با کامل ترین اطلاعات درمورد جزایر ناز قشم آشنا شوید!

جزایر ناز قشم بخشی از طبیعت زیبا و شگفت انگیز قشم است که در لیست عجایب هفتگانه قشم قرار دارد. در این مطلب به صورت کامل درمورد شگفتی های این جزایر خواهیم گفت.

با کامل ترین اطلاعات درمورد جزایر ناز قشم آشنا شوید!

جزایر ناز قشم فاقد ساحل شنی بوده و کاملا مسطح است. این جزایر بخشی از طبیعت زیبا و شگفت انگیز قشم است که در لیست عجایب هفتگانه قشم قرار دارد. جایی که می‌توانید برای ساعاتی در روز بر روی آب‌های نیلگون خلیج فارس قدم بزنید.

دو جزیره جدا افتاده در فاصله‌ای نه چندان دور از قشم که زمانی محل استراحت ماهیگیران بوده و امروزه مکانی زیبا برای بازدید گردشگران است. موقعیت خاص این جزایر و نحوه دسترسی به آن سبب شده تا در لیست مقاصد گردشگری به قشم قرار گرفته و سالانه افراد زیادی برای تماشای آن عازم جزیره شوند.

در کنار این جزایر سحرآمیز، انواع تفریحات آبی و هوایی وجود دارد که جذابیتش را دو چندان کرده است. در ادامه بیشتر با این جزایر آشنا خواهیم شد، با ما همراه باشید.

فهرست مطالب:

جزایر ناز قشم کجاست؟

جزایر ناز در قشم در جنوب شرق جزیره و در 37 کیلومتری آن واقع شده است. این جزایر با اسکله مسافربری شهید ذاکری 29 کیلومتر و تا بندر لافت 61 کیلومتر فاصله دارد. جزایر ناز به دلیل موقعیت جغرافیایی خود و باز و بسته شدن مسیر دسترسی به آن به دلیل جزر و مد دریا، جزو عجایب هفتگانه قشم است. همچنین به عنوان یکی از ژئوسایت‌ها در ژئوپارک قشم به ثبت رسیده است.

جزایر نازه از دو جزیره تشکیل شده است. مساحت این جزایر حدود 30 هزار متر مربع است که اطراف‌شان را صخره‌های مرجانی به ارتفاع 5 تا 10 متر احاطه کرده و از دور بیشتر شبیه لوکیشن یک فیلم فانتزی کودکانه به نظر می‌رسد. در این جزایر آب و باد خودش را به دیوارها می‌کوبد و صدایش در تمام جزیره کوچک طنین انداز می‌شود.

این جزایر در گذشته محلی برای استراحت ماهیگران بوده و چند اتاقک نیز از آن دوران به یادگار باقی مانده است. زمانی که بر بلندای این جزایر می‌ایستید، می‌توانید چشم‌اندازی متفاوت و زیبا را از خلیج فارس نظاره‌گر باشید.

جالب است بدانید که جزایر ناز قشم لوکیشن فصل دوم سریال پایتخت نیز بوده است. قسمتی که آنها به جنوب آمده و در توقف کنار دریا، ماشینشان کنار ساحل گیر افتاد.

برای رزرو سوییت در قشم کلیک کنید.

جزایر ناز قشم

چرا این جزایر ناز نامیده می‌شوند؟

این جزایر در میان مردم دو نام کاملا متفاوت دارند. مردم محلی گاهی به آن دو کرده می‌گویند. یعنی جایی که نیمی از روز به خشکی متصل می‌شود و نیم دیگر روز را درون آب می‌رود. اما «ناز» نام شاعرانه این جزایر است که مردم به روی آنها گذاشته‌اند و به معشوقه نازک دلی اشاره دارد که مدام در حال قهر و آشتی با جزیره قشم است.

نیمی از روز را با اوست و نیم دیگر نیست. و جزیره نیز با میل و رغبت هر روز ناز این دو جزیره را می‌کشد و برای ساعاتی کوتاه از هم صحبتی‌اش لذت می‌برد.

جزر و مد ساحل ناز چه ساعتی است؟

برای آنکه بتوانید از ساحل ناز بازدید کنید، باید از زمان جزر و مد جزیره ناز اطلاع داشته باشید. جزر و مد طبیعی دریا در هر بار حدود 6 ساعت طول می‌کشد. سه ساعت بعد از آغاز جزر یا پایین رفتن آب دریا، مسیر رسیدن به جزایر ناز قشم کم کم از زیر آب بیرون می‌آید، تا زمانی که می‌توانید بر روی آن راه بروید.

