روستای شیب دراز؛ محل تخم گذاری لاک پشت های پوزه عقابی!

روستای شیب دراز زیستگاه انواع پرندگان مهاجر مانند کاکایی، پرستوی دریایی، فلامینگو، عقاب ماهیگیر و سبزه قبا است. سفر به این روستا در ماه های گرم سال مناسب نیست.

روستای شیب دراز؛ محل تخم گذاری لاک پشت های پوزه عقابی!

در 40 کیلومتری جنوب قشم، روستایی وجود دارد که به دلیل داشتن شیبی تند به سمت دریا، آن را روستای شیب دراز می‌نامند. این روستا قرن‌هاست که محل تخم گذاری یکی از هشت گونه‌های لاک پشت دنیا به اسم لاک پشت‌های پوزه عقابی است. به همین جهت در سال 2007 این روستا به عنوان یک بخشی از ژئوپارک قشم انتخاب شد تا از زندگی لاکپشت پوزه عقابی که با خطر انقراض مواجه شده است، حفاظت شود.

البته این لاک پشت‌ها تنها ساکنان این جزیره نیستند و موجودات متنوعی در کنار مردم مهربان روستا زندگی می‌کنند. اگر قصد بازدید از این روستا را دارید، تا انتهای مقاله با ما همراه باشید تا اطلاعات کامل و جامعی درباره آن به دست بیاورید.

فهرست مطالب:

روستای شیب دراز کجاست و چطور می‌شود به آنجا رفت؟

روستا شیب دراز در بخش شهاب دهستان سوزای از شهرستان قشم واقع شده و یکی از جاذبه‌های گردشگری و مهم‌ترین بندرگاه این شهر به شمار می‌آید. این روستا برخلاف سایر جزیره‌ها که مسطح هستند، تنگه‌ها و بلندی‌های متعددی دارد. ویژگی‌های زمین‌شناختی جزیره و پوشش گیاهی متفاوت آن در کنار گونه‌های جانوری متفاوتش سبب شده تا تبدیل به مکانی بکر و تماشایی برای گردشگران شود.

برای رفتن به شیب دراز باید ابتدا به قشم بروید. اگر سفرتان را از تهران شروع می‌کنید باید از مسیر سیرجان به بندرعباس رفته و از آنجا به بندر پل بروید. در این بندر شناورهایی وجود دارند که شما را به جزیره می‌رسانند. مسیر بعدی از شیراز است. می‌توانید از شیراز به جهرم سپس لار و از آنجا مستقیم به بندر پل بروید.

اگر با ماشین شخصی به مسافرت می‌روید، می‌توانید ماشین را با شناورهای خودروبر به جزیره ببرید. اگر مایل به این کار نبودید می‌توانید آن را در اسکله شهید حقانی گذاشته و عازم جزیره شوید. از مرکز شهر قشم تا روستای شیب دراز حدود 32 کیلومتر مسافت دارد که در مدت 30 دقیقه به آنجا خواهید رسید.

عکس روستای شیب دراز

برای رزرو سوییت، اقامتگاه و ویلا در قشم کلیک کنید.

جاذبه های روستای شیب دراز

شیب دراز علاوه بر اینکه در جزیره زیبای قشم و در کنار دیگر جاذبه‌های گردشگری این شهر واقع شده، خود نیز دارای جاذبه‌ها و شگفتی‌های مختلفی است که می‌توانید از آن بازدید کرده و لذت ببرید. این جاذبه‌های مهم که شهرت عمدت شیب دراز نیز به خاطر وجود آنهاست عبارتند از:

  • تنوع زیست جانوری

یکی از ویژگی‌های مهم جزایر جنوب کشور این است که فضای روستا و طبعیت آن بکر و دست نخوره باقی مانده است. مردمان این روستا نیز سعی کرده‌اند اکوسیستم منطقه را به هم نزده و به زندگی مسالمت‌آمیزشان در کنار انواع مختلف جانوران ادامه دهند. به همین جهت زمانی که وارد این روستا می‌شوید، تعدادی زیادی از موجودات زیبا را میبینید که بالای سرتان پرواز می‌کنند یا کنار شما میان شن‌های ساحل قدم می‌زنند.

روستای شیب دراز زیستگاه انواع پرندگان مهاجر مانند کاکایی، پرستوی دریایی، سلیم، آبچلیک، فلامینگو، کفچه نوک، عقاب ماهیگیر و سبزه قبا است. همچنین موجودات دریایی مانند لاک پشت‌ها، خرچنگ‌ها، صدف‌ها و شقایق‌های دریایی نیز در سواحل آن زندگی می‌کنند.

