20 مورد از زیباترین سواحل جنوب ایران که نباید از دست داد!

سواحل جنوب ایران در شهرهایی مثل بندرعباس، کیش، قشم، هرمز، چابهار وغیره قرار گرفته‌اند که این مناطق سواحل معروفی شامل سورو، بریس، تیس، ریشهر و ساحل نورانی دارند.

20 مورد از زیباترین سواحل جنوب ایران که نباید از دست داد!

در حال حاضر شهرهای جنوبی کشور مخصوصا سواحل جنوب ایران جزو مقاصد پر طرفدار گردشگری محسوب می‌شوند که این سواحل زیبا در خلیج فارس و اطراف آن قرار دارند. زیباترین ساحل جنوب ایران شامل ساحل کیش و قشم، هرمز، ساحل ریشر بوشهر، ساحل نورانی تنگ، ساحل موج فشان چابهار، ساحل تیس چابهار و بریس وغیره است. در ادامه مجله روم تور تمام سواحل و شهرهای ساحلی جنوب ایران را معرفی خواهیم کرد.

معرفی سواحل جنوب ایران

جنوب ایران سواحل و مکان‌های دیدنی زیادی دارد که در این مطلب بهترین و زیباترین آن‌ها را معرفی می‌کنیم. البته جنوب کشور، مکان‌های گردشگری زیادی دارد و همه شهرهای آن زیبا است‌. بهترین سواحل جنوب ایران شامل موارد زیر است:

۱. ساحل قشم

قطعا یکی از بهترین سواحل جنوب ایران، قشم است که آن را با عنوان بزرگترین جزیره کشور نیز می‌شناسند. در این ساحل مکان‌های گردشگری زیادی وجود دارد که آن هم به خاطر قدمت بالای آن است. جزیره قشم آب و هوای مرطوبی دارد، برای همین بهتر است در فصل زمستان یا پاییز به آن سفر کنید‌. از جمله سواحل قشم می‌توان به دره ستارگان، جنگل حرا، ساحل نقره‌ای، ساحل سوزا، ساحل جزیره ناز، پارک کروکودیل، دره تندیس، قلعه پرتغالی و جزایر ناز اشاره کرد.

اگر به قشم سفر کردید حتما از تفریحات قشم استفاده کنید و سفرتان را لذت بخش تر کنید. شما می‌توانید رزرو تفریحات و همچنین کشتی تفریحی قشم را از روم تور انجام دهید و از تخفیفات ویژه ما استفاده کنید. برای مشاهده کشتی تفریحات ما در قشم و استفاده از تخفیفات ما روی کلمه کشتی تفریحی قشم کلیک کنید.

۲. ساحل سرخ هرمز

یکی دیگر از سواحل جنوب ایران در خلیج فارس، جزیره هرمز است. خاک سرخ دریای هرمز عجیب‌ترین و جذاب‌ترین بخش این منطقه محسوب می‌شود. البته مناطق تاریخی و جاهای دیدنی این جزیره بسیار زیاد است که آن را تبدیل به یکی از مناسب‌ترین گزینه‌ها برای سفر کرده است.

از مکان‌های گردشگری جزیره هرمز می‌توان به فرش قرمز، ساحل سرخ، دره رنگین کمان، دشت آهوها، جنگل مانگرو، قدمگاه حضرت خضر، بازار و خانه زعفرانیه اشاره کرد. برای اینکه درمورد جاهای دیدنی هرمز اطلاعات بیشتری بدست بیاوردید مقاله جاهای دیدنی هرمز را مطالعه کنید.

۳. ساحل جزیره کیش

یکی دیگر از مناطق جذاب و زیبا در جنوب ایران، ساحل کیش است که مطرح‌ترین و معروف‌ترین جزیره در خلیج فارس است. در واقع این جزیره را به عنوان یک ساحل لاکچری می‌شناسند که از چند راه زمینی، هوایی و ریلی می‌توان به کیش سفر کرد.

