اشتباهات رایج در هنگام رزرو آنلاین اقامتگاه و بومگردی

رزرو آنلاین اقامتگاه یکی از مهم‌ترین بخش هر سفر به شمار می‌رود، حال فرقی ندارد سفرمان تفریحی یا کاری باشد. امروزه با پیشرفت تکنولوژی رزرو اقامتگاه ها به‌صورت آنلاین انجام می‌شود.

اشتباهات رایج در هنگام رزرو آنلاین اقامتگاه و بومگردی
اشتباهات رایجی که در هنگام رزرو یک اقامتگاه باید از آن‌ها اجتناب کنیم

در یک دهه اخیر حوزه گردشگری رشد فزاینده ای در سراسر جهان تجربه کرده و این امر باعث شده تا افراد زیادی درگیراین صنعت بزرگ شوند. بزرگترین مشکلی که با گسترش سفرها شکل گرفت کمبود هتل و مکان های اقامتی برای مسافران بود از این رو افراد بسیاری در سراسر دنیا تصمیم گرفتند با مبالغی کمتر از هتل های چند ستاره منزل های شخصی خود را در اختیار مسافران قرار دهند. اما این امر نیز مشکلات فراوانی را برای میزبانان و همچنین مهمانان بوجود آورد. از این رو شرکت های بزرگی در سراسر دنیا به فکر ایجاد یک بستر آنلاین جهت ارائه اقامتگاه های شخصی گرفتند.

ایربی ان بی یکی از همین پلتفرم های بزرگ آنلاین جهت رزرو و مقایسه اقامتگاه های شخصی در سراسر دنیا است که افراد این امکان را دارند تا قبل از سفر اقامتگاه های مقصد را مورد بررسی قرار داده و با توجه به زمان و هزینه بهترین رزرو را داشته باشند.

افراد در نگاه اول رزرو اقامتگاه را کار ساده و راحتی تصور کرده و تنها به رزرو اتاق مورد نظر، زمان اقامت و پرداخت هزینه فکر می‌کنند؛ اما به این نکته نیز باید توجه کرد که در رزرو آنلاین امکان خطا وجود دارد و ممکن است باعث دردسر شود. به‌عنوان نمونه اتاق رزرویتان، اتاق مورد نظرتان نباشد یا مجبور به پرداخت هزینه اضافی شوید و...

ما در این مقاله از مجله گردشگری روم تور و تجربه چندین ساله در حوزه آنلاین رزرو اقامتگاه شما را با اشتباهاتی که ممکن است در رزرو آنلاین با آن مواجه شوید، آشنا می‌کنیم تا از بروز آن جلوگیری کنید.

انتخاب اتاق

رزرو اقامتگاه | روم تور

برای رزرو یک اقامتگاه و بومگردی ابتدا سری به عکس‌های گذاشته‌ شده در سایت مربوطه می‌زنیم. خوب است بدانید که در رزرو آنلاین از بهترین اتاق‌ها و سوئیت‌ها عکس می‌گذارند با این وجود ممکن است اتاق انتخابی ما فاصله زیادی با انتظارمان داشته باشد. این اختلاف تصاویر فقط در صورت غیر حرفه‌ای بودن سایت‌ها قابل مشاهده است؛ بنابراین برای اینکه اتاقی را که رزرو کردیم دقیقا همان چیزی باشد که می‌خواهیم می‌بایست به سایت‌های معتبر و حرفه‌ای سرزده و رزرو خود را در این سایت‌ها ثبت کنیم.

 وب‌سایت‌های حرفه‌ای به ‌هیچ ‌عنوان اعتبار خود را فدای قیمت پایین نمی‌کنند، از این رو اطلاعاتی دقیق و صحیح را در اختیار مشتریان خود قرار می‌دهند.

