غار نمکدان قشم - دانستنی های عجیب درباره غار نمکدان + عکس

غار نمکدان قشم خواص معجزه آسایی میان بلورهای نمکی‌اش داشته و باتوجه به عمری بسیار طولانی که دارد پیشینه‌اش حتی به زمان قبل از دایناسورها برمی‌گردد.

غار نمکدان قشم - دانستنی های عجیب درباره غار نمکدان + عکس

غار نمکدان قشم، غار نمک یا غار سه مرد برهنه گوشه‌ای از طبیعت زیبا و جادویی جزیره قشم است. مکانی که تا همین چند دهه قبل کسی از آن خبر نداشت و طبیعت هم با خیال راحت مشغول هنرنمایی با نمک بوده است. این غار و قندیل‌های نمکی‌اش عمری بسیار طولانی دارد و پیشینه‌اش حتی به زمان قبل از دایناسورها برمی‌گردد.

به همین جهت است خواص معجزه آسایی میان بلورهای نمکی و قندیل‌هایش نهفته است. ماجرای پیدا شدن این غار نیز خود داستانی شگفت دارد که باعث شد نامش در تمام جهان بر سر زبان‌ها بیفتد. اگر می‌خواهید با نمکدان بزرگ طبیعت در قشم آشنا شوید، تا آخر مقاله با ما همراه باشید.

فهرست مطالب:

داستان غار نمکدان؛ طولانی ترین غار نمکی دنیا در قشم

در سال 1377 بود که گروهی از زمین شناسان جمهوری چک و دانشگاه شیراز، برای بررسی بهشت زمین شناسی یعنی جزیره قشم، راهی این سرزمین هزار رنگ جادویی شدند. در این سفر بود که آنها غار نمکدان قشم را کشف کردند و توانستند از 30 غار آن نقشه برداری کنند. بعد از نقشه برداری آنها متوجه شدند که این غار نمکی، بزرگترین غار نمکی جهان است. در آن زمان غاری که در فلسطین بود، این عنوان را داشت، اما بعد از کشف غار نمکدان قشم، این غار در صدر نشست و سبب شد تا جهانیان با دیدن آن شگفت زده شوند.

عکس غار نمکدان قشم

بعد از آن ماجرا بود که داستان غار زیبای ما که میلیون‌ها سال خودش را مخفی کرده بود، سر زبان‌ها افتاد و فیلم‌ها و تصاویر زیادی از آن در سراسر دنیا پخش شد. همین مسئله باعث شد تا امروزه بسیاری از گردشگران این غار، از اهالی شهرهای دیگر باشند.

برای رزرو تور غار نمکدان قشم کلیک کنید.

قدمت غار نمکدان قشم

دانشمندان شیرازی بخشی از قندیل‌های نمکی را برای آزمایش تخمین سن با خود بردند و همین باعث شهرت بیشتر طولانی‌ترین غار نمکی دنیا شد. زیرا قدمت این غار به بیش از 500 میلیون سال قبل می‌رسید. یعنی در دوره کامبرین و میلیون‌ها سال قبل از اینکه دایناسورها پا بر زمین بگذارند، فرآیند تشکیل این غار آغاز شده بود. البته قندیل‌های جوان‌تری نیز در غار نمکدان قشم وجود دارد که عمرشان به 6 میلیون سال قبل می‌رسد.

چگونگی شکل گیری غار نمکدان قشم

معمولا در بیشتر سرزمین‌های خشک و گرم با باراش کم، پدیده گنبدهای نمکی را می‌توان پیدا کرد. غارهای نمکی که در گنبدهای نمکی ایجاد می‌شوند، به دلیل بارش کم باران در این مناطق دوام بیشتری داشته و مدام در حال افزایش هستند.

این نمک‌ها ابتدا به صورت تک لایه در زیر زمین تشکیل شده و با گذشت زمان به سطوح بالاتر می‌آیند. از آنجایی که این نمک‌ها خاصیت شناور ماندن دارند و وزن حجمی آنها نسبت به سنگ‌های اطرافشان کمتر است، سنگها کنار رفته و به قسمت‌های بالایی زمین می‌رسند. گاهی این نمک‌ها، برخی از سنگ‌های قدیمی را نیز از اعماق زمین با خود بالا می‌آورند که به شناخت ساختار زمین‌شناسی کمک می‌کند.

غار سه مرد برهنه

مردم جهان غار نمکدان قشم را به اسم غار سه مرد برهنه نیز می‌شناسند. اما داستان آن چیست؟ داستان این اسم مربوط به زمانی است که زمین‌شناسان جمهوری چک، سعی کردند برای اولین بار نقشه کاملی از غار نمکی قشم تهیه کنند. اما به دلیل ساختار متفاوت غار، پیشروی در آن بسیار سخت بوده و در برخی مناطق نیز باید از میان دریاچه‌های نمکی عبور می‌کردند.