بعد از بالا آمدن جاده، یک ساعت فرصت دارید که از جزایر بازدید کرده و به ساحل اصلی قشم برگردید. اگر موفق نشدید باید 6 ساعت دیگر در جزایر ناز بمانید تا بتوانید برگردید. البته جای نگرانی نیست، زیرا هرچند جزایر فاقد امکانات رفاهی هستند. اما خطرناک نیست و می‌توانید چند ساعتی را منتظر بمانید.

از آنجایی که جزر و مد دریا گردشی است، نمی‌توان بهترین ساعت برای رفتن به جزیره ناز را تعیین کرد. به همین جهت باید برای انتخاب زمان مناسب به جدول‌های دریانوردی مراجعه کرده و ساعات جزر و مد دریا را چک کنید. در صورت نیاز می‌توانید از ما در سایت روم تور کمک بگیرید.

بیشتر بخوانید: جاهای دیدنی قشم

جزایر ناز چگونه به وجود آمدند؟

شاید برایتان جالب باشد که بدانید چرا جزایر ناز در قشم اینگونه بوده و فقط چند ساعت در روز می‌توان به آنجا رفت. دلیل این اتفاق طبیعی این است که چون جزایر ناز در قسمت جنوبی جزیره قرار دارند، زمانی که باد به شدت از پشت به صخره‌های آن برخورد می‌کند، از اطراف آنها پهلو گرفته و به جای اینکه امواج دریا را به سمت ساحل هدایت کند، باعث پیوستن و شکافتن آنها به سمت یکدیگر می‌شود.

به همین دلیل فقط ساعاتی در روز جاده از زیر آب بیرون می‌آید. جالب است بدانید که مردم محلی به این جاده ساحلی موقت، تومبولو می‌گویند.

جزایر ناز

شگفتی هایی که در جزایر ناز منتظر شماست!

شاید فکر کنید که جزایر ناز تنها یک پدیده طبیعی است که فقط باید چند ساعتی را از دور تماشایش کرد و بعد هم به شهر برگشت و سراغ جاذبه‌های گردشگری جزیره رفت.

اما چنین نیست. گذشته از اینکه جزایر ناز قشم یک پدیده طبیعی گردشگری محسوب می‌شوند، تفریحات زیادی نیز در کنار آن وجود دارد که می‌توانید استفاده کنید. مانند:

پیاده روی روی آب های خلیج فارس

جزایر ناز جایی است که می‌توانید برای چند ساعت روی آب‌های خلیج فارس قدم بزنید و پیاده‌روی کنید. بدون اینکه نگران خیس شدن باشید.

اینجا جایی است که شن‌های کوچک آرام از زیر پاهایتان سر می‌خورند و نسیم خنکی از روی خلیج، صورت‌تان را نوازش می‌کند و صدای برخورد امواج به ساحل، در تمام مدت همراهی‌تان خواهد کرد. از طرف دیگر می‌توانید در این مسیر صدف‌های رنگارنگ و خرچنگ‌های کوچک، توتیا و ماهیان و پرندگان دریایی را تماشا کنید. مطمئنا پیاده‌روی روی دریا بهترین تجربه‌تان از این سفر خواهد بود.

آفرود سواری روی آب و شن

یکی از مهم‌ترین تفریحات جزایر ناز قشم، آفرودسواری است. از آنجایی که قشم یک منطقه آزاد تجاری است، می‌توانید انواع خودروهای جدید اسپورت، لوکس یا شاسی بلند را اجاره کرده و از آفرودسواری روی شن‌های خیس جزیره لذت ببرید. البته بهتر است از تجارب مردم ساحل نشین جزیره استفاده کنید که در میان شن‌ها گیر نیفتید.

تصویر جزایر ناز قشم

برای رزرو تفریحات قشم کلیک کنید.

شترسواری و اسب سواری در کنار ساحل

هر چند در گذشته استفاده از شتر و اسب بیشتر مرسوم بوده و امروزه فراموش شده است، اما این رسم هنوز در میان مردمان سواحل جنوبی کشور رایج است.

در کنار ساحل جزایر ناز قشم می‌توانید از شترها و اسب‌های کرایه‌ای استفاده کرده و ساحل را اینگونه بگردید. ضمنا عکاسی از غروب آفتاب را هنگامی که با شتر یا اسب عرض ساحل را می‌پیمایید، فراموش نکنید.

تفریحات هوایی در جزیره

پاراگلایدر، کایت بورد، پاراموتور، چتربازی و بادسواری از جمله تفریحات هوایی است که می‌توانید در جزایر ناز در قشم سپاه امتحان کنید. این ورزش‌ها که بسیار هم پرطرفدار هستند، تجربه منحصربه‌فردی است و به شما اجازه می‌دهد تا خلیج فارس و رقص موج‌ها را از زاویه‌های دیگر تماشا کنید.