امکانات اقامتگاه

رزرو و اجاره اقامتگاه | روم تور

هر اقامتگاهی از امکانات رفاهی مخصوص به خود برخورداراست. افراد بنا به سلیقه و راحتی خود می‌توانند امکانات اقامتگاه را چک کرده و مناسب‌ترین آن‌ها را انتخاب کنند. به‌عنوان مثال می‌خواهید تختتان بزرگ‌تر از حد معمولی باشد بنابراین باید از گزینه کینگ بد استفاده کنید، یا دو نفر در یک اتاق هستید اما تخت جداگانه می‌خواهید پس باید از گزینه دو تخت یک نفره استفاده کنید.

 علاوه بر گزینه‌های ذکر شده موارد دیگری نظیر اتاق مخصوص افراد سیگاری، چگونگی حمل و نقل، وجود صندلی چرخ دار در اتاق و... نیز وجود دارد که افراد طبق خواسته خود می‌توانند این گزینه‌ها را انتخاب کنند. این امکانات در لیست بسیاری از اقامتگاه ها ذکر نمی‌شود چرا که از نظر آن‌ها از اهمیت چندانی برخوردار نیست؛ اما همین موارد کوچک است که اقامت را برای مسافران راحت می‌کند و باعث می‌شود تا افراد در صورت راحتی و رضایت سفر بعدی را نیز در همان اقامتگاه سپری کنند.

 برای اینکه در رزرو آنلاین تمام جزییات و امکانات اقامتگاه در دسترستان باشد می‌بایست در وب‌سایت‌های معتبر رزرو خود را انجام دهید. وب‌سایت‌های معتبر خیال شما را از وجود امکانات رفاهی راحت می‌کند. خوب است پس از انتخاب امکانات موردنظر با میزبان تماس گرفته و از تامین موارد درخواستی تان مطمئن شوید، علل خصوص گزینه‌هایی که از لحاظ سلامت و پزشکی اهمیت دارند.

اشتباه در تاریخ ورود و خروج

تاریخ رزرو اقامتگاه یکی از مهم‌ترین نکاتی است که باید در هر رزروی به آن توجه شود. سعی کنید همیشه ساعت پرواز و ورودتان به اقامتگاه را چک کنید تا دچار اشتباه در رزرو نشوید. حال چرا می‌گوییم ساعت پروازتان را چک کنید؟! در یک روز نوشته‌ای از یک شخص پر سفر به دستم رسید که چنین گفته بود: سال‌ها پیش در یک سفر مهم اقامتگاه مورد نظرم را رزرو کردم، طبق تاریخ پروازم که دهم بود، تاریخ اقامتم را نیز دهم ثبت کردم غافل از اینکه من فردای آن روز به مقصد می‌رسم بنابراین هزینه یک شب اقامت در یک اقامتگاه گران قیمت را بدون حضور در آن پرداختم.

 این داستان نمونه‌ای از اشتباهات است که ممکن است برای هر شخصی اتفاق بیفتد. در اغلب اقامتگاه های ایران اتاق‌ها ساعت 14 به مسافران تحویل داده می‌شود و ساعت 12 نیز تخلیه اتاق‌ها انجام می‌گیرد. بنا به نکات ذکر شده ساعت ورود و خروجتان را با دقت چک کنید یا حتی از یکی از اطرافیانتان بخواهید که مجددا این ساعات را چک کنند تا اشتباهی رخ ندهد.

رزرو اقامتگاه اشتباه

رزرو و اجاره اقامتگاه | روم تور

در هر کجای ایران اقامتگاه های کوچک و بزرگ بسیاری قرار دارد، از این رو تشابه اسمی بین اقامتگاه ها چیز غیر منتظره‌ای نیست. توجه به ثبت دقیق نام و محل اقامتگاه امری ضروری محسوب می‌شود زیرا یک اشتباه کوچک می‌تواند شما را مجبور کند در مکانی غیر از اقامتگاه مد نظر خود اقامت کنید. وجود نام مشابه دلیل نمی‌شود که تمام امکانات هردو اقامتگاه مانند هم باشد از این رو انجام این اشتباه موجب می‌شود با اقامتگاهی بی‌کیفیت و بدون امکانات رو به ‌رو شوید. عکس این موضوع نیز امکان دارد یعنی شما اشتباها اقامتگاهی لوکس و گران قیمت را رزرو می‌کنید و مجبورید هزینه‌های بیشتری را پرداخت کنید.

