بام قشم کجاست - راهنمای جامع [عکس + آدرس + نظر کاربران]

بام قشم، بلندترین فلات جزیره قشم است که در طرف غربی شهر و مابین روستای طبل و سلخ واقع شده است. این منطقه دیدنی بخشی از محدوده ژئوپارک قشم محسوب می شود.

بام قشم کجاست - راهنمای جامع [عکس + آدرس + نظر کاربران]

آیا تا به حال تجربه در آغوش کشیدن آسمان را داشته‌اید؟ آیا شده آنقدر به آسمان نزدیک باشید که گویی می‌توانید ستاره‌هایش را در دست بگیرید؟ اگر نه، بام قشم همان جایی است که می‌توانید این تجربه‌های لذت بخش و بی‌نظیر را داشته باشید. قشم جزیره اسرارآمیز هزار رنگ و هزار داستان است که هرگوشه‌اش می‌توانید یک مکان دیدنی جذاب را پیدا کنید. مکانی که خاص است و شاید در هیچ کجای دیگر نتوانید آن را بیابید.

قبل از سفر به این شهر زیبا و بازدید از بلندترین مکان آنجا، بهتر است آشنایی کاملی با آن داشته باشید. در این مقاله از روم تور سعی شده تا همه چیز درباره بام قشم را به طور کامل در اختیار دوستداران این شهر قرار دهیم.

فهرست مطالب:

بام قشم کجاست؟

بام قشم، بلندترین فلات جزیره قشم است که در طرف غربی شهر و مابین روستای طبل و سلخ واقع شده است. این منطقه دیدنی بخشی از محدوده ژئوپارک قشم است که در حمایت یونسکو قرار دارد. ژئوپارک‌ها مناطق حفاظت شده‌ای هستند که برای رونق گردشگری و آموزش همزیستی با طبیعت ایجاد شده‌اند. ضمنا بازدید از این مناطق آزاد است. هر ژئوپارک به چندین ژئوسایت تقسیم می‌شود. در ژئوپارک قشم نیز چندین ژئوسایت وجود دارد که یکی از آنها بام قشم است. این بام مرتفع به سواحل شمالی خلیج فارس، دره مجسمه‌ها و جنگل حرا اشراف دارد.

بام قشم کجاست؟

تاریخچه بام قشم

بام جزیره قشم تاریخی بس طولانی دارد. صخره‌های این منطقه عمری دو میلیون ساله دارند. همچنین از دوره آهن تاکنون، انسان‌ها در این منطقه ساکن بوده‌اند. شواهدی نیز به دست آمده که نئاندرتال‌ها یا انسان‌های نخستین در این منطقه زندگی می‌کرده‌اند. سپس با انقراض این گونه، انسان‌های هوشمند جای آنها را گرفتند. در بسیاری از کاوش‌های باستانی که در این منطقه انجام شده، ظروف سفالی و وسایل زندگی کشف شده که نشان از وجود تمدن در این منطقه دارد.

تاریخچه بام قشم

چرا بام قشم!

شاید برایتان سوال باشد که چرا باید از بام قشم بازدید کنید. مگر این مکان چه چیز خاصی در خود دارد. بام جزیره قشم بلندترین قسمت جزیره است که طبیعت بی‌نظیری دارد. آسمان شب آن نیز بسیار زیبا و باشکوه است. شب‌های پر ستاره آن چنان تماشایی است که گویی آسمان به زمین آمده و تمام فاصله‌ها از میان رفته‌اند.

طبیعت این مکان دیدنی نیز در نوع خود خاص است. کوه‌ها و صخره‌های آن از سنگ و برخی از شن و ماسه ساخته شده‌اند که شما را به یاد تصاویر سیاره مریخ می‌اندازد. دامنه ارتفاعات آن از خاکی شبیه به خاک رس به نام سیلت و مارن تشکیل شده است. هرچه به ارتفاعات آن نزدیک‌تر شوید، خاک آن نرم‌تر و آهکی‌تر می‌شود که حالتی شبیه به آرد را به ذهن تداعی می‌کند. در بخش دیگر آن یک منطقه کویری پر از درخت وجود دارد. بعد از آن تا چشم کار می‌کند، شن و صخره است.

بام قشم چشم اندازی زیبا و بی‌نظیر نیز از جزیره را برای شما ایجاد می‌کند. می‌توانید از یک سمت آن دریا و ساحل را ببینید، در سمتی دیگر دره مجسمه‌ها و در سمت دیگر به جنگل حرا بنگرید. سکوت بام شما را چنان در خود فرو می‌برد که می‌توانید بشینید و به رازهای ناگفته جهان فکر کنید.

برای رزرو تفریحات قشم در روم تور کلیک کنید.

جاذبه های گردشگری بام قشم

بام قشم گذشته از اینکه خود یک مکان دیدنی و گردشگری محسوب می‌شود، می‌توان در مسیر سفر به آنجا یا درون خود محوطه، برخی از مکان‌های مهم جزیره را نیز تماشا کرد:

  • آب انبار بام قشم

طبیعت خشک و بیابانی جزیره قشم سبب شده تا مردم از زمان‌های دور تاکنون از آب انبارها استفاده کنند. آب انبار بام قشم را همه به اسم آب انبار بی بی می‌شناسند. زیرا به دستور بی بی صوغیه همسر حاکم منطقه در سال 1202 ساخته شده است. در انتهای این آب انبار مخزنی است که آب را تمییز نگه می‌دارد. همین کار باعث شده تا امروزه نیز مردم از این آب انبار استفاده کنند.

