اگر قصد سفر به کویر دارید این کارها را انجام ندهید!

سفر به کویر شرایط خاصی دارد و نمی‌توان به تنهایی و بدون شناخت کافی این سفر هیجان‌انگیز و پرخطر را شروع کرد؛ راهنمای کویرگردی حرفه ای در اختیارتان گذاشته ایم که می توانید سفری عالی را تجربه کنید.

اگر قصد سفر به کویر دارید این کارها را انجام ندهید!

ایران عزیز ما یکی از کشورهایی است که کویرهای بکر و اسرار آمیز زیادی دارد. کویرهای ایران همگی اسرارآمیز و شگفت انگیز هستند و برای کسانی که به شب‌های پرستاره آسمان، رصد تخصصی آسمان شب، کویرگردی و به طور کلی سفر علاقمند هستند، گذارندن یک شبانه روز در کویر یک انتخاب جذاب است؛ البته سفر به کویر اصول و شرایط خاصی دارد و هرکسی نمی‌تواند به تنهایی و بدون شناخت کافی این سفر هیجان‌انگیز و در عین حال پرخطر را شروع کند؛ بنابراین در این مقاله قصد داریم یک راهنمای کویرگردی حرفه ای در اختیارتان بگذاریم و شما را با اصول کویرگردی تا حدی آشنا کنیم. همراه مجله گردشگری روم تور باشید.

نکات طلایی سفر به کویر

کویر همان قدری که رازآلود و دل‌نشین است، ترسناک و پرمخاطره هم می‌تواند باشد؛ پس بهتر است نکات رفتن به کویر که در ادامه بیان می‌کنیم را در برنامه رفتن به کویر خود رعایت کنید تا دچار مشکلات حاد و خطرات غیر قابل جبران نشوید.

نکات سفر به کویر

۱.  سفر به کویر در زمان مناسب

هر چند بیشتر کویرهای ایران در مناطق مختلف آب و هوای یکسانی دارند؛ اما گاهی چندین درجه اختلاف دما در کویرهای مناطق مختلف وجود دارد. پس بهتر است حتما قبل از رفتن به کویر، نسبت به آب و هوای کویری که انتخاب کرده‌اید، اطمینان لازم را کسب کنید. در طول روز خاک کویر به دلیل پوشش کم گیاهی بیشتر آفتاب می‌خورد و در نتیجه گرم می‌شود و اگر در فصل‌هایی که روزها بلند است به کویرگردی بروید، از گرمای شدید در امکان نخواهید بود.

این حالت مختص ماه‌های گرم سال است و درکنار آن وجود حشرات و حیوانات خطرناک در روزهای تابستانی یک تهدید اساسی حساب می‌شوند؛ پس بهترین فصل برای سفر به کویر فصلی است که روزها کوتاه‌تر بوده و حیوانات کویر در خواب عمیق زمستانی باشند. از اوایل پاییز تا اواسط بهار بهترین فصل رفتن به کویر خواهد بود.

۲. سفر انفرادی ممنوع!

وسعت کویر بیشتر از چیزی است که تصور می‌کنید. اگر کمی حوادث مربوط به کویر را سرچ کرده و مطالعه کنید، متوجه مفقود شدن یا اتفاقات ناگواری می‌شوید که برای بسیاری از گروه‌های کوچک و افرادی که انفرادی به کویر سفر کرده‌اند. بنابراین حتما، حتی با وجود داشتن ماشین آفرود، در گروه‌های دست‌کم ده نفره با یک راهنمای طبیعت گرد مسلط و تور مسافرتی به کویر مطمئن از یک تیم درجه یک همراه شوید. می‌توانید از روم‌ تور تور سفر به کویر مورد علاقه خود را رزرو کنید و با خیال راحت به گردش در کویر بپردازید.

۳. مراقب حشرات و جانوران خطرناک باش

بهتر است همواره همراه گروه باشید، در مناطق ساکت ننشینید و با احتیاط روی رمل‌ها راه بروید تا از گزند حمله جانورانی مانند مار و عقرب در امان باشید.

۴. مراقبت از اکوسیستم فراموش نشود!

کویر پوشش گیاهی و جانوری ارزشمندی دارد. از آسیب به گیاهان اندک کویر خودداری کنید. سروصدا و ایجاد مزاحمت برای جانوران ساکن کویر باعث می‌شود آن‌ها منطقه زندگی خود را ترک کنند و جان خود را از دست دهند. سافاری و ماشین سواری در کویر نیز، باید در محدوده کوچک و مشخصی صورت پذیرد که از گم شدن افراد و نترساندن جانوران ساکن کویر جلوگیری‌ شود.