رزرو اقامتگاه اشتباه تازه شروع داستان بوده به صورتی که ممکن است شما اصلا با کوچه و خیابان‌های اطراف آن اقامتگاه آشنا نباشید و برای پیدا کردن یک آدرس باید تمام خیابان‌های ناشناخته را جست و جو کنید. برای اینکه با این اشتباه رو به رو نشوید می‌بایست نشانی پستی دقیق اقامتگاه مورد نظرتان را در گوگل مپ پیدا کنید و سپس فاصله آن را با مراکز مختلف نظیر مراکز خرید، دیدنی، تفریحی و… بسنجید. حالا که از تمام جزئیات اقامتگاه خبردار شدید رزرو خود را با خیالی راحت ثبت کنید.

عدم توجه به هزینه‌های جانبی

ممکن است تصور کنید هزینه‌های جانبی چیز زیاد مهمی نیست اما همین هزینه‌ها بخش مهمی از اقامت شما را تشکیل می‌دهند. این هزینه‌ها شامل هزینه‌های خشک‌شویی، استخر، اسپا، سرویس خوشامد گویی و گل در اتاق، تحویل روزنامه در اتاق و نفرات اضافه و ... است.

هزینه‌های جانبی شاید به‌ تنهایی زیاد مهم نباشد اما در صورت استفاده از تمام گزینه‌ها بدون توجه به هزینه آن، در پایان سفر خود و ترک اقامتگاه با فهرستی بلند بالا از این گونه هزینه‌ها مواجه خواهید شد. پس بهتر است از همان ابتدا هزینه‌های جانبی را در نظر بگیرید یا این موارد را حذف کنید. به این نکته نیز توجه داشته باشید که برخی از هزینه‌های جانبی اقامتگاه ها اجباری بوده و پرداخت آن باید به‌صورت تمام و کمال صورت گیرد.

همه اقامتگاه ها در ایران یک ظرفیت استاندارد دارند و بابت نفرات اضافه هزینه ای جداگانه می گیرند و شما در هنگام رزرو حتما باید به این نکته توجه کنید و تعداد افراد را به درستی انتخاب کنید. نکته دیگری که باید به آن توجه کنید ورود حیوانات خانگی است که بیشتر اقامتگاه ها ورود حیوانات را منع کرده اند و برخی دیگر بابت ورود حیوانات هزینه ای اضافی از مهمان می گیرند. توصیه اکید می کنیم که قبل از رزرو قوانین اختصاصی هر اقامتگاه را مطالعه و آنها را جدی بگیرید تا مشکلاتی در حین اقامت و سفر برای شما پیش نیاید.

رزرو در زمان اشتباه

رزرو و اجاره اقامتگاه | روم تور

زمان یکی از مهم‌ترین نکات در رزرو اقامتگاه است که باید توجه زیادی به آن شود. سعی کنید زمان رزرو اقامتگاه مورد نظرتان را به درستی انتخاب کنید تا با تاریخ سفرتان مداخله نداشته باشد و دقیقا در همان زمان اقامتگاه اتاق آزاد داشته باشد. بیشتر افراد در روزهای تعطیل سفر می‌کنند از این رو اقامتگاه ها به سرعت پر می‌شوند. اگر زمان درست را انتخاب نکنید مجبور می‌شوید در اقامتگاه های بی‌کیفیت یا گران قیمت اقامت کنید

عواملی نظیر مقصد، فصل سفر، آب و هوا، تعداد افراد و...بر روی زمان رزرو تاثیر می گذارند از این رو نمی‌توان به طور دقیق اعلام کرد که از چند روز قبل باید رزرو خود را ثبت کنید. به طور کلی توصیه می‌شود که از بیست روز قبل از سفرتان رزرو خود را انجام دهید.