آب انبار بام قشم

  • روستای متروکه کلات کشتار

در گذشته مردم ترجیح می‌دادند تا در پناه کوه‌ها زندگی کنند که از هجوم دشمنان در امان بمانند. روستای کلات کشتار که امروزه خانه‌های ویرانه آن باقی مانده در بام جزیره قرار دارد. اتاقک‌های کوچکی در کنار چند حلقه چاه و یک غار بزرگ واقع شده‌اند. مردم محلی می‌گویند از این غار برای فرار در مواقع اضطراری استفاده می‌شده است. بهرحال امروز هیچ رد و نشانی از زندگی در این روستا نیست و یاد مردم آنجا در افسانه‌ها زنده مانده است.

بیشتر بخوانید: بهترین زمان سفر به قشم 

  • اماکن نزدیک به بام قشم

در مسیری که به سمت بام قشم می‌روید، آثار گردشگری زیادی وجود دارد که می‌توانید از آنها بازدید کنید. این آثار عبارتند از:

دره ستارگان: این دره از اسرارآمیزترین اماکن دیدنی قشم است که در لیست عجایب هفتگانه جزیره قرار گرفته است. فاصله دره ستارگان تا بام جزیره قشم، نیم ساعت است.

دره مجسمه ها: مجسمه‌هایی که بادها در این دره ساخته‌اند را می‌توانید در مسیر رسیدن به بام تماشایی قشم ببینید.

جنگل حرا: درختان روی آب که مهم‌ترین مکان گردشگری قشم است نیز در مسیر بام قشم قرار دارد.

بام سهیلی قشم: بام سهیلی یا کوه سموران از دیگر مناطق گردشگری جزیره است که می‌توان از آنجا شمال و جنوب جزیره را به خوبی تماشا کرد. به دلیل وزیدن بادهای خنک در منطقه، دمای هوا معمولا 2 الی 3 درجه خنک‌تر است. این بام در مسیر رسیدن به بام جزیره قشم قرار دارد.

بیشتر بخوانید: جاهای دیدنی قشم

بام سهیلی قشم

مسیرهای دسترسی به بام قشم

بهترین انتخاب برای بازدید از بام قشم، سفر با تور است که بتوانید این مسیر را با استفاده از ماشین یا لندینگ کرافت طی کنید. همچنین جاده‌های موجود در مسیر فاقد نام بوده و ممکن است نتوانید مسیر را پیدا کنید. البته امکان استفاده از ماشین شخصی نیز وجود دارد، اما باید حتما از مسیریاب استفاده کنید.

فاصله مرکز جزیره قشم تا بام، 13 دقیقه است و در این مسیر باید از روستاهای دهخدا، سهیلی و هفت رنگو عبور نمایید. پس از رسیدن به روستای طبل، مسیر را تا رسیدن به روستای سلخ ادامه دهید. از آنجا به بعد باید پیاده تا بام بروید که حدودا 15 دقیقه طول می‌کشد.

بایدها و نبایدهای سفر به بام قشم

قبل از هرچیز باید بدانید که آب و هوای قشم بسیار گرم است و در فصل‌های تابستان و اواخر بهار بازدید از بام جزیره بسیار مشکل است. زیرا هیچ سایه‌ای وجود ندارد و شدت گرما نیز بالاست. در روزهای گرم سال بهتر سال بعد از غروب آفتاب به بام قشم بروید.

نکته دیگری که باید به آن توجه کنید این است که در بام جزیره هیچ گونه امکانات و تجهیزات رفاهی وجود ندارد و نمی‌توان در آنجا کمپ راه‌اندازی کرد. به همین جهت باید برخی از وسایل ضروری را حتما با خود ببرید تا دچار مشکل نشوید. این وسایل عبارتند از:

لباس خنک، عینک آفتابی، کلاه آفتاب‌گیر، غذاهای کنسرو شده و خشک، آب معدنی، آب‌میوه، کرم ضد آفتاب، یک دست لباس اضافه، زیراندازی، کفش مناسب برای پیاده‌روی در شن.

اقامت در بام جزیره قشم

خوشبختانه اقامتگاه‌هایی در بام وجود دارند که می‌توانید در هنگام بازدید از آنجا در این اقامتگاه‌ها ساکن شوید. برای رزرو سوییت، اقامتگاه و اقامتگاه در قشم می‌توانید در سایت روم تور اقدام کنید و از تخفیفات ویژه استفاده کنید. همچنین در صورت نیاز از پشتیبانی روم تور سوالات خود را بپرسید.

اقامت در بام جزیره قشم

با روم تور بهترین سفر را به بام قشم داشته باشید!

در این مقاله سعی شده تا راهنمای بازدید از بام قشم را به طور کامل شرح دهیم. اگر برای سفر به این شهر، قصد استفاده از تورهای مسافرتی را دارید، روم تور می‌تواند یک تجربه زیبا و به یادماندنی را برای شما فراهم کند. برای کسب اطلاعات بیشتر و رزرو خدمات با کارشناسان سایت تماس بگیرید. این مجموعه خدمات خود را به صورت 24 ساعته ارائه می‌دهد.