عکس ساحل لاکپشتها

بیشتر بخوانید: پرطرفدارترین جاهای دیدنی قشم که نباید از دست داد.

  • وطن لاک پشت پوزه عقابی

شیب دراز به نوعی وطن لاک پشت پوزه عقابی به شمار می‌آید. هر ساله با فرارسیدن اسفندماه، لاک پشت های پوزه عقابی هزاران کیلومتر را در اقیانوس‌ها طی می‌کنند تا به سواحل روستای شیب دراز برسند و در آنجا تخم گذاری کنند.

مردم روستا هرساله از  هفته دوم اسفند تا هفته دوم اردیبهشت را میزبان این مهمانان مهاجر خود هستند. آنها چنان به زندگی این موجودات در حال انقراض اهمیت می‌دهند که گروهی به نام ناتوران خمیس یا محافظان لاک پشت تشکیل داده و از تخم‌های لاک پشت ها محافظت می‌کنند، تا زمانی که به دنیا بیایند و به دریا بروند.

جالب است بدانید که هشت گونه لاک پشت در دنیا زندگی می‌کند که لاک پشت پوزه عقابی یکی از آنها است. از این هشت گونه فقط پنج نوع آنها در خلیج فارس و دریای عمان زندگی می‌کنند. و از میان این پنج تا، دو گونه آنها برای تخم گذاری به سواحل ایران می‌آیند.

لاک پشت پوزه عقابی جثه بزرگ‌تری نسبت به سایر لاک پشت‌هایی که در خشکی و برکه زندگی می‌کنند، دارد. همچنین به دلیل داشتن پوزه عقابی شکل به این نام مشهور شده است.

هر لاک پشت مادر ممکن است در طول فصل تخم گذاری سه بار به ساحل بیاید. از آنجایی که آنها همیشه دنبال محیطی آرام و امن می‌گردند، اگر خطری را حس کنند، سریع برمی‌گردند. آنها معمولا شبانه به ساحل می‌آیند. بیرون آمدن لاک پشت‌های غول پیکر از آب در زیر نور ماه و میان موسیقی موج‌ها، صحنه‌ای تماشایی برایتان رقم خواهد زد که مطمئنا جای دیگری آن را نخواهید دید. همچنین وقتی لاک پشت های کوچک سر از تخم بیرون میآورند و به سوی دریا می‌روند، زیباترین تصویری خواهد بود که میبینید.

عکس ساحل لاک پشت پوزه عقابی

بهترین تفریحات قشم را در روم تور رزرو کنید.

  • بازدید از اسکله ساحلی روستا

همانطور که گفتیم، روستای شیب دراز یکی از مهم‌ترین بندرگاه‌های این شهر به شمار می‌رود. اسکله ساحلی این روستا نیز مکانی زیباست که می‌توانید در آن قدم زده و اقیانوس را تماشا کنید. در این اسکله می‌توانید کنار کودکان شن بازی کنید و اگر دوست داشتید کمی هم ماهیگیری کنید. خیلی از بومی‌ها با قایق‌های موتوری به دل دریا می‌زنند تا شانس خودشان را امتحان کنند. شما هم می‌توانید با آنها همراه شده و کمی از زندگی مردم دریا را تجربه کنید.

بیشتر بخوانید: بهترین جاهای دیدنی قشم برای کودکان

  • شکم گردی در روستای ساحلی شیب دراز

اگر از طرفداران غذاهای جنوبی هستید، فرصت خوبی است تا در این روستا حسابی شکم گردی کرده و انواع غذاهای دریایی و محلی جنوب را امتحان کنید. مخصوصا اگر غذاهای تند را می‌پسندید، در شیب دراز می‌توانید انواع غذاهای سنتی مانند فلافل، سمبوسه، قلیه ماهی، پودینی کوسه و عنکاس یا ماهی مرکب را میل کنید و لذت ببرید.

عکس غذاهای جنوبی

بیشتر بخوانید: معروف ترین غذاهای محلی قشم

سوغاتی های شیب دراز

تهیه سوغاتی همیشه شیرین‌ترین و جذاب‌ترین بخش سفر است. مخصوصا اگر سوغاتی‌ها جزو صنایع دستی و بومی مردم منطقه باشد. این‌طور هم یک محصول خارق العاده تهیه کرده‌اید و هم یک سوغاتی ماندگار با خود می‌برید که هر بار می‌بینیدش، یاد سفر و لحظات خوشش می‌کنید. برخی از مهم‌ترین سوغاتی‌های روستای شیب دراز عبارتند از:

  • گلابتون دوزی

یکی از هنرها و صنایع دستی‌های اصیل این روستا، گلابتون دوزی است. این هنر که قدمتی طولانی در میان ایرانیان دارد نوعی زربافی روی پارچه است. هرچند درگذشته شهرهای زیادی هنر گلابتون دوزی را داشته‌اند، اما امروزه این صنعت بیشتر میان مردمان جنوب کشور رایج است. این هنر زیبا که به کمان دوزی و زردوزی نیز معروف است، دوختن طرح‌ها و نقش‌های خاص با نخ طلایی و کمان‌های چوبی به روی پارچه است.

