عید نوروز در شیراز؛ آداب و رسوم عید نوروز در شیراز

مردم شیراز عید نوروز را بسیار گرامی می دارند و از چند روز قبل به استقبال سال نو و برگزاری مراسم آن به بهترین شکل ممکن می روند. شیرازی ها معتقدند که از اول اسفند زمین نفس می کشد و از سرما خارج می شود.

عید نوروز در شیراز؛ آداب و رسوم عید نوروز در شیراز
عید نوروز در شیراز

مردم شیراز عید نوروز را بسیار گرامی می دارند و از چند روز قبل به استقبال سال نو و برگزاری مراسم آن به بهترین شکل ممکن می روند. شیرازی ها معتقدند که از اول اسفند زمین نفس می کشد واز سرما خارج می شود.

 تحویل سال نو

تحویل سال نو

برای تحویل سال در یکی از اتاق ها سفره هفت سین را پهن می کنند و قبل از هرچیز آیینه و قرآن را در سفره می گذارند و بعد هفت سین را می چینند.هفت سین عبارت است از سیر، سماق، سنجد، سمنو، سکه، سرکه و سبزی

یکی دیگراز اعتقادات مردم شیراز این است که هنگام سال تحویل در حرم شاهچراغ (ع) باشند و در آن جا شمع روشن کنند، به این معنی که همیشه زیر نور شاهچراغ (ع) باشند.

چهارشنبه آخر سال

چهارشنبه آخر سال

یکی ازمراسمی که شیرازی ها در شب چهارشنبه آخر سال یا چهارشنبه سوری انجام می دهند، رفتن به حوض ماهی واقع در آرامگاه سعدی است. آنها برای تندرستی و درمان بیماری های خود وارد این حوض می شوند و بر این باورند که با آب تنی کردن در این حوض، بیماری ها و دردهایشان از بین خواهد رفت.

زیارت حضرت شاهچراغ (ع) در شب چهار شنبه سوری، پختن آش ابودردا، آجیل چهار شنبه سوری و تفال به دیوان حافظ از دیگر مراسمی است که شیرازی ها در این شب انجام می دهند.

مراسم علفه 

این مراسم در پنج شنبه اخر سال برگزار می شود و افراد گل و سبزه ای را برای فرد در گذشته می برند که این فلسفه به جاودانه بودن روح در گذشتگان باز می گردد.

پختن سمنو

پختن سمنو

پخت سمنو از گذشته های دور بین بانوان استان فارس رواج داشته است. آنها با روشن کردن شمع و خواندن نماز حاجات و متوسل شدن به حضرت زهرا(س) شروع به پختن سمنو می کنند و معتقدند که حضرت سر دیگ سمنو می آیند و دست خود را بر روی سمنو می گذارد که بعد از برداشتن سر دیگ، تصویر دست ایشان بر روی سمنو می افتد.

کاشتن سبزه

پیشینیان ما سبزه را نماد برکت و باروری می دانستند و قبل از عید، گندم و جو را که جزو مهم ترین خوراک آن ها بود، می کاشتند و معتقد بودند که اگر به خوبی رشد کنند، آن سال، سالی پر برکت است. در شیراز به تعداد افراد خانواده گندم خیس می کردند و آخرین مشت گندم را به نیت سلامتی امام زمان (عج) می ریختند.

هفت میم 

در شیراز علاه بر هفت سین، (هفت میم) را هم سر سفره می گذارند. هفت میم عبارت است از مدنی (لیموشیرین)، ماهی، مرغ، میگو، مسقطی، ماست و مویز.

سیزده بدر 

شیرازی ها از دوازدهم فروردین ماه به فکر آماده کردن خود برای رفتن به سیزده بدر می افتند. صبح روز سیزده خانواده ها اغلب به صورت دسته جمعی به بیرون شهر می روند و معتقدند که روز سیزده فروردین را نباید در خانه ماند زیرا این روز نحس و بد یمن است. شیرازی ها در این روز اغلب به باغ های سرسبز قصرالدشت، دشت ارژن، بند امیر، دریاچه مهارلو، اطراف کوار و صحراهای سرسبز اطراف شیراز می روند. رسم است که شیرازی ها سبزه های نوروزی را با خود به بیرون برده و به آب روان می دهند. همچنین رسم است که دختران دم بخت، سبزه ای را گره می زنند و شعر می خوانند به این نیت که گره از بختشان باز شود.

از خوراکی های مورد توجه شیرازی ها در روز سیزده به در، باقلا پلو با دوغ محلی است. عصر هم شامی با کاهو و ترشی می خورند.

سفر به شیراز در عید نوروز

سفر به شیراز در عید نوروز یک ایده عالی است. شیراز یکی از شهرهای زیبا و تاریخی ایران است و دارای جاذبه‌های فراوانی مانند باغ ارم، باغ عمومی نارنجستان، مسجد و مقبره حافظ و ... است. در عید نوروز، شیراز به ویژه زیبایی خاصی دارد، زیرا باغ‌ها و پارک‌های آن با گل‌ها و نهال‌های زیبا زینت‌بخش می‌شوند و جشنواره‌های سنتی و فرهنگی نیز در این شهر برگزار می‌شود.

بهترین روش برای سفر به شیراز در عید نوروز، برنامه‌ریزی و رزرو هتل و بلیط قبلی است. از آنجا که در این زمان معمولاً تقاضا برای سفرها بسیار بالاست، بهتر است هتل و بلیط خود را به‌موقع رزرو کنید تا از مشکلات احتمالی جلوگیری کنید.

علاوه بر بازدید از جاذبه‌های تاریخی و طبیعی شیراز، می‌توانید از فستیوال‌ها و رویدادهایی که در این شهر در طول عید نوروز برگزار می‌شود، لذت ببرید. این شامل مواردی مانند نمایشگاه‌های هنری، کنسرت‌ها، پیاده‌روی‌های سنتی و سایر فعالیت‌های مرتبط با فرهنگ و هنر است.

سخن آخر

شیراز، شهر راز و مهد فرهنگ و هنر و تاریخ ایران، سالانه میزبان گردشگران از سراسر جهان است. مردم شیراز به مهمان نوازی در بین مردم ایران معروفند و از این جهت مقصد بسیاری از ایرانیان در تعطیلات عید نوروز و تحویل سال است. ما در روم تور شما را به این شهر تاریخی دعوت و امیدواریم میزبان خوبی برای شما عزیزان باشیم.