سه نفری که مسئول این کار بودند، اگر می‌خواستند با لباس به آب بزنند، به دلیل نمک‌های موجود در آب خیلی زود لباس‌هایشان سفت می‌شد و قادر به حرکت نبودند. به همین جهت مجبور شدند تمام غار را به این شکل شنا کرده و نقشه برداری کنند. از این رو این اسم روی غار ماند تا یادی باشد از سختی‌هایی که این زمین‌شناسان متحمل شدند تا غار نمکدان قشم را به جهانیان معرفی کنند.

غار نمکدان قشم

بیشتر بخوانید: جاهای دیدنی قشم

خواص دارویی غار نمکدان قشم

شاید از خواص غار نمکی قشم شنیده باشید، از آنجایی که این نمک‌ها بسیار قدیمی هستند و در ترکیبات آن منیزیم، کلسیم، پتاسیم، روی و منگنز وجود دارد، ورزشکاران آن را به صورت کپسول مصرف می‌کنند. زیرا به حذف چربی‌های بدن کمک کرده و التهابات بدن را درمان می‌کند. بخشی از نمک‌های این غار خاصیت خوراکی داشته و جزو باکیفیت‌ترین نمک‌ها محسوب می‌شوند و برای خانم‌های باردار، افراد مبتلا به فشار خون و دیابت نیز عوارض جانبی ندارد.

همچنین تنفس در محیط غار برای کسانی که مبتلا به آسم و بیماری‌های تنفسی هستند، بسیار مفید بوده و می‌تواند درد و ناراحتی‌های آنها را کاهش دهد.

غار نمکدان قشم و زیبایی‌های دیدنی آن

غار نمکدان قشم کوهی گنبدی شکل با ارتفاع تقریبی 237 متر است. از دور که به آن نگاه کنی، انگار لایه نازکی از برف رویش نشسته است. اما این دانه‌های کوچک سفید، بلورهای نمک هستند که از اعماق زمین به بالا آمده‌اند.

این غار در فهرست میراث طبیعی ایران به ثبت رسیده است و اگر ساختار آن به همین شکل حفظ شود، به زودی در لیست میراث جهانی یونسکو به ثبت خواهد رسید. ضمن اینکه در سال 1385 به عنوان ژئوپارک قشم معرفی شده و تحت حمایت یونسکو قرار گرفته است.

زمانی که وارد غار نمکدان قشم می‌شوید، انگار وارد جهانی دیگر شده‌اید. جهانی جادویی و رویایی که شاید در فیلم‌های دوران کودکی خود دیده باشید. قندیل‌های نمکی از سقف آویزان شده‌اند و برخی نیز روی زمین روئیده‌اند. بخشی دیگر شبیه تابلوهای نقاشی رنگ آمیزی شده و حضور خفاش‌ها در جای جای غار، آن را تبدیل به فضایی ماورائی کرده است.

متاسفانه همه نمی‌توانند از تمامی بخش‌های این غار جادویی بازدید کنند، مگر اینکه جزو غارنوردان حرفه‌ای باشند. غار نمکی قشم سه بخش دارد، دالان اول که همه می‌توانند از آن بازدید کنند. دالان دوم که به دلیل ارتفاع کم باید سینه‌خیز در آن حرکت کرد و همه نمی‌توانند این کار را انجام دهند. و نهایتا دالان سوم که مختص غارنوردان است.

بزرگترین غار نمکی جهان

البته در همان مقداری که امکان بازدید هست، زیبایی‌های زیادی در انتظارتان هستند. برخی از جاذبه‌های دیدنی این غار عبارتند از:

  • ورودی یا دهانه غار

دهانه اصلی غار در قسمت جنوبی آن قرار دارد. گردشگران عادی می‌توانند تا عمق 100 کیلومتری این غار پیشروی کنند و تا حدود 20 متر ابتدایی آن، نور خورشید وجود دارد و نیازی به استفاده از چراغ قوه نیست.

کمی که جلو بروید به ورودی دالان‌ها می‌رسید و می‌توانید قندیل‌های زیبایی که از سقف آویزان شده‌اند را ببینید. در ابتدای ورود به غار، بویی منحصربه‌فرد به مشامتان می‌رسد که شبیه خانه‌های نم‌خورده است.

بیشتر بخوانید: بهترین اقامتگاه قشم

  • قندیل‌های نمکی در سقف

وقتی به جایی رسیدید که دیگر نور خورشید به آنجا نمی‌تابد، قلمرو قندیل‌ها آغاز می‌شود. برای تماشای این قندیل‌ها به چراغ قوه نیاز دارید. البته باید مواظب ساکنان قدیمی غار یعنی خفاش‌ها هم باشید و سعی کنید مزاحمتی برای آنها ایجاد نکنید.

در بخش از غار نمکدان قشم قطرات آب به آرامی از روی قندیل‌ها سر خورده و چکه می‌کنند. اگ دقت کنید شاید صدایشان را بشنوید. ممکن است تصور کنید در یک صحنه از فیلم‌های ترسناک قرار گرفته‌اید.