جاهای دیدنی این جزیره بسیار زیاد است؛ برای مثال در کیش مناطق توریستی مثل ساحل مرجان، درخت سبز، کشتی یونانی، شهر باستانی حریره و قنات کاریز وجود دارد. برای کسب اطلاعات بیشتر مقاله جاهای دیدنی کیش را مطالعه کنید.

۴. ساحل ریشهر بوشهر

در ۸ کیلومتری بوشهر یک منطقه باستانی و ساحلی وجود دارد به نام ریشهر که یکی از بهترین سواحل جنوب ایران است. این ساحل هم تمیز و هم آرام و دنج است. ساحل ریشهر را با عنوان پارک ساحلی هم می‌شناسند که در آن تفریحات آبی زیادی وجود دارد. برای رسیدن به این ساحل باید خودرو را در کنار بوستان شهر پارک کنید و توسط پله‌ها به مقصد حرکت کنید.

۵. ساحل نورانی تنگ

شهر چابهار پدیده‌های طبیعی شگفت انگیز و جالب، مکان‌های گردشگری زیاد و طبیعت بکری دارد که قطعا زیبایی آن شما را شگفت زده خواهد کرد. یکی از این محیط‌های دیدنی، ساحل نورانی در روستای تنگ است که این ساحل در جوار روستای تنگ قرار گرفته و کنار دریای عمان است‌.

شب‌های پاییز و زمستان در این روستا به شدت جذاب و خارق العاده است که گاهی دریا به رنگ آبی درخشان در می‌آید. علت رخ دادن این پدیده در ساحل، فیتوپلانکتون‌ها هستند که آن‌ها را شب تاب دریایی نیز می‌نامند. فیتوپلانکتون‌ها که در این خطه قرار گرفته‌اند، اندکی بعد از تاریک شدن هوا شروع به درخشش در آب می‌کنند و در نتیجه باعث نورانی شدن دریا می‌شوند.

۶. موج فشان چابهار

چابهار یکی از شهرهای سواحل جنوب ایران است که مکان‌های دیدنی جالب و عجیب زیادی دارد. برای مثال موج فشان چابهار یکی از پدیده‌ها‌ی جالب این منطقه است که می‌توان روی سواحل صخره‌ای به تماشای آن نشست.

موج فشان یا همان فواره‌های طبیعی آب که در اثر برخورد امواج پر سرعت به صخره به وجود می‌آیند را می‌توان در نقاط مختلف ساحل تماشا کرد؛ اما بهترین محل برای دیدن این پدیده طبیعی، بوستان ساحلی دریای چابهار است.

بیشتر بخوانید: راهنمای سفر به چابهار

۷. ساحل تیس چابهار

یکی از زیباترین سواحل جنوب ایران برای تفریح و ماهیگیری، روستای تیس در چابهار استان سیستان و بلوچستان است. فاصله این ساحل که در شمال شهرستان قرار گرفته تا شهر چابهار حدودا ۱۰ کیلومتر است. عمق ساحل تیس تقریبا ۱ و نیم متر بوده که امواج آن آرم و با شیب ملایم هستند؛ بنابراین این ساحل برای شنا و آب‌تنی گزینه خوبی است. این ساحل امکانات رفاهی مثل آلاچیق، دوش ساحلی، کافه و رستوران و زمین بازی دارد. امکانات تفریحی آن نیز شامل قایق، جت اسکی و شاتل است.

۸. ساحل بریس چابهار

یکی از سواحل جنوب ایران که اطراف آن صخره‌های بلندی قرار دارد، ساحل بریس است. به طوری که اگر روی یکی از آن‌ها بایستید فاصله ۳۰ متری با سطح ساحل خواهید داشت‌. از روی این صخره‌ها منظره‌ای مثل قایق‌های کوچک ماهی گیری، پرواز مرغ‌های دریایی و در نهایت کل ساحل را ببینید.

