روز شیراز ؛ 15 اردیبهشت روز گرامیداشت پایتخت فرهنگی ایران

روز شیراز در تقویم رسمی ایران را می توان بعنوان یک روز فرهنگی تاریخی یاد کرد؛ روزی برای تمام مردم ایران و جهان؛ روزی که ۲۵۰۰ سال تاریخ و فرهنگ و هنر را می توان به نظاره نشست. روم تور این روز بزرگ را به تمام مردم شیراز و ایران تبریک و تهنیت عرض می کند.

روز شیراز ؛ 15 اردیبهشت روز گرامیداشت پایتخت فرهنگی ایران
روز شیراز ۱۴۰۱؛ روزی برای گرامیداشت پایتخت فرهنگی ایران

گرامی داشت شهری با قدمت تاریخی

شیراز جز تاریخی ترین شهرهای ایران و از معدود شهرهایست که یک روز بخصوص برای گرامیداشت این شهر در تقویم ایران به ثبت رسیده است. شهری چشم نواز با باغ ها و آثار تماشایی و تاریخی فراوان که گردشگران داخلی و خارجی زیادی را به خود جذب کرده است. شیراز در طول تاریخ از نظر سیاسی و فرهنگی و علمی در بین شهرهای ایران جایگاه ویژه ای داشته، از این رو جهت گرامیداشت و معرفی هر چه بهتر این شهر به دنیا ۱۵ اردیبهشت را بعنوان روز شیراز ثبت کرده اند.


اولین بار در سال ۱۳۸۱ شورای شهر شیراز به مجلس شورای اسلامی پیشنهاد داد و با موافقت مجلس شورای اسلامی در تقویم ملی ایران به ثبت رسید. عطر و بوی بهار نارنج در کوچه و خیابان های این شهر بهشتی رویایی را پدید آورده که بسیاری از عموم افراد اردیبهشت را ماه شیراز می دانند و منتظرند تا اردیبهشت از راه برسد و به شیراز سفر کنند. روز ۱۵ اردیبهشت مراسم جالب و متنوعی در سطح شهر برگزار می گردد. این روز فرصت مناسبیست تا با اجرای برنامه های مختلف، تمدن و فرهنگ این شهر بیشتر معرفی گردد. 

هدف از برگزاری روز شیراز

شیراز شهر سر سبزی و شادابی است که در فصل اردیبهشت این  سرسبزی به اوج خود می رسد، زیبائی های طبیعی، تاریخی و فرهنگ مردم خونگرم شیراز بر کسی پوشیده نیست. هدف از برگزاری روز شیراز معرفی بیشتر و شناساندن جاذبه های فرهنگی، طبیعی و تاریخی شهر شیراز به مردم ایران علی الخصوص شیرازی هاست که بیشتر با آداب و رسوم و سنت ها آشنایی پیدا کنند. همچنین این برنامه ها با استقبال توریست ها و مسافران از سراسر ایران و جهان همراه می شود که به اقتصاد این شهر کمک قابل توجهی می کند.

روز شیراز در قالب جشنواره های مختلف انواع غذاها و خوراکی ها از جمله فالوده و کلم پلو معروف شیرازی به نمایش در می آوررند تا زمینه نشاط و سرگرمی برای شیرازی ها و گردشگران و مسافران باشد که خاطره ای لذت بخش و به یاد ماندنی را تجربه کنند. 

برنامه های روز شیراز

روز شیراز ۱۴۰۱ | روم تور پلتفرم آنلاین رزرو اقامتگاه و بومگردی و تور

در روز شیراز برنامه های بسیار متنوعی در جای جای شهر برای شادی و نشاط مردم برپا می شود. بازدید از اماکن گردشگری و فرهنگی شیراز، رفت و آمد با اتوبوس و مترو رایگان است. برنامه های دیگری از جمله تخفیف در مراکز اقامتی، برگزاری کنسرت ها، طبخ انواع غذاهای شیرازی، نمایشگاه عکس از شیراز، مسابقه های عکاسی، رایگان شدن اتوبوس ها، پیاده روی های خانوادگی وجشن بادبادک ها می توان  اشاره کرد. در روز شیراز همه جای شهر از شور و نشاط و حال و هوای خاصی برخوردار است.