۵. وسایل اقامت ‌در سفر به کویر

اگر قصد شب ماندن در کویر را داشته باشید باید بدانید چه وسایلی مورد نیازتان است تا در سفر به کویر راحت باشید. اگر اولین تجربه شما است پیشنهاد می‌شود با سرپرست تیم تور کویر گردی تماس بگیرید و درباره وسایل اقامت‌ در کویر اطلاعات لازم را کسب کنید. در سفرهای چند روزه حتما باید کیسه خواب، چادر مسافرتی، هدلایت، پاور بانک قوی، چراغ قوه‌های نیرومند و… همراه‌تان باشد.

۶. لباس و کیف و کفش مناسب کویر

از بردن و پوشیدن لباس‌های تنگ و چسبان در کویر بپرهیزید. لباس های کویرگردی باید گشاد، خنک، نخی و رنگ روشن باشند. اینگونه از آفتاب سوختگی در امان خواهید بود. همچنین لباس‌های پر جیب باعث می‌شوند جیب‌ها پر از شن و ماسه شوند و موجب اذیت تن و بدنتان هم خواهد شد. شب‌های کویر غالبا سرد و خشک هست؛ پس حتما یک دست لباس گرم همراه خود ببرید.

برای رزرو اقامتگاه، سوییت و ویلا در شهری از ایران با قیمت ویژه کلیک کنید.

وسایل اقامت ‌در سفر به کویر

کفش مقاوم در برابر نیش حشرات کویر و همچنین سبک انتخاب کنید تا در رفتن به کویر راحت و مطمئن باشید. دستمال گردن، کلاه آفتابگیر، کوله پشتی سبک و کوچک از دیگر وسایلی است که باید در سفر به کویرهای ایران همراه خود داشته باشید.

۷. جعبه کمک‌های اولیه

کیت بقا و جعبه کمک‌های اولیه واقعا مهم و ضروری است. درون یک جعبه کوچک و قابل حمل مسکن، چسب زخم و باند، سوت، کبریت، پماد سوختگی، بتادین، طناب، ضد آفتاب و دیگر وسایل مهم را همراه خود ببرید.

۸. آشنایی با مسیر و محل اقامت

حتما از راهنمای کویرگردی و تورلیدر خود بخواهید درباره‌ی منطقه و مسیر اطلاعات کافی به شما بدهند. نقطه شروع و پایان سفر را نشان‌تان داده و آموزش‌های لازم هنگامی که گم می‌شوید یا از گروه جدا می‌افتید را به شما بدهند.

۹. از گروه جدا نشدن

طوفان شن در کویر همیشه در کمین است؛ بنابراین هنگام سفر به کویر و رسیدن به مقصد مدنظر، علی‌الخصوص اگر منطقه بکر باشد، احتمال جدا شدن از گروه، گم شدگی و حتی درگیر طوفان شدن بسیار بالا می‌رود. لطفا همیشه همراه گروه باشید.

کویرگردی حرفه ای

۱۰. آب کافی!

در یک کویرگردی حرفه‌ای باید آب کافی همراه داشته باشید؛ زیرا گرمای هوا و تعریق زیاد باعث کم شدن آب بدن می‌شود و تشنگی انرژی شما را برای ادامه کویرگردی کم می‌کند. قمقمه‌های مخصوص سفر و تراول ماگ‌هایی خریداری کنید که آب را چندین ساعت خنک نگهدارند.

بهترین کویرهای ایران

کویرهای ایران فراوان، بکر و جذاب هستند. می‌توانید باتوجه به راهنمایی های تیم گردشگری و تور لیدرتان از بهترین زمان سفر به کویرهای ایران و بهترین فصل سفر به منطقه کویری مطلع شوید و سپس کویر مدنظر را انتخاب کنید. در ادامه بهترین کویرهای ایران را به طور اجمالی معرفی می‌کنیم. آشنایی با کویرهای ایران به شما در یک سفر جذاب کمک خواهد کرد.

  • کویر مصر

کویر مصر در نزدیکی شهر اصفهان واقع شده و یک از شگفتی‌های ایران است. این منطقه آب و هوای خشکی دارد و تقریبا در تمام طول سال گردشگران بسیاری به این منطقه می‌آیند؛ ولی بهترین فصل سفر به کویر مصر از آبان ماه تا اردیبهشت است که هوا معتدل و برای تماشای آسمان شب این منطقه بی‌نظیر خواهد بود.