در بازار ماهی فروش‌های منطقه نیز می‌توانید ماهی تازه را خریداری کنید. حتی می‌توانید به صحبت با ماهیگیران بپردازید که امکان دارد آن‌ها شما را به یک قایق سواری لذت بخش دعوت کنند.

۹. ساحل سورو بندرعباس

ساحل سورو یکی از سواحل زیبای جنوب ایران است که محبوبیت زیادی هم بین توریست‌ها دارد. این ساحل امکانات تفریحی زیادی را در اختیار گردشگران قرار می‌دهد؛ مثلا پارک بازی کودکان، پارک ساحلی، کافه و رستوران و مواردی از این دست که تجربه یک سفر خوب و لذت بخش را برای شما فراهم می‌کند.

سورو در بندرعباس جزو سواحل جنوب ایران است که در عید نوروز میزبان تعداد زیادی از مسافران است که در آنجا به راحتی می‌توانند قایق سواری، آب تنی و عکاسی کنند.

۱۰. اسکله جفره بوشهر

این منطقه گزینه مناسبی برای تفریح است که اسکله جفره در سمت شمال غربی شهر بوشهر قرار دارد و از آنجا می‌توان خلیج فارس را دید. در این خطه می‌توانید انواع ماهی‌های خوش طعم و خوش‌مزه و مهم‌تر از همه تازه را تهیه کنید. البته اگر به این منطقه گردشگری رفتید، اصلا فرصت تماشای غروب آفتاب در این اسکله را از دست ندهید.

۱۱. بوستان ساحلی دلوار بوشهر

بیشتر سواحل جنوب ایران در بوشهر و چابهار قرار گرفته که اتفاقا همه آن‌ها زیبا و چشم انداز هستند. در استان بوشهر می‌توان به تماشای خلیج فارس پرداخت. ساحل دلوار جزو مناطق و سواحل بکر این استان محسوب می‌شود که در کرانه شهر دلوار و خلیج فارس قرار دارد.

اگر به دنبال یک منطقه آرام و تمیز برای استراحت هستید سواحل بوشهر را به شما معرفی می‌کنیم که می‌توانید روی ماسه‌ها قدم بزنید و به تماشای محیط بپردازید. برای اینکه بیشتر با سواحل بوشهر آشنا شوید محتوای سواحل بوشهر را مطالعه کنید.

بوستان ساحلی دلوار بوشهر

۱۲. درک، تنها ساحل کنار کویر در ایران

درک تنها ساحل در ایران بوده که در کنار کویر قرار دارد. جالب است بدانید که در کل دنیا فقط چند منطقه مثل ساحل درک هستند که چنین مشخصات و ویژگی‌هایی دارند. بدون شک سفر به این ساحل می‌تواند برای شما بسیار زیبا و دلنشین باشد.

شاید کنجکاو باشید که این ساحل بر چه اساس نامگذاری شده است. درک نام روستایی در بخش زر آباد شهرستان کنارک در ضلع جنوب شرقی استان سیستان و بلوچستان است. به زبان محلی درک به معنای زندگی در کنار دریا است و به دلیل نزدیک بودن کویر و دریا در کنار هم این این ساحل را درک نامگذاری کرده‌اند.

یکی از زیباترین بخش‌های این ساحل تماشای تپه‌های شنی در کنار دریای نیلگون است. بهتر است که همراه با یک دوربین عکاسی به این جزیره سفر کنید؛ چراکه در این ساحل سوژه و مکان‌های زیادی برای عکاسی وجود دارد.

درک

۱۳. ساحل سرخ چابهار یا تالاب لیپار

ماه‌های مناسب سفر به ساحل سرخ چابهار یا تالاب لیپار بهمن، اسفند، فروردین، شهریور و مهر هستند و می‌توانید از آب‌وهوا و رنگ‌های شگفت‌انگیز آن لذت ببرید. این دریاچه به دلیل رنگ قرمز و صورتی که دارد به دریاچه صورتی چابهار نیز معروف است. این پدیده بسیار زیبا از دیدنی‌های جذاب ساحل سیستان و بلوچستان است و با رنگ‌های دلبرانه خود سالانه گردشگران زیادی را به خود جذب می‌کند.