آرامگاه های حافظ و سعدی شیراز برنامه های ویژه ای برای میزبانان دارند که هر ساله شاهد برگزاری گردهمایی با محوریت شعر بوده است.آرامگاه حافظ که در شمال شهر شیراز و جنوب دروازه قرآن قرار دارد که به دلیل جای دادن آرامگاه حافظ شیرازی در خود به این نام مشهور شده است. ارامگاه سعدی هم که در شمال شرقی شیراز و در مجاورت باغ دلگشا واقع شده است که یکی از بزرگترین شاعران قرن هفتم تاریخ ادبیات فارسی می باشد. برنامه های متنوع دیگری همچون نمایشگاهی از اشعار حافظ، اجرای شب شعر، برنامه روح القدس در حافظ برگزار می شود که حال و هوای معنوی و دلنشینی را به خود می گیرد.

خاص ترین مراسم باشکوهی که تا به حال در شیراز برگزار شده برپا کردن همزمان ۱۲ تا بالن که از کشورهای اروپایی به شیراز آورده شده بودند و در آسمان شهر شاهد خودنمایی و به پرواز در آمدن بالن های بی نظیری بودیم.

جاهای دیدنی رایگان روز شیراز

شیراز یکی از شهرهای تاریخی و فرهنگی ایران است که دارای بسیاری از جاذبه های گردشگری است. برخی از این جاذبه ها رایگان هستند و می توانید بدون پرداخت هزینه از آنها لذت ببرید. برای مثال، می توانید به باغ های زیبا و قدیمی شیراز مانند باغ ارم، باغ نارنجستان، باغ دلگشا و باغ افتاب سیر کنید. همچنین می توانید به مقبره های شاعران بزرگ ایرانی مانند حافظ، سعدی، شوریده و خواجو کرمانی سفر کنید. علاوه بر این، مساجد زیبا و باشکوه شیراز مانند مسجد نصیر الملک، مسجد وکیل، مسجد عطار و مسجد جامع شیراز نیز از دیدنی های رایگان شیراز هستند. در نهایت، می توانید به بازار قدیمی و پر جنب و جوش شیراز مانند بازار وکیل، بازار مشیر، بازار نوروزخان و بازار سرای مشیر بروید و از خرید و تنقلات لذیذ لذت ببرید.

کلام آخر

روز شیراز چندین سال به فراموشی سپرده شده بود تا اینکه از سال ۱۳۹۵ مجدد در روز ۱۵ اردیبهشت مراسماتی به صورت پراکنده برگزار شد. در یک دهه اخیر که اکثر شهرهای توریستی جهان بدنبال راه اندازی فستیوال ها و مراسمات مختلفی در تمام طول سال برای معرفی خود به تمام مردم دنیا هستند به هیج وجه پذیرفتنی نیست که یک روز به این مهمی که در تقویم رسمی به ثبت رسیده، به فراموشی سپرده شود و یا اینکه به صورت خیلی ابتدایی برگزار گردد. 

ظرفیت تورسیتی و گردشگری شیراز به حدی بالاست که می توان در تمام طول سال مسافر و گردشگران ایرانی و خارجی را میزبانی کند. ما در روم تور به دنبال این هستیم تا در حد توانمان فرهنگ و تاریخ غنی مردم شیراز را معرفی کنیم تا اندکی دینمان را به این شهر و مردمان خونگرم و مهمان نواز شیراز ادا کرده باشیم. 

ما در روم تور به شما پیشنهاد می دهیم که در فصل بهار و بخصوص ماه اردیبهشت به شیراز سفر کنید و از هوای مطبوع و دلنشین این شهر بیشترین بهره را ببرید. در صورت هرگونه سوال در مورد روز شیراز و نحوه رزرو اقامتگاه و تورهای یک روزه شیرازگردی به بخش پشتیبانی روم تور در ارتباط باشید.