  • نهرهای آب درون غار

یکی دیگر از جاذبه‌های دیدنی غار نمکدان، نهرهای آبی است که در کف غار جاری است. این نهرها حاوی رسوبات نمکی و گل اخرا و اکسید آهن هستند که باعث می‌شود سرخ رنگ به نظر برسند. گاهی نیز جریان آب آنقدر زلال است که می‌توانید تصاویر قندیل‌ها را در آن ببینید. این نهرها به حوضچه‌هایی سفید رنگ منتهی می‌شوند که در دل غار نمکی قرار دارد. این حوضچه در تمام روزهای سال آب دارد.

  • استلاکتیت و استلاگمیت در غار

استلاکتیت‌ها به معنی قندیل‌های سقف و استلاگمیت‌ها به معنی قندیل‌های روی زمین است. این قندیل‌ها که به هم متصل هستند، در نیمه‌های مسیر کم کم پدیدار می‌شوند.

در این مسیر باید با احتیاط قدم بردارید که با قندیل‌ها برخورد نکنید. از زیبایی‌های این قسمت این است که قندیل‌ها فقط سفیدرنگ نیستند و بیش از ده رنگ را می‌توانید در آنجا ببینید.

مسیرهای دسترسی به غار نمکدان قشم

احتمالا کنجکاو شده‌اید که بدانید غار نمکدان قشم کجاست و چگونه می‌توان به آنجا رسید؟ غار نمکی قشم در فاصله 90 کیلومتری از جزیره قشم و در قسمت جنوب غربی آن قرارداد و نزدیک به ساحل جنوبی جزیره است.

برای رفتن به غار نمکدان می‌توانید از دو مسیر بروید:

مسیر اول: از قشم به رمکان، سپس به تنبان و طبل رفته و بعد در مسیر ساحل شمالی جزیره بروید تا از روستای چاهو و درکو عبور کنید. سپس به سمت جنوب و روستای گوری و سپس کانی بروید. از روستای کانی تا غار حدود 10 کیلومتر فاصله است.

مسیر دوم: از جزیره قشم به رمکان، تنبان، طبل رفته و از آنجا به سمت جنوب بروید تا به روستای سلخ برسید. از روستای سلخ تا غار 22 کیلومتر راه است.

نکات مهم در بازدید از غار نمکدان قشم

هنگام بازدید از غار نمکدان قشم به نکات زیر توجه داشته باشید:

  • از آنجایی که هوای منطقه گرم و شرجی است، بهتر است در اواسط پاییز تا اواسط بهار از غار بازدید کنید.
  • در گنبد نمکی قشم امکانات رفاهی زیادی وجود ندارد، بهتر است آب و موادغذایی به همراه داشته باشید.
  • هزینه ورودی غار نمکی قشم برای گردشگران کاملا رایگان است.
  • برای بازدید از غار نیاز به چراغ قوه دارید، حتما با خود بردارید یا اجاره کنید.
  • جاده دسترسی به غار نمکدان قشم خاکی است. پس با آمادگی کامل بروید.
  • اگر قصد ماجراجویی در غار را دارید، حتما با تیم‌های حرفه‌ای این کار را انجام دهید.
  • برای پیشروی در غار، تجهیزات مورد نیاز را با خود به همراه داشته باشید.
  • غار محل زندگی حشرات ریز و سفید رنگی است که حضورشان ممکن است آزار دهنده باشد.
  • غار نمکدان قشم محل زندگی خفاش‌هاست، سعی کنید سکوت و آرامش آنجا را به هم نزنید.
  • همه ما در برابر محیط زیست مسئولیم و باید از آن محافظت کنیم. پس سعی کنید از ریختن زباله و خراب کردن قندیل‌ها خودداری کنید.
  • لباس‌های خیلی گشاد یا خیلی تنگ برای بازدید از غار مناسب نیست. بهتر است یک دست لباس اضافی نیز به همراه خود داشته باشد.

بیشتر بخوانید: بهترین رستوران قشم

غار نمکدان قشم کجاست

بازدید از غار نمکدان قشم با روم تور

غار نمکدان قشم از آن دست جاهایی است که حتما باید از آن دیدن کنید. این غار به شما آن روی دیگر طبیعت را نشان می‌دهد، چیزی که به‌راحتی نمی‌توانید در جای دیگری آن را بیابید. مطمئنا این سفر تجربه زیبا و منحصربه فردی برایتان خواهد بود.

از آنجایی که دسترسی به غار چندان راحت نیست و بازدید از آن نیاز به راهنما دارد، بهتر است سفر خود را با همراهی یک تور انجام دهید. روم تور می‌تواند بهترین تجربه و خاطره از این سفر را برای شما ایجاد کند. برای دریافت اطلاعات بیشتر، می‌توانید با کارشناسان ما در سایت تماس بگیرید.

آیا شما نیز تجربه بازدید از این غار جادویی را دارید؟ تجارب خود را با ما به اشتراک بگذارید.

خدمات شگفت انگیز روم تور رو از دست نده :