۱۴. جزیره لاوان

جزیره لاوان یکی از زیباترین جزایر خلیج فارس است که دسترسی به آنجا از طریق بندر مقام صورت می‌گیرد. سواحل این جزیره را سواحل شنی، مرجانی و صخره‌ای تشکیل می‌دهند که بسیار دلچسب و زیبا هستند. جزیره مارو یا شیدور هم در ضلع شرقی جزیره لاوان قرار گرفته است.

البته امروزه به‌ علت خطر نابودی اکوسیستم جزیره مارو امکان بازدید از آن ممنوع شده است. ساحل جزیره لاوان دارای آب و هوای مناسب و محیط امن بوده و امکان کمپ در طبیعت این جزیره ممکن است. برای سفر به جزیره لاوان باید به بندر مقام در هرمزگان با قایق به این جزیره بروید.

جزیره لاوان

۱۵. ساحل جزیره هندورابی

جزیره هندورابی مساحتی حدود ۲۳ کیلومتر مربع دارد و مکان‌های دیدنی زیادی را در خود جای داده است. افراد علاقمند به طبیعت‌ گردی محال است بتوانند از سواحل و صدای مرغان دریایی به سادگی بگذرند. اگر که علاقمند به تفریحات آبی هستید جزیره هندورابی می‌تواند گزینه مناسبی باشد.

جزیره هندورابی سواحلی بکر و خلوت دارد که می‌توانید زمان استراحت خود را در آنجا سپری کنید. در سواحل جزیره هندورابی می‌توان انواع ورزش‌های آبی مثل شنا، غواصی و قایق ‌سواری را انجام داد.

عمق آب در قسمت‌هایی از این جزیره حدود ۵ تا ۸ متر است و در سواحل شرقی عمق آب به ۸ تا ۱۸ نیز می‌رسد و از همین رو می‌توان با خیال راحت از تفریحات آبی خود لذت ببرید.

آدرس: هرمزگان بین جزیره کیش و جزیره لاوان

۱۶. ساحل شبتاب چابهار

ساحل شبتاب چابهار یکی از زیباترین سواحل چابهار محسوب می‌شود که در کرانه دریای مکران قرار دارد. حضور موجودات ریز دریایی به نام پلانکتون‌ها با تابش نور آبی رنگ از خود ظاهری زیبا به ساحل بخشیده‌اند. این پدیده در دیگر سواحل جهان نیز رخ می‌دهد.

برای تماشای این پدیده زیبای ساحل تنگ چابهار می‌توانید در شب‌های زمستان یا پاییز از این سواحل دیدن کنید. البته این پدیده پیوسته رخ نمی‌دهد و تنها در بعضی شب‌ها با گذشت چند ساعت از غروب خورشید به ‌یک‌باره رخ می‌دهد.

در فصل بهار نیز درخشش آبی رنگ سواحل اغلب به چشم مردم این شهر دیده شده است و بیشترین احتمال وقوع آن در ۶ ماه دوم سال ممکن است.

آدرس: سیستان و بلوچستان، چابهار، بندر تنگ

ساحل شبتاب چابهار

۱۷. ساحل کلبه هور کیش

ساحل کلبه هور ساحلی تماشایی در جزیره کیش است و مکانی مناسب برای کمپ و گشت‌وگذار در خلیج فارس محسوب می‌شود. این ساحل همچون بسیاری از سواحل جزیره کیش دارای تفریحات دریایی و غواصی در عمق دریا است.

در سال‌های اخیر در این منطقه کلبه‌هایی چوبی برای استراحت ماهیگیران بوده و به همین خاطر آن را جزیره کلبه هور نامگذاری کردند. این ساحل محیطی آرام و دنج دارد و برای استراحت اکثر افراد آن را انتخاب می‌کنند.

