عمارت شاپوری شیراز؛ عمارتی به سبک معماری ایرانی و اروپایی

عمارت شاپوری با معماری به سبک ایرانی و اروپایی که در دوره پهلوی بصورت بی نظیری بنا شده است. این عمارت در مرکز شیراز و بافت تاریخی شیراز واقع شده است. با مجله گردشگری روم تور همراه باشید تا با این بنای تاریخی بیشتر آشنا شوید.

عمارت شاپوری شیراز؛ عمارتی به سبک معماری ایرانی و اروپایی
عمارت شاپوری شیراز؛ عمارتی به سبک معماری ایرانی و اروپایی

عمارت شاپوری، یادگاری بی نظیر از مهندسی ایرانی

شیراز شهر بناهای منحصر به فرد و معماری های تاریخی به حساب می آید که این شهر را به یکی از مقاصد گردشگری کشور مبدل کرده است. عمارت شاپوری تنها یک عمارت ساده نیست، بلکه یک باغ چشم گیر و دیدنی در شهر شیراز است که با جلوه های طبیعی و معماری خاص چشم اندازی بی نظیر را خلق کرده است. اگر به شیراز شهر تماشایی سفرکردین از عمارت شاپوری و دلفریبی های جذاب بهار و پاییز در مکان ها و باغ های شیراز غافل نشوید.

 عمارت شاپوری یک عمارت تاریخی بی نظیر

عمارت شاپوری شیراز قدمتی کمتر از یک قرن دارد، این عمارت متعلق به یک تاجر شیرازی به نام عبدالصاحب شاپوری بوده و تا اوایل دهه ۷۰ پذیرای خانواده شاپوری بوده و پس از آن متروکه رها شده که در سال ۱۳۷۹ توسط میراث فرهنگی بازسازی و به عنوان آثار ملی ایران به ثبت رسید.

عمارت شاپوری مربوط به اوایل دوره پهلوی در مرکز شهر شیراز و بلوار زند قرار دارد که در سال ۱۳۷۹ به عنوان آثار ملی ایران به ثبت رسید. سبک عمارت شاپوری، ایرانی اروپایی است که یکی از مجلل ترین بناهای شهر شیراز محسوب می شود. ابوالقاسم مهندسی و طراحی و معماری این بنای با صفا را به عهده گرفته که عمارت شاپوری را به یک مکان با شکوه و مجلل تبدیل کرده است.

از معماری عمارت تا رستوران دنج عمارت شاپوری

از محور اصلی باغ نمی شود به داخل باغ دسترسی پیدا کرد با چرخش ۹۰ درجه در نمای شمالی می توان وارد محیط باغ شد. سبک معماری آن زمان این نبود که بناها دارای بالکن باشند ولی این مکان زیبا و خاص دارای بالکن هست، بر خلاف عرف معماری زمان خودش می باشد که وجهه تمایزی بین عمارت های ایرانیست. در نمای غربی این بنا با شکوه ستون های مدور با گچ بری هایی دیده می شود که چشم هر بیننده ای را به خود جلب می کند.

عمارت شاپوری دارای دو طبقه است که طبقه اول بیشتر از سنگ استفاده شده، شاید به دلیل اینکه بنا مستحکم تر و با دوام تر باشد و طبقه دوم بیشتر خشت و آجر به کار رفته است. حوضی بزرگ وسط حیاط عمارت شاپوری دیده می شود که شبیه به هیچ کدام از باغ های موجود شیراز نیست. در باغ سرسبز شاپوری انواع درختان سرو، افرا، انواع درختان میوه، نارنج، انجیر و گل های شمعدانی و رز دیده می شود که زیبایی باغ را دو چندان کرده و جلوه ای خاص به این بنای تاریخی بخشیده است.

این عمارت زیبا در شب با نور پردازی های چشم نوازی همانند نگینی در وسط باغ جلوه ای خاص به این باغ بخشیده است. یکی دیگر از جاذبه های بی نظیری که این عمارت در خود جای داده است کافی شاپ و رستورانیست که می توانید اوقات فراموش نشدنی را در این عمارت تاریخی با صرف غذای ایرانی و محلی و انواع نوشیدنی ها را تجربه کنید و هم چنین می توانید از آثار و نمایشگاه هنرهای دستی عمارت دیدن فرمایید.

عمارت شاپوری کجاست و مسیر دسترسی

عمارت شاپوری در خیابان معروف شیراز، کریم خان زند واقع شده است. برای دسترسی به این عمارت با ماشین شخصی، مترو، اتوبوس و تاکسی به راحتی می توان به این عمارت رسید. اگر با مترو یا اتوبوس قصد رفتن به این عمارت را دارید با سوار شدن در اتوبوس یا مترو و پیاده شدن در ایستگاه چهار راه زند و با پیاده روی کوتاهی از خیابان انوری می توانید به عمارت شاپوری برسید ولی یکی از عمده مشکل های این مسیر و رفتن با ماشین شخصی و دسترسی به این عمارت جای پارک است که می توان از پارکینگ های طبقاتی در خیابان اهلی و پارکینگ طبقاتی مرکز خرید مهستان استفاده کرد. (مشاهده روی نقشه)

ساعت بازدید و ورودی عمارت شاپوری

همه روزه از ساعت ۸ صبح تا ۱۱ شب به صورت یکسره باز است و هزینه ورودی ۳۰۰۰ می باشد. در صورتی که در زمان ظهر به بازدید عمارت بروید می توانید ناهار را از رستوران خود عمارت استفاده کنید.

اماکن دیدنی اطراف عمارت شاپوری

عمارت شاپوری در مرکز شیراز و در بافت تاریخی این شهر واقع شده است. شما در صورتی که قصد بازدید از این مکان زیبا را داشته باشید این امکان را دارید با چند دقیقه پیاده روی در بلوار زند خود را به مجموعه ارگ کریم خان برسانید و بعد از آن از حمام و بازار وکیل نیز بازدید نمایید. ما به شما پیشنهاد می دهیم سفر خود را بگونه تنظیم کنید تا در فصل بهار و بخصوص در اردیبهشت ماه به شیراز سفر داشته باشید. در این ایام زیبایی های شیراز دو چندان می شود. شما در طول مسیر پیاده روی انواع درختان و گل های رنگارنگ را می بینید که عطر و بوی مطبوعی را در فضا پخش کرده اند. 

در صورتی که قصد زیارت از حرم شاهچراغ (ع) را داشته باشید می توانید با ۲۰ دقیقه پیاده روی خود را به این مکان مقدس برسانید و از فضای معنوی شاهچراغ (ع) بهره ببرید.

کلام آخر

شیراز در طول تاریخ یکی از شهرهای مهم و اساسی چه از نظر سیاسی و چه از نظر فرهنگی و علمی بوده و مشاهیر و دانشمندان فراوانی را تربیت کرده است. شما با سفر به این شهر تاریخی فرهنگ و هنر چند هزار ساله ایرانیان را می توانید مشاهد کنید. ما در مجله گردشگری روم تور سعی کرده ایم این شهر زیبا و دیدنی را هر چه بهتر معرفی کنیم. در صورتی که درباره سفر به شیراز و نحوه اقامت در این شهر و تورهای یک روزه شیرازگردی سوال داشته باشید با بخش پشتیبانی روم تور تماس بگیرید.