بدون این 17 سوغات کیش را ترک نکنید!

اگه قبل از سفر با محصولات و سوغات کیش آشنا بشید، دیگه با مشکل خرید سوغاتی از کیش روبه‌رو نمیشین. چون در این جزیره زیبا، سوغاتی‌های متنوعی وجود داره که...

بدون این 17 سوغات کیش را ترک نکنید!

کیش یکی از زیباترین جزایر ایران به شمار می‌آید که پیشینه آن به دوران باستان برمی‌گردد. وجود آثار باستانی در کنار ویژگی‌های خاص این منطقه آزاد تجاری، باعث شده تا سالانه میلیون‌ها گردشگر از آنجا بازدید کنند. وقتی صحبت از سفر به جزیره می‌شود، سوغات کیش ذهن افراد را به خود مشغول می‌کند. این که چه چیزی را از کجا بخرند ممکن است دغدغه خیلی‌ها باشد. جالب است بدانید که می‌توانید انواع مختلفی از سوغاتی‌ها را در کیش تهیه کرده و با خود ببرید.

در این مقاله از روم تور به معرفی سوغاتی‌های متنوع و البته متفاوت کیش خواهیم پرداخت. با ما همراه باشید.

فهرست مطالب:

۱. سوغاتی های خوراکی کیش

بخش مهمی از سوغات کیش به خوراکی‌های آن اختصاص دارد. در این جزیره زیبا می‌توانید انواع مختلفی از سوغاتی‌های خوراکی از محصولات دریایی گرفته تا میوه‌های استوایی را با قیمت کاملا مناسب تهیه کنید. مهم‌ترین این سوغاتی‌ها عبارتند از:

  • ماهی، میگو و لابستر

تنوع ماهی و میگوهای جزیره کیش چنان بالاست که آن را به یکی از مهم‌ترین سوغاتی‌های این جزیره تبدیل کرده است. در جزیره کیش می‌توانید بیش از 10 گونه میگو صید شده از خلیج فارس را تهیه کنید که شامل انواع مختلف میگوی ببری، موزی، سفید، سرتیز وغیره می‌شود.

همچنین ماهی‌های متنوعی که هر روز توسط ماهیگران صید می‌شود را می‌توانید به عنوان سوغاتی بخرید یا همانجا استفاده کنید. لابستر نیز از دیگر محصولات دریایی خاص این جزیره است که حتما به عنوان سوغات کیش با خود ببرید.

ماهی، میگو و لابستر

  • ادویه های رنگارنگ جزیره کیش

اگر غذاهای جزیره کیش را چشیده باشید، متوجه مزه متفاوت آنها خواهید شد. دلیل آن استفاده از ادویه‌های رنگارنگی است که مخصوص مردم جنوب است. این ادویه‌های خوش عطر و بو از ترکیب چندین ماده مثل جوز هندی، مرزه، کاری، ریشه جوز، بادیان رومی، فلفل سیاه، تخم گشنیز، دارچین، زنجبیل، زیره سیاه و آویشن درست می‌شود. همین امر سبب شده تا این طعم دهنده‌های خوش رنگ جزو مهم‌ترین سوغاتی‌های جزیره باشند.

ادویه های رنگارنگ جزیره کیش

  • عسل

بله عسل نیز یکی از مهم‌ترین سوغاتی‌های خوراکی کیش است. شاید برایتان عجیب باشد، اما بد نیست بدانید که طعم عسل جنوب کاملا متفاوت با عسل‌های کوهستانی است. احتمالا دلیل آن نوع آب و هوا و پوشش گیاهی متفاوت منطقه است. به همین جهت است که افراد زیادی تمایل دارند به دلیل کیفیت مرغوب این عسل‌ها، آن را به عنوان سوغاتی با خود ببرند.

  • شکلات و قهوه

پرطرفدارترین سوغات کیش را می‌توان شکلات و قهوه آن دانست. این خوراکی‌های محبوب را می‌توانید در سراسر جزیره و با قیمت‌های کاملا مناسب تهیه کنید. از آنجایی که کیش یک منطقه آزاد تجاری است، برندهای خارجی زیادی از انواع قهوه، نسکافه، کاپوچینو وغیره در جزیره وجود دارد که به راحتی می‌توانید آنها را پیدا کرده و به عنوان سوغات سفر با خود ببرید.

