به رفتن اونجا میشه.

در ویدیو زیر خلاصه ای از سفرنامه خانم مطوری به منطقه زیبا جاسب را می توانید مشاهده کنید: