محبوب ترین غذاهای کیش | 17 غذای خوشمزه جنوب ایران

به‌جرئت می‌توان گفت متنوع‌ترین طمع‌ها و مزه‌ها در غذاهای کیش یافت می‌شود؛ بنابراین تمامی افراد با هر ذائقه و سلیقه‌ای می‌توانند غذا‌های محلی کیش را میل کنند.

محبوب ترین غذاهای کیش | 17 غذای خوشمزه جنوب ایران

اگر برای تعطیلات آخر هفته خود به دنبال زیباترین شهر‌های ایران هستید بدون شک جزیره زیبای کیش بهترین مقصد برای یک سفر هیجان‌انگیز و خاطره‌ساز خواهد بود. بازدید از بنا‌‌های تاریخی و جاذبه‌های گردشگری کیش، در کنار ساحل خلیج‌فارس می‌تواند هرکسی را به وجد آورد.

علاوه بر این زمانی که گشت‌وگذار شما در جزیره کیش به پایان می‌رسد می‌توانید برای صرف غذا به بهترین رستوران‌های غذاهای محلی کیش مراجعه کنید تا متناسب با ذائقه خود یکی از غذاهای محلی کیش را سفارش دهید. همراه روم تور باشید تا در ادامه این مقاله خوشمزه‌ترین غذاهای کیش که در بهترین رستوران‌ غذای محلی کیش سرو می‌شود را به شما معرفی نماییم.

خوشمزه ترین غذا‌های کیش

به‌جرئت می‌توان گفت متنوع‌ترین طمع‌ها و مزه‌ها در غذاهای کیش یافت می‌شود؛ بنابراین تمامی افراد با هر ذائقه و سلیقه‌ای می‌توانند غذا‌های محلی کیش را میل کنند. اگر تمایل دارید با غذا‌های سنتی و آداب‌ورسوم مردم کیش آشنا شوید در ادامه با ما همراه باشید.

1. قلیه ماهی، محبوب ترین غذای محلی کیش

قلیه ماهی یکی از معروف‌ترین و محبوب‌ترین غذاهای محلی کیش و جنوب ایران به شمار می‌رود. این غذای محلی خوشمزه و خوش‌آوازه با استفاده از سبزی‌های معطر و چاشنی‌های جنوبی تهیه می‌شود و ماهی‌های خوشمزه جزیره کیش مثل هامور و شعری طعم فوق‌العاده‌ای را به این غذا می‌دهند.

عطر و بوی قلیه ماهی در مناطق مختلف جنوب کشور به دلیل تفاوت در طبخ آن می‌تواند متفاوت باشد. اگر به غذاهای ترش و ملس علاقه‌مند هستید یا نگران طبع سرد غذاهای دریایی هستید قلیه ماهی بهترین گزینه برای شما است؛ زیرا سیر و تمرهندی جزو اصلی‌ترین مواد اولیه این غذا است.

برای رزرو اقامتگاه در کیش در روم تور کلیک کنید.

قلیه ماهی، غذای محلی کیش

2. سمک مشوی اصلی ترین غذاهای سنتی کیش

سمک مشوی یکی از خوشمزه‌ترین غذاهای کیش است که مردم بومی کیش علاقه‌ زیادی به آن دارند‌. این غذا ریشه عربی دارد و برای افرادی که به غذاهای تند عربی علاقه‌مند هستند بسیار مناسب است. مردم محلی کیش سمک مشوی را به‌صورت کبابی یا سرخ شده در روغن فراوان تهیه می‌کنند و از ادویه‌های تند عربی برای مزه‌دار کردن آن استفاده می‌کنند.

سمک مشوی،اصلی ترین غذای سنتی کیش

3. مضروبه یک غذای خوشمزه و خوش آب و رنگ!

اگر دوست دارید در زمان سفر به کیش یکی از خوشمزه‌ترین غذاهای کیش را میل کنید مضروبه بهترین گزینه برای شما خواهد بود. مردم محلی کیش از ماهی‌های مختلفی برای طبخ این غذا استفاده می‌کنند و با سبزی‌های محلی مختلف، ادویه‌های تند جنوبی و سیر بهترین مزه‌ها‌ را برای مضروبه خلق می‌کنند. این غذا معمولا در کنار سیرترشی سرو می‌شود.

قبل از رزرو تور مسافرتی روم تور می‌توانید از کارشناسان ما راهنمایی‌های لازم را دریافت کنید.

4. کله کندی یک غذای خوشمزه برای سخت پسندان!

یکی دیگر از منحصربه‌فردترین غذاهای کیش کله کندی است. علت نام‌گذاری این غذا این است که برای تهیه کله کندی سر ماهی از بدنش جدا می‌شود و فقط قسمت تنه ماهی مورداستفاده قرار می‌گیرد. برای طبخ این غذا از ماهی ساردین پهلو طلایی استفاده می‌شود.

مردم محلی به این ماهی عومه نیز می‌گویند و برای پختن کله کندی، ماهی ساردین پهلو طلایی را با مواد معطر می‌پزند. کله کندی با ادویه‌های محلی تند جنوب و روغن محلی طعم‌دار می‌شود؛ بنابراین می‌تواند بهترین گزینه برای یک وعده‌غذایی شما باشد.

کله کندی،غذای خوشمزه سخت پسندان

5. مارگوگ از غذاهای متفاوت کیش

بدون شک مارگوگ جزو خوشمزه‌ ترین غذای کیش است. این غذا اصالت عربی دارد و در کیش با یک دستورالعمل متفاوت طبخ می‌شود. برخلاف سایر غذاهای سنتی کیش در این غذا خبری از ماهی نیست و برای طبخ آن از گوشت بره هویج، فلفل‌سبز تند، سیب‌زمینی، بادمجان، پیاز، سیر، گوجه‌فرنگی و ادویه‌های مخصوص استفاده می‌شود. مارگوگ یا مارقوق نوعی خورشت است و در کنار برنج سرو می‌شود.

بیشتر بخوانید: راهنمای سفر به کیش و هر آنچه که باید درمورد این جزیره زیبا بدانید!

مارگوگ غذای متفاوت کیش

6. حمسه الخرت لاکچری ترین غذاهای کیش

یکی از خوشمزه‌ترین، متفاوت‌ترین و لاکچری‌ترین غذاهای کیش حمسه الخرت است. حمسه الخرت نوعی غذای دریایی است که از گوشت صدف مرواریدساز یا محار تهیه ممی‌شود. این نوع صدف در ایران کمیاب است، به همین دلیل حمسه الخرت جزو گران‌ قیمت‌ترین غذاهای سنتی کیش به شمار می‌رود. برای تهیه این غذا گوشت صدف مرواریدساز با ادویه‌های محلی و پیازداغ طعم‌دار می‌شود. این غذا در کنار نان و برنج در بهترین رستوران‌های کیش سرو می‌شود.

7. فلافل و سمبوسه از غذاهای خیابانی کیش!

فکر نمی‌کنم نیازی به معرفی غذاهای خیابانی کیش باشد؛ زیرا مردم سراسر ایران این دو غذای معروف را می‌شناسند. امروزه در سراسر ایران فلافل و سمبوسه با دستور پخت‌های متفاوتی تهیه می‌شود؛ اما به‌جرئت می‌توان گفت هیچ یک از آنها به خوشمزگی فلافل و سمبوسه‌های خیابانی کیش نیستند. پس برای یک تجربه خوشمزه باید خوردن فلافل و سمبوسه را نیز به لیست کارهای خود در زمان سفر به کیش اضافه کنید.

اگر به کیش سفر کردید حتما از تفریحات کیش روم تور استفاده کنید.

فلافل و سمبوسه کیش

8. برنج مجبوس از غذاهای محلی کیش

برنج مجبوس یکی از بهترین غذاهای محلی کیش است که جزو غذاهای مجلسی عربی نیز محسوب می‌شود. برنج مجبوس یا مجبوس الحم با استفاده از موادی نظیر پیاز، گوجه‌فرنگی، دانه‌های گشنیز، زیره، رازیانه، چوب دارچین، میخک، فلفل سیاه، چوب زردچوبه، هل، گوشت یا مرغ یا ماهی و برنج تهیه می‌شود. خوب است بدانید از دیدگاه گردشگران، برنج مجبوس یکی از خوشمزه‌ترین و محبوب‌ترین غذاهای کیش است.

برنج مجبوس

9. برنج شکری (محمر) برای علاقه مندان به غذاهای شیرین

یکی از خوشمزه‌ترین و متفاوت‌ترین غذاهای کیش برنج شکری یا محمر است. همان‌طور که گفتیم تنوع غذاهای سنتی کیش آنقدر زیاد است که تمامی سلیقه‌ها می‌توانند از خوردن این غذاها لذت ببرند. افرادی که به غذاهای شیرین علاقه‌مند هستند نیز می‌توانند از خوردن برنج شکری لذت ببرند و یک تجربه منحصربه‌فرد کسب کنند. مردم بومی کیش برای طبخ برنج شکری از سبزیجات معطر، برنج، شکر، انواع ادویه‌های محلی و ماهی استفاده می‌کنند.

برنج شکری (محمر)

10. یریش یک غذای گیاهی و ساده

اگر در غذاهای سنتی کیش به دنبال یک غذای گیاهی خوشمزه هستید می‌توانید یریش یا یریشه را امتحان کنید. این غذا بسیار ساده است و در کم‌ترین زمان ممکن آماده میشود. یریش از موادی نظیر بلغور گندم، ادویه‌های مختلف و پیاز تهیه میشود. خوب است بدانید یریشه در عین سادگی به دلیل ترکیباتی که دارد انرژی قابل توجهی خواهد داشت. یریشه یکی از محبوب‌ترین غذاهای کیش در میان مردم بومی این جزیره است.

11. هریسه جنوبی حلیم خوشمزه عربی

هریسه نوعی حلیم سنتی است که ریشه عربی دارد. اگر به غذاهای کیش و عربی علاقه‌مند هستید حتما هریسه را امتحان کنید، این حلیم طعم بسیار خوشمزه و متفاوتی دارد که حتما عاشق آن خواهید شد. این غذای خوشمزه از گندم و گوشت تهیه میشود و مردم محلی آن را با دارچین، کره و شکر تزیین و سرو می‌کنند.

بیشتر بخوانید: بهترین زمان سفر به کیش

12. کوکو ماهی غذای مورد علاقه مردم کیش و گردشگران

اگر فکر می‌کنید طبخ ماهی در غذاهای کیش تنها به کباب کردن و پختن آن در روغن متنی می‌شود باید به شما کوکو ماهی یا کتلت ماهی را معرفی کنیم. کوکو ماهی یک غذای خوشمزه و متفاوت است که از گوشت ماهی کبابی، سیب‌زمینی، تخم‌مرغ، ادویه‌های مختلف، پنیر پیتزا و جعفری تهیه می شود. این غذا در اغلب رستوران‌های محلی کیش در کنار سبزی و نارنج سرو می‌شود.

کوکو ماهی

13. خبیصه حلوای خوشمزه عربی

خبیصه نوعی حلوای خوشمزه است که جزو غذاهای کیش به شمار می‌رود. این حلوا ریشه عربی دارد و به عنوان غذا و پیش غذا مورد استفاده قرار می‌گیرد. طرز تهیه خبیصه بسیار آسان است و برای درست کردن آن تنها به آرد گندم، زعفران و شکر نیاز دارید. برای تهیه این غذا باید آرد گندم را داخل روغن سرخ کنید و سپس مخلوط آب و شکر را به آن اضافه کنید و در پایان به آن زعفران و هل اضافه کنید.

14. دم پخت میگو برای طرفداران میگو

اگر مثل مردم بومی کیش به دم‌ پخت علاقه‌مند هستید در سفر به کیش حتما دم پخت میگو یا دمپختک میگو را امتحان کنید. دم پخت میگو از موادی مثل برنج، میگو، زعفران دم‌کرده، سیر، پیاز، انواع اولیه‌های محلی و رب گوجه تهیه می‌شود. این غذا جزو خوشمزه‌ترین غذاهای سنتی کیش به شمار می‌رود.