برای عکاسی و ثبت تصاویر زیبا می‌توان از غار طبیعی واقع در ضلع جنوبی این ساحل استفاده کرد. همچنین امکان کرایه اسب و سوارکاری در ساحل کلبه هور وجود دارد.

آدرس: هرمزگان، غرب جزیره کیش

۱۸. ساحل جزایر ناز قشم

ساحل جزایر ناز قشم دارای مجموعه‌ای از صخره‌های زیبا بوده که بر اثر بالا و پایین آمدن سطح آب در ۲۴ ساعت شبانه روز پدیدار می‌شود. در زمان پایین آمدن آب مسیر باریکی برای رسیدن به صخره‌های ناز این جزیره وجود دارد.

چشم ‌انداز جزایر ناز به گونه‌ای زیبا و دلنشین است که با یک بار بازدید دیگر شوق سفر و دیدن این منظره زیبا از سر شما بیرون نخواهد رفت. این جزایر در ضلع جنوب شرقی قشم قرار گرفته‌اند و زمان مناسب برای بازدید از آن قبل از غروب خورشید است.

جالب این است که جزایر ناز جزو ژئوپارک قشم به شمار می‌روند. کارشناسان این منطقه بر این باورند که در گذشته جزیره محلی برای استراحت ماهی گیران بوده است. به علاوه در این جزایر به جز دست‌ فروشان مغازه یا امکانات رفاهی دیگری وجود ندارد.

آدرس: هرمزگان، جنوب شرقی جزیره قشم

ساحل جزایر ناز قشم

۱۹. ساحل بنود عسلویه

ساحل بنود مکانی منحصر به فرد و زیبا در عسلویه استان بوشهر است که لوکیشن‌های اصلی فیلم محمد رسول الله در آن بازی شده و اکنون هم بقایای خانه‌های زیبای کاه گلی و سازه‌های تاریخی این فیلم در ساحل بنود مشاهده می‌شود.

لذت شب مانی و کمپ در تاریکی و زیر نور ماه و همچنین تماشای صخره‌ها و شنای فیتوپلانکتون‌ها را می‌توان در این جزیره تجربه کرد این در حالی است که به صدای دلنشین برخورد آب با صخره‌ها گوش می‌دهید.

ساحل بنود در ۳۰ کیلومتری جنوب شرقی عسلویه و در نزدیکی روستای بنود قرار دارد. برای بازدید از این مکان زیبا باید به سمت عسلویه یا پارسیان در هرمزگان بروید.

آدرس: بوشهر، ۳۰ کیلومتری بندر عسلویه، روستای بنود

 ساحل بنود عسلویه

۲۰. ساحل امام حسن بوشهر

ساحل امام حسن از قدیمی‌ترین سواحل جنوبی ایران به شمار می‌آید که سابقه زیادی در زمینه بازرگانی و گردشگری دارد. این ساحل را در گذشته به ساحل سینیز نیز می‌شناخته‌اند. ساحل امام حسن در بین دو بندر دیلم و گناوه قرار گرفته و قدمت آن به دوره هخامنشیان برمی‌گردد، اما در زمان حکومت ساسانیان به اوج شکوفایی خود رسید است.

 برای دیدن این ساحل زیبا می‌توانید از شهرهای گناوه و دیلم کمک بگیرید. پارک سینیز، نخلستان امام حسن و پارک ساحلی خلیج فارس مکان‌های گردشگری این ساحل زیبا هستند.

آدرس: بوشهر، بندر امام حسن

معرفی شهرهای ساحلی ایران

مسافرت به سواحل جنوب ایران در فصل بهار و پاییز عالی است، زیرا هوای خنک و مناسبی دارد. بیشتر شهرهای جنوبی، ساحلی هستند؛ اما به جز سواحل، طبیعت بکر و زیبایی هم دارند و مردمان خون‌گرم و مهربان که قطعا بهترین میزبان برای شما هستند.