بی‌توجهی به هزینه‌های کنسلی

هر اقامتگاهی از قانون و مقررات خاصی برخوردار است و این موضوع در زمینه کنسلی نیز وجود دارد. همه اقامتگاه ها در صورت کنسلی بخشی از هزینه پرداختی را به شما برنمی‌گردانند. به‌عنوان مثال اگر قصد لغو رزرو خود را دارید بهتر است از 24 ساعت قبل اطلاع دهید تا تنها هزینه یک شب از کل پرداختی شما کسر گردد. با این وجود بعضی از اقامتگاه ها لطافت به خرج داده و با مسافر راه می‌آیند؛ اما اطمینان کامل و بررسی دقیق شرایط سفر، جهت رزرو اقامتگاه امری ضروری است.

 برای اینکه با چنین مشکلاتی مواجه نشوید خوب است با شرایط و مقررات اقامتگاه مورد نظر آشنا شوید. چنانچه مجبور به لغو سفر شدید ابتدا اقامتگاه را در جریان بگذارید تا پرداخت جریمه شما به حداقل برسد

در ایران معمولا قوانین کنسلی را به سه دسته سختگیرانه، متعادل و سهل گیرانه تقسیم می کنند و شما قبل از رزرو حتما به این نکته توجه کنید که قوانین کنسلی اقامتگاه مورد نظر شما در چه دسته ای قرار دارد.

از دست دادن اطلاعات

ذخیره اطلاعات در رزرو اقامتگاه امری ضروری و مهم محسوب می‌شود زیرا اگر در پایان مراحل رزرو اقامتگاه، اطلاعات اقامت خود را به طور کامل ذخیره نکنید، با مشکلات و دردسرهایی مواجه می‌شوید. برای پیشگیری از بروز چنین مشکلاتی پس از پایان رزرو اقامتگاه مورد نظر می‌بایست رسید رزرو را چاپ کنید. گاهی اوقات ممکن است دستگاه چاپگر در دسترس نباشد در این مواقع حتما از صفحه نمایشگر پرینت اسکرین گرفته و آن را در قالب عکس ذخیره کنید. این نکته آخرین مرحله در رزرو آنلاین است و با رعایت نکات ذکر شده از بروز مشکلات جلوگیری خواهید کرد. 

کلام آخر

ما در مقاله روم تور سعی کردیم اشتباهات رایجی که در هنگام رزرو یک اقامتگاه باید از آن‌ها اجتناب کنیم را برای شما توضیح دهیم. رزرو اشتباه اقامتگاه علاوه بر ایجاد دردسر و مشکلات، در کیفیت سفر نیز تأثیر زیادی می‌گذارد. از این رو با دانستن و رعایت نکات ذکر شده می‌توانید یک رزرو خوب و راحت را انجام داده و سفری خوش و بی‌دردسر را برای خود یا خانواده رقم بزنید. با کمک ما یعنی روم تور بی‌دغدغه سفر خواهید کرد.

روم تور بگونه ای طراحی شده تا شما عزیزان در زمان رزرو اقامتگاه دچار کمترین سردرگمی و اشتباه شوید و تمام نکاتی که در این مقاله ذکر شد بگونه تعبیه شده تا شما یک رزرو عالی و سفری به یادماندنی را تجربه کنید. نکنه مهم دیگری که در مورد روم تور وجود دارد امکان مقایسه اقامتگاه های یک شهر است. شما می توانید اقامتگاه های مختلف را از نظر قیمت و کیفیت مورد مقایسه قرار دهید و بهترین انتخاب را داشته باشید. 

نکته دیگر در مورد کنسلی این است که در بیشتر وب سایت های رزرو آنلاین شما امکان کنسلی و یا جابجایی تاریخ را بصورت آنلاین ندارید اما شما با رزرو از روم تور این امکان را دارید در هر زمانی اقامت خود را کنسل و یا تاریخ سفرتان را بصورت آنلاین و در کمترین زمان ممکن تغییر دهید.