15. دال عدس غذایی مناسب افراد گیاه خوار

اگر از طرفداران عدسی هستید در سفر به کیش حتما دال عدس را امتحان کنید. این غذای سنتی خوشمزه از سیب‌زمینی نگینی، رب گوجه یا گوجه فرنگی رنده شده، انواع ادویه‌ها، سیر، پیاز و دال عدس تهیه می‌شود. این غذا به دلیل وجود دال عدس سرشار از آهن، ویتامین و پروتئین است. علاوه بر این به دلیل عدم وجود گوشت برای افراد گیاه‌خوار مناسب است.

بیشتر بخوانید: جاهای دیدنی کیش

دال عدس غذای گیاه خوار

16.  پودینی ماهی یکی از منحصربه فردترین غذاهای کیش

اگر می‌خواهید در رستوران محلی کیش متفاوت‌ترین غذای محلی کیش را بخورید پودینی بهترین گزینه برای شماست. این غذا از گوشت کوسه تهیه می‌شود و به دلیل زمان‌بر بودن پختن گوشت کوسه مدت زمان طبخ این غذا طولانی است. مردم بومی کیش برای طبخ بهتر گوشت کوسه آن را با آبلیمو و زردچوبه می‌پزند و آن را فشار می‌دهند تا آب داخل گوشت خالی شود. سپس گوشت کوسه را با سبزیحات معطر و ادویه‌های مختلف تفت داده و در کنار برنج برای مهمانان خود سرو می‌کنند.

17. هورای ماهی یکی از غذاهای مجلسی کیش

هورای ماهی یا پلو‌ماهی یکی از خوشمزه‌ترین غذای کیش است که معمولا در مهمانی‌ها و مجالس سرو می‌شود. ماهی، ‌سبزیحات معطر،‌ تمبر هندی،‌ سیر،‌ پیاز و ادویه‌های تند مواد اولیه لازم برای تهیه هورای ماهی هستند.‌ این غذا معمولا با استفاده از ماهی هور تهیه می‌شود و در کنار برنج سرو می‌شود.

محبوب ترین ماهی ها در جزیره کیش

همان‌طور که می‌دانید ماهی یکی از اصلی‌ترین مواد برای تهیه غذاهای سنتی کیش است؛ بنابراین اگر به غذاهای دریایی علاقه‌مند هستید به شما پیشنهاد می‌کنیم حتما غذاهای سنتی کیش که با خوشمزه‌ترین ماهی معروف کیش طبخ می‌شوند را امتحان کنید.

ماهی جاش، حلوا، ماهی شعری، سه ‌کله، ماهی سنگسر، سرخو، شورت، ساردین و قباد جزو محبوب‌ترین ماهی‌های کیش به شمار می‌روند. جالب است بدانید ماهی‌های کیش علاوه بر ارزش غذایی بسیار بالایی که دارند برای درمان افسردگی، تقویت بینایی، کاهش ابتلا به سکته قلبی و جلوگیری از ابتلا به بیماری آسم در کودکان نیز بسیار مؤثر و مفید هستند.

بیشتر بخوانید: بهترین ساحل کیش برای عکاسی، شنا و تفریحات خانوادگی

منحصربه فرد‌ترین غذاهای ایران را در کیش امتحان کنید!

جزیره زیبای کیش یکی از مهم‌ترین مکان‌های گردشگری ایران به شمار می‌رود؛ بنابراین همه ساله گردشگران زیادی برای بازدید از جاذبه‌های گردشگری، بناهای تاریخی، خرید از مراکز تجاری و انجام تفریحات و ورزش‌های دریایی به این جزیره سفر می‌کنند.

اگر به غذاهای دریایی علاقه‌مند هستید باید به شما بگوییم جزیره کیش رستوران‌های زیادی دارد که غذاهای دریایی، ایرانی، فرنگی و غذاهای کیش و جنوب کشور را با بهترین متریال سرو می‌کنند. اگر چمدان خود را آماده کرده‌اید و قصد سفر به کیش را دارید حتما خوردن غذاهای محلی کیش را در لیست کارهای خود قرار دهید. به نظر شما محبوب ترین غذاهای کیش کدام هستند؟ خوشحال می‌شویم نظرات و پیشنهادات شما را بشنویم.