برای رزرو سوییت، اقامتگاه و ویلا در کیش کلیک کنید.

  • خرما، سوغاتی ارزان کیش

جزیره کیش همانند دیگر شهرهای جنوبی کشور، در تولید خرما زبان‌زد است. خرما در انواع مختلف آن مثل خرمای خشک، رطب، خارک، شیره خرما، چیپس خرما و عسل خرما از سوغاتی‌های مهم جزیره هستند. اگر در فصل تابستان به این جزیره سفر کنید، می‌توانید طعم لذیذ خرمای تازه را بچشید. همچنین خرما جزو سوغاتی‌های ارزان به شمار می‌آید و می‌توانید آن را با خود برده و به عنوان سوغاتی به دیگران بدهید.

خرما، سوغاتی ارزان کیش

  • شیرینی مخصوص کیش

مهم‌ترین و خاص‌ترین سوغات کیش را می‌توان شیرینی‌های مخصوص آنجا دانست. این شیرینی‌ها بومی بوده و به مناسبت‌های مختلفی پخته می‌شوند. مانند:

خنفروش: مشهورترین شیرینی مردم سواحل خیلج فارس و کیش است. این شیرینی که معمولا در ماه رمضان درست می‌شود، ظاهری شبیه کیک دارد. خنفروش با شیرخشک، آرد شیرینی پزی، آرد برنج، تخم مرغ، گلاب وغیره تهیه می‌گردد. هرچند این شیرینی‌ها مناسبتی هستند، اما می‌توانید آنها را در بازارهای کیش تهیه نمایید.

لقیمات یا لگیمات: شیرینی شبیه به بامیه است که بیشتر در ماه رمضان تهیه می‌شود. البته طعم آن متفاوت با بامیه بوده و با مواد مختلفی مثل شیر، آرد، روغن، عسل وغیره تهیه می‌شود. این شیرینی میان مردم کشورهای عربی، مصر و هند نیز محبوب است.

لقیمات یا لگیمات

  • میوه های استوایی

حتما از سواحل معروف کیش اسم نارگیل را شنیده‌اید. این ساحل به دلیل درختان نارگیلش معروف است و می‌توانید نارگیل‌های خوشمزه آن را از بازارهای جزیره تهیه کنید. همچنین برخی از میوه‌های مخصوص سرزمین‌های استوایی مانند لیچی، آوواکادو، انبه، دراگون فروت، رامبوتان را نیز به عنوان سوغاتی خوراکی از جزیره کیش بخرید.

۲. سوغاتی های غیرخوراکی کیش

همان‌طور که گفته شد، در جزیره کیش می‌توانید انواع مختلفی از سوغاتی‌ها را پیدا کنید. بخش مهم دیگر این سوغاتی‌ها، محصولات غیرخوراکی هستند. مهم‌ترین این محصولات عبارتند از:

  • حنا

حنا بخشی از زینت زن‌های جنوب است که در مراسم‌های مختلف با آن نقش و نگارهای زیبا روی دست‌ها و پاهایشان می‌زنند. در گذشته حنا را نقش خدایان بر روی چهره مردم می‌دانسته‌اند. گیاه حنا بومی مناطق کویری است. به همین جهت می‌توانید انواع مختلفی از حناهای با کیفیت را در کیش تهیه کنید. در حال حاضر حنا با رنگ‌های مشکی، قهوه‌ای، قرمز، سفید و سبز در جزیره وجود دارد.

حنا

  • پوشاک های زیبا و ارزان در کیش

محبوب‌ترین سوغات کیش را می‌توان پوشاک‌های زیبا و ارزان قیمت آن دانست. البته ارزان نسبت به دیگر شهرها! موقعیت تجاری خاص جزیره سبب شده تا برندهای مختلف داخلی و خارجی پوشاک با قیمت‌های مناسب عرضه شوند. تا جایی که تبدیل به یکی از جاذبه‌های گردشگری کیش شده و سالانه افراد زیادی برای تهیه پوشاک‌های باکیفیت و ارزان قیمت، راهی این جزیره می‌شوند.

  • لوازم آرایشی

لوازم آرایشی در کیش نیز جایگاهی مانند پوشاک دارد. در این منطقه آزاد انواع برندهای آرایشی محبوب، محصولات اصل و با کیفیت خود را به مشتریان ارائه می‌دهند. گذشته از این، قیمت کاملا مناسب و ارزانی نیز دارند. به طوری که با کمترین هزینه می‌توانید بهترین برندها را خریداری کنید. پس در سفر به کیش تهیه این سوغاتی خاص را فراموش نکنید.