هر ساله جشنواره نمایش‌های هوایی نیز در این جزیره برگزار می‌شود و گردشگران زیادی به هوای تجربه این تفریحات به سمت این جزایر می‌آیند.

بیشتر بخوانید: غذاهای محلی قشم

تفریحات آبی جزایر ناز قشم

جت اسکی، قایق سواری و غواصی از جمله تفریحات آبی جزیره ناز قشم است که تجربه‌ای متفاوت از هیجان را برای‌تان به ارمغان می‌آورد.

اگر دوست دارید در آرامش جت اسکی را امتحان کنید، می‌توانید در هنگام غروب آفتاب این کار را انجام دهید. همچنین غواصی در حواشی مرجانی اطراف جزایر ناز، بسیار متفاوت از غواصی در جاهای دیگر است.

جزایر ناز جزیره قشم

بیشتر بخوانید: بهترین سوغات قشم را در اینجا ببینید.

مسیرهای دسترسی به جزایر ناز جزیره قشم

احتمالا از خود می‌پرسید با همه تفاسیر چگونه به جزایر ناز برویم؟ همان‌طور که گفته شد، جزیره های ناز قشم در جنوب جزیره واقع شده و 37 کیلومتر با آن فاصله دارد. برای رفتن به آنجا می‌توانید از دو مسیر بروید:

یک: ابتدا به جزیره قشم رفته و سپس از بلوار آزادگان به سمت جنوب بروید، در انتهای بلوار وارد جاده ساحلی جنوب که جاده دریا نامیده می‌شود، شوید و بعد از عبور از سازه اسکله نفتی و ساحل طلایی، به ورودی جزایر ناز می‌رسید.

دو: ابتدا به شهر درگهان رفته و از آنجا از طریق روستای رمچاه یا روستای گیاهدان، رمکان زیرآنگ خودتان را به جاده دریا برسانید.

نکات مهم در بازدید از جزایر ناز قشم

حالا که متوجه شدید که جزایر ناز جزیره قشم کجاست؟ و چگونه باید به آنجا بروید، بهتر است هنگام بازدید از جزایر به نکات زیر توجه داشته باشید:

  • در جزایر ناز هیچ‌گونه امکانات رفاهی مانند رستوران و سوپرمارکت نیست و فقط چند سرویس بهداشتی آنجا وجود دارد. برای همین حتما همراه خود آب معدنی و خوراکی‌های سبک و میان وعده به همراه داشته باشید.
  • هنگام بازدید از جزیره کرم ضد آفتاب، کلاه آفتاب بگیر، صندل، حوله، عینک آفتابی، لباس تخی و خنک و پول نقد را فراموش نکنید.
  • توجه داشته باشید که در جزایر ناز تابلوی راهنما و هشدار درباره جزر و مد وجود ندارد. پس قبل از سفر اطلاعات بروز درباره ساعات جزر و مد دریا را تهیه کنید.
  • در جزایر نار قشم، وسیله حمل و نقل عمومی وجود ندارد و باید پیاده یا با ماشین تردد کنید. البته بهتر است ماشین شخصی با خود نبرید؛ زیرا هم منظره جزیره و دریا را آلوده می‌کند و هم ممکن است در میان شن‌ها گیر بیفتید.
  • اگر با ماشین شخصی به جزیره رفتید و ماشین در میان شن‌ها گیر کرد، نیروهای امداد خودرو در محل به کمک شما می‌آیند. اما بهتر است هشدارهای ایمنی در این مورد را جدی بگیرید.
  • هنگام بازدید از جزایر به محیط زیست احترام گذاشته و ساختار آن را خراب نکنید. همچنین از کیسه زباله استفاده کرده و از آلوده کرده محیط خودداری کنید.

جزایر ناز جزیره قشم

بازدید از جزایر ناز جزیره قشم با روم تور

بازدید از جزایر ناز قشم از آن دست سفرهایی است که خاطره‌اش تا همیشه در ذهن‌تان خواهد ماند. زیرا اینجا یکی از عجایب هفتگانه قشم است، جایی که می‌توانید روی آب‌های خلیج فارس پیاده‌روی کرده و دنیای زیر آب را تماشا کنید.

روم تور با داشتن سابقه‌ای طولانی در بازدید از این جزایر، می‌تواند شما را همراهی کند. به خصوص اینکه بازدید از جزیره به زمان جزر و مد دریا بستگی دارد. برای کسب اطلاعات بیشتر می‌توانید با کارشناسان ما در سایت تماس بگیرید.

آیا تجربه بازدید از عجایب هفتگانه جزیره ناز را دارید؟ چه چیز از آن جزیره در ذهنتان به یادگار مانده است؟ تجارب خود را همین‌جا با ما به اشتراک بگذارید.