خرمشهر

متاسفانه خیلی از مردم خرمشهر را با اتفاقات و رویدادهای جنگ یاد می‌کنند. در حالی که خرمشهر علاوه بر چهره دفاعی که داشته، سواحل و مکان‌های گردشگری زیبایی هم دارد؛ بنابراین گزینه مناسبی برای سفر محسوب می‌شود.

اواسط پاییز تا اوایل بهار بهترین زمان برای سفر به این سواحل جنوب ایران است. رود کارون که یکی از معروف‌ترین سواحل ایران است در این شهر قرار دارد. برای دیدن این رود می‌توانید از قایق‌ها و لنج‌ها استفاده کنید و روی آن یک سفر کوتاه مدت و چند ساعته را بگذرانید. به جز رودخانه کارون، پارک ساحلی خرمشهر نیز منظره خوبی دارد. پس اگر گذرتان به این شهر زیبا خورد، حتما از این دو منطقه دیدن کنید.

بندرعباس

بندرعباس هم از مناطق گردشگری و سواحل جنوب ایران محسوب می‌شود که جاذبه‌های دیدنی و گردشگری زیادی دارد‌؛ بنابراین جزو بهترین گزینه‌ها برای سفر به خلیج فارس به شمار می‌رود. در نزدیکی بندر عباس جزیره زیبای کیش، قشم و هرمز وجود دارد؛ اما در خود بندر عباس هم سواحل متعددی را دارد که معروف‌ترین آن شامل ساحل سورو است.

بیشتر بخوانید: راهنمای سفر به بندرعباس

شهر بندر مقام و ساحل مکسر

یکی از زیباترین شهرهای ساحلی ایران بندر مقام و ساحل مسکر است که بندر مقام در شهرستان لنگه قرار دارد. جاده بندر مقام یکی از زیباترین و شگفت انگیزترین جاده‌های ساحلی در ایران است که انگار کوه‌ها مستقیما به ساحل دریا متصل هستند و در کل منظره زیبایی را به وجود می‌آورند.

و یکی از دیدنی‌ترین سواحل جنوب ایران مکسر است که نزدیک به بندر مقام قرار گرفته و صخره‌های زیبا و خاصی دارد. این ساحل برای عکاسی بهترین لوکیشن است.

چابهار

در شهر چابهار چندین ساحل وجود دارد که به خاطر قرار گیری در دریای عمان از ساختار زیبا و خاصی برخوردار است. این شهر سواحل و طبیعت شگفت انگیزی دارد و اگر تا به حال به شهر چابهار سفر نکردید پیشنهاد می‌کنیم حتما یک سفر به سمت آن داشته باشید. ساحل درک، ساحل بریس، ساحل تنگ و ساحل بریس از معروف‌ترین سواحل و جاهای دیدنی چابهار هستند.

سخن پایانی

ایران یکی از خاص‌ترین و توریستی‌ترین کشورها در جهان است، به طوری که هر قسمت آن یک جای دیدنی و گردشگری دارد.‌ جنوب کشور نیز سواحل و طبیعت بکری و همچنین بازارچه‌های بزرگ و زیبایی دارد.

سواحل جنوب ایران در شهرهایی مثل بندرعباس، کیش، قشم، بوشهر و چابهار وغیره قرار گرفته‌اند که در این مناطق نیز سواحل معروفی همچون سورو، بریس، تیس، ریشهر و ساحل نورانی وجود دارد. بهترین فصل برای سفر به این شهرها و استان‌ها در اوایل بهار و اواخر پاییز است‌.

اگر تجربه سفر به این شهرها را دارید می‌توانید تجربه خود را با کسانی که قصد رفتن به این مناطق را دارند در قسمت کامنت‌ها به اشتراک بگذارید. ما از خواندن نظرات و خاطرات مسافرت‌های شما لذت می‌بریم. همچنین در صورتی که نیاز به اطلاعات بیشتری داشتید می توانید از کارشناسان ما در روم تور کمک بگیرید.