۳. صنایع دستی کیش

یکی از ویژگی‌های مهم شهرهای جنوبی کشور این است که مردم همچنان فرهنگ‌ها و آداب و رسوم بومی خود را حفظ کرده‌اند. زمانی که به کیش سفر می‌کنید، مردم بومی جزیره با لباس‌های سنتی‌شان را می‌بینید که در کنار پاساژهای مدرن امروزی، مشغول ماهیگری یا حصیر بافی هستند.

شاید در هیچ جای دنیا نتوان چنین پیوند جالبی را میان سنت و مدرنیته مشاهده کرد. این ویژگی منحصربه فرد باعث شده تا گردشگران بتوانند هنرهای بومی شهر را نیز برای سوغاتی تهیه کنند. برخی از مهم‌ترین صنایع دستی جزیره که می‌توانید به عنوان سوغات کیش به یادگار با خود ببرید، عبارتند از:

بهترین زمان سفر به کیش چه فصلی است؟ در اینجا بخوانید.

صنایع دستی کیش

  • حصیربافی

یکی از هنرهای مردم جنوب کشور، حصیربافی است که با برگ‌ها یا چوب‌های نازک درخت خرما، وسایل مختلفی می‌سازند. بازارهای جزیره پر از سبدهای حصیری، کلاه، سفره، گلدان، ظرف میوه، زیرانداز وغیره است. اکثر این محصولات دارای اسم‌های خاص خود هستند. زیرا در گذشته مردم در زندگی روزمره از آنها استفاده می‌کرده‌اند. این صنایع دستی گذشته از اینکه ماندگاری خوبی دارند، می‌توانند کاربردی هم باشند.

  • محصولات سفالی

سفال سازی یکی از هنرهای قدیمی مردم جزیره کیش است. این سفال‌ها از گل مخصوصی به اسم مارن ساخته می‌شوند. سفال‌های کیش بسیار با کیفیت بوده و استحکام بالایی دارند. به دلیل رنگ خاص گل آن، کاملا متمایز از محصولات سفالی دیگر شهرها است. در کیش می‌توانید محصولات سفالی را به صورت خام و رنگ آمیزی شده تهیه کنید.

محصولات سفالی

  • وسایل تزینتی با محصولات دریا

سواحل کیش پر از صدف‌ها، گوش ماهی‌ها و مرجان‌های رنگارنگ مختلف است. همین امر سبب شده تا هنری خاص در میان مردم ساحل نشین به وجود بیاید و با این وسایل ظریف و زیبا، انواع و اقسام وسایل تزئینی و زینتی را بسازند. این محصولات که طرفداران زیادی میان گردشگران دارند معمولا به شکل گردنبند، گوشواره، دستبند، گیره مو و قاب عکس ساخته می‌شوند. این سوغات کیش را می‌توانید به عنوان یادگاری از سفر به جزیره همراه خود ببرید.

  • گلابتون دوزی

گلابتون دوزی هنر ظریف ایرانیان است که در بسیاری شهرها به دست فراموشی سپرده شده است. اما مردم فرهنگ دوست کیش، همچنان این هنر را ادامه می‌دهند. در گلابتون دوزی، زن‌ها با استفاده از نخ‌های زری و نوارهای مختلف، طرح‌های زیبایی روی پارچه می‌زنند. از این پارچه‌ها معمولا برای دوخت لباس‌های محلی استفاده می‌شود. صنایع دستی گلابتون دوزی را می‌توانید به راحتی در کیش تهیه کنید و یک سوغاتی شیک و خاص با خوب ببرید.

  • شیریکی پیچ

مطمئنا تا به حال چنین اسمی به گوشتان نخورده است. شیریکی پیچ یا گلیم سوزنی هنری است که روی دار بافته شده و سپس به عنوان زیرانداز استفاده می‌شود. این محصول زیبا از لحاظ تکنیکی میان گلیم و قالی قرار دارد. یعنی دار آن شبیه گلیم بوده و بافت آن مانند قالی است. شیریکی پیچ با رنگ‌های مختلف ساخته شده از پشم یا نخ ابریشم درست می‌شود. می‌توان گفت که این هنر، خاص‌ترین سوغات کیش است.