کویر مصر

  • کویر شهداد

اگر قصد رفتن به کویر دارید و می‌خواهید یک تجربه خیال انگیز را از سر بگذرانید، کویر شهداد بهترین انتخاب ممکن است. این منطقه شگفت‌انگیز عنوان چهارمین جاذبه طبیعی جهان را دارد. کلوت‌های شنی یا همان کوه‌های شنی در اثر فرسایش باد، شهری خیالی را ساخته‌اند که کم شباهت به سازه‌های باستانی نیست. با سفر به کویر شهداد این جاذبه زیبا را مشاهده می‌کنید

  • کویر زردگاه

لقب سرسبزترین کویر ایران به کویر زردگاه می‌رسد؛ زیرا درون این کویر نخلستانی زیبا وجود دارد. این کویر زیبا در 180 کیلومتری طبس در یک روستای پلکانی واقع شده که خود روستا نیز، جاذبه گردشگری محسوب می‌شود.

  • کویر مرنجاب

یکی از مهم‌ترین قطب‌های کویرگردی ایران، کویر مرنجاب در اصفهان است. این کویر در شمال شهرستان آران و بیدگل قرار دارد. جنگل‌های تاغ و دریاچه‌ نمک این کویر در روز و کاروانسرای صفوی واقع شده در این منطقه در شب از جاذبه‌های دیدنی مرنجاب است.

نکات سفر به کویر

در قسمت قبلی نکات سفر به کویر را بررسی کردیم و دانستیم برای رفتن به کویر چه مواردی باید رعایت شود. در این بخش درباره اینکه چگونه به کویر سفر کنیم و نکات تکمیلی این سفر صحبت می‌کنیم.

نکات سفر به کویر

شاید برایتان جالب باشد بدانید در کویر با اقامتگاه‌ها و هتل‌هایی مواجه می‌شوید که بسیار شگفت‌انگیز و جالب هستند. این اقامتگاه‌ها زیبا هستند و جزو جاذبه‌های کویرگردی محسوب می‌شوند؛ بنابراین در صورت نگرانی از اتراق در کویر بی انتها می‌توانید شبی لذت‌بخش در یکی از این اقامتگاه‌ها داشته باشید.

  1. سعی کنید از نوشیدن انواع‌ مایعات شیرین و نوشیدنی‌های الکلی بپرهیزید؛ زیرا متابولیسم بدن شما از حالت طبیعی خارج می‌کنند و باعث تشنگی بیشتر می‌شوند. برای قدم زنی در کویر نیز، ساعاتی را انتخاب کنید که خورشید مستقیم روی سر شما نباشد و خنکای هوا کاملا قابل لمس باشد.
  2. فراموش نکنید که در طول روز، مار و عقرب، جانوران و خزندگان کویری زیر بوته و سنگ‌ها هستند، با احتیاط نزدیک گیاهان و سنگ‌ها شوید. ضمنا مراقب گرما زدگی باشید؛ چرا که گرما زدگی در کویر شدیدتر اتفاق می‌افتد. مراقب کم نشدن آب بدن خود بوده و از اسکارف و کلاه برای در امان ماندن از گرما استفاده کنید.
  3. سعی کنید بهترین مناطق ایران برای کویر گردی را انتخاب کنید و زمانی به سفر به کویر را شروع کنید که از آب‌وهوای منطقه مورد نظر اطمینان نسبی داشته باشید. با این وجود اگر گرفتار سیل و باران‌های کویری‌ شدید، اصلا در مناطق کم ارتفاع و در مسیر سیل پناه نگیرید.
  4. اگر قصد پیاده‌روی دارید حتما به چند نفر از اعضای گروه اطلاع دهید و زمان بازگشت و مسیر خود را با آنها در میان بگذارید تا در صورت گم شدن‌تان بقیه از مکان نسبی شما مطلع باشند.
  5. بهتر است در رفتن به کویر با کسانی که با آن‌ها حس و حال بهتری ‌دارید همراه شوید و دست کم چند فرد مسلط به منطقه بین آنها وجود داشته باشد. همچنین از یک تیم گردشگری و تورگردی خفن تور کویر گردی را رزرو کنید تا بهترین خاطره کویر گردی عمرتان را تجربه کنید.

یک سفر عالی به کویر با روم تور!

اگر قصد رفتن به کویر را دارید و می‌خواهید سفر امنی را با امکانات مهیج مانند آفرود، سافاری، بوم‌گردی و… تجربه کنید، می‌توانید از سایت گردشگری روم تور بهترین تور سفر به کویر را رزرو کرده و یک سفر هیجان‌انگیز را شروع کنید.

جهت کسب اطلاعات بیشتر در خصوص انواع تور‌های کویرگردی و رزرو تور مدنظرتان با تیم پشتیبانی در تماس باشید و پس از کسب راهنمایی‌های لازم، تور مناسب را انتخاب کرده و به دل یک سفر هیجان‌انگیز بروید.