عکس گلابتون دوزی

  • خوس دوزی

یکی دیگر از هنرهای خاص زنان شیب دراز، خوس دوزی است. در این هنر زنان با سوزن مخصوصی به نام سوزن چنایل، نقش‌های زیبا و هندسی را روی پارچه‌های توری ریزبافت یا مخملی می‌دوزند. تاریخچه استفاده از این هنر معلوم نیست، اما در دوران صفویه بسیار رونق داشته است.

این هنر هنوز میان مردم این روستا جایگاه ویژه‌ای دارد. آنها از این هنر در پرده‌های توری، روسری‌های توری به نام جلبیل، چادرهای توری مشکی رنگ، لباس عروس، شال، شلوار، پیراهن وغیره استفاده می‌کنند. بیشتر نقش خوس دوزی نقش ستارگان شش پر، نه خشت، شش قلب، قلبی خالی، گوشواره وغیره است.

عکس خوس دوزی

بیشتر بخوانید: معروفترین سوغاتی های قشم

  • شک بافی

اگر لباس‌های محلی مردم جنوب را دیده باشید، حاشیه‌های زینتی و نقش برجسته‌ای را می‌بینید که روی آن خودنمایی میکند. به این نوارهای حاشیه‌ای شک بافی می‌گویند و یکی از هنرهای اصیل در میان مردمان این منطقه است.

روش بافت این نوارها بسیار سخت و در عین حال جالب است. برای بافت آن قرقره‌هایی به رنگ نقره و طلا را روی بالشتکی که از ماسه، آهک یا گچ ساخته شده، به ترتیب می‌بافند. از شک بافی برای تزئین، شلوار، کفش، لباس‌های محلی وغیره استفاده می‌شود.

عکس شک بافی

  • وسایل تزئینی با صدف

یکی از زیبای‌های روستای شیب دراز انواع مختلف صدف‌های دریایی است که در تمام سواحل جزیره وجود دارد. مردم این صدف‌ها را جمع کرده و با آن طرح‌های جالب و زیبا می‌آفرینند. در بازارهای محلی روستا می‌توانید انواع لوسترها، پرده، مجسمه، قاب، تابلوهای هنری و زیورآلات ساخته شده با صدف‌ها را تهیه کرده و به عنوان یادگاری از دریا با خود ببرید.

عکس بازارچه روستای شیب دراز

بیشتر بخوانید: بهترین سواحل قشم

کی به شیب دراز سفر کنیم؟

قرار گرفتن این روستا در جنوب کشور، باعث شده تا آب و هوایی گرم و خشک داشته باشد. سفر به این روستا در ماه‌های گرم سال چندان مناسب نیست. ضمن اینکه هوای گرم اجازه فعالیت زیادی به شما نمی‌دهد، از دیدن لاک پشت های پوزه عقابی نیز بی‌نصیب خواهید بود. بهترین زمان برای سفر به روستای شیب دراز در فصل زمسنان و بهار است. زمانی که روستا آب و هوایی مطبوع داشته و میزان لاک پشت‌ها است.

سفر به روستای شیب دراز با روم تور

زمانی که لاک پشت‌ها از سفری طولانی به سوی جزیره می‌آیند، خیلی از مردم محلی و گردشگران به دیدنشان می‌روند. این موجودات صبور و کمی خجالتی وقتی در زیر نور ماه قدم به ساحل می‌گذارند، منظره‌ای تماشایی را جلوی چشمان مشتاقان حیات وحش رقم می‌زنند.

همین‌طور وقتی که بچه لاک پشت‌ها سر از تخم بیرون آورده به دریا می‌روند. اگر دوست دارید این صحنه‌های تماشایی را از نزدیک نظاره‌گر باشید، ما در روم تور شما را همراهی خواهیم کرد تا سفری بی‌نظیر و تکرار نشدنی داشته باشید. برای کسب اطلاعات بیشتر با کارشناسان ما در سایت تماس بگیرید.