  • بادله دوزی

یکی دیگر از صنایع دستی کیش، بادله دوزی است. بادله دوزی یا تلی بافی، از بهم پیوستن چند نوع زری با هم درست می‌شود. به این شکل که زری بزرگ در وسط و زری کوچک در اطراف آن قرار می‌گیرد. این محصولات به شکل نوارهای 15 سانتیمتری تولید شده و معمولا برای لبه شلوارهای زنانه استفاده می‌شوند. البته برای حاشیه دوزی جهیزیه عروس و سجاده دوزی نیز مورد استفاده قرار می‌گیرد. اگر دنبال یک سوغاتی فاخر و خاص هستید، بادله دوزی انتخاب مناسبی است.

بادله دوزی

  • چادر شب جنوب

چادر شب بافی یکی از صنایع دستی سنتی ایران است که بیشتر میان مردمان شمال و جنوب کشور رایج است. چادر شب‌هایی که زنان جنوبی می‌بافند، تفاوت‌های ظاهری زیادی با انواع دیگر خود دارند. این محصولات اغلب با رنگ قرمز درست شده و نقش و نگارهای خلاقانه‌ای روی آنها زده می‌شود. از چادر شب به عنوان جانمازی، رومیزی و روانداز نیز می‌توان استفاده کرد.

سوغات کیش از کجا بخریم؟

در کیش بازارهای زیادی وجود دارد که انواع و اقسام سوغاتی‌ها را می‌توانید از آنجا تهیه کنید. اگر قیمت برایتان مهم است و دنبال سوغاتی ارزان هستید، می‌توانید به بازار لوازم چینی، بازار صفین عرب‌ها و مجتمع تجاری پارس خلیج فارس بروید.

اما اگر قیمت برایتان مهم نیست و قصد خرید سوغاتی‌های لوکس و با کیفیت را دارید، می‌توانید آنها را از مراکز خرید کیش مثل پانیز، ونوس، مروارید، زیتون، صدف، مریم و غیره تهیه کنید. در مراکز خرید پردیس و دامون نیز می‌توانید گران‌ترین و با کیفیت‌ترین محصولات را تهیه کنید.

بازار صنایع دستی کیش کجاست؟

بهترین مکان برای خرید صنایع دستی، معمولا بازارهای سنتی و محلی است. مثلا در بازار عرب‌ها یکی از قدیمی‌ترین بازارهای جزیره است و انواع مختلف صنایع دستی را می‌توانید با قیمت مناسب تهیه کنید. همچنین نمایشگاه‌های کوچکی در سواحل کیش برپا می‌شود که عمده‌ترین محصولاتش، صنایع دستی است.

از دیگر مراکزی که می‌توانید برای تهیه سوغات کیش و صنایع دستی مراجعه کنید، نمایشگاه دائمی جزیره است که در اسکله تفریحی بزرگ کیش برپا می‌شود. در این نمایشگاه تقریبا تمامی صنایع دستی کیش از محصولات دریایی تا پارچه‌های گلابتون دوزی شده را به گردشگران ارائه می‌دهد. معمولا هنرمندان بومی جزیره خود در این نمایشگاه حضور دارند. بنابراین هم می‌توانید صنایع دستی با کیفیت را تهیه کرده و هم از هنرمندان آنجا حمایت کنید.

 بازار صنایع دستی کیش کجاست؟

سخن آخر...

همیشه سوغاتی خریدن، هیجان‌انگیزترین بخش سفر است. وقتی که در بازارها می‌گردید و یکی یکی محصولات را بررسی می‌کنید تا بهترین سوغات کیش را تهیه کنید، مطمئنا لذتی وصف نشدنی را تجربه می‌کنید. اگر قبل از سفر با محصولات و سوغاتی‌های جزیره آشنا باشید، دیگر با مشکل سوغاتی از کیش چی بخرم؟ روبه‌رو نخواهید شد. زیرا در این جزیره زیبا، سوغاتی‌های متنوعی وجود دارد که ممکن است حسابی سردرگم‌تان کند و نتوانید تصمیم درستی بگیرید.

همچنین اگر سفر به کیش را به همراه سایت گردشگری روم تور بروید، می‌توانید به کمک لیدرهای متخصص، بهترین و با کیفیت‌ترین محصولات را از بازارهای جزیره تهیه کنید.